قطعا اگر در محیط شرکتها در کنار سایر افراد و کارمندان تجربه کاری داشته باشید ، با اختلاف میان کارمندان ، مدیران و در کل اختلاف در محیط کار آشنا هستید. خوب طبیعتا این نوع اختلافها در محیطهای کاری امری طبیعی است و ممکن است که برای هر شخصی پیش بیاید. شاید نتوانیم صد در صد محیط را جوری کنترل نماییم که از این موارد جلوگیری کنیم بلکه میتوانیم تا حد زیادی این مورد را کنترل کرده و در جهت بهبود آن بکوشیم. اگر برای شما چنین مشکلی به وجود آمده تا انتهای این مقاله همراه من و برتر آموز باشید.
بهترین استراتژی رفع اختلاف در محیط کار چیست؟ ما اینجا هستیم تا تمامی موارد را به خوبی بررسی نماییم.
در یک محیط کار افراد از فرهنگها ، سلیقههای مختلف در کنار هم قرار میگیرند.
از آنجایی که معمولا تایم 7 تا 8 ساعت کاری کارمندان و سایر افراد در کنار هم هستند باعث وجود مشکل در برخی از شرکتها میشود.
برای اینکه بتوانید اختلاف کاری را در شرکت خود حل کنید مهمترین نکته این است که باید بتوانید ریشه یابی مشکلات داشته باشید یعنی تا زمانیکه سر منشا مشکل را متوجه نشوید نمیتوانید آن را به خوبی مدیریت نمایید.
اختلافات در محیطهای کاری را جدی بگیرید!!
شرکتهایی وجود دارند که اصلا به اختلافات محیط کاری اهمیت نمیدهند.
این موضوع در نهایت به ضرر شرکت تمام خواهد شد.
در ادامه به خوبی موارد را با ذکر مثال توضیح میدهیم.
آنچه که شما در این مقاله خواهید آموخت:
- بررسی بهترین استراتژی رفع اختلاف در محیط کار
- اختلاف در محیط کار به چند دسته تقسیم میشود؟
بررسی بهترین استراتژی رفع اختلاف در محیط کار
یک مدیر و یا حتی کارمند برای این که بتوانند اختلافات میان کارکنان را برطرف کند باید اطلاعات خوبی در این زمینه داشته باشد. شما به جای دامن زدن به مشکلات باید زمینه درست شدن را فراهم نمایید.
اگر به طور کلی فردی درونگرا هستید و فکر میکنید که در کارهای گروهی بازدهی خوبی ندارید ما به شما شغلهای فریلنسری پیشنهاد میکنید که با بررسی و مشاهده آموزشهایی مانند آموزش سئو ، آموزش وردپرس و… میتوانید به یک فریلنسر تبدیل بشوید.
1. از مشکلات فرار نکنید!
همانطور که در ابتدای مقاله بررسی کردیم برخی مدیران و روسای شرکتها اصلا به تفرقه و اختلاف میان کارمندان اهمیت نمیدهند. این عدم بررسی و اهمیت ندادن همیشه جنبه مثبتی ندارد و گاهی اوقات به ضرر هم خواهد بود.
حالا به عنوان مدیر کی و کجا باید اهمیت بدهیم:
این که در ابتدای اختلاف میان کارمندان به این اختلاف و دعوا اهمیت نمیدهید کار پسندیدهای است ، این اختلاف ممکن است ناشی از فشار کاری ، استرس ، اخلاق نامناسب فرد در آن تایم مشخص باشد که معمولا چنین اختلاف و دعوایی در بازه زمانیهیا کوتاه مدتی حل میشود و شما به عنوان مدیر نباید در این موضوعات دخالت کنید.
اما زمانی رخ میدهد که اختلاف میان کاربران خیلی بیشتر از فشار کاری و استرس میباشد و شاید این اختلاف بر اساس رقابت و یا حس حسادت میان افراد باشد. (البته برای این موضوع نمیتوان مشکل کلی را در نظر گرفت و باید مشکل به صورت کلی ریشه یابی شود. در این حالت ممکن است شما با مشکلات جدی و حادتری طرف باشید که به سرعت باید علت را بررسی نمایید.) خوب در این حالت اگر مثل حالت اول باز هم مدیر اعتنایی نداشته باشد ممکن است این اختلاف بیشتر شود.
بنابراین مدیر یک شرکت باید در قسمت به اختلاف نفوذ کرده و سعی در بررسی علت و رفع آن داشته باشد.
2. به عنوان مدیر چهرهای ترسناک نباشید!
ما بر این عقیده باور داریم که یک مدیر باید جذبه کافی برای کار و کارمندان خود داشته باشد زیرا در غیر این صورت نمیتواند بیشترین بازدهی را از کار خود داشته باشید. خوب این موضوع اصلا ربطی به این ندارد که کارمندان از ارتباط با مدیر بترسند ، بنابراین سعی کنید که چهره ترسناک نباشید.
برای کسب اطلاعات بیشتر برای اینکه چه شغلی مناسب شما است پیشنهاد میشود مقاله بهترین مشاغل برای افراد درونگرا و برونگرا را مطالعه نمایید.
3. سعی کنید گفت و گو مسالمت آمیز داشته باشید.
اکثرا اختلافات در محیطهای کاری ممکن است به خاطر یک سو تفاهم ایجاد شود و افراد به خاطر مشکل پیش آمده با هم تعامل ندارند. خوب در این حالت شما باید مسئله گفت و گوی مسالمت آمیز را در نظر بگیرید. گاهی اوقات افراد هنگام گفت و گو متوجه میشوند که مسئله میان آنها آنقدر جدی نیستید و در بیشتر مواقع اختلاف برطرف میشود. اما گاهی اوقات گفت و گو مسالمت آمیز برای مشکلات حاد و جدی پاسخگو نیست و اشخاصی بیطرف و به اصطلاح ریش سفید باید این موضوع را کنترل نمایند.
4. سریع نتیجه گیری نکنید.
گاهی اوقات اختلاف میان افراد در محیطهای کاری آنقدر ییچیده است که نمیتوان در مورد آنها سریع نتیجه گیری کرد. خوب در این مواقع چه کنیم؟ سعی کنید در مرحله اول به عنوان یک فرد بی طرف به خوبی به قضیه نگاه کرده و پای صحبت تمامی افراد بنشینید!
جزئیات دعوا را از دو طرف بشنوید سپس بر اساس تجربه و صلاحدید خودتان به نتیجه و قضاوت بپردازید. گاهی اوقات یک قضاوت اشتباه موجب لطمه رساندن به یکی از طرفین میشود. پس حتما روی این مورد دقت لازم را داشته باشید.
5. در تصمیمات خود قاطع باشید.
اگر در شرکت و محل کار شما دعوا و درگیری به وجود میآید گاهی اوقات به خاطر این است که شما به اندازه کافی در تصمیمات خود قاطع نیستید. برای مثال اگر تصمیم گرفتهاید که کار A را عملی کنید بدون تردید و از دست دادن وقت باید به کارمندان خود اطلاع دهید که کار A را انجام دهند. زمانی که خودتان بر روی تصمیمهایی که میگیرید قاطع نباشید قطعا هنگام بحث و جدل افراد دیگری جز شما دخالت میکنند که این موضوع برای مدیر یک شرکت توصیه نمیشود.
6. جلسات متعدد 2 نفره برگذار نمایید!
زمانی که اختلاف و درگیری در محیط کار به وجود میآید شما به عنوان مدیر باید جزو اولین اشخاصی باشید که این موضوع را میدانید. اگر از فضای کارمندان و شرکت خود دور هستید مطمئنا زیاد در مورد کارمندان و اختلافات آنها اطلاعاتی ندارید اما اگر مدیری هستید که تایم زیادی را در فضای شرکت میگذرانید سعی کنید با کارمندان خود جلسات دو یا سه نفره برگزار کرده و مشکلات و اختلافات را شناسایی نمایید.
7. مجازات را به حداقل برسانید!
برخی از شرکتها هستند که بابت کوچکترین کار کارمندان به مجازاتهایی مانند کسر حقوق ، کسر مرخصی ، افزایش تایم کاری ، کاهش رتبه و…. دچار میشوند.
بنابراین در این شرکتها در صورت بروز مشکل کارمندان سعی میکنند تا به مدیریت درز پیدا نکند بنابراین مشکلات گاهی آنقدر جدی میشود که روی کار هم تاثیر میگذارد. برای همین مجازات در کار را تا حدی زیاد نکنید که افراد از بیان مشکلات و درگیریها عذاب بکشند و شما به عنوان مدیر متوجه روند کاریتان نباشید.
با برقراری مجازاتهای درست و بهینه میتوانید به خوبی کار خود را مدریت نمایید.
8. سعی کنید رفتار درست و پسندیده را آموزش بدهید.
خوب یکی از مواردی که باید برای جلوگیری از دعوا و انزجار میان کارمندان رواج دهید آموزش رفتار درست است. این آموزش میتواند نه به صورت مستقیم بلکه به صورت غیر مستقیم د رخلال کار باشد تا وجه نادرستی پیش کارمندان نداشته باشد.
یک رفتار استاندارد را تعیین نمایید و همه کارمندان را به انجام آن تشویق نمایید. این رفتار استاندارد را میتوانید در قالب چارچوب قوانین شرکت قرار دهید تا احترام تمامی کارمندان حفظ شود.
9. در زمان حل اختلاف زبان تحسین داشته باشید.
زمانیکه به عنوان یک مدیر میخواهید اختلاف میان کارمندان را کم کنید و مشکلات آنها را حل نمایید باید به جای سرزنش از زبان تحسین استفاده کنید.
این نکته را به خاطر داشته باشید که شما آمدهاید را تا مشکل را حل کنید و نباید به مشکلات دامن بزنید. زبان تحسین این مشکل راه به خوبی حل میکند. برای مثال در این مواقع از عملکرد و رفتار خوب کارمندان شروع کنید تا به نوعی آنها را از انجام رفتار ناشایست پشیمان کنید.
البته شاید بیشتر درگیریها برای این باشد که شما شغل درستی انتخاب نکردید و به خاطر فشار کاری زیاد با سایر همکاران خود درگیر میشوید. اگر اختلافات شما ریشه اینچنینی دارد با مطالعه مقاله مشاوره شغلی چیست؟ میتوانید به خوبی این مشکلات را حل نمایید.
10. یک مکان بیطرف برای حل مشکلات انتخاب نمایید!
گاهی اوقات با تغییر مکان اختلاف میان کارمندان میتوانید تا حد زیادی از شعلهور شدن اختلاف و دعوا جلوگیری نمایید. برای مثال حتما کارمندان را از اتاق خود دور کرده و آنها در سالن و یا اتاق دیگری برای حل مشکلات فرا بخوانید. یک مکان بیطرف ، به افراد این امکان را میدهد تا بتوانند در کنار هم گفتوگویی سازنده داشته باشند. در مرحله بعد ، با پیشنهاد یک جلسه در کافه یا هر جایی بیرون از دفتر شرکت که ذاتا محیط آن خیلی پرتحرک نیست ، راحتتر میتوانید فضایی ایجاد کنید که بتوان روی هر مسئلهای که مشکل ایجاد کرده است به توافق برسید. حتما این موضوع را جدی بگیرید.
11. از هیچ یک از طرفین دعوا طرفداری نکنید.
موضوع مهمی که به شعلهور شدن دعوا دامن میزند این است که مدیر و سایر کارمندان از یک طرف طرفداری میکنند و این موضوع باعث حساسیت طرف مقابل میشود. قطعا در محیط کار عدهای از افراد با هم صمیمیتر هستند و همین موضوع روی طرفداری از دعواها اثر میگذارد. بنابراین از شما خواهش میکنیم که هنگام دعوا در محیط کاری در صورتی که دوست صمیمی شما در دعوا و درگیری حضور داشت به جای طرفداری سعی کنید به حل موضوع بپردازید.
12. شنوده خوبی باشید.
هنگام دعوا و درگیری در محیط کار سعی کنید به عنوان شخص سوم شنوده خوبی باشید. در هنگام دعوا افراد نیاز دارند تا مشکلات خود را بازگو کنند و راجع به آن صحبت کنند بنابراین شما باید نقش این شونده را به خوبی ایفا نمایید.
گوش دادن پویا به طرفین دعوا راه گفتگوی آزاد بین دو طرف اختلاف را باز میکند و در واقع با این کار میتوانید حلال مشکلات شوید.
وقتی طرف مقابل حرفهای طرف اول را با جملات و عبارات جدید به خودش برمی گرداند ، وی احساس می کند مشکلات و نگرانی هایش شنیده شده است و این باعث آرامش اعصاب طرفین خواهد شد. در دعوا و درگیری افراد کنترل اعصاب خود را ندارند بنابراین اصلا از صحبت کردن منطقی با آنها بپرهیزید و فقط شنوده باشید.
این روش چه فایدهای دارد؟
این روش در مرحله اول باعث میشود تا دعوا و درگیریها در محیط کار کاهش پیدا کند و دعوا میان کارمندان شدت نگیرد.
مرحله دوم نیز باعث میشود تا کارمندان را تشویق شده که مشکلات ، نگرانیها و احساساتشان را با دیگران درمیان بگذارند که این مورد قدیم مثبت برای کاهش اختلافها در محل کار است. طرفین اختلاف بدون قطع کردن سخنان شخص مقابل و دفاع از خودشان ملزمند که با دقت به حرف هایش گوش دهند. وقتی کارمندان با دقت به رویکرد و نظرات شخص مقابل توجه می کنند ، یکدیگر را شریکی برای حل اختلاف می بینند.
اختلاف در محیط کار به چند دسته تقسیم میشود؟
خوب در مرحله آخر بررسی میکنیم که این اختلافات به چند دسته تقسیم میشود:
اختلاف و درگیری میان کارمندان و مدیران
گاهی اوقات پیش میآید که اختلاف میان کارمندان و مدیران صورت میگیرد. این مورد زمانی اتفاق میافتد که خواسته و اهداف مدیران با خواسته کارمندان یکسان نیست و گاهی اوقات مدیران روش نادرستی را در پیش میگیرند.
اختلاف و درگیری میان کارمندان
درگیری میان کارمندان دلایلی مختلفی میتواند داشته باشد. از فشار کاری تا اختلاف سلیقه و عقیده همگی در اختلاف موثر است. بنابراین دراین مواقع مدیران برای حل مشکل باید ورود کنند.
اختلاف و درگیری میان مشتریان و کارمندان
سخن آخر:
در مقاله بهترین استراتژی رفع اختلاف در محیط کار سعی کردهایم تا به طور کامل راجب به این موضوع صحبت کرده و نکات مفیدی را بیان نماییم. متاسفانه اختلافات در محیط کار در تمامی شرکتها وجود دارد و مسئلهای اجتناب ناپذیر است ینابراین به جای دوری از این مسائل باید همواره و پیوسته خودتان را برای این اتفاقات آماده کنید.
بهترین کار این است که باید بتوانید اختلافات را تا حدودی کنترل کرده و سعی در حل کردن آن داشته باشید.
اگر تجربهای در زمینه بهترین استراتژی رفع اختلاف در محیط کار دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. با تشکر از توجه شما به برتر آموز.
نویسنده : تارا محمدزاده
تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.