کمپینهای جهانی اپلیکیشن یا عبارت انگلیسی کمپین app universal که مخفف آن (UAC) است، در تبلیغات گوگل برای ایجاد کاربران جدید و انتقال آنها به تعاملات عالی هستند. میتوانید با معرفی بیشتر اپلیکیشن خود با کمپینهای تبلیغاتی Google و تشویق مردم به نصب آن و تعامل با اپلیکیشن شما، از این کار سود ببرید. برای نظارت بر عملکرد، باید از ردیابی تبدیل برای نصب اپلیکیشن خود استفاده کنید. بسته به هدف تبلیغاتی، میتوانید از انواع مختلف کمپین برای تبلیغ اپلیکیشن موبایل خود استفاده کنید. در این مقاله ما نکاتی را در مورد انواع مختلف کمپین، هدفگذاری و موارد دیگر به شما ارائه میدهیم.
Google app campaign (که قبلاً بهعنوان کمپین app universal یا UAC شناخته میشد) یک کانال تبلیغاتی پولی است که به بازاریابان برنامه کمک میکند تا اپلیکیشنهای تلفن همراه خود را به سمت یک مخاطب هدف خاص هدایت کنند. کمپینهای برنامه بخشی از کمپینهای تبلیغاتی گوگل هستند، به این معنی که برای ارائه تبلیغات به پلت فرم گسترده گوگل متکی هستند.
بهعنوان یک بازاریاب اپلیکیشن، اگر میخواهید اپلیکیشن خود را رشد دهید و مخاطبان هدف خود را گسترش دهید، باید روی کانالهای ارگانیک و پولی تمرکز کنید. روشها و تاکتیکهای بهینهسازی فروشگاه برنامه Google Play تضمین میکند که برنامه شما بهدرستی بهینهشده است. بااینحال، ازآنجاییکه بسیاری از تبلیغکنندگان مردم را برای نصب برنامههای خود را تحتفشار قرار میدهند و بر فهرست نصبشده های گوگل پلی تأثیر میگذارند، پتانسیل رشد ارگانیک دارای محدودیتهایی است. این راهنما شما را با تمام جزئیاتی که برای شروع تبلیغ برنامه خود با کمپینهای برنامه Google باید بدانید آشنا میکند.
0 تا 100 کمپین App universal
آیا اپلیکیشن موبایل دارید؟ پس بهاحتمالزیاد میخواهید نصبها و تعاملات کاربران با برنامه خود را افزایش دهید. کمپینهای برنامه جهانی میتوانند آگاهی از برنامه شما را افزایش دهند. یک کمپین برنامه جهانی با خودکارسازی کامل مشخص میشود. تبلیغات، تراز، و پیشنهادها بهطور خودکار بر اساس برنامه شما ایجاد میشود. کمپینهای برنامه جهانی در شبکه جستجو و نمایش و در YouTube ظاهر میشوند. آنها برای برنامههای اندروید و IOS در دسترس هستند.
کمپینهای برنامه Google که در سال 2015 راهاندازی شد، شامل استفاده از تبلیغات خودکار است که میتواند به برنامهها کمک کند تا نرخ تبدیل و نصب برنامه را افزایش دهند. آنها با شناسایی تبلیغات شما که بیشترین تعامل را از طریق فناوری یادگیری ماشینی ایجاد میکنند، عملکرد را بهینه میکنند.
برخلاف اکثر کمپینهای Google Ads، شما نمیتوانید برای کمپینهای برنامه تبلیغات فردی طراحی کنید. از ایدهها و دادههای متن آگهی شما، ازجمله دادههای فهرست فروشگاه برنامه شما، برای طراحی انواع تبلیغات در قالبها و شبکههای مختلف استفاده میکند.
برای شروع، باید مقداری متن، پیشنهاد اولیه و بودجه ارائه دهید. گوگل توصیه میکند حداقل یک تصویر افقی، یک ویدیوی عمودی، و یک ویدیوی منظره، و در صورت لزوم، هر داده HTML5 که دارید ارائه دهید. سپس همهچیز در دست گوگل است. سیستمهای آنها ترکیبهای مختلف را آزمایش میکنند و تبلیغاتی را ارائه میکنند که بیشتر اوقات بهترین عملکرد را دارند، بدون نیاز به کار اضافی از شما.
هدفگذاری و مناقصه نیز توسط گوگل بهصورت خودکار انجام میشود. میتوانید هدفگیری کمپین خود را برای تمرکز بر یافتن کاربران ارزشمند بر اساس اقداماتی که برایتان مهم است، مانند تبدیلهای درونبرنامه یا اشتراکها، بهینه کنید. درحالیکه بخش اعظم کار توسط گوگل انجام میشود، بازاریابان باهوش در حال به حداکثر رساندن این پلت فرم تبلیغاتی با بهینهسازی مداوم خلاقیتهای تبلیغاتی خود هستند.
تبلیغات برنامه بهطور خودکار توسط Google تولید میشوند و یک چرخش خودکار از تبلیغات و قیمتها وجود دارد که تنظیم میشوند تا بیشترین بارگیری را برای برنامه شما که هدف بهینهسازی شما را برآورده میکند، دریافت کند.
ساخت کمپین
قبل از شروع، باید درک داشته باشید که مخاطبان شما چه کسانی هستند. این دانش به شما کمک می کند تا برای راه اندازی کمپین خود، ویدیوها، تصاویر و کپی متنی ایجاد کنید. کمپین برنامه جهانی که نصبها مشخص میشود، از داده های سفارشی برای مخاطبان خود استفاده میکنند. مقاله ما در مورد کمپین بازاریابی را بخوانید.
برای راه اندازی کمپین خود، وارد گوگل ادز شوید. در صفحه اصلی، ” campaigns” را در منوی سمت چپ پیدا کنید و ” new campaign ” را انتخاب کنید.
برای اهداف خود روی « app promotion » کلیک کنید و سپس نوع کمپین را انتخاب کنید.
و سپس نوع کمپین و سیستم عامل را انتخاب کنید.
باید ردیابی تبدیل برنامه تلفن همراه را تنظیم کنید. این به شما امکان می دهد اثربخشی کمپین برنامه جهانی خود را ردیابی کنید. ردیابی تبدیل به شما نشان می دهد که چه تعداد دانلود دارید. Google Ads برای برنامههایی که در Play Store نیستند به این اطلاعات نیاز دارد، اما به هر حال باید این کار را انجام دهید.
اکنون می توانید به Google Ads در مورد برنامه خود بگویید. به Google بگویید برنامه شما در چه فروشگاهی در دسترس است و سپس برنامه خود را جستجو کنید تا بتواند برنامه مناسب را داشته باشد. اگر برنامه خود را در چندین فروشگاه در دسترس دارید، آنها را به عنوان برنامه های جداگانه در نظر بگیرید. شما باید برای هر یک کمپین جدید راه اندازی کنید.
در مرحله بعد، کمپین خود را نام می برید و انتخاب می کنید که کدام زبان ها و مکان ها را هدف قرار دهید. شما میخواهید مناطقی را انتخاب کنید که فکر میکنید به احتمال زیاد تبدیلهایی خواهند داشت. انتخاب مکان خود را بر اساس جایی که فکر می کنید افراد به احتمال زیاد از برنامه استفاده خواهند کرد، قرار دهید.
هنگام انتخاب زبان، به خاطر داشته باشید که Google Ads برنامه ها را ترجمه نمی کند. شما باید آگهی خود را فقط به افرادی نشان دهید که می توانند آن را بخوانند. فرض کنید میخواهید اپلیکیشن خود را به چندین زبان بازاریابی کنید. در این صورت، باید کمپین های تبلیغاتی مختلفی با متن ترجمه شده ایجاد کنید.
لینک های عمیق در کمپین App universal
یکی از جذابترین مزایای کمپین گوگل، لینکهای عمیق است. برای مشتریانی که قبلاً برنامه شما را نصبکردهاند، پیوندهای عمیق به آنها امکان میدهد بدون ورود به سیستم یا وارد کردن مجدد اطلاعات به صفحه مناسب در برنامه بروند. به گفته گوگل، لینکهای عمیق برای تبلیغات یوتیوب، هتل، جیمیل و در دسترس خواهند بود. تبلیغات پیوند عمیق منجر به میانگین نرخ تبدیل دو برابر بیشتر میشود.
فرض کنید مشتری شما یک ویدیوی آشپزی را در YouTube تماشا میکند و تخفیفی برای «تحویل غذا» میبیند. بهمحض اینکه روی تبلیغ کلیک کرد، مستقیماً به صفحه سفارش در برنامه شما منتقل میشود.
کمپین های اپلیکیشن گوگل چگونه کار می کنند؟
کمپینهای برنامه کمی متفاوت از سایر کمپینهای تبلیغاتی گوگل کار میکنند. Google ابتدا از شما میخواهد که چند داده اجباری را ارائه دهید. این موارد شامل متن تبلیغاتی، بودجه و پیشنهادها اولیه، تصاویر، ویدیو و دادههای HTML5. دادههای شما را باهم ترکیب کرده و مطابقت میدهد و تبلیغات مرتبط ایجاد میکند. میتوانید مقاله ما در رابطه با تبلیغ نویسی را مطالعه کرده تا با روشهای نوشتن متون تبلیغاتی آشنا شوید. همچنین نیازی به ارائه هیچ کلمه کلیدی ندارید زیرا این الگوریتم به عبارات جستجوی Google Play مربوط به دستهای که برنامه شما هدف قرار میدهد متکی است. بهعبارتدیگر، متنی که برای کمپینهای برنامه Google ارائه میکنید باید شامل کلمات کلیدی مرتبط باشند، زیرا آنها بر جستجوی Google Play تأثیر میگذارند.
پسازآن، Google از این دادهها برای ارائه خدمات در کانالهای مختلف استفاده میکند:
- شبکه جستجوی Google – شامل جستجوی Google و پلتفرمهای جستجو (بهعنوانمثال، YouTube)
- Google Play – نتایج جستجو، برنامههای مرتبط و برنامههای پیشنهادی
- یوتیوب
- شبکه نمایش گوگل – جیمیل، وبسایتهای موبایلی سایتهای خبری و وبلاگی
- AdMob
- Google Discover
یکی از بزرگترین مزایای کمپینهای اپلیکیشن، مخاطبان زیاد و کانالهایی است که گوگل برای تبلیغ اپلیکیشن ها از آن استفاده میکند. اگر کمپین خود را بهدرستی راهاندازی کنید و اهداف بازاریابی و پیشنهاد ارزش اپلیکیشن را هماهنگ کنید، شانس زیادی برای دستیابی به نوع مخاطب مناسب خواهید داشت. به این معنی که دست یافتن به تعداد زیادی از مخاطبان هدف شما، با بهینهسازی کمپین app universal کاری ساده است.
سه نوع کمپین وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید
- کمپینهای نصب برنامه – برای ترغیب افراد به نصب برنامه شما استفاده میشود
- کمپینهای تعامل با برنامه – اگر میخواهید یک اقدام درونبرنامه خاص را انجام دهند، پایگاه کاربر موجود را هدف قرار میدهند
- کمپینهای پیش ثبتنام برنامه – فقط برای کاربران Android در دسترس است، آنها افراد را هدف قرار میدهند تا برای برنامه شما که در مرحله پیش ثبتنام در Google Play است ثبتنام کنند.
در ادامه به هر یک از انواع کمپین و نحوه استفاده از آنها به بهترین نحو نگاه میکنیم
کمپین های نصب برنامه
کمپینهای نصب برنامه رایجترین انواع کمپینهایی هستند که برای نصب برنامه شما استفاده میشوند. بهعنوان یک بازاریاب اپلیکیشن، گزینهای دارید که پیشنهادها و هدفگیری خود را بهصورت دستی تنظیم کنید یا از Google Ads برای خودکار کردن هدف و پیشنهاد خود استفاده کنید. همچنین، کمپینهای نصبی که اجرا میکنید میتوانند روی کاربران ارزشمندی تمرکز کنند که احتمال بیشتری برای انجام یک عمل خاص دارند. برنامههای اندروید و iOS میتوانند از کمپینهای نصب برنامه برای ایجاد پایگاه کاربری با تبلیغات استفاده کنند.
چند عنصر مهم وجود دارد که Google هنگام ایجاد و ارائه تبلیغات نصب برنامه از آنها استفاده میکند:
- مکان آگهی (شبکه جستجو، گوگل پلی، یوتیوب و غیره)
- نوع آگهی (بنر یا آگهی بینابینی)
- محتوای آگهی (نماد برنامه، متن توضیحات، رتبهبندی فروشگاه برنامه)
- اقدام پس از کلیک روی یک تبلیغ (پیوند به فروشگاه برنامه یا نصب مستقیم برنامه در دستگاه)
بسته به مکان تبلیغ، Google میتواند آگهی شما را زمانی نشان دهد که افراد از عبارات مرتبط با دسته استفاده میکنند یا با عبارتهای جستجوی Google Play مطابقت دارند. یا Google Play میتواند تبلیغ شما را به افراد علاقهمند به برنامههای مشابه نشان دهد. و برای کاربرانی که از طریق YouTube مرور میکنند، آن دسته از کاربرانی که بهترین گزینه برای نصب برنامه شما هستند، تبلیغ شما را میبینند.
Google همچنین میتواند تصمیم بگیرد که در کدام بخشهای فهرست فروشگاه Google Play شما را نشان دهد. بهعنوانمثال اگر یک اپلیکیشن مرتبط با سلامتی دارید، گوگل اپلیکیشن شما را در فهرست دستهبندی سلامت قرار میدهد که موجب افزایش بسیار زیاد بازدهی خواهد شد. برای استفاده حداکثری از کمپینهای نصب خود، باید مطمئن شوید که فهرست فروشگاه Play شما بهدرستی ایجادشده است. بهعبارتدیگر، عناصری که برای بهینهسازی فهرست فروشگاه ارگانیک خود استفاده میکنید، برای کمپینهای نصب برنامه نیز استفاده خواهند شد.
درنهایت، زمانی که افراد روی تبلیغ کلیک کنند، بسته به نوع برنامهای که تبلیغ میکنید، به فروشگاه Google Play یا Apple App Store منتقل میشوند. اما موقعیتهایی وجود دارد که کاربران میتوانند برنامه را مستقیماً پس از کلیک روی آگهی نصب کنند، مانند تبلیغات نصب ویدیویی در یوتیوب.
کمپینهای تعامل با برنامه
کمپینهای برنامه برای تعامل، کاربرانی را هدف قرار میدهد که قبلاً برنامه شما را روی دستگاههای خود نصب کردهاند. برخلاف کمپینهای نصب برنامه، کمپینهای تعامل با برنامه معمولاً برای راهاندازی و پیادهسازی پیچیدهتر هستند.
دلیل اصلی اینکه چرا میخواهید کمپینهای تعاملی را اجرا کنید، انگیزه دادن به کاربران خود برای انجام یک اقدام درون برنامهای خاص است. این اقدامات میتواند خرید آیتمهای برنامه (اگر یک بازی را تبلیغ میکنید)، یادآوری افراد برای بازدید بیشتر از برنامه شما، یا صرفاً تبلیغ یک رویداد زنده باشد. از کمپینهای تعامل با برنامه میتوان برای تبلیغ برنامههای اندروید و iOS نیز استفاده کرد.
Google از برنامه شما میخواهد که حداقل 250000 نصب، فهرست مخاطبان تعریفشده، و رعایت حریم خصوصی بازاریابی مجدد و خطمشی رضایت کاربر اتحادیه اروپا داشته باشد. اگر بتوانید تمام این الزامات را برآورده کنید، میتوانید به مراحل بعدی بروید و شروع به کار روی دادههای کمپینهای تعامل خود کنید. حداقل باید متنی را برای کمپینهای خود ارائه دهید، اما این کمپینها اگر کمی برای تولید تصاویر و ویدیوهای باکیفیت سرمایهگذاری کنید مؤثرتر خواهند بود.
درنهایت، باید فهرستی از مخاطبان ایجاد کنید تا کمپینهای تعاملی خود را هدف قرار دهید. بهطور خاص، باید انتخاب کنید که آیا همه کاربران، کاربران اخیراً غیرفعال، کاربران فعال یا کاربرانی که قبلاً برخی از اقدامات را انجام دادهاند را هدف قرار دهید. گوگل به شما این امکان را میدهد که در مورد هدفگذاری بسیار دقیق باشید، به این معنی که میتوانید اقدامات دقیق مورداستفاده را بهعنوان معیار اصلی تقسیمبندی انتخاب کنید.
هنگامیکه کمپین خود را راهاندازی کردید، میخواهید از بهترین روشها برای بهینهسازی نتایج خود استفاده کنید. این بهینهسازیها شامل موارد زیر خواهند بود.
- داشتن فهرست بهروز و بهینهشده در فروشگاه Google Play
- پیوند دادن حسابها
- تعدیل پیشنهادها
- تغییرات پنجره تبدیل
- تست داده
- هدفگذاری جغرافیایی
اگر میخواهید بازگشت سرمایه (ROI) بالایی داشته باشید و ارزش اپلیکیشن خود را افزایش دهید، ارزیابی عملکردتان بسیار مهم است. نکته پایانی این است که کمپینهای تعامل با اپلیکیشن بهترین راه برای رشد اپلیکیشن شما هستند، زمانی که در فروشگاههای اپلیکیشن کمی دیدهشده و موردتوجه قرارگرفته باشد.
کمپینهای برنامه Google برای پیش ثبتنام
سومین و آخرین نوع کمپین برنامهای که میتوانید برای تبلیغ برنامه خود استفاده کنید، یک کمپین برنامه برای پیش ثبتنام در Google Play است. دو چیز اصلی کمپینهای برنامه برای پیش ثبتنام را از نصب برنامه و کمپینهای تعامل با برنامه متمایز میکند:
- کمپینهای برنامه برای پیش ثبتنام فقط برای تبلیغ برنامههای Android استفاده میشود
- آنها یک هدف خاص دارند و آن تبلیغ اپلیکیشنی است که در مرحله پیش ثبتنام است
مهم است که بین یک کمپین پیش ثبتنام در Google Play و کمپینهای برنامه برای پیش ثبتنام تفاوت قائل شوید. پیش ثبتنام کمپینی است که وقتی میخواهید یک برنامه اندرویدی با در دسترس بودن جغرافیایی محدود راهاندازی کنید، در کنسول Google Play راهاندازی میکنید. بهاینترتیب، بازاریابان اپلیکیشن میتوانند قبل از راهاندازی رسمی در فروشگاه گوگل پلی، یک اپلیکیشن را در بازارهای خاص آزمایش کنند.
کمپینهای برنامه برای پیش ثبتنام باهدف ترویج کمپینهای پیش ثبتنام در Google play انجام میشود. مهمترین معیاری که میخواهید برای این نوع کمپین پولی ردیابی کنید CPpre یا Cost-per-pre-registration است و معیار هزینه هدف tCPpre است. پسازاینکه کاربران روی تبلیغ کمپین شما کلیک کردند، به فروشگاه Google Play فرستاده میشوند تا قبل از راهاندازی رسمی برنامه، پیش ثبتنام کنند. هنگامیکه برنامه خود را از قبل ثبتنام کردید، باید برنامه خود را ظرف 90 روز منتشر کنید.
ردیابی تبدیل برای کمپینهای برنامه Google
تنظیم و درک تبدیلهای شما برای موفقیت کمپینهای اپلیکیشن شما ضروری است. تکیه بر دادههای اشتباه یا نادرست میتواند بهراحتی بر اهداف و ROI شما تأثیر بگذارد. ما قبلاً سه نوع کمپین برنامه را که میتوانید اجرا کنید پوشش دادهایم. یک مقاله اختصاصی عمیقتر به ردیابی تبدیل برای کمپینهای برنامه میپردازد، بنابراین ما بهطور خلاصه مهمترین عناصر ردیابی تبدیل را در این بخش تبدیل میکنیم.
هر کمپینی که اجرا میکنید، اولین کاری که میخواهید انجام دهید این است که تبدیل اصلی را با هزینه آنها مرتبط کنید:
- کمپینهای نصب برنامه روی نصبها و CPI یا هزینه به ازای نصب تمرکز دارند
- کمپینهای تعامل با برنامه بر روی عملکرد درون برنامه و CPA یا هزینه به ازای هر اقدام تمرکز میکنند
- کمپینهای برنامه برای پیش ثبتنام، ثبتنامهای پیش ثبتنام در Google Play و CPpre یا هزینه به ازای پیش ثبتنام را هدف قرار میدهند.
نکته بعدی که باید بهدرستی درک کنید پنجره تبدیل است که قبلاً در این مقاله بهطور خلاصه به آن پرداختیم. کمپینهای نصب و تعامل برنامه دارای تنظیمات پنجره تبدیل متفاوتی هستند. بر اساس اهداف و رفتار مخاطبان خود، میخواهید پنجرههای تبدیل را برای تبدیلهای کلیکی، بازدیدهای درگیر، تبدیلهای بازدید از طریق بازدید و تبدیلهای پس از نصب مشخص کنید.
ساختار بهینه کمپین برنامه Google
گوگل توصیه میکند برای هر مکانی که به دنبال آن هستید، کمپینهای جداگانهای داشته باشید:
- اول برای نصب برنامه (CPI)
- دوم برای اقدامات درون برنامهای خاص.
همچنین، بهتر است کمپینهای جداگانه اپلیکیشن گوگل برای iOS و اندروید اجرا شود. توصیه میشود که هر یک از کمپینهای شما شامل بیش از یک گروه تبلیغاتی باشد. بهعنوانمثال، اگر تمها یا عملکردهای مختلفی دارید که برنامه شما از آنها پشتیبانی میکند، میتوانید آنها را به گروههای تبلیغاتی تقسیم کنید و نحوه عملکرد آنها را در مقابل یکدیگر آزمایش کنید. مقاله ما در مورد A/B Test را مطالعه کنید.
مزایای کمپین App universal
UAC به شما این امکان را میدهد که رفتار کاربران را درک کنید و بازاریابی خود را با استفاده از جمعیتشناسی یادگیری ماشینی تقسیمبندی کنید تا کاربران را بر اساس آن رفتارها هدف قرار دهید، با برخی از شرکتها افزایش 50 درصدی در فعالیت و تعامل کاربر پس از یک کمپین به خوبی ساختهشده گزارششده است. برخی از مهمترین مزایایی که به شما کمک میکند تا در سریعترین زمان ممکن مقیاس بندی کنید عبارتاند از:
-
استقرار تبلیغات بهینهشده
کمپینهای Google App برای دستیابی به اهداف کمپین تبلیغاتی خاص، مانند افزایش نصب، تبلیغات را طراحی و بهینه میکنند. همچنین بهترین تبلیغات را برای بهینهسازی عملکرد بیشتر شناسایی میکند. تبلیغات به روشی متفاوت برای هر پلتفرم طراحی میشوند تا تعامل را به حداکثر برسانند.
-
سیستمعاملهای متعدد از یک سیستم یکپارچه
یکی از بزرگترین مزایایی که کمپینهای Google App ارائه میکنند، امکان دسترسی به طیف وسیعی از فرمتهای گوگل از طریق یک سیستم است. با سیستم قدیمی، باید برای هر پلتفرمی که میخواهید از آن استفاده کنید، کمپینهای تبلیغاتی فردی را مدیریت میکردید. این راهی است که گوگل برای توسعهدهندگان برنامهها برای دسترسی به کانالهای مختلف آسانتر میکند و بنابراین فرصتها را برای دستیابی به مخاطبان مناسب بهبود میبخشد.
-
سهولت طراحی تبلیغ
با کمپینهای Google App، مجبور نیستید تبلیغات را بهصورت جداگانه برای برنامه خود طراحی کنید. این سیستم با طراحی طیف وسیعی از تبلیغات برای قالبهای مختلف Google (YouTube، Google Search و غیره)، با استفاده از «دادهها» از جمله تصاویر، ویدیو و متنی که ارائه میکنید، این کار را برای شما انجام میدهد.
برای شروع، تنها کاری که انجام میدهید این است که مقداری متن، پیشنهاد اولیه و بودجه ارائه دهید. بااینحال، توصیه میشود حداقل یک تصویر افقی، یک ویدیوی عمودی، و یک ویدیو، و در صورت لزوم، هرگونه کد HTML5 که دارید ارائه دهید.
نویسنده : بابک حیدریان
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه