100ها نکته آموزشی رایگان در اینستاگرام نیوسئو
سئو کلاه سیاه یا همان Black Hat SEO در واقع نیاز دارد تا به خوبی شناخته شده و اثرات آن بر روی سیستم رنکینگ صفحات سایت به خوبی مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین شما باید به خوبی بدانید که این روش، چه جایگاهی در زمینه سئو سایت داشته و بر اساس چه فاکتورهایی شناخته می شود.
موضوعاتی که در این محتوا بررسی می شود:
1- Black Hat SEO چیست؟
2- سئو کلاه سیاه در مقابل سئو کلاه سفید
3- تکنیک های Black Hat SEO
– Keyword Stuffing یا استفاده نامتعارف و زیاد از کلمات کلیدی
– پنهان کاری یا Cloaking برای موتورهای جستجو
– ریدایرکت های مخفیانه
– محتوای بی کیفیت
– لینک های پولی
– سوء استفاده از structured data و rich snippets
– کامنت های اسپم سایت
4- چرا باید از تکنیک های سئو کلاه سیاه دوری کنیم؟
5- چگونه از تکنیک های کلاه سیاه دوری کنیم؟
تمامی این موارد به صورت کامل بررسی می شود.
🔵 Black Hat SEO چیست؟
Black Hat SEO در واقع به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که بر خلاف قوانین و قواعد گوگل بوده و درست مانند دیگر دسته های سئو سایت، هدف اصلی Black Hat SEO هم بهبود رتبه صفحات مختلف سایت می باشد.
حال که مفهوم اینکه سئو کلاه سیاه چیست را متوجه شدید، باید بدانید که این نوع تکنیک ها معمولا به نتیجه نرسیده و در نهایت به جریمه شدن سایت مورد نظر ختم می شود. این تکنیک های Black Hat SEO معمولا در دسته های کلی زیر جای می گیرند:
- Keyword Stuffing یا همان تکرار غیرمتعارف کلمات کلیدی
- پنهان کاری
- استفاده از شبکه های لینک خصوصی
همانطور که می دانید، بالا بودن رتبه سایت در صفحات نتایج جستجو اهمیت زیادی دارد. سئو سایت عاملی است که می تواند برای صفحات مورد نظر شما در گوگل رنک خوبی به دست بیاورد. حال نکته ای که باید بدانید این است که سئو سایت به دو دسته کلی سئو کلاه سفید و کلاه سیاه تقسیم بندی می شود که هر کدام از آن ها اصول و استراتژی های مخصوص به خودشان را دارند.
مجموعه فعالیت هایی که با عنوان Black Hat SEO شناخته می شوند، راه مناسبی از نظر موتورهای جستجو نیستند؛ چراکه روش ها و تکنیک های کلاه سیاه در نهایت موجب دور زدن الگوریتم رتبه بندی گوگل شده و در واقع آن را به بازی می گیرند.
سئو کلاه سیاه به جای استفاده از روش های صحیح و قانونی برای بالا آوردن سایت در SERP ها، از تکنیک های مشکل دار برای پیاده سازی این امر استفاده می کند. استفاده مکرر از تکنیک های بهینه سازی سایت در نوع کلاه سیاه ممکن است آسیب های جدی و اساسی به وضعیت رتبه بندی صفحات سایت شما وارد کند.
اگر تازه وارد فضای جستجو شده باشید، باید بدانید که هدف موتورهای جستجو مانند گوگل، ارائه بهترین نتایج در هنگام انجام یک جستجوی شخصی است. آن ها می خواهند که افراد تجربه جستجوی خوبی داشته باشند و همچنین مطمئن شوند که صفحات اسپم برای کاربران نشان داده نمی شود. آن ها این کار را بطور خودکار از طریق الگوریتم ها یا اقدامات دستی انجام می دهند که هدف اصلی این کار شناسایی و مجازات افرادی است که در از استراتژی ها و روش های سئو کلاه سیاه استفاده می کنند.
الگوریتم های موتور جستجو به مرور زمان بروز رسانی های زیاد و مفیدی داشته اند؛ به همین دلیل باید از تکنیک های Black Hat SEO تا جایی که می توانید، خودداری کنید. سئو کلاه سفید روشی بسیار بهتر برای بهبود عملکرد سایت است. در واقع این رویکرد اخلاقی تری است که مطابق با شرایط و دستورالعمل های تعیین شده توسط موتورهای جستجو عمل می کند. سئو کلاه سفید با ایجاد محتوای با کیفیت و به وجود آوردن یک تجربه کاربری فوق العاده عملکرد سایت شما را بهبود می دهد.
حالا وقتشه! اینو بخون: سئو کلاه سفید و تکنیک های برتر آنپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.
🔵 سئو کلاه سیاه در مقابل سئو کلاه سفید
Black Hat SEO مخالف دستورالعمل های تعیین شده توسط موتورهای جستجو است و آن ها را برای دستیابی به رتبه های بالاتر دستکاری می کند. این می تواند منجر به پاک شدن کامل از نتایج جستجو یا به دست آوردن موقعیت پایین تر صفحات سایت شود. سئو کلاه سفید یک روش اخلاقی تر برای انجام سئو با ایجاد محتوای با کیفیت و یک تجربه کاربری خوب است.
🔵 تکنیک های Black Hat SEO
در ادامه این مقاله آموزش سئو کلاه سیاه، به بررسی تکنیک هایی که در این زمینه وجود دارد، پرداخته می شود تا شما بتوانید با شناسایی صحیح، تا جایی که می توانید از پیاده سازی آن ها در روند سئو سایت خود خودداری کنید.
Keyword Stuffing یا استفاده نامتعارف و زیاد از کلمات کلیدی
Keyword Stuffing به عمل پر کردن محتواهای سایت با کلمات کلیدی غیر مرتبط گفته می شود که هدف آن فریب دادن گوگل و کسب رتبه های برتر در SERP ها است. بنابراین باید در نظر داشته باشید که به کار بردن عبارات کلیدی به صورت غیر متعارف و مکرر در متن محتوای سایت، می تواند یک تجربه کاربری بسیار بد را به وجود آورده و همچنین ممکن است باعث شود که صفحه سایت شما در بین نتایح نامرتبط نشان داده شود.
برای درک بهتر این موضوع باید بدانید که گوگل این دسته از عبارات کلیدی را با عناوین زیر می شناسد:
- کلمات را مثل یک لیست طولانی از شماره های تلفن می داند که ارزشی برای رتبه بندی ندارند.
- عبارت کلیدی پرتکرار را به عنوان نام یک شهر یا کشور در نظر می گیرد که دلیلی نمی بیند که رنک بالایی به آن بدهد.
- اگر تکرار کلمات کلیدی در متن محتوا به طور غیر طبیعی باشد، گوگل این مورد را به عنوان یک تکنیک Black Hat SEO در نظر گرفته و سایت شما را ممکن است که جزیمه کند.
پنهان کاری یا Cloaking برای موتورهای جستجو
پنهان کاری در واقع به عملی گفته می شود که در طی آن یک وب سایت، یک نوع محتوا را به کاربران و نوع دیگری را به موتورهای جستجو نشان می دهد. این روش، معمولا در آموزش Black Hat SEO دیده می شود؛ به این صورت که صاحبان این دسته از وب سایت ها تصمیم می گیرند با ارائه محتواهای مختلف، به صورت غیر مرتبطی در صفحات نتایج جستجو رنک خوبی دریافت کرده و در نهایت الگوریتم گوگل را فریب می دهند.
ریدایرکت های مخفیانه
ریدایرکت در واقع موجب می شود تا فردی که به بر روی یک لینک کلیک کرده است، به یک URL متفاوت منتقل می شود. بر اساس آنچه که از آموزش سئو کلاه سیاه به دست می آید، متوجه می شویم که این نوع از بهینه سازی سایت، هدف متفاوتی با آنچه که گفته شد دارد. ریدایرکت های مخفیانه در واقع کمک کننده های اصلی به مفهوم Cloaking می باشند؛ به این صورت که خزنده های گوگل را به یک URL متفاوت و کاربران را به یک صفحه سایت دیگری منتقل می کنند.
محتوای بی کیفیت
ارائه محتوای بی کیفیت نیز یکی دیگر از روش های سئو کلاه سیاه می باشد. صاحبان وب سایت هایی که از این روش استفاده می کنند، در واقع محتواهایی که دیگر سایت ها تولید کرده اند را کپی می کنند و یا اینکه توجهی به اهمیت محتوا نداشته و آن را تنها محلی برای قرار دادن عبارات کلیدی می دانند.
گوگل در زمینه بررسی و شناسایی محتواهای کپی شده و یا بی کیفیت عملکرد قدرتمندی از خود ارائه نمی کرد تا زمانی که بروز رسانی پاندای گوگل در الگوریتم رتبه بندی این موتور جستجو اتفاق افتاد. پس از آن دیگر تکنیک های سئو کلاه سیاه که در این زمینه به کار برده می شدند، به شدت محبوبیت خود را از دست دادند؛ مثلا به کارگیری کلمات کلیدی نامرئی و به صورتی که مشخص نباشند، یکی از این موارد بود.
لینک های پولی
موتورهای جستجوگر مانند گوگل خرید و فروش لینک ها را به شدت ممنوع اعلام کرده اند. آن ها در وب سایت خود اعلام می کنند که “هر لینکی که قصد دستکاری PageRank یا رتبه سایت در نتایج جستجوی Google را داشته باشد، ممکن است به عنوان نقض دستورالعمل های وب مستر گوگل تلقی شود”. اگر مطمئن نیستید که به چه صورت می توانید مبادله های قابل قبولی در مورد لینک سازی داشته باشید، پیشنهاد می کنیم که از نکات آموزش لینک سازی طبیعی در روند فعالیت های خود استفاده کنید.
سوء استفاده از structured data و rich snippets
Structured Data همچنین با عناوینی مثل rich snippets و schema هم شناخته می شود. این مورد به شما این امکان را می دهد که محتوای خود که در SERP ها نشان داده می شود را تغییر دهید. سوء استفاده از structured data شما را از رقابت با دیگران باز می دارد و به شما رتبه های واقعی در صفحات نتایج جستجو می دهد.
شما structured data را می توانید به صفحاتی که دارای پادکست و یا هرگونه خدمات مشابه دیگری هستند، اضافه کنید. نشانه گذاری های schema احتمالا یکی از محبوب ترین مدل های structured data می باشد.
یکی از روش های Black Hat SEO این است که اطلاعات نادرستی در structured data ایجاد کند تا به واسطه آن موتور جستجوی مورد نظر و کاربران را فریب دهد. به عنوان مثال، ممکن است که فردی که از روش های کلاه سیاه در روند کاری خود استفاده می کند، به مقاله های سایت خود 5 ستاره های فیک بدهد.
این در واقع یک عملیات بسیار ریسک پذیر می باشد؛ چراکه موتورهای جستجو از جمله گوگل، به کاربرانشان اعلام می کنند که مواردی که شامل سوء استفاده از structured data می باشند را در صورت مشاهده حتما گزارش کنند.
البته ترس از این مورد نباید شما را وادار کند که از افزودن اطلاعات ساختار یافته به صفحات خود دست بکشید. دقت داشته باشید که استفاده صحیح از structured data در واقع یکی از تکنیک های سئو کلاه سفید به شما می رود. شما با افزودن یک review markup به صفحات خود، می توانید نرخ کلیک را به راحتی حدود 10 درصد افزایش دهید. اگر اطلاعات صحیحی در این زمینه به گوگل ارائه کنید، جای هیچ نگرانی برای جریمه شدن سایت شما وجود ندارد.
کامنت های اسپم سایت
همانطور که از اسم این تکنیک Black Hat SEO مشخص است، این روش شامل یک لینک است که به وب سایت شما در یک وبلاگ جداگانه داده شده است. از آنجایی که گوگل الگوریتم رتبه بندی خود را به صورت منظم بروز رسانی می کند، این دسته از تکنیک های کلاه سیاه کمتر در بین فعالیت های صاحبان وب سایت ها مشاهده می شود. گوگل با بروز رسانی خود، تمامی لینک هایی که در کامنت های یک سایت وجود دارد را بررسی و حذف می کند.
با توجه با نکات آموزش سئو کلاه سیاه، اکثر وب سایت های معتبر امروزه لینک های کامنت های خود را به صورت nofollow به کار می برند. این تگ nofollow به گوگل اعلام می کند که این لینک را فالو نکند و اینکه صاحب وب سایت مورد نظر این لینک نوفالو را برای رتبه بندی صفحات خود به کار نبرده است.
با این حال هنور وب سایت هایی هستند که شما می توانید برای تبلیغ لینک سایت خود از آن ها استفاده کنید؛ البته بهتر است که به طور کلی از استفاده از این تکنیک Black Hat SEO تا جایی که امکان دارد، خودداری کنید.
مزرعه لینک ها (Link Farm)
مزرعه پیوند یک وب سایت یا مجموعه ای از وب سایت ها است که صرفاً با هدف لینک خارجی ایجاد شده است. هر وبسایت به سایت یا سایتهایی که میخواهند در موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشند لینک میدهد. چون موتورهای جستجو وب سایت ها را با مشاهده تعداد لینک هایی که به وب سایت اشاره می کنند و سایر عوامل رتبه بندی می کنند، این موضوع در ظاهر برای برخی وب سایت ها مفید بوده و به عنوان یکی از انواع سئو کلاه سیاه معرفی می شود.
مزارع لینک اغلب دارای محتوای با کیفیت پایین و تعداد زیادی لینک دیده می شوند. لینک ها معمولاً حاوی کلمه کلیدی هستند که میخواهند سایت هدف با آن در نتایج دیده شود. اکنون موتورهای جستجو مانند گوگل به راحتی می توانند مزارع لینک را شناسایی کنند. در نتیجه یا باید از استفاده از آنها خودداری شود یا به عنوان یکی از روش های سئو کلاه سیاه با احتیاط کامل، به آن پرداخت. اما پیشنهاد می شود که به این تکنیک ها توجه نکرده و از تاکتیکهای سئو کلاه سفید مانند ایجاد محتوای شگفتانگیز، نمودارها، دادهها، مصاحبهها یا هر محتوای دیگری که به شما اجازه میدهد بهطور طبیعی در طول زمان بک لینک بگیرید، استفاده کنید.
لینک سازی به روش PBN
یکی از تکنیک های مشهور سئوی کلاه سیاه، شبکه pbn است. شبکه وبلاگ خصوصی (PBN) مجموعهای از وبسایتهای معتبر است که صرفاً برای ایجاد لینک استفاده میشوند. آنها شبیه مزارع لینک هستند زیرا هر دو هدفشان اغراق در تعداد لینک هایی است که به یک وب سایت اشاره می کنند. هر سایت PBN به سایتی لینک می دهد که میخواهد در نتایج جستجو رتبه بهتری را کسب کند، اما بین خودشان این لینک رد و بدل نمی شود.
سئوکاران کلاه سیاه که مایل به ایجاد یک شبکه خصوصی هستند، معمولاً دامنه های منقضی شده ای را خریداری می کنند که قبلاً دارای اعتبار بوده اند. آنها محتوایی مشابه آنچه قبلاً در دامنه قبل از انقضا وجود داشت، می نویسند و لینک هایی را به سایت خود اضافه می کنند. این افراد امیدوارند که موتورهای جستجو متوجه نشوند که آنها شبکه ای از وب سایت ها را ایجاد و مدیریت می کنند و وب سایت اصلی خود را در نتایج جستجو با این روش به رتبه های برتر می رسانند.
اکنون موتورهای جستجو در شناسایی PBN ها هوشمندانه عمل می کنند و اگر از PBN برای بهبود رتبه خود استفاده می کنید، سایت شما ممکن است با جریمه گوگل برای سئو کلاه سیاه مواجه شود. بهجای تلاش برای ایجاد وبسایتهای جعلی، بر ایجاد محتوای باکیفیت در دامنه خود تمرکز کنید.
🔵 چرا باید از تکنیک های سئو کلاه سیاه دوری کنیم؟
درست است که روش های Black Hat SEO، غیر قانونی نیستند؛ اما مطمئنا قوانین موتورهای جستجو را نقض می کنند. به زبان دیگر، استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه، از جهات مختلفی کار صحیحی نیست. یعنی اگر در حال حاضر در حال استفاده از سئو کلاه سیاه در استراتژی بهینه سازی سایت خود هستید، 100 درصد در آینده ای نه چندان دور با جریمه های سنگینی از طرف گوگل مواجه خواهید شد.
اینکه گوگل شما را پنالتی کند، سبب می شود تا افت رتبه شدیدی داشته باشید و رنک وب سایت شما در SERP ها پایین آمده یا به طور کلی حذف شود و بعد از این افت رتبه، مشتری ها یا مخاطبین سایت نیز از دست خواهند رفت. در نتیجه تمامی این موارد ختم به این می شود که سئو کلاه سیاه می تواند به کلی یک کسب و کار را نابود سازد.
موتورهای جستجو با گذشت زمان و ایجاد بروز رسانی های فوق العاده ای در الگوریتم های رتبه بندی خود، عملکرد قوی تری در شناسایی تکنیک های Black Hat SEO پیدا خواهند کرد. امروزه، پیدا کردن راه فرار از این مسئله، یکی از سخت ترین کارهایی است و همه افراد نمی توانند آن را انجام دهند.
Black Hat SEO نه برای موتور جستجو مفید است و نه در راستای محقق کردن خواسته های جستجوگران عمل خاصی را انجام می دهد. توجه داشته باشید که سودهای کوتاه مدت آن نباید شما را فریب دهد و در نهایت شما در بدترین شرایط هم باید تمامی تلاش را بکنید تا از سئو کلاه سیاه استفاده نکنید.
سئو کلاه خاکستری شامل تکنیک های نامشخص سئو است که در مقابل اصول موتور جستجوی گوگل نمی باشد اما ممکن است که در آینده توسط گوگل به عنوان تکنیک های کلاه سیاه شناخته شود.
البته ناگفته نماند که بیشتر اساتید سئو و بهینه سازی سایت بر این باورند که کلاه خاکستری در واقع مرز مشترک بیشتری با کلاه سیاه دارد. همانطور که می دانید ترفندهای سئو کلاه خاکستری هیچ زمان در بین بیانیه هایی که گوگل منتشر می کند، دیده نمی شود. اگر از افرادی باشید که سال هاست در زمینه سئو فعالیت دارید، حتما می دانید که در سال های گذشته تکنیک هایی وجود داشتند و امروزه به عنوان بخشی از سئو کلاه سیاه شناخته می شوند.
برخی دیگر از متخصصین و کارشناسان سئو عقیده دارند که این دسته بندی ها هیچ معنایی ندارد؛ یعنی اگر بخواهیم مفهوم سئو را مدنظر بگیریم، فقط و فقط تکنیک های سئو کلاه سفید تطابق با تعریف سئو دارند و هرچیزی که خارج از کلاه سفید باشد، اصلا نباید به عنوان سئو تعریف شود.
البته نمی توان به این راحتی سئو را فقط و فقط در دسته کلاه سفید قرار داد. همه ما می دانیم که در همه جای دنیا، خرید و فروش لینک برای بیشتر وب سایت ها انجام می شود و تقریبا تمام آن ها نیز از این خرید لینک، نتیجه خوبی گرفته اند و اکنون در صدر نتایج جستجو برای عبارت کلیدی صنعت خود قرار دارند و درآمد بسیار بالایی هم به صورت روزانه کسب می کنند.
🔵 چگونه از تکنیک های کلاه سیاه دوری کنیم؟
هیچ شکی در این قضیه نیست که سئوی کلاه سیاه و نزدیک شدن به تکنیک ها و اصول آن، ریسک بسیار بزرگی می باشد. بنابراین، با استفاده از نکاتی که در ادامه برای شما بیان کرده ایم، سعی کنید تا جایی که می توانید از کلاه سیاه بودن تکنیک های سئو سایت خود، دوری کنید.
اگر سعی کنید در تمامی دورانی که بر روی بهینه سازی وب سایت خود کار می کنید، از این اصول پیروی کنید، مطمئنا بدون نیاز به تکنیک های کلاه سیاه و خاکستری، می توانید به رتبه های برتر برسید و در همان جایگاه ها ماندگار باشید.
- خزنده موتور جستجو و کاربر باید برای شما یکسان باشند. شما باید نهایت تلاشتان را بکنید تا به هر دوی این ها به یک چشم نگاه کنید. از اینکه بخواهید خزنده موتور جستجو را با ریدایرکت کردن به صفحات متعدد گول بزنید، شدیدا بپرهیزید. به زبان دیگر شما باید تمرکز خود را روی این قضیه بگذارید که مسیر کراول و ایندکس کردن را برای خزنده گوگل سهولت بخشید.
- شما فقط باید محتواهای باکیفیتی تولید کنید که keyword stuffing در آن ها اتفاق نیفتاده باشد. هیچ موقع از محتواهای سایت های دیگر، مخصوصا رقبایتان، مطلبی را کپی نکنید. اگر تولید محتوایی که ارزش بالایی داشته و در عین حال یونیک باشد برایتان سخت است، مقاله جامع آموزش تولید محتوا ما می تواند به شما کمک کند.
- پایبند بودن به قوانین گوگل هنگامی که می خواهید استراکچر دیتا را بر روی سایت خود پیاده سازی کنید، می تواند شما را از جریمه شدن و قرار گرفتن در دسته سئوکاران کلاه سیاه، محفوظ نگه دارد. اطمینان حاصل کنید که هیچ اسکیمایی را به جهت گمراه کردن کاربران به کار نبرید.
- هیچ اقدامی در زمینه خرید و فروش لینک انجام ندهید و همیشه به یاد داشته باشید که فقط دریافت یا پرداخت پول در قبال دریافت لینک نیست که شما را در دسته کلاه سیاه ها قرار می دهد؛ دریافت لینکی که در ازای انتشار یک پست یا محصول به صورت رایگان در سایتتان اتفاق بیفتد هم جزو استراتژی های سئو کلاه سیاه محسوب خواهد شد و باید از آن دوری کرد.
- اگر برای سایتتان یک PBN راه اندازی کرده اید، حتما مطمئن شوید که اصولش را رعایت کرده باشید؛ PBN می تواند وب سایت شما را به رنک گوگل برساند؛ اما وجود کوچکترین اشتباه در راه اندازی آن، می تواند صفحات سایت شما را برای همیشه از نتایج جستجوی گوگل حذف کند.
- اطلاعاتتان را همیشه بروز کنید؛ یک کارشناس سئو باید منابع معتبر حوزه کاری خود را بشناسد و به صورت مستمر در زمینه سئو، مطالعه کند. به زبان ساده تر شما همیشه باید گوش به زنگ باشید که اگر فلان تکنیک سئو، بر اثر یکی از بروز رسانی های گوگل تبدیل به یک تکنیک کلاه سیاه شد، شما جزو تخطی گران نباشید!
سخن نهایی
هر کجا که شک کردید که یک تکنیک، کلاه سیاه به شمار می رود یا سفید، مطمئن باشید که شما با یک تکنیک سئو کلاه سیاه روبرو هستید. همچنین اگر شما یک سئوکار هستید و در حال مطالعه این مقاله هستید، باید بدانید که پیروی کردن از یک استراتژی سئو کلاه سفید بهترین راهی است که می توانید انتخاب کنید. اگر پروژه ای را برای بهینه سازی قبول می کنید، انسانیت حکم می کند که از راه و روش هایی استفاده کنید که جزو تکنیک های کلاه سیاه محسوب نشود. مطمئن باشید با این سازوکار، هیچ زمان شکست نخواهید خورد.
- تولید ویدئوهای تبلیغاتی حرفه ای – ویژگی ها
- آیا کارشناس تولید محتوا باید سئو بلد باشه یا نه؟
- آموزش بهینه سازی url سایت
- از داشتن رقیب سر سخت لذت ببرید …
- کلمات کلیدی کولر گازی
- راهنمای featured snippets گوگل
- فاکتورهای رنکینگ گوگل – قسمت هشتم : لینک های داخلی
- کلمات کلیدی فروش آجیل