شاید برای شما پیش آمده باشید که با رعایت نکات مهم گوگلی باز هم صفحات شما از طرف گوگل جریمه شده باشید و به این فکر کرده باشید که اصلا چرا گوگل برخی وبسایتها را جریمه میکند؟ . مهم ترین چالش هر سئوکار و هر وب مستری این است که سایت خود را از جریمه کردن گوگل محفوظ نگه دارد. می دانیم که موتور جست و جوی گوگل الکی و بی دلیل به جریمه کردن شمت نمی پردازد و قطعا دلیل قطعی برای این کار دارد.
هدف اصلی و مهم گوگل این است که شما با انجام فعالیت های درست به کاربران اطلاعات درستی را منتقل کنید و آن ها را آگاه سازید. برای اینکه گوگل بتواند این فعالیت های شما را مداوم در نظر بگیرد الگوریتم های مختلفی را برای انجام این فعالیت طراحی کرده است و به هر کدام وظیفه خاصی را داده است و این الگوریتم ها طبق وظایفی که دارند به بررسی سایت شما میپردازند.
وقتی که پای صحبت سئو کاران می نشینیم اولین صحبت مشترک آنها همین است که ما تمام نکات را رعایت کردیم اما بازهم جریمه شدیم، در واقع شما نکاتی را رعایت کردید که با توجه به دانش شما صحیح است اما شاید از نظر گوگل مشکل داشته باشد. امروز اینجاییم که تمامی این سو برداشت ها برطرف کنیم. اگر شما با چالش جریمه و پنالتی گوگل سر و کار دارید و با شخصی را می شناسید که با این چالش مواجه است، لطفا مقاله چرا گوگل برخی وبسایتها را جریمه میکند؟ را برایشان ارسال کنید. در ادامه با برتر آموز همراه باشید.
آنچه که شما در این مقاله می آموزید:
- جریمه های گوگل چیست؟
- چرا گوگل برخی وبسایتها را جریمه میکند؟
جریمه های گوگل چیست؟
وقتی شما در سایت های خود مجموعه فعالیت هایی انجام می دهید که از نظر الگوریتم های گوگل مخالف با قوانین این موتور جست و جو است ، شما جریمه میشوید. این جریمه ها انواع و شدت متفاوتی دارد، گاهی اوقات مجموعه فعالیت ها شما آنقدر منفی و فریب کارانه است و به عبارتی از سئوی کلاه سیاه استفاده کرده اید که جریمه شما از طرف گوگل پنالتی شدن است و ممکن است سایت شما برای همیشه از دسترس کاربران خارج شود.
اگر با مفهوم سئوی کلاه سیاه آشنا نیستید الان میخواهیم به توضیح برای شما بپردازیم.
سئو کلاه سیاه یا سئو کلاه منفی یا به عبارتی Black Hat SEO شیوه ها، روش ها و فعالیت های غیر قانونی شما برای بهبود رتبه بخشیدن به یک سایت است که توسط شخص شما صورت می گیرد. نمونه های هایی از سئو کلاه سیاه که در سایت ها انجام میشود عبارت است از : کپی کردن محتوای سایت های دیگران، محفی کردن کلمات کلیدی از کاربران و زیاد استفاده کردن آن در متن ها، خرید لینک های بی کیفیت به تعداد زیاد و….
چرا گوگل برخی وبسایتها را جریمه میکند؟
در اینجا به مجموعه روش های میپردازیم که انجام دادن آنها باعث میشود که از طرف گوگل جریمه شویم و امتیاز منفی را کسب کنیم. موارد زیر را با دقت مطالعه نمایید و درباره ی آنها در سایت خود به تحقیق بپردازید. الگوریتم های گوگل آنقدر سریع و ریز بین هستند که تمامی نکات منفی را می توانند تشخیص دهند پس با این شناخت به سئو کردن سایت خود بپردازید.
قرار دادن محتوای تکراری و کپی شده
الگوریتم پاندا این وظیفه را به عهده دارد که به محتوا های شما بپردازد و آنها را رتبه بندی کند. این الگوریتم از سال 2011 فعالیت خود را آغاز کرده است. هدف اصلی گوگل این است که بهترین و با کیفیت ترین محتوا را به کاربران خود نمایش دهد بنابر ایت با محتوا های تکراری و کپی به شدت برخورد میکند. باید در تولید محتوا وبسایت های خود نو آوری و خلاقیت داشته باشید و نیاز کاربران را برطرف کنید. پس سعی کنید از محتوای تکراری استفاده نمایید زیرا از طرف الگوریتم های گوگل امکان جریمه شدن را دارید.
تولید محتوای کم ارزش برای وبسایت
علاوه بر کپی کردن محتوا، تولید محتوای کم ارزش هم از طرف الگوریتم های گوگل برای شما جریمه به همراه دارد. پس سعی کنید در تولید محتوای خود بهترین کیفیت را در نظر بگیرید و محتواهای آموزشی جامع و کاملی را تولید کنید، اگر محتوای شما از این نظر ها کم و کاستی داشته باشد به سمت کم ارزشی هداست میشود. گوگل محتوا های زیر 300 کلمه را اصلا در نظر نمیگرید. منظور از محتوای بی کیفیت محتوا هایی است که اصلا نیاز و سوال اصلی کاربر را برطرف نمی کند و اطلاعات نادرستی را در اختیار کاربران قرار می دهید. هدف الگوریتم پاندا امتیاز دهی به بهترین محتواست و محتوا هایی که از نظر الگوریتم پاندا کیفیت مناسبی را نداشته باشد، از سوی این الگوریتم جریمه میشود.
پیشنهاد مقاله نکات طلایی محتوا نویسی را مطالعه نمایید.
خرید لینک
حرید لینک یکی از مواردی است که گوگل به شدت با آن برخورد میکند و در صورت مشاهده جریمه های سنگینی را برای آن در نظر میگیرد. الگوریتم پنگوئن از سایل 2012 مسئول شناسایی لینک های خریداری شما برای وبسایتتان شده است. حال این الگوریتم این لینک را از کجا تشخیص میدهد؟ اکثر لینک هایی که شما برای سایت خود خریداری میکنید، مدت زمان دارند و دائمی نیستند. باید حواستان باشد که تاریخ انتقضا این لینک ها جه زمانی است و قبل از اتمام آنها به همان تغداد لینک طبیعی برای خود ایجاد کرده باشید که به پاک شدن لینک های خریداری شده گوگل متوجه حذف این لینک ها نشود. دومین نکته این است که تعداد لینک های خریداری شما خیلی تابلو باشد. برای مثال سایت شما در حالت عادی 20 تا لینک خارجی داشته است حالا شما 500 تا بک لینک خریداری میکنید و معترض هستید که چرا گوگل شما را جریمه کرده است. پس تا حد الامکان لینک نخرید.
تبادل لینک
احتمالا با کلمه تبادل لینک به خوبی آشنا هستید به طوریکه همانطور که از نامش پیداست، شما لینک یک وبسایت را در سایت خود قرار میدهید و آن وبسایت هم لینک شما را قرار میدهد. درگذشته سئو کاران خیلی به تبادل لینک علاقه داشتند و حتی این افراد هم نتیجه میگرفتند ولی امروزه این تبادل لینک از طریق الگوریتم های گوگل به خوبی قابل تشخیص است و امتیاز منفی برای آن در نظر گرفته میشود. پس امروزه از این کار خودداری نمایید.
استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی
این که شما در سایت خود در محتوا ها از کلمات کلیدی باید استفاده کنید یکی از نکات ویژه سئو است که به آن اهمیت داده میشود اما در استفاده از این کلمات نباید زیاده روی گردد و بیش از اندازه استفاده کرد. چگالی کلمات کلیدی یکی از مواردی است که به آن حتما باید توجه شود و استفاده از آن رعایت گردد. اگر از کلملت کلیدی بیش از اندازه ای که به نیاز دارید استفاده کنید در واقع راه سئوی کلاه سیاه را به محتوای خود باز کرده اید. حتی اگر مجبور هستید در محتوا های خود از کلمات کلیدی استفاده کنید، سعی کنید از مشابهات و مترادف های آن استفاده نمایید. حتی اگر از افزونه یوآست سئو استفاده کرده باشید هنگامی که کلمات کلیدی بیش از اندازه استفاده میکنید به شما هشدار می دهد که بیش از اندازه بهینه سازی نکنید.
با ادامه مقاله چرا گوگل برخی وبسایتها را جریمه میکند؟ همراه باشید.
سرعت لود پایین در وبسایت ها
کاربران معمولا یک صبری دارند تا منتظر باشند صفحات سایت شما لود شود و وارد وبسایت شما شوند، اگر این زمان انتظار برای لود شدن صفحات سایت شما از یک مقداری (بین 3 تا 4 ثانیه) بیشتر شود، کاربران بدون اینکه سایت شما را مشاهده کنند از آن خارج میشوند. این خروج پی در پی کاربران برای شما جز امتیاز منفی چیزی به همراه ندارد و از طرف الگوریتم های گوگل امتیاز منفی بانس ریت میگیرید. شما باید در سایت خود فضایی را فراهم سازید تا کاربران به آسانی و با کمترین میزان لودینگ بتوانند وارد سایت شما شوند. اگر عدد بانس ریت سایت شما بالا است باید برای افزایش سرعت سایت خود برنامه ریزی کنید.(عدد بانس ریت را از ابزار هایی مانند گوگل آنالیتیکس می توانید مشاهده کنید.) شما میتوانید با افزونه های وردپرس مانند WP Rocket سرعت سایت خود را تا حد قابل قبولی افزایش دهید.(دقت کنید که این افزونه ها را حتما از مخزن وردپرس دانلود کنید تا مسائل امنیتی را به خوبی رعایت کنید.)
اگر وبسایت شما با سیستم مدیریت محتوا وردپرس طراحی نشده است می توانید از CDN ها برای افزایش سرعت وب سایت خود استفاده نمایید.
پیشنهاد میشود حتما مقاله چگونه از هک شدن سایت جلوگیری کنیم؟ را مطالعه نمایید.
عدم تایید نظرات اسپم
اکثر وبسایت ها برای نظرات صفحات خود ابتدا نظر کاربر را دریافت می کنند و پس از بررسی آن را تایید می نمایند. در حالت امکان منتشر شدن نظر اسپم بسیار کم است. زیرا نظرات توسط افراد بررسی می گردد و نظراتی که محتوای نامناسب دارند منتشر نمیشوند. اما اگر در سایت شما قسمت نظرات باز هست و همه افراد می توانند کامنت بگذارند حتما کامنت ها را چک کنید تا نظر اسپم در آن منتشر نشده باشد. در این صورت گوگل متوجه اهمیت شما به سایت و نظرات کاربران میشود. این کار برای جلوگیری از پنالتی شدن اهمیت بالایی دارد.
استفاده زیاد از تیتر H1 در متن نوشته ها
یکی از مواردی که اکثر سئوکاران و تولید کننده های محتوا به آن توجه می کنند، استفاده از تیتر بندی ها و رعایت استفاده از تعداد آنها در متن ها است. همه ما میدانیم که از تیتر H1 یک بار باید استفاده کنیم و استفاده کلمات کلیدی در تیتر H1 بسیار توصیه می شود. اگر از تیتر H1 به تعداد دفعات بیشتر از یک بار استفاده کنید، گوگل گمتن می کند که شما دارید قوانین را زیر پا میگذارید و قصد دارید از کلمات کلیدی هم به شدت استفاده کنید به همین دلیل به سرعت شما را خطا کار تشخیص می دهد و برای شما جریمه در نظر خواهد گرفت. پس فراموش نکنید که از تیتر H1 فقط یک بار در سایت های خود استفاده نمایید.
پیشنهاد میشود مقاله نکات کلیدی برای بهبود سئو سایت را مطالعه نمایید.
عدم بهینه سازی سایت برای گوشی های همراه
در گذشته شما بیشترین ورودی به سایت خود را از طریق کامپیوتر ها دریافت می کردید اما امروزه بیشتری ورودی ها به سایت از طریق تلفن های همراه است. پس همین نکته این قانون را برای شما ایجاب می کند که به بهینه سازی سایت خود برای موبایل ها بپردازید. در تلفن های همراه صفحه سایت شما باید کامل و بدون نقص دیده شود. تصاویر باید مرتب و متمایز از متن ها درج شود. هدر و فوتر باید مرتب و جدا قرار گرفته باشد. اگر در این زمینه اطلاعات خاصی ندارید لطفا مقاله ریسپانسیو چیست؟ را مطالعه نمایید تا بیشتر در این موضوع واقف شوید. اگر صفحات سایت شما برای گوشی های موبایل ریسپانسیو نباشد شما از طرف گوگل جریمه خواهید شد. پس این موضوع را جدی بگیرید.
وجود لینک های خراب و صفحات 404
گوگل به شدت به نوع محتوایی که به کاربر نشان می دهد حساس است و اگر شما در سایت خود لینک های خراب (لینک های شکسته) و صفحات 404 داشته باشید به شدت برخورد میکنید. بیشتر این موارد برای این است که کاربر تجربه کاربری خوبی را در کنار شما داشته باشد اما به محض اینکه هی با ارور 404 یا لینک های خراب روبرو شود از شدت علاقه این تجربه کاربری کاسته میشود. در این صورت گوگل وارد عمل میشود و به خاطر این که به کاربر اهمیت نمی دهد شما را جریمه خواهد کرد. با استفاده از سرچ کنسول می توانید خطاهایی که در سایت خود مشاهده می کنید را ردیابی کنید و آنها را درست کنید.
پیشنهاد میشود مفاله انواع ارور های گوگل به چه معناست؟ را مطالعه نمایید.
در ادامه به بررسی برخی نکات می پردازیم که عدم رعایت این نکته ها هم باعث میشود شما از طرف گوگل جریمه شوید.
نداشتن نقشه سایت
داشتن لینک های مخفی از نظر کاربران در سایت
سایت هک شده
تبلیغات برجسته و آزار دهنده
دامنه با تاریخچه نامناسب
صفحات پر از لینک
لینک کردن انجمن ها
سخن آخر :
سعی کرده ایم به طور کامل به پرسش چرا گوگل برخی وبسایتها را جریمه میکند؟ پاسخ دهیم و تمامی مشکلات احتمالی در این زمینه را بیان کنیم. اگر تا به حال این مشکلاترا داشتید سعی کنید از این به بعد رعایت کنیدو اگر در زمینه جریمه شدن و پنالتی شدن تجربه ای دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. در کل سعی کنید از سئو کلاه سیاه استفاده نکنید و عملیات سئو کردن سایت خودتان را بر اساس قوانین درست گوگا انجام دهید و اگر دوست دارید در زمینه سئو ماهر شوید، آموزش سئو برتر آموز را از دست ندهید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.