راستی تو کانال تلگراممون عضو نشدی هنوز! اینجا بزن کار مهمی داریم تو کانال
راهکارهای عملی برای جلوگیری ازنیمه کاره رها کردن سبد خرید
راهکارهایی برای افزایش فروش سایت شما
امروز خرید و فروش آنلاین تقریبا امر عادی و معمولی است. اما در این میان فروشندگان آنلاین همیشه یک چالش همیشگی دارند و آن هم نیمه کاره رها کردن سبد خرید توسط خریداران فروشگاههای آنلاین میباشد. از این رو ما در این مقاله قصد داریم به صورت مفصل به بررسی و حل این معضل فروشندگان آنلاین بپردازیم. بنابراین به این نکته توجه داشته باشید که مواردی که در این مقاله بیان میشود. بهتر است به صورت شخصی سازی شده استفاده شود.
البته شما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که شما برای اینکه بتوانید آمار فروش خود را افزایش دهید. علاوه بر تمرکز روی راه حلهایی برای جلوگیری از نیمه کاره رها کردن سبد خرید توسط کاربران خو؛ شما باید روی راهکاری برای افزایش ترافیک ورودی سایت خود نیز تمرکز کنید. برای این نکته شما میتوانید به بخش آموزشهای سایت برترآموز مراجعه کنید. در آن بخش از « آموزش سئو » به صورت جامع و کاربردی استفاده کنید.
به عنوان آخرین نکته در این بخش سعی کنید، قبل از اینکه هر کاری برای بهبود فرآیند خرید خود انجام دهید. خود را در جایگاه کاربران خود قرار دهید و کلیه فرآیند خرید را خودتان یکبار طی کنید. آیا شما به عنوان یک فرد بی طرف از سایت خود خرید میکنید؟ سایت شما از دیدگاه کاربر جذاب است؟ مراحل خرید برای کاربر شما ساده و آسان است؟ آیا چالش خاصی وجود دارد؟ شما با پاسخ به این سوالات میتوانید بخش بزرگی از چالش خود را در رابطه با نیمه کاره رها کردن سبد خرید را حل کنید.
از درخواستهای غیر معقول پرهیز کنید
برای جلوگیری از نیمه کاره رها کردن سبد خرید اولین و مهمترین کاری که شما باید به عنوان یک صاحب کسب و کار انجام دهید. حذف سوالات و درخواستهای غیر معقولی است که شما ممکن است انجام دهید. به عنوان برخی از فروشندگان اینترنتی از کاربران خود میخواهند برای تکمیل خرید خود، در خبرنامه فروشگاه عضو شوند. و یا از آنها میخواهند ایمیل خود را ثبت کنند و … . شما میتوانید یک لیست بی پایان از درخواستهایی پیدا کنید که فقط خریدار را نسبت به شما بدبین میکند.
به این موضوع فکر کنید، هر موضوعی که باعث شود حریم خصوصی یک فرد دچار چالش شود؛ میتواند منجر به نیمه کاره رها کردن سبد خرید شود. مجدد به این نکته اشاره میکنم، شما باید خود را در جایگاه کاربر قرار دهید. چه درخواستهایی هنگام خرید شما را ناراحت و یا مشکوک میکند. به عنوان مثال اگر کسی از من کد ملی و یا عکس از کارت ملی من را بخواهد، من خرید خود را ترک میکنم. البته اگر شما مربوط به صرافی و مشاغلی از این دست میشود. شما چارهای جز انجام این کار نخواهید داشت.
اما اگر شما قرار است که تنها یک محصول ساده به فروش برسانید این کار شما میتواند حسابی مشتری را به شما بدبین کند. از طرفی به این موضوع توجه داشته باشید، شما میتوانید برخی از این فیلدها را به صورت اختیاری در اختیار مخاطب قرار دهید. در صورتی که کاربر شما علاقهمند بود میتواند اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهد. اما شما با اجبار نمیتوانید او را وادار به انجام این کار کنید.
نکته مهم دربارهی درخواست غیر معقول و نیمه کاره رها کردن سبد خرید
ممکن است شما به سبب برنامه ریزی که برای کار خود دارید و یا به سبب نیاز به بانک اطلاعاتی مخاطبان خود نیاز به اطلاعات او داشته باشید. در این صورت شما میتوانید برای بدست آوردن اطلاعات او یک پیشنهاد رد نشدنی به او بدهید. به عنوان مثال میتوانید به او پیشنهاد دهید، در صورتی که او تمام فیلدهای فرم خرید خود را پر کند. از شما یک پیشنهاد تخفیف باورنکردنی دریافت خواهد کرد.
البته مقدار این تخفیف میتواند هر عددی باشد. به عنوان مثال شما میتوانید میزان تخفیف خود را 5 تا 10 درصد قرار دهید. مهم این است که شما کاری کنید که مخاطب شما اطلاعات خود را با کمال میل در اختیار شما قرار دهد. در این صورت آمار نیمه کاره رها کردن سبد خرید به صورت قابل توجهای کاهش پیدا میکند. برای درک بهتر این بخش به شما پیشنهاد میدهم به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. در آن بخش از مقاله « 10 روش دریافت ایمیل از بازدید کنندگان سایت » استفاده کنید.
در این صورت احتمال شما میتوانید بانک اطلاعات خود را بهتر و دقیقتر تکمیل کنید. البته به این موضوع توجه داشته باشید که پیشنهاد رد نشدنی خود را به نحوی بیان کنید. که به ماهیت و اصل کسب و کار شما آسیبی نرسد. به عنوان آخرین نکته در این بخش سعی کنید، فقط به دنبال اطلاعات ضروری کاربران خود باشید.
تغییر ندادن قیمت نهایی
یکی از مهمترین دلایلی که منجر به نیمه کاره رها کردن سبد خرید میشود، اختلاف قیمت نهایی است. به عنوان مثال فرض کنید که شما قصد خرید یک کیف چرم درجه یک و جذاب را دارید. شما قیمت سایتهای مختلف را مقایسه میکنید. به این نتیجه میرسید که بهترین انتخاب خرید از سایت از ایکس است. شما زمانی که خرید خود را نهایی میکنید، قیمت قابل پرداخت شما تقریبا 8 درصد افزایش پیدا میکند. این موضوع چند دلیل دارد که فروشنده آن را توضیح داده است.
به عنوان مثال بخشی از این اختلاف قیمت به دلیل مالیات بر ارزش افزوده است. بخشی دیگر از این هزینه به دلیل بسته بندی است. و معمولا آخرین بخش هم مربوط به هزینه پست میباشد. در این صورت کاملا طبیعی است که این کار منجر به نیمه کاره رها کردن سبد خرید شود. شما بهتر است که سعی کنید تمامی این هزینهها را محاسبه کنید و قیمت نهایی خود را اعلام کنید.
از طرفی اگر شما محصولات خود را به درستی معرفی کرده باشید. دیگر مشتری شما به هر قیمتی محصول شما را خریداری میکند. در این صورت بسیار مهم است که شما محصولات خود را به درستی معرفی و پرزنت کرده باشید. برای درک بهتر این بخش میتوانید به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. در آن بخش از مقاله « اصول متقاعد سازی مشتری چیست؟ » به صورت کاربردی و جامع استفاده کنید.
سیستم آنالیز خود را به روز کنید
یکی از دلایل نیمه کاره رها کردن سبد خرید معمولا بروز یک نقص فنی از جانب شما میباشد. به عنوان مثال فرض کنید که شما قصد خرید یک تلفن همراه را دارید و خرید خود ارا نهایی کردهاید، اما پیامک تایید برای شما ارسال نشود. ممکن است که شما خرید خود را تکمیل کردهاید، اما صفحه پرداخت برای شما بارگذاری نشود. شاید از نظر شما این اتفاقات به ندرت ظاهر شود.
اما یک مورد از این اتفاقات نیز میتواند به صورت جدی به شما آسیب برساند. در نتیجه سعی کنید که با بروز بررسی آنلاین و لحظهای کسب و کار خود. از بروز چنین چالشهایی جلوگیری کنید. یکی از اقداماتی که منجر به کاهش آمار نیمه کاره رها کردن سبد خرید میشود، عیب یابی و یا آنالیز آنلاین سایت است. شما میتوانید با برنامه ریزی برای یک سیستم اتوماسیون قوی این کار را انجام دهید.
شما برای این که بتوانید آنالیز سایت خود را به سرعت و دقت بالا انجام دهید 2 راه خواهید داشت. راه حل اول این است که از یک برنامه نویس درخواست کنید که یک ربات و یا یک برنامه هوشمند برای شما طراحی کند. ممکن است این کار برای شما هزینه بالایی داشته باشد. از طرفی میتوانید در افزونههای موجود به دنبال چنین قابلیتی باشید. در این صورت میتوانید از افزونهها با یک قیمت مناسب استفاده کنید.
قابلیت خرید به عنوان مهمان را فعال کنید
تاکید ما در مقاله « چرا خریداران سبد خرید خود را نیمه کاره رها میکنند.» به یک چیز است، ساده سازی کنید. چه دلیل دارد که یک شخص به عنوان مثال برای خرید دوره « آموزش اینستاگرام » شما در سایت شما عضو شود. ممکن است که شخص صرفا به دنبال یک خرید ساده باشد. شما میتوانید برای راههای ارتباطی خود با کاربر خود صرفا به یک ایمیل و یا شماره تلفن اکتفا کنید. اگر شما بخواهید مراحل خرید مخاطب خود را طولانی کنید، نیمه کاره رها کردن سبد خرید امری کاملا طبیعی و قابل پیش بینی میباشد.
سعی کنید، کاربران خود را در ابتدا به عنوان یک کاربر مهمان ثبت کنید. در صورتی که کاربر شما تمایل داشت میتواند تبدیل به عضو دائمی سایت شما شود. البته به این نکته توجه داشته باشید که عضو مهمان و عضو دائمی باید تفاوتهایی با هم داشته باشد. به نحوی که خود مخاطب تمایل به این موضوع داشته باشد که تبدیل به یک عضو دائمی بشود.
در این بخش خلاقیت شما است که میتواند نظر مخاطبین را به خود جلب کند. به عنوان مثال برای جلوگیری از نیمه کاره رها کردن سبد خرید مشتری میتوانید به او پیشنهاد دهید. در صورتی که او یک عضو دائمی از فروشگاه آنلاین شما شود، میتواند یک هدیه جذاب به عنوان یادبود دریافت کند. شما با این کار علاوه بر اینکه مخاطب خود را به خود نزدیک کردهاید، بلکه او را تبدیل به یک مشتری وفادار نیز کردهاید.
برای جلوگیری از نیمه کاره رها شدن سبد خرید از روانشناسی کمک بگیرید
زمانی که شما به اصول بازاریابی نیم نگاهی میکنید، متوجه میشوید که مردم با احساسات خود خرید میکنند. حال نکته مهم در این است که شما چگونه میتوانید از این اصول بهتر استفاده کنید. در بررسیهایی صورت گرفته از چندین آنلاین متفاوت اندازه گزینه خرید، رنگ گزینه خرید، صدای گزینه خرید در خرید افراد موثر است. حال به نظر شما چگونه میتوان از این موضوع استفاده کرد.
در وهله اول به این موضوع توجه داشته باشید، روانشناسی امری به شدت تخصصی و جزء نگر است. در نتیجه شما نمیتوانید برای همه از یک نسخه یکسان استفاده کنید. اول از همه شما باید مخاطبین خود را به خود بشناسید. شما باید به طور کامل بدانید که چه کسی قرار است از شما خرید کند. در این صورت شما به صورت موثر از نیمه کاره رها شدن سبد خرید او جلوگیری میکنید.
شما باید بدانید که مخاطب شما در حال حاضر به چه موضوعی ممکن است بهترین واکنش را نشان دهد. شما باید در مورد مخاطبین خود به خوبی تحقیق کنید. برای انجام بهتر این بخش میتوانید به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. در آن بخش از مقاله « پرسونای مشتری چیست؟ » به صورت جامع و کامل استفاده کنید. شما با شناخت مناسب او میتوانید برای خرید او به درستی برنامه ریزی کنید. از طرفی عوامل موثر بر خرید او را میشناسید که این موضوع منجر به جلوگیری از نیمه کاره رها کردن سبد خرید مشتری میشود.
روش پرداخت مناسب جذاب تهیه کنید
شما ممکن است که یک سایت تازه تاسیس داشته باشید. از طرفی ممکن است که محصولات زیادی نیز برای فروش نداشته باشید. در نتیجه شما، نظرات زیادی نیز در مورد محصولات خود دریافت نخواهید کرد. در نهایت ممکن است که سایت شما نیز در نتایج برتر وجود نداشته باشد در این صورت شما یک مشکل اساسی خواهید داشت که میتواند منجر به نیمه کاره رها کردن سبد خرید شود. این مشکل عدم اطمینان مخاطب است. این نکته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
به این موضوع فکر کنید که چگونه میتوانید این مشکل را برای مشتری خود حل کنید. از بهترین کارهایی که شما میتوانید برای مشتری خود انجام دهید، این است که پرداخت درب منزل را به او پیشنهاد دهید. در این صورت مشتری با خرید از شما تا زمانی که محصول را دریافت نکرده است هزینهای پرداخت نخواهد کرد. از این رو شما اعتماد مشتری خود را بدست آوردهاید. شما باید به این موضوع فکر کنید، که چگونه میتوانید اعتماد مشتری خود را به بهترین نحو ممکن کسب کنید.
این موضوع میتواند برای شما منافع جانبی نیز به همراه داشته باشد. یکی از منافع جانبی کار شما این است که مشتری شما ممکن است که خرید بیشتری نیز از شما انجام دهید. به عنوان مثال فرض کنید که قرار است از شما یک لباس خرید کند. ممکن است که بواسطه این کار شما از شما یک ست کامل خریداری کند. چرا که اطمینان دارد هزینه کالای خود را زمانی پرداخت میکند که کالای خود را دریافت کرده باشد. در نهایت این کار میتواند فروش شما را رشد دهد.
صفحات محصول شما ارتباط مستقیم با نیمه کاره رها کردن سبد خرید دارد
زمانی که شما به بررسی نکات اصلی در خرید محصول افراد میپردازید، متوجه میشوید که صفحه خرید میتواند نظر مخاطبین شما را تغییر دهد. به عنوان مثال اگر شما یک سایت فروشگاهی میباشید، به هیچ وجه نباید در کنار صفحه خرید محصولات خود از المانهای گرافیکی زیادی استفاده کنید. چرا که شما با این کار ممکن است که توجه مخاطبین خود را از دست بدهید. به عنوان مثال فرض کنید که من قصد خرید فروشگاه اینترنتی کالای خواب را دارم.
من قصد خرید یک تشک دو نفره مناسب را دارم و انتخاب خود را نیز انجام دادهام. در این زمان برای من یک گزینه ممکن است فعال شود که این گزینه نظر من را به خود جلب کند. به عنوان مثال در کنار محصولات به من پیشنهاد دهند، که مقاله راز خواب عمیق را مطالعه کنم. ممکن است که من این مقاله را استفاده کنم و نظر مثبتی نیز در این رابطه ثبت کنم. اما من خرید خود را فراموش کردهام و یا زمان انجام آن را ندارم و آن را به زمان دیگری موکول کردهام.
در این صورت چه کسی ضرر کرده است؟ در این صورت شما یک مشتری خود را از دست دادهاید و اندکی نظر گوگل را به خود جلب کردهاید. شما باید به این موضوع فکر کنید که چه مواردی ممکن است که نظر مخاطبین را به خود جلب کند و ممکن است افراد را از خرید کردن منصرف کند. شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که مسیر خرید مشتری شما یک مسیر کاملا صاف و ساده باشد. در این صورت احتمال نیمه کاره رها کردن سبد خرید به شدت کاهش پیدا میکند.
سعی کنید کوتاهترین مسیر خرید را پیدا کنید
هرچه سایت شما مسیر خرید مشتری شما را کوتاهتر کند. این موضوع به این منزله است که نیمه کاره رها کردن سبد خرید را به حداقل رسانده است. به این موضوع فکر کنید، که چگونه میتوانید خرید مشتری خود را با چند کلیک انجام دهید. به عنوان مثال به این موضوع فکر کنید که گزینههای اضافی در این مسیر چیست؟ چگونه میتوانید خرید او را کوتاه کنید که فرصت فکر کردن به نیاز او را کاهش دهید.
به این نکته توجه داشته باشید که افراد به هر میزان که به نیاز خود بیشتر فکر کنند، نسبت به پاسخ آن وسواس بیشتری خواهند داشت به این موضوع فکر کنید که چگونه میتوانید احساس اطمینان مخاطب خود را به حداکثر برسانید به عنوان مثال شما میتوانید در این مسیر برای او مواردی را قرار دهید که احساس اطمینان او به شما به صورت قابل توجهای افزایش پیدا کند.
شما میتوانید به او اطلاع دهید که برای او تعویض رایگان قرار دادهاید. به این فکر کنید که چگونه همراه با کوتاهتر کردن فرایند خرید میتوانید نظر او را به خود جلب کنید و احساس رضایت و اطمینان او را افزایش دهید. سعی کنید در این مسیر از دیگران نیز نظر سنجی کنید. در این صورت شما نسبت به این موضوع یک دید چند بعدی خواهید داشت. به این موضوع فکر کنید که چگونه میتوانید نظر دیگران را به صورت کاربردی در کسب و کار خود اجرا کنید.
آیا سایت شما در موبایل نیز رابط کاربری مناسبی دارد؟
زمانی که شما به بررسی خریدهای آنلاین میپردازید، متوجه میشوید که بخش قابل توجهی از خریدها بواسطه تلفن همراه انجام میشود. حال اگر سایت شما واکنش مناسبی نسبت به ارتباط با تلفن همراه نداشته باشد، نیمه کاره رها کردن سبد خرید کاملا امری طبیعی و قابل درک است. چرا که مخاطب شما نمیتواند به درستی محصولات شما را بررسی کند. اگر محصولات شما را نیز بررسی کند، نمیتواند مراحل پرداخت خود را به درستی اجرا کند.
از این رو شما باید برای خرید بواسطه تلفن همراه نیز یک برنامه کاملا مشخص داشته باشید. شما باید مراحل خرید با موبایل را خودتان یکبار امتحان کنید. در صورتی که هرگونه خطا و یا چالشی داشتید، سریعا برای حل آن برنامه ریزی داشته باشید. به عنوان مثال اگر صفحه پرداخت شما به درستی بارگذاری نشد، شما باید برای حل آن به مسئول فنی سایت خود در همان لحظه اطلاع دهید. چرا که یک مشتری هم برای شما ارزش دارد و نمیتوانید روی آن ریسک کنید.
سرعت سایت شما با نیمه کاره رها کردن سبد خرید ارتباط مستقیم دارد!
امروزه همه مردم با سرعت تمام کارهای خود را انجام میدهند. آنها قبوض خود را در چند ثانیه پرداخت میکنند. از طرفی آنها غذای خود را در مدت زمان بسیار کوتاهی تهیه میکنند. این موضوع به این معنی است که خرید خود را نیز در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام میدهند. از این رو شما باید به این موضوع فکر کنید که چگونه میتوانید سرعت سایت خود را افزایش دهید.
اگر سرعت بارگذاری صفحات محصولات شما طولانی باشد، نیمه کاره رها کردن سبد خرید قطعی است. چرا که مشتری شما برای زمان خود ارزش قائل است و یا حوصله صبر کردن بیش از اندازه را ندارد. از طرفی در کشور ما سرعت اینترنت نیز به شدت پایین است. در نتیجه شما باید برای این موضوع برنامه ریزی ویژهای داشته باشید. شما در صورتی که به حل این موضوع نیاز داشته باشید، میتوانید از سئو تکنیکال کمک بگیرید.
سخن پایانی
بر اساس بررسیهای صورت گرفته به طور میانگین بین 34 تا 58 درصد اقدام برای خریدهایی صورت میگیرد، نیمه کار رها میشوند. به نظر شما این عدد قابل چشم پوشی است؟ قطعا خیر. ما در این مقاله به صورت مفصل در مورد نیمه کاره رها کردن سبد خرید با شما صحبت کردیم. اما شما باید به این نکته توجه داشته باشید که اجرا کردن هریک از این نکات نیاز به شخصی سازی و خلاقیت دارد. چرا که ماهیت کسب و کارها با هم کاملا متفاوت است.
شما باید به این نکته فکر کنید، که چگونه میتوانید برای خود یک پلن شخصی طراحی کنید. در این صورت احتمال رشد فروش شما وجود دارد. از طرفی سعی کنید ورودی سایت خود را افزایش دهید، چرا که همیشه احتمال نیمه کاره رها کردن سبد خرید وجود دارد. شما به هر میزان که روی ترافیک ورودی سایت خود کار کنید، به صورت غیر مستقیم احتمال رخ دادن این اتفاق را کاهش خواهید داد.
نویسنده : امیر شادان پور
امیر شادان پور متخصص تولید محتوا و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز سابقه همکاری با الو کانتنت سابقه همکاری با طراحان برتر سابقه همکاری با نت بازده سابقه همکاری با آموزشگاه فنان همکاری با کاورنت وی پی ان