در این مقاله قصد داریم تا به 0 تا 100 مبحث طراحی نظرسنجی بپردازیم. با ما همراه باشید.
طراحی نظرسنجی چیست؟
طراحی نظرسنجی فرآیند ایجاد نظرسنجی با هدف دریافت حداکثر بینش از تحقیقات پیمایشی است. این شامل استفاده از ابزار نظرسنجی آنلاین برای طراحی یک نظرسنجی از ابتدا یا استفاده از الگوهای نظرسنجی آماده است.
10 مرحله برای طراحی نظرسنجی خوب
مهمترین بخش فرآیند نظرسنجی ایجاد سؤالاتی است که نظرات و رفتار پاسخ دهندگان را به دقت اندازه گیری کند. در صورتی که اطلاعات جمع آوری شده بر اساس سوالات جانبدارانه باشد، نرخ پاسخ هدر خواهد رفت. جمع آوری بازخورد خوب شامل نوشتن سؤالات خوب و استفاده از یک طرح نظرسنجی خوب برای سازماندهی آن سؤالات است.
آموزش 0 تا 100 اینستاگرام با دوره های آموزشی برترآموز
1. آنچه را که می خواهید در نظرسنجی پوشش دهید را مشخص کنید.
حتی قبل از اینکه طرح نظرسنجی را نهایی کنید، مهم است که در مورد هدف استقرار نظرسنجی فکر کنید. آنچه را که می خواهید در یک مطالعه پوشش دهید مشخص کنید و مطمئن شوید که موضوع یکباره واضح است. پس از مشخص شدن موضوع نظرسنجی، مراحل دیگری دنبال خواهند شد.
هدف اصلی خود را به چندین نقطه منحصر به فرد تقسیم کنید. خلاصه باید به چند سوال اساسی پاسخ دهد: چه نوع جزئیات جمعیت شناختی را می خواهید ثبت کنید؟ آیا می خواهید امتیاز خالص پروموتر را محاسبه کنید ؟ آیا نظرسنجی خرد خواهد بود یا کلان؟ چند سوال می خواهید داشته باشید؟ چه نوع سوالاتی باید باز باشد؟ آیا می خواهید متغیرهایی را برای شخصی سازی نظرسنجی ها برای پاسخ دهندگان اضافه کنید؟
نظرسنجیهای آنلاین مؤثر دارای بلوکهای مشخصی هستند که برای هدایت پاسخدهنده در طول فرآیند طراحی شدهاند. در اینجا رایج ترین بلوک های نظرسنجی به نظر می رسد:
مقدمه: انتظارات پاسخ دهنده را تعیین می کند – همچنین ممکن است در دعوت نظرسنجی پوشش داده شود.
مدت زمان نظرسنجی: به پاسخ دهندگان یک برآورد زمان واقعی ارائه دهید و به آنها یادآوری کنید که نظرات آنها ایمن است.
نمایشگرها: سوالاتی که برای اطمینان از اینکه پاسخ دهنده معیارهای شما را برآورده می کند طراحی شده است.
غربالگرهای معمولی شامل جمعیت شناسی (سن، جنسیت، منطقه)، سطح مسئولیت یا توانایی خرید (B2B)، استفاده از محصول/خدمت، یا آگاهی از برند/شرکت است. غربالگرها برای تعیین سهمیه مفید هستند.
بدنه: بخش عمده نظرسنجی. سوالات در مورد استفاده، نگرش، آگاهی، تست مفهوم، ادراکات رقابتی و غیره.
جمعیت شناسی: سوالاتی که برای نمایه سازی یا تقسیم بندی پاسخ دهندگان استفاده می شود. نیازی به تکرار هیچ گونه اطلاعات جمعیتی مورد استفاده به عنوان غربالگر نیست.
افکار پایانی: با یک سوال باز و درخواست هر گونه ایده اضافی ببندید.
تغییر مسیرها: می تواند یک صفحه تشکر ساده، تغییر مسیر به وب سایت شما یا بازگشت به یک ارائه دهنده پانل باشد.
2. سوالات ضروری را مطرح کنید.
اکنون که خلاصه اهداف اصلی خود را آماده کرده اید، وقت آن است که این نکات اصلی را به سؤالات نظرسنجی واقعی تبدیل کنید. با توجه به میزان آزادی و انتخاب هایی که پلتفرم ارائه می دهد، پس از شروع ایجاد نظرسنجی در هر پلتفرمی، شروع به انحراف از اهداف و مرزهای اصلی بسیار آسان است. با این حال، ضروری است به آنچه قبلاً تصمیم گرفته بودید پایبند باشید، مگر اینکه بدانید که اهداف برای بهتر کردن نظرسنجی شما نیاز به تغییراتی دارند.
کسب درآمد بسیار زیاد با استفاده از بلاگری، آموزش بلاگری حرفه ای | دوره تخصصی شهرت مجازی
3. آن را کوتاه و صریح نگه دارید.
اگر موضوعی دقیق نباشد و تمایل به برگشت به جلو و عقب داشته باشد، ممکن است پاسخ دهندگان عصبانی شوند و کمتر نظرسنجی را تکمیل کنند. بنابراین در طرح سوالات از یک نظم منطقی پیروی کنید و به موضوع خاصی پایبند باشید. اگر نظرسنجی خیلی طولانی باشد، ممکن است پاسخ دهندگان علاقه ای به تکمیل کل مطالعه نداشته باشند و نتایج نظرسنجی ممکن است به خطر بیفتد. بنابراین، آن را کوتاه و صریح نگه دارید.
4. هر بار یک سوال بپرسید.
سؤالات شاخه ای یا پرسیدن بیش از یک سؤال در یک زمان می تواند پاسخ دهندگان را گیج کند و آنها ممکن است نتوانند گزینه/گزینه های صحیح را از لیست گزینه های پاسخ ارائه شده برای آنها انتخاب کنند. بنابراین، توصیه میشود برای شفافسازی پاسخدهندگان، هر بار یک سؤال بپرسید.
بسیاری از نرم افزارهای نظرسنجی دارای مکانیسم های بسیار منطقی پیشرفته برای سیستماتیک تر کردن نظرسنجی است، و در بیشتر موارد، به کوتاه کردن آنها نیز کمک می کند. یکی دیگر از مزایای استفاده از منطق در نظرسنجی ها، کاربرپسندتر کردن آنها با ساده کردن پاسخ ها است.
5. از استفاده از اصطلاحات خاص خودداری کنید.
برای اینکه پاسخ دهندگان به نظرسنجی پاسخ دهند، از استفاده از اصطلاحات و اصطلاحات فنی بیش از حد خودداری کنید. استفاده از زبانی که به راحتی توسط پاسخ دهندگان قابل درک باشد به آنها کمک می کند تا نظرسنجی ها را بهتر درک کنند و به آنها پاسخ دهند.
زبان در طراحی نظرسنجی بسیار مهم است. ایده باید این باشد که پاسخ دادن به نظرسنجی شما تا حد امکان برای پاسخ دهنده ساده باشد. هرچه پیچیده تر شود، احتمال اینکه پاسخ دهندگان نظرسنجی های خود را ناقص بگذارند بیشتر است.
6. سوالات باز یا بسته؟
همیشه بخش مشکل است، پرسیدن سؤالات باز یا سؤالات پایان دار. ترفند اینجا این است که هر دو گزینه را متعادل کنید. سعی کنید سوالات تشریحی و عینی را برای ایجاد تعادل در نظرسنجی بگنجانید. مجدداً انواع سؤال باید با دقت مرتب شوند زیرا در وهله اول لحن و اهمیت پرسیدن سؤال را مشخص می کند.
7. برای طراحی نظرسنجی خود وقت بگذارید.
یک نظرسنجی نیاز به ایجاد آگاهی از برند با پاسخ دهندگان دارد. برای این کار، خالق نظرسنجی می تواند از زبان برند (لوگوی برند و رنگ برند) استفاده کند، بنابراین پاسخ دهندگان می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.
نرم افزارهای نظرسنجی بسیاری وجود دارند که به شما این امکان را میدهد که به طور کامل صاحب نظرسنجیهای خود از طریق برندسازی خود با آرمها شوید. همچنین می توانید مطالعات تحقیقاتی خود را با استفاده از متغیرهای مشتری برای پاسخ دهندگان شخصی سازی کنید. این برای گرفتن پاسخ در سوالات قبلی از مخاطبان هدف شما و استفاده از آنها برای ایجاد فرم های خودکار که سوالات زیر را شخصی می کند مفید است. به عنوان مثال، به دست آوردن اطلاعات دموگرافیک کلیدی پاسخ دهنده در ابتدای نظرسنجی به شما امکان می دهد سؤالاتی را تنظیم کنید که از این داده ها استفاده می کند و نظرسنجی را شخصی می کند.
8. پاسخ ها را تجزیه و تحلیل کنید.
پس از ارسال نظرسنجی، تمام پاسخ ها را جمع آوری کنید و یک سند یا برگه اکسل برای پاسخ های جمع آوری شده نگهداری کنید. این برگه اکسل باید تمام طبقه بندی های ذکر شده نظرسنجی را داشته باشد تا همه داده ها در جای خود باشد.
شما باید مطمئن شوید که این مرحله را دنبال کرده اید و داده ها را به رفتار، روانشناسی و جمعیت شناسی دسته بندی می کنید. هر محققی باید داده های سازمان یافته ای داشته باشد تا تجزیه و تحلیل، پیش بینی نتایج و نوشتن گزارش آسان شود.
9. یک گزارش خلاصه را کنار هم قرار دهید.
پس از جمع آوری پاسخ ها و تجزیه و تحلیل آن، تجزیه و تحلیل خود را با استفاده از یک گزارش خلاصه با مشتریان خود به اشتراک بگذارید. تا این مرحله باید تمام داده های جمع آوری شده از نظرسنجی ها را در قالب خاصی داشته باشید. خوانندگان باید تصویر واضحی از هدف شما داشته باشند، به عنوان مثال، از نظرسنجی به چه چیزی میخواستید برسید؟ مطمئن شوید که سوالاتی مانند اینکه آیا کاربران محصول یا خدمات خاصی را ترجیح می دهند/استفاده می کنند را پوشش می دهید؟ کاربران کدام محصول را ترجیح می دهند؟ هر نظری؟
10. برنامه اقدام خود را به پایان برسانید.
برنامه اقدام نهایی خود را بر اساس هدف، پاسخ ها و نتیجه گیری آماده کنید. برنامه نهایی خود را اصلاح کنید و شروع به اجرای تغییرات کنید.
ایجادکننده نظرسنجی ممکن است در طول فرآیند توسعه ، پیش آزمون نظرسنجی را به یک گروه متمرکز هدایت کند تا بهتر بفهمد پاسخ دهندگان در آن گروه چگونه ممکن است پاسخ دهند. پیشآزمون روش خوبی است، زیرا در مراحل اولیه، اگر تغییراتی در نظرسنجی مورد نیاز باشد، خالق نظرسنجی میتواند آن را درک کند.
سوالات رایج در طراحی نظرسنجی
مشتریان ممکن است 40 دقیقه از وقت یک پاسخگو را بخواهند، اما پاسخ دهندگان همیشه مایل به این مدت نیستند. اول، بهترین روشهای طراحی نظرسنجی آنلاین، تقسیم نظرسنجیهای طولانیتر به پروژههای کوتاهتر است. اگر مخاطب مورد نظر خود را میشناسید و سؤالات کلی تحقیق را میدانید که برای تصمیمگیری باید به آنها پاسخ داده شود، میتوانید یک نظرسنجی مفید ایجاد کنید. یک نظرسنجی موثر نیازهای اطلاعاتی مشتری را متعادل می کند و در عین حال به زمان و تمایل پاسخ دهنده برای به اشتراک گذاشتن نظرات خود احترام می گذارد.
طراحی نظرسنجی در مورد پرسیدن سؤالات مناسب از افراد مناسب در زمان مناسب است. نحوه پرسیدن این سؤالات مستقیماً بر بینش هایی که ارائه می کنیم تأثیر می گذارد.
0 تا 2000 اکسل را یاد بگیرید. دوره آموزشی فوق العاده جامع اکسل | آموزش اکسل دوره آموزشی صفر تا صد کامل
چند گزینه ای (تک انتخاب)
انتخاب تک گزینه ای چند گزینه ای یک نوع سوال ساده است که به پاسخ دهندگان اجازه می دهد یکی از گزینه های متعدد را انتخاب کنند. برای اینکه آنها بتوانند سریع تصمیم بگیرند، گزینه هایی را اضافه کنید که واضح و متمایز باشند.
چند انتخابی (چند پاسخ)
پرسشهای چند پاسخ چند گزینهای به پاسخدهندگان این امکان را میدهد که گزینههای مختلفی را از میان بسیاری از گزینهها انتخاب کنند. داده های جمع آوری شده توسط این نوع سوال به راحتی قابل تجزیه و تحلیل هستند و بینش دقیق ارائه می دهند.
سوال ماتریس پهلو به پهلو
سوال ماتریس کنار هم به محققان بازار اجازه می دهد تا داده های چند بعدی را جمع آوری کنند. هر ستون می تواند دارای ستون های فرعی با مقیاسی باشد که در انتهای آن متضادها قرار دارند. برای هر گزینه در ردیف، پاسخ دهنده باید یکی از ستون های فرعی را انتخاب کند.
سوال ترتیب رتبه ای
با این نوع سوال، پاسخ دهندگان می توانند گزینه های پاسخ را به ترتیبی که دوست دارند رتبه بندی کنند. یکی که بیشتر دوست دارند بالاترین رتبه را دارد. سوال ترتیب رتبه به محققان بازار امکان می دهد اهمیت هر گزینه را برای پاسخ دهندگان بدانند.
سوال با جمع ثابت
سؤال با جمع ثابت به پاسخ دهندگان این امکان را می دهد که برای هر مورد پاسخ امتیاز دهند. تعداد کل امتیازات را می توان توسط سازنده نظرسنجی در حین طراحی نظرسنجی پیکربندی کرد.
سوال نوع تصویر
سوال انتخابگر تصویر به پاسخ دهندگان این امکان را می دهد که یک تصویر را از بین گزینه های متعدد انتخاب کنند. این نوع سوال تجربه نظرسنجی پاسخ دهندگان را بهبود می بخشد و از پاسخ دادن به تمام سوالات متنی فاصله می گیرد.
سوال باز
سوال باز به پاسخ دهندگان اجازه می دهد تا بازخورد متنی مفصلی را اضافه کنند. آنها می توانند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و زمینه های بهبود را پیشنهاد دهند.
ایجاد یک نظرسنجی: 12 نکته برتر برای ایجاد یک نظرسنجی خوب!
نظرسنجی یک روش تحقیقی است که برای جمعآوری دادهها از یک گروه از پیش تعریفشده از پاسخدهندگان به منظور کسب اطلاعات و بینش در مورد موضوعات مختلف مورد علاقه استفاده میشود.
نظرسنجی خوب به عنوان نظرسنجی ای تعریف می شود که استفاده آسان، شهودی باشد و بیشترین تعداد پاسخ های تکمیل شده را از یک نمونه یا جمعیت جمع آوری کند که به مطالعه تحقیقات بازار کمک می کند . اساس یک نظرسنجی خوب این است که طراحی نظرسنجی خوبی داشته باشد و این نظرسنجی نرخ پاسخ نظرسنجی خوبی را ایجاد کند.
عوامل زیادی موفقیت یک نظرسنجی را تعیین می کنند. برخی از عوامل اصلی عبارتند از هزینه، اندازه و دقت نمونه، زمان جمع آوری پاسخ ها، روش های توزیع نظرسنجی و کیفیت واقعی نظرسنجی. یک نظرسنجی خوب باید عوامل متعددی را در بر گیرد تا مرتبط در نظر گرفته شود. در این قسمت به مراحل و نکات مهمی که در ایجاد نظرسنجی باید به خاطر بسپارید می پردازیم.
12 نکته برتر برای ایجاد یک نظرسنجی خوب
- هدف نظرسنجی را تعریف کنید
یک عنصر مهم برای ایجاد یک نظرسنجی خوب مقدمه است زیرا لحن را برای نظرسنجی تعیین می کند و به پاسخ دهنده نشان می دهد که شما به زمان او اهمیت می دهید و برای تلاش آنها ارزش قائل هستید. همچنین مهم است که هدف و هدف ایجاد نظرسنجی را تعریف کنیم تا پاسخ دهنده بتواند در نظرسنجی و هدف نهایی تحقیق مشارکت داشته باشد. پاسخ دهندگان در صورت ترس از سوء استفاده از اطلاعات شخصی خود تمایل به ترک تحصیل دارند. اگر در ابتدای نظرسنجی به وضوح ذکر شود که اطلاعات محرمانه خواهد بود، به موفقیت نظرسنجی کمک می کند. - از سؤالات نظرسنجی به طور عاقلانه استفاده کنید
تعداد و انواع سؤالات نظرسنجی مورد استفاده در مطالعه تحقیقات بازار می تواند در هر مورد بسته به هدف تحقیق متفاوت باشد. نظرسنجی های کوتاه و سوالات بسته زمانی استفاده می شود که برخی از داده های موجود از قبل در مورد پاسخ دهنده نظرسنجی شناخته شده باشد. با این حال، در مورد تحقیق عمیق، از پرسشهای طولانی و پیمایش و همچنین سؤالات باز چندگانه باید استفاده شود زیرا به جمعآوری عمیق دادهها و کمک به هدف نهایی مطالعه کمک میکنند. - افزودن نوار پیشرفت نظرسنجی
یکی از عوامل مهمی که افراد در نظرسنجی از داشتن آن غافل هستند، نوار پیشرفت است. این به فرآیند جمعآوری دادهها کمک میکند زیرا پاسخدهنده از میزان پیشرفت خود در نظرسنجی و مدت زمان باقی مانده آگاه است. از آنجایی که آنها از میزان باقیمانده در نظرسنجی آگاه هستند، تمایل دارند به نظرسنجی ادامه دهند و ترک تحصیل نکنند. - به زبان پاسخگو صحبت کنید
استفاده از کلمات پیچیده یا اصطلاحات تخصصی فنی در نظرسنجی ممکن است به پاسخ دهنده این احساس را بدهد که نظرسنجی برای او نیست و سپس ترک تحصیل کند. استفاده از کلماتی که به راحتی در میان جمعیت پاسخ دهندگان بالقوه شناسایی می شوند برای موفقیت نظرسنجی ضروری است. - از سؤالات پیچیده استفاده نکنید
چندین نوع سؤال وجود دارد که می توان در نظرسنجی از آنها استفاده کرد که به جمع آوری داده ها کمک می کند. یک نظرسنجی به گونه ای ایجاد کنید که برای درک سؤالات حداقل تلاش لازم باشد. سوالات ساده و قابل درک، میزان ترک تحصیل را کاهش می دهد. استفاده از سؤالات ساده مانند سؤالات چند گزینه ای یا سؤالات امتیاز خالص تبلیغ کننده (NPS) به افزایش تعداد پاسخ های نظرسنجی کمک می کند. - از پرسشهای مقیاس رتبهبندی ثابت
استفاده کنید اگر از پرسشهای مقیاس رتبهبندی استفاده میکنید ، مطمئن شوید که مقیاسها در سراسر نظرسنجی سازگار هستند. استفاده از مقیاس های 5- تا 5+ در یک سؤال و 3- تا 3+ در سؤال دیگر ممکن است پاسخگو را سردرگم کند. اگر در یک سوال 5- به معنی “بسیار ناامید” و در سوال دیگر 3- نشان دهنده همان متغیر باشد، پاسخ دهنده را تا حدی گیج می کند که ممکن است علاقه اش را به نظرسنجی از دست بدهد. - نظرسنجی را به صورت منطقی ترتیب دهید
پاسخ دهندگان دوست دارند به سؤالات نظرسنجی در یک جریان منطقی پاسخ دهند. اگر سؤالات به هم ریخته باشند، ممکن است مخاطب علاقه خود را از دست بدهد. همچنین، اگر سؤالات نامربوط نمایش داده شود، باعث می شود که پاسخ دهنده بلافاصله از نظرسنجی خارج شود. به عنوان مثال، اگر سؤالی بپرسد که آیا پاسخ دهنده از رستوران بازدید کرده است یا خیر و با انتخاب نه، جریان نظرسنجی همچنان سؤالی را در مورد تجربه در رستوران نشان می دهد، پاسخ دهنده را عصبانی می کند. از این رو استفاده از منطق پرش و انشعاب در نظرسنجی مهم است. - از سؤالات مغرضانه یا گمراه کننده اجتناب کنید هنگام ایجاد یک نظرسنجی، از پرسیدن هرگونه سؤال جانبدارانه یا گمراه کننده در نظرسنجی خودداری کنید .
این داده ها با کیفیت خوب را تضمین می کند. به عنوان مثال، اگر استارباکس در حال جمعآوری بازخورد در مورد کیفیت قهوه باشد، نمیتوان این سوال را به این صورت مطرح کرد: “آیا قهوه در استارباکس بهتر از قهوه پانرا است؟” این یک سوگیری در ذهن پاسخگوی نظرسنجی ایجاد می کند و او فقط گزینه بله یا خیر را انتخاب می کند، که نظرسنجی را بی معنی می کند. - نظرسنجی آزمایشی
قبل از اینکه نظرسنجی برای نمونه پاسخ دهندگان بالقوه ارسال شود، باید به طور کامل تست شود تا بررسی شود که آیا همه سؤالات به درستی ارائه می شوند و منطق نظرسنجی به خوبی کار می کند. - توزیع نظرسنجی
مهم نیست که نظرسنجی چقدر قوی یا خوب باشد، باید پاسخ دهندگان را یک نظرسنجی خوب در نظر بگیرند. شناخت مخاطبان نظرسنجی و بهترین راه رسیدن به آنها مناسب است. برای مثال، نظرسنجی را از طریق ایمیل توزیع کنید یا از نظرسنجی رهگیری وب استفاده کنید. - ارسال یادآوری
ارسال یادآور می تواند نرخ پاسخ نظرسنجی را به طور تصاعدی افزایش دهد. در حالی که مهم است که پاسخ دهنده را اسپم نکنید که در نهایت می خواهد از برند شما جدا شود، یادآوری های دوره ای به موقع به نرخ تکمیل نظرسنجی کمک می کند و در نهایت نظرسنجی خوبی در نظر گرفته می شود. - مشوقهای پیشنهادی
هیچکس دوست ندارد کاری را رایگان انجام دهد. ارائه مشوق ها ممکن است شانس این را که نظرسنجی به عنوان یک نظرسنجی خوب در نظر گرفته شود افزایش دهد زیرا تعداد بیشتری از افراد در نظرسنجی شرکت می کنند. این انگیزه می تواند به صورت یک انگیزه پولی، یک کالا یا دسترسی ساده به گزارش تحقیق پس از اتمام مطالعه باشد.
نکات برتر و فوق العاده جامع در آموزش آفیس | دوره آموزش Office از پایه تا پیشرفته