فرض کنید در اتاقتان نشستهاید و با قرار دادن هدست و عینک، خود را در دل جنگل یا دریا ببینید، چیزی که در رمانها و فیلمهای تخیلی بارها و بارها دیدهایم، برای مثال در فیلم Ready Player one مسابقاتی در حال برگزاری است که برای رفتن به داخل این مسابقات لازم است عینک مخصوصی بزنید، بعد وارد دنیای میشوید که تمام بازیکنان آماده بازی با شما هستند، بدون این که شما حتی یک قدم از اتاق یا خانهاتان دور شوید، فکر میکنم با این مثالهایی که عرض کردم تقریبا فهمیده باشید متاورس (Metaverse) یعنی چه، اما این فقط اول ماجراست با سئو روز همراه باشید تا درباره این دنیای در حال شکل گیری بیشتر آشنا شویم.
تعریف متاورس
سالها پیش وقتی برای اولین بار نام اینترنت به میان آمد، خیلی از مردم هنوز به طور دقیق مفهوم و کاربرد اینترنت را نمیداستند، هر چند حدسها و گمانهای زیادی در این باره زده میشد. تا این که اینترنت به سرعت کل جهان را فرا گرفت و باعث تغییر اساسی دنیا شد. اما متاورس که از آن به عنوان جایگزین اینترنت یاد میشود، چیست؟ در واقع متاورس پیوند دنیای فیزیکی با دنیای مجازی است، جایی که شما میتوانید با دیگر افراد از سراسر دنیا به گفتگو، تجارت، بازی و … مشغول شوید؛ بدون این که لازم باشد به جایی سفر کنید.
اخیراً چیزهای زیادی در مورد متاورس شنیدهایم – چشم اندازی برای اینترنت که از فناوریهایی مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای ادغام دنیای واقعی و دیجیتال استفاده می کند. با تغییر نام فیسبوک به Meta برای تمرکز بر این فضا، و دیگر شرکتهای فناوری بزرگ مانند مایکروسافت، بحثهای زیادی در مورد پتانسیل متاورس برای ارتقای روش زندگی اجتماعی، کار و یادگیری ما وجود دارد.
یکی از اجزای کلیدی اکوسیستم متاورس، اقتصاد خالق خواهد بود. جهان های مجازی در فراجهان باید توسط افراد و سازمان ها تصور، طراحی و ساخته شوند.
تاریخچه متاورس
با این که هنوز خیلی با دنیای متاورس فاصله داریم اما این دنیا برای اولین بار در کتاب اسنو کرش نوشته نیل استفنسون در دهه 90 میلادی آورده شد، این نویسنده در کتابش دنیای دیجیتال را برای سالها بعد پیش بینی کرد که امروز نیز با همین نام یعنی متاورس شناخته میشود.
در این کتاب انسانهایی که در زندگی واقعی درد و مشقت زیادی داشتند، زندگی خود را در دنیای متاورس و دیجیتال ادامه میدادند، با نگاهی کلی به جریانات از گذشته تا به حال و حتی تغییر نام فیسبوک به Meta متوجه خواهید شد که برنامه ریزیهایی برای متاورس وجود داشته است.
نشانههایی از متاورس در حال حاضر در جهانهای بازی آنلاین مانند Fortnite، Minecraft و Roblox وجود دارد. و شرکت های پشت این بازی ها میخواهند که بخشی از تکامل متاورس باشند.
متاورس چه زمانی شروع به کار میکند؟
Meta غول فناوری که قبلاً فیسبوک نام داشت، سرمایهگذاری قابل توجهی در واقعیت مجازی انجام داده است، از جمله خرید Oculus در سال 2014. متا دنیای مجازی را تصور می کند که در آن آواتارهای دیجیتال از طریق کار، مسافرت یا سرگرمی با استفاده از هدست های VR به هم متصل می شوند. زاکربرگ در مورد متاورس خوش بین بوده و معتقد است که می تواند جایگزین اینترنت آن گونه که ما می شناسیم شود. مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا ماه گذشته پس از افشای تغییر نام تجاری شرکت متا گفت: پلتفرم و رسانه بعدی حتی اینترنت غوطهورتر و مجسمتر خواهد بود که شما در آن تجربه دارید، نه فقط به آن نگاه کنید، و ما آن را متاورس مینامیم.
واقعیت مجازی یا VR در متاورس
احتمالا با عینکهای واقعیت مجازی آشنا هستید، عینکهایی که کاربر با قرار دادن آنها روی سر خود وارد دنیای دیجیتالی بازی میشود و با تکان دادن سر و گردن خود این دنیا را کنترل میکند، اگر تا به حال تجربه استفاده از عینکهای واقعیت مجازی را داشتهاید در واقع شما وارد بخشی از یک دنیای متاورس مانند شدهاید. واقعیت مجازی میتواند در آینده یکی از ابزارهای مهم متاورس برای ساختن یک دنیای مجازی شود.
واقعیت افزوده یا AR در متاورس
واقعیت افزوده یا AR در کنار واقعیت مجازی میتوانند از اجزای مهم دنیای متاورس باشند، واقعیت افزوده همانطور که از نامش پیداست یعنی چیزی را به دنیای دیجیتال اضافه میکند، برای مثال اگر فیلمهایی مانند لایو اکشن، گارفیلد، آلیس در سرزمین عجایب و از این قبیل فیلمها را دیده باشید این موضوع را بهتر درک خواهید کرد، در این فیلمها چیزی به دنیای واقعی افزوده شده است، برای مثال گارفیلد که گربه کارتونی بود به دنیای واقعی اضافه شده است.
شرکتهایی که در دنیای متاورس سرمایه گذاری کردهاند
علاوه بر شرکت فیس بوک و مارک زاکربرگ در این امر پیش گام هستند، شرکتهای دیگری نیز در دنیای متاورس سرمایهگذاری کردهاند که در ادامه به آنها میپردازیم.
مایکروسافت
این غول نرم افزاری در حال حاضر از هولوگرام استفاده می کند و در حال توسعه برنامه های واقعیت ترکیبی و توسعه یافته (XR) با پلتفرم Microsoft Mesh خود است که دنیای واقعی را با واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ترکیب می کند. در اوایل این ماه، مایکروسافت برنامههای خود را برای آوردن واقعیت ترکیبی از جمله هولوگرام و آواتارهای مجازی به تیمهای مایکروسافت در سال 2022 نشان داد، ارتش ایالات متحده در حال حاضر با مایکروسافت در حال کار بر روی هدست واقعیت افزوده هولولنز 2 برای سربازان برای آموزش، تمرین و مبارزه است.
Roblox
متاورس چگونه کار می کند؟
متاورس را به عنوان یک دنیای مجازی و اینترنت در نظر بگیرید که به جای اینکه فقط به آن نگاه کنید، وارد آن میشوید.
به طور فرضی، شما به همان روشی که امروز وارد اینترنت می شوید، به متاورس متصل خواهید شد. با این حال، به جای روشن کردن Wi-Fiیا 4G در لپتاپ یا تلفن، میتوانید محتوا را با استفاده از یک نمایشگر روی سر مانند یک عینک هوشمند یایک هدست واقعیت مجازی مشاهده کنید.
با استفاده از یک دستگاه ردیابی حرکت مانند مچ بند عصبی فیس بوک، اشیای مجازی را دستکاری می کنید. شخصیت آواتار یا متاورس شما قادر خواهد بود به اطراف راه برود، با چیزهای موجود در جهان تعامل داشته باشد و با آواتارهای دیگران بدون توجه به اینکه واقعاً در کجای دنیای فیزیکی هستند، ملاقات کند.
شرکتها به احتمال زیاد سعی میکنند بخشهای متاورس خود را در انحصار خود درآورند، مانند چند شرکت بینالمللی که بر گوشههای مربوط به اینترنت امروزی آنها تسلط دارند. با این حال، همانطور که امروزه هیچکس صاحب اینترنت نیست، هیچ شرکت یا نهاد واحدی نیز مالک متاورس نخواهد بود.
بدونیک نهاد نظارتی متاورس یا دولتی برای نظارت بر امور، همه هویتها و تراکنشهای متاورس از طریق فناوری بلاک چین عمومی سازماندهی میشوند تا از ایمنی و تقلب جلوگیری شود. پول درون متاورس احتمالاً ترکیبی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم و V-Bucks است که می توانید در فورتنایت بخرید.
شاید هر دنیای مجازی بر اساس سیستم بلاک چین خود توکن های مخصوص به خود را داشته باشد که در صورت لزوم با توکن های جهان های دیگر مبادله کنید. همچنین میتوانید داراییهای دیجیتال منحصر به فرد و سفارشی را در قالب NFT داشته باشید که مانند هنر، جواهرات یا سایر اشیاء با ارزش در دنیای فیزیکی عمل میکنند.
امروزه شرکتها و کارآفرینان مختلف که بهطور جدی به ساخت و سرمایهگذاری در متاورس فکر میکنند، هنوز آن را به عنوان یک آرزوی آیندهنگر معرفی میکنند. در حال حاضر، این فقط یک مدل مفهومی است که در آگاهی جمعی ما شروع به شکل گیری کرده است تا به این فکر کنیم که چگونه محیط های آنلاین را فراگیرتر کنیم و آنها را عمیق تر در زندگی خود ادغام کنیم.
ویژگیهای متاورس
دنیای مجازی
این به نظر من مهمترین ویژگی یک متاورس است. میتوانید با استفاده از رایانه، کنسول بازی، موبایل، فناوری پوشیدنی یا دستگاههای دیگر آن را کاوش کنید و در طول مسیر، گرافیک و صداهای سه بعدی را تجربه کنید. ایده این است که این باعث میشود که شما احساس حضور بیشتر در متاورز و احتمالاً کمتر در دنیای روزمره حضور داشته باشید.
واقعیت مجازی
برای این کار به یک هدست واقعیت مجازی نیاز دارید. شما در دنیای مجازیغرق می شوید، حداقل تا زمانی که با چیزی که در دنیایواقعی مانند میز، برخورد کنید.
افراد دیگر
فراجهان اجتماعی است. افراد زیادی در آنجا هستند که به عنوان آواتار نشان داده شده اند. برخی از این آواتارها ممکن است ربات ها، عوامل مجازی و مظاهر هوش مصنوعی باشند. می توانید با افراد دیگر معاشرت کنیدیا حتی کارهایی را با هم انجام دهید. با توجه به تاریخچه فیس بوک به عنوان یک شبکه اجتماعی، احتمالاً جنبه اجتماعی محوری در متاورس فیس بوک است.
طرفدارانMetaverse و برخی از محققان بر این باورند که ارتباط ممکن است طبیعیتر از ویدئو کنفرانس باشد، برای مثال، میتوانید از نگاه برای نشان دادن مخاطب خود استفاده کنید (آواتار شما میتواند سر خود را بچرخاند تا به شخص دیگری نگاه کند). آواتار شما همچنین میتواند برای شروع مکالمه کنار آواتار شخص دیگری بنشیند.
پایداری
این بدان معناست که دنیای مجازی هر زمان که بخواهید از آن بازدید کنید در دسترس است. میتوانید با افزودن ساختمانهای مجازی جدیدیا اشیاء دیگر آن را تغییر دهید و مهمتر از آن، تغییرات در دفعات بعدی که بازدید میکنید، باقی میمانند. شما ممکن است بتوانید اقامتگاه خود را بگیرید و کمی از آن را مالک شوید. متاورس به همان روشی که امروزه رسانه های اجتماعی انجام می دهند، بر محتوای تولید شده توسط کاربر – خلاقیت های دیجیتال و داستان های شخصی شما – تکیه می کند.
ارتباط با دنیای واقعی
در برخی از دیدگاههای متاورس، چیزهای مجازی در دنیای مجازی در واقع نشان دهنده چیزهای واقعی در دنیای واقعی هستند. به عنوان مثال، شما ممکن است یک پهپاد مجازی را در متاورس به پرواز درآورید تا یک پهپاد واقعی را در دنیای واقعی هدایت کنید. مردم در مورد واقعی و مجازی به عنوان “دوقلوهای دیجیتال” صحبت می کنند.
متاورس و دنیای بازی
زمانی که بازی فورتنایت شروع به کار کرد، سازندگان این بازی در ابتدا سعی نداشتند که پروژه متاورس را در این بازی امتحان کنند اما در آن زمان بازی معروفی به نام بازی دفاع از قلعه وجود داشت که گیمرها در آن علیه زامبیها میجنگیدند، فورتنایت با الهام از آن چت صوتی و متنی و قابلیتهای اجتماعی دیگر را به بازی فورتنایت اضافه کرد، با گذشت زمان فورتنایت معروفتر شد و این بازی در سالهای 2018 و 2019 به درآمدی بیش از 9 میلیارد دلار رسید.
بازی روبلاکس نیز میتواند چشم اندازی از دنیای متاورس باشد، گیمرها در این بازی بیشر از 652 میلیون دلار خرج کردهاند تا بتوانند کلاه، سلاح و لباس خریداری کنند، روبلاکس سالانه بازیهای زیادی را ارائه میکند که بخش بزرگی از درآمدش از فروش اقلام دیجیتال در دنیای بازیهایش است.
ویژگیهای متاورس
اگر بخواهیم برخی ویژگیهای متاورس را بر اساس گفتهها بررسی کنیم :
حضور
شاید حضور مهمترین ویژگی متاورس باشد، جایی که شما خود را در کنار افراد و بازیکنان دیگر حس خواهید کرد، نکتهای که اینجاست این است حضور شما از طریق هدستها و وسایل ارتباطی معنا پیدا خواهد کرد و هر فرد را در هر کجای جهان که باشد به راحتی پیدا میکنید و با اون به بحث و گفتگو خواهید پرداخت بدون این که لازم باشد جایی بروید.
سرعت
سرعت لازمه وجود متاورس است، چرا که در دنیای متاورس همه چیز به صورت آنی اتفاق میوفتد ( مانند دنیای واقعی ) و شما لازم نیست برای سرچ چیزی وقت بگذارید، در صورتی که سرعت در دنیای متاورس وجود نداشته باشد این دنیا به مشکل برخواهد خورد.
پایداری
هر چیزی که در این دنیا ( دنیای متاورس ) ایجاد کنید، به همان شکل باقی میماند؛ برای مثال اگر بخواهید ساختمانی را بسازید یا محصولی اینجا کنید حتی در صورت خروج از دنیای متاورس آن ساختمان به همان شکل باقی خواهد ماند تا وقتی که آن را تخریب کنید، پایداری از ویژگیهای منحصر به فرد متاورس بوده که تا کنون درصد کمی از بازیها و ابزارهایی که به نوعی خودشان را به متاورس ربط میدهند، این ویژگی را دارند.
ارتباط با دنیای واقعی
هزینه
در دنیای واقعی هزینههای زیادی صرف رفت و آمد، آموزشهای گوناگون، خرید سخت افزار و نرم افزار و … و میشود، اما در دنیای متاورس این هزینهها وجود ندارند؛ چون در این دنیا نه نیازی به وسایل نقلیه است و نه نیازی به خرید سخت افزار و نرم افزار، البته ممکن است هزینهها در محیط دیگری و به گونهی دیگری باشد، مثلا خرید یکی از ابعاد دنیای متاورس، اما در هر صورت متاورس هزینههای زندگی را به طور قابل توجهی کاهش خواهد داد.
هوشمندی
از دیگر ویژگیهای بارز متاورس، هوشمندی آن است. هر آنچه که در دنیای فیلم و سینما دیدهایم ممکن است به واقعیت تبدیل شود، مانند کنترل از راه دور خانه، آشپزخانه، به کارگیری لوازم منزل بدون این که نیاز باشد لوازم را لمس کنیم.
محدودیتهای متاورس
با این که کلمه محدودیت برای متاورس، ممکن است دور از تصور باشد اما پیش بینیهایی در این باره شده است :
عدم سازگاری برخی انسانها
برخی انسانها هنوز هم دوست دارند به جای نسخه الکترونیکی کتاب از نسخه چاپی آن استفاده کنند، یا برخی بجای استفاده از عابر بانک و همراه بانک، خریدهایشان را به صورت نقدی و حضوری انجام میدهند، یا حتی برخی با تکنولوژی غریبهاند و آن را دشمن انسان مینامند، به هر حال اینگونه افراد در مقابل دنیای متاورس نیز ممکن است چنین رفتاری از خودشان نشان دهند.
لذتهای فیزیکی
بعضی از لذتهای فیزیکی وجود دارد که ممکن است نتوانیم در دنیای متاورس تجربه کنیم، برای مثال لذت پیاده روی در طول مسیر که این مورد در دنیای متاورس بی معناست و شما در کسری از ثانیه میتوانید به دورترین نقطهای ممکن بروید، یا لذت تعمیر وسیلهها، بازی کردن با بچهها و … که بنظر میرسد توسعه دهندگان دنیای متاورس نیز از این مورد به خوبی آگاهی داشته و سعی دارند این مشکل را حل نمایند.
در هر صورت دنیای متاورس، آینده نسل بشر خواهد بود و اجنتاب ناپذیر است، متاورس افراد را قادر میسازد در هر لباسی را بپوشند، سفر کنند، سر کار بروند، محصولی را اینجا نمایند، در حالی که در واقعیت در خانه خود نشستهاند. همچنین متاورس باعث کاهش سفرها و استفاده از وسایل نقلیه خواهد شد که این مورد به خودی خود برای محیط زیست مفید خواهد بود. البته مانند مشکلاتی که دولتها امروزه با اینترنت دارند و سعی میکنند آن را به کنترل خود درآورند، در آینده نیز ممکن است برای متاورس چنین مشکلی پیش بیاید.
این پست چقدر مفید بود؟
بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!
ارسال امتیاز
میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 1
تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.
We are sorry that this post was not useful for you!
Let us improve this post!
Tell us how we can improve this post?
Submit Feedback