در هر کسب و کاری ما همواره به دنبال این هستیم که بتوانیم از جامعه هدف خود اطلاعاتی مفید و ارزشمند تهیه نماییم تا بتوانیم در جهت رشد و نمو کسب و کار آز آن استفاده کنیم. دقیقا ابزاری مفید به نام گوگل تگ منیجر این امکان را برای شما فراهم کرده است که در ادامه به صورت کاربردی آن را بررسی مینماییم. شما هر ابزار مخصوصی را که بخواهید به سایت خود لینک کنید تا از آن داده جمع آوری نمایید نیاز دارید تا قطعه کدهایی را داخل سایت خود وارد نمایید. برای مثال سرچ کنسولها (گوگل وب مستر تولز) ، گوگل آنالیتیکس و…. همگی نیاز دارند تا توسط قطعه کدهایی به سایت شما متصل بشوند. اینکه بخواهید این قطعه کدها را ویرایش و یا حتی مدیریت نمایید ، گاهی اوقات آنقدر تعداد آنها بالا میرود که دیگر نمیتوان به خوبی آنهارا مدیریت کرد اما گوگل تگ منیجر این کار را برای شما آسوده و راحت کرده است. اگر تا به الان کنجکاو شدهاید که این ابزار چگونه کار میکند در ادامه همراه من و برتر آموز باشید تا به بررسی پرسش گوگل تگ منیجر چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ بپردازیم. برتر آموز یک وبسایت آموزشی در زمینههای مختلفی مانند آموزش سئو ، آموزش زبان انگلیسی و…. برای شما محتواهای کاربردی را تهیه کرده است که با مطالعه این محتواها میتوانید دانش و تخصص خود را افزایش بدهید.
آنچه که شما در این مقاله میآموزید:
- گوگل تگ منیجر چیست؟
- نحوه ثبت نام در پلتفرم گوگل تگ منیجر چیست؟
- مزایای گوگل تگ منیجر چیست؟
- معایب گوگل تگ منیجر چیست؟
- تفاوت گوگل آنالیتیکس با گوگل تگ منیجر چیست؟
گوگل تگ منیجر چیست؟
این ابزار کاربردی در سال 2012 میلادی معرفی گردید که تا به الان تغییرات زیادی برای بهبود رابط کاربری و عملکرد آن داشته است. استفاده از این ابزار در عین سادگی نیازمند یکسری آموزشهای اولیه میباشد که ما در برتر به بررسی آن میپردازیم. گوگل تگ منیجر به شما کمک میکند تگهایی که در سایت و یا اپلیکیشن خود گذاشتهاید را مدیریت نمایید. در واقع سیستم گوگل تگ منیجر محیطی را فراهم میکند که شما کدهایی که برای گوگل وب مستر و یا گوگل آنالیتیکس قرار داده اید را در محیطی با رابط کاربری مناسب و دسترسی آسان مدیریت نمایید. یکی از ویژگیهای گوگل تگ منیجر این است که کدهای سایت شما را دستخوش تغییر نمیکند و شما هم برای اینکه اطلاعات از کاربران خود در سایت بدست آورید نیاز به تغییراتی در کد سایتهای خود ندارید. تا به این قسمت راجب به مفهوم گوگل تگ منیجر صححبت کردیم و در ادامه به بررسی سایر ویژگیها میپردازیم.
شما با کمک گوگل تگ منیجر میتوانید گوگل آنالیتیکس را برای سایت خود نصب نمایید و همچنین تاییدیه نصب گوگل سرچ کنسول خود را توسط تگ منیجر انجام بدهید. آیا گوگل تگ منیجر فقط برای کسب و کارهای بزرگ قابل استفاده است؟ خیر! این پلتفرم فقط برای کسب و کارهای بزرگ نیست بلکه شما هر سایت و یا اپلیکیشنی را دارید که کاربران به آن مراجعه میکنند می توانید از گوگل تگ منیجر استفاده نمایید و با استفاده از دیتاهای آن کسب و کار خود را رونق ببخشید و به پیشرفت آن کمک نمایید.
نحوه ثبت نام در پلتفرم گوگل تگ منیجر چیست؟
خوب در این مرحله میخواهیم بررسی نماییم که چگونه این پلتفرم را برای سایت خود فعال نماییم. برای اینکه از این قابلیت استفاده نمایید باید وارد سایت گوگل تگ منیجر به آدرس https://tagmanager.google.com/ بشوید. (دقت کنید که این سایت متاسفانه برای IP کشور ایران فیلتر میباشد و باید از VPN برای استفاده از آن استفاده نمایید.) بعد از این که وارد شدید روی دکمه Create Account کلیک کرده و سپس برای حساب کاربری خود یک اسم انتخاب نمایید و روی دکمه continue کلیک کنید.
سپس باید برای container یک اسم انتخاب کنید و با درج آدرس مورد نظر ، روی دکمه Create کلیک نمایید. در ادامه مراحل ثبت نام ، قوانین کاربری گوگل را مشاهده میکنید که با کلیک بر روی دکمه Yes ، آنها را قبول میکنید تا محیط کاربری گوگل تگ منیجر برای شما باز شود.
در این مرحله بعدی کدهایی که باید در وبسایت خود قرار بدهید تا گوگل تگ منیجر با سایت شما لینک شود را به شما نشان داده میشود. در این قسمت شما دو قطعه کد دارید. کد اول برای استفاده از تگهای جاوا اسکریپت میباشد ، که باید در تمامی بخش های وبسایت شما قرار داشته باشد. قطعه کد دوم یک HTML iframe نام دارد که در شرایطی که امکان استفاده از جاوا اسکریپت وجود ندارد این قطعه کد به کار میآید ، این کد باید بعد از قطعه کد تگ ابتدایی قرار بگیرد.
معرفی بخش های اصلی گوگل تگ منیجر
زمانی که گوگل تگ منیجر را برای سایت خود فعال میکنید با سه بخش اصلی آن مواجه میشوید که در ساید بار سمت چپ قرار دارد. در ادامه تمامی این سه بخش را به تفکیک شرح میدهیم.
Tag
تگها به کدهایی در صفحه سایت گفته میشود که ، کاری که گوگل تگ منیجر باید در صفحه مورد نظر انجام بدهد را مشخص میکنند. برای مثال ، مخص نمودن تعداد کلیک صفحه خرید محصول X به سرچ کنسول گوگل. تگها اطلاعاتی از رفتار کاربران در سایت را در اختیار شما قرار میدهند.
گوگل تگ منیجر انواع مختلفی از تگها را دارد که در ادامه به معرفی لیست مختصری از آن میپردازیم.
- مدت زمان پرشدن فرم
- کلیک روی دکمه خرید
- تعداد کلیکها تماس با ما
- مشخص کردن تعداد صفحات چاپ شده
- مدت زمان قرارگیری موس روی المان خاص
- بررسی تعداد اسکرولهای صفحه مورد نظر
- مشخص شدن ویدیوهایی که کامل مشاهده نشدهاند
- کلیک روی لینک فراخوانی و لینکهای دانلود
Variable
Variable یا متغیرها مقادیری هستند که تگها را فعال میکنند تا با استفاده از آنها زمان اجرای تگها مشخص بشود. گوگل تگ منیجر برای آسودگی کار شما تعدادی Variable به صورت پیش فرض آماده کرده است تا اگر به زبان برنامه نویسی زیاد مسلط نیستید بتوانید از متغیرهای آماده استفاده نمایید. علاوه بر این ها این امکان را دارید تا Variable شخصی سازی شده خود را در گوگل تگ منیجر استفاده نمایید.
Trigger
Trigger یا فعال کننده محرکها شرط اجرای تگ ها هستند. مثلا یک Trigger برای تگی قرار میدهیم که اگر کاربر از صفحه فلان بازدید کرد و یا روی لینک فلان کلیک کرد فعال شود و وظایف خود را اجرا نماید. محرکها به دو دسته اصلی رویدادها (Events) و فیلترها (Filters) در گوگل تگ منیجر تقسیم میشوند
شما با دانستن این سه بخش اصلی تا حدودی آشنایی نسبی با فضای گوگل تگ منیجر پیدا کرده اید.
مزایای گوگل تگ منیجر چیست؟
خوب حالا که راجب به نحوه ثبت نام در گوگل تگ منیجر صحبت کردیم نوبت آن رسیده است که به قسمت مزایای گوگل تگ منیجر چیست؟ بپردازیم. شما در این قسمت متوجه خواهید شد که چرا باید از گوگل تگ منیجر استفاده نمایید.
سرعت کار شما را بسیار زیاد افزایش میدهد!
با استفاده از این ابزار به طرز باورنکردنی سرعت شما در انجام امور مربوط به سایت افزایش پیدا میکند. زیرا شما برای درج قطعه کد و گرفتن اطلاعات مورد نیا زتنها کافیست به یک ابزار مراجعه نمایید که این مورد بسیار تاثیر گذار است.
همه موارد به صورت یکپارچه است!
یکی از موارد خوبی که در گوگل تگ منیجر وجود دارد این است که تمامی موارد مورد نیاز و کاربردی سایت شما به صورت یکپارچه در یک مکان قرار دارد و همیشه به آن دسترسی دارید و نیازی نیست در اپلیکیشنهای مختلف به دنبال موارد مختلف باشید.
این ابزار رایگان است!
یکی از ویزگیهای مثبت گوگل تگ منیجر این میباشد که استفاده از این ابزار برای تمامی سایتها و اپلیکیشنها رایگان است و نیازی نیست که شما هزینهی اضافه ای برای استفاده از این ابزار پرداخت نمایید و تمامی نیازهای شما را برطرف میسازد.
امنیت این پلتفرم بالاست!
متاسفانه برخی از وب مستر ها هستند که گمان میکنند این ابزار امنیت پایینی دارد و ممکن است برای سایت آنها مشکل درست کند برای همین از آن استفاده نمی کنند ولی اینگونه نیست و گوگل تگ منیجر امنیت بالایی دارد و کدها و تگهایی که در آن قرار میدهید به خوبی محافظت میشوند.
استفاده از این ابزار آسان است!
برای اینکه از گوگل تگ منیجر استفاده کنید نیازی ندارید که آموزشهای پیچیده و خاصی را مشاهده کنید زیرا استفاده از این ابزار کاملا راحت است و شما با یک بار استفاده و تمرین میتوانید به خوبی به آن مسلط باشید. شما به راحتی میتوانید تمامی کدهای سایت خود را در گوگل تگ منیجر مدیریت نمایید.
امکان مشاهده پیش نمایش کدها در تگ منیجر!
یکی از ویژگیهای بسیار خوب و کاربردیای که گوگل تگ منیجر دارد این است که اگر شما روی قطعه کدی شک و تردید داشتید میتوانید قبل از اعمال کردن آن روی سایت برای جلوگیری از آسیبهای احتمالی از پیش نمایش زنده استفاده نمایید و اجرا شده کدها را به خوبی مشاهده کنید که اگر مطابق خواسته شما بود آن را منتشر کنید در غیر این صورت باید کدهای خود را دستخوش تغییر قرار بدهید.
مدیریت و سطح بندی کاربران!
شما میتوانید اکانت گوگل تگ منیجر سایت و یا اپلیکیشن خود را در اختیار تیم های مختلف بازاریابی بگذارید و از آنها بخواهید که در صورت نیاز تغییرات خود را اعمال نمایند. اما اگر میخواهید این دسترسیها محدود باشد و افراد به کل فضا دسترسی نداشته باشند از طریق سطح بندی کاربران آن را ویرایش نمایید. که این موضوع یکی از قابلیتهای خوب گوگل تگ منیجر به شمار میرود.
بکاپ گیری از تغییرات!
و باز هم یکی از ویژگیهای خوب گوگل تگ منیجر این است که هر زمانی که شما تغییراتی را روی سایت اعمال میکنید از نسخه قبل از تغییرات یک بکاپ روی تگ منیجر ذخیره میگردد که به هر علت اگر تغییرات قطعه کد جدید موفقیت آمیز نبود بتوانید به سهولت به نسخه قبلی بازگردید و برای آن مشکلی نداشته باشید.
وجود تگ های پیش فرض در این پلتفرم برای ساده سازی فرآیند کاری کاربر!
زمانیکه میگوییم استفاده از گوگل تگ منیجر برای همه آسان است به این علت که این پلتفرم تعدادی قطعه کد پیش فرض که استفاده از آنها در بیشتر سایتها رایج است را به صورت رایگان برای شما در دسترس قرار میدهد تا اگر به هر شرایطی کد نویسی بلد نبودید بتوانید از آن استفاده نمایید.
امکان مشاهده عملکرد تگها!
شما با گوگل تگ منیجر میتوانید نتیجه اجرا و عملکرد تگها را مشاهده نمایید. برای مثال اگر تگی قرار دادید تا متوجه بشوید چه تعدادی کاربر روی صفحه خرید محصول X کلیک کردهاند میتوانید با استفاده از گوگل تگ منیجر این اعداد و ارقام را مشاهده نمایید و تمامی خروجیها را داشته باشید.
معایب گوگل تگ منیجر چیست؟
شاید پیش خود فکر میکردید که پلتفرمی با این ویژگیهای خوب که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است آیا ممکن ویژگیهای منفی داشته باشد؟ بله این ابزار با تمامی ویژگیهای مثبت متاسفانه ویژگیهای منفی هم دارد که امیدواریم در آپدیتها و بروزرسانیهای جدید این ویژگیهای منفی برطرف گردد.
نبود تیم پشتیبانی در GTM
متاسفانه با تمام ویژگیهای خوبی که در گوگل تگ منیجر وجود دارد ولی این پلتفرم تین پاسخگو به مشکلات کاربران ندارد. درست است که فابل راهنما و ویدیوهای آموزشی زیادی برای استفاده از گوگل تگ منیجر وجود دارد اما در صورت بروز مشکل نمیتوان آن را در حد یک تیکت هم ثبت کرد و پاسخ نهایی را دریافت کرد.
تفاوت گوگل آنالیتیکس با گوگل تگ منیجر چیست؟
متاسفانه بسیاری از افراد هستند که گوگل آنالیتیکس را با گوگل تگ منیجر یکسان تصور میکنند اما در حالت کلی این دو پلتفرم اصلا ربطی به یکدیگر نداشته و هر کدام کارایی خاص خود را دارند که وقتی در کنار هم قرار میگیرند میتوانند اطلاعات کاربردی زیادی از کاربران سایت را در اختیار شما قرار بدهند. اطلاعاتی که شما با آنها و ارجاع آن به تیم مارکتینگ میتوانید تحول بزرگی را در بیزینس خود به وجود بیاورید. اگر در زمینه مارکتینگ اطلاعات کافی ندارید پیشنهاد میشود حتما مقاله آموزش دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید. اگر در مورد تفاوت این دو ابزار محبوب اطلاعاتی ندارید در ادامه به توضیح مختصر از تفاوتها میپردازیم :
وظیفه مهم گوگل آنالیتیکس که همه در جریان آن هستند ارائه گزارشهای تحلیلی و جامع از بخشهای مختلف وبسایت مانند میزان بازدید با دیوایسهای متفاوت کاربران ، تعداد بازدید کاربران از سایت ، صفحاتی که عدد بانس ریت در آن بالاست ، تعداد ورودهای ارگانیک سایت و…….. است ولی در گوگل تگ منیجر بیشتر اطلاعات براساس متغیرها جمعآوری شده حاصل از تگ های قرار داده شده در این پلتفرم و در اختیار شما قرار میگیرد. یعنی دادهها بر اساس درخواست شما مرتب میشود.
همچنین در گوگل تگ منیجر این امکان برای شما فراهم است که برای هر تگ از قابلیتهای اضافه کردن ، حذف و ویرایش استفاده نمایید، که این موضوع را در گوگل آنالیتیکس نمیتوانید مشاهده نمایید.
وب مسترها گوگل آنالیتیکس را به عنوان یک منبع اصلی برای اطلاعات سایت میشناسند ، ولی گوگل تگ منیجر یک واسطه برای ارسال اطلاعات به یک منبع دیگر است.
اگر هنوز هم در استفاده از گوگل تگ منیجر تردید دارید به بیان مهمترین ویژگیهای آن میپردازیم تا در انتها بتوانید تصمیم گیری بهتری را داشته باشید:
- ثبت تعداد کلیک روی دکمههای فعال و موجود در سایت
- بررسی زمان حضور کاربران در صفحات مختلف
- درج کدهای مهم اسکیما به صورت خودکار
- ثبت رفت و آمد کاربران از سایت
- ثبت میزان اسکرول کاربران در صفحات سایت
- فعال سازی سرویسهای نوتیفیکیشن
- مشاهده اطلاعات فرمها و فرمهایی که کاربر آن را ارسال نکرده است
- ثبت اطلاعات رفتار کاربران در مشاهده ویدیو و شنیدن پادکستها
- افزودن تگهای مهم همچون index و noindex
- و…….
سخن آخر :
سعی کردهایم به طور کامل راجب به موضوع گوگل تگ منیجر چیست؟ صحبت کرده و نکات کاربردیای را با زبان ساده بیان نماییم که همگی بتوانند از این آموزش استفاده نمایند. اگر تا به الان از گوگل تگ منیجر استفاده نکردهاید پیشنهاد میشود حتما همین امروز این پلتفرم را برای سایت یا اپلیکیشن خود راه اندازی نمایید. شما با داشتن این ابزار میتوانید مدیریت بهتری روی کدهای سایت خود داشته باشید. اگر تجربهای در استفاده از گوگل تگ منیجر دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. همچنین میتوانید در صورت رضایت از مقالات ما را در شبکههای اجتماعی بازنشر نمایید. ممنون از توجه شما.
نویسنده : تارا محمدزاده
تارا محمدزاده هستم کارشناس رشته علوم کامپیوتر. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.