ما برای این که بتوانیم وب سایت خود را جزو نتایج برتر گوگل قرار دهیم ، نیاز داریم تا از دانش سئو استفاده کنیم. خوب سوالی که الان در ذهن شما پیش می آید این است که چطور برخی از وبسایت ها که از دانش سئو استفاده می کنند جزو نتایج برتر قرار می گیرند و برخی دیگر توسط گوگل جریمه می شوند؟ جواب این سوال با توضیح مفهوم سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه محقق می گردد. شما دقیقا در مسیر درستی قرار گرفته اید زیرا به طور مفصل می خواهیم راجب به سئو کلاه سیاه صحبت کنیم پس اگر شما هم مشتاق هستید در ادامه همراه من و برتر آموز باشید تا به صورت کامل راجب به سئو کلاه سیاه چیست؟ صحبت کنیم. می توانید در ما را در شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
آنچه که شما در این مقاله می آموزید:
- سئو کلاه سیاه چیست؟
- آیا وب مستران هنوز از سئو کلاه سیاه استفاده می کنند؟
- تکنیک های سئو کلاه سیاه چیست؟
- جریمه های گوگل برای سئو کلاه سیاه چیست؟
سئو کلاه سیاه چیست؟
در حالت کلی سئو به مجموعه قوانین و دستورالعمل هایی گفته می شود که شما مطابق با قوانین گوگل برای گرفتن رتبه و امتیاز بیشتر انجام می دهید. حالا اگر این مجموعه فعالیت ها ، استراتژی ها و قواعد انجام شده شما خلاف جهت قوانین این موتور جست و جو باشد و شما همواره در تلاش باید تا گوگل را دور بزنید ، سئوی کلاه سیاه (Black hat SEO) نامگذاری می شود. در واقع شما با انجام سئو کلاه سیاه می خواهید با دور زدن قوانین گوگل با تکنیک های خلاف در زمان کمتری به نتیجه دلخواه برسید که خوب گوگل با متوجه شدن این مورد جریمه های سختی برای شما در نظر گرفته است.
گوگل الگوریتم های زیادی از الگوریتم پاندا ، الگوریتم پنگوئن گرفته تا الگوریتم دزدان دریایی را قرار داده تا به سرعت با سایت های متخلف برخورد و آن ها را جریمه کند. در مقاله الگوریتم های گوگل به صورت کامل راجب به الگوریتم ها توضیح دادیم. اگر با الگوریتم ها آشنایی ندارید پیشنهاد می شود حتما این مقاله را مطالعه نمایید.
آیا وب مستران هنوز از سئو کلاه سیاه استفاده می کنند؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که متاسفانه بله! هنوز هم وب سایت های زیادی وجود دارد برای اینکه از رقبا پیشی بگیرند و سریع تر جزو SERP گوگل قرار بگیرند از سئو کلاه سیاه استفاده می کنند. علی رقم تمامی هشدار های گوگل و وجود الگوریتم های ماهر در تشخیص متخلفان باز هم سئو کارانی وجود دارند که فکر می کنند می توانند گوگل را فریب بدهند. تمامی این سایت ها توسط الگوریتم های هوشمند گوگل شناسایی شده و با آن ها برخورد محکمی خواهد شد.
نکته مهم این قضیه این جاست که برخی از وب مستران و یا سئو کاران تازه کار با قوانین سئو کلاه سیاه آشنایی ندارند و به صورت نادانسته این کار را انجام می دهند. پس باید آموزشی در این زمینه وجود داشته باشد تا افراد بتوانند سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید را از هم تشخیص دهند.
تکنیک های سئو کلاه سیاه چیست؟
خوب در این مرحله قرار است تا راجب تکنیک های سئو های کلاه سیاه صحبت کنیم تا شما با دانش و آگاهی به این موضوع سعی کنید که این موارد را در استراتژی سایت خود قرار ندهید. متاسفانه سئو کاران زیادی وجود دارند که ناداخواسته توسط الگوریتم های گوگل جریمه می شوند و چون دانشی بر روی سئو کلاه سیاه ندارند متوجه مشکل کار خود نمی شوند برای همین شما باید از روش های سئو کلاه سیاه اطلاعات کافی داشته باشید تا این موارد را انجام ندهید.
1.خرید لینک و همکاری با سایت های مزرعه لینک
یکی از مواردی که بسیار زیاد در استراتژی های سایت های مختلف مشاهده می شود خرید بک لینک از سایر وبسایت ها است. اگر همین الان کلمه خرید بک لینک را در گوگل سرچ نمایید وب سایت های زیادی را مشاهده می کنید که در ازای گرفتن مقداری پول لینک های زیادی را به سمت سایت شما هدایت می کنند. خوب سوالی که برای کاربران به وجود می آید این است که لینک سازی خارجی یکی از موارد گفته شده گوگل برای کسب رتبه است ، پس چرا خرید لینک جزو سئو کلاه سیاه قرار می گیرد؟
بله کاملا درست است ، لینک سازی خارجی جزو مواردی است که گوگل به شدت به آن توصیه کرده است اما این نکته را در نظر داشته باشید که منظور گوگل این است شما به صورت طبیعی برای سایت خود بک لینک ایجاد کنید و نه به صورت مصنوعی. ایجاد بک لینک به صورت طبیعی برای وبسایت ها به این صورت است که شما با لینک سازی در شبکه های اجتماعی (مانند اینستاگرام ، یوتوب ، توییتر ، لینکدین و….) می توانید لینک های ارزشمند و مناسبی را به وجود آورید. اما برخی از وبسایت ها برای این که زودتر به نتیجه برسند به صورت انبوهی بک لینک غیر طبیعی خریداری می کنند. خرید بک لینک یکی از بدترین روش های سئو کلاه سیاه به شمار می رود و متاسفانه وب سایت های مطرح هم از این روش استفاده می کنند. شما زمانی که این بک لینک ها را برای سایت خود خریداری می کنید معمولا یک تایم آغاز و تایم پایان برای شما قرار می دهند. فرض کنید برای یک وبسایت 1500 تا بک لینک قرار می گیرد که سر تایم 6 ماه این لینک ها پاک می شود و همین رفتار مشکوک از جانب شما باعث می شود تا گوگل به سایت شما سر بزند و متوجه خرید لینک شما بشود. اگر متاسفانه سئو سایتی را در دست گرفته اید که قبل از شما برای پیشرفت سایت بک لینک خریداری کرده بودند سعی کنید با ایجاد لینک سازی خارجی طبیعی اثرات منفی پاک شدن این بک لینک ها را تا حد زیادی از بین ببرید.
پیشنهاد می شود مقاله ساخت بک لینک های رایگان را مطالعه نمایید.
سایت های زیادی وجود دارد که چون لینک های زیادی در آن ها قرار دارد به وبسایت های بی کیفیت تبدیل شده و گوگل آن ها را مزرعه لینک نامگذاری کرده است. دریافت لینک از این وبسایت ها معمولا باعث کاهش ارزش سایت شما و بالا رفتن عدد اسپم اسکور می شود برای همین پیشنهاد می شود که حتما از این مورد یعنی لینک گرفتن از سایت های مزرعه لینک دوری نمایید.
متاسفانه یکی از روش های ناشایستی که برخی از رقبا برای از بین بردن سایت رقیبان استفاده می کنند این است که در یک مدت زمان معینی تعداد زیادی بک لینک به سمت سایت مقصد روانه می کنند که در موارد زیادی باعث منحل شدن سایت می شود برای همین حتما لینک های خارجی سایت خود را بررسی کرده و در صورت مشاهده مورد مشکوک آن را پیگیری نمایید.
2.وجود محتوای کپی و محتوای بی کیفیت
یکی از مواردی که به شدت برای سئو سایت مضر است ، استفاده از محتوا های کپی شده می باشد. الگوریتم های مهمی در این زمینه وجود دارد که به سرعت محتوا های کپی را تشخیص می دهند و با متخلفین برخورد جدی می گردد. برای جلوگیری از این کار سعی کنید برای وب سایت خود یک استراتژی تولید محتوای هدفمند در نظر بگیرید. به همین منظور پیشنهاد می شود حتما مقاله انتخاب اعضای تیم تولید محتوا را مطالعه نمایید. هر سئو کار ماهری می داند که با تولید محتوای حرفه ای و هدفمند می تواند رتبه خوبی را کسب نماید تنها نکته حائز اهمیت این است که از محتوای کپی شده استفاده ننماید.
تولید محتوای بی کیفیت هم یکی از مواردی است که گوگل شما را اسپم تشخیص می دهد. مهم این نیست که شما به صورت ربات روزانه 5000 کلمه بی کیفیت منتشر کنید بلکه هدف این است بتوانید یک محتوای یونیک و آموزشی که نیاز کاربر را برطرف می کند منتشر نمایید. پس تولید محتوای بی کیفیت را کنار گذاشته و رتبه سایت خود را بیش از این مقدار کاهش ندهید.
3. تبادل لینک
یکی از مواردی که در وب فارسی در زمان گذشته بسیار مشاهده می شد تبادل لینک میان مدیران سایت بوده است. به طوریکه مدیران سایت از هم می خواستند تا لینک سایت خود را در سایت دیگری قرار دهند و امتیاز کسب کنند. شاید در گذشته این روش بسیار جایز و مفید بود اما متاسفانه امروزه این روش اصلا پاسخ گو نیست.
4. لینک سازی داخلی بیش از اندازه!
قطعا بار ها و بار ها وب سایت هایی را مشاهده کرده اید که وقتی میخواهید مقاله ای را در آن مطالعه کنید دز هر خط از مقاله به یک لینک داخلی به یک موضوع نامربوط اشاره شده است به طوریکه وقتی نگاه کلی به وبسایت می اندازیم متوجه می شویم سراسر متن از لینک های داخلی نامربوط پر شده است که باعث ایجاد نارضایتی در کاربران شده و یکی از روش های سئو کلاه سیاه به شمار می رود.
5. استفاده از متن پنهان !
در گذشته برای این که بخواهند از کلمات کلیدی بیش تر از حد ممکن استفاده کنند از تکنیک متن پنهان استفاده می کردند. این تکنیک به این صورت است که یک سری از متن ها که اصولا شامل کلمات کلیدی هم است در جایی به صورت پنهان و نامرئی از کاربر قرار می گیرد یعنی کاربر نمی تواند آن را مشاهده کند و صرفا خزنده های گوگل آن را ایندکس می کنند. وب مستران از روش های CSS مختلفی برای این پنهان سازی استفاده می کردند. خوب در گذشته این روش برای رتبه گیری از گوگل پاسخگو بود اما امروزه به صورت توسط الگوریتم های مختلف شناسایی و سپس جریمه خواهید شد.
6. استفاده بیش از حد کلمات کلیدی (keyword stuffing)
اگر با سئو کاران با تجربه و قدیمی صحبت کنید آن ها به طور مشترک استفاده زیاد از کلمات کلیدی در متن را عامل مهم در رتبه دهی وب سایت ها می دانستند. به طوریکه هر وبسایتی اگر از کلمات کلیدی بیشتری در متن خود استفاده می کرد در SERP قرار می گرفت. خوب این روند تا جایی ادامه داشت که کاربران نارضایتی نداشتند اما پس از مدتی تمامی متن ها به محتوا های بی ارزش و صرفا پر از کلمات کلیدی تبدیل شد که گوگل برای جلوگیری این کار الگوریتم های زیادی را پیشنهاد کرد. امروزه keyword stuffing یکی از روش های سئو کلاه سیاه به شمار می رود و شما باید در استفاده از کلمات کلیدی دقت لازم را داشته باشید. اگر وب سایت شما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس پشتیبانی می کند می توانید با نصب افزونه یوآست سئو تسلط بیشتری روی تعداد کلمات کلیدی استفاده شده داشته باشید.
7. Sneaky Redirect
شما وقتی که یک مقاله داخل یک وبسایت مطالعه می کنید با یک سری از لینک ها روبرو هستید که بنابر نیاز شما این لینک ها در دسترس قرار گرفته اند. یکی از روش هایی که سئو کاران برای گول زدن گوگل انجام می دادند استفاده از لینک های گمراه کننده بود. برای مثال به کاربران می گفتند برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک نمایید اما پس از کلیک به صفحه دیگری هدایت می شدند. امروزه گوگل با الگوریتم های پیشرفته خود تمامی لینک های موجود در یک متن را بررسی می کند و در صورت وجود یک رفتار مشکوک به سرعت مورد بازرسی بیشتری قرار می گیرید. پس روش Sneaky Redirect امروزه به سئو کلاه سیاه تبدیل شده است.
8. Cloaking
گاهی اوقات سئو کاران برای این که رتبه برتر را در گوگل دریافت کنند ، گوگل را گول می زدند . به این صورت که محتوایی که به کاربر نشان می دادند کاملا متفاوت با محتوای نشان داده شده به خزنده های گوگل بود. شاید در گذشته می توانستیم با استفاده Cloaking نتیجه بگیریم اما الگوریتم های گوگل این مورد را به سرعت شناسایی و با آن برخورد می کنند.
9. لینک گرفتن از وبلاگ های بی کیفیت و با اسپم اسکور بالا
در گذشته گوگل حساسیتی نداشت که شما از چه سایتی لینک می گیرید و تنها بک لینک را به شمار می آورد. برای همین لینک گرفتن از وبلاگ های بی کیفیت هم می توانست مفید باشد. اما با آپدیت هسته های گوگل و مهم شدن عبارت های SPAM SCORE , DA ,PA باید هنگام لینک گرفتن از وبسایت ها به این سه مورد دقت لازم را داشته باشیم. از وب سایت های لینک بگیریم که اسپم اسکور پایین و اعتبار دامنه بالایی داشته باشند تا لینک خارجی برای سایت ما موثر واقع شود. اگر به این موارد دقت نکنید و از وبسایت های بی کیفیت لینک بگیرید الگوریتم های گوگل قطعا با شما برخورد خواهند کرد.
10. وجود کامنت های اسپم
قطعا وب سایت های زیادی را مشاهده کرده اید که برای مثال درباره ی آموزش دیجیتال مارکتینگ صحبت می کنند اما وقتی کامنت ها را مشاهده می کنید با دیدگاه های نامربوط و صرفا لینک خالی مواجه می شوید. در گذشته این مورد مفید واقع می شد زیرا هم کسی که لینک گذاری انجام داده از جانب گوگل بک لینک می گرفت و هم وب سایت مبدا کامنت دریافت می کرد اما این روزها این روش به نام کامنت های اسپم نامگذاری شده و جزو سئو کلاه سیاه به شمار می رود. برای همین حتما تاکید می شود که در پذیرفتن و درج کامنت های سایت خود دقت لازم را به عمل آورید و هیچ دیدگاهی بدون تایید گرفتن در سایت درج نشود.
11. over optimization یا بهینه سازی بیش از حد
زمانی که سئو کلاه سفید ( به انجام مجموع دستورالعمل ها و فعالیت ها مطابق قوانین گوگل سئو کلاه سفید گفته می شود.) را توضیح می دهیم به سئو کاران گفته می شود که بیش از اندازه بهینه سازی نکنید. به عبارتی ساده تر اگر بیشتر از مقداری گه گوگل خواسته شما به بهینه سازی محتوا ها و سایت خود بپردازید ، الگوریتم ها به شما مشکوک می شوند و احساس می کنند شما چیزی را از گوگل مخفی می کنید برای همین به سایت شما حساس شده و حتی ممکن است شما جریمه هم بشوید. برای همین است که توصیه می شود از over optimization خودداری نمایید.
12.Clickbait
قطعا مشاهده کرده اید که با یک سایت در گوگل مواجه می شوید که با عنوانی جذاب از شما می خواهد که رو یآن کلیک کنید اما به محض کلیک کردن و بازدید سایت با یک محتوای بی ارزش و حتی نا مرتبط مواجه خواهید شد. این راهکار قبلا توسط سئو کاران برای دریافت ترافیک انجام می شد اما امروزه به سرعت با این روش برخورد می شود.
سئو کلاه سیاه گوگل
جریمه های گوگل برای سئو کلاه سیاه چیست؟
یکی از سوالات پر تکراری که معمولا برای هر کاربری پیش می آید این است که گوگل چه جریمه های برای سئو کلاه سیاه در نظر گرفته است؟ در پاسخ به این سوال به صورت قطعی نمی توان گفت که گوگل چه جریمه هایی را در نظر گرفته است زیرا این جریمه وابسته به نوع کاری که شما انجام دادید متفاوت است. الگوریتم های گوگل معمولا روی این موارد بسیار سخت گیر هستند و جریمه های سختی را در نظر گرفته اند. برای مثال جریمه ها از حذف صفحه مورد نظر از ایندکس گوگل تا پنالتی شدن کل سایت متفاوت است. با توجه به جریمه های سنگین گوگل پیشنهاد می شود که از سئو کلاه سیاه برای رتبه گیری استفاده نکنید و با استفاده از سئو کلاه سفید و کلاه خاکستری به صورت آهسته و پیوسته حرکت نمایید تا نتیجه کار خود را مشاهده کرده و اعتماد گوگل را به دست آورید.
سخن آخر :
سعی کرده ایم به طور کامل راجب به موضوع سئو کلاه سیاه چیست؟ صحبت کنیم و تمامی تکنیک هایی که شما با انجام دادن آن ها به Black Hat SEO هدایت می شوید را توضیح دهیم. برای تکمیل شدن اطلاعات شما در این زمینه پیشنهاد می شود مقاله اشتباهات رایج در سئو سایت را مطالعه نمایید. در سال 2022 با آپدیت های فوق العاده هسته گوگل و وجود الگوریتم های کاربردی و مهم توصیه می شود اکیدا از سئو کلاه سیاه دوری نمایید و با یک استراتژی سالم و درست که دقیقا قوانین گوگل را در خود جا داده است سعی کنید به رتبه های برتر گوگل برسید. اگر در زمینه استفاده از سئو کلاه سیاه و جریمه های گوگل در این رابط تجربه ای دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. برای تکمیل کردن اطلاعات خود در زمینه سئو پیشنهاد می شود حتما به آموزش سئو محسن حبیبی راد سر بزنید و تمامی موارد را به خوبی مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.
نویسنده : تارا محمدزاده
تارا محمدزاده هستم کارشناس رشته علوم کامپیوتر. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.