آیا برای ایجاد بهترین سایت، برنامه، بازی موبایل یا هر نوع محصول دیجیتال دیگری کار می کنید؟ اگر در دنیای فناوری زندگی میکنید و نفس میکشید، تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) اصطلاحاتی هستند که احتمالاً با آنها آشنا هستید.
در دهه های اخیر، طراحی UX و UI در صنعت فناوری محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. به طور معمول مخفف های UX/UI به عنوان طراحی در کنار هم آورده می شوند، آنها توسط شرکت های فناوری با هدف ساخت محصولات برنده اولویت بندی شده اند. UX و UI به حل یکی از بزرگترین معماها در ساخت محصولات دوست داشتنی کمک می کنند: چگونه می توانیم به مردم کمک کنیم تا از یک محصول با سهولت و لذت استفاده کنند؟
بیایید نگاهی به تفاوت این دو حوزه بیندازیم و یک پروژه را شکل دهیم.
چیزی که UX و UI تعریف شده است.
ممکن است شنیده باشید که مردم از UX و UI به جای یکدیگر استفاده می کنند، اما آنها یکسان نیستند.
طراحی UX چیست؟
تجربه کاربری تجربه کلی یک کاربر با محصولات یا خدمات یک شرکت است. طراحی تجربه کاربری خوب و بد بر اساس آسان یا دشوار بودن تعامل با هر عنصر یا جنبه ای از یک محصول یا خدمات تعیین می شود.
آیا جریان کاربر روان، بدون مشکل و شهودی است یا گیج کننده و غیرقابل تحمل است؟ آیا رنگ و موقعیت دکمه افراد را تشویق به کلیک کردن می کند یا آنها را به تردید می اندازد؟ آیا افزودن مراحل دقیقتر به فرآیند فرم پر کردن، وضوح را افزایش میدهد؟ آیا بهبود محتوای یک صفحه باعث افزایش تبدیل می شود؟ طراحی UX مسئول پاسخگویی به سوالاتی از این دست است. اما چگونه؟
طراحی UX عمدتاً شامل تحقیق برای درک مواردی مانند نقاط درد مشتری، شکافهای احتمالی بازار و تجزیه و تحلیل رقبا است. UX علاوه بر تمرکز بر درک عمیق کاربران و نیازهای برآورده نشده بازار، اهداف و مقاصد تجاری را نیز در نظر می گیرد تا محصولاتی را بسازد که با چشم انداز ها و ماموریت های شرکت هماهنگ باشند. بهترین شیوههای UX، تعاملات و برداشتهای کاربر از محصولات و خدمات را به دلخواه شرکت بهبود میبخشد.
تفکر UX همیشه به مخاطبان شما بازمی گردد. با درک اهداف مخاطب هدف، طراحان UX می توانند تصمیمات خوبی بگیرند که مخاطب را به جایی که استراتژی تعیین می کند ببرد.
طراحی UI چیست؟
طراحی رابط کاربری بر روی ظاهر و چیدمان متمرکز است – هر عنصر محصول از جمله دکمهها، نقشه ها، متن، تصاویر، چک باکسها و هر عنصر رابط بصری که افراد با آنها تعامل دارند، چگونه به نظر میرسد.
طراحی UX نحوه عملکرد رابط و نحوه تعامل افراد با آن را تعیین می کند و طراحی UI ظاهر و احساس یک رابط را ایجاد می کند. UX بیشتر به جنبه های مفهومی مربوط می شود و UI بر جنبه های زیبایی شناسی محصول تمرکز می کند. پالت های رنگی، سبک دکمه ها، انیمیشن، گرافیک، تایپوگرافی، نمودارها، ویجت ها و بسیاری از عناصر دیگر برای ساخت وب سایت ها، برنامه ها، پلاگین ها، تم ها و غیره. ظاهری مرتب و تمیز داشته باشید در حالی که هنوز به طور مستقیم برای کاربر کاربردی است.
طراحان UX تحقیقات و تحلیل بازار را انجام می دهند تا قبل از طراحی عملکرد یک محصول، خود را در مورد نیازها و خواسته های مشتری آموزش دهند. طراحان رابط کاربری خود را در مورد الگوهای گرافیکی و گرایش های طراحی که با تغییر سلیقه و رفتار مشتریان تغییر می کند، به روز نگه می دارند.
در این عصر چند صفحهنمایش که دستگاههای تلفن همراه رایج هستند، طراحی واکنشگرا بخشی جداییناپذیر از طراحی UI بوده است. هدف نهایی طراحی واکنش گرا این است که رابط ها را در هر دسکتاپ یا دستگاه تلفن همراه قابل مشاهده کند. طراحان رابط کاربری رابطها را برای دستگاههای مختلف بهینه میکنند تا محصولات هم برای کاربران دسکتاپ و هم برای کاربران موبایل جذاب باشد. بهجای ایجاد نسخههای مختلف برای دستگاههای مختلف، طراحان رابط کاربری نسخهای ایجاد میکنند که محتوا و عناصر را برای مطابقت با هر اندازه صفحه نمایش مقیاس میدهد.
اصول ضروری UI به طراحان کمک می کند تا تعاملات ظریف و کاربردی و محصولات انسان محور ایجاد کنند.
تفاوت های کلیدی بین UX و UI
UX و UI هر دو مؤلفه های مهمی هستند که می توانند یک محصول را بسازند یا خراب کنند. آنها برای تصمیم گیری در مورد ظاهر و عملکرد یک محصول از نزدیک با یکدیگر همکاری می کنند. چگونه میتوانیم UX و UI را بیشتر تعریف کنیم تا تفاوتهای اساسی بین این دو را درک کنیم؟
UX راه حل ها را جستجو می کند و UI ظاهر را تعیین می کند
طراحی UX عمدتاً به انتظارات کاربر از یک محصول یا خدمات مربوط می شود. هدف نهایی UX یافتن و حل مشکلاتی است که مشتریان با آن دست و پنجه نرم می کنند.
اپلیکیشن موبایل Wealthfront کار بسیار خوبی برای کمک به مشتریان برای کسب سود بیشتر انجام می دهد. تصمیم گیری برای سرمایه گذاری برای کسانی که دانش مالی و تجربه حرفه ای کمی دارند سخت است. برای مقابله با این مشکل، Wealthfront روند را رمزگشایی می کند و به طور خودکار استراتژی های سرمایه گذاری را برای کاربران با هزینه کم اجرا می کند.
هنگامی که شخصی برای اولین بار ثبت نام می کند، برنامه از آنها می خواهد که نظرسنجی ورود را پر کنند تا اطلاعاتی درباره وضعیت مالی خود جمع آوری کنند. بر اساس میزان تحمل ریسک شخصی، برنامه به طور خودکار توصیه هایی در مورد نحوه سرمایه گذاری وجوه آنها در یک سبد متنوع ایجاد می کند.
تمام اطلاعات در یک نوشته واضح و به راحتی قابل دسترسی ارائه شده است. یک مشتری می تواند به راحتی توضیحی در مورد امتیاز ریسک خود بیابد، تخصیص نسبی دارایی های خود را مقایسه کند، و با کلیک کردن بر روی عبارت هایپرلینک روی صفحه، تعاریف ناآشنا را جستجو کند. این UX هوشمند به ایجاد اعتماد و اطمینان در یک سرمایه گذاری نامطمئن مانند سرمایه گذاری و در خود برنامه کمک می کند.
قرار دادن خود به جای مخاطبان به این معنی نیست که طراحی UX در خدمت به اهداف تجاری عملی شرکت نادیده گرفته می شود. مدل کسب و کار فریمیوم Dropbox به تیم UX نیاز دارد تا به KPI تبدیل (شاخص عملکرد کلیدی) دست یابد. آنها باید از استراتژی های UX برای تشویق حساب های رایگان برای ارتقاء در طول سفر محصول استفاده کنند.
- در مقاله کسب درآمد از فروش عضویت ویژه VIP در مورد این روش درآمدی صحبت کرده ایم.
Dropbox میداند که حسابهای بدون پرداخت به فضای خالی بیشتری نیاز دارند. اما به جای اینکه منتظر بمانید تا افراد به محدودیتهای خود برای درخواست ارتقاء برسند، Dropbox به طور مداوم فراخوانهای اقدام (CTA) را نشان میدهد. CTAها محدودیت های یک طرح رایگان را به مردم یادآوری می کنند و فرصت بهره مندی از مزایای برتر طرح کسب و کار ارتقا یافته را ارائه می دهند.