یکی از مهمترین مسائلی که صاحبان کسب و کارهای اینترنتی با آن مواجه هستند، افزایش ترافیک ورودی سایت و بیشتر کردن تعداد بازدیدها است. برای اینکار روشهای مختلفی مثل سئو، تبلیغات و کمک گرفتن از شبکههای اجتماعی وجود دارد. اما اگر به دنبال راه جدیدی برای هدایت ترافیک بیشتر به سایتتان هستید، Google Discover یک گزینه عالی به شمار میرود.
این پلتفرم با شناسایی علایق کاربران، محتواهایی را به آنها پیشنهاد میدهد. بنابراین اگر بتوانید محتواهای سایتتان را وارد گوگل دیسکاور کنید، ترافیک ورودی سایت به طرز شگفتانگیزی بیشتر خواهد شد.
اما اگر نمیدانید Google Discover چیست و چطور از آن استفاده کنید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید. در آموزش نحوه استفاده از گوگل دیسکاور سعی کردهام نکات مهم و ضروری را با شما عزیزان به اشتراک بگذارم.
Google Discover (گوگل دیسکاور) چیست؟
بهعنوان یک متخصص سئو، مطمئنا با اهمیت تولید محتوای کاربر پسند و نحوه پاسخ دادن به سوالات کاربران آشنا هستید. با اینکار، افرادی که میدانند به چه اطلاعاتی نیاز دارند، آن را در گوگل جستجو کرده و به جواب سوالاتشان میرسند. اما چه اتفاقی میافتد وقتی یک کاربر نمیداند به چه اطلاعاتی نیاز دارد؟
Google Discover یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی است که با کمک الگوریتمهای یادگیری ماشین، رفتار و علایق کاربران را بررسی کرده و اخبار، مقالات، ویدیوها و سایر محتواها را به صورت اختصاصی به آنها نشان میدهد. این پلتفرم فقط در دستگاههای تلفن همراه در دسترس است. هنگامی که کاربران از گوگل دیسکاور استفاده میکنند، هوش مصنوعی رفتار آنها را بیشتر یاد گرفته و محتواهای مناسب با آنها را نشان میدهد.
حتی امکان شخصیسازی نتایج نیز وجود دارد. Google Discover برای اولین بار در سال 2018 معرفی شد. تا قبل از معرفی این پلتفرم، Google Feed انجام اینکار را بر عهده داشت.
گوگل دیسکاور با پیشبینی رفتار کاربران، پیشنهادهایی را به آنها ارائه میدهد که فراتر از پاسخ دادن به سوالاتشان است. بنابراین اگر بتوانید محتواهای خود را وارد دیسکاور کنید، افرادی آن را مطالعه خواهند کرد که به کسب و کارتان علاقه دارند.
اگر در مرورگر کروم موبایل یک تب جدید ایجاد کنید، بخش Discover را مشاهده خواهید کرد. نکته: اگر محتوایی در این بخش مشاهده نکردید، بر روی دکمه تنظیمات کلیک کرده و Turn onرا بزنید.
گوگل دیسکاور چطور کار میکند؟
گوگل پس از ایندکس کردن محتوا و رعایت خط مشیهای خود، آن را در دیسکاور منتشر میکند. گوگل محتواها را از منابع مختلف مثل وبلاگها، کانالهای یوتیوب و.. جمعآوری کرده و به کاربران نشان میدهد.
Google discover همواره در حال تغییر و بروزرسانی بوده و هدف اصلی آن ارائه محتوای مناسب برای کاربران است. به طور مثال اگر در گوگل بیشتر در مورد سئو و دیجیتال مارکتینگ جستجو میکنید، در دیسکاور محتواها و اخبار مرتبط با این حوزه را مشاهده خواهید کرد.
بهتر است بدانید هوش مصنوعی پشت دیسکاور، علایق شما را از موارد زیر به دست میآورد.
- تاریخچه جستجو در گوگل
- تاریخچه مرورگر
- فعالیتهای شما در Discover
- مکان جغرافیایی (البته این در صورتی است که به گوگل اجازه دسترسی به مکان را داده باشید)
Google Discover چه مزایایی دارد؟
الگوریتم گوگل دیسکاور همواره در حال یادگیری و تکامل است و با گذشت زمان دقیق و دقیقتر میشود. بنابراین در آینده، کاربران محتواهایی که به آنها علاقه ندارند را کمتر میبینند. در عوض، محتواهایی به آنها نشان داده میشود که لذت بیشتری برای آنها دارد.
دیسکاور علاوه بر اینکه محتواها را بر اساس علایق به کاربران نشان میدهد، بلکه به آنها کمک میکند تا از اخبار و خدمات جدید در حوزه کاری خود مطلع شوند. کاربران با این پلتفرم محتواهایی را میبینند که در حالت عادی هیچ وقت با آن مواجه نمیشدند.
در نهایت میتوان گفت، Discover یک مکان عالی برای یادگیری و پیدا کردن مطالبی است که به آن علاقه داریم.
سوال اصلی اینجاست، چطور محتواهای سایت را برای دیسکاور بهینه کنیم؟ آیا این امکان وجود دارد یا محتواهایمان را وارد دیسکاور کنیم؟
آیا امکان بهینه سازی سایت برای دیسکاور وجود دارد؟
بله این امکان وجود دارد. هدف Google Discover ارائه محتوای با کیفیت و جذاب به کاربران بر اساس علایق و سلیقههای آنها است. بنابراین قدم اول، تمرکز بر ایجاد محتوای با کیفیت و مخاطبپسند باید باشد.
تفاوت اصلی بین بهینهسازی سایت برای گوگل و دیسکاور در تغییر هدف از کلمات جستجو شده به کاربر است. به این صورت که در سئو، بر روی کلماتی که کاربران در گوگل جستجو میکنند، تمرکز میکنیم. اما در دیسکاور، تمرکز اصلی بر روی علاقه کاربر است و به چیزی که کاربران جستجو میکنند، تمرکز ندارد.
برخی از کارهایی که برای نمایش محتوا در دیسکاور میتوانید انجام دهید، عبارتند از:
- تولید محتوای با کیفیت و متناسب با نیاز کاربران
- استفاده از دادههای ساختار یافته (Structured Data)
- انتشار محتوا در مورد موضوعات پرطرفدار
- استفاده از ویدیو و تصاویر با کیفیت
- بهینهسازی تجربه کاربری سایت
- داشتن E-E-A-T قوی
آیا Google Discover فقط محتوای سایتهای خبری را نشان میدهد؟
بسیاری از افراد بر این باورند که دیسکاور فقط محتوای سایتهای خبری را نشان میدهد. بهتر است بدانید به جز اخبار، محتواهای دیگری نیز در دیسکاور به افراد نشان داده میشود. بنابراین هر نوع محتوایی داشته باشید، احتمال وارد شدن آن به Discover وجود دارد.
البته باید بدانید که اکثر محتواهای این بخش را اخبار تشکیل میدهد. بنابراین اگر اخبار مربوط به حوزه کاری خود را در سایت ذکر کنید، شاید دیسکاور آن را به افراد مختلف پیشنهاد دهد.
الگوریتم E-E-A-T چیست و چه اهمیتی در نمایش محتوا در Discover دارد؟
E-E-A-T مخفف عبارت Expertise (تخصص)، Experience (تجربه)، Authority (اعتبار) و Trust (اعتماد) است. هر کدام از این موارد تعیین میکنند که محتوا چقدر مناسب است. بنابراین هنگامی که قصد تولید محتوایی را دارید، باید موضوعاتی را انتخاب کنید که با تخصص و تجربه شما همسو باشد. زمانی که محتوای ارزشمند و تخصصی در اختیار کاربران قرار میدهید، در طول زمان اعتبار بیشتری به دست میآورید و کاربران زیادی به شما اعتماد میکنند.
بعد از اینکه موضوعات مناسب برای سایتتان را شناسایی کردید، برای بهبود سیگنالهای الگوریتم E-E-A-T مراحل زیر را انجام دهید.
- تولید محتوای با کیفیت: محتوایی که در سایت قرار میدهید، کاملاً دقیق و تحقیق شده باشد. همچنین باید محتوا برای کاربران ارزشی را ایجاد کند. بنابراین از انتشار محتوای گمراه کننده یا چیزی که برای آنها فایدهای ندارد، خودداری نمایید.
- بروزرسانی منظم محتوا: اگر مواردی که در داخل محتوا به آنها اشاره کردهاید، دچار تغییراتی شدهاند، حتما محتوا را بروزرسانی کنید.
- برای نویسندگان سایت بیوگرافی بنویسید: هر چقدر اعتبار و صلاحیت نویسندگان بیشتر باشد، احتمال وارد شدن محتوا به گوگل دیسکاور افزایش پیدا میکند.
- انتشار منظم محتوا: برای افزایش اعتبار و نشان دادن تخصص، همواره محتوای مرتبط و با کیفیت تولید کنید.
- از منابع معتبر استفاده کنید: اگر از منابع دیگری در محتوا استفاده کردهاید، حتما به آنها لینک دهید. به طور مثال اگر برای نوشتن محتوا از یک تحقیق علمی استفاده کردهاید، حتما آنها را ذکر کنید. گوگل متوجه این موضوع شده و ارزش و اعتبار بالایی برای محتوایتان قائل میشود.
- تجربه کاربری سایت را بهتر کنید: نمایش صحیح سایت در موبایل، بالا بودن سرعت و رعایت نکات UX باعث افزایش اعتبار سایت میشود.
اگر موارد گفته شده در بالا را رعایت کنید، احتمال اینکه محتوای سایتتان وارد Google Discover شود، افزایش مییابد.
12 ترفند برای افزایش ترافیک ورودی از گوگل دیسکاور
در حالت کلی هیچ روش ثابتی برای افزایش ترافیک ورودی از دیسکاور وجود ندارد. اما یک سری ترفندها هستند که اگر آنها را انجام دهید، احتمال حضور در Discover افزایش پیدا میکند. در ادامه بیشتر با این موارد آشنا خواهیم شد.
1. سایت برای موبایل بهینه شود
از آنجایی که دیسکاور فقط در موبایل نمایش داده میشود، حتما باید سایت را برای آن بهینه کنید. برای اینکه بدانید سایتتان در حالت موبایل چه ارورهایی دارد، در سرچ کنسول به قسمت Mobile Usability مراجعه کنید. داشتن سرعت بالا، ریسپانسیو بودن، رعایت فاصله مناسب بین المانها و نمایش صحیح متن و تصاویر برخی از مواردی هستند که باید رعایت کنید.
2. بهینهسازی عنوانها
یکی از سادهترین راهها برای افزایش میزان ورودی از دیسکاور، استفاده از عنوانهای جذاب است. هنگامی که افراد در Discover هستند، در چند ثانیه تصمیم میگیرند لینک سایت شما را باز کنند یا خیر. البته دقت داشته باشید که گوگل صراحتاً اعلام کرده نباید از طعمههای کلیک در عناوین استفاده کنید. بنابراین اگر مواردی را در عنوان بیان کنید که در متن سایت وجود ندارد، توسط گوگل جریمه خواهید شد.
پس، برای نوشتن عنوان وقت کافی اختصاص داده و سعی کنید در عین جذابیت، برای کاربران قانع کننده باشد. برای مثال اگر عنوانی مانند «چطور با انجام 7 تکنیک ساده توانستم ترافیک سایت را 365 درصد افزایش دهم؟» بنویسید، باعث کنجکاوی کاربران میشود.
تجربه شخصی: بارها در دیسکاور عنوانهایی را مشاهده کردم که کاملاً دروغ بودند و متن آن هیچ ربطی به عنوان نداشت. با اینکه شاید یک مدت اینکار باعث جذب ترافیک زیاد شود، اما در طولانی مدت، تصویر بدی از آن سایت در ذهن کاربران نقش میبندد. خود من، همه این سایتها را از لیست حذف میکنم و هرگز دوباره سراغ آنها نمیروم.
3. از نوشتن مطالب منفی خودداری کنید!
طبق خط مشی گوگل، نباید از مطالب گمراه کننده، محتوای جنسی و محتواهای جنایی استفاده کنید. گوگل به صراحت اعلام کرده که ما محتواهایی که باعث گمراهی کاربران میشود را نمایش نمیدهیم. بنابراین هنگام نوشتن تیترها و سایر بخشهای محتوا، هرگز از این موارد استفاده نکنید.
4. از تصاویر با کیفیت و جذاب استفاده کنید
بعد از عنوان، عنصر مهم بعدی که در Google Discover نمایش داده میشود، تصویر است. بسیاری از افراد توجه زیادی به تصویر نمیکنند. اما استفاده از یک تصویر متقاعد کننده و باکیفیت، شانس کلیک شدن بر روی محتوایتان را چندبرابر افزایش میدهد.
همانطور که در بحث عنوان نیز اشاره کردیم، کاربر در عرض چند ثانیه تصمیم میگیرد بر روی لینک سایت کلیک کند یا خیر. بنابراین باید در این مدت کم با کمک عنوان و تصویر، کاربر را قانع کنید. برخی از نکاتی که در انتخاب تصاویر بهتر است رعایت کنید عبارتند از:
- از تصاویر با کیفیت استفاده کنید. حداقل سایز تصویر باید 1200 پیکسل باشد.
- تصاویر آدمهای واقعی را به کار ببرید. هنگامی که کاربران عکس یک آدم را میبینند، به خصوص اگر آن فرد به دوربین نگاه کند، باعث تحریک احساساتشان میشود. بنابراین احتمال افزایش نرخ کلیک بالا میرود.
- اگر از تصاویر آماده اینترنت استفاده میکنید، حتما آنها را ویرایش کنید. مثل قرار دادن لوگو یا آدرس سایت.
- تا جای ممکن از تصاویر واقعی استفاده کنید.
تصویر زیر مربوط به محتوایی با موضوع «کاهش قیمت بیت کوین» است که در آن به خوبی موضوع محتوا در تصویر منعکس شده است.
جالب است بدانید این محتوا در گوگل دیسکاور توانست نرخ کلیک بالای 21 درصد را به دست آورد. یعنی از هر 100 نفر که این محتوا را دیدهاند، 21 نفر بر روی آن کلیک کردهاند.
همین سایت در یکی دیگر از محتواهای خود از یک تصویر استوک و تا حدی کسل کننده استفاده کرده بود که نرخ کلیک آن تنها 3 درصد بود.
5. از تگ Max Image برای تصاویر استفاده کنید
تحقیق انجام شده توسط گوگل نشان میدهد، استفاده از تگ Max Image در تصاویر باعث افزایش 333 درصدی نرخ کلیک میشود. به همین دلیل گوگل توصیه میکند حتما از این تگ در سایت استفاده کنید تا تصاویر محتوا در دیسکاور با حداکثر اندازه نمایش داده شود. اگر به عکس سمت چپ در تصویر زیر نگاه کنید، تصویر محتوا به صورت کامل نمایش داده میشود. اما در تصویر سمت راست، این اتفاق نمیافتد.
برای فعالسازی این قابلیت در سایت، کافی است کد زیر را در داخل تگ Head قرار دهید.
<meta name=”robots” content=”max-image-preview:large”>
اگر این کد را در سایت استفاده کنید، گوگل محتوای شما را در Discover با تصویر بزرگ نمایش میدهد. اینکار باعث میشود محتوا برجسته شده و نرخ کلیک آن به مراتب افزایش پیدا کند.
6. سرعت سایت را افزایش دهید
یکی از اصلیترین فاکتورهای دیسکاور برای رتبهبندی، سرعت سایت است. هنگامی که محتوای دو صفحه کیفیت یکسانی داشته باشند، Discover صفحهای را بالا میآورد که سرعت بهتری داشته باشد. یکی از بهترین راهها برای افزایش سرعت سایت استفاده از AMP است. برای اندازهگیری سرعت نیز میتوانید از GTmetrix یا PageSpeed Insights کمک بگیرید.
7. وجود صفحه درباره ما و بیوگرافی نویسندگان
یکی دیگر از خط مشیهای گوگل، شفافیت است. برای گوگل مهم است که بداند صاحب وبسایت کیست و چه کسی محتواها را نوشته است. این اطلاعات به گوگل کمک میکند تا از پخش اخبار جعلی جلوگیری کند. بنابراین حتما صفحه درباره ما را در سایت طراحی کرده و اطلاعات مفیدی را در آن قرار دهید. همچنین برای نویسنده بیوگرافی قرار دهید. به غیر از این دو مورد، داشتن صفحه تماس با ما نیز میتواند مفید باشد.
8. فرمتهای مختلف محتوا را تست کنید
به جای اینکه همواره از یک فرمت خاص محتوا مثل متن استفاده کنید، بهتر است به سراغ محتواهای دیگر مثل ویدیو، رویداد زنده و… نیز بروید. همچنین نوشتن محتواهای فهرستوار نیز بسیار مناسب است. مثل «5 راه برای نوشتن محتوای با کیفیت».
9. محتواهای سایت را بروز کنید
هنگامی که محتوای همیشه سبز (محتوایی که همواره کاربرد دارد و برای یک زمان خاص نیست) تولید میکنید، بعد از گذشت مدتی آن را بروز کنید. به طور مثال یک محتوا در مورد آموزش سئو تولید کردهاید. اما از آنجایی که امکان دارد برخی از تکنیکها با گذشت زمان کاربرد خود را از دست دهند و تکنیکهای جدیدی به وجود آیند، حتما محتوای خود را بروز کنید.
هنگامی که محتوای سایت را بروز میکنید، گوگل نیز به آن اهمیت داده و در دیسکاور نمایش میدهد.
10. بالا بودن بازدید مساوی با نمایش در Discover
هر چقدر تعداد بازدید وبسایت بالا باشد، احتمال اینکه گوگل آن را در دیسکاور نشان دهد، افزایش پیدا میکند. در واقع میتوان گفت بین نمایش یک محتوا در دیسکاور و تعداد بازدید آن رابطه مستقیمی وجود دارد. چرا که گوگل دوست دارد مقالاتی را در Discover نمایش دهد که قبلا افراد زیادی آن را دیدهاند.
11. اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی، احتمال نمایش در دیسکاور را افزایش میدهد
هنگامی که محتوای شما در شبکههای اجتماعی مثل توییتر، فیسبوک و… به اشتراک گذاشته میشود و لایک و کامنت بیشتری دریافت میکند، Discover نیز به آن اهمیت میدهد. بنابراین هر چقدر محتوای شما در شبکههای اجتماعی تعامل بیشتری داشته باشد، احتمال ورود به دیسکاور و افزایش نرخ کلیک بیشتر است. استفاده از عنوان جذاب، نوشتن محتوای حرفهای و کاربرپسند، اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی را افزایش میدهد.
12. تعامل کاربران با محتوا را بیشتر کنید
بین تعداد نظرات یک محتوا با نمایش آن در دیسکاور رابطه مستقیمی وجود دارد. یعنی هر چقدر کاربران بیشتری در زیر محتوا کامنت بگذارند، احتمال ورود آن به Discover بیشتر است. بنابراین سعی کنید تا جای ممکن تعامل با کاربران را افزایش دهید.
جمع بندی
همانطور که متوجه شدید، Google Discover یکی از بهترین راهها برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت است. در این نوشته سعی کردم نکات مهم و کاربردی را با شما عزیزان به اشتراک بگذارم. در صورتی که این موارد را رعایت کنید، احتمال ورود به دیسکاور بسیار بیشتر میشود. همچنین بر روی سئو سایت نیز تاثیر میگذارد. امیدوارم این محتوا برایتان مفید بوده باشد.
آیا تا به حال محتواهای سایتتان وارد دیسکاور شده است؟ شما از کدام روشها برای بهبود نرخ کلیک استفاده میکنید؟ خوشحال میشم نظرات خود را مطرح نمایید.