تفاوت USSD و SMS چیست؟
در حالی که پیامک یک فناوری ذخیره و فوروارد است، متون و تعاملات USSD در تلفن همراه ذخیره نمیشوند. محتوای پیامک در حافظه تلفن همراه ذخیره می شود.
نمونه هایی از استفاده از USSD
برخی از نمونههای استفاده از خدمات عبارتند از شارژ کردن زمان پخش، خدمات «لطفاً با من تماس بگیرید»، بررسی موجودی و تحویل صورتحساب کوچک.
در مورد کدهای کوتاه USSD چطور؟
فرمت کد کوتاه USSD با علامت * و # در ابتدا و انتهای سری ارقام تعریف می شود.
سه نوع کد کوتاه USSD موجود است. نرخ استاندارد کد کوتاه USSD هزینه استاندارد برای استفاده از منوی USSD توسط کاربر نهایی دریافت می شود. کدهای کوتاه با صورتحساب معکوس برای کاربر نهایی رایگان است. کدهای کوتاه USSD با نرخ ممتاز برای راهاندازی کدهای کوتاه قیمتی را از کاربر نهایی دریافت میکنند. به طور کلی، کدهای کوتاه USSD یا دارای صورتحساب معکوس یا نرخ استاندارد هستند.
فناوری USSD چگونه کار می کند؟
USSD مخفف «دادههای خدمات تکمیلی بدون ساختار» است و یک سرویس تعاملی بیدرنگ است که به کسبوکار شما اجازه میدهد متن را روی گوشی کاربر نمایش دهد. این یک فناوری ارتباطی تلفن همراه است که در سراسر جهان برای ارسال متن بین تلفن همراه و یک برنامه در شبکه استفاده می شود. USSD معمولاً توسط مصرف کنندگان برای بررسی زمان پخش تلفن همراه موجود و انجام پرس و جوهای موجودی داده یا در مسابقات بازاریابی تلفن همراه استفاده می شود.
بسیاری USSD را به سرویس پیام کوتاه ( SMS ) تشبیه می کنند، اما این دو بسیار متفاوت هستند. پیامک ها را می توان در تلفن ذخیره کرد و تعاملی نیستند، در حالی که USSD تعاملی است و نمی توان آن را ذخیره کرد. USSD به زبان ساده تراکنش است در حالی که SMS یک پیام است. USSD در زمان واقعی کار می کند، در حالی که SMS صرفاً یک پیام متنی است که به تلفن همراه تحویل داده می شود.
بر اساس گزارش GSMA در سال 2021 اقتصاد موبایل، تا سال 2025 نزدیک به نیم میلیارد مشترک جدید وجود خواهد داشت که نزدیک به دو سوم آنها از آسیا و اقیانوسیه و جنوب صحرای آفریقا خواهند بود. همچنین انتظار میرود که استفاده از تلفنهای هوشمند در بازار کشورهای جنوب صحرا از 48 درصد در سال 2020 به 64 درصد در سال 2025 افزایش یابد. این افزایش پذیرش و نفوذ تلفن همراه فرصتی را برای USSD ایجاد میکند، به ویژه در کشورهای جنوب صحرای آفریقا.
این تا حد زیادی به دلیل سادگی این فناوری است. USSD برای کار کردن نیازی به اتصال به اینترنت ندارد و توسط اکثر تلفن های همراه بدون نیاز به سخت افزار پردازشی که برای پلتفرم های گوشی های هوشمند مانند اندروید و iOS ضروری است، پشتیبانی می شود. به این ترتیب، USSD فراگیری و ارتباطات را به ویژه در بازارهای نوظهور در جنوب صحرای آفریقا، از جمله نیجریه، اتیوپی، DRC، تانزانیا و جایی که برنامههای USSD مانند M-Pesa بخش مالی و خدمات مالی را با بانکداری USSD متحول کرده است، افزایش میدهد.
فرصتها برای کسبوکارها و شرکتهای مخابراتی به همین جا ختم نمیشود، بهویژه هنگام بررسی نحوه استفاده از USSD برای افزایش درآمد، ارتباط با مشتریان و افزایش راحتی. در زیر این موضوع را با جزئیات بیشتری بررسی می کنیم.
به طور معمول، USSD شامل یک درخواست از یک کاربر تلفن همراه است، مانند درخواست برای موجودی حساب بانکی. هنگامی که کاربر درخواست را ارسال کرد، دروازه USSD آن را به برنامه USSD کاربر ارسال می کند، که به درخواست پاسخ می دهد.
سپس این فرآیند به صورت معکوس تکرار می شود، یعنی پاسخ به دروازه USSD برمی گردد که محتوای آن پاسخ را بر روی صفحه نمایش تلفن همراه کاربر نمایش می دهد. به طور کلی، پاسخ ها، که حاوی حداکثر 182 کاراکتر الفبایی عددی هستند، در قالبی ارسال می شوند که نمایش آن آسان باشد. کاربر با شماره گیری یک کد کوتاه خاص – معمولاً پنج شماره – داده ها را ارسال و دریافت می کند.
برنامه های USSD در شبکه اجرا می شوند، نه روی دستگاه کاربر. به این ترتیب، آنها نیازی به نصب روی تلفن کاربر ندارند، که این یک مزیت برای کاربرانی است که دارای تلفن های دارای فضای ذخیره سازی محدود هستند. برنامههای USSD از لحظهای که هر مشترکی در شبکه مستقر میشود، فوراً در دسترس است.
نحوه استفاده از USSD
USSD برای اهداف مختلفی استفاده می شود، از جمله موارد زیر:
- موبایل بانک. برخلاف برنامههای بانکی که نیاز به دسترسی به اینترنت و عملکرد تلفن هوشمند دارند، بانکداری USSD میتواند روی هر دستگاه تلفن همراه از جمله تلفنهای ویژه کار کند.
- پیکربندی شبکه و درخواست ها. USSD برای پیکربندی دستگاه تلفن همراه کاربر در شبکه استفاده می شود. همچنین منویی از گزینههای خدماتی را ارائه میکند که کاربر میتواند برای مواردی مانند خرید زمان پخش یا درخواست مانده حساب انتخاب کند.
- درخواست های به روز رسانی مشتری. USSD می تواند با سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی ( ERP ) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) ادغام شود تا اطلاعات به روز شده مشتری را درخواست کند. این خدمات به مشتری و دقت داده ها را بهتر می کند.
- نظرسنجی های بازاریابی. USSD را می توان برای بازاریابی تلفن همراه استفاده کرد. به عنوان مثال، سازمانها میتوانند نظرسنجیهای اساسی بازاریابی را ارسال کنند که کاربران بتوانند فوراً به آنها پاسخ دهند و شرکتها را قادر میسازد تا بازخورد مشتریان را در زمان واقعی دریافت کنند.
- خدمات برگشت به تماس. سازمانهای خدماتی، مانند ارائهدهندگان بیمه و شرکتهای خدمات مالی، میتوانند از USSD برای تعیین علایق مشتریان استفاده کنند و آنها را قادر میسازند پس از ارائه پیشنهادات خود، درخواست پاسخ به تماس را بدهند.
- تاییدیه های سفارش. ارائه دهندگان تحویل غذا می توانند از USSD برای فعال کردن ارتباط دو طرفه بین مشتریانی که سفارش می دهند و فروشندگان برای اعلان دادن به مشتریان در هنگام انجام سفارش ها استفاده کنند.
- کوپن. خرده فروشان می توانند از USSD برای اطلاع رسانی پیشنهادات ویژه به مشتریان و همچنین ارسال کوپن استفاده کنند.
پرداخت هایی که با فناوری USSD صورت می گیرد.
پردازش پرداخت USSD با ارسال یک پیام متنی به یک ارائه دهنده خدمات انجام می شود. هنگامی که ارائه دهنده خدمات پیام متنی را دریافت می کند، یا مبلغ خرید را به یک سیستم پرداخت آنلاین شارژ می کند یا مبلغ را به قبض تلفن کاربر اضافه می کند.
سپس تاجر کالا یا خدمات را آزاد می کند و پول به حساب شرکت واریز می شود. تحویل کالاهای دیجیتال اغلب توسط سرویس پیامرسانی چندرسانهای ( MMS ) انجام میشود که امکان ارسال فایلها را با پیامک برای کاربران فراهم میکند. در صورت خرید کالای فیزیکی توسط کاربر، رسید را می توان از طریق پیامک یا MMS ارسال کرد. بیشتر خریدهای انجام شده با استفاده از USSD یا SMS در اروپا و آسیا انجام می شود.
جزییات فنی
اکثر گوشی های GSM دارای قابلیت USSD هستند. USSD معمولاً با سرویسهای پیامرسانی فوری یا فوری ( IM ) مرتبط است. USSD مانند سایر پروتکلهای پیام کوتاه مانند SMS، قابلیت ذخیره و باز ارسال را ارائه نمیدهد.
سرویس های USSD از معماری موجود شبکه های GSM استفاده می کنند. کاربری که یک کد سرویس USSD را شماره گیری می کند، گفتگویی را با یک برنامه USSD در شبکه تلفن همراه آغاز می کند. گره شبکه می تواند یک مرکز سوئیچینگ موبایل، ثبت مکان بازدید کننده، ثبت مکان یاب خانه یا سایر موجودیت های شبکه، مانند یک پلت فرم برنامه، که به سرویس USSD خاص دسترسی دارد، باشد.
از لحاظ فنی، USSD به کاربر ایستگاه تلفن همراه و یک برنامه کاربردی تعریف شده توسط اپراتور شبکه تلفن همراه عمومی اجازه می دهد تا به روشی شفاف برای کاربر ایستگاه تلفن همراه و نهادهای شبکه میانی ارتباط برقرار کنند.
یک پیام USSD معمولی با یک ستاره (*) و به دنبال آن ارقامی که شامل دستورات یا دادهها هستند شروع میشود. گروه های ارقام را می توان با ستاره های اضافی جدا کرد. پیام با هشتگ (#) به پایان می رسد.
تفاوت بین کدهای USSD، MMI و SS
هر کدی که کاربر از طریق صفحه کلید تلفن همراه خود که حاوی * یا # کاراکتر است وارد می کند، یک کد رابط انسان و ماشین (MMI) است. اکثر این کدهای MMI شبیه به هم هستند، اما به گروه های مختلف طبقه بندی می شوند و عملکردهای متفاوتی دارند. برخی فقط به صورت محلی در دستگاه استفاده می شوند، در حالی که برخی به ماژول هویت مشترک ( سیم کارت ) و برخی دیگر به شبکه ارسال می شوند.
انواع مختلف کدهای MMI به شرح زیر است.
کدهای خدمات تکمیلی (SS)
این کدها هدایت تماس یا ارائه شماره را کنترل می کنند. به عنوان مثال، با استفاده از *21*987654321# <SEND> ، کاربر تلفن خود را هدایت می کند تا از شبکه بخواهد همه تماس های دریافتی خود را به شماره تلفن 987654321 فوروارد کند. اما این کد مستقیماً به شبکه ارسال نمی شود، بلکه به صورت مستقیم به شبکه ارسال می شود. توسط تلفن تفسیر میشود، که سپس یک درخواست رمزگذاریشده در یک نماد نحوی انتزاعی (ASN.1) به شبکه میسازد.
این کدها که در هر دستگاه GSM، سیستم جهانی مخابرات سیار ( UMTS ) و Long-Term Evolution ( LTE ) در جهان کدگذاری شدهاند، توسط اپراتور شبکه قابل تغییر نیستند.
کدهای فناوری USSD
اگر کاربر کدی را وارد کند که حداقل به هشتگ ختم می شود — و <SEND> را فشار دهد — اما توسط مترجم MMI گوشی شناسایی نشود، کد به طور کلمه به شبکه ارسال می شود.
سپس بستگی به این دارد که آیا شبکه از این کد پشتیبانی می کند یا خیر. یکی از موارد پرکاربرد، کد کارت های پیش پرداخت است که کاربران می توانند از آن برای بررسی موجودی خود استفاده کنند. چندین شبکه از چیزی شبیه به *#100# استفاده می کنند. با این حال، اپراتور شبکه واقعاً تصمیم میگیرد که اگر قبلاً آن را دریافت نکردهاید، از کدام کد استفاده کند.
بنابراین، وارد کردن *20*1234# <SEND> یا *21*1234# <SEND> دو کار متفاوت انجام می دهد: اولین کد به شبکه ارسال می شود تا بیشتر پردازش شود – به احتمال زیاد یک خطا را برمی گرداند – در حالی که تلفن کد دوم را تفسیر می کند و یک درخواست ساختاریافته برای فعال سازی ارسال تماس به شبکه ارسال می کند.
کدهای MMI تعریف شده توسط سازنده
این کدها که مختص مدل های گوشی هستند، توسط سازندگان برای فعال کردن منوهای خدمات یا بازنشانی دستگاه ها به عنوان مثال تعبیه شده است. این کدها همچنین حاوی * و # کاراکتر هستند.
از آنجایی که کدها به شبکه ارسال نمی شوند، کاربر مجبور نیست کلید <SEND> را در پایان فشار دهد زیرا به محض اینکه کاربر آخرین رقم یا کاراکتر را وارد می کند، کدها اجرا می شوند. با این حال، هر سازنده تلفن های GSM/UMTS/LTE باید *#06# را پیاده سازی کند. این کد شناسه بین المللی تجهیزات سیار دستگاه را نشان می دهد.
اگر به این مباحث علاقمندید می توانید مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:
- چت بات چیست و چگونه ساخته می شود؟
دروازه USSD
یک سرویس دروازه USSD که مرکز USSD نیز نامیده می شود، پیام های USSD را از شبکه سیگنالینگ به یک برنامه خدماتی و بالعکس منتقل می کند. یک دروازه USSD بر اساس توانایی عامل تحویل یا منبع برای ارسال و دریافت پیام های USSD است. پیامهای USSD از طریق کانالهای سیگنالینگ GSM عبور میکنند و برای جستجوی اطلاعات و تولید خدمات استفاده میشوند. برخلاف سرویسهای مشابه، مانند SMS و MMS که مبتنی بر فناوری ذخیره و ارسال هستند، USSD یک جلسه بیدرنگ بین گوشی تلفن همراه و برنامهای که سرویس را مدیریت میکند برقرار میکند.
USSD چه کاری می تواند برای کسب و کار انجام دهد؟
USSD آسان برای استفاده است، نیازی به فن آوری پیچیده نیست، و ارزان تر از اکثر سیستم عامل های ارتباطی است. اما مزایای بیشتری نیز وجود دارد که عبارتند از:
مزایای فناوری USSD
- برای کار کردن نیازی به اتصال اینترنت یا داده نیست.
- هنگامی که به عنوان یک برنامه کاربردی سلف سرویس برای مشتریان شما کار می کند، هزینه های عملیاتی را کاهش می دهد.
- هنگامی که به آنها توانایی ارائه خدمات به خود را می دهید، رضایت مشتری را افزایش می دهید.
- تقریباً با هر تلفن همراه کار می کند.
- در سطح جهانی کار می کند.
- منوی بصری با تعامل در زمان واقعی.
- بسیار مقرون به صرفه
- ارتباط دو طرفه تا هفت برابر سریعتر از پیامک است.
در مجموع، USSD تقریباً روی هر تلفن همراهی کار می کند، خواه یک تلفن هوشمند ارزان یا گران قیمت باشد. استفاده از آن برای مشتریان شما رایگان و برای مشاغل مقرون به صرفه است. برای کار کردن به داده نیازی ندارد و تنها چیزی که برای کار کردن نیاز دارد اتصال به شبکه GSM (سیستم جهانی ارتباطات سیار) است. ممکن است تعجب کنید که چگونه کسب و کارها از این سرویس تراکنشی برای مشتریان خود استفاده می کنند و پاسخ ها در مثال های زیر نهفته است:
کسب و کارها چگونه می توانند از آن استفاده کنند؟
- خدمات مالی تلفن همراه مانند بانکداری تلفن همراه، زیرا در هر دستگاه تلفن همراه با هزینه کم کار می کند.
- منوها و درخواستها – کاربران میتوانند زمان پخش، دادهها را خریداری کنند یا مانده حساب را درخواست کنند.
- به روز رسانی اطلاعات مشتری – USSD را با نرم افزار ERP یا CRM خود یکپارچه کنید تا اطلاعات به روز شده را درخواست کنید.
- نظرسنجی ها یا پرسشنامه ها را برای بازخورد مقرون به صرفه و قابل اعتماد مشتری ارسال کنید.
- قادر هستید از USSD در مسابقات یا سایر فعالیت های بازاریابی مانند کوپن ها استفاده کنید.
- تایید سفارش و پیگیری خریدهای آنلاین و سنجش رفتار خریدار.
نویسنده : بابک حیدریان
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه