زمانی که شما قصد شروع یک کسب و کار جدید را دارید اگر با یک مشاور اقتصادی صحبت کنید، اولین سوالی که از شما میپرسد این است که شما برای جذب مشتری خود چه برنامه و ایدهای دارید. چرا که مشتری یابی و جذب مشتری از مهمترین اصول راه اندازی هر کسب و کاری است. شما برای این که کسب و کار خود را توسعه دهید، برای این که در بحرانهای اقتصادی کسب و کار خود را ادامه دهید، قطعا نیاز به فروش کالا و خدمات خود دارید و برای این منظور نیاز به مشتریان وفادار داردید که علاوه بر خرید از شما به تبلیغ کسب و کار شما نیز بپردازد. امروزه جذب مشتری از چالشهای همیشگی استراتژیستهای بازاریابی است، آنها برای تبلیغات قبل از هر چیزی به فکر جذب مشتری جدید برای کسب و کار شما میباشند و در مراحل بعدی به دنبال برندینگ و دیگر منافع بازاریابی شما میباشند. ما در این مقاله در سایت برترآموز به شما 10 ترفند مشتری پیدا کردن را آموزش میدهیم که در صورت شخصی سازی و استفاده از آن برای کسب و کار خودتان میتوانید رشد فروش خود را به صورت کاملا ملموس احساس کنید.
یکی از بهترین راههای جذب مشتری برای کسب و کار شما راه اندازی وب سایت است و اگر شما به دنبال جذب مشتری جدید برای وبسایت خود میباشید نیاز دارید تا در نتایج گوگل در جایگاه مناسبی داشته باشید. از این رو نیاز به سئو سایت خواهید داشت. ما در مجموعه برتر آموز برای شما یک دوره کامل و جامع تحت عنوان « آموزش سئو » طراحی کردهایم که میتوانید به صورت کاربردی از آن استفاده کنید.
1. از شبکههای اجتماعی استفاده کنید
یکی از اصلیترین و مهمترین ترفند مشتری پیدا کردن جدید استفاده از شبکههای اجتماعی است. شما بواسطه شبکههای اجتماعی باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا برندینگ خود را کامل کنید و بواسطه آن نام خود را برای مشتریان جدید خود نامی آشنا جلو دهید. از طرف دیگر به این نکته توجه داشته باشید که برای استفاده از شبکههای اجتماعی باید یک برنامه ریزی کاملا مشخص داشته باشید و صرفا با داشتن یک اکانت اینستاگرام و تلگرام نمیتوانید مشتریان جدید را به کسب و کار خود جلب کنید.
یکی دیگر از مهمترین اصولهای استفاده از شبکههای اجتماعی برای جذب مشتری جدید، تولید محتوای کاملا جذاب و مورد نیاز کاربران است. به یاد داشته باشید که دیگران شما را دنبال نمیکنند که شاهد خودستایی شما باشند بلکه دیگران به دو دلیل شما را دنبال میکنند. اولین دلیل آن سرگرم شدن است و دومین دلیل آن پاسخ به نیازهای خودشان است. که این نیاز شامل خرید کردن از شما و یا تحقیق راجب کالا و خدمات شما میباشد. اگر شما راجب تولید محتوای هدفمند اطلاعاتی ندارید به شما توصیه میکنم به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن از مقاله « تولید محتوای موفق چیست » استفاده کنید. زمانی که شما در شبکههای اجتماعی فعال میشوید، تنها راه ارتباطی شما با کاربران محتوایی است که تولید میکنید و شما بواسطه محتوایی که تولید میکنید مشتریان جدید را کسب و کار خود جذب میکنید.
2. دیگران را در کسب و کار خود شریک کنید
اگر شما به دنبال ترفندهایی برای جذب مشتریان جدید هستید باید از مشتریان قبلی خود و همچنین دوستان و خانواده خود استفاده کنید. شما میتوانید به آنها پیشنهاد دهید که به ازای هر مشتری که به شما معرفی میکنند مبلغی تحت عنوان هدیه و یا پورسانت از شما دریافت میکنند. شما با این کار دوستان و مشتریان قدیمی خود را تبدیل به شرکا تجاری خود میکنید. در این صورت مشاهده میکنید که دیگران چگونه برای ارائه مشتریان جدید به شما با یک دیگر به رقابت میپردازند.
بهترین راه برای این که دیگران برای شما مشتری بیاورند این است که بواسطه خلق منافع آنها را درگیر کسب و کار خود کنید. در این صورت شما میتوانید حتی از ایدههای تبلیغاتی آنان نیز استفاده کنید. البته این نکته را مدنظر قرار دهید که به هیچ عنوان قرار نیست که شما کالا و خدمات خود را به آنها واگذار کنید. بلکه قرار است آنها واسطهای باشند برای جذب مشتریان جدید. شما باید خود را به مشتریان جدید وصل کنید. این اتصال باعث میشود مشتریان جدید شما نیز برای دریافت پورسانت و هدیه برای شما به جذب مشتری جدید بپردازند. به نوعی شما با این کار از سیستم بازاریابی شبکهای استفاده میکنید. اما در ازای جذب مشتری و فروش به دیگران بها پرداخت میکنید و بدون پشتوانه شروع به پرداخت وجه به دیگران نمیکنید.
این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که حاشیه سود شما باید به نحوی تعین شود که شما پس از پرداخت پورسانت به دیگران از سود خود پرداخت نکرده باشید. گاها برخی از افراد روی کالایی که حاشیه سود بسیار پایینی دارد اقدام به پرداخت پورسانت میکنند. شما برای این منظور میتوانید سبدی از کالا و خدمات تعریف کنید و در صورت فروش سبد کامل به دوستان و مشتریان خود پورسانت پرداخت کنید در این صورت جریان مالی شما نیز افزایش قابل توجهای خواهد داشت.
3. مسابقات ویروسی برگذار کنید
شاید اسم این استراتژی تبلیغاتی اندکی برای شما عجیب باشد، اما به صورت قابل توجهای مشتریانی جدید پیدا خواهید کرد. شما در این روش باید جوایز قابل توجه و نفیس برای مسابقات خود در نظر بگیرید و قرعه کشی را بین کسانی انجام دهید که بیشترین دعوت به کسب و کار شما را دارند. به عنوان مثال شما بین 15 نفر اول باید قرعه کشی برگزار کنید و جوایز را بین آنها تقسیم کنید.
در وهله بعدی شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا مشتریانی که به شما معرفی شدهاند را به بهترین نحو ممکن به مشتریان وفادار خود تبدیل کنید. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که شما در این روش باید شرایط خاصی برای چک کردن دعوت هر مشتری داشته باشید. به عنوان مثال اگر تبلیغات شما در بستر اینستاگرام انجام میشود، شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید و تعداد افرادی که در زیر پست شما منشن را میشوند را بررسی کنید که چه تعداد از این افراد هویت واقعی دارند و چه تعداد از این افراد فیک میباشند.
شما با هر سبک و استراتژی تبلیغاتی باید به بررسی این موضوع بپردازید که دعوت از افراد به صورت موثر انجام شود و صرفا به دلیل دعوت افراد برند مسابقات شما نشوند. و در نهایت این نکته را نیز به یاد داشته باشید که شما در ابتدای باید اطلاع رسانی مناسبی در مورد مسابقات خود داشته باشید و جوایز شما باید به نحوی انتخاب شود که نظر همه را به خود جلب کند.
4. با کسب و کارهای مکمل خود وارد همکاری شوید
شما برای این که به مشتریان جدید دست پیدا کنید، میتوانید از مشتریان همکاران خود استفاده کنید و با هزینه بسیار کمتر به جذب مشتری بپردازید. به عنوان مثال فرض کنید که شما تولید کننده شیرآلات حمام و سرویس بهداشتی میباشید. یکی از بهترین شرکا تجاری شما تولید کنندگان سرامیکهای آشپزخانه، سرامیکهای حمام و سرامیک سرویس بهداشتی میباشد.
شما میتوانید با آنها وارد مذاکره شوید و به دو صورت با هم به همکاری بپردازید. در حالت اول شما میتوانید به واسطه فروش از طریق آنها درصدی به عنوان پورسانت به آنها بپردازید و در حالت دیگر میتوانید مشتریان خود را با یک دیگر مبادله کنید و به جذب مشتریان یک دیگر بپردازید و در این صورت شما یک معامله برنده برنده خواهید داشت. در صورتی که شما در مورد اصول مذاکره و قوانین آن اطلاعات مناسبی ندارید، میتوانید با مراجعه به مقاله « چگونه به یک مذاکره کننده تبدیل شویم » اطلاعات مفید و کاربردی در این زمینه کسب کنید.
5. با استفاده از دیجیتال مارکتینگ به مشتریان جدید دست پیدا کنید
اگر شما کسب و کار سنتی دارید و مشتریان شما تعداد محدودی است، بهترین راه جذب مشتریان جدید دیجیتال مارکتینگ است. دیجیتال مارکتینگ محدود به برخی از فعالیتهای آنلاین نمیشود. بلکه این حوزه بسیار گسترده و به روز است و شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا آن را درک کنید و از آن استفاده مفید کنید.
این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار آنلاین شما نیز میتواند مانند یک کاتالیزور عمل کند. شاید برای شما این سوال مطرح شود که تفاوت فروش آنلاین و دیجتال مارکتینگ چیست؟ به صورت کلی یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ فروش انلاین است و زیر شاخههای متفاوت دیگری شامل تبلیغات، برندیدینگ و… دارد. شما میتوانید بواسطه استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ نیز کسب و کار آنلاین و یا آفلاین خود را گسترش دهید و همچنین مشتریان جدید را به کسب و کار خود جذب کنید.
یکی دیگر از مزایای دیجیتال مارکتینگ جذب مخاطب هدف به صورت برنامه ریزی شده است. زمانی که شما به جذب مشتری میپردازید این سوال مطرح میشود که تا چه میزان مشتری شما میتواند مخاطب هدف شما باشد. برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه کنید. فرض کنید من فروشنده محصولات پوشاک مردانه میباشم و بیشتر محصولات رسمی دارم. من با یک طرح تشویقی رو برخی از محصولات خود تخفیف زیادی میگذارم به حدی که اگر بخواهم مجدد این پوشاک را خریداری کنم باید بیشتر هزینه کنم. قطعا در این بین کسانی هستند که به فروشگاه من مراجعه میکنند و این محصول را از من خریداری میکنند. اما من به چه کسانی پوشاک خود را فروختهام؟ آیا این مشتریها اگر من تخفیف تا این حد زیادی نداشته باشم بازهم به من مراجعه میکنند؟
پاسخ این سوال معمولا منفی است، من بواسطه ضرر به خودم بیشتر روی برندینگ خود کار کردهام تا جذب مخاطب هدف. اما استراتژی طرح تشویقی در دیجیتال مارکتینگ متفاوت است وشما همزمان با برندینگ به جذب مخاطب هدف نیز میپردازید. در صورتی که شما در مورد دیجیتال مارکتینگ اطلاعات کافی ندارید به شما توصیه میکنم به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن بخش از مقاله « 5 دلیل استفاده از دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار » به صورت کاربردی استفاده کنید.
6. راه دستابی خود را برای مشتریان خود آسان کنید
یکی از مهمترین موضوعاتی که شما برای پیدا کردن مشتری جدید باید به آن توجه کنید مسیر دسترسی آسان است، در این بخش منظور ما این نیست که مغازه خود را جابه جا کنید بلکه منظور ما این است که تمام مسیرهای دسترسی خود را به صورت آنلاین ثبت کنید. به عنوان مثال شما باید آدرس شعبه خود را در انواع برنامههای مسیریاب ثبت کنید، تا اگر مشتری شما خواست به شما مراجعه کنید به سادهترین فرم شما را پیدا کند.
از طرفی ممکن است که مشتری جدید شما قصد آمدن به مغازه شما را نداشته باشد و بخواهد مسیر دیگری را برود، اما چون چند روزی است که مغازه شما در مسیر او قرار دارد برای او جذاب شده است که یک بار به مغازه شما مراجعه داشته باشد و از محصولات جدید شما دیدن کند. البته این موضوع را به یاد داشته باشید که تنها مسیر ارتباطی شما با مشتریان جدید فقط و فقط ثبت آدرس شعبه فیزیکی شما نیست، بلکه شما باید دیگر مسیرهای ارتباطی خود مانند واتساپ، تلفن همراه، ایمیل و… را نیز ثبت کنید. شما با این کار هم اعتماد مشتری را بهتر جلب کردهاید و هم مسیر دسترسی را برای او بهترین شکل ممکن آسان کردهاید.
از طرفی در برخی از فروشگاههای پیشرفته برای راحتی رفت و آمد مشتریان جدید خود سرویس تشریفات قرار دادهاند و با مشتری شما با عزت و احترام به فروشگاه شما تشریف میآورد و خرید خود را انجام میدهد و سپس او را به منزل خود باز میگردانید و محصول را نیز برای او ارسال میکنید.
7. به همکاران و رقبای خود توجه جدی داشته باشید
یکی از بهترین کارهایی که شما میتوانید برای پیدا کردن مشتری جدید انجام دهید این است که تمام تلاش خود را به کار گیرید تا همکاران و رقبا خود را بررسی کنید. شما باید تحلیل کنید چه بخشی از بازار هدف فروش شما مختص به شما است و چه بخشی از بازار هدف فروش مشا متعلق به رقبای شما است. در مرحله بعد شما باید بررسی کنید که رقبای شما در چه مکانها و در چه موقعیتهایی حضور دارند و در چه مکانهایی حضور ندارند. زمانی که رقبای شما در بخشی از جامعه به صورت فعال حضور دارند شما باید بررسی کنید که آیا نیاز است که شما نیز در آن بخش برای برندینگ و فروش محصولات خود با تکیه بر مزیت رقابتی خود حضور داشته باشید و یا این که حضور شما لزومی ندارد.
از طرف دیگر زمانی که رقبای شما در مکانی حضور ندارد شما باید بررسی کنید که آیا این منطقه دست نخورده ارزش سرمایه گذاری برای جذب مشتری جدید را دارد و یا خیر. شما با بررسی این نکات به ظاهر ریز میتوانید کسب و کار خود را تحت تاثیر قرار دهید و گاها به عنوان مکمل رقیب خود ظاهر شوید. رقیب شما ممکن است به منظور برندینگ برای دستیابی به یک بخش از بازار هدف مدنظر شما هزینه بسیار زیادی کرده باشد و شما صرفا با تکیه بر مزیت رقابتی خود میتوانید از این فرصت استفاده کنید ومشتریان جدید را به کسب و کار خود جذب کنید.
( اگر کسب و کار شما به صورت آنلاین فعال میباشد، شما نیز نیازمند امنیت شبکه قوی برای حفاظت از کسب و کار خود خواهید بود از این رو مجموعه برترآموز برای شما یک دوره جذاب، ساده، کاربردی و جامع را تحت عنوان « آموزش امنیت شبکه » طراحی کرده است که شما میتوانید صفر تا صد امنیت شبکه را با استفاده از آن انجام دهید. )
8. برای پیدا کردن مشتریان جدید باید عاملین فروش قوی داشته باشید
مهم نیست که کسب و کار شما آنلاین است و یا آفلاین مهم این است که شما برای کسانی که از روی کنجکاوی به شما مراجعه میکنند، چه برنامهای دارید و از طرفی چه کسی قرار است اجرا کننده برنامه شما باشد.
به عنوان مثال فرض کنید شما فروشنده تلفن همراه میباشید، قطعا در طول روز افراد زیادی به شما مراجعه میکنند و از شما سوالاتی در مورد تلفنهای همراه شما میپرسند. شما برای جذب هر کدام از آنها باید یک برنامه و پلن مشخص داشته باشید. برای این منظور بهتر است که شما در طول یک هفته 10 سوالی که از شما پرسیده میشود را به صورت روزانه یاد داشت کنید و در پایان هفته برای این 5 سوال که بیشرین تکرار را دارند یک برنامه ریزی فروش داشته باشید. در این مرحله بسیار مهم است که فروشنده شما تا چه میزان مهارت دارد و تا چه میزان میتواند دیگران را به کسب و کار شما جذب کند.
حال ممکن است برای شما این سوال مطرح شود که برای فروش آنلاین چگونه میتوان کاربرانی که سایت و یا شبکههای اجتماعی شما مراجعه میکنند را تبدیل به یک مشتری وفادار کرد. در این هنگام شما باید تمام تلاش خود را کار گیرید تا با فراخوان عمل مناسب توجه دیگران را به خود جلب کنید و در مرحله بعدی باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با یک تیم فروش تلفنی قوی و یا با یک تیم پشتیبانی قوی کاربران خود را تبدیل به مشتریانی وفادار کنید. اگر شما در مورد کال تو اکشن و یا فراخوان عمل اطلاعات کافی ندارید میتوانید از مقاله « فراخوان عمل یا Call To Action چیست » استفاده کنید و اطلاعات خود را در این زمینه کامل کنید.
9. گزارش مراجعین خود را به صورت دقیق بررسی کنید
شما باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا تمام مراجعانی که به شما مراجعه میکنند را رصد کنید. شما باید بدانید که هریک از مشتریان شما به چه دلیل از شما خرید کردهاند و هریک از مراجعان شما به چه دلیل از شما خرید نکردهاند. در این صورت شما یک لیست باید و نبایدها دارید که باید تمام تلاش خود را کار گیرید تا این لیست را روز به روز بهینه کنید. شما باید علت خرید نکردن و خرید کردن مشتریان را از زبان خود آنان بشنوید در این صورت است که شما میتوانید به یک تصمیم مناسب دست پیدا کنید. در غیر این صورت شما نمیتوانید به نتیجه مناسب دست پیدا کنید، چرا که ممکن است شما با برداشتهای شخصی اشتباه مسیر خود را موفقیت به جای نزدیکتر کردن دورتر کنید.
اگر شما بتوانید سیستم بررسی مراجعین خود را به صورت اتوماسیون طراحی کنید، قطعا در مراحل بعدی میتوانید یک مرحله کار خود را گسترش دهید و بواسطه CRM قوی میتوانید مشتریان خود را حفظ کنید و مجدد آنها را در چرخه خرید قرار دهید.
10. برای مشتریان خود محتوای ویدویی جذاب تولید کنید
آخرین بررسیها در مورد فروش آنلاین نشان داده است که بیشترین بازخورد برپایه فروشهای تصادفی مربوط به محتوای ویدویی با کیفیت است. یعنی بسیاری از افراد دیگر به دنبال مطالعه وب جهت مقایسه و یا معرفی محصولات نیستند بلکه بیشتر به دنبال تماشای ویدویی هستند که مطالب را به صورت فشرده و جذاب به آنها منتقل کند و از طرفی معمولا افراد از خود تولید کننده ویدیو نیز در صورت فروشنده بودن خرید میکنند. این موضوع به این منزله است که شما تولید محتوای ویدیویی مناسب در مورد محصولات خود میتوانید مخاطبین جدید بسیاری را به کسب و کار خود جذب کنید، البته این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که شما باید برای آنها کال تو اکشنهای مناسب و مسیر مناسب طراحی کنید که به سادهترین شکل ممکن خرید خود را از شما انجام دهند.
بهترین کانالهای ارتباطی شما با مخاطبین برای تولید محتوای ویدیویی در وهله اول یوتیوب و آپارات میباشد و در وهله دوم میتواند شبکههای اجتماعی شما مانند اینستاگرام و فیسبوک باشد. البته این موضوع را نیز مدنظر قرار دهید که در صورت تولید محتوای با کیفیت برای آپارات و یوتیوب این موضوع میتواند برای شما منجر به درآمد جانبی قابل توجه شود.
سخن پایانی
ما در این مقاله با شما راجب ترفند مشتری پیدا کردن به صورت کاربردی صحبت کردیم. مهمترین نکتهای که شما در هر بخشی باید به آن توجه کنید، این است که این روشها باید برای کسب و کار شما شخصی سازی شود و شما گاها میتوانید چند روش را با یک دیگر ترکیب کنید. به عنوان مثال هرکسی میداند که از تبلیغات برای جذب مشتری استفاده میشود. اما ما در این مقاله راجب آن به صورت مستقل صحبت نکردیم، چرا که شما میتوانید این روش را به صورت مکمل برای پیدا کردن مشتریان جدید با دیگر روشها استفاده کنید.
نویسنده : امیر شادان پور
امیر شادان پور فعال بازار مالی، پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ