زمانی که شما در مفاهیم بازاریابی به دنبال عوامل موثر روی فروش میگردید. قطعا یکی از مفاهیمی که به شدت توجه شما را جلب میند، برند بوک است. برند بوک به طورکلی به بررسی و ثبت عوامل موثر روی برند شما میپردازد. شما برای حفظ یکپارچی و انسجام برند خود نیاز به برند بوک قوی دارید. در مرحله بعدی سوال اصلی این است که چگونه یک برند بوک مناسب تهیه کنیم؟ ما در این مقاله در سایت برترآموز شما را به صورت دقیق با عوامل موثر روی برند بوک، ساخت برند بوک و علت نیاز ما به برند بوک اشنا میکنیم.
اکثر کسب و کارهای کوچک به این دلیل رشد مناسبی ندارند که برندینگ مناسبی انجام نمیدهند. برندینگ برای افراد مختلف تعاریف و ماهیت متفاوتی دارد. این موضوع زمانی اهمیت مضاعف پیدا میکند که شما مدیر بازاریابی خود را تغیر میدهید. در این صورت مشاهده میکنید، که مدیر جدید شما از استراتژیهای تبلیغاتی استفاده میکند که ممکن است به برندینگ شما و اهداف شما ضربه میزند. در این صورت شما نیاز دارید که به برند بوک خود مراجعه کنید و اهداف و آرمانهای برند خود را مجدد برای او توضیح دهید.
این موضوع شاید برای شما امری بدیهی به نظر برسد اما طبق بررسیهای که صورت گرفته کسب و کارهای ضعیف از نظر بازاریابی معمولا به این موضوع توجه نمیکنند و به دنبال عوامل خارجی برای حل مشکل برندینگ و بازاریابی خود میگردند. به یاد داشته باشید تنها عاملی که کمک میکند کسب و کار شما از اسکیل کوچک و متوسط به اسکیل کسب و کارهای بزرگ دست پیدا کند این است که شما به این نکات ریز توجه داشته باشید و آنها را در کسب و کار خود به کار ببرد، در غیر این صورت شما نمیتوانید وارد رقابت با بزرگان شوید. شما باید بتوانید انسجام برند خود را در تمامی مراحل مانند طراحی و آپدیت لوگو، تولید محصولات جانبی، تولید محتوا، تغیر سیاستهای کلان بازاریابی و… حفظ کنید، در غیراین صورت شما به سبب ضعف برندینگ خود متحمل هزینههای زیادی در بازاریابی خود خواهید شد.
برند بوک (Brand Book) چیست؟
برند بوک یک دفترچه راهنمای هویت بصری ویژه برند است، که به واسطه آن هویت یک برند مشخص میشود. در این دفترچه تمامی اصول و قواعد اصلی برند و اهداف اصلی سازمان قرار دارد. با توجه تعریف شما باید تمام جنبههای بصری برند خود را مانند رنگها، تایپوگرافی،لوگو،بنرهای تبلیغاتی،وب سایت و… برای طراحی دقیق آن با توجه به استاندارهای برند در آن لحاظ کنید. شما باید برند بوک خود را به نحوی طراحی کنید و در آن از اطلاعاتی استفاده کنید که اگر این دفترچه به دست یک مدیر بازاریابی دیگر رسید دقیقا همین برند با همین مشخصات را به شما تحویل دهد.
البته این نکته را یاد آور میشویم که برند بوک مختص مدیران بازاریابی نیست و تمامی مدیران عالی و مدیران میانی برای پیش برد اهداف خود به آن نیاز دارند. چرا که هویت برند شما تنها به دست مدیر بازاریابی ساخته نمیشود بلکه با توجه به اهداف و سیاست کلان مدیران ساخته میشود.
آیا استفاده از برند بوک امری ضروری است؟
اگر بخواهیم راجب اهمیت برند بوک با شما صحبت کنیم، قبل از آن باید راجب اهمیت برند با شما صحبت کنیم، چرا که برند بدون برند بوک هیچ گونه انسجام و یکپارچگی ندارد و در طول زمان ممکن است بارها و باها دست خوش تغیر شود، که این موضوع غیر قابل قبول است. زمانی که برندینگ شما دارای ثبات و یکپارچگی باشد، مخاطب شما پیام شما را به درستی دریافت میکند و با اهداف و مزیت رقابتی شما نیز بهتر آشنا میشود، این موضوع در تبلیغات، فروش و اهداف کلان شرکت و بیزینس شما اهمیت ویژه و بسزایی دارد.
شما برای اینکه بتوانید اهمیت برند را به درستی درک کنید به شما پیشنهاد میدهم که بخش مقالات وب سایت برترآموز مراجعه کنید و از مقاله « برند چیست و چه مزایایی دارد؟ » استفاده کنید. زمانی که شما به اهمیت برند پی ببرید قطعا به نیاز ضروری خود به برند بوک نیز پی خواهید برد.
چگونه میتوانیم یک برند بوک تهیه کنیم؟
ما در این بخش به بررسی عوامل موثر در تهیه برند بوک میپردازیم و شما با توجه به نیاز خود و نوع برند سازی خود میتوانید برخی از این عوامل را حذف کنید و یا روی برخی دیگر از این عوامل سرمایه گذاری دو چندان داشته باشید. با ما تا پایان این بخش همراه باشید تا بتوانید یک برند بوک بهینه برای خود طراحی کنید.
-
المانهای اصلی یک برند
این بخش یکی از اصلی ترین و مهمترین بخشهای برند بوک است. شما در این بخش به چرایی تشکیل برند خود اشاره میکنید. شما مسیر طی شده تا رسیدن به حال حاظر برند را نیز بررسی میکنید. شما در این بخش بهتر است در مورد تغیراتی که روی لوگو اولیه و همچنین تغیراتی که روی رنگ سازمانی خود ایجاد کردهاید را به صورت مفصل بررسی کنید و آنها را ثبت دقیق کنید.
زمانی که شخصی خارج از شرکت و سیستم شما این بخش را مطالعه میکند باید به صورت دقیق و کاربردی در مورد شما اطلاعات داشته باشد. چرا که شما در این بخش بنیاد و اساس برند خود را به صورت کامل به شخص منتقل کردهاید. شما باید به صورت دقیق به بررسی هویت برند خود نیز بپردازید و آن را برای دیگران کاملا واضح و شفاف کنید.
- معرفی لوگو
اگر شما به کمپانیهای برزگ مانند مانند اپل و گوگل یا گاها برخی از کمپانی تولید فیلم مانند پیکسل و سونی نگاه کنید؛ متوجه خواهید شد با توجه به گذشت زمان طولانی و همچنین تغیراتی مکرر اما اساس و شکل لوگو تغیرات محسوسی نداشته است. حتی اگر تغیراتی بنیادی و قابل توجه نیز در لوگو آنها به وجود آمده باشد، باز هم اگر شما به بخش اول مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که تغیرات همگی در جهت بهبود برند است. شما همشه ارتباط معنا داری میتوانید بین لوگو قبلی و لوگو جدید پیدا کنید.
به یاد داشته باشید که لوگو یک شرکت همانند نسخه کوچک شده و فشرده شده از کل آرمانها و اهداف شرکت است. در نتیجه باید انسجام و یکپارچگی آن در تمامی مراحل حفظ شود.
-
معرفی رنگ ها
شما برای اینکه بتوانید هویت برند خود را در تمامی مراحل حفظ کنید، لازم است که فرهنگنامه جامع درمورد استفاده از رنگها و همچنین علت استفاده از آن در برند بوک خود داشته باشید. شما اگر دقت داشته باشید همه ایرانسل را به رنگ زرد میشناسند و یا برند سامسونگ را با رنگ آبی میشناسند، حال سوال اصلی این است که برندها چگونه با تغیرات بنیادی در لوگو خود و یا گاها سیستم تبلیغات و دیگر موارد بازاریابی موفق به حفظ رنگ سازمانی خود میشوند؟
قطعا شما بدون یک بوک برند قوی نمیتوانید این انسجام و یکپارچگی بدست بیاورید. شما باید تمامی دلایل و علل خود را برای استفاده از هر رنگی در هر بخشی بیان کنید. شما با این کار کمک به طراحی هدفمند تبلیغات خود میکنید و از برند خود نیز به صورت مستمر استفاده کنید.
-
فونت
هر برندی زمانی که مطرح میشود معمولا با یک فونت خاص مطرح میشود به عنوان مثال شما به این موضوع دقت کنید که چرا زمانی که اسم کوکا کولا میآید شما به یاد یک فونت انگلیسی کشیده میافتید. دیگر برندهای مطرح نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ به نوعی میتوان گفت که شما اگر دقت داشته باشید این شرکتها زمانی که هویت برند خود را برای مخاطب تعریف میکردند به صورت ناخوداگاه یک فونت خاص برای برند خود تعریف کردهاند. شما نیز در برند بوک خود باید از این ویژگی استفاده کنید و زمانی که میخواهید کمپینهای تبلیغاتی برگزار کنید و یا به دنبال تبلیغات انبوه برای برندینگ هستید، فونت اختصاصی مرتبط با لوگو خود را نیز در تبلیغات استفاده کنید و آن را به صورت ناخوداگاه برای مخاطب تعریف و نهادینه کنید.
-
شعار سازمانی
یکی از مواردی که شما برای برند خود باید به درستی تعریف کنید، شعار سازمانی درست و ماندگار است. اگر دقت داشته باشید از شعار سازمانی نه تنها در تبلیغات استفاده میشود، بلکه در تعریف برند نیز استفاده میشود. گاها زمانی که شما به سیستم CRM این شرکتها نگاه میکنید، زمانی که آنها برای شما یک ایمیل ارسال میکنند از شعار سازمانی خود برای شما استفاده میکنند و این موضوع به دلیل آشنا سازی شما با برند و شعار سازمانی میباشند.
یکی از مسیرهای که شما به واسطه آن میتوانید به خوبی، برند خود را تعریف کنید و شعار تبلیغاتی خود را گوش کاربران بسازند لینک سازی خارجی برای وبسایت شما میباشد. شما برای اینکه بتوانید یک لینک سازی قوی داشته باشید نیاز است که برای اگهیهای خود اصول رپورتاژ نویسی را به درستی و دقت پیاده کنید. شما برای این کار میتوانید به بخش محصولات سایت برترآموز مراجعه کنید و از محصول « اصول رپوتاژ آگهی » به صورت کاربردی و عملی استفاده کنید.
-
قواعد و قوانین تولید محتوا
یکی از موضوعاتی که شما باید به صورت ویژه به آن توجه داشته باشید، مشخص کردن اصول و قواعد تولید محتوا مبتنی بر اصول و قواعد برند سازی شما است. متاسفانه امروز شاهد نتاقض بین این دو در برخی از شرکتها هستیم. اگر شما تولید محتوای خود را به صورت ساختارمند و اصولی انجام ندهید این موضوع باعث خواهد شد که بین شما و برند شما فاصله قرار بگیرد و مخاطب شما درک درستی ار برند شما نداشته باشد.
شما به این دلایل بیان شده باید یک چارچوب قانونمند مبتنی بر برند خود در برندبوک خود تعریف کنید که هر شخص برای تولیدی محتوا بتواند این ساختار را به عنوان یک فیلتر کاربردی استفاده کند. شما برای تبلیغات خود نیز باید از این محتوا استفاده کنید و یک ساختار قانون مند برای آن تعریف کنید. این ساختار باید بتواند برای تمامی ارکان برند شما قابل تعریف و استفاده باشد.
-
عکاسی تبلیغاتی
شما نیز مانند تمامی شرکتها و کمپانیهای برزگ برای تبلغیات خود از عکسها و عکس نوشتههایی استفاده میکنید. شما در برند بوک خود باید تمام توان خود را به کار بگیرید تا با یک الگوریتم پویا به این رویه ساختار بدهید. به عنوان مثال ممکن است که شما برای معرفی برند خود از تصاویر طبیعت کمک گرفته باشید، در این صورت شما هر تبلیغات و پرزنتی که برای معرفی برند خود انجام میدهید باید عکسهای طبیعت جزئی از آن باشد.
یکی دیگر از نکاتی که شما باید به آن توجه کنید این است که شما در برند بوک خود به صورت دقیق چرایی استفاده از این المانهای تصویری را به درستی بیان کنید تا در صورت نیاز بتوانید از عکسهای تبلیغاتی مکمل نیز استفاده کنید.
شما اگر دقت داشته باشید برخی از شرکتهای تولید کننده کولر از طبیعت برای تصویر سازی برندینگ خود استفاده کردهاند. در صورتی که این شرکتها بخواهند برای معرفی محصولات جدید خود صرفا از تصاویر تکنولوژی محور بدون هیچ اشارهای به طبیعت استفاده کنند. ممکن است مشتری و مخاطب شما، حتی شما را به درستی به یاد نیاورد و شما را با یک برند دیگر اشتباه بگیرد. در این میان مشکل اصلی از سیستم بازاریابی و تولید محتوای شما است، نه بستر و اصل تبلیغات.
-
انسجام محتوای کانالهای تبلیغاتی
یکی از موارد که در برند بوک شما باید برای تعریف درست برند شما تعریف شده باشد این است که شما برای تعریف درست و دقیق برند خود از چه ساختاری قرار است به منظور یکپارچه سازی استفاده کنید. شما قطعا محتوایی که برای شبکههای اجتماعی خود تولید میکنید با محتوایی که برای وبسایت خود تولید میکنید، متفاوت است. شما برای اینکه بتوانید این ساختار را به صورت استراتژیک حفظ کنید نیاز دارید تا استراتژی و الگوریتم هرم بازاریابی محتوای خود را در برند بوک خود تعریف کنید.
اگر شما اطلاعات درستی درباره هرم بازاریابی محتوا ندارید به شما توصیه میکنم که به بخش مقالات وب سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن بخش از مقاله « هرم بازاریابی محتوا چیست » استفاده کنید تا اطلاعات خود را برای کاربردی و دقیق انجام دادن این بخش کامل کنید. به یاد داشته باشید در صورتی که بتوانید تصویر درستی از برندینگ خود داشته باشید شما میتوانید مشتریانی بیشتری با هزینه کمتری به سمت برند خود جذب کنید، چرا که شما فرآیند آشناسازی مشتری با برند را ازطریق کانالهای تبلیغاتی متفاوت به صورت منسجم انجام دادهاید.
-
دیدگاه نهایی
شما در این بخش باید به بیان دیدگاه نهایی خود و جمع بندی نکات خود در مورد برند سازی اشاره کنید. شما در این بخش باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید، و هرنکته و موضوعی که برای شما در برندینگ و لوگو سازی شما اهمیت دارد و شما در بخشهای قبلی به آن اشاره نکردهاید را در این بخش به صورت کاملا جامع و دقیق بیان کنید. همچین شما در این بخش میتوانید خط قرمزهایی برای برند تعریف کنید، که شما با انجام دادن و یا بررسی آن متوجه شدید که به برند شما ضربه سنگینی خواهد زد. شما در این بخش باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا دید خواننده برند بوک را نسبت به برند خود عمیقتر کنید.
شما دراین بخش میتوانید توصیههایی نیز به منظور درک بهتر دیدگاه خود در مورد برند خود و اهداف خود بیان کنید. شما در این بخش جان کلام و اهداف خود را به صورت کامل بیان میکنید.
نکاتی برای تهیه حرفهای برند بوک
مواردی که در این بخش بیان میشود از الزامات یک برند بوک حرفهای نیست اما به شما کمک خواهد کرد، که برند بوک خود را بهینه کنید و به واسطه آن شما میتوانید راهی که دیگر سازمانها و کمپانیهای بزرگ با صرفه هزینههای قابل توجه کشف کردهاند را به صورت کاربردی با مطالعه و عمل به آن بدست بیاورید.
-
تعریف چشم انداز برند
شما باید یک تعریف مناسب و دقیق از آینده برند خود داشته باشید. شما باید بدانید که کجا قرار دارید و به کجا میخواهید بروید و شما با این رویکرد خواهید توانست که اهداف خود را در راستای رسیدن به هدف بهینه کنید. زمانی که شما بدانید که به کجا میخواهید برسید و اهداف شما چیست، تصمیمات شما را یک معیار و اصول از پیش تعریف شده است. شما با اعلان عمومی و تعهد دادن به برند نیز برای مخاطبان خود جذابیت دو چندان خواهید داشت.
شما بهتر است در برند بوک خود وضعیت حال حاضر خود را تعریف کنید و اهداف خود را در بازههای زمانی تعریف شده مطرح کنید. با این کار شما یک معیار برای صحت سنجی مسیر خود، خواهید داشت و از طرفی به بازار خود این سیگنال را میدهید که شما برای تبدیل شدن به یک برند برتر در حال تلاش هستید. تعریف چشم انداز برند برای شما مزایای زیادی دارد، که در آینده یک مقاله مفصل در مودر آن کار خواهیم کرد.
-
سرنخهای کاربردی قرار دهید
قطعا شما برای رسیدن به دیدگاه درست نسبت به برند خود و برای بدست آوردن جایگاه فعلی خود با مشاورین زیادی مشورت کردهاید، از افراد زیادی برای طراحی بخشهای مختلف آن کمک گرفتهاید. شما باید اطلاعاتی از آنها را مانند یک ایمیل فعال، آدرس، شماره و یا هر اطلاعات دیگری که در درستری قرار داردید در برند بوک خود ثبت کنید. چرا که در صورت نیاز به تغیرات اساسی و تعیین سیاستهای جدید برند خود میتوانید از آن استفاده کنید.
همیچنین این کار به شما آزادی عمل بیشتر برای تغیرات بزرگ میدهد چرا که شما بر ریشههای تصمیم گیری دسترسی خواهید داشت. همچنین شما برای برون سپاری برخی امور نیز میتوانید به صورت کاربردی از این بخش استفاده کنید.
-
گزارش خود را مقایسه کنید
شما برای اینکه مسیر اصلی خود را گم نکنید بهتر است که به صورت منظم به بررسی اصولی و دقیق برند بوک خود بپردازید. همچنین برای برای بررسی میزان رشد خود لازم است که گزارشات خود را با برند بوک خود مطابقت دهید. بررسی کنید که تا چه میزان به اهداف خود دسترسی دارید، بررسی کنید که تا چه میزان میتوانید به اهداف خود نزدیک شدهاید… .
شما باید بتوانید از برند بوک خود به طور کاربردی استفاده کنید. قرار نیست که برند بوک شما مانند برخی از اسناد شما صرفا وجود داشته باشند و استفاده دیگری از آن نکنید. شما قرار است آن را مانند یک چک لیست در تصمیم گیریهای مهم خود استفاده کنید و از آن به عنوان یک معیار سنجش برای حفاظت از برند خود استفاه کنید. برند بوک میتواند برای شما فراتر از محافظت از برند عمل کند و حتی اکو سیستم برند شما را نیز متحول ساز، مهم استفاده و درک درست شما از آن است.
سخن پایانی
همانطور که هر آدمی برای خود نیاز به هویت دارد. شما نیز برای کسب و کار خود نیاز به هویت دارید و این هویت به وسیله برند شما ساخته میشود و بواسطه برندبوک شما ماندگار میشود. برند بوک شما وظیفهی حفظ انسجام برند شما در زمان رشد را دارد. شما به وسیله برند بوک خود، برند خود را از هرگونه کج روی و انحراف حفظ میکنید، اما نکته مهم و اساسی این است که شما به تهدات خود در رابطه با برند خود پایبند باشید.
یکی دیگر از مواردی که لازم است شما برای دسترسی صحیح به برند خود آن را مورد توجه قرار دهید، این است که برند بوک مختص طبقه خاصی از کارکنان نیست و همه بهتر است به جهت آشنایی با اهداف سازمان شما و جایی که در آن کار میکنند، حداقل یکبار آن را مطالعه کنند. شما برای اینکه در بازار نوین بتوانید به فروش، رشد و توسعه دست پیدا کنید، لازم است که به قوانین آن احترام بگذارید. شما باید مطابق با ابزار به روزی که استراتژیستهای بازاریابی آنلاین به شما پیشنهاد میدهند کسب و کار خود را به روز نگه دارید. امروزه بازاریابی آنلاین نیازمند خلاقیت و استمرار است، شما برای دستیابی به برند شخصی خود و یا که به یک برند سازمانی قوی نیاز دارید که در چارچوب این ساختار حرکت کنید. خوشحال خواهیم شد تا این محتوا را برای دوستان خود نیز بفرستید تا آن ها نیز با این مفهوم به خوبی آشنا شوند و همچنین چنانچه نظر و یا سوالی درباره محتوای نوشته شده دارید، آن را در قسمت کامنت ها از ما بپرسید تا در سریع ترین زمان ممکن آن را پاسخ دهیم.
نویسنده : امیر شادان پور
امیر شادان پور فعال بازار مالی، پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ