وقتی شما وارد فروشگاه میشوید و می خواهید خریدی را انجام دهید هنگامی که در مورد رنگ، جنس، نوع کالا، سایز و… مشکلی دارید در اولین مرحله از فروشنده سوال میپرسید و فروشنده هم تا حد الامکان شما را راهنمایی می کند تا خرید خوبی را داشته باشید. اگر وارد فروشگاهی شوید که در آن فروشنده برخورد مناسبی با شما نداشته باشد و شما را راهنمایی نکند شما بلافاصله مکان را ترک می کنید و از آن فروشگاه خرید نمی کنید. در فروشگاه های اینترنتی هم همین رفتار حاکم است ولی با توجه به اینکه شخص فروشنده ای در کار نیست شما باید از ابزار جایگزینی برای این کار استفاده نمایید. خوشبختانه ابزار جایگزین این کار هم وجود دارد و چت های آنلاین زیادی وجود دارد که به کمک شما آمده است. در این مقاله می خواهیم راجب به چت آنلاین چیست؟ صحبت کنیم و ابزار های کاربردی خوبی را در این زمینه به شما معرفی کنیم، پس همراه برتر آموز باشید.
آنچه که شما در این مقاله می آموزید:
- چت آنلاین چیست؟
- چرا باید از چت آنلاین استفاده کنیم؟
- مزایای چت آنلاین چیست؟
- معایب چت آنلاین چیست؟
- معرفی بهترین سرویس های چت آنلاین
چت آنلاین چیست؟
چت آنلاین وسیله ی ارتباطی میان شما و مشتریان عزیز است. بدین صورت که کاربر وقتی وارد سایت شما میشود معمولا در سمت راست یا سمت چپ پلتفرمی وجود دارد که کاربر می تواند با کلیک بر روی آن چت با شما به گفت و گو بپردازد و به صورت چت آنلاین با شما صحبت کند. این مورد دقیقا شبیه این است که شما مانند یک فروشنده همیشه حواستان به سایت یا فروشگاه اینترنتی خود است و می خواهید کاربرانتان در بهترین شرایط خرید خود را نهایی کنند.
پیشنهاد میشود مقاله معرفی نرم افزار رایگان برای برگزاری جلسات آنلاین را مطالعه نمایید.
چرا باید از چت آنلاین استفاده کنیم؟
حالا شاید در این مرحله بپرسید که چرا باید از چت آنلاین استفاده کنیم؟ ما که تمام اطلاعات را داخل سایت درج می کنیم دیگر چه نیازی به پشتیباتی آنلاین وجود دارد؟ در ادامه به تمامی سوالات احتمالی شما پاسخ می دهیم.
تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل
وقتی شما موفق میشوید که جامعه هدف را به سمت سایت خود بکشانید یعنی اینکه توانسته اید جامعه هدف را به مشتری بالقوه تبدیل کنید و در قیف فروش قرار دهید. اگر با قیف فروش آشنایی ندارید در ابتدا توضیح مختصری راجب به آن می دهیم.
مرحله اول قیف فروش Brand Awareness یا آگاهی از برند نام دارد. شما باید با بازاریابی محتوا ، چه متنی چه ویدیویی به جامعه هدف مرتبط با کسب و کار برند خود را معرفی کنید. مرحله اول قیف مرحله ریزش شماست در این قسمت شما شاهد ریزش زیادی خواهید بود. مرحله بعدی Consideration یا جذب مخاطب نام دارد. افرادی که در این مرحله کتار شما هستند اگر روش های اصولی بازاریابی داشته باشید میتوانید همگی را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.
اگر این افراد از شما خرید انجام دهند وارد مرحله Acquisition یا جذب مشتری میشود. مرحله بعدی ریتنشن مارکتینگ است یعنی کاربر در یک فاصله زمانی دوباره از شما خرید انجام دهد. مرحله بعدی Loyalty یا وفاداری گفته میشود. در این قسمت مشتری کسب و کار شما را درک کرده و شما را به عنوان یک برندی که برایش مفید هستید در نظر دارد.
Brand Awarenes-Consideration -Acquisition –Retention -Loyalty
پس وفتی کاربر وارد سایت شما شده میتوانید از او مشتری بالفعل بسازید. ممکن است کاربر وقتی در حال خرید است به سوالی بر بخورد که در همان لحظه نیاز باشد آن سوال را برطرف نمیاد. شاید پیش خود بگویید که وارد صفحه تماس با ما شده و با شما تماس بگیرد ولی این نکته را فراموش نکنید وقتی کاربر از صفحه خرید خارج شود ممکن است دیگر به مرحله قبل باز نگردد. ولی اگر در همان مرحله اول در کنار سبد خرید خود چت آنلاین وجود داشته باشد به راحتی می توانند با شما ارتباط بگیرند و پرسش خود را برطرف کنند.
پاسخگویی سریعتر
گاهی اوقات تنها چند دقیقه فرصت دارید دارید تا پاسخ سوالات مشتری را بدهید تا او از خرید منصرف نشود. بنابراین با پاسخگویی سریع می توانید مشتری را راهنمایی کنید. خیلی از کسب و کارها هستند که از فروش اینترنتی خود ناراضی هستند و وقتی می خواهیم علت را جویا شویم با مشاهده ایمیل و تماس تلفنی های فروشگاه میبینیم که تعداد زیادی پیام بی پاسخ مانده است. وقتی کاربر قصد دارد از شما خرید انجام دهد باید در کسری از ثانیه تمامی پرسش هایش برطرف شود پس با پاسخگویی سریعتر به فروش خود کمک کنید که چت آنلاین این ویژگی را برای شما فراهم می کند.
پاسخگویی حتی زمانی که در دسترس نیستید
این یک واقعیت است که شما نمی توانید در 24 ساعته روز همیشه پاسخگوی مشتری باشید، قطعا تایمی وجود دارد که شما نه به صورت تلفنی و نه به صورت چت آنلاین در دسترس باشید. در اینجور مواقع با نصب چت آنلاین و برقراری یک رباط میتوانید پاسخ های احتمالی مشتری ها را پاسخ دهید و در صورتی که پاسخی برای ربات تعیین نشده شماره تماس کاربر را دریافت نماید و شما پس از اینکه در دسترس بودید با کاربر تماس حاصل نمایید.
چت آنلاین یا تماس تلفنی؟
پس از اینکه توضیحات لازم را درباره ی چت آنلاین دادیم پرسش پیش میآید که چت آنلاین با تماس تلفنی؟ در واقع نمی توان چت آنلاین را جایگزین تماس تلفنی کرد زیرا خیلی از مسائل وجود دارد که باسد تلفنی به کاربر توضیح دهیم و هر کدام از این موارد در جایگاه خودشان کاربردی هستند و بر یک دیگر ارجهیت ندارد. شما باید از هر دو راه ارتباطی در فروشگاه اینترنتی خود استفاده نمایید.
پیشنهاد میشود مقاله آموزش محصول نویسی را مطالعه نمایید.
مزایای چت آنلاین چیست؟
در این مرحله به بررسی مزایای چت آنلاین میپردازیم. با ما همراه باشید:
قابلیت پشتیبانی 24 ساعته
با استفاده از چت آنلاین می توانید در ساعت هایی غیر از ساعت کاری و حتی در روز های تعطیل هم با کاربران و مشتری های محترم خود در ارتباط باشید و آنها را کمک کنید تا خرید خوبی را از شما انجام دهند. این یکی از مهم ترین مزیت های چت آنلاین است.
زمان انتظار مشتری را به حداقل میرساند.
با استفاده از چت آنلاین دیگر نیاز نیست کاربر ساعت ها منتظر بماند تا شخصی به او پاسخ دهد بلکه در کمترین زمان پرسش کاربر پاسخ داده میشود. همانطور که در قسمت بالاتر هم توضیح دادیم بیشتر خرید های آدم ها از طریق احساس صورت میگیرد و آنی تصمیم به خرید میگیرند. اگر شما ارتباط با کاربر را در مدت زمان طولانی به تعویق بیاندازید ممکن است کلا از خرید کردن با شما منصرف بشوند.
میتواند در آن واحد با چند مشتری ارتباط داشته باشید.
وقتی که از چت آنلاین استفاده کنید می توانید در فاصله زمانی های کم و کمتری با مشتری های بیشتری ارتباط بگیرید و پرسش های این افراد را حل کنید. ولی اگر از تماس تلفنی استفاده میکردید در یک زمان مشخص تنها می توانستید با یک نفر ارتباط برقرار کنید.
معایب چت آنلاین چیست؟
چت آنلاین هم مانند تمام پلتفرم های دیگر ممکن است شامل یکسری از معایت شود که شما میتوانید با مدیریت درست این معایب را از بین ببرید.
لحن در چت مشخص نمیشود.
یکی از معایبی که در چت های آنلاین وجود دارد این است که کاربر ممکن است لحن صمیمانه و محترمانه شما را تشخیص ندهد و این امتیاز منفی برای شما به حساب میآید. پس بنابراین سعی کنید در چت های آنلاین در استفاده از کلمات دقت لازم داشته باشید تا سو تفاهم پیش نیاید.
پاسخ به سوالات پیجیده تر است.
این که شما بخواهید منظور خود را در تماس تلفنی به مشتری برسانید بسیار راحت تر از زمانی است که می خواهید برای مشتری تایپ کنید پس در این مرحله ممکن است پاسخ به سوالات برای شما پیچیده تر باشد.
پیشنهاد می شود مقاله یک سایت خوب چه ویژگی هایی دارد؟ را مطالعه نمایید.
معرفی بهترین سرویس های چت آنلاین
پس از خواندن تمامی مزایا و توضیحات بالا حالا نوبت به آن رسیده است که درباره ی بهترین سرویس های چت آنلاین صحبت کنیم. ما می توانید بنابر نیاز خود سرویس چت آنلاین خود را انتخاب نمایید و آن را نصب کنید، حتما با متخصص دیجیتال مارکتینگ خود گفت و گو نمایید تا بر اساس تجربه بهترین و کامل ترین ابزار را انتخاب نمایید.
پلتفرم رایچت
رایچت یکی از آن دسته از ابزار هایی است که تقریبا هر دیجیتال مارکتری یک بار با آن کار کرده است. رایچت به شما کمک می کند تا با استفاده از آن به راحتی با کاربران خود ارتباط داشته باشید. رایچت به آسانی در گوشی موبایل شما نصب میشود و می توانید چت های خود را مدیریت کنید. پشتیبانان شما می توانند به صورت گروهی با کاربران ارتباط برقرار کنند. امکان اتصال به تلگرام را در سرویس رایچت دارید. مهم نیست سیستم مدیریت محتوای سایت شما چی هست با هر سیستم مدیریت محتوایی می توانید رایچت را در سایت خود نصب نمایید. ابزارک رایچت قابل شخصی سازی است. تمامی مکالمات برای شما در رایچت ذخیره میشود و میتوانید همیشه آنها را ذخیره داشته باشید. این سرویس برای شما تا مدت زمانی مشخص پلتفرم رایگان در نظر میگیرد تا بتوانید از آن تست و استفاده نمایید. خیلی از کسب و کار های موفقی هستند که از رایچت برای گفت و گوی آنلاین استفاده می نمایند.
پلتفرم ریتین
ابزار ریتین هم یکی از ابزار های خوب و کاربردی در زمینه چت آنلاین است. شما می توانید با این ابزار به ارتباط با مشتری های خوب بپردازید. این سرویس رابط کاربری بسیار آسانی برای شما دارد که میتوانید به راحتی از آن استفاده نمایید. اگر این سرویس را روی سایت خود نصب نمایید به راحتی میتوانید آن را پیاده سازی کنید. حجم این سرویس کم است و با نصب آن سرعت سایت شما کاهش نمیابد.
اطلاعاتی مانند IP، موقعیت اجتماعی، فعالیت ها و… کاربران را در اختیار شما قرار میدهد که میتوانید این اطلاعات را دسته بندی نمایید و از آن استفاده کنید. آمار مکالمات و عملکرد کاربران به شما گزارش داده میشود. این سرویس هم برای شما تا مدت زمانی مشخص پلتفرم رایگان در نظر میگیرد تا بتوانید از آن تست و استفاده نمایید.
پلتفرم گفتینو
پلتفرم گفتینو یکی از ابزار های کاربردی و بسیار خوب در زمینه چت آنلاین است. این سرویس حجم کمی دارد و سرعت سایت شما را کاهش نمی دهد. امکان ظبط صدا و ارسال فایل در گفتینو برای شما و کاربرانتان فراهم است که این ویژگی خوبی به شمار میرود. مهم نیست سیستم مدیریت محتوای سایت شما چی هست با هر سیستم مدیریت محتوایی می توانید گفتینو را در سایت خود نصب نمایید. آمار مکالمات و عملکرد کاربران به شما گزارش داده میشود.امکان اتصال به تلگرام را در سرویس گفتینو دارید.
پلتفرم کریسپ
کریسپ یک سرویس خارجی است که در زمینه گفت و گوی آنلاین به خوبی عمل کرده است. کریسپ از زبان فارسی به خوبی پشتیبانی میکند و به راحتی می توانید از آن استفاده نمایید. در کریسپ امکان تماس صوتی و تماس ویدیویی فراهم برای شما فراهم است.در این سرویس میتوانید، انواع فایل را برای مشتری خود ارسال کنید.کریسپ دارای یک بازی آنلاین است که میتوانید مشتری خود را سرگرم کنید.
سخن آخر:
سعی کرده ایم به طور کامل به بررسی موضوع چت آنلاین چیست؟ بپردازیم و در این زمینه نکات کاربردی را برای شما کاربران عزیز شرح دهیم. اگر تا به حال از این ابزار استفاده نکرده اید پیشنهاد میشود حتما این پلتفرم را برای فروشگاه اینترنتی خود در نظر بگیرید و از آن استفاده نمایید. اگر با کار با این ابزار ها تجربه ای دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید تا از نقطه نظراتتان استفاده کنیم ممنون از توجه شما.