همان طور که می دانید امروزه همه ی فروشنده ها یا بهتره بگم اکثر فروشنده ها دوره های مختلف فروش و بازاریابی محصول رو چه به صورت حضوری و چه به صورت غیر حضوری گذراندند و خوب بلدن چطور ما رو متقاعد کنند و با ما مذاکره داشته باشند. در نتیجه ما هم باید چیزهایی رو بدانیم تا بتوانیم همیشه یک خرید با کیفیت داشته باشیم و تخفیف گرفتن حرفه ای رو در خریمون داشته باشیم. با ما در برتر آموز همراه باشید تا اصول تخفیف گرفتن و چانه زنی رو اموزش ببینید.
اصول تخفیف گرفتن محترمانه و حرفه ای
اول کالا رو بشناسیم
یکی ازمهم ترین اصولی که همیشه باید قبل از خرید به اون توجه کنید این است که کالا رو بهتر از فروشنده بشناسید. خب با یک مثال سعی می کنم این مطلب رو بهتر باز کنم. فرض کنید من میخواهم یک تلفن همراه بخرم زمانی که من مراجعه می کنم برای خرید به مغازه فروشنده سعی میکنه با روش های up selling محصول مد نظر مارو معمولی و یا قدیمی نشون بده. یک فروشنده قوی معمولا با این استراتژی شروع میکنه : دوست عزیز با توجه به نیاز شما من می تونم یک مدل گوشی به روز تر و با امکانات بیشتر و اندکی اختلاف قیمت بهتون معرفی کنم . شما هم به عنوان یک خریدار به سبب نداشتن شناخت کافی از محصول مد نظرتون و به راحتی تلفن همراهی تهیه می کنید با قیمت بالاتر و گاها امکانات بیشتر که حتی ممکنه مورد نیاز شما نباشه.
تیپ شخصیتی فروشنده را تشخیص بدهید
این نکته بسیار مهمی است که بدانیم با هرکس به چه نحوی برخورد کنیم که احساس صمیمی بودن و راحتی با ما کند و این موضوع سبب می شود که راحت تر به اهداف خودمون دست پیدا کنیم ، حال چگونه با هرکس به درستی ارتباط برقرار کنیم ؟
یک راه ساده این است که راجب تیپ های شخصیتی تحقبق کنیم و ببینیم هر شخص را چگونه می توان بهتر شناخت و بهتر با او ارتباط برقرار کرد که لازمه این کار تحقیق در مورد big five یا مدل های رایج دیگر است که از حوصله این مقاله خارج است ولی یک راه میانبر وجود دارد و آن هم استفاده از نورون های آیینه ای است؛ اما نورون های آیینه ای چیست و چگونه میتوان از آن استفاده کرد؟
بهترین راه استفاده از نورون های آیینه ای این است که زمانی که فروشنده در حال معرفی محصول و تمزکز روی قانع کردن ما برای خرید است سعی کنیم فرم ایستادن او و حالت دست ها و نگاه و حتی تکه کلام های او را به صورت ناخوداگاه و به مرور زمان دقیق اجرا کنیم انگار ما آیینه او هستیم . این کار باعث جلب توجه نظر نفر مقابل و به اصطلاح نرم شدن طرف مقابل میکند.
از بازارهای بزرگ و رقابتی خرید کنید
همیشه سعی کنید برای خرید کردن به سراغ توزیع کننده های اصلی باشید. در مثال خرید تلفن همراه برای کسی که در تهران ساکن است بهترین جا کجاست؟ قطعا مکانی که همه ی مغازه دار ها برای تامین کالا به ان فکر می کنند درست است پاساژ علاِءالدین تهران زیرا در این محیط شدیدا رقابتی، همه سعی در فروش کالای خود با کمترین سود و شرایط مناسب برای خریدار هستند و نکته مهم این است که زمانی که شما در حال خرید هستید باید بگونه ای رفتار کنید که انگار این اولین خرید شما است و قرار است ارتباط شما ادامه دار باشد. معمولا در این جور مواقع فروشنده به سود های کوچک بعدی توجه دارد تا اینکه به فروش این تک محصول توجه کند و شما در واقع خرید خود را با یک تخفیف گرفتن حرفه ای انجام داده اید.
قیمت را بهتر از فروشنده بشناسید
بسیار مهم است برای چانه زنی قیمت شما اطلاعات درستی راجب محصول و قیمت انواع مدل های آن داشته باشید. برای مثال در همان مثال خرید تلفن همراه شما باید قیمت ها را داشته بدانید و حداقل یک بازه قیمتی در مورد ان ها بدانید خوب بهترین منبع قیمت دهی کجاست؟ بله درست حدس زدید در گام اول بهترین مرجع قیمت گرفتن از سایت های توزیع کننده ان محصول است که شدیدا فروشنده ها بر سر قیمت رقابت میکنند مانند ترب ، دیجی کالا و… اگر محصول ما در این سایت ها نبود شروع به سرچ در مورد کالا در بستر وب می کنیم و سایت هایی که با استفاده از آموزش سئو به رتبه های برتر رسیده اند را مورد بررسی قرار می دهیم و اگر باز هم قیمت و نوع کالا را پیدا نکردیم سراغ ان محصول در بازار های اصلی شهر میریم به نظر شما علت این کار چیست؟
این کار به این دلیل مهم است که شما پس از توضیحات فروشنده بازه و رنج قیمتی که بدست اورده اید را اعلام کنید و از او بخواهید علت این اختلاف قیمت را برای شما باز کند شما با این کار چند امتیاز مهم بدست می اوردید؛ اول این که فروشنده را اگاه می کنید که شما درباره محصول اطلاعات کافی دارید و دوم اینکه به او میفهمانید که رقبا او را به خوبی بررسی کرده و به دنبال خرید با بهترین شرایط هستید و سوما این شما هستید که لیدر گفتگو هستید می توانید به گفتگو جهت بدهید .همان طور که می بینید تخفیف گرفتن کار ساده ای است و فقط نیاز به اندکی تحقیق و خلاقیت دارد و همه می توانند از این راه های ساده استفاده کنند.
تکنیک های سیاه تخفیف گرفتن
خب چرا به این تکنیک ها تکنیک های سیاه می گویند؟ به این دلیل است که برخی از افراد به دلیل موضوعات اخلاقی استفاده از این تکنیک ها را درست نمی دانند و صرفا برای این موضوع درمورد این تکنیک ها مطالعه می کنند که اگر کسی از انها استفاده کرد بتوانند به ان ها پاسخ مناسبی بدهند. شما با دانستن این روش ها می توانند به راحتی هرچه تمام تر
اولین تکنیک دروغ محکم نام دارد
همان طور که از نام این تکنیک پیداست شما و یا طرف مقابل ممکن است به شما دروغی بگویید حال کجا و چطور ان را برای شما توضیح میدهم. این تکنیک در زمان های کاربرد دارد که شما در حال خرید کالایی هستید که برچسب قیمت ندارد یعنی چه ؟ فرض کنید من به یک مغازه برای خرید مبل رفته ام و محصولی که من انتخاب کرده ام را فروشنده به صورت مفصل توضیح میدهد و در پایان او قیمت پنجاه میلیون تومان را به من میدهد من از او درخواست تخفیف می کنم و بعد این کار را برای چند محصول دیگر هم انجام میدهم و در اخر محصول مورد نظرم را به فروشنده اعلام می کنم و به مرحله دریافت فاکتور میرسیم برای بار اخر قیمت محصول را از فروشنده سوال میکنم او قیمت چهل و هشت میلیون را به من اعلام می کند در این مرحله من کاملا جدی به او می گویم که شما قرار شد برای من قیمت چهل و پنج میلیون فاکتور کنید اگر قرار است قیمت بالاتری بدهید نمی خواهم ما دقایقی پیش با هم در مورد این محصول توافق کردیم … .
فروشنده در این هنگام تمام سعی خود را میکند که مارا به قیمت توافقی اولیه برساند ولی اگر فروشنده توانایی تعدیل قیمت را داشته باشد تمام سعی خود را میکند تا قیمت را کم تر از چهل و هشت میلیون فاکتور کند، شاید برایتان سوال پیش امده باشد چرا؟ به چند دلیل فروشنده نمی خواهد که شما رو از دست بدهد دلیل اول این است که او برای شما زمان زیادی را صرف کرده و نوعی دچار سو گیری شناختی شده است که بحث بسیار مفصلی است و حوصله این مقاله نیست و دلیل دوم این است که او به شما محصولات زیادی را معرفی کرده است و ممکن است که شک کند که قیمتی را اشتباه گفته باشد و دلیل سوم ان این است که پس از صرف انرژی زیاد روی شما برای بستن این معامله به نوعی بیشتر درگیر احساسات خود شده است تا منطق خود.
این روش برای خرید محصولاتی مناسب است که در یک محیط محدود انتخاب های زیادی برای شما فراهم شده باشد یا این که تعداد زیادی خریدار در اون محیط وجود داشته باشد. دقت کردید شما با یک تکنیک سیاه تخفیف زیادی گرفتید ولی اساس اولیه ان یک دروغ بود خوب هدف از بیان این موضوع این بود که اگر فروشنده از این روش استفاده کرد شما چه واکنشی نشان دهید یعنی او قیمت چهل و هشت میلیون تومانی را به شما پنجاه و پنج میلیون بگوید و با تخفیف سه میلیون تومان کم کند در این مواقع بهترین کار تهدید فروشنده به ترک خرید است و این موضوع را به او یاد اورشوید که قیمت ها را به درستی به یاد دارید و یا حتی برخی از ان ها را ثبت کرده اید.
استفاده از رقیب است به عنوان شخص ثالث
زمانی که شما برای خرید میروید قطعا در مسیر مغازه هایی را بررسی می کنید که ممکن است محصول مورد نظر شما را داشته باشند سعی کنید در این دید و بازدید ها اسم یک یا دو نفر از ان ها را که به نظرتون مغازه بزرگ و مطرحی دارند را بپرسید و به خاطر بسپارید .خوب به نظر شما این موضوع چه ارتباطی با تخفیف گرفتن دارد و چرا تکنیک های سیاه ما می باشد ؟؟ با طرح یک مثال براتون توضیح میدم. فرض کنید من میخواهم یک شلوار لی بخرم در بازار مغازه ها رو بررسی می کنم تا ببینم کدام مغازه محصول مورد نظر من رو داره. یکی از مغازه ها که تنوع بالایی دارد محصول مد نظر من رو داره و من قیمت پونصد هزار تومن رو پیشنهاده میده و میگه شاید بتونم ده درصد هم به شما تخفیف بدم دراین هنگام من سعی می کنم اندکی به فروشنده نزدیک شوم و نام او را سوال کنم و جمله خود را این گونه اغاز می کنم.
چهره شما خیلی برای من اشناست فامیلی شما چیست؟ من قبلا کجا شمارو دیدم و…
بعد از بدست اوردن اطلاعات ازمغازه دار به یک بهانه ای خداحافظی می کنم به گشتن ادامه میدهم.
بعد از چند مغازه ان طرف تر مجددا اون شلوار لی را می بینم از فروشنده راجب اون محصول سوال می کنم و اجازه میدهم فروشنده محصول را به من معرفی کند وقیمت نهایی را به من بدهد. در این هنگام من خود را به عنوان یکی از بستگان فروشنده قبلی جا میزنم و می گوییم که من از قیمت اصلی این محصول اطلاع دارم و چون سایز من رو اون فامیلمون نداشت سراغ مغازه های بعدی رفتم قطعا شما خواهید دید که قیمت چقدر متفاوت خواهد بود و گاها اون شلوار لی چهار صد و پنجاه هزار تومنی را من ممکن است سی صد و پنجاه هزار تومان بخرم . من با این کار قیمت را شکستم و به تخیفی عالی دست پیدا کردم و یا حتی می توانم فقط نام مغازه را ببرم که درصورتی که اون فروشنده اخر مغازه را شناخت نتواند حدس بزند که من با چه کسی صحبت کرده ام و اطلاعات گرفته ام.
کلام پایانی
تخفیف گرفتن حرفه ای کار بسیار اسانی است فقط شما باید بدانید که چه چیزی میخواهید بخرید از کی و از کجا میخواهید بخرید و چه کسانی فروشنده این محصول هیستند و محصول های مشابه چیست …
به قول بزرگان برای شکستن اهن به اهن نیاز است نه چوب و نه گچ
چرا این نقل قول را یاد اور شدیم شما برای این که با یک فروشنده ماهر گفت و گو کنید شما باید بهتر از خود او ، او را بشناسید و بدانید هر لحظه در ذهن او چه میگذرد. شما می توانید برای درک بهتر اهداف یک فروشنده به سایت برتر اموز رفته و راجب ان ها تحقیق کنید. یادتون باشه هیچ چیزی در این دنیا ارزش دروغ گفتن نداره و هدف از بیان این تکنیک های سیاه تخفیف گرفتن این بود که شما را بارشگرد های برخی از فروشندگان و یا خریداران اشنا کنیم که همیشه استراتژی برای مقابله با ان ها داشته باشید و سعی کنید همیشه با صداقت و مزاح تخفیف بگیرید من به شخصه همیشه در اخرین لحظات خرید به فروشنده می گویم که نمک یک خرید تخفیف گرفتن است وشما با میزان تخفیفی که به من میدهید از من مشتری وفاداری می سازید که بهتر از صد تا اینستاگرام و سایت برای شما تبلیغ می کنه … .
دیدید گاها با یک شوخی و لبخند ساده می توانید بهترین تخفیف ها را با حفظ کرامت انسانی و شخصیت والای خودتون بگیرید