بازاریابی کالا و خدمات انواع مختلفی دارد که یکی از آنها بازاریابی شبکهای میباشد که در این ایران متاسفانه این خدمت به درستی معرفی نشده است و به نوعی میتوان گفت که معایب بازاریابی شبکهای بیش از مزایای بازاریابی شبکهای است. البته اگر شما در دست اول ( سرشاخه شروع کننده ) بازاریابی شبکهای باشید. میتواند برای شما یک مسیر خلق ثروت سریع باشد. اما این نکته را به یاد داشته باشید که مسیر خلق ثروت سریع معمولا مخاطرات زیادی دارد و افراد کمی و با روابط خاص میتوانند به ثروت برسند.
به طور کلی فرآیند خلق ثروت و یا بهتر است بگوییم فروش کالا و خدمات مسیری تدریجی است که اگر شما بخواهید فرآیند رشد را سریع کنید باید از اعتبار و اخلاق خود گاها هزینه کنید. البته خلاقیت در این مسیر میتواند کمک شایانی به شما داشته باشد. یکی از مسیرهایی که اکثر تولید کنندگان برای رشد سریع خود استفاده میکنند، بازاریابی شبکهای است که البته مجددا تاکید میکنم که این روش که در ایران مرسوم است، در دنیا مرسوم نیست و به این جهت است که در ایران از بازاریابی شبکهای استقبال خوبی صورت نمیگیرد.
اگر شما به دنبال افزایش فروش و افزایش سرعت رشد خود هستید میتوانید از دوره « آموزش بلاگری » استفاده کنید، چرا که شما بواسطه این دوره میتوانید، شهرت مجازی و اعتبار فرهنگی بدست آورید و به این واسطه میتوانید برندینگ و فروش خود را به صورت تساعدی رشد دهید و از طرفی از معایب بازاریابی شبکهای نیز در امان باشید. البته لازم به ذکر است ما در بازاریابی شبکهای راجب طرحهای پانزی مانند گلد کوئست صحبت نمیکنیم و بیشتر منظور ما استفاده از یک استراتژی بازاریابی است به اسم شراکت در سود فروش شرکت که در آن حاشیه سود خود را به صورت تساعدی بالا میبریم و میزان رشد خود را نیز به صورت ویروسی در کوتاه ترین زمان ممکن تثبیت میکنیم، چرا که ما نیازمند پرداخت سود به عاملین فروش خود هستیم. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا شما را بیشتر و عمیق تر با این موضوع آشنا کنیم.
بازاریابی شبکهای چیست؟
اساس بازاریابی شبکهای استفاده از اعتبار شخصی افراد است و شرکت به علت استفاده شما از اعتبار شخصی شما امتیازاتی به شما میدهد. شما برای این که بتوانید از شرکت سود دریافت کنید در وهله اول باید عامل اصلی فروش شرکت شوید. شما برای این کار نیاز است که طبق پلنهای تعریفی شرکت از شرکت خریدهایی انجام دهید و معمولا این خریدها دارای حجم قابل توجه میباشد و در صورتی که شما نتوانید این محصولات را به فروش برسانید شما متحمل ضرر و زیان خواهید شد و شرکت در قبال عدم فروش شما مسئولیتی را به عهده نخواهد گرفت.
در نتیجه یکی از معایب بازاریابی شبکهای اجبار شما به خرید در حجم زیاد و به صورت مستقیم از شرکت است. در وهله بعدی شما برای فروش این کالا و خدمات نیاز به کمک و افراد بیشتری خواهید داشت، در نتیجه شرکت به شما پیشنهاد میدهد که از دوستان خود استفاده کنید و در گام بعدی به سراغ بستگان خود بروید. طبیعی است که شما تجربه کافی در این حوزه نداشته باشید، در نتیجه شرکت برای شما دورههای آموزشی شامل متقاعد سازی و روانشناسی فردی برگذار میکند!
یکی دیگر از سوالهایی که در این قسمت مطرح میشود این است که چرا شرکت به جای سرمایه گذاری رو نمایندگیهای فروش خود و تمرکز روی فروش سلولی خود باید برای شما به عنوان یک فرد خارج از شرکت سرمایه گذاری کند؟ در ادامه زمانی که شما مهارتهای لازم برای جذب افراد را بدست آوردید شرکت شروع به پیچیده تر کردن شرایط فروش برای شما میکند و سپس شما را با وعده سودهای بزرگتر و ثروت بیشتر در مسیر فروش نگه میدارد. در مرحله بعدی شما زمانی که عضو گیری کردید و اعضاء خود را به شرکت معرفی کردید شرکت به ازای فروش آنها و یا به ازای معرفی آنها به شما مبلغی را پرداخت میکند.
حال وظیفه شما و وظیفهی دیگر دوستان شما فروش کالایی است که در دست شما میباشد و با قیمت برابر خریداری شده است. در این مرحله شما بازار فروش خود را از دست میدهید و باید به سراغ بازارفروش بزرگتر بروید، اما در این کار یک مشکل وجود دارد و آن هم این است که کالایی که شما قرار است به فروش برسانید کیفیت کافی را ندارد و از طرفی ارزش ذاتی آن بسیار کمتر از مقداری است که شما خریداری کردهاید. در این مرحله شما با یکی دیگر از معایب بازاریابی شبکهای مواجه شدید و آن هم کم ارزش بودن کالایی است که در دست شما میباشد و علت هم کاملا مشخص است، شرکت برای پرداخت سود به ازای شبکه سازی شما و یا به علت همکاری در فروش شما نیاز است که حاشیه سود خود را به صورت غیرمنطقی بالا برد. یکی از مهارتهایی که شما برای تاثیر گذاری بیشتر و از طرفی به عنوان یکی از مهارتهای نرم بهتر است بلد باشید، مهارت فن بیان است. از این رو ما در مجموعه برترآموز برای شما یک دوره کاملا حرفهای و جامع تحت عنوان « آموزش فن بیان » طراحی و تدوین کردهایم که میتوانید از آن استفاده کنید.
آیا بازاریابی شبکهای در ایران قانونی است؟
در ایران از سمت اتاق اصناف وزارت صنعت مدن تجارت مجوزهایی برای این سبک بازاریابی طراحی و تعین شده است، اما این مجوزها معمولا با توجه به اهداف سه گانه
- حمایت از تولید داخلی
- از بین بردن واسطههای فروش و دخالت دلالان در قیمت گذاری
- اشتغال زایی
به متقاضیان داده میشود، اما معمولا شرکتها از این موضوع سو استفاده میکنند و با فروش کالایی بی کیفیت و گاها کالای وارداتی گران باعث اسیب زدن به این حوزه میشوند. البته ذکر این نکته نیز لازم است که این مجوزها از سمت برخی از علمای دینی به سبب پرداخت هزینههای بدون دلیل صحیح و شرعی نمیباشد و به طور آشکار با این موضوع مخالف میباشند. برای اطلاعات بیشتر بهتر است که با دفتر مرجع تقلید خود تماس بگیرید و در مورد این موضوع سوال فرمایید.
در صورتی که سیاستهای فروش و یا سیاستهای کلان این شرکتها در تضاد با قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد، علاوه بر داشتن مجوز از اتاق اصناف و مجوز از وزارت ارشاد اسلامی با آنها برخورد خواهد شد و این شرکتها پلمپ میشوند. لازم به ذکر است که فروش این محصولات در حجم بالا نمیتواند برای آن ها مشکل ساز شود چرا که شما با آگاهی کامل اقدام به خرید کردهاید و در صورتی که شما در فروش این محصولات با مشکل مواجه شوید. هیچ مسئولیتی متوجه شرکت اصلی نخواهد بود.
معایت بازاریابی شبکهای
در این بخش به صورت موردی و دقیق به بررسی معایب بازاریابی شبکهای میپردازیم و این نکته را نیز به یاد داشته باشید که این تکنیکها حتی اگر به صورت تکی نیزدر استراتژیهای کلان فروش شما استفاده شود، میتواند عواقب جبران ناپذیری برای اعتبار شما داشته باشد.
-
بازار شما را محدود می کنند
همان طور که میدانید یکی از مهمترین وظایف شما در بازاریابی شبکهای جذب نیرو و معرفی عضو جدید فعال به شرکت میباشد و شما در ازای معرفی فرد به شرکت و خرید او مبلغی پورسانت دریافت میکنید. همان طور که مشاهده میکنید شما با این کار مشتریان احتمالی خود را از دست میدهید و از آن بدتر این است که او نیز مانند شما به فکر فروش محصولاتی است که در دست شما میباشد و از طرفی به قیمت یکسان نیز تهیه کرده است که این موضوع بازار فروش شما را رقابتی تر میکند و شما برای فروش محصولاتی که خریداری کردهاید نیاز به قدرت مذاکره بیشتر و همچنین داشتن شرایط ممتازتر خواهید بود که این موضوع فقط به نفع خریدار است ولاغیر. بازار محدود فروش یکی از بزرگترین معایب بازاریابی شبکهای است که باعث آسیب جدی به فروش شما میشود.
اگر شما قدرت مذاکره کافی ندارید و از اصول آن نیز اطلاع ندارید به شما پیشنهاد میدهم به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کرده و از مقاله « چگونه به یک مذاکره کننده تبدیل شویم » به صورت جامع و کامل استفاده کنید. به یاد داشته باشید مهارت مذاکره در تمامی مراحل زندگی شما کارساز است و میتواند برای شما مزایای فراوانی داشته باشد.
زمانی که شما یک عضو جدید به مجموعه معرفی میکنید، او نیزدقیقا مسیر شما را میرود و آموزشهایی که شما دیدهاید برای جذب نیروی بیشتر میبیند و در نهایت شما متوجه این موضوع خواهید شد که تمامی مصرف کنندگان احتمالی شما خود به نوعی فروشنده شدهاند و از طرفی دیگر این برند مورد توجه فروشندگان عمده نمیباشد و اعتباری برای فروش نخواهد داشت. بازار محدود فروش شما را برای کسب سود بیشتر وادار به جذب نیروی بیشتر و شبکه سازی قوی تر میکند در صورتی که برند اصلی این بازی شرکت وارد کننده و یا تولید کننده محصولات است ولاغیر وشما در یک سیکل معیوب گرفتار شدهاید و برای خروج و سر به سر شدن نیاز به تامین عضو بیشتر خواهید داشت.
-
سود اصلی متعلق به سرشاخه است
یکی دیگر از معایب بازاریابی شبکهای در این است که سرشاخههای اصلی از فروش شما مبالغ قابل توجهی دریافت میکنند، در صورتی که ممکن است شما حتی آنها را نشناسید! سوال اصلی این است که چرا شما سود شما را باید فردی دیگر بدست آورد؟ چرا سودی که شما با کلی زحمت در یک بازار رقابتی به دست آوریدهاید نباید به صورت اعتبار فروش به خود شما باز گردد؟ زمانی که شما این الگو را مشاهده میکنید، متوجه خواهید شد که سود شبکه سازی بیشتر از سود فروش است در نتیجه شما به صورت ناخودآگاه به این سمت میل خواهید کرد اما سوال اصلی این است که زمانی که همه به شبکه سازی فکر میکنند، چه کسی به فروش فکر کند؟ از طرفی مگر شما به چه تعداد دوست و آشنا دسترسی دارید؟
بهتر است با ذکر یک مثال به بررسی این موضوع بپردازیم، مثالی که برای شما بیان میشود یک مثال واقعی از یک شبکه فعال بازاریابی شبکهای در کشور است. فردی با 3500 عضو به صورت ماهانه 96 میلیون تومان درآمد دارد و این درآمد نیز به صورت ماه به ماه رو به افزایش است، شما در حال حاضر 15 زیر شاخه دارید و به میانگین درآمد شما از این 15 عضو 600 هزارتومان است. این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که این 15 عضو همگی به بازاریابی محصولات مشغول هستند و به فکر شبکه سازی نمیباشند. شما برای دسترسی به 3500 زیر شاخه به چند نفر عضو آلفا یا به عبارت دیگر به چند نفر شبکه ساز نیاز دارید؟ از طرفی این شرکت و اعضاء آن در شهر شما به صورت شهره درآمدند، شما برای جذب اعضاء بیشتر چه راه کاری خواهید داشت؟
اگر به صورت منطقی به این موضوع نگاه کنید تقریبا با توجه به میزان رشدی که این شبکه در شهر شما کرده است، تقریبا شانس شما برای رسیدن به درآمد غیرفعال 10 میلیون تومان در ماه تقریبا صفر است. شما در این بخش با یکی دیگر از معایب بازاریابی شبکهای آشنا شدید، البته مجدد به این نکته اشاره میکنیم که چالش اصلی شما در این بخش محدودتر شدن بازار فروش شما است و در مرحله بعدی چالش شما نبود عضو و زیر مجموعه برای شما است. اگر شما در مورد شبکه سازی اصولی اطلاعاتی ندارید و یا به دنبال سرنخهایی برای افزایش قدرت شبکه سازی خود هستید به شما توصیه میکنم به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن بخش از مقاله « شبکه سازی چسیت؟ » به صورت کاربردی و جامع استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که شبکه سازی بسیار به توانایی شما در برقرار اتباط موثر بستگی دارد.
-
حاشیه سود شما به شدت پایین است
در بخشهای قبلی به این موضوع اشاره کردیم که حاشیه سود شرکت از فروش محصولات به شما به شدت بالا است و این عدد به صورت تساعدی نیز بالاتر میرود. با توجه به این که هر محصولی دارای یک ارزش ذاتی میباشد و بازار نیز به این ارزش ذاتی آگاه است، زمانی که حاشیه سود شرکت مادر پخش کننده بالا میرود به این معنی است که حاشیه سود عامل فروش کاهش پیدا میکند.
از طرفی ما در بخشهای قبلی به این موضوع اشاره کردیم که این محصول به سبب غیر انحصاری بودن آن و فروش مویرگی توسط افراد مختلف باعث اشباع فروش شده است و شما برای فروش کالا و خدمات خود نیاز دارید که به خریداران احتمالی تخفیف بیشتر بدهید و یا یکی از رایج ترین درخواست خریداران پرداخت اقساطی در بلند مدت است. که این موضوع قطعا باعث هزینههای پنهانی زیادی برای شما خواهد شد. در این صورت راه حل فروش شما چیست؟ شما برای فروش خود باید به سراغ مشتریان بازارهای دیگر بروید و به این منظور شما نیاز به تبلیغات خواهید داشت در صورتی که تبلیغات شما پاسخ مناسبی بدهد و شما موفق به فروش بشوید باید به آنالیز نتایج بپردازید.
زمانی که شما به بررسی میزان فروش خود و هزینههایی که برای بدست آوردن این فروش کردهاید نگاهی می اندازید متوجه خواهید شما که تراز فروش شما منفی است. شما از این فروش نه تنها سود نکردهاید بلکه متوجه زیان نیز شدهاید. چرا که در ابتدا حاشیه سود شما پایین بوده است و از طرفی بازار شما رقابتی بوده است و محصول شما کیفیت مناسبی نداشته و شما مجور به دادن امتیازات زیادی برای فروش محصولات شدهاید و در نهایت نیز فروش سالمی نداشتهاید و زیان کردهاید. زمانی که شما به بررسی موارد بالا میپردازید معایب بازاریابی شبکه برای شما آشکارتر میشود و از طرفی شما بواسطه این موارد میتوانید دیگران را نیز از خطرات این استراتژی اشتباه آگاه کنید.
-
جلسات مخرب و منفی به جهت تغیر باورهای شما
زمانی که شما به سازکار بازاریابی شبکهای نگاه میکنید، متوجه مشکلات فراوان و معضلهای استراتژیک آن میشوید. اما سوال اصلی این است که چرا افراد به این شبکهها ورود میکنند؟ چرا ساده در دام برخی از وعدههای بچه گانه میافتند؟ چرا به صحبتهای دیگران و مشاورههای عزیزان خود توجه میکنند؟ شما برای پاسخ این سوالات بهتر است با درون این جلسات بهتر آشنا شوید. به عنوان مثال یکی از جذابیتهایی که با آن سعی در جذب شما دارند برگزاری جلسات مختلط با تمهای جذاب و شاد است. که شما را با برگذاری جنگهای شاد و فضاهای لذت بخش از چالشهای روزانه دور میکند. شما در این فضاها با بازیهای گروهی وبرنامههای گروهی انسجام بیشتر و احساس تعلق عمیق تری نسبت به گروه احساس میکنید.
اما این ظاهر ماجرا است بهتر است از دیدگاه روانشناسی به بررسی این جریان بپردازیم و با تاثیرات و اهداف این جلسههای بهتر و عمیق تر آشنا شویم و در واقع معایب بازاریابی شبکهای را بهتر مورد بررسی قرار دهیم.
-
احساس تعلق به گروه
زمانی که شما در این جلسات شرکت میکنید، معمولا سرشاخههای اصلی و همچنین افراد مطرح این حوزه با شما ارتباط گرمی برقرار میکنند، این ارتباط به قدری عمیق است که شما احساس میکنید عضوی از خانواده آنها هستید و از طرفی در این جلسات تمام سعی افراد برای این است که شما چالشها و مشکلات خود را فراموش کنید، در نتیجه طبیعی است که شما برای کاهش فشارهای ذهنی خود نیز به صورت ناخودآگاه احساس نیاز عمیق تری نسبت به این جلسات داشته باشید. اما یکی دیگر از معایب بازاریابی شبکهای در این است که این جلسات برای شما با اهداف خاص تشکیل شده است و قصد آن نشان دادن یک زندگی خارق العاده و رویای یک زندگی ایدهآل است.
-
اهداف شما اهداف گروه است
زمانی که شما به گروه احساس تعلق میکنید و عقاید و باورهای آن ها را میپذرید، عدهای لیدر داخل گروه حضور دارند که به شما جهت میدهند و در صورتی که بخواهید با این اهداف مخالفت کنید، قطعا با شما برخود خواهند کرد و با یک فشار ذهنی و روانشناختی شما را در مسیر اهداف خود قرار میدهند. به عنوان مثال در جلسات سخنرانی سرشاخه شما را مثال میزنند که درآمد غیرفعال او ماهی 90 میلیون تومان است و شما میتوانید فرد بعدی باشید به شرطی که تلاش و پشتکار کافی داشته باشید. زمانی که شما با دلیل منطق با آنها صحبت میکنید که این درآمد در حال حاظر شدنی نیست، انواع برخوردها و حملات به سمت شما صورت میگیرد تا شما روی دیگران تاثیر منفی نگذارید و از طرفی خود شما نیز به مسیر اصلی خود باز گردید. در این گروه اگر کسی بخواهد خلاف اهداف اصلی اظهار نظر کند او تحت فشار خواهند گذاشت و اگر موثر واقع نشود او را طرد خواهند کرد. شما در مرحله اول احساس تعلق به گروه داشتید و با این کار سعی تحریک شما دارند و شما را مسیر قبلی خود باز میگردانند.
-
جو انگیزشی کاذب
اگر بخواهند که شما به سمت اهداف آنها گام بردارید نیاز به انگیزه و روحیه بالا دارید، در نتیجه با فضاسازی و تلقینهای انگیزشی نادرست سعی در تغیر شما خواهند داشت و تمام سعی خود را نیزبه کار میگیرند تا شما این حالت خود را برای مدت طولانی، حداقل تا تشکیل جلسه بعد حفظ کنید. در این جلسات انواع اساتید روانشناسی زرد نیز حضور دارند و با برخی سخنرانیهای اشتباه و برخی از باورهای نادرست شما را آماده فروش بیشتر و بازدهی بالاتر میکنند. یکی دیگر از تکنیکهایی که در این بخش به شما میزنند این است که سعی میکنند، شما را از مردم عادی جدا کنند و همه ی شما را عجوبههای نشان دهند که به خاطر پدرومادر و شرایط جامع محدود شدهاید. در نتیجه شما با حس نفرتی که نسبت به آنها پیدا میکنید به صحبتها و توصیههای آنها دیگر توجه نخواهید کرد.
سخن پایانی
ما در این مقاله راجب معایب بازاریابی شبکهای با شما صحبت کردیم و به شما اطلاعاتی راجب اهداف این شرکتها و گروههای نت ورکی دادیم. اما نکته بسیار مهم در این است که شما تمام تلاش خود را به کار گیرید تا به هر چیزی به صورت واقعی نگاه کنید. اگر هر شخصی که میخواهد به گروههای بازاریابی شبکهای پیوندد، چند سوال ساده از خود داشته باشد و به معایب و مزایای آن فکر کند، دیگر دچار این اشتباه بزرگ نمیشود و آخرین نکته این که اگر از شما در خواست شد که برای صرفا جلسهای رایگان به آنها مراجعه کنید و سعی کنید در ابتدای امر که قبول نکنید با این حال اگر قبول کردید اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و عقاید خود را به صورت آزادانه بدون هیچ ملاحظهای بیان کنید.
نویسنده : امیر شادان پور
امیر شادان پور فعال بازار مالی، پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ