اشتباهاتی که به رتبه وب سایت در گوگل در 2022 آسیب می زند؟
ممکن است بدون اینکه بدانید رتبه وب سایت خود را در گوگل خراب کنید. راههای زیادی برای رتبهبندی خوب | سئو در موتورهای جستجو وجود دارد، اما اگر این ۱۱ اشتباه را مرتکب شوید، رتبهبندی جستجوی شما و در نهایت سئو سایت آسیب میبیند و ممکن است هرگز دلیل آن را ندانید. این پست آموزش سئو 11 مورد از رایج ترین مشکلات فنی سئو را با شما به اشتراک می گذارد که می تواند عملکرد یک وب سایت را در جستجوهای گوگل از بین ببرد.
مسائل فنی سئو که به رتبه بندی شما در گوگل آسیب می زند؟
- تجربه کاربری ضعیف | Poor user experience
سایت شما به دست آوردن اطلاعات خاص را برای کاربران دشوار می کند یا برای مشاهده صفحه های مختلف بهینه نشده است (یک عامل کلیدی در دستگاه های تلفن همراه). ممکن است در تجربه کاربری ضعیف (UX) مشارکت داشته باشید . UX ضعیف برای تجارت مضر است و می تواند کاربران را از بازدید از سایت شما باز دارد.شما می خواهید وب سایتی بسازید که جذاب باشد و کاربران را تشویق به بازدید مجدد کند. این شامل یک طراحی جذاب و پاسخگو است که عاری از HTML شکسته و نشانه گذاری است. یک وب سایت تمیز به Indexing Mobile-First و بودجه خزیدن شما کمک می کند.
- یک وب سایت کند | A Slow website
سرعت خوب سایت برای یک تجربه کاربری خوب ضروری است . اگر زمان بارگذاری صفحه شما کند است، احتمالاً نرخ تبدیل شما یکسان خواهد بود. به طور متوسط، اگر وب سایت شما بیش از 3 ثانیه طول بکشد تا بارگذاری شود، تقریباً 40 درصد از بازدیدهای شما سایت شما را رها می کند. می توانید معیارهای خود را با استفاده از ابزار Google به نام PageSpeed Insights آزمایش کنید.از دست دادن ترافیک وب سایت منجر به ضرر در فروش و درآمد در سایت های تجارت الکترونیک می شود. افت شدید در رتبه بندی بهینه سازی موتور جستجوی وب سایت. تجربه مشتری ضعیف که منجر به تعامل کمتر و خزیدن کندتر Googlebot می شود.
اهمیت سرعت وب سایت و نحوه بهبود سرعت سایت
- محتوای بی کیفبت | Thin Content
محتوای نازک محتوای روی صفحه است که برای بازدیدکننده ارزش کمی دارد یا اصلاً ارزش ندارد . این شامل:
- محتوای تولید شده به صورت خودکار
- محتوای وابسته غیر مفید
- محتوایی که از سایت های دیگر به سرقت رفته است.
- مطالب در صفحات درگاه
روی استفاده از محتوای باکیفیت برای هدایت عملکرد سودآور مشتری تمرکز کنید.
محتوای بصری واقعا مهم است؟
- بدون بک لینک (یا بک لینک سمی) | No Backlinks (or Toxic Backlinks)
بک لینک ها برای موفقیت سئو ضروری هستند زیرا به گوگل این سیگنال را می دهند که منبع دیگری محتوای شما را به اندازه کافی ارزشمند می داند که در محتوای خود به آن لینک دهد. موتورهای جستجو استنباط می کنند که وب سایت دارای محتوای ارزشمندی است که ارزش رتبه بندی خوبی در SERP ها دارد زیرا یک وب سایت بک لینک های اضافی کسب می کند.هیچ بک لینک یا بک لینک سمی (کیفیت پایین یا تلاش برای دستکاری رتبه) برای وب سایت شما در الگوریتم گوگل افتضاح نخواهد بود.
- عدم ایندکس مشکلات نمایه سازی | Noindex (indexing issues)
نو ایندکس | Noindex به این معنی است که یک صفحه وب نباید توسط موتورهای جستجو نمایه نشود و نباید در صفحات نتایج موتور جستجو نشان داده شودو نوفالو | Nofollow به این معنی است که عنکبوت های موتورهای جستجو (ربات ها) نباید پیوندهای موجود در آن صفحه را دنبال کنند.اگر وب سایت شما ایندکس نشده باشد، به خزنده های موتورهای جستجو و کاربران می گوید که از وب سایت شما دوری کنند. اگر کل سایت روی noindex تنظیم شده باشد، باید فایل robots.txt خود را بررسی کنید.مشکلات رایجی که من اغلب می بینم این است که وردپرس روی no-index تنظیم شده است. شما باید مطمئن شوید که وب سایت شما قابل نمایه سازی است. می توانید آن را در زیر بیابید:
Settings >> Reading >> Search engine visibility: Discourage search engines from indexing this site is unchecked.
مسئله دیگری که اغلب می بینم، برچسب های Canonical نادرست است. این به گوگل سیگنال می دهد که صفحه دیگری را غیر از هدف شما رتبه بندی کند. میتوانید با مشاهده کد منبع خود و جستجوی Mac: command+F، PC: Ctrl+F برای «کنونیکال»، این را بررسی کنید، URL باید با URL موجود در مرورگر مطابقت داشته باشد.
<link rel=”canonical” href=”https://example.com/blog-post/”>
اگر یکسان نباشد، تگ نادرست است.
راهنما برای سئو و رتبه بندی در صفحه 1 گوگل در سال 2022
- لینک های شکسته | Broken Links
پیوند شکسته یک صفحه وب است که کاربر به دلایل مختلف نمی تواند آن را پیدا کند یا به آن دسترسی پیدا کند . سرورهای وب اغلب زمانی که کاربر سعی می کند به پیوند شکسته دسترسی پیدا کند، یک پیام خطا برمی گرداند. پیوندهای شکسته (صفحاتی که یافت نشد) اغلب به عنوان “لینک های مرده” یا “پوسیدگی پیوند” شناخته می شوند.لینک های شکسته تجربه کاربری بدی را ایجاد می کنند – وقتی کاربران بر روی لینک ها کلیک می کنند و به خطاهای 404 بن بست می رسند، ناامید می شوند و ممکن است هرگز برنگردند .همچنین باید تصاویر شکسته را بررسی کنید. تصاویر شکسته به کاربران سیگنال می دهند که وب سایت شما قدیمی است و توسط مدیر وب سایت نگهداری نمی شود. بنابراین ممکن است به اندازه سایر وب سایت ها قابل اعتماد نباشد.
- مشکلات محتوای تکراری
محتوای تکراری گوگل را گیج می کند و موتور جستجو را مجبور می کند صفحات مشابهی را که باید در نتایج برتر (SERP) رتبه بندی کند، انتخاب کند. صرف نظر از اینکه چه کسی محتوا را تولید کرده است، احتمال زیادی وجود دارد که صفحه اصلی برای بهترین نتایج جستجو انتخاب نشود.صفحات تکراری همچنین تعیین اینکه کدام صفحه را باید بخوانند برای کاربران دشوار می کند. همچنین توجه نکردن به انتشار محتوای مستمر و آپدیت محتوای فدیمی سایت
- تعداد زیادی تغییر مسیر | A high number of Redirects
اگر تعداد 301 ریدایرکت بالایی داشته باشید (+20٪ از کل صفحات)، امتیاز کلی سرعت صفحه شما را کاهش می دهد. هر تغییر مسیر چند ثانیه طول می کشد، و بهتر است با استفاده از ابزار جستجو و جایگزینی انبوه، لینک های شکسته را تغییر مسیر دهید و لینک های داخلی وب سایت خود را به نسخه صحیح به روز کنید.
- بدون لینک داخلی | No internal linking
پیوند داخلی برای هر وب سایتی ضروری است زیرا به ایجاد معماری سایت و گسترش رتبه صفحه (آب پیوند) کمک می کند. به زبان ساده، پیوند داخلی به هر پیوندی از یک صفحه از یک دامنه اشاره دارد که به صفحه دیگری در همان دامنه پیوند داده شده است.
آنچه باید در مورد ساخت بک لینک در سال 2022 بدانید؟
نقشه های XML موجود نیست | Missing XML sitemaps
نقشه سایت XML فایلی است که صفحات ضروری یک وب سایت را فهرست می کند و مطمئن می شود Google می تواند همه آنها را پیدا کرده و بخزد. همچنین به موتورهای جستجو کمک می کند تا ساختار وب سایت شما را درک کنند، و شما می خواهید که گوگل تمام صفحات ضروری وب سایت شما را بخزد.
بدون ابرداده | No Metadata
متا تگ ها برچسب هایی در کد HTML هستند که داده های مربوط به صفحه شما را در اختیار موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان وب سایت قرار می دهند. این شامل تگ های عنوان، توضیحات متا، تگ های alt، هدر h1، h2 می شود. میتوانید با بررسی کد منبع در مرورگرهای کروم، فایرفاکس یا سافاری، ابردادههای خود را مشاهده کنید. به طور خلاصه، این سئوی درون صفحه ، تشخیص محتوای شما را برای موتورهای جستجو آسانتر میکند و بنابراین برای سئو حیاتی است.
- بررسی سریع: ممیزی سایت | Quick checks: Site Audits
شما می توانید تمام این خطاهای موجود در این لیست به جز UX را با استفاده از ممیزی SEO ارائه شده توسط Ahrefs، SEMrush، Moz یا Screaming Frog که مشکلات فنی SEO را شناسایی می کند، بررسی کنید. اگر با اجرای ممیزی راحت نیستید یا از قیمت ابزارهای سئو هیجان زده هستید، توصیه می کنم از یک متخصص سئو یا سئوکار شهرام طاهری مشاوره سئو بگیرید. Google Search Console ابزاری رایگان است که هر خطایی را که GoogleBot با آن مواجه می شود ارائه می دهد و شما را از طریق ایمیل مطلع می کند.
با این ابزارها موارد زیر را چک کنید:
- کلمات کلیدی رقبا
- ایندکس صفحات سایت خودتان
- استفاده کلمات کلیدی طولانی
موارد دیگر:
- توجه نکردن به عنوان و توضیحات متا
- توجه نکردن به Google my Businessبرای مشاغل
- توجه نکردن به اسکیما
- توجه نکردن به موبایل فرندلی و ریسپانسیو بودن سایت
نتیجه:
بسیاری از صاحبان مشاغل نمی دانند که مرتکب اشتباهاتی می شوند که به رتبه وب سایت آنها در گوگل لطمه می زند. اگر مشکلات سئو دارید و رفع آن بیش از حد کارهای روزمره شما است، دریغ نکنید با سئو ورد تماس بگیرید، و من به تمام سوالات شما در مورد سئو فنی پاسخ خواهم داد و نکات مفیدی را برای شروع سئو به شما ارائه خواهم کرد.
منبع: شهرام طاهری