در گذشته نه چندان دور شما صرفا با اجاره کردن یک مغازه کوچک و همچنین با خرید چند جنس ساده از بازار اصلی شهر تبدیل به یک فروشنده میشدید و کالا و خدمات خود را به فروش میرساندید. امروزه این روش دیگر پاسخ گو نیست، برخی از افراد ممکن است با هزینه تبلیغات بسیار زیاد به خواسته خود نرسند و آنچه که مد نظر آنها است به واقعیت تبدیل نشود و گاها آنها زیان دیده هم بشوند. ما در این مقاله در سایت برترآموز قصد داریم بازاریابی برای سایت های نوپا و استارتاپها که بیشترین بازخورد را داشته است به شما آموزش دهیم، شما میتوانید از این روشها برای کسب و کارهای مختلف استفاده کنید. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار و حتی به عنوان صاحب یک سایت میتوانید از این روشها استفاده کنید و از طرفی میتوانید به رشد بازار آزاد نیز کمک کنید.
مهم نیست شما در کجا این بازار قرار دارید، مهم این است که شما به درستی جایگاه خود را تثبیت کنید. شما به عنوان یک کارآفرین و یا استراتژیست یک کسب و کار باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا روشهای مختلف بازاریابی را به کار گیرید و ببینید کدام یک از آنها بهترین بازخورد و بازدهی را برای شما دارد. به یاد داشته باشید که، بازاریابی نوین به صورت تکنولوژی محور رشد میکند و شما برای رسیدن به بهترین بازخورد باید، خود را در حوزههای مختلف تکنولوژی رشد دهید. از طرفی شما به عنوان یک عضو بازار میتوانید روی بازار به صورت مستقیم تاثیر بگذارید.
با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا با کاربردی ترین و مناسب ترین روشهای بازاریابی بیشتر و بهتر برای کسبو کارهای نوپا و استارتاپ ها آشنا شوید و از طرفی بتوانید به صورت کاربردی در کسب و کار خود این روشها را راستی آزمایی کنید.
وب سایت قوی داشته باشید
همانطور که در ابتدای مقاله خدمت شما عرض کردیم، امروزه برای بازاریابی شما نیاز دارید که در محیط های دیجیتال فعالیت خود را افزایش دهید و یا به عبارت بهتر شما نیاز دارید که یک پایگاه دیجیتال داشته باشید. امروزه استفاده از فضای اینترنت برای هر کسب و کاری الزامی است چرا که یک بازار بی انتها خواهند داشت از امکانات و اتفاقات مثبت، که میتواند سرنوشت کار آنها را عوض کند. اما صرفا داشتن یک وبسایت کافی نیست. امروزه به صورت میانگین روزانه 20 تا 30 سایت فارسی به گوگل اضافه میشود. به نظر شما با این حجم از ورود رقبا به بازار چگونه میتوان سهم بیشتری از مارکت داشت؟ چگونه میتوان مشتری را به مسیر درست هدایت کرد؟ در نظر داشته باشید یکی از مهمترین فاکتورهای بازاریابی برای سایت های نوپا و استارتاپها داشتن یک وب سایت مناسب است.
اگر شما به عنوان روش بازاریابی ما دقت کرده باشید ما در توضیحات خود به این موضوع اشاره کردیم که شما باید یک وبسایت فعال داشته باشید، شما باید در اولین نتایج گوگل جای خود را پیدا کنید. شما باید در سایت خود فروش داشته باشید در غیر این صورت حضور شما نه تنها مفید نیست، بلکه با توجه به صرف زمان، انرژی و سرمایه شما مضر نیز است. این موضوع بسیار مهم است که دیگران قبل از این که سایت دیگران را ببیند، سایت شما را بررسی کنند. جالب است بدانید که 76 درصد خریدهای اینترنتی در 5 سایت اول که در صفحه اول میباشند انجام میشود. این نکته برای شما چه پیامی دارد؟
حال سوال اصلی این است که، سایت فعال داشتیم چگونه میتوانیم به جایگاههای ابتدایی در نقشه گوگل دست پیدا کنیم. پاسخ ساده است، شما نیاز دارید تا سایت خود را سئو کنید. بله درست متوجه شدید سئو، راه دیده شدن شما است. امروزه اگر بخواهیم به صورت کاربردی و عملی به بررسی عوامل موثر در رشد یک سایت اشاره کنیم، قطعا اولین و مهمترین عامل آن سئو سایت است. بعد از آن میتوان به طراحی بصری زیبا و امکانات و قیمت سایت اشاره کرد. بگذارید با یک مثال، برای شما این موضوع را بهتر توضیح دهیم،فرض کنید شما میخواهید یک تلوزیون بخرید. قطعا به بازار لوازم خانگی مراجعه میکنید و از فروشگاهها دیدن میکنید.
فرض کنید که شما در مغازه چهارم، 10 تلوزیون مشاهده میکنید و با توجه به قیمتها و تنوع مغازهدار خرید خود را انجام میدهید. شخص به شما ضمانت قیمت میدهد که این کالا را با مناسب ترین قیمت به شما فروخته است و همچین شرایط پرداخت اقساطی مناسب نیز به شما ارائه میدهد. شما خرید خود را انجام دادهاید و به منزل میروید، اما در همان بازار، در مغازه دهم یا پانزدهم، یک وارد کننده تلوزیون بوده است. شما اگر به مغازه او مراجعه میکردید میتوانستید بین حداقل 150 مدل تلوزیون انتخاب داشته باشید و به قیمتهای پایینتر و جذابتر نیز دسترسی داشته باشید … . اما شما در ابتدای بازار خرید خود را انجام دادهاید، دقت کردید قرار است سئو کاری کند که مغازه شما، بین مغازههای اول باشد. در نتیجه شما میتوانید شانس فروش خود را به صورت تساعدی افزایش بدهید.
یکی از مهمترین رسالتهای سایت برترآموز آموزش سئو میباشد، شما میتوانید به عنوان شخصی که جویای کار است، به این دنیای جذاب وارد شوید و از آموزشهای تخصصی سئو در سایت ما استفاده کنید. « آموزش سئو » فقط مختص متقاضیان کار نیست که میخواهند به این حوزه قدم بگذارند. شما میتوانید به عنوان یک صاحب کسب و کار نیز از این آموزشها استفاده کنید و مراحل رشد سایت خود را، مدیریت کنید و یا زمانی که میخواهید نیروی متخصص سئو استخدام کنید، بدانید که قرار است از طرف مقابل چه چیزی بخواهید.
قطعا یک کارفرمای اگاه نسبت به یک کارفرمای ناآگاه تفاوتهای بسیار زیادی دارد و از طرفی دقت و کیفیت کار کاملا متفاوتی نیز دریافت میکند. به یاد داشته باشید که شما میتوانید با صرف مدت زمان تقریبا کوتاهی به رشد های قابل توجهای در این حوزه دست پیدا کنید.
شبکه اجتماعی قوی داشته باشید
یکی دیگر از مهمترین استراتژیهای بازاریابی برای سایت های نوپا و استارتاپها این است که حضور کاملا فعال در شبکههای اجتماعی داشته باشند. امروزه متاسفانه شبکههای اجتماعی بیشتر برای ما یک تفریگاه به نظر میرسد.در صورتی که این موضوع کاملا اشتباه است.
شبکههای اجتماعی مانند یک تیغ تیز است. مهم است چه کسی قرار است از این تیغ استفاده کند. ممکن است شما یک جراح زبردست باشید و با این تیغ جان انسانهای زیادی را نجات دهید و یا یک انسان معمولی ناآگاه باشید و با این تیغ به خود آسیب بزنید. شما به عنوان شخصی که صاحب یک کسب و کار است و یا به عنوان یک استراتژیست بازاریابی کسب و کار باید بتوانید، جایگاه شبکههای اجتماعی در کسب و کار خود را پیدا کنید.
جالب است بدانید در دیجیتال مارکتینگ شما برای فروشهای عظیم بعد از فروش از طریق سایت نیاز به فروش از طریق شبکههای اجتماعی دارید. به یاد داشته باشید که دیده شدن درست در شبکههای اجتماعی به معنی دسترسی به مشتری ارزشمند است. برای پیدا کردن روش درست بازاریابی می توانید به مقاله بازاریابی شبکه اجتماعی چیست مراجعه کنید.
شما برای رشد کسب و کار خود نیاز به مشتری دارید و این مشتری به هرمیزان که اگاهی بهتر نسبت به برند شما داشته باشد میتواند برای شما نقش مفید تری ایفا کند. امروزه فضا مجازی برای کسب و کارها و بیزینسهای صنعتی جایگاه درستی ندارد و این موضوع بیشتر در کشورهای به اصطلاح جهان سوم دیده میشود.
این موضوع برای شما یک فرصت جذاب است باید دید که چگونه شما از این فرصت استفاده میکنید. البته این موضوع مهم را نیز یادآور میشوم زمانی که یک محیط جدید برای فروش و ارتقا بیزینس ایجاد میشود، آسیب و فرصتهایی نیز ایجاد میشود. این هنر شما است که چگونه این فرصتها و تهدیدات را شناسایی میکنید. فضای مجازی این گونه که پکیج فروشها و رویا فروشان وصف میکنند نیست. شما برای رشد در این فضا نیاز به استراتژیهای ثابت شده دارید. شما برای رشد در این فضا نیاز به دانش به روز دارید.
شما برای رشد در شبکههای اجتماعی نیاز به صرف زمان زیاد دارید، شما نیاز به صرف هزینه دارید، شما باید بتوانید کسب و کار خود را به طور دائم رصد کنید و سعی در بهینه سازی آن داشته باشید. بازار هوشمند است و شما باید هوشمندانه رفتار کنید. متاسفانه زمانی که با برخی از صاحبین کسب و کار گفتگو انجام میدهیم، مشاهده میکنیم به دلیل برداشتهای اشتباه آنها از فضای موجود و از طرفی انجام برخی کارهای اشتباه و نگرفتن نتیجه مطلوب به صورت کلی از این فضا دلسرد شدهاند و دیگر در این فضا فعالیت درستی ندارند.
ما در این بخش قصد داریم به شما چند عنصر اصلی و مهم در فضای مجازی را معرفی کنیم. قبل از هرچیز به یاد داشته باشید که شما برای فعالیت در فضای مجازی باید همیشه به روز باشید و تمام سعی خود را به کار گیرید تا از آخرین الگوریتمهای شبکههای اجتماعی آگاه باشید. از مهمترین ویژگی شبکههای اجتماعی پیشرفت سریع آنها میباشد. شما به عنوان کسی که در این فضا مشغول به کار هستید باید از آخرین تغیرات آن آگه باشید. در گام بعدی شما باید بتوانید این تغیرات را در کسب و کار خود رعایت کنید.
شما برای دیده شدن به صورت درست در فضای مجازی نیاز دارید که محتوای با کیفیت ارائه کنید. محتوای شما است که مخاطب جدید را به کسب و کار شما و دیدگاه شما جذب میکند. به این منظور میتوانید برای تولید محتوای درست از بخش مقالات سایت برترآموز استفاده کنید.
وضعیت خود را به صورت مداوم رصد کنید
یکی از استراتژیهای مهم بازاریابی که امروزه متاسفانه به آن توجه درست نمیشود، عدم رصد صحیح فروش، تقاضا، شرایط اجتماعی و سیاسی است. امروزه زمانی که شما یک سرچی در مورد استراتژیهای بازاریابی میکنید، متوجه میشوید که همه در مورد فروش با شما صحبت میکنند و به شما پیشنهاد کارهایی را میدهند که شاید در شرایط فعلی برای شما مفید نباشد و باعث کاهش قدرت فروش شما شود. اگر بخواهیم به مهمترین و موفقترین استراتژیهای بازاریابی اشاراتی داشته باشیم قطعا به این نکته مهم باید اشاره کنیم که آیا شرکت شما و یا بهتر است بگوییم بیزینس شما، توانایی عمل به این ساختار را دارد و یا خیر. یکی از مهمترین بازاریابی برای سایت های نوپا و استارتاپها رصد مداوم وضعیت کسب و کار است.
بهتر است این موضوع را با ذکر مثالهایی برای شما بهتر و عمیق تر باز کنیم. فرض کنید من یک شرکت تولید کننده تختهای کمجا هستم و با توجه با سابقهای که دارم، از اعتبار مناسب و مقبولیت خوبی بین مردم برخودار هستم. زمانی که شما به قوانین بازاریابی نگاهی میاندازید مشاهده میکنید که راجب قدرت همکاری و چانهزنی مطالب فراوانی وجود دارد و یک شرکت را زمانی مطرح و قوی میدانند که روابط عالی داشته باشد. شما نیز در این راستا با شرکتهای تولید کننده تشک وارد مذاکره میشوید و چند شرکت را به عنوان شریک تجاری در نظر میگیرید. قطعا در ابتدای کار به جهت رشد سمت تقاضای شما فروش شما بیشتر میشود.
اما پس از گذشت مدت زمان کوتاهی این فروش از سمت شعبات خود شما کاهش پیدا میکند و بعد از گذشت مدت زمان طولانی فروش شما از گذشته که شرایط همکاری نیز نداشتید کمتر میشود. در این هنگام استراتژیستهای بازاریابی به شما پیشنهاد میدهند که، عمل مثبت قبلی خود را تکرار کنید و با شرکتهای بیشتر وارد شراکت و روابط تجاری نزدیک شوید و سعی کنید بواسطه این کار یک جامپ تقاضا ایجاد کنید. شما ممکن است با این کار به رشدهای مقطعی کوتاه مدت دست پیدا کنید اما مجدد وارد چرخه اوفول و کاهش فروش میشوید. به نظر شما مشکل کجاست؟ علت این امر چیست؟ به نظر شما چرا بازار به شما پاسخ مناسبی نشان نمیدهد؟
یک مدیر قوی در این هنگام به رصد بیزینس و کسب و کار خود میپردازد و به صورت قابل ملاحظهای تلاش میکند تا کسب و کار خود را از درون و بیرون مشاهده کند. این مدیر در این بازه زمانی دو اشتباه بزرگ مرتکب شده است.
اشتباه اول این مدیر این است که به شرایط بازار کلان خود دقت نکرد است. درست زمانی که بازارها وضعیت رکودی داشتند و اقتصاد به سمت کوچکترشدن میرفت شرکت به سمت بزرگ شدن و رشد میرود و از طرفی این موضوع باعث فشار اظافی به کسب و کار شما میشود.
اشتباه دوم مدیر است که شرکتهای مناسبی را برای همکاری های تجاری خود پیدا نکرده است. این شرکتها ممکن است به صورت مقطعی به باعث رشد او بشوند اما در بلند مدت به اعتبار شرکت لطمعه وارد میکنند. اگر شما به صورت درست به بررسی این نکات نپردازید شما در این مدت زمان قطعا اشتباهات قبلی را تکرار میکنید. امروزه بواسط رشد ابزارهای تکنولوژی و رشد اینترنت شما میتوانید به صورت دقیقتر و با نظارت کمتر به مانیتورینگ و رصد کسب و کار خود بپردازید و این موضوع نیاز به اندکی تحقیق و همکاری با برخی از استارتاپها دارد که به صورت تخصصی در این حوزه مشغول میباشند. شما باید بتوانید قبل از این که یک تغیر به صورت کامل رخ میدهد و تمامی کسب و کارها را درگیر خود میکند، آن را احساس کنید و برای مقابله با آن برنامه ریزی داشته باشید. به همه گیری ویروس کرونا دقت کنید.
ممکن است همه شما به رکود فکر کنید و آسیبهایی که کسب و کارها دیدن توجه کنید. اما در این میان برخی شرکتها بودن که با توجه به امکاناتی که داشتن شروع به تولید الکل و ماسک کردند و از این فرصت به وجود آمده سودهای قابل توجه به دست آوردند. مهم چالش به وجود آمده نیست، مهم رویکرد ما نسبت به چالش است و این که شما چگونه این تهدیدات را به فرصت تبدیل می کنید. شما باید برای این کار توانایی انجام برخی از امور را داشته باشید و شرکت خود را به صورت کامل بشناسید و بدانید در حال حاظر چه توانایی ها و چه نقاط ضعفی دارد.
مزیت رقابتی قابل توجه ایجاد کنید
یکی از مهم ترین روش های بازاریابی برای سایت های نوپا و استارتاپها که باید به آن توجه ویژه داشت، داشتن مزیت رقابتی قابل توجه است. مهم نیست شما در چه حوزهای مشغول به فعالیت میباشید مهم این است که مزیت رقابتی شما در چیست؟
مزیت رقابتی(Competitive Advantage) به طور کلی ویژگی و مزایایی است که باعث میشود یک بیزینس بهتر و کاملتر از رقبای خود عمل کند. مزیت رقابتی شما باید به نحوی باشد که در صورت حذف آن آثار، آن به صورت قابل ملاحظه ای داخل اعداد ارقام تجاری شما قابل ملاحظه باشد. شما باید مزیت رقابتی خود را به گونهای تعریف کنید که، رقبا شما به لحاظ مزیت استراتژیک شما نتوانند به آن نزدیک شوند و آن را بدست بیاورند. مزیت رقابتی شما باید به گونه مرموز برای رقبا شما تعریف شود. منظور ما از مرموز بودن مزیت رقابتی است که رقبا شما با توجه به شرایط بازار نتوانند علت این موضوع را بفهمند. گاها ممکن است مزیت رقابتی شما به عنوان یک شرکت پتروشیمی درسترسی سریع و ارزان به نفت باشد.
در این صورت اگر یک شرکت در محدوده جغرافیای شما وارد بازی شود. دیگر نمیتوانید این موضوع را به عنوان مزیت رقابتی عنوان کنید. شما باید نتیجه نهایی را به عنوان مزیت رقابتی خود قلمداد کنید، نه چیز دیگر. شاید برای شما سوال پیش آمد باشد که آیا میتوان بدون شناختن و توجه به مزیت رقابتی پیشرفت کرد؟ پاسخ شما منفی است.اگر شما مزیت رقابتی خود و رقبا خود را به درستی نشناسید دیگر دچار اشتباهات استراتژیک خواهید شد. زمانی که رقبا شما یک رفتار صحیح انجام میدهند اگر شما این کار را انجام دهید به دلیل عدم درک درست شرایط خود دچار زیان های شدید خواهید شد.
به عنوان مثال فرض کنید رقبا شما قیمت برخی از کالاهای خود را کاهش داده اند و یا محصولات جدیدی را به بازار عرضه میکنند و داریره فروش شما را کوچکتر میکنند. در این مواقع به نظر شما رفتار درست چیست؟
در این هنگام پاسخ درست شما با توجه به مزایای استراتژیک شما تعریف میشود. شما باید بدانید که در حال حاضر با چه سیگنالی به بازار میتوانید سهم خود را در بازار افزایش دهید. ممکن است شما در این هنگام با کاهش عرضه برخی از محصولات استراتژیک خود و تمرکز روی برخی از محصولات مکمل و فرعی خود. به تعادل مناسب در فروش دست پیدا کنید و پاسخ مناسب این رفتار را طرف مقابل بدهید. شما برای یادگیری بهتر و عمیقتر این بخش میتوانید به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و از مقاله « مزیت رقابتی » استفاده کنید و اطالاعات خود را کامل تر کنید
سخن پایانی
ما در این مقاله شما را با ارکان اصلی بازاریابی نوین آشنا کردیم و سعی کردیم هرآنچه به عنوان بازاریابی برای سایت های نوپا و استارتاپها به آن نیاز دارید مورد بررسی قرار دهیم. ما در این مقاله تمام سعی خود را کردیم به شما دید مناسبی از بازاریابی و رفتارهای استراتژیک مناسب بدهیم. ما در این مقاله به شما سرنخهایی دادیم که بواسطه آن میتوانید فروش خود را متحول کنید.
زمانی که یک استراتژی بازاریابی به شما توصیه میشود سعی کنید در وهله اول میزان هماهنگی و سازگاری با جنس کسب و کار خود را بررسی کنید. آیا این روش در کسب و کار شما میتواند بازدهی مناسب ایجاد کند؟ همیشه سعی کنید با پرسیدن سوالات قوی از خود کسب و کار خود و بیزینس خود را بهتر بشناسید. قطعا در هرکسب و کار راز و رمزهای بسیاری وجود دارد که این سوالات میتواند شما را به مسیر درست نزدیکتر کند.
به یاد داشته باشید که رقبا در بیزینس شما مانند علائم هشدار دهنده عمل میکنند شما دربسیاری از مواقع میتوانید با درک درست از آنها به استراتژیهای درست، در مسیر خلق ثروت و فروش دست پیدا کنید.
نویسنده : امیر شادان پور