اگر شما در درمورد دیجیتال مارکتینگ اندکی تحقیق کرده باشید، قطعا یکی از مواردی که حتما در زمان تحقیق توجه شما را جلب خواهد کرد، تبلیغات بنری است و به طبع الویت بعدی شما راهکارهایی برای افزایش بازدهی تبلیغات بنری میباشد. به نظر شما چرا تبلیغات بنری مورد توجه انواع آژانسهای تبلیغاتی میباشد؟ اگر به شما استفاده از ابزارهای نوین مانند گوگل ادموب و یا جمیمل مارکتینگ را پیشنهاد دهند نیز شما مجدد در بخشهایی نیاز به تبلغات بنری خواهید داشت؟ تبلیغات بنری به این دلیل محبوبیت بالایی دارند زیرا شما میتوانید حجم انبوهی از ایدهها و استراتژیهای تبلیغاتی را به واسطه یک عکس و یا یک ویدیو کوتاه به مخاطب خود منتقل کنید. البته روش های مختلفی برای تبلیغات وجود دارد که برای پیدا کردن بهترین روش برای کسب و کار خود توصیه می کنیم آموزش دیجیتال مارکتینگ را از دست ندهید.
یکی دیگر از مواردی که شما میتوانید آن را مدنظر قرار دهید این است که تبلیغات بنری را میتوان به وسیله ابزارهای مختلف در بسترهای مختلف تبلیغاتی استفاده کنید. از طرفی شما بواسطه تبلیغات بنری و استفاده از محتوای کاربردی میتوانید مخاطب خود را بهتر و دقیقتر با کالا و خدمات خود آشنا کنید. امروزه فروش آنلاین بیش از آنکه نیاز به استراتژیهای پیچیده تبلیغاتی داشته باشد، نیاز به خلاقیت دارد و دست شما در تبلیغات بنری خود برای ایجاد خلاقیت باز است. از طرفی شما بواسطه تبلیغات بنری جذاب میتوانید ترافیک ورودی خود را بالا ببرید و با این کار شما میتوانید به نتایج بهتری در بلند مدت دست پیدا کنید.
یکی از نکاتی که میتواند به تبلیغات بنری و همچنین نمایش بهتر شما در نتایج گوگل کمک کند، لینک سازی خارجی است. شما برای این کار نیاز دارید تا اصول رپورتاژنویسی آگهی را به صورت حرفهای فرا بگیرید. از این رو ما در مجموعه آموزشی برترآموز به شما پیشنهاد میدهیم که از دوره آموزشی و تخصصی رپورتاژ نوِیسی تحت عنوان « آموزش رپورتاژ آگهی » استفاده کنید. این دوره آموزشی حاوی اطلاعات مفیدی است که برای هر شخصی میتواند مفید و کاربردی باشد.
یکی از مهمترین نکاتی که شما قبل از انجام تبلیغات بنری باید به آن توجه ویژه باید داشته باشید این است که شما باید تمام آمار ورودی سایت خود و موارد مورد علاقه مخاطب هدف خود را بدست بیاورید، چرا که این موضوع برای طراحی تبلیغات موثر توسط شما از اهمیت بالایی برخوردار است. شما باید بدانید که چه محتوایی را برای چه کسی و با چه نیازی تحت عنوان تبلیغات بنری میخواهید طراحی کنید. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.
متاسفانه برخی از مدیران تبلیغاتی اصلا به بازخوردهای تبلیغات خود توجه نمیکنند و در صورتی که نتیجه مناسب از تبلغیات بنری خود نگیریند، سایت تبلیغ دهنده را تغیر میدهند و یا تعداد آنها را بیشتر میکنند که این کار اصلا درست نیست. سعی کنید از هر روشی که برای تبلیغات بنری خود استفاده میکنید، امکان گزارش دهی داشته باشد و شما در هر مرتبه تبلیغات بنری خود را بواسطه تحلیل دادههای موجود باید بهینه تر و هدفمندتر از قبل انجام دهید. با ما تا پایان این مقاله در سایت برترآموز همراه باشید تا به شما اصول و رموزی را آموزش دهیم که تبلیغات بنری شما چندین برابر موثرتر و برای مخاطب جذاب تر میکند.
تکنیک گاوه بنفش در تبلیغات بنری
اگر شما هم برای انجام تبلیغات به برخی از سایتها مراجعه کنید متوجه خواهید شد که شما تنها کسی نیستید که برای این روش تبلیغاتی درخواست دادهاید و به نوعی شما در یک مزایده فروش به بهترین قیمت قرار گرفتهاید و این رقابت روز به روز سختتر میشود. در نتیجه شما باید یک استراتژی قوی به کار ببرید که با توجه به میزان هزینهای که انجام میدهید، با توجه به میزان انرژی که میگذارید و با توجه رقبایی که در صحنه وجود دارند، بهترین نتیجه را دریافت کنید.
علت این که به شما این موضوع را پیشنهاد میدهیم این است که زمانی که شما تبلیغات بنری خود را انجام میدهید، در سایت پذیرنده فقط تبلیغات شما نیست و شرکتها و سازمانهای دیگری نیز مانند شما به سایت مبدا تبلیغاتی دادهاند و تبلیغات شما در کنار آنها نمایش داده میشود. اما در حال حاضر سوال اصلی این است که مخاطب شما چرا باید به تبلیغات شما توجه کند؟ چرا باید از میان انبوهی از تبلیغات شما را انتخاب کند؟ چرا باید اکشن خود را کامل کند و در سایت شما زمان بگذارد؟ پاسخ دادن به سوالات بالا شما را به استراتژی تبلیغاتی گاو بنفش میرساند و شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که به بهترین نحو ممکن این استراتژی را شخصی سازی کنید و از آن بهره ببرید.
استراتژی گاو بنفش چیست؟
اگر شما به یک دسته از گاو درحال چرا نگاه کنید، قطعا تک تک گاوها را به خاطر نمیآورید و یک منظره کلی از گاوها در ذهن دارید. حال اگر یک گاو بنفش در میان آنها ببینید به این سبب که این اتفاق نادر است شما نه تنها آن را به یاد میآورید بلکه به نشر آن نیز میپردازید. به عنوان مثال اگر یادتان باشد در زمانی که سال 1400 میخواست شروع شود. یک آژانس تبلیغاتی با زیرکی فراوان از این فرصت استفاد کرد و یک تبلیغات بنری بزرگ در یکی از بیلبوردهای شهر به صورت هوشمندانه سال 13400 را به مردم تبریک گفته بود.این موضوع نه تنها توجه کاربران را به خود جذب کرد، بلکه مردم از رسانههای کوچک و بزرگ برا جا نماندن از موج ایجاد شده تبلیغ بنری جذاب را نشر دادن. دقت کردید ویژگی دوم تبلیغات با استراتژی گام بنفش این است که مردم به صورت داوطلبانه و رایگان مبلغان شما میشوند.
ارتباط میان افزایش بازدهی تبلیغات بنری و استراتژی گاو بنفش
اگر شما دقت کرده باشید در ابتدای این مقاله به شما یادآوری کردیم که امروزه به سبب انبوه تبلیغات شما نیاز دارید که با خلاقیت خود متفاوت از دیگران بدرخشید و مخاطب را به خود جذب کنید. حال شما برای این که بتوانید بازدهی تبلیغات بنری خود را به صورت روز افزون افزایش دهید نیاز دارید تا علاوه بر متفاوت بودن برای مخاطب خود عجیب و خاص نیز باشید. شما باید کسب و کار خود را نگاه کنید و با توجه به محصول و یا خدماتی که ارائه میدهید، یک تبلیغ خلاقانه در حد یک عکس و یا بنر ویدیویی تبلیغاتی چند ثانیهای طراحی کنید که مخاطب در میان انبوهی از تبلیغات چشمش شما را پیدا کنید و روی شما مکث کند.
لازم نیست از طراحی گرافیکی خاصی استفاده کنید و یا تصاویر خاصی ثبت کنید، گاهی صرفا با یک نوشته میتوانید مسیر تبلیغات خود را بهبود ببخشید. مانند همان مثالی که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که تبلیغات شما نباید دروغ شاخدار باشد. چرا که مخاطب شما احمق نیست، نه تنها به تبلیغات شما واکنشی نمیدهد بلکه نسبت به تبلیغات شما احساس تنفر و انزجار نیز پیدا میکند.
در نتیجه فکر کنید و یک جلسه طوفان فکری برگزار کنید و با توجه به اتفاقات ترند روز و شرایط سازمان خود یک ایده تبلیغاتی ناب طراحی کنید. شما اگر در مورد جلسات طوفان فکری اطلاعی ندارید، میتوانید به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن بخش از مقاله « طوفان فکری چیست » به صورت کاربردی استفاده کنید. این مقاله در بخشهای مختلف تولید محتوای شما نیز میتواند کسب و کار شما را متحول کند.
از شبکه های اجتماعی استفاده کنید
یکی از بهترین مکانهایی که میتوانید برای افزایش بازدهی تبلیغات بنری به صورت کاربردی استفاده کنید، شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر است. دلیل این موضوع این است که شما در این فضا میتوانید به صورت یونیک و انحصاری تبلیغات خود را اجرا کنید و احتمال بازخورد شما به صورت قابل توجه ای افزایش پیدا میکند.
شما میتوانید در شبکههای اجتماعی با پیدا کردن صفحاتی که موضوع مرتبط با کار شما دارند به صورت تساعدی بازخورد خود را بهبود ببخشید. به عنوان مثال شما فرض کنید که شما طراح و تولید کننده عروسکهایی برای دیزاین بهتر آشپزخانهاید. شما در صورتی میتوانید بهترین بازخورد را از تبلیغات خود کسب کنید که در صفحات آموزش آشپزی به تبلیغات بپردازید. چرا که مخاطب هدف شما از این صفحات استفاده میکند.
مخاطب شما از صفحات ورزش 3 استفاده نمیکند. او از صفحات غیر مرتبط استفاده نمیکند. به این صورت نیست که بازدهی شما در این صفحات صفر باشد. اما قابل مقایسه با صفحات مرتبط نیست. شما برای فزایش بازدهی تبلیغات بنری خود نیاز دارید تا مخاطب هدف خود را به خود جذب کنید و همچنین به او وعده جذاب بدهید که برای دریافت اطلاعات بیشتر به شما مراجعه کند.
همچنین میتوانید از صاحب صفحه درخواست کنید که خود او به شخصه از شما تعریف و تمجدید کند و در صورتی که شخصی به واسطه صفحه او به سایت شما ورود کرد، میتواند ارزش افزودهای مضاعف دریافت کند و به نوعی از صاحب صفحه نیز حمایت کرده است. شما برای افزایش بازدهی تبلیغات بنری خود به صورت کمپینی تبلیغات خود را به صورت همزمان در چند صفحه اجرا کنید. شما برای این کار از اینستاگرام میتوانید بازخود بهتری دریافت کنید.
شما با طراحی یک استراتژی مسابقهای و همچنین دریافت تعامل از مخاطب میتوانید بازدهی تبلیغات بنری خود را به صورت مضاعف بهبود ببخشید. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که تبلیغات بنری بهترین بازخورد را جایی دارد که مخاطب را درگیری خود کند و خود مخاطب به تبلیغ شما بپردازد.
نکات تکمیلی افزایش بازدهی تبلیغات بنری
در این بخش ما به صورت موردی مواردی را خدمت شما بیان میکنیم که میتواند تبلیغات بنری شما را کاربردیتر و جذابتر کند. در این صورت شما میتوانید تبلیغات بنری خود را در هر بستر تبلیغاتی با بازخورد بهتر پیگیری کنید. البته این نکته را نیز به یاد داشته باشید، شما بهتر است هریک از این تبلیغات را بر اساس کسب و کار خود شخصی سازی کنید و ممکن است نیاز باشد در جزئیات آن تغیراتی ایجاد کنید. با ما تا پایان این بخش همراه باشید.
1. از تکنیک کمیابی استفاده کنید
یکی از تکینکهای که در هرکسب و کاری موثر است و میتواند نظر مخاطب را به خود جذب کند و با درگیر کردن احساس ترس مخاطب میتواند او را وادار به اکشن کند. احساس کمبود است. شما میتوانید به واسطه القاء احساس کمبود به مخاطب خود او را تحریک کنید که به وب سایت شما سری بزند. شما با این کار مخاطب خود را قانع میکنید که پاسخ نیازی که حتی ممکن است در آینده به آن دچار شود در دستان شما است. به عنوان مثال شما با محدود سازی زمان اقدام مخاطب و یا با محدود سازی تعداد قلم کالا و یا با محدود سازی تخفیف ارائه شده میتوانید مخاطب را بهتر و ساده تر به سایت خود جذب کنید.
2. لندینگ پیج مناسب برای او طراحی کنید
اگر شما به صورت رندوم و کاملا اتفاقی روی برخی از تبلیغات بنری کلیک کنید، متوجه خواهید شد که شما به صفحه مناسب هدایت نشدهاید و شما صرفا به صفحه اول سایت دسترسی پیدا کردهاید. شما باید صفحهای را برای مخاطب در نظر بگیرید که کال تو اکشنهای مناسب داشته باشد. محتوای جذاب داشته باشد و از طرفی مخاطب شما به این موضوع جذب شود که مدت زمان بیشتری در سایت شما زمان بگذارد و از بخشهای مختلف آن دیدن کند.
شما باید با یک هدف مشخص و طراحی مسیری که قرار است مخاطب در سایت شما طی کند، مخاطب را به صفحه خود دعوت کنید. البته این موضوع را مدنظر قرار دهید که ممکن است شما با توجه به نیاز خود در برخی بازههای زمانی مختلف صفحات لندینگ خود را تغیر دهید، که این موضع برای افزایش بازخورد تبلیغات بنری امری طبیعی است. اگر شما با استراتژی کال تو اکشن یا فراخوان عمل آشنایی ندارید به شما توصیه میکنم که بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن بخش از مقاله « فراخوان عمل یا Call To Action » چیست استفاده کنید.
3. مکان مناسب را انتخاب کنید
زمانی که شما میخواهید بازخورد تبلیغات بنری خود را افزایش دهید لازم است که در یک سایت درست و در مکان درست تبلیغات خود را نشان دهید. به شما پیشنهاد میکنم از قانون دست راست استفاده کنید. اکثر مردم راست دست هستند و به طور ناخودآگاه نورنهای آیندهای آنها به سمت راست بیشتر توجه میکنند، از این رو حد المقدور سعی کنید که از قسمت راست یک صفحه برای تبلیغات استفاده کنید. در مرحله بعد سعی کنید تبلیغات خود را در قسمتهای ابتدایی سایت قراردهید. چرا که هرچه فرد به سمت پایینتر حرکت کند چشم او خسته میشود و با تبلیغات بیشتری مورد حمله واقع میشود.
در این بخش میتوان به نتیجه گزارشات یکتانت بزرگترین پلتفرم تبلیغات آنلاین ایران اشارهای کرد و از آن برای بهبود بازدهی تبلیغات بنری خود استفاده کرد. به طور کلی اگر هدف شما از تبلیغات آگاهی از برند شما است، برای گرفتن بهترین بازدهی بهتر است در جایگاههای بالایی سایت تبلیغات خود را قرار دهید.
در صورتی که هدف شما از انجام تبلیغات بنری، فروش بیشتر است، به شما توصیه میکنیم که از قسمتهای میانی مطالب و پایین تر سایت مبدا استفاده کنید. همچنین سعی کنید بخشهایی از سایت را پیدا کنید که در کنار موضع شما کمترین تبلیغات صورت گرفته باشد.
-
با رنگبندی بازی کنید
یکی از مهمترین ابزاری که در طراحی تبلیغات بنری میتواند منجر به افزایش بازدهی تبلیغات بنری شما شود، استفاده از رنگ بندی متضاد است. شما باید تم اصلی سایتی که قرار است تبلیغات بنری شما در آن نمایش داده شود را بدست بیاورید. سپس به تبلیغات حاشیهای خود دقت کنید و در مرحله آخر رنگهای متضاد این دو بخش را برای جذاب کردن تبلیغات بنری خود استفاده کنید. البته این موضوع را مد نظر قرار دهید که شما نباید این تضاد رنگ را فدای نکات زیباشناسی کنید.
شما باید به نوعی با یک طراحی جامع و کاربردی به طراحی اهداف خود دست پیدا کنید و این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که باید به گونهای رنگ بندی بنر خود را انتخاب کنید که مخاطب شما در لحظه روی آن مکث کند. اگر شما اطلاعاتی راجب رنگها و قدرت هریک از آنها ندارید به شما توصیه میکنم به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کرده و در آن بخش از مقاله « راهنمای جامع روانشناسی رنگها در دنیای کسب و کار » به صورت کاربردی استفاده کنید. قدرت رنگها را در طراحی بنر تبلیغاتی خود دستکم نگیرید و با تحقیق روی آن و تلاش مضاعف سعی کنید به یک استراتژی پایدار در استفاده از آن دست پیدا کنید.
-
خود را به جای مخاطب قرار دهید
به هر میزان که شما خلاق و باهوش هستید، مخاطب شما نیز به همین میزان خلاق و باهوش است. شما باید برای افزایش بازدهی تبلیغات بنری خود، بنر خود را به گونهای طراحی کنید که اگر شما جای مخاطب بودید جذب این بنر شوید. کلماتی غیر واقعی و نامعقول نمیتواند مخاطب را به خود جذب کند، مخاطب باهوش است به هوش و ذکاوت او احترام بگذارید.
سعی کنید، به گونهای بنر خود را طراحی کنید که مخاطب به محض ورود جذب بنر شما شود. شما همچنین بهتر است قبل از استفاده نهایی از بنر خود از دوستان، همکاران و اطرفیان خود نظر خواهی کنید. به یاد داشته باشید استفاده از کلیشههایی که دیگران نیز از آن استفاده میکنند، هیچ جذابیتی برای مخاطب شما ندارند و از طرفی شما سرمایه، انرژی و زمان خود را به خاطر هیچ به هدر دادهاید.
-
استراتژی محتوا خود را مشخص کنید
شما برای این که تبلیغات بنری خود را به آژانسهای تبلیغاتی واگذار کنید و یا به صورت مستقیم با سایتهای عامل وارد مذاکره شوید. معمولا سه راه دارید.
راه اول این است که شما بر اساس نمایش به صورت ماهانه و ثابت هزینه پرداخت کنید.
راه دوم این است که شما بر اساس تعداد نمایش هزینه پرداخت کنید.
راه سوم این است که شما بر اساس تعداد کلیک هزینه پرداخت کنید.
شما میتوانید هریک از مسیرها را امتحان کنید اما نکته مهم این است که شما باید به صورت کاملا متفاوت برای هریک از این حالات محتوا تولید کنید. بله درست متوجه شدید شما باید محتوای شخصی سازی شده داشته باشید. چرا که بازخورد مخاطب برای تبلیغات بنری شما متفاوت است و ممکن است گاها برای شما منجر به هزینههای ناخواسته شود.
التبه این نکته را نیز به شما گوشزد کنیم که بر اساس تحقیقات صورت گرفته بهترین راه تبلیغات بنری که بازدهی مناسبی نیز دارد راه اول است، البته شما از هریک این روشها که استفاده میکنید در نهایت باید به تحلیل داده مشغول شوید. این نکته را مدنظر داشته باشید که ممکن است برای تبلیغات بنری کلیکی و تبلیغات بنری بر اساس مشاهده مخاطب دستکاری هایی وجود داشته باشد، در نتیجه سعی کنید همیشه به آژانسهای تبلیغاتی معتبر مراجعه کنید.
سخن پایانی
ما در این مقاله شما را با یکی از جذابترین روشهای تبلیغات در حوزه دیجیتال مارکتینگ آشنا کردیم، نکته مهم این است که شما چگونه از این روش به صورت شخصی سازی شده استفاده میکنید. البته بهتر است که تبلیغات خود را همیشه از مسیرهای مختلف و به صورت همزمان تحت عنوان کمپین تبلیغاتی انجام دهید تا بهترین بازخورد را داشته باشید و به طبع بتوانید رشد فروش و برندینگ قوی داشته باشید. یکی از اهدافی که بازدهی تبلیغات بنری در آن اثبات شده است، استفاده به منظور برند سازی است. این موضوع را به یاد داشته باشید هر هدف نهایی که شما از انجام تبلیغات بنری دارید در نهایت منجر به تولید محتوای شخصی سازی شده میشود. سعی کنید با گذشت زمان یک بانک اطلاعاتی از بازدهی تبلیغات بنری خود تشکیل دهید و در آن زمان انجام تبلیغات و استراتژی تولید محتوا تبلیغات خود را ذکر کنید و به مرور زمان آن را بهینه و کاربردی تر کنید. حتی برخی از شرکتهای تبلیغاتی هستند که به شما بابت این استراتژی تبلغیاتی مبالغ قابل توجهای پرداخت میکنند.
نویسنده : امیر شادان پور
امیر شادان پور فعال بازار مالی، پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ