مهارت های رهبری می تواند به شما در تمام جنبه های شغلی شما کمک کند، از درخواست برای شغل گرفته تا جستجوی پیشرفت شغلی. یکی از بسیاری از مهارتهای نرم که کارفرمایان برای آن ارزش قائل هستند، رهبری اغلب دارای چندین ویژگی شخصیتی و تواناییهای ارتباطی مختلف است که یادگیری و تمرین در طول زمان برای هر کسی مفید است.
دانستن تعاریف مهارت های رهبری و دیدن نمونه های مرتبط می تواند به ویژه در هنگام نوشتن رزومه مفید باشد. اگر برای مشاغلی درخواست میدهید که نیاز به ابتکار عمل و رهبر بودن – چه به عنوان مدیر و چه در بین همتایان خود – دارید، باید مهارتهای رهبری را در رزومه خود فهرست کنید.
مهارت های رهبری چیست؟
مهارتهای رهبری، مهارتهایی هستند که هنگام سازماندهی افراد دیگر برای رسیدن به یک هدف مشترک استفاده میکنید. چه در یک موقعیت مدیریتی باشید یا یک پروژه را رهبری کنید، مهارتهای رهبری از شما میخواهد که دیگران را برای انجام یک سری وظایف، اغلب طبق یک برنامه، تشویق کنید. رهبری فقط یک مهارت نیست، بلکه ترکیبی از چندین مهارت مختلف است که با هم کار می کنند.
چند نمونه از مهارت هایی که یک رهبر قوی می سازد عبارتند از:
-
صبر
-
یکدلی
-
گوش دادن فعال
-
قابلیت اطمینان
-
قابل اعتماد بودن
-
خلاقیت
-
مثبت بودن
-
بازخورد موثر
-
ارتباط به موقع
-
تیم سازی
-
انعطاف پذیری
-
ریسک پذیری
-
توانایی تدریس و راهنمایی
چه چیزی یک رهبر خوب را میسازد؟
رهبران مؤثر برای هر سازمانی ضروری هستند. آنها می توانند به ایجاد تیم های قوی در یک تجارت کمک کنند و اطمینان حاصل کنند که پروژه ها، ابتکارات یا سایر عملکردهای کاری با موفقیت انجام می شوند. رهبران خوب مهارتهای بین فردی و ارتباطی قوی دارند و هر کسی میتواند با یادگیری نحوه تمرین و تقویت تواناییهای رهبری تبدیل به یک رهبر شود.
آموزش وردپرس
اکثر مردم نتایج رهبران موثر و ناکارآمد را در کار دیده اند. رهبران خوب مشارکت کارکنان را افزایش می دهند، از یک محیط مثبت حمایت می کنند و به رفع موانع برای تیمشان کمک می کنند. رهبری خوب نیز مسری است و همکاران را تشویق می کند تا از ویژگی های رهبری مثبت در کار خود استفاده کنند.
6 مهارت برتر رهبری
تقریباً هر مهارت نرم مثبتی را می توان یک مهارت رهبری در نظر گرفت. به عنوان مثال، گوش دادن فعال به رهبران کمک می کند تا با شنیدن ایده ها و نگرانی های تیم، پروژه ها را تکمیل کنند. برای مثال، همدلی به رهبران کمک می کند تا درک کنند که تیمشان در مورد حجم کاری، محیط و روابط محل کارشان چه احساسی دارد.
در اینجا فهرستی از مهارتهای رهبری ضروری است که ممکن است برای هر کسی که برای کار درخواست میکند یا به دنبال پیشرفت در شغلی است ارزشمند باشد:
1. قاطعیت
رهبران موثر کسانی هستند که با اطلاعاتی که دارند می توانند به سرعت تصمیم بگیرند. تصمیم گیری موثر با زمان و تجربه به دست می آید. همانطور که با صنعت خاص خود بیشتر آشنا می شوید، می توانید سریعتر تصمیم بگیرید، حتی زمانی که تمام اطلاعات لازم را ندارید. قاطعیت به عنوان یک مهارت رهبری ارزشمند در نظر گرفته می شود زیرا می تواند به حرکت پروژه ها سریعتر و بهبود کارایی کمک کند.
قاطعیت مؤثر مستلزم تحقیق، ارزیابی، حل مسئله و تعیین هدف است، اغلب با یک چرخش سریع. تصمیم گیرندگان باید بتوانند از تجربیات خود در کارهای مشابه استفاده کنند، آنچه را که ممکن است بهترین کار را انجام دهد، ارزیابی کنند، تصمیم بگیرند و به مسئولیت نتیجه اطمینان داشته باشند. مهارت های کلیدی مرتبط با رهبر قوی بودن از طریق قاطعیت عبارتند از:
-
حل مسئله
-
ابتکار عمل
-
پژوهش
-
ارزیابی
-
تنظیم انتظارات
2. صداقت
صداقت اغلب فقط به عنوان صداقت یا صداقت در نظر گرفته می شود، اما در بسیاری از موارد، به معنای داشتن و ایستادن در کنار مجموعه ای از ارزش های قوی نیز می باشد. صداقت در محل کار اغلب به معنای توانایی انتخاب های اخلاقی و کمک به شرکت برای حفظ تصویر مثبت است. همه کسب و کارها به دنبال استخدام کارگرانی هستند که حس درستی قوی دارند.
آموزش زبان آلمانی
داشتن یکپارچگی به عنوان یک رهبر، نه تنها واقعی ترین و منصفانه ترین تمرین و نتیجه را تشویق می کند، بلکه یک مثال قوی و مثبت برای تیم شما می فرستد. یک رهبر با صداقت همچنین مهارت های زیر را نشان می دهد:
-
دیپلماتیک
-
اخلاقی
-
قابلیت اطمینان
-
حرفه ای گری
-
محرمانه بودن
-
صادقانه
3. ایجاد رابطه (یا تیم سازی)
رهبری مستلزم توانایی ایجاد و حفظ یک تیم قوی و مشارکتی از افراد است که در جهت یک هدف کار می کنند. تیم سازی به نقاط قوت رهبری دیگری مانند مهارت های ارتباطی موثر و حل تعارض نیاز دارد. ایجاد رابطه به طور بالقوه یکی از مهم ترین مهارت ها برای نقش رهبری است زیرا ارتباط وظایف، مسئولیت ها و اهداف را موثرتر می کند. هنگامی که یکدیگر را درک کردید، با توانایی ارزیابی نقاط قوت، محول کردن وظایف و تکمیل اهداف خود به طور یکپارچه سود خواهید برد. یک رهبر موفق که در ایجاد روابط ماهر است، مهارت های زیر را نیز خواهد داشت:
-
همکاری
-
مدیریت
-
درون فردی
-
اجتماعی
-
ارتباط
-
گوش دادن فعال
-
کار گروهی
4. حل مسئله
رهبران خوب در حل مسائلی که در محل کار به وجود می آیند مهارت دارند. حل موثر مشکل اغلب مستلزم حفظ آرامش و شناسایی یک راه حل گام به گام است. مهارت های حل مسئله می تواند به رهبران کمک کند تا تصمیمات سریع بگیرند، موانع را با تیم خود و تیم های خارجی به طور یکسان حل کنند و اطمینان حاصل کنند که پروژه ها طبق مشخصات به موقع تکمیل می شوند. رهبرانی که در حل مسئله مؤثر هستند نیز مهارت های زیر را دارند:
-
تفکر انتقادی
-
مهارت های تحلیلی
-
پژوهش
-
قاطعیت
5. قابلیت اطمینان
رهبر قابل اعتماد بودن به این معنی است که مردم می توانند به شما اعتماد کنند و به شما تکیه کنند. یک فرد قابل اعتماد برنامه ها را دنبال می کند و به قول ها عمل می کند. روابط قوی ایجاد شده توسط یک رهبر قابل اعتماد یک تیم انعطاف پذیر ایجاد می کند که می تواند از طریق مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید کار کند.
آموزش سئو
حرفه ای قابل اعتماد بودن به معنای رعایت ضرب الاجل، صریح بودن، انجام تعهدات و زمانی که نمی توانید به یک وعده یا هدفی دست یابید، ارتباط اولیه با این موضوع و داشتن یک برنامه پشتیبان است. رهبران قابل اعتماد همچنین دارای مهارت های زیر هستند:
-
هدف گذاری واقع بینانه
-
تمامیت
-
به موقع بودن
-
ابتکار عمل
-
جزئیات محور
-
وفادار
-
صداقت
6. توانایی تدریس و راهنمایی
یکی از مهارت هایی که رهبری را از بسیاری از شایستگی های دیگر متمایز می کند، توانایی آموزش و راهنمایی است. آموزش موثر به همکاران یا گزارش های مستقیم برای رشد شغلی به سازمان ها کمک می کند تا مقیاس شوند. اغلب، این مهارت مستلزم آن است که رهبران کمتر در مورد خود فکر کنند و بیشتر به این فکر کنند که چگونه تیم خود را در کل موفق کنند. برای موفقیت به عنوان یک رهبر که می تواند یک تیم را آموزش دهد و راهنمایی کند، می توانید مهارت های مرتبط زیر را تقویت کنید:
-
انگیزه
-
وضوح
-
قادر به تشخیص و پاداش
-
درک تفاوت های کارکنان
-
ارزیابی
-
مفید بودن
-
تقویت مثبت
چگونه سبک رهبری خود را شناسایی کنیم
در حالی که شما از سبک های مختلف رهبری برای مناسبت های مختلف استفاده خواهید کرد، شناسایی سبک رهبری خود می تواند به شما کمک کند مهارت های خاصی را که برای تیم یا پروژه شما موثر خواهد بود، اصلاح کنید. شما ممکن است از اهداف تیم یا پروژه خود برای کمک به شناسایی سبک های رهبری برای شما موثرتر استفاده کنید.
1. با مشاهده نحوه رهبری خود شروع کنید
سبک رهبری شما احتمالاً با یکی از 10 سبک رهبری زیر مطابقت دارد. تحقیق کنید که چه ویژگیها، روشها و شیوههایی هر سبک را تعریف میکنند و تعیین کنید که کدام یک بهترین سبک شما را تعریف میکند. ممکن است از ترکیبی از سبک های مختلف استفاده کنید.
2. تمام ویژگی های سبک رهبری خود را در نظر بگیرید
آیا تمام مهارت ها و انتظارات سبک رهبری خود را برآورده می کنید؟ اگر نه، چه اهدافی را میتوانید برای خود تعیین کنید تا بهبود ببخشید؟
3. بررسی کنید که آیا رهبری فعلی شما مؤثر است یا خیر
چه ترکیبی از سبکهای رهبری مختلف را به کار میگیرید یا روی یکی تمرکز میکنید، آیا رویکرد شما در رسیدن به اهدافتان مؤثر است؟ از تیم خود بپرسید که آیا در محیط کاری خود احساس انگیزه و مولد می کنند یا خیر، و اگر نه، فکر می کنند چه چیزی می تواند آن را بیشتر کند. این می تواند به معنای تمرکز بر روش های مختلف یا تغییر به سبک رهبری دیگر باشد.
آموزش زبان ترکی
در اینجا رایج ترین و مؤثرترین سبک های رهبری که باید در نظر گرفته شوند آورده شده است:
-
مربی ورزشی
-
رویایی
-
خدمتگزار
-
خودکامه
-
بگذارید باشد یا دست بردارید
-
دموکراتیک
-
تحول آفرین
-
معامله ای
-
بوروکراتیک
-
سرعت سنج
چگونه مهارت های رهبری خود را توسعه دهید
شما می توانید مهارت های رهبری خوبی را در هر نقشی و در هر سطحی تمرین کنید. به عنوان مثال، حضور به موقع در جلسات و انجام کار طبق برنامه نشان دهنده قابل اعتماد بودن است. ارائه حمایت و مربیگری به همکاران کم تجربه نیز نمونه ای از رهبری است. اگر به نظر می رسد برای شما مناسب است، ممکن است به دنبال نقش های رهبری برای توسعه و تمرین مهارت های رهبری خود باشید.
در اینجا چند نمونه از راه های اضافی وجود دارد که می توانید مهارت های رهبری خود را توسعه دهید:
منابعی مانند کتاب یا پادکست در مورد رهبری پیدا کنید.
یک مطالعه شخصی در مورد رهبری ممکن است به شما کمک کند تا درک بهتری از چگونگی توسعه مهارت های رهبری خود داشته باشید. کتابهای زیادی در این زمینه وجود دارد، از جمله کتاب دیل کارنگی در سال 1937، چگونه دوستانی به دست آوریم و بر مردم تأثیر بگذاریم ، که برای چندین دهه مورد علاقه بسیاری از رهبران تجاری بوده است. همچنین پادکستها و کارگاههای ویدیویی زیادی وجود دارد که میتوانید بدون هیچ هزینهای به صورت آنلاین ارائه کنید.
در دوره ها یا کارگاه های آموزشی رهبری شرکت کنید.
شما می توانید دوره های حضوری و آنلاین را بیابید که به آموزش مهارت های رهبری کمک می کند. دوره های حضوری، به ویژه، اغلب شامل جلسات تمرین و ایفای نقش است.
فعالیت های رهبری را خارج از کار پیدا کنید.
اگر در یافتن فرصت های رهبری در محل کار مشکل دارید، ممکن است بتوانید آنها را خارج از محل کار خود بیابید. این می تواند شامل رهبری در سازماندهی فعالیت ها یا گردش های کاری با همکارانتان باشد. در محل کار، چندین فعالیت برای ایجاد رهبری وجود دارد که می توانید سعی کنید به شما کمک کند مهارت های خود را بسازید، در حالی که به تیم خود برای ایجاد مهارت های خود راهنمایی می کنید.
برای توسعه مهارت های رهبری خود در خارج از محل کار، می توانید:
دوره های رهبری تحقیق کنید
مهارتهای رهبری در هر صنعتی مورد تقاضا هستند، بنابراین میتوانید از میان طیف گستردهای از دورهها، آموزشها و کارگاههای آموزشی آنلاین و حضوری انتخاب کنید. یک جستجوی آنلاین ساده گزینههای متعددی را ارائه میدهد تا به شما کمک کند بهترین تناسب را برای برنامه، مهارتهای مورد نظر، قیمت و مدت زمان خود پیدا کنید.
رهبر یک گروه موجود شوید
شما ممکن است متعلق به یک گروه کلیسا، باشگاه کتاب، تیم ورزشی یا سرگرمی یا باشگاه دیگری باشید. آیا شما رهبر هستید؟ اگر نه، مشخص کنید که آیا به یکی نیاز دارند یا خیر. بهترین راه برای تقویت مهارت های رهبری، رهبری است.
یک گروه یا تیم جدید راه اندازی کنید
اگر به سرگرمی یا ورزش خاصی علاقه دارید و جامعه شما علاقه ای به آن ندارد، خودتان را شروع کنید. برنامه ریزی، راه اندازی و مدیریت یک گروه جدید که دارای اهداف کوتاه مدت و بلندمدت است نه تنها تجربه رهبری ارزشمندی را به شما می آموزد، بلکه زندگی شما را غنی می کند و یک سرگرمی را توسعه می دهد.
آموزش زبان انگلیسی
سبک های رهبری را که تحسین می کنید مطالعه کنید.
هنگامی که رهبرانی را می بینید که آنها را تحسین می کنید، چه در محل کار شما باشند و چه در جامعه شما، به ویژگی های خاصی که آنها را دارند توجه داشته باشید که آنها را به یک رهبر بزرگ تبدیل می کند. روی راه هایی تمرکز کنید که می توانید آن ویژگی ها را توسعه دهید و آنها را در کار خود به کار ببرید. همچنین تعیین اهداف خاص برای توسعه یک تمرین در یک زمان ممکن است مفید باشد.
یک مربی پیدا کنید
بهترین راه برای یادگیری این است که زیر نظر کسانی که بیشتر تحسینشان می کنید مطالعه کنید. در صورت امکان، از رهبر مورد احترام خود بخواهید که به صورت هفتگی یا ماهانه شما را راهنمایی کند. آنها می توانند به شما در تعیین اهدافی برای تبدیل شدن به یک رهبر بهتر با توسعه مهارت ها و استفاده از آنها کمک کنند.
چگونه می توان مهارت های رهبری را هنگام درخواست شغل برجسته کرد
اگر رهبر بودن یکی از اهداف شغلی شماست، باید مهارت های رهبری را در رزومه خود بگنجانید. سعی کنید ویژگیهای کلیدی خود را که ممکن است برای کارفرمایان آینده ارزشمند باشند، به کار ببرید. ممکن است بتوانید آن مهارت ها را در زمینه های مختلف رزومه خود، مانند بخش مهارت ها و دستاوردها و همچنین در بخش تجربه، ارائه دهید. نامه پوششی شما همچنین مکان خوبی برای نشان دادن توانایی رهبری است.
مهارت های رهبری برای رزومه
مهارت های رهبری کلیدی که باید در رزومه خود بگنجانید
بخش مهارتها میتواند شامل مهارتهای رهبری باشد که فکر میکنید هر یک از مراجع حرفهای شما میتواند از طرف شما تأیید کند. در اینجا نحوه بیان مهارت های رهبری خود در رزومه آمده است:
*مهارتها: رهبری، مذاکره، حل تعارض، راهنمایی، ارتباط*
یا اگر جزئیات بیشتری را در بخش مهارت های خود ترجیح می دهید، از این قالب استفاده کنید:
مهارت ها
-
*رهبری | رهبری، راهنمایی، تفویض و مدیریت تیمی متشکل از 50 کارمند برای اجرا و عیب یابی اهداف کوتاه و بلند مدت شرکت. تیمی را استخدام کرد و تشویق کرد که به طور مداوم هر ماه به اهداف خود برسند و سپس از آنها فراتر بروند.*
در همین حال، فهرست دستاوردهای شما می تواند شامل جوایز یا افتخاراتی باشد که نشان دهنده رهبری است. یک مثال خوب برای فهرست کردن یک دستاورد رهبری ممکن است به شکل زیر باشد:
شرکت دستاوردها
XYZ، رهبر تیم
-
دستیابی به نرخ تولید 40 درصد بالاتر از هدف (سالهای 2015، 2016)
-
برنده “جایزه رهبر و مربی شرکت” (2018)
مهارت های رهبری برای نامه پوششی
نامه پوششی شما فرصتی برای کمک به کارفرمای بالقوه برای درک بهتر شما فراهم می کند. برای به اشتراک گذاشتن مهارت های رهبری در یک نامه پوششی، یک یا دو دستاورد را انتخاب کنید و توضیح دهید که از کدام مهارت استفاده کرده اید و چه نتیجه ای حاصل شده است. به عنوان مثال، اگر شما مدیر پروژه برای یک ابتکار مهم بودید، ممکن است توضیح دهید که چگونه تیم را حول یک هدف مشترک گرد هم آوردهاید و معیاری را در نظر بگیرید که موفقیت پروژه را نشان میدهد.
مهارت های رهبری می تواند پایه و اساس پیشرفت شغلی هم برای مدیران و هم برای مشارکت کنندگان فردی باشد. کارفرمایان در هر اندازه برای افرادی با ویژگی های رهبری ارزش قائل هستند، به این معنی که این مهارت ارزشمندی برای توسعه در هر صنعتی است.