شما پس از اینکه سایت خود را راه اندازی کردید . کسب و مارتان سکل گرفت حال نوبت به آن میرسد که اعتماد مشتریان یا همان جانعه هدف را جلب نمایید تا وارد سایت شما شده و از شما خرید انجام دهند. با گسترش خرید های آنلاین امروزه مردم ذهنیت نسبتا خوبی راجب به فروشگاه های آنلاین دارند اما هنوز هم به سختی به یک فروشگاه اعتماد می کنند تا از آن خرید انجام دهند. تازه اگر سایت شما نوپا باشد و بیزینس جدیدی باشید شرایط برای شما کمی پیچیده تر است. در اینجور مواقع باید با روش های تضمینی اعتماد مشتری را جلب کنید و آنها را به سمت سایت خود هدایت نمایید. حتما در جلب اعتماد مشتری و ارائه خدمات به آنها دقت لازم را به عمل آورید زیرا اگر در خرید اول خطایی از شما سر بزند جبران آن کمی پیچیده تر خواهد بود و باید برای جلب اعتماد دوباره آن تلاش بیشتری کنید. من و برترآموز امروز همراه شما هستیم تا درباره ی راههای جلب اعتماد مشتری برای افزایش فروش صحبت کنیم ، پس همراه برتر آموز باشید.
آنچه که شما در این مقاله می آموزید:
- چرا به جلب اعتماد مشتری نیاز داریم؟
- راههای جلب اعتماد مشتری برای افزایش فروش
چرا به جلب اعتماد مشتری نیاز داریم؟
قبل از اینکه به توضیح راه های جلب اعتماد مشتری بپردازیم میخواهیم بیان کنیم که چرا اصلا به جلب اعتماد نیاز داریم. همانطور که برای همه پر واضح است کسب و کار ها و فروشگاه ها چه به صورت آنلاین و چه به صورت سنتی برای اینکه بتوانند به خوبی کار کنند و به مرحله سود دهی برسند به مشتری نیاز دارند. یعنی نیاز دارند تا جامعه هدف را به مشتری بالقوه و سپس مشتری را به بالفعل تبدیل کنند. همین که مشتری از شما یک بار خرید کرد و دارد قیف فروش شد حال نوبت به آن میرسد که با جلب اعتماد همین مشتری بتوانید او را تا مرحله آخر قیف فروش یعنی وفاداری حرکت دهید. مشتری ها پایه های اساسی یک کسب و کار هستند و باعث میشود تا کسب و کار به صورت پیشرفت کنید با حتی با سرعت شکست بخورد. مرز میان این پیشرفت یا شکست کسب و کار همان جلب اعتماد مشتری ها هست که در ادامه به آن راهکار های اساسی آن میپردازیم. این مشتری ها هستند که قیف فروش شما را به حرکت در می آورند و مرحله به مرحله در قیف فروش حرکت می کنند. اگر با قیف فروش آشنایی ندارید به توضیح مختصر از آن بپردازیم سپس به ادامه ی ماجرا برسیم.
پیشنهاد میشود روش های افزایش بازدید سایت را مطالعه نمایید.
مرحله اول قیف فروش Brand Awareness یا آگاهی از برند نام دارد. شما باید با بازاریابی محتوا ، چه متنی چه ویدیویی به جامعه هدف مرتبط با کسب و کار برند خود را معرفی کنید. مرحله اول قیف مرحله ریزش شماست در این قسمت شما شاهد ریزش زیادی خواهید بود. مرحله بعدی Consideration یا جذب مخاطب نام دارد. افرادی که در این مرحله کتار شما هستند اگر روش های اصولی بازاریابی داشته باشید میتوانید همگی را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.
اگر این افراد از شما خرید انجام دهند وارد مرحله Acquisition یا جذب مشتری میشود. مرحله بعدی ریتنشن مارکتینگ است یعنی کاربر در یک فاصله زمانی دوباره از شما خرید انجام دهد. مرحله بعدی Loyalty یا وفاداری گفته میشود. در این قسمت مشتری کسب و کار شما را درک کرده و شما را به عنوان یک برندی که برایش مفید هستید در نظر دارد.
راههای جلب اعتماد مشتری برای افزایش فروش
پس از اینکه اهمیت جلب اعتماد مشتری در کسب و کار را بیان کردیم حال نوبت به بخش اصلی یعنی راه های جلب اعتماد مشتری برای افزایش فروش رسیده است.
مشتری را تشویق کنید تا نظردهی کند.
قسمت نظرات مشتریان در سایت های اینترنتی مهم ترین بخش است. زیرا کاربرانی که از شما خرید انجام داده اند میتوانند نظر خود را راجب به محصول و نحوه ارسال و… را بیان کنند تا دیگر کاربران از آنها استفاده نمایند. اگر به وبسایت بزرگ مانند دیجی کالا سر زده باشید متوجه خواهید شد که بخش نظرات چه اهمیتی داره است زیرا هم کاربران جدید هنگام خرید بخش نظرات را مطالعه می کنند تا راهنمایی بیشتر درباره ی خرید داشته باشند هم کاربرانی که قبلا خرید کرده اند به مبادله نظرات می پردازند. حالا چرا مشتری را تشویق به نظردهی کنیم؟ هنگامی که مشتری از شما کالا خریداری می کند تازه ابتدای راه ارتباط شما با مشتری است. کسب و کار شما باید با در نظر گرفتن امتیاز مناسب مانند راه اندازی باشگاه مشتریان از کاربران خود بخواهد پس از دریافت کالا و استفاده از آن به نوشتن نظر بپردازندپف این کار باعث میشود به مشتری حس اعتماد و اطمینان داده شود که شما فقط به چشم یک نفری کالا خریده نگاه نمی کنید و بلکه نظر مشتری برای ادامه کسب و کار مهم است. فقط در هنگام تایید نظرات اگر کاربری نظر منفی راجب کسب و کارتان داشت که گفتار او با قوانین و چهارچوب سایت یکسان بود، نظر وی را تایید کنید و در سایت درج کنید. شما باید در این زمینه عادل باشید نه که تنها نظر های مثبت را تایید کنید.
پیشنهاد میشود معرفی افزونه های کاربردی وردپرس را مطاله نمایید.
برای مشتری در دسترس باشید.
خیلی از کسب و کارها هستند که قبل از خرید مشتری مدام با او تماس میگیرند و به توضیح محصولات میپردازند و پیگیری صد در صدی دارند اما به محض اینکه کالای خود را به مشتری میفروشند دیگر پشتیبانی و کمکی به مشتری ندارند و حتی مشتری با آنها تماس که میگیرد به درستی پاسخ گو وی نیستند که این امری نادرست است. مهمترین نکته این است که شما باید در دسترس مشتری باشید پشتیبانی از مشتری بالفعل بسیار مهم تر از پشتیبانی از مشتری بالقوه است زیرا شما باید زمان و بودجه مالی زیادی را صرف کنید تا مشتری بالقوه را راضی به خرید کنید اما در مشتری بالفعل قضیه بر عکس است شما نیاز مشتری را تشخیص داده اید به او کالای خود را فروخته اید ، یعنی اینکه اگر مشتری دوباره به کالای شما نیاز داشته باشد باز هم به شما سر خواهد زد. پس همیشه پاسخگو مشتریان قدیمی خود باشید و راهنمای جامعی برای آنها قرار دهید تا بتوانند به شما اطمینان کنند.
برای مشتری هدیه قرار دهید.
شما میتوانید با توجه به مبلغی که مشتری از شما خرید می کند یک هدیه برای آنها قرار دهید که این امر بسیار در ذهن مشتری تاثیرگزار است. این در ذهن مشتری خواهند ماند که شما برای او هدیه فرستاده اید و هر تایم که به محصول خود نگاه کند یاد هدیه شما خواهد افتاد. البته قرار نیست هدیه بسیار گران قیمت قرار دهید همین که به مشتری این را القا کنید که از روی لطف و به پاس خرید خرید او برایش هدیه ناقابل ارسال کردید ارزشمند خواهد بود.
برای کالا و خدمات خود ضمانت قائل شوید.
موردی که نظر مشتری را بسیار زیاد جلب می کند و روی خرید تاثیرگزار است، ضمانت اصالت کالا است. کاربر اگر بداند کالایی که از شما خریداری می کند، ضمانت و گارانتی دارد با آسودگی خاطر این کار را انجام میدهد و از شما خریداری می کند. ممکن است برای کالای خریداری شده هم در نهایت هیچ مشکلی به وجود نیاید ولی چون با ضمانت اصالت کالا یا گارانتی از شما خرید کرده است یک آسودگی خیال همواره به همراه مشتری است. مهمترین نکته این است که اگر شما به سلامت کالای خود اطمینان نداشته باشید، مشتری ها هم به سختی به شما اعتماد می کنند. اما اگر قرص و محکم وایسید و روی محصول خود اطمینان صد در صدی داشته باشید همین حس به مشتری القا میشود. پس حتما ضمانت و گارانتی کالا را فراموش نکنید.
پیشنها میشود انواع بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید.
بازاریابی دهان به دهان در جلب اطمینان موثر است.
یکی از بهترین روش های تبلیغات که معمولا تاثیرگزاری بالایی هم دارد، بازاریابی دهان به دهان است. شاید برای شما اتفاق افتاده که در دوست و فامیل و آشنا یک نفر کالایی را خریداری می کند و از آن رضایت دارد و شروع به معرفی به دوستان و آشنایان می کند. هر که در این میان قصد خرید داشته باشد با توجه به این پیشنهاد این کار را انجام می دهند و خرید خود را نهایی می کنند. برای این که مشتریان خود را به بازاریابی دهان به دهان تشویق کنید می توانید برای مشتریان ویژگی هایی مثبتی مثل امتیاز در باشگاه مشتریان در نظر بگیرید. این کار نوعی افیلیت مارکتینگ به حساب می آید. پس با مشتریان خود در نهایت احترام رفتار کنید تا بتوانید مشتری های بیشتری را به واسطه این افراد به دست آورید.
لطفا محصول را معرفی کنید.
شما وظیفه دارید محصول خود را به صورت کامل به مشتری معرفی کنید. این تولید محتوای شما وایسته به ماهیت محصول میتواند ویدیویی، متنی و یا تصویر باشد. پس حتما اگر محصولتان به بازدید بیشتری نیاز داشت حتما تولید محتوای ویدیویی داشته باشید. مشتری حق دارد تا به صورت کامل با جزییات محصول آشنا باشد. پس حتما مشتری را در جریان بگذارید. مشتری نباید پس از اینکه کالا را دریاف میکنید با جزییات آن آشنا شود. اگر کالای شما نکات منفی دارد حتما مشتری را با آنها در جریان بگذارید تا مشتری خودش تصمیم گیری کند، از گفتن نکات منفی هرگز نهراسید و با جرات آنها را بازگو کنید. پس تمامی نکات را به خوبی رعایت نمایید و تولید محتوای کاربردی داشته باشید و از تولید محتوا غافل نشوید زیرا رکن مهمی در فروش محصول و جذب مخاطب است.
در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشید.
شما علاوه بر کسب و کار سایتی باید بتوانید شبکه اجتماعی خود را به خوبی هندل کنید. با فعالیت در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام می توانید جامعه هدف خوبی را کسب کنید و اعتماد مشتریان را به دست آورید هم چنین با داشتن هایلایت رضایت مشتری می توانید از مشتری های که از شما خرید انجام داده اند خواهش کنید تا عکس رضایت محصولات خریداری شده را برای شما ارسال کنند و شما با دنبال کننده ها به اشتراک بگذارید. اینفلوئنسر مارکتینگ هم میتواند به خوبی به جلب اعتماد مشتری ها و افزایش فروش بسیار کمک کنید. اگر با اینفلوئنسر مارکتینگ آشنایی ندارید حتما مقاله مفید برتر آموز را مطالعه نمایید.
در کسب و کارتان شایسته باشید.
اگر کسب و کار و نیرو های فروش شما ساماندهی شده نباشد، مطمئنا نمی توانید به خوبی با مشتری ها ارتباط برقرار کنید. در ادامه برخی از ویژگی ها برای شایسته بودن کسب و کارتان میپردازیم:
- تایم کاری مشخص داشته باشید، این حق مشتری است که بداند شما کی حضور دارید و می تواند با شما صحبت کند.
- به صحبت های خریدار گوش دهید و همیشه حوصله مشتری ها را داشته باشید.
- با محصول خود آشنا باشید، مشتری اگر متوجه شود شما به محصول خود آشنایی ندارید نمیتواند به شما اعتماد کند.
- ویژگی ها و کارآیی محصول و خدمات خود را به مشتری نشان دهید تا بتوانید اعتماد وی را جذب کنید.
سخن آخر :
سعی کرده ایم به طور کامل به راههای جلب اعتماد مشتری برای افزایش فروش بپردازیم و توضیحات کاربردی را در این زمینه به شما دوستان محترم بیان کنیم. در نظر داشته باشید که مشتری ها مهم ترین رکن کسب و کار شما هستند وبه نوعی سرمایه های شما حساب می شوند. کسب و کار هایی موفق هستند که مشتریان راضی ای را دارند و این مشتری ها همیشه هوای کسب و کار را دارند. با کوچک ترین کار خطا می توانید مشتری ها را از کسب و کار خود دور کیند پس حتما به این نکته توجه داشته باشید. اگر در زمینه جلب اعتماد مشتری ها برای افزایش فروش راهکاری دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذاریذ. ممنون از توجه شما به برتر آموز.