امروزه بازار فروش ما برای رشد نیاز به هزینه دارد. شما برای این که بتوانید درصد بیشتری از بازار هدف را به خود اختصاص دهید، نیاز دارید تا بر روی روشهای مختلف تبیغاتی تسلط پیدا کنید و آنها را به صورت جداگانه فیلتر کنید تا به بهترین روش دست پیدا کنید؛ اما منابع ما برای تبلیغات نامحدود نیستند، ما نیاز به استراتژیها و روشهایی داریم که استفاده از منابع ما را به حداقل برساند. امروز قرار است در مورد یکی از بهینهترین و کاربردی ترین استراتژیهای بازاریابی شما را به چالش بکشیم.
ما امروز در این مقاله در سایت برترآموز قصد داریم تا با شما در مورد یک استراتژی و یک روش تبلیغاتی صحبت کنیم که برای کسب و کارهای کوچک و متوسط میتواند مانند یک معجزه عمل کند، چرا که شما با این روش به صرفه جویی منابع میپردازید. از طرفی شما به واسطه این روش میتوانید، دید مناسبی نیز نسبت به بازار هدف و عوامل تاثیرگذار آن داشته باشید. شما میتوانید به صورت بسیار دقیق به نتایج تبلیغات خود دسترسی داشته باشید. این روش پرفورمنس مارکتینگ است.
زمانی که شما به نتایج خود به صورت دقیق دسترسی داشته باشید، گام بعدی شما که تحلیل و بهینه سازی است، به طبع بسیار سادهتر و آسانتر است. ما در بازاریابی نوین به دنبال حداکثر سازی کیفیت و حداقل سازی هزینهها هستیم که شما برای رسیدن به این منظور نیاز دارید تا اطلاعات جامع و کامل داشته باشید. ما امروز قرار است در مورد پرفورمنس مارکتینگ به صورت جامع و کاربردی صحبت کنیم تا شما را با روشهای بازاریابی متفاوت آن و ابزارهایی که در حال حاضر روی آن فعال است، به صورت دقیق آشنا کنیم. به یاد داشته باشید، شما امروزه برای بازاریابی آنلاین نیاز دارید تا با علم روز حرکت کنید و ابزارهایی که به بازار معرفی میشود را زودتر از دیگران بشناسید. شما زمانی به این منظور دست پیدا میکنید که ابزارهای مختلف بازاریابی را به صورت کاربردی بشناسید و همیشه سعی کنید، استراتژیهای موجود را با توجه به کسب و کار خود شخصی سازی کنید.
پرفورمنس مارکتینگ چیست؟
یکی از جذابترین و کاربردی ترین استراتژیهای بازاریابی است که شما بر اساس اکشن مخاطب هزینه پرداخت میکنید، به عبارت دیگر شما زمانی برای تبلیغات خود هزینه پرداخت میکنید که تبلیغات شما توسط کاربر تایید و استفاده شده باشد. قطعا این روش به شما کمک میکند تا منابع خود را به صورت هدفمند استفاه کنید و برای تبلیغات سوخت شده هزینهای ندهید.
در گذشته اما اینطور نبود. به عنوان مثال شما در گذشته به یک بلاگر تبلیغاتی میدادید، بلاگر در شبکههای اجتماعی خود از آن استفاده میکرد و با یک بازدید چند چند صدهزارتایی، به بازدهی زیر 100 عدد میرسیدید. قطعا انجام این چرخه برای شما نه تنها سود نداشت بلکه زیان نیز داشت که، این موضوع برای شما حائز اهمیت است. از دیگر امکانات جذاب این حوزه این است که شما به علت پرداخت بر اساس نتیجه میتوانید، گزارشهای بسیار دقیقی از نتیجه کار خود بدست بیاورید. شما در صورتی که به تحلیل هوشمندانه این گزارشها بپردازید، میتوانید بازدهی فوق العاده عالی کسب کنید. اگر شما به این روش علاقهمند شدید، یکی از بسترهایی که در آن میتوانید بر اساس پرفورمنس مارکتینگ تبلیغ کنید، جیمیل است. شما میتوانید به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و در این بخش از مقاله « تبلیغات در جیمیل چیست » استفاده کنید.
حال که شما پرفورمنس مارکتینگ را شناختید، باید بدانید که برای طراحی محتوا تبلیغاتی به این روش به چه اصولی توجه داشته باشید. شما ممکن است به کانالهای تبلیغاتی و بسترهای تبلیغاتی متفاوتی درسترسی داشته باشید، در نتیجه برای هریک از کانالهای تبلیغاتی نیاز است که شما یک استراتژی تولید محتوا داشته باشید. شما برای این که محتوای خود را بر اساس پرفورمنس مارکتینگ هدفمند و شخصی سازی کنید نیاز است به این 3 رکن توجه کنید.
-
شناسایی مخاطب هدف
یکی از مهمترین اصول برای طراحی هر محتوایی شناسایی مخاطبین هدف شما است. شما زمانی که به اینستاگرام دسترسی داردید به یک بخش از مخاطبین با سلایق مختلف دسترسی دارید. پس باید با توجه به دیگاه آنها به تولید محتوا بپردازید ولی در یوتیوب محتوای تولید شده شما کاملا متفاوت است. شما باید بتوانید از قبل بسترهایی که قرار است به تبلیغات شما بپردازد را به طور مشخص بررسی کنید، برای آن برنامه ریزی کنید و سپس به تحلیل رفتار مخاطبین بپردازید.
-
قیمت مناسب ارائه دهید
زمانی که شما از پلتفرمهای تبلیغاتی متفاوت استفاده میکنید، میتوانید قیمتهای متفاوتی را نیز پیشنهاد دهید. در این بخش مهم است که شما در مکان و زمان درستی تعداد محدودی آگهی پخش کنید، به جای اینکه روی تعداد مانور بدهید،شما باید روی کیفیت پخش کننده تبلیغ و زمان پخش تبلیغ مانور دهید.
-
محتوای مرتبط داشته باشید
زمانی که شما مخاطب هدف خود را پیدا کردید در این مرحله شما باید بتوانید مرتبط ترین آگهی مورد نیاز مخاطب را به او نمایش دهید. شما در این مرحله محتوای تبلیغی خود را به گونه ای طراحی کنید که با پلتفرم پخش کننده و همچنین یوزر پخش کننده حداکثر هماهنگی را داشته باشد. شما اگر بهترین محتوای تبلیغی جذاب را نتوانید به صورت مرتبط تولید کنید، ممکن است که نتیجه مدنظر خود را نگیرید.
مزایا و معایت پرفورمنس مارکتینگ چیست؟
این روش نیز مانند هر روش دیگری در بازاریابی دارای مزایا و معایبی میباشد، به صورت کلی میتوان گفت شما باید بر اساس بیزینس و هدف خود از بازاریابی تصمیم نهایی خود را بگیرید. البته در این روش به خصوص مزایا بیش از معایت است. با ما تا پایان این بخش همراه باشید.
مزایا
-
گزارش دهی قوی
ما در ابتدای مقاله به شما توضیح دادیم که این یکی از مزایای مهم این روش گزارش دهی قوی است. پرفورمنس مارکتینگ بر اساس تحلیل اطلاعات بنا شده است. به همین دلیل به شما گزارشهای کاملا دقیق از مخاطبین و بازدهی میدهد.
البته شما در این بخش میتوانید با توجه به نیاز خود نیز برخی از گزارشات مورد نیاز خود را برای تحلیل عمیقتر دریافت کنید. این موضوع به این بستگی دارد که شما از چه پلتفرم و یا از چه ابزاری برای تبلیغ استفاده میکنید. این نکته را نیز مد نظر داشته باشید، معمولا اطلاعاتی که از آژانسهای تبلیغاتی دریافت میکنید، قابلیت شخصی سازی بیشتری دارد.
-
همبستگی بالا با شاخص بازگشت سرمایه
یکی دیگر از مهمترین عواملی که به مزیت رقابتی پرفورمنس مارکتینگ تبدیل شده است، همبستگی بالای با شاخص بازگشت سرمایه است. چرا که شما دیتا را به صورت لحظهای دریافت میکنید و میتوانید در صورت مشاهده انحراف معیار بالا از شاخص بازگشت سرمایه در محتوای خود تغیرات ایجاد کنید. به این دلیل ریسک شما در تبلیغات به این روش به صورت محسوسی پایین تر است و از طرفی شما استراتژی کلان تبلیغاتی خود را بر اساس اطلاعات دقیق و به روز تحلیل میکنید. در روش بازاریابی سنتی شما به چنین امتیاز مهمی دسترسی نداشتید و بعد از گذشت مدت طولانی، بر اساس فروش و برندینگ خود نتیجه گیری میکردید.
-
امکان تغیر سریع پلنهای تبلیغاتی
ما در بخش قبل به این موضوع اشاره کردیم که شما میتوانید به صورت لحظهای و دقیق از دادههای آماری اطلاع داشته باشید، در صورتی که شما نیاز داشته باشید استراتژی خود را در حین تبلیغات عوض کنید، این امکان برای شما برقرار است.
از طرفی شما به واسطه این روش از هدر رفت منابع به صورت قابل توجهای جلوگیری میکنید. قطعا حفظ منابع برای کمپینهای تبلیغاتی مکمل از الویتای هر مدیر بازاریابی میباشد.
-
دسترسی به مشتری جدید
اگر شما به عنوان یک شرکت با سابقه مشغول فعالیت باشید، متوجه خواهید شد که بعد از مدتی آمار فروش شما ثابت است و اگر سیستم بازاریابی خود را تغیر ندهید، ممکن است فروش شما حتی کاهش یابد. چرا که بازار فروش شما اشباح شده است.
پرفورمنس مارکتینگ به دلیل دسترسی به کانالهای متنوع بازاریابی به شما این امکان را میدهد که به مشتریان با کیفیت جدید دسترسی داشته باشید. که این موضوع برای کسب و کارهای با سابقه از اهمیت بالایی برخوردار است.
-
پرداخت بر اساس نتیجه
به صورت کلی این ویژگی را میتوان مهمترین و کاربردی ترین ویژگی در پرفورمنس مارکتینگ دانست. شما زمانی که پرداخت خود را بر اساس نتیجه نهایی برنامه ریزی کنید، میتوانید به افزایش هزینه تبلیغات نیز فکر کنید. چرا که تبلیغات شما از طریق منابع موثر و با ارزش انجام شده است و شما به مشتری با کیفیت دسترسی پیدا کردهاید.
البته این نکته را نیز مدنظر قرار دهید علاوه بر آماری که شرکت تبلیغ کننده عامل به شما ارائه میدهد بهتر است خود شما نیز دادهها را بر اساس فروش خود تحلیل کنید. در صورتی که میان این دو اختلاف بالایی وجود داشت، از شرکت عامل تقاضای اطلاعات دقیق تر و بیشتر کنید. به نظر کارشناسان حوزه تبلیغات اگر شما بخواهید تبلیغات موثر داشته باشید همین عامل باید برای شما قانع کننده میباشد. آژانسهای تبلیغاتی نیز برای درآمدزایی بیشتر به فکر دسترسی به کانالهای بیشتر تبلیغاتی و خلاقیت بیشتر در نحوه ارائه خدمات میافتند.
معایب
-
توانایی دستکاری نتایچ
متاسفانه یکی از معایب و مشکلات این روش در این است که شرکت عاملی که تبلیغات شما را به عهده گرفته است میتواند با سند سازی و ارائه نمودار و اطلاعات نادرست از شما هزینه بیشتر نسبت به عملکرد خودش دریافت کند.
همواره سعی کنید قبل از این که نوع تبلیغات را به یک آژانس تبلیغاتی واگذار کنید، راجب آن شرکت به اندازه کافی تحقیق کنید. از مشتریان قبلی این شرکت سوال کنید. اگر گزارش نهایی که به شما میدهند دچار نقص و یا مشکل باشد، جدای این که از شما هزینه بیشتری دریافت میکنند، شما را به سمت مسیر اشتباهی سوق میدهند که در چرخه بازاریابی برای شما ضرر مرکب میسازد. سعی کنید اطلاعات بدست آمده را با مدل سازس و بررسی فروش خود صحت سنجی کنید، در صورتی که به اختلاف زیادی برخورد کردید، میتوانید ریز اطلاعات بیشتر از شرکت درخواست کنید.
یکی دیگر از توصیههای ما برای جلوگیری از این موضوع، این است که سعی کنید بخشی از مبلغ قرار داد را پس از نتیجه نهایی به آژانس تبلیغاتی بدهید و اعتبار خود را تحت عنوان تعداد کلیک فعال یکجا وارد سیستم نکنید.
-
مناسب برای اهداف کوتاه مدت
اگر بخواهیم به این روش به صورت ساختاری نگاه کنیم، متوجه میشویم که این روش بر اساس تجزیه و تحلیل سریع اطلاعات پایه گذاری شده است. در نتیجه این روش مناسب برای اهداف کوتاه مدت و شوکهای تبلیغاتی میباشد. برای مثال زمانی که شما میخواهید یک کمپین تبلیغاتی بروید، متوجه میشوید که این روش به خوبی شما را به اهداف شما رسانده است. ولی این روش برای اهداف بلند مدت بازاریابی مانند برندینگ مناسب نیست.
شما به واسطه این روش میتوانید به رشد اولیه دست پیدا کنید، اما این روش برای تثبیت این رشد خیلی مناسب نخواهد بود. به عبارت دیگر شما نمیتوانید چرخه استفاده از این روش را به صورت طولانی در بازه زمانی کوتاه تعریف کنید. به یاد داشته باشید، استراتژیست بازاریابی شما نمیتواند اهداف کلان شرکت را به واسطه ابزاری که برای اهداف کوتاه مدت طراحی شده است، برای شما به ارمغان بیاورد.
اگر شما طبق مباحث قبلی به منحنی بدست آمده از نزخ بازگشت سرمایه نگاه کنید، متوجه خواهید شد با گذر زمان میزان همگرایی پرفورمنس مارکتینگ با نمودار بازگشت سرمایه کم و کمتر میشود. شما شاید بتوانید با تغیرات اندک در سیستم و محتوای بازاریابی خود تغیرات ایجاد کنید. اما این تغیرات پایداری زمانی نخواهد داشت.
-
وابستگی بسیار زیاد به گزارشات و نتایج
همان طور که قبل تر به این موضوع اشاره داشتیم، زمانی که شما از روش پرفورمنس مارکتینگ استفاده میکنید، شما به شدت به گزارشات وابستهاید چرا که در صورتی که شما به موقع به نتیجه حاصله دست پیدا نکنید نمیتوانید استراتژی خود را تغیر دهید.
این موضوع از این جهت نیز حائز اهمیت است که شما در صورتی که نتوانید به درستی این گزارشات را تحلیل کنید و یا به موقع به جزئیات این گزارشات دسترسی داشته باشید ممکن است که شما هزینه خود را بی جهت انجام داده باشید و بازدهی مناسبی از تبلیغات خود کسب نکنید.
اگر شما برای فروش کالا و خدمات خود از سایت استفاده میکنید، قطعا میدانید که لینک سازی خارجی یکی از مهمترین مواردی است که میتوانید برای رشد وردی سایت خود انجام دهید. به این منزله شما باید اصول رپوتاژ نویسی را بدانید، ما در مجموعه آموزشی برترآموز برای شما بهترین و کاربردی ترین دوره آموزشی رپورتاژنویسی تحت عنوان « آموزش رپورتاژ آگهی » طراحی و تدوین کردهایم که میتواند به شما کمک شایانی داشته باشد.
انواع کانال های تبلیغاتی عملکردی ( Performance Marketing )
زمانی که ما درمورد پرفورمنس مارکتینگ صحبت میکردیم در چندین بخش اشاره به کانالهای تبلیغاتی مختلف کردیم. حال در این بخش میخواهیم به صورت دقیق به بررسی این کانالها بپردازیم. شما برای شناسایی مخاطب هدف و همچنین طراحی و تولید محتوای مرتبط باید این موارد را به صورت کاربردی فرا گیرید.
-
بازاریابی موتورهای جستجو ( SEM )
امروزه استفاده از موتورهای جستجو به جهت افزایش دانش و یا خرید کالا و خدمات به صورت واضح قابل مشاهده است و این آمار نیز به صورت روز افزون بیشتر و بیشتر میشود. زمانی که شما کمپین تبلیغاتی طراحی میکنید و قصد دارید ترافیک و ورودی سایت خود را به حداکثر برسانید، میتوانید از این روش استفاده کنید و ورودی سایت خود را بواسطه تبلیغات کلیکی به حداکثر برسانید.
این نوع تبلیغات به شدت مورد توجه مدیران ارشد بازاریابی میباشد و شما میتوانید برای بدست آوردن رشدهای قابل توجه به صورت مقطعی از این روش استفاه کنید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید به مقاله بازاریابی موتورهای جست و جو مراجعه نمایید.
-
بازاریابی وابسته ( Affiliate Marketing )
در این روش لندینگ اصلی خرید محصول در سایت و یا اپلیکیشن شما نمایش داده میشود و به ازای هر کلیک روی بنر این آگهی و یا به ازای هر خرید توسط این آگهی مبلغی به شما پرداخت میشود.
این روش به عنوان همکاری در فروش نیز شناخته میشود و اگر بخواهیم به معروف ترین کمپانیهایی که از این سیستم استفاده میکنند اشاره کنیم، میتوان به آمازون اشاره کرد. از شرکتهای ایرانی نیز میتوان به دیجی کالا اشاره کرد. شما در صورتی که پذیرنده این روش نیز باشید میتوانید به درآمد قابل توجهی دست پیدا کنید. این کانال معمولا به عنوان یکی از پراستقبال ترین کانالهای پرفورمنس مارکتینگ میباشد . این که شما از کدام کانال استفاده کنید، بسیار به ماهیت کسب کار و هدف نهایی شما بستگی دارد. اگر می خواهید بیشتر درباره این سیستم بدانید، توضیه می کنم مقاله آموزش همکاری در فروش را مطالعه نمایید.
-
تبلیغات در شبکه های اجتماعی ( Social Media )
زمانی که شما از کمپینهای تبلیغاتی میکنید، قطعا یکی از گزینههایی که به شما پیشنهاد میدهند، استفاده از شبکههای اجتماعی است. این کانال یکی از محبوبترین، کانالهای پرفورمنس مارکتینگ میباشد. شما در این روش میتوانید از توئیتر، اینستاگرام، لینکدین، فیسبوک و… استفاده کنید، معیار شما در این روش برای اکشن مخاطب میتوانید یک امر قرار دادی مانند Like، Share، Reply، Action On Link را انتخاب کنید و بواسطه بررسی این موارد هزینه پرداخت کنید.
-
محتوای حمایت شده ( Sponsored Content )
این کانال پرفورمنس مارکتینگ تقریبا یکی از شناخته شده ترین روشهای بازاریابی است که میتواند به سایت شما ترافیک بسیار بالایی بدهد و شما را به نتایج برتر انتقال دهد. در این روش شما از رسانههای دیگر برای انتشار محتوای لینک سازی شده خود انتخاب میکنید، حتی شما در این روش میتوانید از بلاگرها و اینفلوئنسرهای مطرح نیز استفاده کنید.
برخی از متخصصین این حوزه اعتقاد دارند که رپورتاژنویسی نیز نوعی محتوای حمایت شده میباشد چرا که کمک به رشد تساعدی شما و کمک به گرفتن وروی مضاعف برای شما میکند. نکته منفی این روش این است که شما نمیتوانید در بازه زمانی کوتاه این چرخه را تکرار کنید و متخصصین این حوزه به شما پیشنهاد میدهند که سعی کنید پریودهای زمانی استفاده خود را طولانی کنید و در عوض تنوع استفاده خود را بالا ببرید و سعی کنید در شبکههای مختلف این موضوع را تکرار کنید.
-
تبلیغات بومی ( Native Advertising )
شما در این روش باید به صورت غیر مستقیم شروع به بازاریابی کنید، محتوای شما نباید به صورت مستقیم مخاطب و کاربر را وادار به اکشن کند. شما در این روش محتوای خود را به صورت کاملا شبیه سازی شده و شخصی سازی شده برای یک پلتفرم به خصوص طراحی میکنید. چرا که شما در این روش به واسطه طراحی محتوای جذاب کاربر را به سمت خود جذب میکنید و او را سایت و یا شبکه اصلی منتقل میکنید. این روش معمولا مورد توجه بسیاری از کسب و کارهای خاص میباشد.
منظور از کسب و کارهای خاص، کسب و کارهایی است که به واسطه سئو سایت خود و یا رپورتاژ نویسی و یا تبلیغات در شبکههای اجتماعی نتوانستهاند به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند میتواند این کانال تبلیغاتی کمک کننده و جذاب باشد.
سخن پایانی
ما در این مقاله شما را با یکی از کاربردی ترین و مهمترین استراتژی های بازاریابی به عنوان پرفورمنس مارکتینگ آشنا کردیم. شما با این روش میتوانید از هر کانال تبلیغاتی اقدام به تبلیغات کنید، اما نکته مهم و ضروری در این است که شما بر اساس نتیجه و عملکرد تبلیغ کننده هزینه پرداخت میکنید؛ اما همانطور که در این مقاله اشاره کردیم متاسفانه در برخی از آژانسهای تبلیغاتی از این روش به درستی استفاده نمیشود و با طراحی رباتهایی برای کلیک فیک از شما هزینههای قابل توجهای دریافت میکنند. اگر شما به این موضوع اشاره کنید که با توجه کلیکهای صورت گرفته من به فروش و یا نتایج دلخواه خود نرسیدم ممکن است به شما دو پاسخ متفاوت بدهند، اول این که فرآیند جذب کاربر امری زمان بر است و ممکن است بعد از گذشت مدت زمان تقریبا یک تا دو هفته فروش شما متحول شود؛ که این موضوع درست نیست.
پاسخ دومی که به شما ممکن است بدهند این است که محتوای تبلیغاتی شما جذاب نبوده است، که مجدد این سوال مطرح میشود که اگر محتوا برای مخاطب جذاب نبوده است، پس چرا کاربر کلیک کرده است. به طور کلی سعی کنید قبل از عقد قرارداد روی مفاد این قرارداد و شرایط خاص به نتیجه رسیده باشید. چرا که زمانی که شما قرارداد تبلیغات بر اساس استراتژی پرفورمنس مارکتینگ بدون مشخص کردن شرایط بحرانی بسته باشید، شما موظف به پرداخت هزینه تبلیغات هستید، حتی اگر نتیجه نامطلوب گرفته باشید.
نویسنده : امیر شادان پور
امیر شادان پور فعال بازار مالی، پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ