مهارت های ارتباطی یک دارایی حیاتی برای هر حرفه ای است، چه در حال کار در محل باشید و چه از طریق تماس های ویدیویی. در این مقاله، اهمیت مهارت های ارتباطی و چگونگی بهبود مهارت های خود، در محل کار و خانه را یاد خواهید گرفت.
آموزش فتوشاپ
چرا مهارت های ارتباطی مهم هستند؟
مهارت های ارتباطی بر نحوه برخورد ما با همکاران، دوستان و خانواده تأثیر می گذارد. در زیر چند دلیل برای اهمیت داشتن مهارت های ارتباطی قوی آورده شده است:
در محل کار ضروری است
برقراری ارتباط یک مهارت ضروری در محل کار است زیرا نقطه شروع نه تنها برای روابط با همکاران، بلکه در ایجاد اهداف و انتظارات کاری است. یک سوء تفاهم ساده می تواند دلیلی برای از دست دادن یک ضرب الاجل یا حذف یک کار مهم از یک پروژه مشترک باشد.
مهارت های با تقاضای بالا
مهارت های ارتباطی قوی کلامی و نوشتاری همیشه در بازار مورد تقاضا هستند. کار کردن با یک ارتباطگر خوب آسانتر است، یک بازیکن تیمی ارزشمند است و کمتر در پروژههای بزرگ توپ را رها میکند.
چشم انداز شغلی
توانایی شرکت با مهارت در همه اشکال ارتباطی – کلامی، نوشتاری، غیرکلامی و بصری – برای به دست آوردن شغل و پیشرفت در حرفه شما مهم است.
چگونه می توان مهارت های ارتباطی را بهبود بخشید؟
با دنبال کردن مراحل زیر مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنید:
1. خود را در حال برقراری ارتباط ضبط کنید
چه روی یک پروژه گروهی کار کنید، چه سخنرانی یا صرفاً با دیگران صحبت کنید، چند ارتباط را ضبط کنید و فرصت های بهبود را ارزیابی کنید. کشف مکان هایی که می توانید پیشرفت کنید اولین گام خوب برای ایجاد یک پایه برای توسعه مهارت است.
2. مهارت شنیداری خود را بهبود بخشید
برای داشتن یک مکالمه موفق با کسی، باید بتوانید گوش دهید و پاسخ دهید و همچنین صحبت کنید. گوش دادن فعال تکنیکی است که در آن از تکنیک های ارتباط کلامی و غیرکلامی برای تبدیل شدن به شنونده بهتری استفاده می کنید. تکمیل مهارت های گوش دادن فعال به شما کمک می کند تا ارتباط کلی با دیگران را بهبود بخشید.
3. یاد بگیرید که احساسات خود را مدیریت کنید
ارتباطات خوب مهارت هایی ایجاد می کند که به آنها کمک می کند واکنش های خود را کنترل کنند و واکنش مناسب نشان دهند. یادگیری نحوه برقراری ارتباط با دیگران به معنای یادگیری بیشتر در مورد خود و رشد عاطفی خود است.
4. ارتباطات غیرکلامی خود را بهبود بخشید
ارتباط غیرکلامی برای درک آنچه شما و سایر افراد ممکن است فراتر از کلمات بیان کنید، مهم است. به زبان بدن و حالات چهره افراد توجه کنید و به لحن او گوش دهید. آنچه آنها می گویند و کاری که انجام می دهند می تواند چیزهای مختلفی را منتقل کند. تماس چشمی نیز بخش مهمی از ارتباطات غیرکلامی است. انجام کاری به سادگی برقراری تماس چشمی در حین صحبت کردن و گوش دادن می تواند به بهبود مهارت های ارتباطی شما کمک کند.
5. توسعه مهارت های نرم را در اولویت قرار دهید
توسعه مهارت های نرم – مانند همدلی، سازگاری، کار تیمی و ذهن باز- می تواند مستقیماً مهارت های ارتباطی شما را بهبود بخشد. هنگامی که شما به طور خاص بر روی بهبود این مهارت ها تمرکز می کنید، بهبود قابل توجهی در توانایی کلی خود در برقراری ارتباط با همکاران، خانواده و دوستان خواهید دید.
6. پذیرای بازخورد باشید
هنگام صحبت کردن، به بازخورد کلامی و غیرکلامی توجه کنید. به عنوان مثال، در نظر بگیرید که آیا افراد سر خود را به علامت تایید تکان می دهند یا گیج به نظر می رسند و مطابق با آن پاسخ دهید.
7. به طور واضح و منظم ارتباط برقرار کنید
با ارتباط شفاهی و نوشتاری، مهم است که اطمینان حاصل کنید که در مورد موضوع باقی میمانید و تمام اطلاعات مرتبطی را که به مخاطبان خود برای درک نیاز دارند ارائه میدهید. این امر به ویژه در مورد موضوعات فنی یا مسائل پیچیده صادق است.
همچنین مهم است که به طور منظم با مخاطبان مورد نظر خود ارتباط برقرار کنید. برای مثال، ایمیلهای یادآوری برای همکاران در مورد جلسات آینده بفرستید تا مطمئن شوید که چه زمانی است و زمانی را کنار بگذارید.
آموزش زبان ترکی
سالها پیش، هیئت کنفرانس کانادا، یک سازمان مستقل و غیرانتفاعی تحقیقات کاربردی، مهارتهای استخدامی 2000+ را توسعه داد که مهارتهای حیاتی را که کارکنان برای موفقیت در محیط کار به آن نیاز دارند، فهرست میکند. مهارت های ارتباطی، در صدر فهرست مهارت های اساسی مورد نیاز برای موفقیت در محل کار قرار دارد. یک دهه و نیم بعد، با افزایش شبکه های اجتماعی و پیامک، ارتباطات حتی در شرایطی که به روش های رسمی تری برای برقراری ارتباط نیاز است، عادی تر می شود. این بدان معناست که افراد نسل جوان ممکن است اهمیت مهارت های ارتباطی موثر در محیط کار را ندانند یا حتی درک نکنند. وقتی به بزرگترین رهبران نگاه میکنید، یکی از ویژگیهایی که دارند، توانایی برقراری ارتباط مؤثر است که بر اهمیت مهارت های ارتباطی تأکید می کند.
8. با همدلی گوش کنید
همدلی توانایی درک احساسات، افکار و باورهای شخص دیگر است. دقیقاً به همین دلیل است که سازمانها همدلی را در محیط کار شروع کرده اند.
پذیرش عاطفی، که ارتباط نزدیکی با همدلی دارد، به این معناست که پس از همدلی و درک احساس دیگران ، میتوانیم دلایلی را بپذیریم که چرا دیگران آن گونه احساس یا فکر میکنند، صرف نظر از اینکه با آن موافقیم یا نه.
سعی کنید به جای تلاش برای “رفع چیزها و حل مشکل”، با پذیرش آنچه می شنوید، چیزها را از دیدگاه دیگران ببینید.
9. صحبت کنید
ارتباط با شما آغاز می شود. مسئولیت را بپذیرید و ارتباط را شروع کنید، منتظر نباشید و از شخص دیگری انتظار انجام این کار را نداشته باشید و پشت اشکال مختلف ارتباط آنلاین پنهان نشوید.
ارتباط خوب، به ویژه در مورد موضوعات مهم، به چیزی بیش از آنچه می توانیم در یک پیام مکتوب بیان کنیم، نیاز دارد.
ما اغلب این نوع ارتباط را اشتباه درک می کنیم زیرا چهره فرد، ارتباط غیرکلامی آن و اینکه در چه شرایطی ارتباط شروع می شود را نمی بینیم.
10. آنچه را که قرار است بگویید آماده کنید
قبل از حرف زدن فکر کن بسیاری از ما زمانی بهترین کار را می کنیم که زمانی برای پردازش افکار خود قبل از به اشتراک گذاشتن آنها داشته باشیم.
اگر مکالمه یا جلسه ارزش وقت گرانبهای شما را دارد، چند دقیقه برای تهیه پیش نویس سخنرانی وقت بگذارید.
برای یک مکالمه بسیار مهم، یک مکالمه ماکت با یک فرد مورد اعتماد را امتحان کنید تا بتوانید از شر هرگونه اشتباه احتمالی خلاص شوید.
11. برای پاسخ های مختلف آماده باشید
همانطور که استراتژی سخنرانی را تدوین می کنید، خود را در موقعیت فردی قرار دهید که به شما گوش می دهد.
این یک رویکرد متعادل را تضمین می کند و شما برای یادگیری و دفاع از اختلافات احتمالی آماده خواهید شد و دفاع از دیدگاه خود برای شما آسان تر خواهد بود.
هیچ کس نمی تواند با اطمینان پیش بینی کند که دیگران چگونه واکنش نشان می دهند .
با انتظار پاسخها و پرسشهای منفی، شانس یک مکالمه موفق را افزایش دهید. بنابراین برای شنوندگان سخت تر است که شما را ناآماده بگیرند.
بهتر کردن مهارت های ارتباطی
کارهای خاصی وجود دارد که می تواند مهارت های ارتباطی شما را بهبود بخشد:
1. گوش کن، گوش کن و گوش کن. مردم می خواهند بدانند که شنیده می شوند. به جای فرمول بندی پاسخ خود، واقعاً به آنچه طرف مقابل می گوید گوش دهید. برای جلوگیری از سوء تفاهم، توضیح بخواهید. در آن لحظه، شخصی که با شما صحبت می کند باید مهمترین شخص در زندگی شما باشد. نکته مهم دیگر این است که هر بار یک مکالمه داشته باشید. این بدان معناست که اگر با شخصی تلفنی صحبت می کنید، همزمان به ایمیلی پاسخ ندهید یا پیامی ارسال نکنید. طرف مقابل میداند که توجه بینظیر شما را ندارد.
آموزش سئو
2. با چه کسی صحبت می کنید مهم است. استفاده از کلمات اختصاری و زبان غیررسمی در هنگام برقراری ارتباط با یک دوست مشکلی ندارد، اما اگر به رئیس خود ایمیل میفرستید یا پیامک میفرستید، «Hey»، «TTYL» یا هر زبان غیررسمی، جایی در پیام شما ندارد. شما نمی توانید فرض کنید که طرف مقابل معنی مخفف را می داند. برخی از کلمات اختصاری برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارند، آیا می خواهید سوء تفاهم شود؟ ارتباطات مؤثر پیام خود را بر اساس افرادی که با آنها صحبت می کنند هدف قرار می دهند، بنابراین سعی کنید وقتی می خواهید پیام خود را به دیگران برسانید، طرف مقابل را در ذهن داشته باشید.
3. زبان بدن مهم است. این برای جلسات حضوری و ویدئو کنفرانس مهم است. مطمئن شوید که در دسترس به نظر می رسید، بنابراین زبان بدن را باز داشته باشید. این به این معنی است که شما نباید دستان خود را روی هم قرار دهید. و ارتباط چشمی خود را حفظ کنید تا طرف مقابل متوجه شود که شما به آن توجه می کنید.
4.پیام خود را قبل از زدن دکمه ارسال بررسی کنید. چک کننده های املا و دستور زبان نجات دهنده هستند، اما بی خطا نیستند. آنچه نوشته اید را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که کلمات شما پیام مورد نظر را منتقل می کنند.
5. مختصر و در عین حال مشخص باشید. برای برقراری ارتباط کتبی و شفاهی، تمرین کنید مختصر و در عین حال به اندازه کافی مشخص باشید تا اطلاعات کافی برای طرف مقابل ارائه دهید تا بتواند آنچه را که می خواهید بگویید بفهمد. و اگر به ایمیلی پاسخ می دهید، مطمئن شوید که قبل از ایجاد پاسخ، کل ایمیل را خوانده اید. با تمرین کافی، یاد میگیرید که سرگردانی نکنید، یا اطلاعات زیادی در اختیارتان قرار ندهید.
6. چیزها را یادداشت کنید. هنگام صحبت با شخص دیگری یا در یک جلسه یادداشت برداری کنید و به حافظه خود متکی نباشید. یک ایمیل بعدی ارسال کنید تا مطمئن شوید که در طول مکالمه چه چیزی گفته شده است.
7. گاهی اوقات بهتر است گوشی را بردارید. اگر متوجه شدید که حرف های زیادی برای گفتن دارید، به جای ارسال ایمیل، به جای آن با آن شخص تماس بگیرید. ایمیل عالی است، اما گاهی اوقات ارتباط شفاهی آنچه باید بگویید آسان تر است.
8. قبل از صحبت کردن فکر کنید . همیشه قبل از صحبت کردن مکث کنید، نه اینکه اولین چیزی که به ذهنتان می رسد را بگویید. کمی وقت بگذارید و به آنچه می گویید و نحوه بیان آن دقت کنید. این یک عادت به شما امکان می دهد از شرمساری جلوگیری کنید.
9. با همه یکسان رفتار کنید. با کسی حرف نزنید و با همه محترمانه رفتار کنید. با دیگران مانند خود رفتار کنید.
10. نگرش مثبت داشته باشید و لبخند بزنید. حتی زمانی که با تلفن صحبت میکنید، لبخند بزنید زیرا نگرش مثبت شما آشکار میشود و طرف مقابل آن را میداند. وقتی اغلب لبخند می زنید و نگرش مثبتی از خود بروز می دهید، مردم به شما پاسخ مثبت می دهند.
برقراری ارتباط موثر یک مهارت قابل آموزش است، بنابراین رعایت چند نکته از نکات ذکر شده در بالا، شما را قادر می سازد تا مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنید.
30+ آمار در مورد اهمیت توسعه و تقویت مهارت های ارتباطی
ما در زیر تعدادی از مهم ترین آمارها را در مورد اهمیت توسعه مهارت های ارتباطی قوی در محل کار گردآوری کرده ایم.
- در ارتباطات کلامی، 38% لحن وو 72% مابقی، زبان بدن است
- بیش از 80 درصد از آمریکایی ها فکر می کنند که ارتباط کارمندان یک عامل کلیدی در ایجاد اعتماد با کارفرمایانشان است
- 81٪ از استخدام کنندگان مهارت های بین فردی را مهم می دانند
- با این حال، بیش از 60 درصد از کارفرمایان می گویند که متقاضیان مهارت های ارتباطی و بین فردی کافی برای در نظر گرفتن مشاغل را نشان نمی دهند
- 57 درصد از استخدامکنندگان میگویند که مهارتهای بین فردی طی پنج سال آینده تقاضای بیشتری خواهد داشت
- 98 درصد از فروشندگان برتر روابط را مهم ترین عامل در ایجاد کسب و کار جدید می دانند
- بیش از 90 درصد از کارمندان ترجیح می دهند اخبار بد را به جای بی خبری بشنوند
- 69٪ مهارت های ارتباطی قوی را به عنوان دلیل اطمینان آنها در استخدام فارغ التحصیلان از مدرسه بازرگانی ذکر می کنند
- با توجه به انجمن ملی کالج ها و کارفرمایان، 73.4٪ از کارفرمایان خواهان نامزدی با مهارت های ارتباطی نوشتاری قوی هستند
- شرکت ها به طور متوسط 62.4 میلیون دلار در سال به دلیل ارتباط ناکافی با و بین کارکنان ضرر می کنند.
- 57 درصد از کارمندان گزارش می دهند که دستورالعمل های واضحی به آنها داده نمی شود
- 69 درصد از مدیران در برقراری ارتباط با کارکنان راحت نیستند
- تنها 19 درصد از سازمان ها می گویند که در توسعه رهبران “بسیار موثر” هستند
- 82 درصد از کارمندان به رئیس خود برای گفتن حقیقت اعتماد ندارند
- 85% از کارمندان می گویند زمانی که مدیریت به طور منظم اخبار شرکت را ارائه می دهد انگیزه بیشتری دارند
- 70 درصد از تمام ارتباطات سازمانی از طریق درخت انگور سرچشمه می گیرد
- 63 درصد از هزاره ها احساس می کنند مهارت های رهبری آنها در حال توسعه نیست
- 56 درصد از کارمندان معتقدند که مدیران باید مهارت های خود را برای مدیریت نیروی کار از راه دور تطبیق دهند
- 77 درصد از کارفرمایان می گویند که مهارت های نرم به اندازه مهارت های سخت مهم هستند
- 41 درصد از رهبران قادر به جمع آوری سریع اطلاعات مناسب نیستند. در نتیجه، 40٪ قادر به تصمیم گیری به موقع و آگاهانه نیستند
- 69 درصد از مدیران در سازماندهی ارتباط با کارکنان خود شکست می خورند
- 37 درصد از مدیران از ارائه بازخورد مستقیم در مورد عملکرد کارکنان خود ناراحت هستند، اگر فکر می کنند کارمند ممکن است به بازخوردها پاسخ منفی دهد
- برقراری ارتباط خوب تنها مهارت حیاتی است که 91 درصد از 1000 کارمند در نظرسنجی اخیر اینتراکت / هریس گفته اند که رهبران آنها فاقد آن هستند
- حدود یک چهارم کارمندان فکر می کنند که ایمیل یک عامل قاتل اصلی بهره وری است
- کارکنان احساس می کنند که شکاف ارتباطی می تواند پیامدهای تجاری جدی داشته باشد، از جمله روحیه پایین کارکنان ( 61٪ )، سردرگمی برای مشتریان یا مشتریان شرکت ( 60٪ )، و از دست دادن کسب و کار ( 31٪ )
- 74 درصد از کارگران و کارمندان مایلند که شرکتشان به آنها اجازه دهد در نتیجه کووید-19 بیشتر از خانه کار کنند
- طبق نظرسنجی انجمن صنعت فناوری محاسبات ( Bluesource ) 28 درصد از کارمندان ارتباطات ضعیف را دلیل اصلی شکست در ارائه پروژه در چارچوب زمانی اولیه آن گزارش میکنند.
5 مهارت ارتباطی که نمی توانید نادیده بگیرید
ده ها مهارت ارتباطی مختلف برای داشتن وجود دارد. 5 مهارت ارتباطی برتر وجود دارد که در این وبلاگ روی آنها تمرکز خواهیم کرد.
این 5 مهارت برای برقراری ارتباط موفق در محیط کار یا زندگی خصوصی کاملا ضروری هستند .
1. گوش دادن
گوش دادن یکی از مهمترین جنبه های ارتباط است. گوش دادن موفقیت آمیز فقط به معنای درک اطلاعات گفتاری یا نوشتاری نیست، بلکه درک احساس گوینده در طول ارتباط است.
اگر یک گوینده بتواند ببیند و احساس کند که کسی گوش می دهد و می فهمد، می تواند به ایجاد یک رابطه قوی تر و عمیق تر بین طرفین کمک کند.
گوش دادن دقیق همچنین میتواند محیطی را ایجاد کند که در آن همه احساس امنیت کنند تا ایدهها ، نظرات و احساسات خود را بیان کنند یا به روشی خلاقانه برنامهریزی و حل کنند.
2. صحبت مستقیم
گفتگو اساس ارتباط است و نباید از اهمیت آن غافل شد. حتی یک گفتگوی ساده و دوستانه با همکاران می تواند اعتماد متقابل ایجاد کند و حتی مشکلات را قبل از جدی شدن تشخیص دهد.
دوز سالم چت با یک فرد ناشناس می تواند به یک فرصت تجاری منجر شود. در دسترس و دوستانه باشید زیرا در این صورت می توانید تقریباً با هر کسی صحبت کنید.
3. ارتباط غیر کلامی
وقتی درباره چیزهایی صحبت می کنیم که برایمان مهم هستند، پیام های غیرکلامی زیادی ارسال می کنیم .
سیگنالهای غیرکلامی عبارتند از: ارتباط بدون کلام، وضعیت بدن، حالت چهره، حرکات دست، ژستها، تماس چشمی، نگرش و لحن صدای شما، تنش عضلانی و نحوه تنفس شما/ما.
نحوه نگاه کردن، گوش دادن، خلق کردن، واکنش، و ژست شما بیش از آنچه که کلمات قادر به انجام آن هستند در مورد احساسات صحبت می کند.
چرا مهارت های ارتباط غیرکلامی مهم است؟
آموزش زبان انگلیسی
زیرا طبق تحقیقات Salesforce در مورد ارتباطات بین فردی، 93 درصد ارتباطات غیرکلامی است.
توسعه توانایی درک دیگران و استفاده از سیگنال های غیرکلامی به شما کمک می کند با دیگران ارتباط برقرار کنید، آنچه را که فکر می کنید بیان کنید، با موقعیت های چالش برانگیز روبرو شوید و روابط بهتری در خانه و محل کار ایجاد کنید.
4. مدیریت استرس
در مقادیر کم، استرس می تواند برای کار بسیار مفید و دلگرم کننده باشد. با این حال، زمانی که استرس ثابت می شود و به طور کامل شروع به تأثیر می کند، می تواند بر ارتباطات، وضوح نظر و رفتار و عمل مناسب تأثیر بگذارد.
هنگامی که تحت استرس هستید ممکن است دیگران را اشتباه درک کنید، سیگنال های غیرکلامی گیج کننده ای ارسال کنید و از الگوهای رفتاری خنده دار استفاده کنید.
هر چند وقت یکبار در حین بحث با دوستان یا همکارانتان استرس داشتید و بعداً چیزی را گفتید یا انجام دادید که بعداً پشیمان شده اید؟
اگر مهارتهای مدیریت استرس را بهبود ببخشید، نه تنها از این پشیمانیهای بعدی جلوگیری میکنید، بلکه میتوانید بر شخص دیگری که وارد درگیری میشوید نیز تأثیر بگذارید.
5. بهبود مهارت های ارتباطی: کنترل احساسات
در ارتباطات، احساسات نقش مهمی دارند. آن ها تصمیم گیری بیشتر بر احساس شما تأثیر می گذارد تا طرز فکر شما.
با هدایت احساسات، رفتار غیرکلامی شما بر درک دیگران و نحوه درک و درک دیگران از شما تأثیر می گذارد.
اگر از احساسات خود آگاه نباشید، هدایت می شوید، نمی توانید نیازها و تجربیات خود را بیان کنید. این می تواند منجر به ناامیدی، سوء تفاهم و درگیری شود.
کنترل احساسات ابزارهایی را برای درک دیگران، خود و پیام هایی که ارسال می کنید در اختیار شما قرار می دهد.
اگرچه شناخت احساسات کار را ساده می کند، اما بسیاری از مردم احساس قوی مانند خشم، اندوه یا ترس از رانده شدن به زیر فرش دارند.