تجزیه و تحلیل یاتا از اولین 123 میلیارد دلار آمریکا (منتشر شده در می 2020) نشان می دهد که حدود 60 درصد از کمک ها به صورت وام یا تضمین وام بوده است (با مانده آن یارانه دستمزد، تامین مالی سهام، تخفیف مالیاتی، یارانه های عملیاتی و تزریق مستقیم نقدی). این وام ها در نهایت باید بازپرداخت شوند.
همانطور که پیشبینی کردم، دولتها برای کمکرسانی به خطوط هوایی بلیط هواپیما تهران تبریز با بهترین شانس برای زنده ماندن در درازمدت اهمیت چندانی ندارند. تجزیه و تحلیل یاتا هیچ ارتباطی بین قابلیت دوام احتمالی خطوط هوایی و میزان کمک های دریافتی نشان نمی دهد .
این بدان معناست که بسیاری از شرکتهای مخابراتی ممکن است برای بازپرداخت بدهیهای خود پس از بحران دچار مشکل شوند. همچنین به این معنی است که دولتهای وامدهنده انگیزههای بیشتری دارند تا آنها را سرپا نگه دارند تا بتوانند. یکی از پیامدهای احتمالی این است که دولت ها با محافظت از خطوط هوایی در حال مبارزه در برابر رقابت پس از کووید، حمایت بیشتری ارائه می دهند. برای مثال، یک دولت می تواند پروازها را محدود کند تا مسیرها را سودآورتر کند. این بدان معناست که قیمت هواپیما بالاتر است.