امروزه بازاریابی نوین امری به روز و آنلاین است. دیگر کمتر کسی به فکر پخش تراکت و یا دیگر روشهای بازاریابی سنتی میباشد. شما برای بازاریابی آنلاین نیز، نیاز به استراتژی و برنامه دارید. شما ممکن است مقدار زیادی روی دیجیتال مارکتینگ هزینه کنید، اما نکته بسیار مهم و اساسی این است که شما باید پلتفرمهای تبلیغاتی مختلف و استراتژیهای تبلیغاتی را بشناسید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از بهترین روشهای بازاریابی آنلاین آشنا کنیم. روشی که مخاطبان آن بیش از یک و نیم میلیارد نفر است. روز به روز نیز به این آمار افزوده میشود. بله درست حدس زدید ما در مورد جیمیل صحبت میکنیم. جیمیل یک پلتفرم ایمیل رسان است که به دلیل ویژگیهای جذاب خود مورد توجه اکثر کمپانیها و مردم عادی قرار گرفته است. روز به روز دسترسی شما به جیمیل به واسطه تلفنهای همراه هوشمند و اینترنت همراه آسانتر میشود و این امر کمک به افزایش مخاطبان این پلتفرم میکند.
معمولا در جوامع پیشرفته مردم بیشتر از ما ایرانیان از جیمیل استفاده میکنند و در بازههای زمانی کوتاهتر نیز به چک کردن آن مشغول میشوند. اما به لطف تلفنهای همراه هوشمند، این فرهنگ در کشور ما مورد استقبال قرار گرفته است. شما به عنوان یک استراتژیست بازاریابی و یا به عنوان یک صاحب کسب و کار بهترین زمان است، تا بازار به بلوغ نهایی خود نرسیده است. بیشترین استفاده را از این موقعیت ببرید.
با ما همراه باشید تا شما را با تبلیغات در جیمیل و تاثیرات آن در بازاریابی نوین به صورت دقیق و کاربردی آشنا کنیم. دیجیتال مارکتینگ امروزه نیاز به هوشمندی و پلنهای تبلیغی »اجرایی دارد. اگر شما به تبلیغات آنلاین علاقهمند هستید، میتوانید به بخش « آموزش اینستاگرام » در سایت برترآموز مراجعه کنید، و از محصولات و دوره آموزشیهای مرتبط استفاده کنید. شما برای تبلیغات هوشمند، نیاز دارید که از مسیرهای مختلف دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید.
جیمیل چیست؟
ما اگر بخواهیم به تعریف تبلیغات در بستر جیمیل برسیم باید قبل از آن به یک تعریف مشترک و کاربردی از جیمیل برسیم. جیمیل یک سیستم ایمیل رسان رایگان است که توسط شرکت گوگل ساخته شده است. این پلتفرم بواسطه روش دعوت نامه و در ابتدا شروع با عضو گیری کرد. از مهمترین ویژگیهای این پلتفرم میتوان به فضای آزاد زیاد اشاره کرد که در ایمیل رسان یاهو همچین قابلیتی وجود نداشت.
این پلتفرم به دلیل توجه به نیاز مخاطبان و امکانات به روز خود توانست به سرعت جای خود را در میان کاربران پیدا کند و به یک آمار فوق العاده در تعداد کاربر و محبوبیت بین کاربران دست پیدا کند. ممکن است شما با شناخت جیمیل از خود سوال کنید، چه دلیلی دارد که جای ایمیل مارکتنیگ از جیمیل مارکتینگ استفاده کنیم؟ سوال شما سوال به جا و مهمی است. شما در تبلیغات ایمیلی میتواند تا 100 کاراکتر استفاده کنید، در حالی که شما در تبلیغات جیمیلی حداکثر 25 کاراکتر مجاز است. اما شما به این موضوع توجه داشته باشید که در تبلیغات جیمیلی شما میتوانید محتوای ویدویی داشته باشید.
شما در تبلیغات ایمیلی اگر میخواستید به چنین قابلیتی دست پیدا کنید، لازم بود که به صفحه ثالث بروید که معمولا در جیمیل مارکتینگ این به این صورت نیست و خود شخص در صفحه خود میتواند، محتوای تبلیغی شما را مشاهده کند. این موضوع زمانی قابل اهمیت است که برخی افراد به جهت جلوگیری از فیشینگ اطلاعات معمولا صفحات ناشناس را در وب باز نمیکنند. از طرف دیگر شما اگر به مخاطبان در حال رشد جیمیل نگاه کنید. این انتخاب، انتخاب عاقلانه تری است. یکی دیگر از دلایلی که جیمیل مارکتینگ طرفداران بیشتری دارد، این است که شما در جیمیل مارکتینگ تنوع پلن تبلیغاتی بهتری دارید. که در ادامه به بررسی این موارد دقیق و عمقیتر میپردازیم.
تبلیغات در جیمیل (Gmail sponsored ads) چیست؟
قطعا برای شما هم پیش آمده است که زمانی که به جیمیل خود مراجعه میکنید، جیمیلهای از منابع ناشناس دریافت کرده باشید. معمولا افراد از سر کنجکاوی این جیمیلها را باز میکنند و به آنها نیم نگاهی دارند. به این فرآیند جیمیل مارکتینگ میگویند. تبلیغات جیمیل به صورت تعاملی است و در برگههای مخصوص تبلیغات و یا شبکههای اجتماعی قرار میگیرند. البته از مهمترین ویژگیهای جیمیل مارکتینگ میتوان به ارسال جیمیل به مخاطبین هدفمند اشاره کرد.
البته این موضوع را مدنظر قرار بدهید که شرکت گوگل اطلاعات شخصی هیچ یک از کاربران خود را به فروش نمیرساند و این دسترسی به مخاطبین هدفمند بر اساس الگوریتمهای خاص خود انجام میشود. که در بخشهای بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.
این ویژگی برای کسب و کارهای بسیاری حائز اهمیت است. شما در جیمیلهای ارسالی خود میتوانید تبلیغات فراوانی شامل عکس،فیلم، متن و… استفاده کنید. البته در این بخش معمولا قدرت طراحی جیمیل تبلیغاتی خود را نباید دست کم بگیریم. منظور ما این است که محتوای شما باید به قدری برای مخاطب شما جذاب باشد که منجر به اکشن شود. شما برای طراحی یک محتوای تبلیغاتی عالی میتوانید به بخش مقالات برترآموز مراجعه کنید و در آن بخش از مقاله « تولید محتوای موفق » استفاده کنید.
یک جیمیل تبلیغاتی چگونه به مخاطب نمایش داده میشود؟
قبل از هرچیز لازم به ذکر است تمامی تبلیغاتی که برای شما ارسال میشود بر اساس رصد فعالیتهای آنلاین شما بواسطه الگوریتمهای گوگل انتخاب میشود. گوگل به هیچ وجه به محتوای جیمیلهای شخصی شما دسترسی ندارد و حریم شخصی شما همیشه محفوظ است. اگر شما به سربرگ promotion در جیمیل خود دقت کرده باشید، تمامی جیمیلهای شما دارای برچسب AD میباشد. در این قسمت معمولا جیمیلهای تبلیغاتی شما قرار دارند. البته لازم به ذکر است ممکن است گاهی جیمیلهای تبلیغاتی شما به واسطه وارد کردن آدرس جیمیل خود در سایتهای مختلف، در پوشه اصلی شما قرار بگیرد.
گاها برخی از افراد نیز به واسطه تغیرات در پلتفرمهای فرستنده جیمیل سعی بر این دارند که جیمیلهای خود را در پوشهای به غیر از سربرگ promotion قرار دهند. که این تکنیک جزو تکنیک های سیاه این بخش میباشد و به شما توصیه نمیشود، چرا که از همان ابتدا به مخاطب احساس بی اطمینانی القا میکند.
زمانی که شما به تبلیغات آنلاین فکر میکنید قطعا سایت نیز دارید، شما برای بهتر دیده شدن و دریافت مخاطب جدید اقدام رپورتاژ نویسی و لینک سازی خارجی میکنید. از این رو ما در مجموعه برترآموز بهترین و جامعترین دوره رپوتاژنویسی ایران را به نام « آموزش رپورتاژ آگهی » برای شما طراحی کردهایم. شما با این دوره کاربردی سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل در صفحه اول و در 5 سایت برتر نمایش دهید.
آیا تبلیغات در جیمیل بهترین راه بازاریابی آنلاین است؟
شما تا این قسمت به صورت کلی با جیمیل مارکتینگ آشنا شدید، اما معمولا در این قسمت سوال اساسی این است که با توجه به راههای تبلیغاتی مختلفی که وجود دارد آیا بهترین راه تبلیغات آنلاین، تبلیغات جیمیلی است؟ ما در این بخش به مزیتهای رقابتی این پلتفرم میپردازیم و تصمیم نهایی را به عهده شما میگذاریم.
-
تعداد کاربران قابل توجه
ما در بخشهای ابتدایی معرفی این پلتفرم به شما اطلاع دادیم که این اپلیکیشن بیش از یک و نیم میلیارد کاربر فعال دارد. شما سیستمهای تبلیغاتی دیگر را بررسی کنید، چه میزان کاربر فعال دارند؟ سرعت رشد کاربران فعال آنها به چه صورت است؟ شما قطعا با بررسی دو سوال قبلی شگفت زده خواهید شد.
-
سیستم پرداخت عادلانه
اگر شما از سیستمهای ایمیل مارکتینگ استفاده کرده باشید، قطعا اطلاع دارید که شما زمانی که تبلیغاتی ایمیلی را استفاده میکنید، از شما به ازای ارسال هر ایمیل مبلغی را دریافت میکند. اما در سیستم تبلیغاتی جیمیل مارکتنیگ شما به ازای هر کلیک مبلغی را پرداخت میکنید. منظور ما این است که، اگر کاربر جیمیل به تبلیغات شما بی توجه باشد و روی آن کلیک نکند، به دلیل عملی نشدن اهداف تبلیغی شما، مبلغی از شما دریافت نمیکند. این موضوع باعث شده است که پلتفرم جیمیل به تبلیغات عادلانه و موثر معروف باشد.
-
پلن های تبلیغاتی متنوع
شما ممکن است به عنوان استراتژیست تبلیغاتی یک برند و یا یک کمپانی بزرگ از تبلیغات خود اهداف متفاوتی داشته باشید، مانند فروش، آگاهی از برند، پاسخ به یک شایعه، به چالش کشیدن رقبا … . با توجه به موارد ذکر شده، شما میتوانید پلنهای تبلیغاتی متنوعی را انتخاب کنید که در مقالات بعدی به صورت مفصل هریک از این پلنهای تبلیغاتی را بررسی میکنیم. پلتفرم جیمیل به دلیل امکانات و الگوریتم های قوی که دارد میتواند شما را در طراحی پلن تبیغاتی شخصیتان یاری کند و از طرفی میتوانید با بررسی پلنهای متفاوت تبلیغاتی جیمیل، استراتژی تبلیغاتی خود یکپارچه و هوشمند اجرا کنید.
-
تارگتینگ مخاطب هدف
یکی از مهمترین خواستههای هر مدیر بازاریابی این است که به مخاطبین هدفمند دسترسی داشته باشد، چرا که با دسترسی به مخاطبین هدفمند میتواند بهترین بازدهی را از تبلیغات و سرمایه گذاری خود بدست بیاورد.
شما میتوانید با انجام تبلیغات خود به واسطه جیمیل تا حد زیادی به این هدف دست پیدا کنید. چرا که جیمیل با بررسی عملکرد فعالیتهای آنلاین شما میتواند به میزان مناسبی علایق و فعالیت شما را متوجه شود. البته مجددا این نکته را یادآور میشوم که جیمیل هیچگونه دسترسی به محتوای پیامهای شما ندارد و حریم خصوصی شما همیشه حفظ میکند.
شما بواسطه سرچهایی که داخل گوگل در حالت عمومی انجام میدهید و یا استفاده از اپلیکیشنهایی که گوگل صاحب امتیاز آنها است. به گوگل سرنخهایی راجب شخصیت و علایق خود میدهید. گوگل به هیچ وجه این اطلاعات را به صورت شخصی در اختیار کمپانیهای تبلیغاتی قرار نمیدهد. او اطلاعات را به صورت گروهی استفاده شخصی میکند و کسی خارج از کمپانی گوگل به این اطلاعات دسترسی ندارد. از طرفی این موضوع باعث میشود شما برای دسترسی به مخاطب هدفمند به فقط به سراغ گوگل بروید.
-
شخصی سازی تبلیغات
این ویژگی از برترین ویژگیهای تبلیغات در جیمیل است، چرا که شما میتوانید با توجه به نیاز خود محتوای خود را شخصی سازی کنید. شما به واسطه دسترسی به این تبلیغات میتوانید به بهترین نحو ممکن بازدهی کسب کنید. به شما توصیه میکنم برای ساخت یک محتوای شخصی سازی شده و جذاب به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و از مقاله « هرم بازاریابی محتوا چیست » استفاده کنید. شما در این مقاله با کد گذاری محتوا و جذاب سازی محتوا به صورت کاربردی آشنا می شوید. تولید محتوای جذاب و شخصی سازی شده نیاز به استراتژی و پلن تبلیغاتی دارید که در این مقاله به صورت جامع فرا خواهید گرفت.
-
استفاده از محتوای ویدیویی
همیشه یکی از جذابترین و کاربردی ترین محتواهای تبلیغاتی محتوای ویدیویی است. شما برای تبلیغات انبوه اگر بخواهید از محتوا ویدیویی به صورت تبلیغات تلوزیونی و یا تبلیغات ماهوارهای استفاده کنید، قطعا هزنیه قابل توجهای باید پرداخت کنید، در صورتی که شما برای استفاده از پلتفرم جمیل هزینه بسیار کمتری و بر اساس کلیک کاربر پرداخت میکنید. از طرفی شما میتوانید با توجه به ویژگیهای قبلی بیان شده، یک محتوای تبلیغاتی شخصی سازی شده به صورت ویدیویی استفاده کنید که تاثیر بیشتر خواهد داشت. نکته جذاب دیگری که در استفاده از سیستم جیمیل به صورت محتوای ویدیویی وجود دارد، شما میتوانید به سیستم گزارش دهی دقیق دست پیدا کنید که در تحلیل نتایج برای شما بسیار مفید است.
-
امکان آنالیز نتایج
اگر بخواهیم یکی از مهمترین عوامل برای طراحی پلن تبلیغاتی به صورت بلند مدت را نام ببریم، قطعا امکان آنالیز نتایج تبلیغات است. شما میتوانید بازخوردهای کاربران مختلف را از تبلیغات خود آنالیز کنید. این موضوع به این دلیل مهم است که شما با بهینه سازی و آنالیز تبلیغات خود میتوانید، به سیستم موثر بازاریابی و تبلیغات دست پیدا کنید. که این ویژگی، ویژگی کمی نیست.
معمولا سیستم گزارش دهی گوگل همیشه مورد توجه آژانسهای تبلیغاتی بوده است. به این دلیل که میتوانند با مدل سازی صحیح به بازدهی بهتر و مشتریان بیشتر دست پیدا کنند. در نتیجه شما نیز به عنوان یک شرکت خصوصی میتوانید بهترین استفاده از این امکانات را داشته باشید.
-
تکرار چرخه بازاریابی
در بخشهای قبلی به صورت مفصل راجب بازاریابی شخصی سازی شده و همچنین راجب امکان تحلیل نتایج صحبت کردیم. در این بخش شما میتوانید با توجه به تحلیل دادههای خود و طراحی یک محتوای شخصی سازی شده جدید به مخاطبان قبلی خود که واکنش داشنتد، مجدد جیمیل بزنید. شما با این کار احتمال اکشن نهایی و نتیجه گرفتن را به صورت قابل توجهای افزایش میدهید.شما به واسطه تکرار این چرخه به صورت مداوم میتوانید بهترین نتیجه را کسب کنید. به یاد داشته باشید بازاریابی به روش تبلیغات در جیمیل نیازمند خلاقیت و بهبود نتیجه است در غیر این صورت شما به واسطه تکرار این چرخه نه تنها به سود نمیرسید بلکه به زیان دست پیدا میکنید.
کمپین دیسکاوری ( Google Discover)
شرکت گوگل به جهت افزایش بازدهی تبلیغات شما و از طرفی به جهت رشد بیزیتس خود از تاریخ 1 جولای 2021 اجازه ایجاد کمپینهای تبلیغاتی جدید در جیمیل را به کسی نمیدهد. (البته اگر شما قبل از این تاریخ اقدام به ثبت پروژههای تبلیغاتی خود کرده باشید، برای فراخوانی آن مشکلی نخواهید داشت.) او از این تاریخ به بعد به شما توصیه میکند برای طراحی کمپینهای تبلیغاتی خود از برنامه دیسکاوری استفاده کنید. شاید برای شما سوال باشد، چرا این برنامه را به شما پیشنهاد داده است و از طرفی شما را نسبت به قبل اندکی محدودتر کرده است.
اولین دلیل این کار گوگل این است که شما به مخاطب بیشتری دسترسی دارید و به جای یک و نیم میلیارد مخاطب به بیش از 3 میلیارد مخاطب ( البته در پلتفرمهای مختلف ) دسترسی خواهید داشت که امکان شخصی سازی و تمامی موارد قبلی ذکر شده وجود دارد. از طرف دیگر شما به واسطه گوگل دیسکاوری نه تنها به جمیل درسترسی دارید بلکه به دیگر پارتنرهای گوگل مانند تبلیغات در یوتیوب نیز دسترسی دارید و از طرفی میتوانید کمپین تبلیغاتی خود را اندکی پیشترفته تر و هوشمندتر کنید.
شما به تمام ویژگیهایی که در تبلیغات جیمیل دسترسی داشتید، در گوگل دیسکاور نیز به صورت جامع و کامل دسترسی خواهید داشت. از جمله مهمترین آنها میتوان به پیشنهاد هزینه اتوماتیک ( Smart Bidding )، هدف گذاری مخاطبان ( Audience Targeting )، تبلیغات نیتیو یا همسان ( Native Ad ) و دسترسی (Reach) اشاره کرد.
تبلیغات چند بیزینسی
قطعا یکی از جذاب ترین و کاربردیترین ویژگیهای گوگل دیسکاور امکان تبلیغات چند بیزینسی است که در صورتی که شما بتوانید به درستی از آن استفاده کنید. میتوانید مشتریان و مخاطبین رقبای خود را نیز بدست بیاروید. از این رو یک رقابت سالم در ارائه بهتر کالا و خدمات شکل خواهد گرفت.
در بخشهای قبلی زمانی که شما از تبلیغات در جیمیل استفاده میکردید، زمانی که شما یک جیمیل تبلیغاتی برای کاربر ارسال میکردید. زمانی که او روی آن کلیک میکرد به لندینگ پیج شما دست پیدا میکرد و به صورت مستقیم با شما در ارتباط بود. اما با این قابلیت شیوه اجرا کاملا متفاوت است. در این حالت یک جیمیل برای مخاطب ارسال میشود. در آن علاوه بر شما دیگر رقبا شما نیز که از این سرویس استفاده کردهاند را نیز در کنار شما نمایش میدهد.
کاربر دراین مرحله مختار است که بهترین گزینه را انتخاب کند، و اگر مخاطب شما را انتخاب کند به صفحه شما منتقل میشود در صورتی که رقیب شما را انتخاب کند، مسیر کاملا متفاوت است و به رقیب شما دست پیدا میکند. شما به واسطه این تبلیغات با استفاده صحیح از مزیت رقابتی خود میتوانید، کاربران جدید و مخاطبان رقبای خود را نیز بدست بیاورید و از طرفی هزینه تبلیغات نیز برای شما اندکی کمتر است، البته این موضوع به پلن فعال شما نیز بستگی دارد.
شما به واسطه گوگل دیسکاور میتوانید به تبلیغات داینامیک نیز دست پیدا کنید، که در مقالات بعدی به صورت کامل خدمت شما توضیح خواهیم داد.
سخن پایانی
اگر شما به رشد کسب و کار خود فکر میکنید، باید از روشهای مختلف بازاریابی آنلاین اطلاع داشته باشید. امروزه یکی از روشهای تبلیغات که معمولا مورد توجه بیزینسهای بزرگ و متوسط است، تبلیغات بواسطهی جیمیل است . این فرصت پیش آمده معمولا در مراحل ابتدایی بیزینس که به دنبال آگاهی دیگران از بیزینس خود هستید، بسیار جذاب و تاثیر گذار است، الخصوص که شما میتوانید از سیستم گزارشدهی آن نیز استفاده کنید و پلن بعدی تبلیغاتی خود را بهینهتر و کامل تر کنید. امروزه تبلیغات در جیمیل با توجه به شرایط کشور ما و رشد روز افزون استفاده کاربران از آن میتوان به منزله رشد موثرشما باشد، همچنین رقابت نیز در این حوزه معمولا اندکی سادهتر است.
بازاریابی نوین و فروش آنلاین نیاز به ابزار خود دارد، شما اگر بتوانید از این ابزار به صورت بهینه استفاده کنید، قطعا میتوانید بازدهی مناسب و نتایج عالی کسب کنید. امروزه تبلیغات نیازمند خلاقیت است تا صرف هزینه . چرا که شما در صورتی که متفاوت دیده شوید، دیگران تبدیل به مبلغین شما خواهند شد. امروزه تبلیغات نیاز به خلاقیت و امتحان روشهای تازه دارد. شما برای این که تبلیغات خود داشته باشید، نیاز به مخاطب هدفمند دارید. به لطف تبلیغات در جیمیل شما به این امکان دست خواهید یافت، اما مهم است محتوایی داشته باشید که بتوانید بواسطهی آن بتوانید کابر را مجذوب خود کنید. مهم است محتوایی داشته باشید که برای مخاطب سوال ایجاد کنید. مهم است محتوایی داشته باشید که کاربر احساس نیاز کند.
نویسنده : امیر شادان پور
امیر شادان پور فعال بازار مالی، پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ