زمانی که شما شروع هر کسب و کار را بررسی میکنید، یکی ازمواردی که به صورت ویژه توجه شما راجلب میکند، مباحث برندینگ و فروش بواسطه برندینگ است، اما نکته اصلی و اساسی برای شما در شروع کسب و کار آگاهی از برند « Brand Awareness » میباشد. اگر بخواهیم این مفهوم را صورت عدد رقم تعریف کنیم شاید اندکی دشوار باشد ولی اگر بخواهیم به صورت یک مفهوم کلی ویک استراتژی کلان به تعریف آن بپردازیم، قطعا مفهوم بسیار ساده و جالبی است و میتواند فروش شما را و همچنین برندینگ شما را تحت تاثیر قراردهد.
اگر بخواهیم تعریف ساده از آگاهی از برند و یا برند اورنس ارائه دهیم، آگاهی از برند به معنی شناخت مخاطب شما از شما است و از طرفی در مباحث پیشرفتهتر و گاها دقیقتر این موضوع به این معنی است که مشتری شما به چه میزان به شما وفادار است و در صورت عرضه جدید محصول شما تا چه میزان از آن استقبال میکند. به عنوان مثال اگر یک شرکت با یک برند ارونس موفق بخواهیم در این بخش مطرح کنیم، قطعا میتوانیم به اپل اشاره کنیم. زمانی که اپل محصول جدید خود را رونمایی میکند، صفهای طولانی در مقابل نمایندگیهای اپل تشکیل میشود و همه از این محصول جدید استقبال میکنند. در این جا هواداران اپل به این موضوع فکر نمیکنند که آیا به محصول جدید نیاز دارند و یا خیر. آنها فقط یک هدف دارند، تهیه محصول جدید اپل و استفاده از آن به عنوان یکی از ملزومات روزانه خود. شما زمانی میتوانید به این جایگاه دست پیدا کنید که برندینگ قوی انجام داده باشید و از طرفی بتوانید مخاطب خود را در طول زمان راضی و مشتاق نگهدارید که این موضوع مورد نیاز تفکر و داشتن استراتژی و برنامه است.
یکی از مسیرهایی که میتواند به برندینگ شما و مطرح شدن شما در میان رقبا کمک کند، داشتن یک وبسایت فعال میباشد. در مرحله بعدی که مهمترین مرحله است شما باید بر روی سئو سایت خود کار کنید تا در میان نتایج برتر نمایش داده شود. از این رو ما در مجموعه برترآموز برای شما یک دوره کاربردی و جامع تحت عنوان « آموزش سئو » طراحی کردهایم که میتوانید به صورت ویژه استفاده کنید.
آگاهی از برند « Brand Awareness » چیست؟
اگاهی از برند یا برند اورنس به معنی شناخت دقیق مخاطب از برند شما و همچنین تعصب مشتری روی برند شما میباشد. اگاهی از برند امری به شدت مهم و زمانبر است و در صورتی که روی آن سرمایه گذاری صحیح صورت بگیرد، میتواند کسب و کار شما را تضمین کند. امروزه برند ارونس با وجود رقبا بسیار زیاد و از طرفی تبلیغات گسترده و کمپینهای تبلیغاتی متوالی از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال شما اگر به محصولات مختلف نگاه کنید همیشه یک یا دو کمپانی بزرگ را پیدا میکنید که برند آنها معروف است و به نوعی محصولات را با نماد آنها میشناسند. به عنوان مثال زمانی افراد برای خرید پودر ماشین لباسشویی به فروشگاه و یا سوپر مارکت مراجعه میکنند. زمانی که میخواهند این محصول را پیدا کنند، از راهنمای مجموعه آدرس تاید را میگیرند. در صورتی که تاید یک برند پودر ماشین لباسشویی است و افراد به این موضوع توجه ندارند. البته این نکته را مدنظر قرار دهید که شما به صورت مستمر نیاز به برندینگ و تقویت محصول خود دارید و در صورتی که محصول خود را با نیاز بازار هماهنگ نکنید محکوم به فنا خواهید بود. به عنوان مثال در گذشته زمانی که فردی میخواست یک تلفن همراه تهیه کند، اولین گزینه او گوشی نوکیا و یا سونی اریکسون بود. این موضوع به این معنی بود که قوی ترین آگاهی از برند و یا برند اورنس متعلق به این دو شرکت است.
چرا که این دو شرکت نزدیک به 76 درصد از مارکت تلفن همراه را در دست داشتند. اما چون نتوانستند محصول خود را مطابق با نیاز بازار به روز نگه دارند به مرور زمان از بازحذف شدند. پس با توجه به این موضوع برند اورنس یا همان آگاهی از برند مهم است اما همه چیز نیست. همچنین به این موضوع توجه داشته باشید، زمانی شما میتوانید یک مشتری را متعلق به برند خود بدانید که حداقل 2 تا 3 بار از شما خرید انجام داده باشد. از طرفی شما میتوانید این نکته را مدنظر قرار دهید که اولین خرید از شما صرفا آشنایی با برند است و تا آگاهی از برند یک گام فاصله است و این موضوع برای شرکتهایی که تازه به بازار پا نهادهاند از اهمیت بالایی برخوردارد است. با توجه به اهمیت موضوع آگاهی از برند به شما پیشنهاد میدهیم به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن بخش از مقاله « برند چیست و چه ویژگی هایی دارد » به صورت جامع و کاربردی استفاده کنید و دانش خود را در حوزه برندینگ افزایش دهید همچنین شما میتوانید از مقالات مشابه در این بخش نیز استفاده کنید.
چرا به آگاهی از برند نیاز داریم؟
شما با مفهوم برندینگ آشنا شدید، در این بخش ما برای شما عواملی را بیان میکنیم که به علت نیاز خود به برندینگ پی ببرید. همچنین شما در این بخش میتوانید، اطلاعات خود را در حوزه استراتژیهای آگاهی از برند نیز تکمیل کنید و سرنخهایی برای مطالعات بیشتر داشته باشید.
-
آگاهی از برند به معنی اعتماد مخاطب به شما است
زمانی که ما صحبت از اگاهی از برند و یا همان برند اورنس میکنیم به این معنی است که مشتری به شما اعتماد دارد و میداند محصول شما مطابق با نیاز شما است. به مثال بخش قبل خود در مورد تلفن همراه برگردیم. چرا زمانی که یک فرد قصد خرید تلفن همراه داشت بدون تحقیق و بررسی دقیق راجب برندهای دیگر موجود در بازار انتخاب خود را محدود به یک برند میکرد. علت این امر این است که فرد در بین دوستان و آشنایان خود افراد زیادی را مشاهده کرده بود که از این محصول راضی هستند و در نتیجه فرد به کیفیت و جذابیت این محصول اعتماد داشت و دیگر راجب برندهای دیگر تحقیق نمیکرد، چرا که احساس نیازی نسبت به این موضوع نداشت.
در بیزینس اعتماد مشتری به شما برای شما همه چیز است، چرا هزینه تبلیغات شما را کاهش میدهد، هزینه برندینگ شما را کاهش میدهد، میزان فروش شما را افزایش میدهد و به طور کلی یک کاتالیزور رشد سریع برای شما میباشد. از طرفی زمانی که مشتری به شما اعتماد دارد با اطمینان شما را به دیگران معرفی میکند و این موضوع برای شما میتواند یک مزیت رقابتی قابل توجه باشد. تمامی این موارد فقط و فقط بواسطه آگاهی از برند قوی بدست میآید.
-
برای شما یک پشتوانه قوی به منزله نوآوری میباشد
زمانی که شما قصد نوآوری در محصولات خود را دارید و میخواهید با طراحی محصولات جدید خود سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهید، نیازمند این هستید که مشتری شما به شما اطمینان داشته باشد و از محصول جدید شما استقبال کند. در این صورت سرمایه گذاری شما روی این موضوع میتواند ریسکهای خاص خود را داشته باشد و شما را در معرض چالشهای مختلف قرار دهد.
بهتر است با ذکر یک مثال به بررسی این موضوع بپردازیم، به عنوان مثال ما زمانی شرکت سایپا به عنوان یک کمپانی خودرو سازی ایرانی زمانی که یک محصول جدید به بازار معرفی میکند، به سبب چالشهای متفاوت این شرکت و همچنین کیفیت پایین محصولات به نسبت تکنولوژی روز دنیا از آن استقبال قابل توجهای صورت نمیگیرد، اما زمانی که شرکت بنز یک خودرو جدید معرفی میکند، مشتریان محصولات قبلی شرکت بنز برای خرید محصول جدید صف میبندند، نامه و ایمیل میزنند،به بهترین نحو ممکن از این محصول جدید استقبال میکنند و این موضوع به لطف آگاهی از برند است.
-
برند سازی قدرتمند با هزینه کمتر
زمانی که شما آگاهی از برند قوی داشته باشید، هزینه کمتری برای برندسازی و معرفی برند خود انجام میدهید. شما در تبلیغات خود همیشه بخشی از هزینههای خود را به جهت برندسازی انجام میدهید. آگاهی از برند به این معنی است زمانی که مشتری لگو برند شما میبیند، شعار تبلیغاتی شما را میشنود به صورت ناخوداگاه برند شما برای او مجسم شود. در این صورت شما هزینه کمتری برای برندسازی میکنید و بیشتر تبلیغات خود را روی معرفی کالا و خدمات خود متمرکز میکنید، در این صورت بازدهی شما نیز به صورت قابل توجهای افزایش پیدا میکند و فروش شما نیز بهبود پیدا میکند.
با توجه به مطالب این بخش به شما پیشنهاد میکنم به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن از مقاله « صدای برند چیست » استفاده کنید. این مقاله میتواند به شما در تبلیغات موثر به صورت ویژهای کمک کند.
شما بواسطه برند اورنس و یا همان آگاهی از برند یک برند قدرتمند خواهید داشت که میتواند ضامن دوام و رشد کسب و کار شما در یک بازار رقابتی باشد. به یاد داشته باشید به هر اندازه که برند سازی مهم است، سرمایه گذاری روی توسعه و پیشرفت محصولات نیز مهم است که باعث آگاهی از برند قویتر شما میشود و میتواند به عنوان یک موتور محرک برای شما عمل کند.
انواع دسته بندی آگاهی از برند
ما به طور کلی دو دسته بندی اصلی آگاهی از برند داریم که بواسطه آن میتوانیم بررسی کنیم که بازار هدف ما تا چه میزان شناخت از برند ما دارد و تا چه میزان به برند ما اهمیت میدهد. البته این نکته را نیز مد نظر قرار دهید که شما میتوانید هریک از این دو مدل را شخصی سازی کنید و بر اساس آن استراتژی کلان بازاریابی و آگاهی از برند خود را مشخص کنید.
تشخیص برند
در این دسته بندی معمولا آگاهی از برند بیشتر برای کالاهای مصرفی ما مورد بحث و بررسی قرار میگیرد، به عنوان مثال زمانی که شما به یک فروشکاه مراجعه میکنید و قصد خرید تن ماهی دارید. در بین چندین مدل تن ماهی کدام را زودتر پیدا میکنید و خریداری میکنید. این حوزه معمولا یک برای کالاهایی بیشتر مورد بررسی قرار میگیرد که پریودهای زمانی نیاز ما به آنها کوتاه است و به مجموعه کالاهای FMCG اختصاص داده میشود.
به یاد آوری برند
معمولا در این بخش به بررسی توانایی مشتری در به یاد آوردن اسم برند میپردازند، بدون این که لیست محصولات و یا کالاهای مشابه را در اختیار فرد قرار دهند. این حوزه معمولا نقطه مقابل حوزه قبلی است و برای کالاهایی بیشتر مورد بررسی قرار میگیرد که بازه زمانی استفاده فرد از آن طولانی است و به همین جهت فوکوس ما روی به یادآوری نام برند است.
برترین استراتژی های آگاهی از برند
ما در این بخش قرار است در مورد انواع استراتژیهای آگاهی از برند با شما صحبت کنیم، نکته بسیار مهم در این بخش این است که حتما بر اساس کسب و کار خود و همچنین میزان هزینهای که برای تبلیغات در نظر گرفتهاید استراتژی خود را انتخاب کنید، شما میتوانید با خلاقیت خود ضعف در کمبود بودجه تبلیغاتی خود پوشش دهید.
-
استفاده از کمپین های تبلیغاتی با هدف آگاهی از برند
یکی از موثرترین و جذابترین روشهای آگاهی از برند که شما میتوانید از آن به صورت بهینه استفاده کنید، استفاده از کمپینهای تبلیغاتی است ولی باید به چند نکته مهم توجه کنید و در تبلیغات خود آنها را مدنظر قرار دهید.
- به صورت همه جانبه و از چند کانال تبلیغاتی سعی کنید که تبلیغات خود را انجام دهید.
- سعی کنید محتوایی که برای تبلیغات خود استفاده میکنید، به صورت ترکیبی از استراتژیهای بازاریابی محتوا باشد و از طرفی با هدف آگاهی از برند و فروش کالا و خدمات برنامه ریزی شوند.
- مدت زمان کوتاه اما گستردگی زیاد میتواند باعث یک شک تبلیغاتی مناسب شود.
- نتایج کمپین تبلیغاتی شما باید به صورت کاملا دقیق بررسی و آنالیز شود و چرا که شما با بهینه سازی کمپینهای خود میتوانید بازخورد بهتری دریافت کنید و از طرفی در بودجه خود نیز صرفه جویی کنید.
- سعی کنید با برگزاری مسابقات تعاملی کمک به افرایش بازخوردها کنید و با دادن جوایزی جذاب کمک به گسترش بیشتر و بهتر کمپین تبلیغاتی خود کنید.
برای درک بهتر این بخش به شما توصیه میکنم به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کرده و از مقاله « 8 نمونه از بهترین کمپینهای تبلیغاتی موفق در دنیا » استفاده کنید و با الگو برداری از آنها یک کمپین جذاب با هدف اصلی آگاهی از برند طراحی کنید.
-
تبلیغات بنری
یکی دیگر از استراتژیهای بازاریابی که شما با هدف آگاهی از برند میتوانید از آن استفاده کنید، تبلیغات بنری است. اگر شما به صورت موثر و با استراتژی صحیح از این تبلیغات استفاده کنید. میتوانید آگاهی از برند خود را به صورت موثر افزایش دهید. برای این منظور به این نکات توجه کنید.
- الویت اول شما به جای سایتهای خبری شبکههای اجتماعی باشد در این صورت احتمال بازدهی شما برای آگاهی از برند افزایش پیدا میکند.
- به جای تبلیغات کلیکی سعی کنید از تبلیغات زمانی و بازدیدی استفاده کنید، چرا که ما در این روش هدفمان فروش کالا و خدمات نیست بلکه هدف ما آگاهی از برند است.
- سعی کنید از تکنیکهای روانشناسی و تکنیکهای بصری برای جلب توجه بیشتر استفاده کنید.
- سعی کنید با توجه به مخاطب هدف خود به طراحی بنر تبلیغاتی بپردازید و با استفاده از استراتژیهای تبلیغاتی دیگر به جذب مخاطب جدید بپردازید.
- تحلیل نتایج خود را به صورت نموداری انجام دهید و فصلهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید تا به یک استراتژی بهینه در این زمینه دست پیدا کنید.
در صورتی که برای تبلیغات بنری خود نمیدانید از کجا و چگونه شروع کنید به شما توصیه میکنم در بخش مقالات برترآموز از مقاله « چگونه بازدهی تبلیغات بنری خود را افزایش دهیم » به صورت جامع و کاربردی استفاده کنید.
-
داستان سرایی کنید
اگر شما به دنبال ماندگاری در حافظه مخاطب خود هستید، یکی از بهترین مسیرهایی که میتوانید از آن استفاده کنید داستان سرایی در مورد برند و چگونگی شکل گرفتن آن است. شما میتوانید با استفاده از داستان سرایی و چالشهایی که پشت سر گذاشتید خود را به صورت یک قهرمان نمایش دهید. شما برای آگاهی از برند قوی میتوانید از تکینکهای Brand Story استفاده کنید و ذهن مخاطب خود را به خود مشغول کنید. شما در این روش نیازمند هزینه بسیار زیاد نخواهید بود ولی خلاقیت شما است که میتواند تعین کننده نتایج باشد.
-
اسپانسرینگ مراسمات مهم
یکی دیگر از استراتژیهایی که به آگاهی از برند شما میتواند به صورت موثر کمک کند، اسپانسرینگ مراسمات و جشنهایی است که برای شما مهم است. منظور ما این است که شرکت در هر مراسمی برای شما مهم نیست. با ذکر یک مثال کمک به درک بهتر شما خواهیم کرد.
فرض کنید شما ناشر کتابهای روانشناسی هستید، شما اگر قصد اسپانسرینگ یک مراسم را دارید باید دقت کنید تا چه اندازه از افرادی که قرار است دراین مراسم شرکت کنند در جامعه هدف شما قرار دارند. شما بین جشن پایان تحصیل دانشجویان روانشاسی با هزینه اسپانسرینگ 40 میلیون تومان و مراسم اختامیهی جشواره فجر با هزینه اسپانسرینگ 70 میلیون تومان مشخص است که کدام یک را باید انتخاب کنید. ملاک شما میزان هزینه شما نیست بلکه مخاطب هدف شما است.
-
یاد بود بدهید
یکی دیگر از استراتژیهای آگاهی از برند که میتواند به صورت موثر کمک به درخشش شما در ذهن مخاطب است، دادن یادبودهایی به مخاطبین شما است. شما با دادن یک هدیه کوچک و یا یک یادبود ماندگار قبل از هرچیزی میزان علاقه و احترام خود را به مخاطب خود نشان دادهاید. سپس با این کار یک خاطره ماندگار از آشنایی با شما برای او رقم زدهاید. مهم نیست که مخاطب شما مشتری شما است و یا کاربر سایت شما و یا یک رهگذر که برای دیدن اجناس شما به مغازه شما مراجعه کردهاست؛ شما باید بتوانید با یک هدیه ذهن مخاطبین خود را به خود مشغول کنید. سعی کنید یادبود و یا هدیهای که قرار است به دیگران بدهید به نحوی انتخاب شود که به بهترین شکل ممکن کار شما و رسالت شما را نشان دهد.
-
مزیت رقابتی خود را به مخاطب یادآوری کنید
یکی از بهترین استراتژیهایی که در تبلیغات شما میتواند به صورت موثر به شما کمک کند، استفاده از مزیت رقابتی است. شما با این کار ماندگاری خود را به صورت موثر در ذهن مخاطب حفظ میکنید و از طرفی دیگر رقبای شما نیز نمیتوانند از این مورد به صورت شخصی سازی شده استفاده کنند. چرا که شما از قبل با این ویژگی در بازار شناخته شدهاید. و با شما این کار به هدف خود که آگاهی از برند است نیز به سادگی دست پیدا میکنید.
سخن پایانی
ما در این مقاله به صورت کامل و جامع راجب آگاهی از برند یا همان برند اورنس به شما اطلاعات مفیدی را منتقل کردیم. نکته مهم در این بخش این است که شما برای یک آگاهی از برند قوی نیازمند یک برند قوی میباشید و باید روی برند سازی خود کار کنید و هچنین یک شعار تبلیغاتی ماندگار انتخاب کنید. چرا که مخاطبین شما را با یک تبلیغ و یا یک محصول نمیشناسند بلکه شما را با مجموعهای از جزئیات برندتان میشناسند.
این نکته را نیز به یاد داشته باشید که شما برای داشتن یک برند قوی باید خود را با نیاز بازار و همچنین علایق مخاطب خود هماهنگ نگه دارید، چرا که شما بواسطه احترام به مخاطب خود و همچین یک تیم قوی تحقیق و توسعه می توانید در بازار ماندگار شوید و از طرف دیگر توسط کم کاری رقبا خود به شهرت خواهید رسید. سعی کنید برای آگاهی از برند قوی خود از تبلیغات هوشمند و روش های نوین بازاریابی استفاده کنید و اهداف خود را همیشه فروش بیشتر و برندسازی قوی تر قرار دهید. به یاد داشته باشید شما برای فروش بهینه و برندسازی همیشه نیازمند خلاقیت خواهید بود تا منابع تمام نشدنی. این مقاله را برای دوستان خود نیز بفرستید تا آنها نیز با نکات مهم آگاهی از برند آشنا شوند و اگر کسب و کاری دارند، سعی کنند تا این نکات را پیاده سازی کنند. همچنین اگر سوال یا نظری درباره محتوای نوشته شده دارید، خوشحال خواهیم شد آن را در قسمت کامنتها با ما در میان بگذارید.
نویسنده : امیر شادان پور
امیر شادان پور فعال بازار مالی، پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ