آیا شما می دانید سوشال لیسنینگ چیست و چرا مهم است؟ آیا در این مورد اطلاعاتی دارید؟ یا اصلا تا به حال کلمه سوشال لیسنینگرا شنیده اید؟ با ادامه مطلب در سئو روز همراه ما باشید تا اطلاعات مهمی را در این خصوص با شما به اشتراک بگذاریم.
اخلاق فروشنده در جذب مشتری تاثیر خیلی زیادی دارد. وقتی کسی به فروشگاهی برای خرید کالای موردنظر مراجعه می کند، اگر اخلاق فروشنده خوب نباشد، هر چند که کالای مورد نظر را آن فروشگاه داشته باشد، چیزی نمی خرد و به سراغ مغازه بعدی می رود. از طرفی اگر نحوه برخورد فروشنده با مشتری خوب و صمیمی باشد، هر چند که فرد کالایی را نیاز ندارد، اما اقدام به خرید می کند.
با پیدایش فروشگاه های مجازی دیگر نحوه برخورد فروشنده با مشتری مشخص نیست که تاثیری بر جذب و منصرف فرد داشته باشد. در فروشگاه های مجازی ملاک اصلی برای جذب مشتری، ارائهدهندگان خدمات به مشتریان و پاسخگویی پلتفرمها است. برندهایی که پاسخگوی مشتریان هستند، فروش بالایی داشته و افراد زیادی را جذب خود می کند. اولویت اول کسب و کارها در گذشته، سود خودشان بود اما با پیدایش شبکه های اجتماعی امروزه ارتباطی دو طرفه میان کاربران و کسب و کارها وجود دارد؛ کسب و کارها علاوه بر توجه به سود خودشان، به فکر مشتریان هم هستند.
سوشال لیسنینگ (Social Listening) چیست؟
با آمدن شبکه های اجتماعی،مشتریان می توانستند از طریق رسانه های خود به راحتی در مورد کسب و کارها حرف بزنند و انتقادات خود را بیان کنند و کسب و کارها موظف بودند این انتقادات را بشنوند. بدین ترتیب این روند شاخه ای به نام سوشال لیسنینگرا پدید آورد که معنی آن گوش دادن به شبکه های اجتماعی است.
در واقع می توان گفت که برای بهتر شنیده شدن صداها، سوشال لیسنینگ به وجود آمد. میان افراد مختلف به مرور زمان گفت و گوهای زیادی صورت گرفت. مردم از طریق رسانه های اجتماعی از اعتراض گرفته تا آرزوهای خود و نیز درباره برند کسب و کارها صحبت می کردند. در شبکه های اجتماعی، کسب و کارها به پایش برند، خدمات و محصولاتشان پرداختند تا از این طریق بدانند که کاربران در مورد برند آن ها چه چیزهایی می گویند. پیدایش ابزارهای سوشال لیسنینگهم به این منظور بود که وقتی کسی درباره یک برند محتوایی را نشر کرد، مدیر آن برند کسب و کار اطلاع یابد.
سوشال لیسنینگ به مرور زمان برای شناخت بازار و رونق کسب و کار به یک ابزاری تبدیل شد. بسیاری از کسب و کارها هنوز به سمت این ابزار نرفته اند و هیچ اطلاعاتی در مورد نظر کاربران ندارند. در برخی از سایت ها انتقادات زیاد کاربران در مورد بی کیفیت بودن یک برند مشاهده می شود که صد در صد مطمئن هستیم مدیر آن کسب و کار از این نظرات اطلاع ندارد؛ زیرا هیج عکس العملی از خود نشان نداده اند.
کسب و کارهایی که برایشان رهبری بازار مهم و اولویت دارد، از سوشال لیسنینگ استفاده می کنند تا نظرات کاربران را در مورد برند خود بدانند و برای بهتر شدن تلاش کنند.
دلیل مهم بودن سوشال لیسنینگ
تا این قسمت از مطلب آیا شما به اهمیت داشتن این ابزار پی بردید؟ همان طور که گفتیم، تعامل با مشتریان به وسیله سوشال لیسنینگ امکان پذیر است. مدیران می توانند با مشتریان ارتباط برقرار کنند و انتقادات آن ها را شنیده و به آن ها پاسخ دهند. کاربران نظرات و احساسات خود را در مورد یک برند می گویند و مدیران می توانند طبق انتقادات افراد، برند خود را بهبود بخشند.
اگر برندی از این ابزار استفاده نکند، مدیران نمی تواند نظرات کاربران را بشنوند؛ همچنین ایراد و مشکلات کسب و کارشان را نمی دانند و به مرور زمان بی کیفیت بودن برند آن ها در شبکه های اجتماعی پخش می شود. رخ دادن این مسئله برای یک کسب و کار خیلی ضرر دارد.
بهتر است از ابزار سوشال لیسنینگ در کسب و کار خود استفاده کرده تا بتوانید قبل از به وجود آمدن یک بحران بزرگ، از آن جلوگیری کنید. در حالت کلی می توان گفت، استفاده از این ابزار موجب پیدا کردن فرصت های جدید، پیگیری رشد برند و افزایش میزان فروش می شود. شایان ذکر است، پاسخ دهی برند را مشتریان خیلی دوست دارند؛ از این طریق می دانند که نظرات آن ها را می خوانید و گفته هایشان اهمیت زیادی برایتان دارد و شما در تلاش بهتر شدن برند خود هستید.
گوش دادن به شبکه های اجتماعی و نکاتی در مورد آن
در ادامه مطلب به معرفی چند نکته در مورد سوشال لیسنینگ می پردازیم. همراه ما باشید.
همه جا پیگیر نشر انتقادات کاربران باشیدبهتر است یک مدیر کسب کار دنبال بگردد که کاربران در چه جاهایی در مورد برند آن نظر داده اند و به همه انتقادات گوش دهد. این مسئله اهمیت خیلی زیادی برای توسعه کسب و کار دارد. از رقبای خود کمک بگیریدشما به عنوان مدیر یک برند، همیشه پیگیر باشید که کاربران در مورد کسب و کارهای دیگر چه چیزهایی گفته اند. ببینید که برندهای دیگر چه کارهایی را انجام می دهند و کاربران زیادی جذب می کنند. همچنین متوجه می شوید که به چه دلیل افراد از یک برندی ناراضی هستند. با فهمیدن این اطلاعات می توانید به راحتی برند کسب و کار خود را بهبود بخشید. دست به کار شویدگوش کردن به شبکه های اجتماعی و اقدام نکردن به انجام کاری اصلا فایده ای ندارد. باید در کنار گوش دادن، به فکر بهبود برند خود باشید و زود به بهتر شدن کسب و کار اقدام کنید. اگر شما به تجزیه و تحلیل انتقادات افراد، روند ها و الگوها بپردازید، یک بینش کلی به دست می آورید که در روند استراتژی اهمیت زیادی خواهد داشت. با عوض شدن نظرات کاربران تغییر کنیدزمانی که شما پیگیر نظرات کاربران باشید و مدام آن ها را بخوانید، در صورت تغییر یافتن انتقاداتشان، مطلع می شوید. عوض شدن نظرات کاربران به این معنی است که آن ها نسبت به نام تجاری برند شما، به دید کلی دیگری رسیده اند. شما می توانید در برابر این تغییرات از خود عکس العمل هایی را نشان دهید.
آیا در بین شما کسانی هستند که تا این قسمت از مطلب، فواید گوش دادن به شبکه های اجتماعی را متوجه شده باشد؟ با ادامه مطلب ما را دنبال کنید تا فواید مهم این ابزار را برای شما معرفی و توضیح دهیم.
از مهم ترین اهداف سوشال لیسنینگ می توان به جذب و حفظ مشتری اشاره کرد. شنیدن انتقادات مشتریان تاثیر خیلی زیادی در روند رشد برند یک کسب و کار دارد که می تواند به صورت زیر دسته بندی کرد:
حفظ برندهمان طور که در مطالب بالا بیان کردیم، پاسخ دادن برند به انتقادات برای مشتریان اهمیت خیلی زیادی دارد و حتی ممکن است کاربران ناراضی را به مشتری راضی تبدیل کند. برای جلوگیری از رخ دادن بحران، لازم است که به طور دائم نظرات و انتقادات مشتریان را دنبال کنید. هر لحظه ممکن است در مورد برند شما نظراتی منتشر شود و اگر شما نسبت به آن ها واکنش نشان ندهید، تبدیل به یک بحران می شود. از طریق شبکه های اجتماعی شما می توانید گفت و گوی کاربران را بشنوید و دید آن ها را نسبت به برند خود و رقبا بدانید. یافتن خواسته های بازاربه وسیله سوشال لیسنینگ می توان خیلی سریع، حتی زودتر از رقبا، خواسته های مشتریان جدید را فهمید. شما با دانستن نیازهای مشتریان می توانید برای جذب و فروش زیاد، کسب و کار خود را نسبت به خواسته های مشتریان توسعه دهید. علاوه بر این می توانید در معرفی محصول برند خود به مواردی اشاره کنید که خواسته های مشتریان را پوشش دهد. برای فروش باکیفیت، سرنخ هایی را می یابیدکاربران قبل از خرید، نیازها و خواسته های خود را در شبکه اجتماعی مطرح می کنند و به دنبال راه حل خوب می گردند. اگر شما به موقع انتقادات آن ها را ببینید و راه حل مناسبی را بیان کنید، قطعا مشتری شما خواهند شد. وضعیت رقبای خود را بررسی کنیدمخاطبان در شبکه های اجتماعی در مورد همه برندها انتقاداتی را می فرستند و درباره نقاط ضعف و قوت کسب و کارها صحبت می کنند. شما می توانید از طریق ابزار سوشال لیسنینگ وضعیت رقبای خود را بررسی کرده و نقاط مثبت و ضعف آن ها را شناسایی کنید. آگاهی از این اطلاعات کمک خیلی زیادی به رشد برند شما خواهد کرد؛ زیرا شما از نقاط ضعف و قوت رقبای خود آگاهی می یابید و در توسعه برند خود به آن موارد توجه می کنید تا بتوانید خواسته های مخاطبان را فراهم کرده و آن ها را به سوی خود جذب کنید. پیدا کردن اینفلوئنسرهای مناسبدر شبکه های اجتماعی برخی از کاربران اقدام به نشر محتوای مفید و تاثیر گذار در حیطه فعالیت شما می کنند که در پروژه های تبلیغاتی خود می توانید از آن ها کمک بخواهید. مطمئنا برای برخی از شما جای سوال است که چطور این مخاطبان را پیدا کنیم؟ باید بگوییم به کمک سوشال لیسنینگ امکان شناسایی این کاربران وجود دارد. ذائقه مشتریان را می یابیدکاربران در شبکه های اجتماعی دغدغه و مشکلات خود را بیان می کنند که شما با شنیدن خواسته هایشان می توانید برای جذب آن ها به سوی برند خود اقدام به تولید محتوایی با موضع خواسته های مخاطبان کنید. با انجام این کار بی شک مخاطبان برند شما را دنبال کرده و به آشنایان، کسب و کار شما را معرفی و تعریف می کنند؛در نتیجه جذب و فروش محصولاتتان به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
سعی کنید در جواب انتقادات نقاط ضعف برندتان، پاسخ مناسبی به کاربران بدهید و آنان را قانع کنید و نیز در جهت رفع مشکلات کسب و کارتان بکوشید.
نحوه انجام فرایند سوشال لیسنینگ
بهتر است بدانید، بدون ابزار نمی توان فرایند سوشال لیسنینگ را انجام داد. برای کار با این ابزار باید اول کلمه کلیدی مدنظر خود را تعریف کنید. منظور از کلمات کلیدی آن مواردی هستند که شما می خواهید درباره آن ها اطلاعاتی به دست آورید و نظرات کربران را بررسی کنید. زمانی که شما کلمه کلیدی مورد نظر خود را تعریف کنید، ابزار سوشال لیسنینگ همه پست هایی که آن کلمه را به کار برده اند، برای شما نمایش می دهد. همچنین در مورد وضعیت کلمه، تحلیل دقیقی برای شما در قالب نمودار و گزارش های مختلف نشان داده می شود.
برای چه کسانی سوشال لیسنینگ کاربرد دارد؟
از آن جا که کاربران در شبکه های اجتماعی درباره همه چیز صحبت می کنند، می توان گفت که تقریبا برای هر سازمانی سوشال لیسنینگ کاربر دارد. در ادامه مطلب در سئو روز به معرفی چند سازمان و شرکت می پردازیم که استفاده از ابزار گوش دادن به شبکه های اجتماعی برای آن ها موثر و پرکاربرد است. پس ما را تا آخر این مقاله دنبال کنید.
کسب و کارهای B2B
برای معیارهای رقابتی استفاده از ابزار گوش دادن به شبکه های اجتماعی، یک گزینه خیلی خوب برای کسب و کارهای B2B می باشد. اگر شما شرکت B2B دارید می توانید به وسیله این ابزار آگاهی یابید که از محتوای سوشال چه کسی بیشترین سهم را دارد. همچنین پیشرفت هایی که رقبای شما داشته قابل مشاهده است.
ابزار سوشال لیسنینگ برای خیرین نیز کاربرد دارد. آن ها می توانند با استفاده از این ابزار، مسیر خوبی به کارهای خود بدهند.
کسب و کارهای B2C
شرکت های B2C برای این که بتوانند نظرات کاربران را بشنوند، بهترین راه انتخاب ابزار سوشال لیسنینگ است.
شرکت های B2Cمی توانند از طریق این ابزار آگاهی یابند که کاربران از کدام محصولات آن ها راضی و یا ناراضی هستند هستند و نظرات آنها بشنوند.
دولت
از مهم ترین گروه هایی که ابزار سوشال لسنینگ برای آن کاربرد زیادی دارد، دولت است. دولت به وسیله این ابزار از استراتژهای تازه، شکایت ها، بازخوردها و…. اطلاع می یابند.
تفاوت میان سوشال مانیتورینگ و سوشال لیسنینگ
بیشتر افراد فکر می کنند که سوشال مانیتورینگ همان سوشال لیسنینگ است؛ زیرا از نظر مفهوم به هم خیلی نزدیک هستند.اما باید بگوییم یک تفاوت مهمی میان آن ها وجود دارد.
سوشال مانیتورینگ خیلی دقیق و با جزئیات کامل نظرات کاربران را در مورد یک کسب و کار بررسی می کند و توجه اصلی آن بر روی برند می باشد. از طرفی شوسال لیسنینگ اصلا این طور نیست و یک دید کلی درباره صنعت، برند، همه رقیب ها و… می یابد.
برای درک بهتر این دو می توان گفت که مانیتورینگ ما را از حرف هایی که درباره برندمان صحبت شده است، آگاه می کند و لیسنینگ دلیل این که چرا درباره ما این صحبت ها شده است را بیان می کند. با توجه به این تعاریف، لیسنینگ چراهای داده مانیتورینگ را پاسخ می دهد.
ابزارهای سوشال لیسنینگ
در جهان ابزارهای زیاد و متنوعی برای گوش دادن به شبکه های اجتماعی یافت می شود؛ از جمله Sproutsocial، Talkwaker، Brandwatch، Hubspot و….
یکی از رایج ترین مشکلاتی که میان این ابزار ها وجود دارد این است که از زبان فارسی پشتیبانی نمی شوند. همچنین از دیگر ایرادهای این ابزارها می توان به هزینه های بالا، مشکلات تحریم و پرداخت های دلاری اشاره کرد. اما باید بگوییم که این مشکلات با وجود ابزارهایی مثل Buzzsumo قابل حل است.
یکی از ابزارهای گوش دادن به شبکه های اجتماعی، HubSpot می باشد که به شما کمک های زیادی در خصوص ارتباط برقرار کردن با همه کاربران می کند. با استفاده از این نوع ابزار می توان به انجام کارهای زیر اقدام کرد:
- کنترل کنش های اجتماعی کاربران
- پایش کلمات کلیدی سفارشی
- فعال کردن آلارم ها
فعال کردن آلارم ها به این منظور است که تیم فروش بتوانند از زمان نام بردن اسم برندشان آگاه شوند.
نرم افزار مدیریت رسانه های اجتماعی، Sprout Social
این ابزاربا ارائه یک راه حل خوب، گفت و گو میان شما و مشتریان را در شبکه های اجتماعی بهبود می دهد. برای اینکه شما بتوانید در خصوص استراتژیک تصمیم هایی را بگیرید، لازم است که به تجزیه و تحلیل داده های عمقی دسترسی داشته باشید؛ این کار به کمک ابزار Sprout Social خیلی راحت امکان پذیر است.
هوت سویت ( Hootsuite)
در کانال های اجتماعی مختلف با استفاده از ابزار هوت سویت امکان مشاهده همه نظرات و انتقادات کاربران در قالب یک داشبورد وجود دارد. شما به وسیله داشبورد می توانید از تمام نظرات مخاطبان اطلاع داشته و به آن ها پاسخ دهید.
مارکت پلیس چیست؟
به همه کسانی که قصد دارند یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنند، و دوست دارند در بازار آنلاین ایران بسیار موفق شوند، پیشنهاد می کنم که حتما به سراغ راه اندازی یک مارکت پلیس ( Market Place ) بروند. ولی باید توجه داشت که این نوع از فروشگاه اینترنتی و خدماتی فواید بسیاری برای تیم هایی دارد که از برنامه ریزی بالایی در جهت کشف کردن نقاط ضعف بازار های موجود برخوردارند. به سراغ راه اندازی یک مارکت پلیس ( Market Place ) بروید
این پست چقدر مفید بود؟
بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!
ارسال امتیاز
میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 1
تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.
We are sorry that this post was not useful for you!
Let us improve this post!
Tell us how we can improve this post?
Submit Feedback