نظرسنجی های آنلاین، سایت های بررسی کاربران و گروه های متمرکز می توانند روش های عالی برای جمع آوری داده ها باشند. با این حال، یکی دیگر از روش های جمع آوری داده ها که گاهی نادیده گرفته می شود، مصاحبه های عمیق است.
همه این روشها را میتوان در استراتژی جامع مدیریت تجربه مشتری شما مورد استفاده قرار داد، اما مصاحبههای عمیق میتواند به شما کمک کند دادههایی را جمعآوری کنید که میتواند بینش غنی از تجربه و ترجیحات مخاطب هدف شما را از یک نمونه گسترده ارائه دهد.
در این مقاله ویژگی های اصلی مصاحبه های عمیق را به عنوان ابزاری عالی برای تحقیقات کیفی خود کشف خواهید کرد و بینش های بهتری را از موضوعات مورد مطالعه خود جمع آوری می کنید.
مصاحبه های عمیق چیست؟
مصاحبه های عمیق یک روش جمع آوری داده های کیفی است که امکان جمع آوری حجم زیادی از اطلاعات در مورد رفتار، نگرش و ادراک مصاحبه شوندگان را فراهم می کند.
در طول مصاحبههای عمیق، محققان و شرکتکنندگان این آزادی را دارند که نکات بیشتری را کشف کرده و در صورت لزوم جهت فرآیند را تغییر دهند. این یک روش تحقیق مستقل است که می تواند راهبردهای متعددی را با توجه به نیازهای تحقیق اتخاذ کند.
مصاحبه عمیق نوعی مصاحبه با یک فرد است که هدف آن جمع آوری اطلاعات دقیق فراتر از پاسخ های اولیه و سطحی است. به همین دلیل، این مصاحبه ها اغلب بسیار طولانی هستند و می توانند شامل مصاحبه های متعدد با یک شرکت کننده باشند.
تکنیک های ناب آموزش تندخوانی صفر تا صد
توجه زیادی به بررسی پاسخها میشود، و بنابراین معمولاً از یک رویکرد بدون ساختار یا نیمه ساختاریافته استفاده میشود. مشاوره ویژگی هایی که برای مصاحبه کننده برای این گزینه مهم است عبارتند از:
- قضاوت یا انتقاد می تواند به عنوان مانعی برای برقراری ارتباط عمل کند، بنابراین حفظ صراحت در طول فرآیند مصاحبه مهم است.
- اگر مصاحبه شوندگان درک کنند که مورد قضاوت یا ارزیابی قرار می گیرند، احتمال کمتری دارد که آشکارا نظرات خود را به اشتراک بگذارند. نتیجه گیری هایی که باید انجام شود را می توان پس از پایان مصاحبه در یک مجله نوشت. انعطاف پذیر و پاسخگو تعاملات انسانی پیچیده است و پاسخ افراد به سؤالات به ندرت قابل پیش بینی است، بنابراین مصاحبه کنندگان خوب می توانند روی پای خود فکر کنند، به چالش ها پاسخ دهند و مطمئن شوند که هدف اصلی برآورده شده است.
- به مخاطب اجازه دهید آزادانه صحبت کند و با سرعتی که شخصاً راحت است صحبت کند.
- مصاحبه کنندگان خوب دقت می کنند و نشانه های ظریفی مانند حالات چهره، زبان بدن و لحن صدا را دریافت می کنند. یک شنونده خوب. شنونده خوب کسی است که با استفاده از راهبردهایی مانند: توجه کامل به آنچه گوینده میگوید با تمرکز کامل بر آنچه گفته میشود. گوش دادن فعال مستلزم آن است که شنونده تمام توجه خود را به گوینده معطوف کند تا زمانی که پیام دریافت شود یا سخنران به پایان برسد.
- تعبیر کردن آنچه گوینده میگوید تا به گوینده تأیید کند که شنونده واقعاً گوش میدهد و اینکه پیام منتقل شده همان پیام دریافت شده است. بازنویسی همچنین دارای مزیت دیگری است که گوینده را مجبور می کند تا کاملاً روی مکالمه تمرکز کند و در نتیجه حواس پرتی را محدود می کند.
- با توجه به لحن و محتوای احساسی، مصاحبهکننده میتواند درک بیشتری از پیامهای ارسالی به دست آورد. اگرچه گوش دادن فعال آسان به نظر می رسد، اما یادگیری آن به تمرین زیادی نیاز دارد. بنابراین، قبل از انجام یک مصاحبه عمیق، تمرین گوش دادن فعال به یک دوست یا همکار مهم است. با دستور دادن به یک دوست در مورد موضوع مورد علاقه خود شروع کنید و راهبردهای گوش دادن فعال خود را در طول مکالمه تمرین کنید. پس از آن، بازخورد بخواهید و به موضوعات مختلف ادامه دهید تا زمانی که گوش دادن فعال به روشی طبیعی برای تعامل تبدیل شود»
مصاحبه عمیق چگونه انجام می شود؟
مصاحبه های عمیق معمولاً چهره به چهره انجام می شود تا بتوان با پاسخ دهندگان ارتباط برقرار کرد. زبان بدن نیز برای افزودن سطح بالایی از درک به پاسخ ها استفاده می شود. تلفن ها نیز می تواند توسط محقق ماهر با از دست دادن اطلاعات اندک و با یک دهم هزینه استفاده شود.
سبک مصاحبه بستگی به مصاحبه کننده دارد. مصاحبه کنندگان عمیق و موفق به جای صحبت کردن، گوش می دهند. آنها خط مشی روشنی برای سؤال کردن دارند و از زبان بدن برای ایجاد رابطه استفاده می کنند. مصاحبه بیشتر یک مکالمه هدایت شده است تا یک جلسه پرسش و پاسخ.
مصاحبه با استفاده از یک راهنمای بحث انجام میشود که از طریق پرسشهای باز و باز، از دیدگاههای پاسخدهنده خارج میشود. تکنیک های فرافکنی را می توان در مصاحبه نیز گنجاند.
ویژگی های مصاحبه های عمیق
انواع مختلفی از مصاحبه وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند، در این مورد مهمترین ویژگی های مصاحبه عمقی عبارتند از:
- ساختار منعطف: اگرچه ساختار چندانی ندارد، اما چند موضوع را بر اساس یک راهنما پوشش میدهد که به مصاحبهگر اجازه میدهد تا زمینههای مناسب برای مصاحبهشونده را پوشش دهد.
- تعاملی: مصاحبه کننده مطالبی را که در طول مصاحبه تولید می شود پردازش می کند. در طول تعامل، مصاحبه کننده سوالات اولیه را به صورت مثبت مطرح می کند، به طوری که پاسخ دهنده تشویق می شود تا پاسخ دهد. فرآیند کامل بسیار انسانی است، و بنابراین کمتر پیش پا افتاده و کسل کننده است.
- عمیق: بسیاری از تکنیک های کاوشگری در مصاحبه های عمیق مورد استفاده قرار می گیرند، به طوری که نتایج از طریق کاوش و توضیح قابل درک است. مصاحبه کننده برای به دست آوردن دیدگاه عمیق تر و درک دیدگاه شرکت کننده، سؤالات بعدی را می پرسد.
- مولد: اغلب تعامل با مخاطب هدف شما دانش جدیدی ایجاد می کند. به عنوان مثال، اگر با مشتریان خود صحبت می کنید، در مورد رفتار خرید بیشتر می آموزید. محققان و شرکت کنندگان ایده هایی را برای یک موضوع خاص و راه حل هایی برای مشکلات مطرح شده ارائه می کنند.
اهمیت انجام مصاحبه های عمیق
از آنجایی که یک مصاحبه عمیق یک گفتگوی انفرادی است، شما فرصت های کافی برای دستیابی به دلایل اصلی دوست داشتن/نپسندیدن، تصورات یا باورها را دارید.
به طور کلی، سؤالات سؤالات باز هستند و می توانند بر اساس موقعیت خاص سفارشی شوند. مصاحبه کننده این فرصت را به دست می آورد تا با شرکت کننده رابطه برقرار کند و از این طریق احساس راحتی کند. بنابراین، آنها می توانند بازخورد صادقانه ارائه دهند و همچنین عبارات و زبان بدن خود را یادداشت کنند. چنین نشانه هایی می تواند به داده های کیفی غنی تبدیل شود.
با نظرسنجیها، این احتمال وجود دارد که پاسخدهندگان با عجله پاسخها را انتخاب کنند، اما در صورت مصاحبههای عمیق، به سختی نگرانی محققان وجود دارد.
مکالمات می تواند روشی عالی برای جمع آوری داده ها باشد. در واقع، افراد ممکن است تمایلی به پاسخ دادن به سوالات در قالب کتبی نداشته باشند، اما با توجه به ماهیت مصاحبه، شرکت کنندگان ممکن است با دادن اطلاعات به صورت شفاهی موافقت کنند. همچنین اگر مصاحبه شوندگان می خواهند هویت خود را محرمانه نگه دارند، می توانید با آنها صحبت کنید.
مصاحبه های عمیق با هدف کشف مسائل به منظور دستیابی به نتایج دقیق انجام می شود. این روش به شما این امکان را میدهد تا بینشی نسبت به تجربیات، احساسات و دیدگاههای مصاحبهشوندگان کسب کنید.
هنگام انجام مرحله اولیه یک پروژه تحقیقاتی بزرگ، مصاحبه های عمیق برای محدود کردن و تمرکز بر جزئیات مهم تحقیق مفید هستند.
هنگامی که می خواهید زمینه یک مشکل را داشته باشید، مصاحبه های عمققی به شما امکان می دهد راه حل های مختلف را برای مدیریت فرآیند تحقیق ارزیابی کنید و در عین حال به تجزیه و تحلیل داده ها کمک کنید.
مراحل انجام مصاحبه های عمیق
- اطلاعات لازم را در مورد پاسخ دهندگان و زمینه ای که در آن فعالیت می کنند به دست آورید.
- یک اسکریپت یا فهرستی از موضوعاتی که می خواهید پوشش دهید تهیه کنید. این کار اضافه کردن سوالات ثانویه را آسان می کند.
- مصاحبه را در زمان و تاریخی به انتخاب پاسخ دهنده برنامه ریزی کنید.
- با اطمینان سوالات خود را بپرسید و اجازه دهید مصاحبه شوندگان احساس راحتی کنند تا آنها نیز اعتماد به نفس داشته باشند و بتوانند به راحتی به سوالات دشوار پاسخ دهند.
- حداکثر مدت زمان را طوری تنظیم کنید که خسته کننده نباشد.
- حالات و حرکات بدن مصاحبه شونده را مشاهده کرده و یادداشت کنید.
- حفظ اخلاق در طول فرآیند بسیار مهم است.
- ضبط ها را رونویسی کنید و آنها را با مصاحبه شونده تأیید کنید.
آموزش تولید محتوا | دوره 0 تا 100 تولید محتوا برای سایت
مزایای مصاحبه عمیق
از مزایای انجام مصاحبه عمیق می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- آنها به محقق و شرکتکنندگان اجازه میدهند تا برای ایجاد پاسخهای عمیقتر در مورد موضوعات حساس، رابطه راحتتری داشته باشند.
- پژوهشگران میتوانند سؤالات بعدی را بپرسند، اطلاعات بیشتری به دست آورند و به سؤالات کلیدی بازگردند تا درک بهتری از نگرش شرکتکنندگان به دست آورند.
- نمونه گیری دقیق تر از سایر روش های جمع آوری داده ها است.
- محققان می توانند تغییرات لحن و انتخاب کلمه شرکت کنندگان را برای درک بهتر نظرات نظارت کنند.
- برای به دست آوردن اطلاعات مفید به شرکت کنندگان کمتری نیاز است.
- مصاحبه های عمیق زمانی می تواند بسیار سودمند باشد که گزارش دقیقی از نظر و رفتار یک فرد مورد نیاز باشد. علاوه بر این، ایدهها و زمینههای جدیدی را بررسی میکند که تصویر کاملی از پدیدههای رخ داده به محقق میدهد.
- مصاحبهکنندهها میتوانند با شرکتکنندگان ارتباط برقرار کنند تا احساس راحتی بیشتری کنند، که میتواند پاسخهای روشنتری بهویژه در مورد موضوعات حساس ایجاد کند.
- مصاحبهکنندگان فرصت بیشتری برای پرسیدن سؤالات بعدی، جستجو برای اطلاعات بیشتر، و حلقه زدن به سؤالات کلیدی بعد از مصاحبه برای ایجاد درک غنی از نگرشها، ادراکات، انگیزهها و غیره دارند.
- مصاحبهکنندگان میتوانند تغییرات لحن و انتخاب کلمه را برای درک عمیقتر زیر نظر بگیرند. (توجه داشته باشید، اگر مصاحبه عمیق رو در رو باشد، محققان می توانند روی زبان بدن نیز تمرکز کنند.)
- کیفیت نمونه گیری در مقایسه با سایر روش های جمع آوری داده ها بالاتر است.
- محققان برای به دست آوردن بینش مفید و مرتبط به شرکت کنندگان کمتری نیاز دارند.
- هیچ یک از حواسپرتیهای بالقوه یا پویایی فشار همسالان که گاهی اوقات میتوانند در گروههای کانونی ظاهر شوند، وجود ندارد.
- از آنجایی که مصاحبه های عمیق به طور بالقوه می تواند بسیار روشنگر باشد، می توان یافته های بسیار ارزشمند را به سرعت شناسایی کرد.
- مصاحبه های عمیق بسیار زمان بر هستند، زیرا مصاحبه ها باید رونویسی، سازماندهی، تجزیه و تحلیل و گزارش شوند.
- اگر مصاحبه کننده مهارت و تجربه بالایی نداشته باشد، کل فرآیند می تواند تضعیف شود.
- این فرآیند در مقایسه با روش های دیگر می تواند نسبتاً پرهزینه باشد. (با این حال، مصاحبه های عمیق تلفنی در مقابل حضوری می تواند هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.)
- شرکتکنندگان باید با دقت انتخاب شوند تا از سوگیری جلوگیری شود، و این میتواند منجر به فرآیند بررسی طولانیتر شود.
- شرکتکنندگان معمولاً انتظار دارند انگیزهای برای مشارکت داشته باشند، و این باید با دقت انتخاب شود تا از جانبداری جلوگیری شود.
آموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد
معایب
معایب مصاحبه های عمیق عبارتند از:
- آنها زمان بر هستند، زیرا باید رونویسی، سازماندهی، تجزیه و تحلیل با جزئیات انجام شوند.
- اگر مصاحبهکننده بیتجربه باشد، بر روند کامل تأثیر میگذارد.
- این یک روش تحقیقی پرهزینه در مقایسه با روش های دیگر است.
- شرکت کنندگان باید با دقت انتخاب شوند تا از سوگیری جلوگیری شود، در غیر این صورت می تواند روند را طولانی تر کند.
- به طور کلی، شرکت کنندگان تنها زمانی تصمیم به همکاری می گیرند که در ازای آن مشوقی دریافت کنند.
هدف از مصاحبه های عمیق چیست؟
هدف اصلی از انجام این کار، درک رفتار مصرف کننده و اتخاذ تصمیمات آگاهانه است. سازمان ها می توانند استراتژی های بازاریابی خود را بر اساس اطلاعات دریافتی از پاسخ دهندگان تدوین کنند. آنها همچنین می توانند بینشی در مورد تقاضای احتمالی به دست آورند و نبض مصرف کننده را بدانند.
در مورد مشاغل B2B، محققان می توانند تقاضا را با جزئیات بیشتری درک کنند و می توانند سؤالاتی را برای متخصصان بپرسند. مصاحبه ها فرصتی برای درک فرآیند فکری مشتری و طراحی محصولاتی که شانس بیشتری برای پذیرش در بازار دارند را ارائه می دهد.
سخنان پایانی
یک مصاحبه عمقی باید تمام مراحل فرآیند را برای جمع آوری داده های معنادار دنبال کند. امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا باید یک مصاحبه مفصل با مخاطبان هدف خود انجام دهید یا نه، با در نظر گرفتن جوانب مثبت و منفی آن.