100ها نکته آموزشی رایگان در اینستاگرام نیوسئو
مدل های کسب و کار، شیوههایی هستند که شرکت به وسیله آنها برای خود کسب درآمد میکند و با انجام یک سری فرآیندها و فعالیتها باعث خلق ثروت میشود. باید توجه داشت این فرآیندها را چه زمانی انجام دهیم تا موجب جذب و حفظ مشتری گردد.
کسب و کار، شیوهای از انجام تجارت است که شرکتها از طریق آن به فعالیت خود استمرار بخشیده و کسب درآمد میکنند. مدل کسب و کار، بقا و موقعیت شرکت را در زنجیره ارزش تعیین مینماید؛ به عبارتی تعیین میکند که شرکت با چه اقداماتی میتواند به ارزش محصول یا خدمات خود بیافزاید.
برخی مدلهای کسب و کار بسیار سادهاند. برای مثال فروشگاههای زنجیرهای مانند افق کوروش، کالا را خریداری میکنند، آن را میفروشند و از این طریق سود میبرند. در مقابل یک شبکه تلویزیونی که برای بینندگان خود به طور رایگان برنامه تولید میکند، برای ادامه کار خود به مدل پیچیدهای شامل آگهی دهندگان و تهیه کنندگان محتوا نیاز دارد.
یک شرکت ممکن است چندین مدل کسب و کار داشته باشد. در ادامه به بررسی ساختار و انواع مدل های کسب و کار اینترنتی میپردازیم.
ساختار مدل های کسب و کار اینترنتی
مدل های کسب و کار در تجارت الکترونیک در واقع مدلهایی هستند که شرکت به واسطه آنها در فضای اینترنت و آنلاین کسب درآمد میکند. بسته به نوع شرکت، صنعت و … انواع مدل های کسب و کار اینترنتی وجود دارد.
هشت مدل کسب و کار اولیه یا اتمیک وجود دارد که به روشهای مختلفی با هم ترکیب شده و منجر به کاربردهای جدید در تجارت الکترونیک میشوند. این هشت مدل تجاری عبارتاند از :
• عرضه مستقیم (direct marketing)
• واسطهای (intermediary)
• فراهم کننده محتوا (content provider)
• ارائه دهنده سرویس کامل (full-service provider)
• زیر ساخت مشترک (shared infrastracture)
• یکپارچهسازی ارزش خالص (integrator net value)
• جامعه مجازی (virtual community)
• ادغام کننده خدمات برای سازمانهای بزرگ (consolidator of service)
به طور مثال، در مدل تجاری دیجی کالا از تلفیق عرضهی مستقیم، استفاده از واسطه، جامعهی مجازی و فراهم کنندهی محتوا استفاده میشود.
هر مدل کسب و کار دارای چهار ویژگی میباشد:
• اهداف استراتژیک
• منابع درآمد
• فاکتورهای مهم موفقیت
• شایستگیهای مورد نیاز
با این وجود، تمام مدلهای تجاری دارای اجزای مشترکی هستند. هر یک از مدل های رایج کسب و کار اینترنتی دارای شش جزء میباشند که به شرح زیر است:
• توصیف مشتریان، ارتباط شرکت با مشتریان و عوامل موثر بر قیمت از دید آنها
• توصیف محصولات و خدماتی که شرکت عرضه خواهد کرد.
• توصیف فرآیند تجاری مورد نیاز برای تولید و ارسال کالاها و خدمات
• توصیف زنجیرهی تامین سازمان، شامل تامین کنندگان و سایر همکاران تجاری
• تهیه و معرفی فهرست منابع مورد نیاز، منابع در دسترس، منابع داخلی و منابع خارجی
• توصیف مدل درآمدی، پیشبینی هزینهها، معرفی منابع تامین بودجه و پیشبینی میزان سود
مدل های درآمدی تجارت الکترونیک
مدل های درآمدی تجارت الکترونیک به طور خلاصه، نحوه درآمدزایی یک سازمان یا یک پروژه تجارت الکترونیک را به صورت آنلاین توضیح میدهند. مدلهای عمده در این حوزه عبارتاند از:
مدل درآمدی فروش:
یکی از مدل های کسب و کار اینترنتی، مدل فروش است. در این روش درآمد شرکت از راه فروش کالا یا خدمات در وب سایت میباشد؛ مثلاً زمانی که دیجی کالا محصولی را به صورت آنلاین میفروشد، شرکت مستقیما درآمد کسب میکند.
مدل درآمدی کارمزدهای معامله:
در این مدل، شرکت کارمزد یا کمیسیونی را بر اساس حجم یا تعداد معاملات انجام شده، دریافت میکند. مثلاً وقتی صاحب ملک، منزلی را میفروشد، مبلغی از معامله را به واسطه یا کارگزار میپردازد. یا اینکه با خرید و فروش آنلاین سهام، بدون توجه به حجم معامله، معمولاً کارمزد ثابتی به ازای هر معامله پرداخت میشود.
مدل درآمدی حق اشتراک:
در این مدل کسب درآمدی، مشتریان برای دریافت خدمات، ماهانه مبلغ ثابتی را پرداخت میکنند؛ مثل اشتراک روزنامه. استمرار پرداخت توسط مشتریان در این روش وابسته به دریافت خدمات باکیفیت از ابتدا تا انتها است. کاربران بایستی خدمات خود را با همان کیفیتی که اولین بار دریافت کردهاند، مجددا دریافت کنند.
مدل درآمدی کارمزد پیوند:
شرکتها کارمزد یا کمیسیونی بابت ارجاع مشتریان به وب سایتهای دیگر، دریافت مینمایند. سایتهایی که ترافیک بسیار خوبی دارند، در ازای معرفی سایتهای دیگر درآمد کسب میکنند. این مدل، یکی از مدل های رایج کسب و کار اینترنتی است.
یک شرکت با استفاده از مدل کسب درآمد، نحوه کسب درآمد خود را تعریف میکند و با مدل کسب و کار، فرآیند مورد نیاز برای این کار را توضیح میدهد.
اهداف مدل کسب و کار
هر مدل کسب و کار بایستی دارای اهداف مشخص باشد. مدل های کسب و کار اینترنتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و دارای اهداف زیر میباشند:
• تبیین جایگاه ارزشی یک مشتری
• شناسایی بازار هدف
• تعیین ساختار زنجیره ارزش شرکت
• برآورد ساختار هزینه و سود بالقوه
• فرموله کردن استراتژی رقابتی شرکت
• تبیین جایگاه شرکت در میان شبکه ارزش
انواع مدل های کسب و کار در تجارت الکترونیک
انواع گوناگونی از مدل های کسب و کار در تجارت الکترونیک موجود است. برخی از این مدلها، مدل های کسب و کار b2b و برخی دیگر مناسب برای مدل های کسب و کارهای b2c هستند. فهرست زیر برخی از متداولترین مدلها را توصیف میکند:
عرضه مستقیم و آنلاین:
واضحترین مدل، مدل فروش کالا یا خدمات به صورت آنلاین است. فروش ممکن است از تولیدکننده به خریدار، با حذف واسطهها یا فروشگاههای فیزیکی باشد. امروزه سایتها و پیجهای بسیار زیادی در این زمینه به فعالیت مشغول هستند و به نوعی میتوان گفت که این مدل، رایجترین مدل کسب و کار آنلاین میباشد.
سیستم های مناقصه ی الکترونیکی:
(مزایده معکوس) مدلی که در آن یک خریدار از فروشندگان درخواست میکند تا قیمت پیشنهادی خود را ارائه دهند؛ پیشنهاددهندهی کمترین قیمت، برنده میشود. سیستم های مزایده در گذشته نیز در فضای کسب و کار وجود داشته و امروزه تنها شکل و شمایل آنلاین به خود گرفتهاند.
چه قیمتی می پردازید؟
مدلی که در آن خریدار قیمتی را که تمایل به پرداخت آن دارد تعیین مینماید و از فروشندگان میخواهد تا کالا یا خدمات را با آن قیمت فراهم نمایند. این روش برای کاربران و مشتریان بسیار محبوب میباشد اما برای تعداد کمی از کسب و کارها قابل استفاده است.
مناسبترین قیمت را بیابید:
این مدل به «موتور جستجو» مشهور است. خریدار نیاز خود را مشخص کرده سپس یک شرکت واسطه، درخواست خریدار را با پایگاه دادهها مطابقت میدهد، کمترین قیمت را مشخص نموده و آن را به مصرف کننده اعلام میکند. سپس خریدار بالقوه 30 تا 60 دقیقه زمان برای پذیرش یا رد این پیشنهاد دارد.
بازاریابی پیوندی:
توافقی که به موجب آن یک شرکت بازاریابی، مصرف کنندگان را به وبسایت یک شرکت فروشنده ارجاع میدهد. در این مدل، سایت بایستی از نظر جایگاه در گوگل و ترافیک ورودی شرایط بسیار خوبی داشته باشد تا بتواند دیگر سایتها را راغب به انجام همکاری نماید.
بازاریابی ویروسی:
در بازارایابی ویروسی، مشتریان محصول یا سرویسی را به دوستان یا افراد دیگر به صورت خودجوش معرفی میکنند. کیفیت بالای محصول یا خدمت و برآوردن کردن انتظارات مشتریان در سطح مطلوب، از مهمترین فاکتورها برای موفقیت در این مدل محسوب میشود.
خرید گروهی:
یکی دیگر از مدل های کسب و کار در تجارت الکترونیک، مدل خرید گروهی است. در این مدل، خریداران میتوانند به صورت گروهی و عمده کالاهای مورد نظر خود را تهیه کنند. این خریدهای عمده آنها را قادر به گرفتن تخفیف برای محصولات خریداری شده میکند.
حراجیهای آنلاین:
در محبوبترین حراجیها، خریداران آنلاین بر سر پیشنهاد قیمت برای کالا و خدمات مختلف رقابت میکنند و کسی که بالاترین قیمت را پیشنهاد دهد، برنده حراجی شده و کالا را بدست میآورد. این روش در بازار سنتی از گذشته تا حال وجود داشته است.
سفارشی سازی:
برخی از شرکتها مدلی را برای کسب و کار خود انتخاب میکنند که بیشترین رضایت مشتریان را به همراه داشته باشد. ایجاد یک محصول یا سرویس بر اساس مشخصههای مورد نظر خریدار، مانند شرکت DELL به مدل کسب و کار سفارشی سازی معروف است.
برای موفقیت در فضای تجارت الکترونیک، مدل های کسب درآمد و کسب و کار باید همراه با تغییر شرایط بازار، تغییر کنند. هر یک از انواع مدل های کسب و کار اینترنتی میتوانند مستقلاً یا در ترکیب با مدلهای تجاری سنتی استفاده شوند.
یک شرکت ممکن است از چندین مدل تجاری مختلف استفاده نماید. این مدلها به صورت مدل های کسب و کار b2b و b2c هستند. اگرچه، برخی مدلها منحصر و محدود به شرکت-مصرفکننده (b2c) یا شرکت-شرکت (b2b) هستند؛ اما مدلهای دیگر، میتوانند در چندین مورد مختلف استفاده شوند.
- تولید محتوا و سئو
- صفحه بندی سایت و نقش مهم آن در سئو
- چرا برخی فارغ التحصیلان دانشگاه در کسب و کار ناموفقند؟
- روانشناسی رنگ ها در کسب و کار اینترنتی
- نشانه های یک مدیر ضعیف کدامند؟
- 5 ابزار تقویم محتوایی برای برنامه ریزی محتوا
- راه های جلوگیری از ایندکس شدن صفحات
- آیا لینک ها اصلی ترین فاکتور رتبه بندی هستند