امروزه یکی از نیازهای اصلی دیجیتال مارکتینگ تبلیغات در کانالهای مختلف تبلیغاتی میباشد. ما در این مقاله در سایت برترآموز قصد داریم به صورت اصولی و کاربردی در مورد تبلیغات در تلگرام، انواع تبلیغات و اصول به کارگیری آن به شما آموزشهایی بدهیم. چرا که تلگرام یکی از فعالترین و جذابترین کانالهای تبلیغاتی است که شما میتوانید از آن استفاده کنید. برخی از کسب و کار ها از تبلیغات در تلگرام نتیجه فوق العاده میگیرند و برخی دیگر از تبلیغات در تلگرام هیچ بازخوردی نمیگیرند به نظر شما علت چیست؟ به نظر شما وجه تمایز این دو صرفا در محتوای تبلیغاتی آنها است؟ با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا به صورت کاربردی به تفاوتها دست پیدا کنید و یک تبلیغات کاربردی و عالی در تلگرام استفاده کنید.
معمولا زمانی که صحبت از تبلیغات در تلگرام میشود، برخی به دلیل فیلتر شدن آن و کاهش کاربران ایرانی از آن خیلی استقبال نمیکنند. اما جالب است بدانید که زمانی که تلگرام فیلتر شد. در ابتدای امر یک کاهش کاربران ایرانی را داشت اما بعدها با بروز رسانی و استفاده از پروکسی و فیلترشکنهای رایگان این خلاء ایجاد شده را پر کرد و رشد قابل توجهای نیز داشت. ما در این مقاله در مورد انواع تبلیغات در تلگرام از جمله تبلیغات بازدیدی، تبلیغات ساعتی، تبلیغات کلیکی، تبلیغات انبوه، طراحی ربات تبلیغاتی و… صحبت خواهیم کرد و همچنین در مورد انتخاب بهترین کانالها و راهنمای انتخاب یک کانال مناسب به شما مشاورههایی خواهیم داد.
چگونه یک کانال با بازدهی عالی از بین گزینههای پیشنهادی پیدا کنیم
زمانی که صحبت از کانال تبلیغاتی مناسب در تلگرام میشود به اشتباه حتی برخی از مدیران بازاریابی آنلاین گمان میکنند به هر میزان که کانال قدیمی تر و یا شلوغ تر باشد، میتوانند بازدهی مناسبتری داشته باشند. در صورتی که این موضوع کاملا اشتباه است، برای تبلیغات در تلگرام همیشه الویت اول شما باید کیفیت تبلیغات شما باشد نه کمیتهای موجود در کانال. ما در این بخش به شما نکاتی را آموزش میدهیم که یک کانال را بر اساس کیفیت فعالیت آن و همچنین ارتباط با تبلیغاتتان پیدا کنید.
راجب کیفیت محتوا و اعضاء آن تحقیق کنید
زمانی که شما میخواهید یک کانال تبلیغاتی را انتخاب کنید اولین کاری که باید انجام دهید این است که بررسی کنید به چه میزان اعضا فیک دارند و به چه میزان بازدید فیک دارند. چرا که متاسفانه امروزه برخی از رباتهای تلگرامی علاوه بر کاربر فیک به شما، بازدید فیک نیز میفروشند. سپس برای تحقیقات بیشتر سعی کنید، به مدت هفت یا هشت روزه کانال تلگرامی را زیر نظر بگیرید و تبلیغاتی که قرار میدهند را چک کنید، در وهله بعدی سعی کنید که با صاحبین تبلیغات ارتباط برقرار کنید و راجب بازخورد تبلیغات آنها اطلاعات بدست بیاورید. این موضوع مهم است که شما تلاش کنید، صحت سنجی دقیق نسبت به کانال داشته باشید و از طرفی باید تمام سعی خود را انجام دهید که تبلیغات شما به صورت موثر در زمان درست و دربخش درست نمایش داده شود که بعدا بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.
یکی دیگر از مسائلی که شما باید به آن توجه کنید این است که کیفیت محتوا مناسبی داشته باشد. منظور از این بخش این است که شخص از اطلاعات دست اول و طبقهبندی شده استفاده کرده باشد. با ذکر یک مثال به درک بهتر شما کمک خواهیم کرد. فرض کنید شما تولید کننده کفش ورزشی هستید و میخواهید به کانال ورزش سه یک تبلیغات بدهید. قطعا شما برای تبلیغات در تلگرام به کانال مناسبی پیام دادهاید، چرا که این کانال اخبار ورزشی را به صورت دست اول و در سریعترین زمان ممکن نشر میدهد، حال فرض کنید به جای ورزش سه شما به یک کانال خبر ورزشی تبلیغات بدهید که اخبار ورزش 3 را بعد از مدتی در کانال خود اضافه می کند.
از نظر بازاریابی محتوا این موضوع به منزله محتوای بی کیفیت است و محتوای بیکیفیت تبلیغات شما را نیز مورد بازخورد منفی قرار میدهد و برای شما هزینههای جانبی ایجاد میکند که این موضوع اصلا به صلاح شما نیست. شما برای گرفتن بهترین بازخورد در تبلیغات تلگرامی باید کانال و یا گروهی که شما قرار است در آن به تبلیغات بپردازید از تمامی جوانب بررسی کنید. یکی از مواردی که به صورت جدی در تبلیغات شما اثر میگذارد کانال تبلیغات شما است. به هر میزان که کانال تبلیغاتی شما محتوای نابتر و دست اول داشته باشد، به اعضاء با کیفیت نیز دسترسی دارد.
از چه مسیرهایی میتوان به کانال مرتبط با تبلیغات دسترسی داشت؟
همانطور که میدانید برای اینکه تبلیغات در تلگرام شما بهترین بازخورد را داشته باشد، نیاز است که میان محتوای تبلیغاتی شما، کانال تبلیغاتی و محصول تولیدی شما ارتباط مستقیم وجود داشته باشد. لازم به ذکر است شما برای تبلیغات در تلگرام باید یک محتوای جامع و طبقه بندی داشته باشید، چه برای محتوای تبلیغی و چه برای صفحات لندینگ شما که قرار است کاربر بواسطه آن با شما آشنا شود، از این رو به شما پیشنهاد میکنم که از هرم بازاریابی محتوا استفاده کنید. در صورتی که راجب هرم بازاریابی محتوا اطلاعات صحیح و کاربردی ندارید، میتوانید به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و از مقاله « هرم بازاریابی محتوا چیست؟ » استفاده کنید.
-
به وبسایت های مرتبط مراجعه کنید
همانطور که در قبل اشاره کردیم تبلیغات در تلگرام شما باید در کانالهای مرتبط با محصول شما باشد. یکی از بهترین مسیرهایی که شما را به کانالهای تلگرامی مرتبط با کسب و کار شما میرساند این است که وبسایتهای مرتبط با کار خود سر بزنید و سپس در مورد کانالهای تلگرامی شخصی آنها کسب اطلاع کنید. در صورتی که آنها کانال تلگرامی شخصی نداشند ( احتمال این موضوع کم است ) میتوانید از آنها سوال کنید که آنها برای تبلیغات خود ببیشتر از چه کانالهایی استفاده میکنند. در گام بعدی شما میتوانید راجب کانالهای مرتبط به صورت مستقیم سرچ کنید. معمولا کانالهای تلگرامی که جمعیت قابل قبول دارند و محتوا با کیفیت استفاده میکنند از صفحات لندینگ وبسایت خود و یا تبلیغات بنری برای پیدا کردن تبلیغ دهنده به منظور کسب درآمد بیشتر استفاده میکنند.
-
از گروه های تبلیغاتی ویژه تبلیغات در تلگرام استفاده کنید
یکی از مسیرهایی که شما را به صورت مستقیم به کانالهای تلگرامی تبلیغاتی میرسانند، استفاده از گروههای تلگرامی مخصوص این کار است که شما در آن با ادمین کانالها و گروههای مختلف در ارتباط هستید و میتوانید راجب نوع تبلیغات خود و هزینه تبلیغات خود و دیگر شرایط مذاکره کنید. شما نه تنها برای تبلیغات در تلگرام بلکه برای زندگی شخصی و کاری خود نیز به مهارتی مانند مذاکر نیاز دارید از این رو به شما پیشنهاد میکنم به بخش مقالات سایت برترآموز رفته و از مقاله « اصول و فنون مذاکره » و دیگر مقالات مرتبط استفاده کنید.
اگر شما به این گروههای تبلیغاتی درسترسی ندارید ( البته شما با سرچ در گوگل میتوانید به این گروهها دست پیدا کنید ) میتوانید در گروههایی که در حال حاضر حضور دارید شروع به سوال کردن و تحقیق کنید و یا میتوانید در بخش سرچ برنامه تلگرام کلمه « تبلیغات در تلگرام » سرچ کنید و در گام بعدی به سرچ در مورد محصولات خود و استفاده از کانالهای مشابه برای تبلیغات در تلگرام بپردازید.
-
از دیگر شبکه های اجتماعی استفاده کنید
شما میتوانید برای دسترسی بهتر به کانالهای تبلیغاتی تلگرام از برنامههای مانند فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب و… استفاده کنید. چرا که معمولا زمانی که یک رسانه تبلیغاتی و یا یک شبکه ارتباطی بزرگ میشود، سعی میکند به دیگر بخشها نیز دسترسی پیدا کند و خود را در آن نیز رشد دهد. از این رو به شما پیشنهاد میدهیم در شبکههای اجتماعی مختلف شروع به سرچ در مورد کلمات کلیدی کسب و کار خود کنید و از آن برای پیدا کردن کانال موردنظر خود استفاده کنید. به عنوان مثال زمانی که شما تولید کننده قابلمه و ظروف آشپزخانه هستید میتوانید با سرچ کلمه آشپزی به انبوهی از شبکههای ارتباطی و شبکههای تبلیغاتی دسترسی پیدا کنید که با اندکی تحقیق عمیقتر میتوانید به کانال های تلگرامی با کیفیتی به جهت تبلیغات دست پیدا کنید.
کدام مدل تبلیغات در تلگرام بیشترین بازخورد را دارد؟
پاسخ به این سوال بسیار دشوار است، چرا که هدف تبلیغاتی شما است که مسیر تبلیغاتی را برای شما را مشخص میکند. همانطور که میدانید تبلیغات در تلگرام انواع مختلفی دارد و شما میتوانید با استفاده از هر یک از این مدلها به یک نتیجه متفاوت دست پیدا کنید. به عنوان مثال زمانی که شما ربات شرط بندی و یا سایت شرط بندی دارید بهترین زمان و نوع تبلیغات برای شما تبلیغات کلیکی در نیمه شب است. چرا که در این هنگام معمولا افراد خسته هستند و مقاومت کمی در برابر وسوسههای ذهنی نشان میدهند و گاها ممکن است برای اینکه خاطرات یک روز سخت را از بین ببرند به این کار تبلیغات تلگرامی پاسخ مثبت بدهند و از طرفی فرد با کلیک و یا ضربه وارد مسیر از پیش طراحی شده شما میشود.
-
تبلیغات رباتی
یکی از جذاب ترین مدلهای تبلیغات در تلگرام، تبلیغات بواسطه رباتها میباشد. متاسفانه در ایران ما دید و استفاده درستی از رباتهای تلگرامی نداریم و به میزانی که باید از آنها برای تبلیغات در تلگرام استفاده نمیکنیم. رباتهای تلگرامی میتوانند به صورت خودکار به گروههای تلگرامی و یا کانالهای تلگرامی اضافه شوند و با ارسال کارت ویزیت و بنرهایی به تمام اعضاء گروه برای شما تبلیغاتی موثر را رقم بزنند. همچنین رباتهای تلگرامی میتوانند برای شما کاربر اضافه کنند و یا خدمات شخصی سازی شده به شما و کاربر ارائه دهند. اما سوال اصلی این است که این تبلیغات برای چه بیزینسی کاربردی است، که در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.
زمانی که شما در ابتداء مسیر ایجاد کانال و گروه تلگرامی هستید، مخاطب برای اینکه به شما اعتماد کند نیاز دارد که شما یک حداقل تعداد کاربر را داشته باشید، در نتیجه شما در مراحل ابتدایی میتوانید برای رشد سریع تر کانال و گروه خود از این قسم رباتها استفاده کنید. از طرفی اگر شما در محتوای تبلیغاتی خود از اطلاعات پولی استفاده میکنید، میتوانید در ازای دسترسی فرد از او اطلاعاتی برای ارتباط بیشتر دریافت کنید. به عنوان مثال کانالهای تلگرامی که قیمتهای جهانی کامودیتیها از نشریات معروف را نشر میدهند معمولا برای اجازه دسترسی از شما در خواست میکنند که در برخی کانالها عضو شوید و به آنها اطلاعات ارتباطی مانند جمیل خود را بدهید. صحت سنجی عضویت ها معمولا توسط رباتها انجام میشود، این موضوع زمانی برای شما اهمیت ویژهای پیدا میکند که شما را به سمت مخاطب هدفمند سوق می دهد. سعی کنید زمانی که میخواهید تبلیغات در تلگرام انجام دهید از رباتها نیز به عنوان عاملی مکمل برای تاثیر پذیری بیشتر استفاده کنید.
-
تبلیغات کلیکی تلگرام
یکی از معروفترین و کاربردی ترین مدلهای تبلیغات در تلگرام برای بیزینسهایی که محصولات انحصاری دارند و رقبایی کمی دارند. مدل تبلیغات کلیکی تلگرام است. شما در این روش بر اساس تعداد کلیکی که از سمت کاربران دریافت میکنید هزینه پرداخت میکنید. این موضوع شاید برای شما خیلی جذاب باشد، یک پلن اقتصادی با بازگشت سرمایه عالی، اما این مدل نیز مانند هر مدل تبیغاتی در تلگرام مزایایی دارد و صد البته معایبی دارد. به عنوان مزایا میتوان به گزاردش دهی مناسب و تبلیغات هدفمند اشاره کرد. از معایت آن میتوان به استفاده از ابزار مختلف برای شمارش تعداد کلیکها اشاره کرد، که این عدد در ابزار مختلف متفاوت است.
یکی دیگر از معایبی که این روش دارد، حساسیت در مقابل حملات رباتها از جانب رقبای شما است. به این صورت که رقبا شما اقدام به طراحی رباتی میکنند که تبلیغات مشابه تلگرامی را پیدا کند و با ایجاد کلیکهای فیک برای شما هزینههای خارج از عرف ایجاد کند.
-
تبلیغات انبوه هدفمند و غیر هدفمند
اگر شما هم دقت کرده باشید در برخی از کانالها و گروههای تلگرامی تبلیغاتی را نشان میدهند که از سمت مدیر کانال و یا ادمین گروه هیچگونه اجازهای کسب نمیکنند. این موضوع از پلنهای درآمدزایی خود تلگرام است که میتواند برای شما مفید باشد و یا گاها مضر باشد.
اگر شما قصد استفاده از این پلنهای تبلیغاتی را دارید سعی کنید که از تبلیغات هدفمند در تلگرام استفاده کنید، در این روش رباتهای سرور اصلی تلگرام به دنبال کانالهای میگردد که محتوای مشابه با تبلیغات شما دارند و به صورت اجباری و بدون دخالت صاحبین کانال تبلیغات خود را در آن نمایش میدهد. در این روش تبلیغات شما برای دریافت بهترین بازدهی باید محتوای خود را برا اساس مزیت رقابتی خود طراحی کنید، در غیر این صورت تبلیغات در تلگرام برای شما گزینه مناسبی نیست. اگر شما اطلاعاتی راجب مزیت رقابتی و نحوه مشخص کردن آن ندارید میتوانید به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کرده از مقاله « مزیت رقابتی چیست؟ » استفاده کنید و همچنین شما در این بخش میتوانید به مقالات مشابه بیشتری نیز دسترسی داشته باشید.
این نکته را نیز به یاد داشته باشید، اگر شما زمانی که کمپین تبیلغاتی میروید به استفاده از تبلیغات انبوه هدفمند در تلگرام را داشته باشید، میتوانید به نتیجه بهتری دست پیدا کنید. به یاد داشته باشید هر تبلیغاتی در تلگرام نیازمند یک محتوای تبلیغاتی عالی است.
-
تبلیغات بازدیدی در تلگرام
در این روش ریسک تبلیغات در تلگرام برای شما اندکی بیشتر است، چرا که هزینه پرداختی شما بر اساس مشاهدات اعضاء کانال و یا گروه فرد میباشد، در این روش ممکن است به طور ناخودآگاه و بدون دلیل به بنر تبلیغاتی شما برسد و حتی بدون بازکردن و یا هرگونه اکشنی از آن عبور کند اما شما باید هزینه این مشاهده را نیز پرداخت کنید. در این روش مهم اکشن کاربر نیست بلکه مهم دیده شدن توسط کاربر است، شما در این روش باید تمام سعی خود را در کپشن نویسی و طراحی بک گراند مات بنر خود داشته باشید. شما در این روش به وسیله ایجاد کنجکاوی مخاطب را جذب کنید، شما در این روش باید مخاطب خود را مجاب به یک اکشن و اقدام کنید.
این روش امروزه معمولا طرفداران بسیار زیادی ندارد و صرفا یکی از روشهای ارزان قیمت به نسبت روشهای قبلی شناخته میشود که معمولا به جهت بازار سنجی و شناخت مخاطب بر اساس گزارشان از اکشنهای دریافتی از این روش استفاده میشود.
شما برای بازدهی بیشتر و بهتر در این مدل تبلیغات در تلگرام بهتر است به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و از مقاله « آموزش تبلیغات در شبکه های اجتماعی » استفاده کنید. چرا که شما با مطالعه این مقاله میتوانید دید بهتری نسبت به تبلیغات بازدیدی داشته باشید و میتوانید یک محتوای تبلیغی کاربردی طراحی کنید.
-
تبلیغات بر اساس مدت زمان و ساعت نمایش
در این روش تبلیغات معمولا محتوای تبلیغی شما بر اساس مدت زمانی که به کاربران نمایش داده میشود و یا بر اساس زمان برگذاری آن محاسبه میشود. به عنوان مثال اگر شما بخواهید یک محتوای تبلیغی در کانالهای معروف و با تعداد اعضاء بالا بارگذاری کنید، اگر بخواهید در ساعات ابتدایی روز این کار را انجام دهید به یک نرخ مشخص دارد. به هر میزان که به سمت ظهر حرکت میکنید، این نرخ بالاتر میرود و در میان روز معمولا به بالاترین نرخ خود میرسد و هر چه به سمت عصر حرکت میکنیم این عدد کاهش پیدا میکند و مجددا شب هنگام این عدد افزایش پیدا میکند.
به طور کلی اکر شما برای تبلیغات در تلگرام مدل تبلیغات بازدیدی را انتخاب میکنید به شما پیشنهاد میدهیم به فکر جایگزین کردن با این روش باشید، چرا که شما در این روش بازخورد بهتری و اکشن بیشتری دریافت میکنید. سعی کنید برای تبلیغات به این روش از بازه زمانی طولانی استفاده کنید، چرا که شما با این کار میتوانید به بازدهی بهتر دست پیدا کنید. سعی تبلیغات خود را به صورت متمرکز در یک کانال به انجام دهید به جای این که از چندین کانال استفاده کنید و مدت زمان کوتاه تری را مشغول باشید.
سخن پایانی
شما در این مقاله با تبلیغات در تلگرام و اصول به کارگیری آن آشنا شدید، اما نکته بسیار مهم در هر تبلیغاتی این است که شما از چه محتوای تبلیغاتی استفاده میکنید. شما باید تبلیغات خود را برای مخاطب خود به صورت شخصی سازی شده و هدفمند طراحی کنید، چرا که شما در این صورت میتوانید مخاطب را به سمت خود جذب کنید.
یکی از دلایلی که تبلیغات در تلگرام به شدت مورد استقبال مدیران بازاریابی است، این است که هزینه تبلیغات در تلگرام به نسبت دیگر شبکه های اجتماعی و یا دیگر ابزار دیجیتال مارکتینگ پایین تر است. اما شما به جای اینکه به واسطه این اختلاف قیمت کمیت تبلیغی خود را بالا ببرید، بهتر است به فکر افزایش کیفیت و طراحی و تدوین پلن تبلیغاتی پیشرفته باشید.
در طراحی تبلیغات خود قدرت ایموجیهای جذاب تلگرام را دست کم نگیرید و سعی کنید یک کپشن خلاصه و جذاب داشته باشید و از طرفی با استفاده از ایموجی های تلگرام آن را برای مخاطب خود جذابتر کنید و احساسات خود را بهتر به او منتقل کنید در این مرحله خلاقیت شما میتواند حرف اول و آخر را بزند. به یاد داشته باشید معمولا علت بیش از نیمی از اقدامات انسان احساسات او است، پس شما باید به صورت کاملا هوشمندانه از این فرصت استفاده کنید و با استفاده از احساساست او تبلیغات خود را در تلگرام به بالاترین بازدهی و کیفیت برسانید. چنانچه سوال یا راهنمایی درباره مقاله نوشته شده دارید، خوشحال خواهیم شد تا آن را با ما در قسمت کامنت ها به اشترا بگذارید تا سریع ترین زمان ممکن آن را پاسخ دهیم.
نویسنده : امیر شادان پور
امیر شادان پور فعال بازار مالی، پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ