امروزه شبکههای اجتماعی به یک قطب باقدرت و جزئی جداناپذیر از روزمره مردم تشکیل شده است. به طوریکه کاربران برای اوقات فراغت ، رفع خستگی ، کسب درآمد ، خرید و….. به شبکههای اجتماعی مراجعه میکنند. شبکه اجتماعی توییتر یکی از همین شبکههای مهم و محبوب میان مردم است. افراد میتوانند در توییتر مانند سایر شبکههای اجتماعی به اوقات فراغت و یا کسب درآمد بپردازند. استفاده از توییتر بسیار ساده و راحت است و تنها کافیست با ساخت یک اکانت به این دنیای بزرگ دسترسی داشته باشید. در ادامه همراه من و برتر آموز باشید زیرا میخواهیم به توضیح توییتر چیست؟ بپردازیم و نکات کاربردی را راجع به آن بیان نماییم.
آنچه که شما در این مقاله میآموزید:
- توییتر چیست؟
- Twitter Analytics چیست؟
- کاربرد توییتر چیست؟
- چگونه در توییتر تبلیغات انجام بدهیم؟
- مزیتهای تبلیغات در توییتر چیست؟
توییتر چیست؟
توییتر یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام ، فیس بوک و…. میباشد که در سال 2006 به طور رسمی در فضای وب به کاربران معرفی گردید. براساس آمار و تحقیقات توییتر یک شبکه اجتماعی بسیار محبوب میان کاربران میباشد و روزانه میلیونها توییت در آن قرار گرفته میشود. در واقع جک دورسی بنیان گذار توییتر در ابتدای راه قصد داشت تا پلتفرمی ایجاد نماید که در آن افراد به تعامل با دوستان خود بپردازند درست مانند سرویس پیام کوتاه!
اما پس از معرفی در سال 2007 استفاده مردم از این شبکه بسیار زیاد افزایش پیدا کرد و روزانه توییتهای زیادی در آن قرار میگرفت. این تازه آغاز راه پیشرفت و محبوبیت توییتر بوده است. در ابتدای راه اندازی آن حتی افراد محدودیت ارسال بیش از 140 کلمه در یک توییت را داشتند که این موضوع بیشتر مردم را یاد سرویسهای پیامکی میانداخت. که پس از گذشت سالها دیگر شاهد چنین موضوعاتی نیستیم!
درست همانند استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام که شما میتوانید با افراد زیادی در سراسر این کره خاکی ارتباط برقرار کنید توییتر هم این امکان را به شما میدهد تا بتوانید این ارتباط گسترده و نامحدود را داشته باشید.
تاریخچه نام توییتر از واژه Tweet به معنای جیک جیک کردن میآید و بی علت نیست که لوگو این پلتفرم به شکل پرنده طراحی شده است. کاربران در این ابزار مانند پرندهای هستند که تمامی خبرها را به گوش یکدیگر میرسانند.
شما انواع و اقسام خبرها را میتوانید در توییتر مشاهده نمایید.
Twitter Analytics چیست؟
اگر توییتر را برای کسب و کار خود راه اندازی کردهاید پس حتما به دنبال آن هستید که همواره آنالیزهای خوبی از توییتهای خود داشته باشید و در جهت بهبود شبکه اجتماعی خود تلاش کنید. ابزاری که این امکان را به شما میدهد ، Twitter Analytics نام دارد. برای استفاده از این ابزار تنها کافیست آدرس سایت https://analytics.twitter.com را سرچ نمایید. دقت کنید که باید از فیلتر شکن استفاده نمایید. سپس روی گزینه sign in with twitter کلیک نمایید و با پروفایل توییتری که قصد آنالیز آن را دارید وارد بشوید. با استفاده از این ابزار میتوانید شناختی دقیقی از کاربران خود داشته باشید و تولید محتوای هوشمندانه و درستی که بیشترین بازدهی را داشته باشد انتخاب نمایید.
پس از اینکه وارد توییتر آنالیتیکس شدهاید با عبارت زیر روبرو میشوید که به تفکیک هر یک را توضیح خواهیم داد:
Top Tweet
بخش Top Tweet یعنی توییتی شما پست کردید و بیشترین تعداد Impression یا همان میزان بازدید را در یک ماه اخیر به خود اختصاص داده است. خوب حالا دانستن این مورد چه فایدهای دارد؟ این کار باعث میشود با بررسی توییتی که بیشترین بازدید را دارد بتوانید باقی توییتهای خود را در آن مسیر پیش ببرید و بازدهی بهتری را دریافت نمایید.
New Followers
در این قسمت دنبال کنندههای جدید را مشاهده میکنید. با افزایش تعداد دنبالکنندگان یعنی اینکه دارید در مسیر درست حرکت میکنید و جامعه هدف به شما علاقه مند است.
Top Follower
Top Follower یعنی کسی که از بقیه دنبالکنندگان شما فالوورهای بیشتری دارد. از آنجا که فیو کردنها ، ریپلایها و منشنها به کاربران دیگر هم نمایش داده میشود، دنبالکنندههای پر طرفدار افراد بیشتری را به سمت صفحه شما هدایت خواهند کرد.
Top Mention
بین توییتهایی که افراد در توییتر شما را منشن کردهاند ، آن توییتی که بیشترین تعداد دیدهشدن را به خود اختصاص داده به عنوان Top Mention معرفی میشود و در این قسمت قرار میگیرد.
Engagements
Engagement ها عبارت هستند از هر کیلکی که روی توییتهای شما خورده است. باز کردن عکسها ، ورود به لینکها ، ریپلایها ، باز کردن پروفایل یا هر کار مشابهی Engagement محسوب میشود.
Engagement Rate
معیار Engagement Rate یا نرخ مشارکت عبارت است از تعداد کلیکها تقسیم بر تعداد دیده شدنهای یک توییت.
Twitter Reach Percentage
این معیار نشان میدهد که چه تعدادی از دنبالکنندگان شما توییتی را دیدهاند. اهمیت این عدد در آن است که شما میتوانید متوجه شوید که در زمان مناسب توییت میکنید یا خیر.
کاربرد توییتر چیست؟
خوب حالا که با این شبکه اجتماعی دوست داشتنی آشنا شدیم میخواهیم به بررسی کاربردهای آن بپردازیم. همواره باید این موضوع را به خاطر داشته باشید که هدف اصلی توییتر ارتباط گسترده میان افراد در سراسر جهان میباشد تا علایق ، نظرات ، اعتقادات ، افکار و…. خود را با هم به اشتراک بگذارند و به عبارتی بازخورد مناسب دریافت کنند. از افراد معمولی گرفته تا سلبریتیها و کسب و کارها میتوانند در این حوزه فعالیت کنند.
توییتر مناسب برای کسب و کارها
یکی از کاربردهای خوب و مفید این شبکه اجتماعی استفاده آن برای کسب و کارها با هدف جذب جامعه هدف میباشد. یکی از اهداف اصلی هر کسب و کاری این است که با جذب جامعه هدف و تبدیل آنها به مشتری به درآمد خوبی برسد. حالا این جامعه هدف را میتوان از طریق گوگل با فعالیت سئو ، از طریق شبکه اجتماعی و… بدست آورد. برای این که راجع به سئو اطلاعات کاربردی بیشتری را داشته باشید پیشنهاد میشود آموزش سئو را مطالعه نمایید.
نیازی نیست که در شبکه اجتماعی توییتر محصولات خود را قرار دهید و انتظار داشته باشید که مشتریها در همان توییتر ثبت سفارش کنند بلکه شما میتوانید با محتواهای کاربردی که تولید میکنید زمینه ساز خوبی برای جذب مشتریها شوید. معمولا وقتی مردم از برندی شکایت دارند و ناراضی هستند و یا بالعکس از کسب و کاری رضایت دارند از طریق رشته توییتهایی در توییتر به این موضوع میپردازند و بازخوردهای زیادی هم خواهد داشت.
یکی از ویژگیهای مناسبی که در توییتر میتوان به آن پرداخت برند سازی کسب و کارتان است. اولین سوالی که در این زمینه برای کاربران به وجود میآید این است که آیا هر کسب و کاری میتواند از توییتر استفاده کند؟
اگر بخواهیم به طور کلی به این سوال پاسخ دهیم میتوان گفت که بله! هر کسب و کاری میتواند برای خود یک اکانت توییتر داشته باشد ولی این که آیا هر کسب و کاری بازخورد مناسب از توییتر دریافت میکند یا خیر به عوامل مختلفی بستگی دارد. نکته اول این که محتوای تولید شما در جذب مخاطب بسیار تاثیر گذار است و اگر محتواهای شما خوب نباشد حتی با وجود فعالیت مستمر هم نمیتوانید آن بازخورد مناسب را دریافت نمایید. نکته دوم این است که ممکن است محتوای شما از کیفیت خوبی برخوردار باشد اما جامعه هدف مورد نظر شما اصلا در توییتر فعالیت نداشته باشند و شما در محیطی اشتباه در حال جذب نیرو و جامعه هدف هستید. پس حتما قبل از فعالیت تحقیقات درست در این زمینه داشته باشید که آیا اصلا جامعه هدف شما در توییتر فعالیت دارند یا خیر؟ در صورت منفی بودن پاسخ میتوانید از سایر شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام ، یوتیوب ، لینکدین و… استفاده نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد میشود آموزش اینستاگرام را مطالعه نمایید.
توییتر مناسب برای اوقات فراغت
بله کاملا تیتر را درست خواندهاید توییتر برای اوغات فراقت بسیار مفید است. شما میتوانید برای سرگرمی و جلوگیری از سر رفتن حوصله از این شبکه اجتماعی استفاده نمایید و حتی دوستان جدیدی در سراسر دنیا استفاده پیدا نمایید. با اشتراک گذاری محتوا ، تصویر و…. میتوانید بازخورد خوبی از دنبال کنندههای خود داشته باشید و حتی به دنبال جذب فالوور هم باشید. در حالت کلی توییتر یک ابزار خوب برای اوقات فراغت میباشد که میتوانید حتی اطلاعات مفیدی از آن بدست آورید.
توییتر مناسب برای خبرگذاریها
شبکه اجتماعی توییتر یک ابزار قوی برای درج خبر و خبرگذاری میباشد به عبارتی ابزار مفید برای خبرنگاران در سراسر دنیا است. اولین و جدیدترین اخبارها معمولا به سرعت در توییتر منتشر میشود و شما میتوانید بسیار سریع تر از آنها مطالع بشوید. اگر خبرنگار هستید میتوانید با درج خبرهای مهم و دست اول دنبال کنندههای زیادی را برای خود بوجود آورید. حتی بسیاری از اوقات مشاهده کردهایم که بسیاری از سران کشورها در تمامی دنیا ابتدا اهداف و اقدامات خود را از طریق درج توییت در توییتر بیان میکنند و سپس با خبرگذاریها مطرح میکنند زیرا سرعت انتشار آن بسیار بیشتر است. یکی از معضلاتی که درج اخبار در توییتر وجود دارد این است که شما محدودیت در تعداد کاراکتر برای پست گذاشتن دارید که می توانید تنها نکات مهم از اخبار را توییت نمایید و برای اطلاعات بیشتر لینک وبسایت خود را قرار بدهید.
توییتر مناسب برای لینک سازی خارجی
ایجاد بک لینک یا همان لینک سازی خارجی یک ویژگی مهم برای سئو سایت است که یکی از راههایی که شما میتوانید بک لینک دریافت نمایید لینک شبکههای اجتماعی است که جزو لینکهای با کیفیت به شمار میرود. بدین صورت که شما آدرس سایت خود را در شبکههای اجتماعی قرار دهید و علاوه بر کسب امتیاز مناسب برای سئو سایت ، کاربران زیادی را به سایت خود هدایت میکنید و این مورد یعنی افزایش ترافیک سایت و بالا رفتن بهره وری سایت شما!
توییتر مناسب برای افرایش ترافیک سایت !
سئوکاران همواره به دنبال این هستند که بتوانند فضایی را فراهم کنند تا از طریق آن ترافیک سایت شما افرایش پیدا کند. خوب شبکههای اجتماعی از جمله توییتر یکی از این راهها برای افزایش ترافیک سایت میباشد. تنها کافیست شما خلاصهای از محتوای خود حالا این محتوا هم میتواند اخبار باشد و یا معرفی محصول و یا ….. را توییت کرده و بریا مطالعه و بررسی ادامه مطلب از کاربر بخواهید که روی لینک داده شده کلیک نماید. به اینه ترتیب شما میتوانید یک ترافیک ارگانیک و سالمی را از طریق شبکههای اجتماعی به سایت خود وارد نمایید. همچنین جدا از این مورد میتوانید لینک سایت خود را داخل پروفایل توییتر خود بگذارید تا مشتری برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت شما مراجعه نماید.
توییتر مناسب برای تبلیغات!
درست همانگونه که زمانی که از اینستاگرام صحبت میکنیم شما به تبلیغات فکر میکنید در توییتر هم میتوان از دو طریق برای کسب و کار خود تبلیغات نمایید. روش اول که خود توییتر در اختیار کاربران قرار داده است استفاده از سرویس Promoted است یعنی توییت شما با این برچسب نامگذاری میشود و کاربر متوجه میشود که این توییت یک تبلیغ است که متاسفانه امکان استفاده از این قابلیت برای توییتر فارسی زبان وجود ندارد. در این حال شما میتوانید از روش دوم یعنی تبلیغات به وسلیه اینفلوئنسرهای توییتر کسانی که دنبال کنندههای زیادی دارند استفاده نمایید. بدین صورت که شما تبلیغات خود را به این افراد میدهید و این افراد بر اساس روشهایی که دارند پیج شما را تبلیغ می کنند.
توییتر مناسب برای بررسی و آنالیز رقبا !
همیشه یکی از استراتژیهای مهم در هر کسب و کاری این است که رقبای خود را باید آنالیز نمایید. این آنالیز فقط مربوط به وب سایت نمیباشد و شما باید تمامی شبکههای اجتماعی کاربران را زیر نظر داشته باشید! اگر رقبای شما در توییتر هم فعال هستند میتوانید پیج آنها را از لحاظ تولید محتوا و…. بررسی نمایید. میتوانید رقبای انگلیسی زبان خود را آنالیز نمایید و از آنها ایده بگیرید. اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید نیستید میتوانید آموزش زبان انگلیسی برتر آموز را مطالعه نمایید.
چگونه در توییتر تبلیغات انجام بدهیم؟
اگر توییتر را برای کسب و کار خود انتخاب کردید قطعا هدف اصلی و نهایی شما این است که بتوانید از آن برای بهبود کسب و کارتان استفاده نمایید و جامعه هدف زیادی را با برند خود آشنا نمایید. خوب یکی از این روشهای آشنایی تبلیغات در توییتر میباشد. میدانیم برای این که بتوانید تبلیغات خوبی را داشته باشید و بهترین بازدهی را دریافت نمایید باید بتوانید تمامی روشهای تبلیغات را به درستی پیاده سازی نمایید. در ادامه میخواهیم راجع به نحوه تبلیغات در توییتر صحبت نماییم پس همراه ما باشید و از نکات به خوبی استفاده نمایید.
1.هدف خود را از تبلیغات مشخص نمایید!
مهم ترین رکن در هر تبلیغاتی است که هدف شما از تبلیغات مشخص باشد. برای مثال میخواهید به فروش بیشتر برسید ، مخاطب جذب کنید ، تنها برند خود را معرفی نمایید و…. همگی میتواند یک هدف مشخص برای شما باشد. اگر هدف خود را مشخص نمایید باید تبلیغات خود را مخاطب با هدف در روند کسب و کارتان پیش ببرید.
شبکه اجتماعی پر قدرت توییتر برتر آموز
2.فضای توییتر را بشناسید!
یکی از موارد مهم هنگام تبلیغ این است که باید در ابتدا با فضای توییتر آشنایی داشته باشید!. قطعا این فضا با اینستاگرام و لینکدین متفاوت است و شما باید بتوانید این فضا را بشناسید. اگر در شناختن فضای توییتر موفق نباشید هرگز نمیتوانید در این فضا به خوبی کار و به رقابت با رقبای خود بپردازید!
3.پروفایل مناسبی را برای خود طراحی نمایید!
پروفایل شما در شبکه های اجتماعی درست مانند ویترین یک فروشگاه میباشد. همانطور که میدانید ویترین یک فروشگاه تا چه مقدار روی فروش و جذب مخاطب تاثیر گذار است پس با این دید پروفایل خود را طراحی نمایید. میتوانید از تصویر مناسب ، جملات مناسب به مخاطب این مفهوم را برسانید که در چه حوزهای فعالیت میکنید. حتما آدرس سایت خود را قرار دهید.
4. کلمه کلیدی مناسبی را برای تبلیغات خود انتخاب نمایید!
قطعا گاهی اوقات برای شما پیش آمده است که در گوگل به دنبال صفحه و یا سایتی هستید و به محض سرچ کردن کلمات کلیدی مختلف ، به یک باره آدرس شبکه اجتماعی اینستاگرام و یا توییتر را مشاهده میکنید. این موضوع اهمیت کلمات کلیدی در سئو شبکههای اجتماعی را نمایش میدهد.
5.در صفحه توییتر خود فعال باشید!
یکی از مواردی که حتما باید رعایت نمایید این است که شما در صفحه خود باید فعال باشید هر روز محتواهای لازم و کامل را برای دنبال کنندههای خود منتشر نمایید. اگر صفحه شما فعال نباشد نمیتوانید دنبال کنندههای زیادی را به صفحه خود بیاورید و انتظار بازخورد خوبی از تبلیغات خود نداشته باشید!
6. هشتگ گذاری را رعایت نمایید!
برای پستهای خود حتما از قابلیت هشتک گذاری استفاده نمایید و هشتگهای مناسب نیاز کاربر که قابلیت انتشار و بازخورد آن را افزایش میدهد قرار بدهید. هشتگها ابزارهای پرقدرتی برای تبلیغات در شبکههای اجتماعی هستند که نباید از آنها غافل شوید.
7.انتخاب پلن تبلیغاتی مناسب !
بعد از اینکه تمامی این موارد را انجام دادید حال نوبت آن میرسد که پلن تبلیغاتی خود را انتخاب نمایید یعنی اینفلوئنسری که میخواهید تبلیغات با آن انجام دهید را پیدا کرده و سپس فرآیندهای تبلیغات را پیاده سازی نمایید تا بتوانید بهترین نتیجه را از عملکرد خود داشته باشید.
مزیتهای تبلیغات در توییتر چیست؟
خوب حالا که با تبلیغات در شبکه اجتماعی توییتر آشنا شدید حال باید بررسی نمایید که مزیتهای تبلیغات در توییتر چیست؟ و چرا باید بین این همه شبکه اجتماعی تنها در توییتر تبلیغات خود را انجام بدهید.؟
نرخ کلیک بالا : یکی از ویژگیهای مثبت تبلیغات در توییتر این است که شما نرخ کلیک بالایی را تجربه خواهید کرد و نرخ CTR در تبلیغات آن بالا است. حتما در لینک گذاری خود دقت نمایید و لینکهای اشتباه درج نکنید تا این نرخ تبدیل را از دست ندهید!
تبلیغات سریع: در توییتر تمامی تبلیغات به سرعت انجام میشود و نرخ تبلیغات در آن بالا است یعنی تبلیغ شما خیلی سریع بدست جامعه هدف مورد نظر میرسد.
هدف گیری کلمات کلیدی : هدف قراردادن کلمات کلیدی مانند ادوردز گوگل در توییتر نیز امکانپذیر است و با استفاده از Keyword Targeting میتوانید پستهای مشخصی را که کلمه کلیدی موردنظر در آن قرار داشته هدف قرار دهید
سخن آخر :
سعی کردهایم به طور کامل راجب به موضوع توییتر چیست؟ توضیح داده و به بررسی نکات کاربردی راجب به کاربردهای آن بپردازیم. متاسفانه این شبکه اجتماعی برای کشور ما فیلتر میباشد و برای استفاده از آن از فیلتر شکن استفاده نمایید. پیشنهاد میشود حتما از این شبکه اجتماعی برای جذب جامعه هدف و دریافت بک لینک استفاده نمایید. سعی کنید روزانه به طور مستمر در این شبکه اجتماعی فعالیت داشته باشید و توییت کنید! از انواع تایپهای محتوایی مانند متنی ، تصویری ، ویدیویی استفاده نمایید و بررسی کنید که هنگام استفاده از کدام نوع بیشترین میزان علاقه و مشارکت کاربران را دارید. سعی کنید در توییتر سبک خودتان را پیش ببرید و از سایر افراد کپی برداری نکنید! از همه مهم تری نکات امنیتی مانند درج رمز عبور مناسب ، ثبت ایمیل و شماره تلفن و استفاده از تایید دو مرحلهای را رعایت نمایید.
اگر تا به الان تجربهای در زمینه استفاده از این ابزار و یا نکات کاربردی راجع به آن دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید . ممنون از شما برتر آموز.
نویسنده : تارا محمدزاده
تارا محمدزاده هستم کارشناس رشته علوم کامپیوتر. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.