KPI در دیجیتال مارکتینگ چیست؟ برای رسیدن به موفقیت در هر زمینهای به آمار و درصد پیشرفت خود را اندازه گیری کنیم، دیجیتال مارکتینگ نیز مستثنی از این قضیه نیست. این آمار و ارقام به ما نشان میدهند که آیا راه را درست میرویم یا به بیراهه کشیده شدهایم؟ KPI در دیجیتال مارکتینگ به ما کمک می کند. به چنین آمار و اعدادی که باعث سنجش میزان موفقیت یا عدم موفقیت ما میشوند شاخص KPI در دیجیتال مارکتینگ گفته میشود؛ چندین شاخص KPI در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که در ادامه در سئو روز به بررسی آنها میپردازیم.
تعریف KPI در دیجیتال مارکتینگ
KPI در دیجیتال مارکتینگ که به معنی شاخص کلیدی عملکرد (Key Performance Indicator) می باشد، به افراد کمک میکند تا بفهمند که آیا عملکردشان تاثیر مثبت داشته است یا نه، از نظر بسیاری از افرادی که اطلاعات کمی راجع به دیجیتال مارکتینگ دارند سنجش موفقیتهای یک کمپین بسیار دشوار است، در حالی که اندازه گیری این آمار در دیجیتال مارکتینگ بسیار راحت بوده و حتی راحت تر از کمپینهای آفلاین است.
دیجیتال مارکتینگ صنعتی است که میلیاردها دلار در سراسر جهان ارزش دارد. این یکی از مواردی است که در طول همه گیری COVID-19 نیز اهمیت بیشتری پیدا کرد، زیرا تجارت حضوری دشوارتر شد. اگر به بازاریابی دیجیتال روی آوردید، باید شاخصهای عملکرد کلیدی داشته باشید که به شما امکان میدهد موفقیت خود را بسنجید.
کدام KPIهای بازاریابی ارزش وقت شما را دارند و کدامیک اطلاعات کلیدی را به شما نشان نمیدهند؟ مهمترین KPI در دیجیتال مارکتینگ و آژانس بازاریابی چیست؟ پیدا کردن KPIهای مناسب برای تشخیص اینکه آیا کمپین شما کار می کند یا خیر، می تواند دشوار باشد. با پاسخ این سوالات می توانید به اهمیت KPI در دیجیتال مارکتینگ دست یابید.
چگونه KPI در دیجیتال مارکتینگ را انتخاب کنیم؟
مهمترین موضوع، KPI در دیجیتال مارکتینگ می باشد. موضوعی که باید در نظر داشته باشید این است که چه چیزی باید اندازه گیری شود؟ شما نباید در مرحله KPI در دیجیتال مارکتینگ اشتباه کنید چون نهد خشت اول معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج ، اگر معیار اشتباهی را اندازه گیری کنید طبیعی است که اطلاعات اشتباه و به درد نخوری را به دست میآورید که هیچ کمکی به شما نخواهند کرد، البته جای نگرانی نیست و انتخاب KPI و چیزی که باید اندازه گیری شود بسیار آسان است.
شاخصهای کلیدی عملکرد معمولا با تبدیل سروکار دارند. هنگام رکود اقتصادی تنها چیزی که اهمیت دارد تبدیل کاربر به مشتری است، به طور کلی تبدیلها باید واضح ( یعنی به راحتی تعریف و اندازه گیری شوند) و برای شرکت نیز به طور قابل توجهی سودمند باشند.
برای KPI در دیجیتال مارکتینگ چه چیزی را باید اندازه گیری کنیم؟
•موضوعات قابل اندازه گیری KPI در دیجیتال مارکتینگ، موارد هستند که با هدفهای کسب و کار شما مطابقت دارند.
این موارد اغلب باعث تبدیل کاربر به مشتری یا جذب لید میشوند. برای مثال اگر یک کسب و کار نوپا و استارت آپ دارید محاسبه تعداد سرنخها و تبدیلها در ابتدای کار، ممکن است زود باشد اما همین میزان دسترسی و ارتباط با مشتری و تعامل با آن میتواند به کسب و کار نوپای شما کمک شایانی بکند.
•شاخصهای پیشرو (Leading Indicators)
اقتصاددانان از شاخص پیشرو برای نشاندادن راهی برای پیشرفت روند اقتصاد استفاده میکنند.
شاخص پیشرو بیشتر برای گزارش دهی، خصوصا در دورانی که رکود اقتصادی وجود دارد مفید است، چرا که میتواند پیش بینی کند که زمان و تلاشهای شما در نهایت منجر به رسیدن به هدف میشود یا نه؛ حتی اگر در حال حاضر نتایج قابل توجهی نداشته باشد. برای مثال، اگر KPI شما مربوط به افرادی باشد که در سایت شما، فرم پر میکنند، شاخصی که اینجا نیاز دارید ممکن است مربوط به اشخاصی باشد که بیشتر از 3 دقیقه در سایتتان حضور داشتهاند، زیرا با دانستن این مورد میتواند تعداد لید را پیش بینی کنید.
چگونه شاخصهای KPI بازاریابی دیجیتال را اندازه گیری کنیم؟
مهم ترین سوالات را از خود بپرسید
یادتان هست که در کلاس هندسه دبیرستان، اثبات ها را یاد گرفتید؟ یک قانون نسبتاً گیج کننده (در آن زمان) که ممکن است به خاطر داشته باشید این واقعیت است که همه مربعها مستطیل هستند اما همه مستطیلها مربع نیستند. خوب، در بازاریابی دیجیتال، همه KPIها معیار هستند، اما هر معیاری KPI نیست. برخی از معیارها به سادگی مهمتر از سایر معیارها هستند – اما بسیار به موقعیت و اهدافی که شرکت شما تعیین می کند بستگی دارد.
برای پیدا کردن KPIهای خاص خود، باید با چند سوال اساسی اما مهم شروع کنید که زمینه را ایجاد میکند، برای مثال منابع درآمدی شما چیست، اهدافتان چیست، چگونه میخواهید مشتری جذب کنید و …
منابع درآمد
باید دریابید که فروش شما از کجا می آید. این یکی از مهم ترین شاخصهای KPI در دیجیتال مارکتینگ برای عمر طولانی مدت کسب و کار شما است.
اگر همه لید یا سرنخهای شما از یک منبع میآیند، اختلالی مانند خرابی سرور یا بسته شدن فروشگاه میتواند به کسب و کار شما آسیب برساند. نموداری ایجاد کنید که فروش بر اساس منبع سرنخ را به عنوان درصدی از کل فروش نشان دهد. تنوع بخشیدن به منابع سرنخ در حال حاضر می تواند به محافظت از شرکت شما در آینده کمک کند.
هزینه هر تبدیل ( تبدیل کاربر به مشتری )
میانگین هزینه هر سرنخ در KPI
علاوه بر محاسبه هزینه به ازای هر خرید، باید بدانید که هر سرنخ چقدر برای شما هزینه دارد. اگر این سرنخها را تبدیل نمیکنید، ممکن است مشکلی در استراتژی فروش وجود داشته باشد تا استراتژی بازاریابی شما. میانگین هزینه هر سرنخ از صنعتی به صنعت دیگر متفاوت است، بنابراین ارزش آن را دارد که میانگین هزینه را در بخش مشتری خود نیز بدانید.
برای محاسبه هزینه هر سرنخ، مقدار پولی را که برای یک کمپین خرج کردهاید در نظر بگیرید و آن را بر تعداد سرنخهای تولید شده تقسیم کنید.
تبدیل لید به مشتری
تیم های بازاریابی و فروش شما در تبدیل سرنخ ها به فروش واقعی چقدر قوی هستند؟ اگر سرنخهای زیادی دارید اما تعداد کمی از آنها به مشتریان پولی تبدیل میشوند، ممکن است مشکلی در نحوه تلاش برای بستن فروش وجود داشته باشد.
تعداد سرنخ هایی که به فروش تبدیل شدهاند را در نظر بگیرید و آن را بر تعداد کل سرنخها تقسیم کنید. با ضرب این عدد در 100 درصد تبدیل سرنخ شما به دست می آید.
تعامل در شبکه های اجتماعی
شاید مهمترین شاخص کلیدی عملکرد KPIبازاریابی اینترنتی، شبکه های اجتماعی باشد؛ آیا مردم با محتوایی که شما پست میکنید درگیر هستند؟ آیا باید میدانید که چگونه محتوای جذابتری ایجاد کنید؟
یادگیری اندازه گیری تعامل در شبکه های اجتماعی آسان است. این مراحل را دنبال کنید تا بفهمید استراتژی شما چگونه در فیس بوک، توییتر، اینستاگرام یا سایر شبکه های اجتماعی چگونه است:
- دوره ای را که می خواهید درباره آن گزارش تهیه کنید سنجاق کنید ( یا میتوانید استوری کنید )
- تعداد لایکها، اشتراکگذاریها و نظرات خود مشتریان خود را ارزیابی کنید
- این عدد را بر تعداد کل فالوورها تقسیم کنید
- در 100 ضرب کنید
- این به شما درصد کل فالوورهای شما را می دهد که با محتوای شما درگیر هستند. هر چه بالاتر باشد، بهتر عمل می کنید.
یک مشتری نباید فقط یک محصول یا خدمات بخرد و سپس ناپدید شود. این همان چیزی است که ارزش مادام العمر مشتری KPI به آن مربوط می شود.
برای کشف ارزش مادام العمر مشتری، نرخ ریزش خود را بیابید، یعنی چند نفر در هر ماه اشتراک خود را به عنوان درصدی از کل مشترکین لغو میکنند. میتوانید از این داده ها برای کشف میانگین طول عمر مشتری با استفاده از فرمول 1 تقسیم بر درصد نرخ ریزش ماهانه استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر نرخ ریزش ماهیانه 2% دارید، به عنوان مثال، مشتری متوسط شما به مدت 50 ماه با شما تجارت خواهد کرد.
همچنین باید سود ناخالصی را که از هر مشتری پس از پرداخت هزینه برای ارائه خدمات به دست میآورید، بیابید. وقتی این دادهها را دارید، فرمول ساده است:
- سود ناخالص ماهانه خود را به ازای هر مشتری در نظر بگیرید
- آن را در (1 تقسیم بر نرخ ریزش ماهانه) ضرب کنید
- این عدد را در میانگین درآمد ماهانه از هر مشتری ضرب کنید
تکمیل اهداف KPI در دیجیتال مارکتینگ
تعیین اهداف بخش مهمی از کسب و کار است. اهداف شما باید SMART باشد که به معنای خاص، قابل اندازه گیری، دست یافتنی، مرتبط و محدود به زمان است. شما باید به این اهداف برسید.
اهدافی را که میخواهید در زمان مشخصی به پایان برسانید پیگیری کنید و ببینید آیا به آنها میرسید یا خیر. اگر نه، آیا در معیارهای شما مشکلی وجود دارد یا در استراتژی بازاریابی شما مشکلی وجود دارد؟
نسبت ترافیک به لید به عنوان KPI در دیجیتال مارکتینگ
آیا از ترافیک وب خود بیشترین استفاده را می کنید؟ تعداد کل بازدیدکنندگانی که وب سایت شما دارد و تعداد سرنخ هایی که از وب سایت خود تولید میکنید را در نظر بگیرید و یک نسبت ایجاد کنید.
به عنوان مثال، اگر در ماه 1000 بازدید از وب سایت خود داشته باشید و 100 سرنخ جدید ایجاد کنید، نسبت ترافیک به سرنخ 10:1 و نرخ تبدیل 10 درصد خواهید داشت.
نرخ کلیک ایمیل
آیا مشتریان شما با ایمیلهای تبلیغاتی و بازاریابی که ارسال میکنید درگیر هستند؟ برای حل این مشکل، تعداد کلیکهای ایجاد شده از یک ایمیل بازاریابی را در نظر بگیرید و آن را بر تعداد کل ایمیلهای ارسال شده تقسیم کنید، سپس آن را در 100 ضرب کنید.
به عنوان مثال، اگر 1000 کلیک داشته باشید و 10000 ایمیل ارسال کردهاید، درصد کلیک 10 درصدی خواهید داشت.
ساختمان لینک ورودی در KPI
هرچه لینک های ورودی بیشتر باشد که ترافیک سایت شما را از سایر وب سایت ها هدایت کند، بهتر است. شما می توانید از چندین ابزار مختلف سئو برای یافتن تعداد لینکهای ورودی به سایت شما در وب استفاده کنید و باید به طور فعال این تعداد را افزایش دهید.
یکی از راههای انجام این کار، ایجاد کامنت با کیفیت بالا برای وبلاگهای دیگر است که کاربران را به سایت شما هدایت میکند. هر روشی که انتخاب میکنید، تلاش برای ایجاد لینک های ورودی بیشتر مهم است، زیرا این یکی از معیارهایی است که گوگل برای رتبه بندی سایت شما در نتایج جستجو استفاده می کند.
نرخ پاسخ
از دیگر مواردی که در KPI بازاریابی اینترنتی اهمیت دارد، واکنش کاربران است. آیا مشتریان به تلاشهای ارتباطی شما پاسخ میدهند یا پیامهای شما نادیده گرفته میشوند؟ برای اطلاع از میزان پاسخ مشتری خود، تعداد مشتریانی که پاسخ میدهند را در نظر بگیرید و آن را بر تعداد مشتریانی که با آنها تماس گرفتهاند، تقسیم کنید. سپس این عدد را در 100 ضرب کنید.
نرخ پرش
چه تعداد مشتری به وب سایت شما میآیند و بلافاصله بدون پیمایش به صفحات دیگر سایت شما را ترک می کنند؟ آیا چیزی وجود دارد که مشتریان را از سایت شما دور میکند؟
برای محاسبه نرخ پرش، تعداد کل بازدیدکنندگان سایت را بر تعداد بازدیدکنندگانی که فقط از یک صفحه بازدید میکنند، تقسیم کنید. سپس آن را در 100 ضرب کنید
نرخ ثبت نام ایمیل
چه تعداد از افرادی که از سایت مشتری شما بازدید میکنند میخواهند در ایمیلهای شما ثبت نام کنند؟ آیا اکثر مردم میخواهند با هم در ارتباط باشند یا علاقهای ندارند؟
برای اطلاع از این موضوع، باید تعداد کل بازدیدکنندگان سایت را در یک دوره معین ببرید و ببینید چه تعداد مشترک جدید در خبرنامه خود داشتهاید. تعداد مشترکین جدید را بر کل بازدیدکنندگان تقسیم کنید و آن را در 100 ضرب کنید تا درصد ثبت نام ایمیل خود را دریافت کنید.
رتبه بندی کلمات کلیدی
این KPI به شما میگوید که سایت شما از نظر با ارزشترین کلمات و عبارات شما در چه رتبهای قرار میگیرد. میتوانید تغییرات رتبهبندی را در طول زمان پیگیری کنید تا ببینید که چه چیزی با تلاشهای سئوی شما کار میکند و چه چیزی خوب نیست.
اعتبار صفحه در KPI
قدرت بالای صفحه به محتوا و صفحات فرود شما کمک می کند تا در نتایج موتور جستجو خوب عمل کنند. شما میتوانید رتبه صفحه خود را با ابزارهای مختلف SEO مانند Moz و SEMRush کنترل کنید. برای اندازه گیری این KPI از افزونه مرورگر Moz برای مروری سریع بر اعتبار هر صفحه استفاده کنید. همچنین میتوانید از پیوند بین صفحات وب سایت برای بهبود این عملکرد استفاده کنید. اگر مجموعه وبلاگی در مورد موضوع خاصی دارید، مطمئن شوید که همه مقالات به یکدیگر پیوند دارند. علاوه بر این، شما باید چند لینک ورودی از دامنه های مختلف دریافت کنید.
نرخ کلیک (CTR) در صفحات وب
CTR نشان می دهد که دعوت به اقدام سایت شما تا چه اندازه توجه افراد را به خود جلب می کند و آنها را وادار می کند برای اطلاعات بیشتر کلیک کنند.برای فهمیدن این موضوع از ابزار نقشه برداری حرارتی یا ابزار جریان رفتار گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. برای بهبود این عملکرد از پیوندها برای اتصال صفحات فرود مختلف، مقالات وبلاگ و مطالعات موردی استفاده کنید. پیامهای CTA ایجاد کنید که افراد را تشویق به کلیک بر روی آنها کند.
لغو اشتراک در KPI
هر ایمیلی که برای مشتریان خود ارسال میکنید احتمالاً دارای یک پیوند لغو اشتراک است تا بتوانند خود را از لیست شما حذف کنند. این KPI به شما امکان میدهد تعداد لغو اشتراکها را ردیابی کنید تا بتوانید ببینید چه نوع پیامهایی مؤثرتر هستند و چه نوع پیامهایی منجر به لغو اشتراک بیشتر میشوند.
امتیاز خالص پروموتر
این KPI را برای کشف سطح رضایت مشتری از شرکت یا کسب و کار شما است. برای انجام این کار، ما در یک نظرسنجی این سوال را مطرح میکنیم: شانس اینکه شما محصول (یا خدمات) را به یک دوست توصیه کنید چقدر است؟بسته به امتیاز انتخاب شده توسط مشتری، آنها را در سه گروه قرار می دهیم:
- کسانی که از 9 به 10 رای داده اند، علاقه مندان به برند هستند.
- کسانی که از 7 به 8 رای داده اند راضی هستند، اما چندان درگیر نیستند و به دنبال محصولات، خدمات و پیشنهادات بهتر هستند.
- که از 0 تا 6 رای داده اند، مشتریان ناراضی هستند که ممکن است از برند بد صحبت کنند. ما با کم کردن پایین ترین سطح (0 تا 6) از بالاترین سطح (9 تا 10) محاسبه می کنیم که میانگین رتبه رضایت مصرف کننده از شرکت چقدر است.
میانگین زمان صفحه یکی از فاکتورهای رتبه بندی است که الگوریتم های گوگل در نظر میگیرند. اگر کاربران زمان کوتاهی را در یک صفحه بگذرانند، گوگل می تواند بفهمد که گویی صفحه تمام اطلاعات مورد نظر خواننده را ارائه نمی دهد.در Analytics، می توانید این KPI را ردیابی کنید و معیارها را به صورت جداگانه بر اساس صفحاتی مانند:
· صفحه نخست؛
· رده محصولات؛
· پست های وبلاگ؛
· صفحات فرود
منشن
هر چند وقت یکبار در مورد برند شما در شبکه های اجتماعی صحبت میشود؟ روند ماهانه اظهارات مثبت و منفی را برای ارزیابی تصویر برند خود بررسی کنید.
آنچه را که نباید به عنوان KPI در دیجیتال مارکتینگ اندازه گیری کرد
سهولت ردیابی هر KPI بازاریابی دیجیتال از ترافیک وب سایت گرفته تا معیارهای تجارت الکترونیک، ریزش، CPA یا جستجوی ارگانیک می تواند یک شمشیر دولبه باشد. KPI معیارهای مهم را آسان میکند، اما ردیابی چیزهایی که ارزش ندارند را نیز آسان میکند و زمان و انرژی را هدر می دهد.
هنگام تصمیمگیری در مورد اینکه چه KPIهایی را میخواهید اندازهگیری کنید، در نظر بگیرید که آیا این اطلاعات بینش مفیدی در مورد روشهای بهبود نتیجه به شما میدهد یا خیر. اگر معیار چیزی نیست که بتوانید روی آن مانور دهید یا روی آن تأثیری بگذارید، احتمالاً یک معیار بیهوده است، بنابراین ارزش اندازه گیری را ندارد.
برای مثال، ممکن است وسوسه شوید که معیارهای بیهوده مانند لایک های فیس بوک یا دنبال کنندگان توییتر خود را اندازه گیری کنید، اما اگر در حال حاضر یک کمپین شبکه اجتماعی با هدف جذب لایک یا فالوور بیشتر انجام نمی دهید، چرا آن را دنبال کنید؟ این یک KPI موثر نیست.
برای شروع آمادهاید؟
تعریف KPI در دیجیتال مارکتینگ اولین قدم بسیار مهم برای هر بازاریابی، فروش یا ابتکار تجاری عمومی است – اما متأسفانه اغلب نادیده گرفته می شود. نکته کلیدی در اینجا این است که تجارت، مخاطبان و اهداف واقعی خود را درک کنید. راه ایده آل برای تنظیم و دستیابی به KPI ها این است:
- ناحیهای را که میخواهید عملکرد را اندازه گیری کنید، مشخص کنید.
- سوالات استراتژیک را که به پاسخ آنها نیاز دارید، شرح دهید.
- نیازهای داده خود را شناسایی کنید و نتایج مورد نظر خود را بدانید.
- معیاری برای سنجش عملکرد ایجاد کنید. آستانهها، نقاط عطف و اهداف را تعیین کنید.
- عملکرد فعلی را با معیار مقایسه کنید.
- نتایج را مرور کنید و استراتژی را تغییر دهید.
- قبل از تعیین هر هدف جدید یا اجرای یک استراتژی یا کمپین جدید، واقعاً زمانی را به این فکر کنید که آیا میدانید چه چیزی را باید جستجو کنید یا نه و موفقیت یا شکست را چگونه تعریف می کنید. این پایه و اساس موفقیت در دستیابی به اهداف شما خواهد بود.
شاخص KPI در دیجیتال مارکتینگ واحدی برای همه صنایع وجود ندارد. در عوض، این شما هستید که تصمیم میگیرید کدام شاخص به بهترین وجه نشان دهنده پیشرفتی است که در جهت رسیدن به اهداف شرکت یا مشتری خود داشتهاید. برای برخی، این ممکن است بر درآمد متمرکز باشد. برای دیگران، KPIهای اجتماعی شاخص بهتری برای موفقیت هستند.KPI در دیجیتال مارکتینگ در نظارت بر کمپین و تعریف استراتژی ضروری هستند. بدون آنها، اندازه گیری نتیجه، سرمایه گذاریها و تلاشها غیرممکن است و برنامه بازاریابی شرکت را در معرض خطر قرار میدهد.برای ارتقای استراتژی خود، مهم است که بدانید چه نوع رسانهای در دسترس است و چگونه میتوانید از آنها استفاده کنید.
این پست چقدر مفید بود؟
بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!
ارسال امتیاز
میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 1
تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.
We are sorry that this post was not useful for you!
Let us improve this post!
Tell us how we can improve this post?
Submit Feedback