شما با مطالعه این مقاله به صورت جامع و کامل با صفحات زامبی آشنا خواهید شد.
صفحاتی که میتواند اعتبار سایت شما را به صورت قابل توجهی کاهش دهد.
درود فراوان بر دنبال کنندگان سایت برترآموز 🖐🏻😎، ما اومدیم به یک مقاله بسیار مهم و کاربردی در حوزه سئو. اگر شما به مفاهیم این مقاله مسلط شوید به صورت قابل توجهی هزینههای سئو سایت شما کاهش پیدا میکند. تیم آموزش سئو برترآموز در این مقاله به صورت صفر تا صد به بررسی صفحات زامبی خواهد پرداخت. به این نکته توجه داشته باشید که صفحات زامبی به گونهای برای شما دردسر ساز میشوند که حتی فکرش را هم نمیکنید. درست زمانی که فکر میکنید، همه چیز تحت کنترل است، اعتبار سایت شما شروع به افت کردن میکند.
اگر شما به دنبال حذف و بررسی صفحات زامبی میباشید، بهتر است که از یک آموزش سئو درست و حسابی استفاده کنید. چرا که نکاتی که ما در این مقاله برای شما خواهیم گفت به شرطی برای شما کارساز است که یک درک حداقلی از سئو داشته باشید. شما با صفحه آموزش سئو سایت برترآموز میتوانید تا حد زیادی دانش خود را در این حوزه افزایش دهید.
هر چه زودتر به بررسی صفحات زامبی سایت خود بپردازید. بازدهی سایت شما زودتر افزایش پیدا میکند. قبل از هر چیز لازم است که به شما یادآور شویم که اگر نکتهای از این مقاله برای شما گنگ و یا پیچیده بود. در بخش کامنتها مطرح کنید، همکاران ما در سریعترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهند داد. خب بریم سراغ اصل مطلب و بررسی صفحات زامبی.
صفحات زامبی چیست؟
شما با شنیدن نام زامبی یاد سریالهای عملی تخیلی میافتید. در این سریالها معمولا مردگانی وجود دارند که جان افراد زنده و حیوانات را تهدید میکنند. صفحات زامبی نیز دقیقا با همین استراتژی اعتبار سایت و اعتبار برند شما را کاهش میدهند. نکته منفی این صفحات این است که نه برای مخاطب شما ارزش دارند و نه برای گوگل. در نتیجه حضور این صفحات فقط برای شما تاثیر منفی دارد. صفحات زامبی به صفحاتی گفته میشود که به لحاظ سئو و یا محتوایی ارزشی ندارند. ما در این بخش به بررسی انواع صفحات زامبی میپردازیم.
صفحاتی که محتوای داخل آن کمتر از 300 کلمه است
اگر شما نیم نگاهی به سایتهای فروشگاهی و یا سایتهای خدماتی داشته باشید، متوجه میشوید که صفحات بسیار زیادی وجود دارند که محتوای کافی ندارند. این صفحات محتوای 100 تا 200 کلمهای دارند و در مورد خدمات خود یک توضیح بسیار مختصر به شما ارائه میدهند. زمانی که مخاطب به این صفحات مراجعه میکند، معمولا به سرعت آن را ترک میکند. دلیل آن هم این است که چیزی برای بررسی کردن وجود ندارد.
این موضوع میتواند نرخ پرش سایت شما را به صورت قابل توجه افزایش دهد. از طرفی باید به این موضوع اشاره کنیم که شما یک فرصت بسیار خوب را از دست میدهید. به عنوان مثال زمانی که شما بررسی میکنید که رقبای شما برای صفحه فروش شومیز فقط قیمت و سایز محصول را زدهاند، شما با یک محتوای قوی محصول میتوانید بدون هزینه رپورتاژ به یک جایگاه بسیار عالی دست پیدا کنید. دقت کردید شما صفحاتی که برای شما میتواند سازنده باشد را به سادگی از دست میدهید.
مهم نیست که این صفحه برای دسته بندی محصولات است و یا صفحه خرید محصول است. هر صفحه باید یک محتوای حداقل 300 کلمهای داشته باشد. البته در برخی موارد ممکن است که ما استثنا قائل شویم که این موارد بسیار محدود میباشد. ما در مورد این صفحات در بخش آموزش سئو داخلی به صورت مفصل صحبت کردهایم.
صفحاتی که محتوای آن را کپی کردهاید
در گذشته برخی از سئو کاران و صاحبین سایتهای مختلف متاسفانه به کپی کردن محتوای دیگران توجه نمیکردند. آنها فکر میکردند صرفا با پر کردن سایت خود میتوانند به جایگاه مناسب دست پیدا کنند. در صورتی که این افراد در حال ساخت صفحات زامبی میباشند. از طرفی حتی اگر شما از در سایت خود نیز محتوای تکراری استفاده کنید و به کنونیکال کردن صفحات توجه کافی نداشته باشید. در این صورت گوگل محتوای این صفحات را تکراری شناسایی میکند و برای آن امتیاز منفی در نظر میگیرد.
به این نکته توجه داشته باشید که بر اساس آخرین الگوریتمهای گوگل استفاده از محتوای بصری به صورت ویدیو نیز اگر به صورت کپی استفاده میشود، میتواند منجر به تولید صفحات زامبی شود. این صفحات زامبی میتواند به صورت قابل توجه تمامی اعتبار سایت شما را از بین ببرد. از طرفی شما با برخی از ابزار سئو میتوانید این صفحات را شناسایی کنید. زمانی که این صفحات را شناسایی کردید باید به فکر حذف و یا اصلاح آن باشید.
صفحات محصول بی کیفیت
یکی از صفحاتی که پتانسیل تبدیل شدن به صفحات زامبی را دارد، صفحه محصولات میباشد. افراد که سعی میکنند برای صرفه جویی در هزینههای خود از محتوای بازنویسی شده و یا سعی میکنند که محتوای تکراری برای محصولات خود استفاده کنند. در این صورت صفحات اصلی خود را تبدیل به صفحات زامبی میکنند. توجه داشته باشید که این صفحات نه تنها ورودی خوبی دریافت نمیکنند. بلکه ترافیک ارگانیک سایت شما را کاهش میدهند. شما باید توجه داشته باشید که صفحات محصولات شما باید از محتوای یونیک و متفاوت استفاده کند و یا باید کنونیکال شود.
صفحات دسته بندی که در آن مقاله و یا محصول وجود ندارد
یکی از صفحات زامبی که معمولا تعداد آنها نیز بسیار زیاد است، صفحات دسته بندی خالی است. معمولا شما این مشکل را در سایتهای فروشگاهی به وفور مشاهده میکنید. البته در برخی سایتهای نیز در بخش وبلاگ شاهد وجود چنین صفحاتی میباشیم. دقت کنید که این صفحات به صورت کلی اعتبار دامنه شما را کاهش میدهند. شما باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشید.
صفحاتی که لحاظ سئو ارزشی ندارند
شما در هر سایتی که بررسی کنید، تعدادی صفحه وجود دارد که به لحاظ سئو هیچ ارزشی ندارند. به عنوان مثال صفحه تشکر از خرید و یا صفحه پنل کاربری مخاطبان و… . قطعا که حذف تمامی این صفحات غیر ممکن است. اما شما میتوانید تعداد این صفحات را تا جایی که ممکن است کاهش دهید. سعی کنید که صفحاتی که به لحاظ سئو توجیحی ندارند را تا جایی که ممکن است کم کنید و یا اگر مجبور به استفاده از آن میباشید، سعی کنید که اعتبار سئوی آن را با چند تکنیک ساده افزایش دهید.
صفحاتی که بازدید بسیار کمی دارند
زمانی که شما از طریق سرچ کنسول صفحات سایت خود را بررسی میکنید، برخی از این صفحات بازدید بسیار کمی دارند. شما دو راه برای مواجه با این صفحات خواهید داشت. در غیر این صورت آنها به صفحات زامبی تبدیل خواهند شد. اولین رویکرد شما این است که برای این صفحات به لحاظ محتوایی آپدیت مدنظر قرار دهید. البته خود را نباید فقط به محتوای متنی کنید، در برخی مواقع لازم است که به لحاظ بصری و به لحاظ رابط کاربری نیز تغییراتی ایجاد کنید. در غیر این صورت ممکن است که نتیجه مد نظر خود را کسب نکنید.
اما دومین راه حل شما این است که ای صفحات را حذف کنید. برخی از سایتهایی که وبلاگ بسیار سنگینی دارند معمولا با حذف صفحات وبلاگ خود ترافیک ارگانیک سایت خود را افزایش میدهند. توجه داشته باشید که معیار تصمیم گیری شما باید نتایج سرچ کنسول شما باشد و نه نظر شخصی شما.
صفحاتی که ایندکس نشده اند
اگر شما یک بخش وبلاگ بسیار قوی دارید و متوجه آپدیت گوگل میشوید، بهترین کار این است که به صفحات که no index میشوند، نیز توجه کافی داشته باشید. این صفحات معمولا در زمان آپدیتهای گوگل و یا تغییر قالب سایت ایجاد میشوند. از طرفی این صفحات ممکن است که باعث حتی جریمه شدن از سمت گوگل نیز بشوند. به همین علت بهتر است که به آنها توجه ویژه داشته باشید.
صفحات اخبار و با محصول قدیمی سایت
اگر مدت زمان زیادی است که یک محصول را شارژ نکردهاید و از طرفی قرار نیست که در کوتاه مدت نیز آن را شارژ کنید، بهترین کار این است که آن را پاک کنید. چرا که این صفحه به اعتبار دیگر صفحات شما نیز آسیب میزند. از طرفی به این موضوع توجه داشته باشید که این صفحات اعتبار شما را نزد مخاطب نیز خراب میکند. به همین علت توجه شما به این صفحات باید دو چندان باشد.
این موضوع در مور اخبار قدیمی نیز صدق میکند. به عنوان مثال شما چند ماهه پیش در مورد خبر یک تکنولوژی جدید کار کردهاید. استقبال خوبی از این صفحه نشده است و بازدید آن نزدیک به صفر است. بهترین کار این است که این مدل صفحات را نیز پاک کنید و از بین ببرید.
صفحات 404 و یا صفحاتی که لینک شکسته دارند
اگر بخواهیم آخرین صفحات زامبی را به شما معرفی کنیم، باید به صفحات دارای لینک خراب اشاره کنیم. این صفحات معمولا بیشترین آسیب را به اعتبار برند ما میزنند. زمانی که مخاطبین شما برای امور مختلف به پیج شما سر میزنند و اطلاعات مناسبی پیدا نمیکنند. این موضوع به این معنی است که اعتبار شما در نزد آنها کاهش پیدا میکند. زمانی که مخاطب نتواند محتوای مورد نظر خود را در سایت شما پیدا کند، چرا باید به سایت شما مراجعه داشته باشد؟
چگونه صفحات زامبی سایت را شناسایی کنیم؟
برای شناسایی کردن صفحات زامبی راه حلهای بسیار زیادی وجود دارد. توجه داشته باشید که هر راه حل ممکن است که مزایا و معایب خود را داشته باشد. ما در این بخش سعی میکنیم که این روشها را به شما معرفی کنیم. ما سعی کنید که از این روشها به صورت مکمل استفاده کنید. برای درک بهتر این روشها نیز میتوانید از آموزش وردپرس ما استفاده کنید. در این صورت میتوانید ساختار یک سایت وردپرسی بهتر درک کنید و برای آن یک برنامه ریزی مناسب داشته باشید.
1. از بخش performance سرچ کنسول استفاده کنید
اگر شما یک سئو کار حرفهای باشید، میدانید که بخش سرچ کنسول سایت، میز کار اصلی شما میباشد. برای پیدا کردن صفحات زامبی نیز میتوانید از این ابزار به صورت جامع و کامل استفاده کنید. برای هدف میتوانید روی گزینه performance کلید کنید. سپس به سربرگ Page بروید و بر اساس Clicks صفحه خود را مرتب کنید. در حالت از پایینترین بخش شروع به بررسی کنید و ببیند که کدام صفحه از سایت ورودی را دارد و به نوعی میتوان گفت که باز خورد خوبی از آن ثبت نشده است.
البته توجه داشته باشید که این موضوع برای صفحاتی قابل بررسی است که حداقل 6 ماه از زمان ایجاد آن گذشته باشد. اگر شما یک صفحه جدید دارید و یا صفحه شما روی یک کلمه کلیدی بسیار سخت در حال رقابت میباشد. در این صورت آن را نباید در دسته بندی صفحات زامبی قرار دهید. صفحات زامبی معمولا به لحاظ ساختاری نیز ایراد دارند که با دیگر ابزار به سراغ بررسی و مشخص کردن انها خواهیم رفت. البته شما برای استفاده بهتر از سرچ کنسول بهتر است که از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.
در صورتی که شناخت و یا تسلط مناسبی روی گوگل آنالیتیکس ندارید، پیشنهاد ما به شما این است که به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. در آن بخش از مقاله « گوگل آنالیتیکس چیست و چگونه کار میکند؟ » به صورت جامع و کامل استفاده کنید.
2. خودتان به صورت شخصی دست به کار شوید
یکی از مهمترین کارهایی که یک سئو کار باید انجام دهد، این است که سایت را با یک دستگاه متفاوت و یک جیمیل چک کند. شما به منظور بررسی کردن باگهای سایت خود باید صفحه به صفحه سایت خود را از نگاه کاربران جستجو کنید. به عنوان مثال در بررسیهای خود ممکن است که متوجه شوید که یک صفحه سرعت لود بسیار پایینی دارد. و یا صفحه برای لود شدن مشکل دارد. در این صورت شما باید آنها را مشخص کنید و برای رفع آن یک برنامه ریزی درست داشته باشید.
از طرفی ممکن است که برخی از صفحات شما Responsive نباشند، در این صورت شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا بررسی کنید این مشکل از سمت سایت شما است و یا این مشکل فقط برای برخی از صفحات وجود دارد. نکته بسیار مهم این است که این کار را با ابزار مختلف انجام ندهید. سعی کنید که خودتان بررسی کنید، وضعیت سایت در چه حالتی قرار دارد. در این صورت هم رابط کاربری سایت خود را بررسی کردهاید. هم نیاز مخاطب را بهتر درک کردهاید و هم میتوانید انتظار یک بازدهی مناسب را داشته باشید.
3. بررسی نرخ پرش صفحات شما
یکی از مهمترین ویژگیهای صفحات زامبی در این است که نرخ پرش بسیار بالایی دارند. شما باید بررسی کنید که کدام بخش از سایت شما این مشکل را دارد. ممکن است که شما بررسی کنید و متوجه شوید که یک صفحه سرعت بسیار خوبی دارد. از طرفی محتوای آن نیز یک محتوای کاربردی و یونیک میباشد. اما نرخ پرش آن به شدت بالا میباشد. این صفحه نیز جزو صفحات زامبی است و شما باید برای آن یک برنامه ریزی درستی داشته باشید.
به این نکته توجه داشته باشید که این صفحات معمولا از نظر کاربر دارای یک مشکل فنی میباشد. به عنوان مثال فرض کنید که صفحه محصول شما در نتایج برتر گوگل قرار دارد. از طرفی وقتی که بررسی میکنید، اعتبار بسیار خوبی هم دارد. اما مخاطب زمانی که وارد آن میشود به دلیل قیمت بالا و پرزنت نامناسب محصول از آن به سرعت خارج میشود. شما باید سعی کنید از دو این صفحه را اصلاح کنید. اولین بعد آن این است که سعی کنید با اضافه کردن کامنت و نقد و بررسی جامع به این صفحه زمان حضور مخاطب در سایت خود را افزایش دهید.
دومین کاری که شما میتوانید برای آن انجام دهید، این است که تمرکز و تلاش خود را روی این موضوع قرار دهید که پرزنت مناسب و محتوای ویژه برای این محصول در نظر بگیرید. در این صورت میتوانید یک بازدهی مناسب از آن دریافت کنید. شما حتی اگر از این صفحه فروش نداشته باشید اما بتوانید ترافیک خوبی از آن جذب کنید، بازهم شما برنده شدهاید. مهم این است که استراتژیهای مختلف را بررسی کنید و سعی کنید که یک گزینه قابل اعتماد و جذاب برای آن پیدا کنید.
4. از بخش excluded سرچ کنسول استفاده کنید
ما در بخشهای قبلی به صورت اجمالی به این موضوع اشاره کردیم که اولین میز کار یک سئو کار بخش سرچ کنسول سایت است. به این نکته توجه داشته باشید که در بخش سرچ کنسول سایت شما میتوانید به آنالیز گوگل و نتایج آن نسبت به صفحات خود دسترسی داشته باشید. شما باید بخش چپ صفحه سرچ کنسول گزینه index را انتخاب کنید. سپس روی گزینه Coverage یا Page کیک کنید و تب Excluded را انتخاب کنید. در این بخش دیتای بسیار جذابی برای شناسایی صفحات زامبی وجود دارد.
اولین گزینه که شما باید به آن توجه داشته باشید این است که نتایجی که شما در این بخش مشاهده میکنید، مربوط به آنالیز گوگل میباشد. از نظر گوگل این صفحات یا محتوای ضعیفی دارند. و یا اعتبار مناسبی ندارند و باید روی بخشهای مختلف آن کار کنید. دقت داشته باشید که این صفحات زامبی معمولا، ستاره دار هستند و هم از نظر گوگل و هم از نظر مخاطبین شما صفحات جذابی نمیباشند. به همین دلیل است که باید به بررسی ویژه این صفحات بپردازید.
در صورتی که شما زبان انگلیسی قوی داشته باشید، میتوانید استفاده بسیار بهتری از ابزار سرچ کنسول داشته باشید. از طرفی شما میتوانید انواع تریکهای آن را نیز در یوتیوب و یا Udemy پیدا کنید. برای این منظور ما برای شما آموزش زبان انگلیسی آنلاین را قرار دادهایم. به همین علت است که شما باید تلاش ویژه روی این بخش داشته باشید. چرا که برای یک سئو کار داشتن مهارت زبان انگلیسی یک مهارت غیر قابل مذاکره خواهد بود.
با صفحات زامبی سایت چه کار کنیم؟
شما تا این بخش از مقاله به صورت کامل و جامع با صفحات زامبی و نحوه شناسایی آنها آشنا شدید. حال سوال و یا چالش اصلی این است که با این صفحات زامبی باید چه کار کنیم؟ ما در این بخش برای شما سه راهکار خواهیم داشت که همگی میتواند برای شما مناسب باشد. دقت داشته باشید که ما در سئو انجام ناگهانی و تغییر استراتژی بسیار سریع نداریم. به همین علت است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا به مرور زمان این صفحات را درمان و یا حذف کنید.
از دسترسی موتورهای جستجو به این فضا جلوگیری کنید
یکی از مهمترین کارهایی که شما در برخورد با صفحات زامبی میتوانید انجام دهید، معمولا No index کردن این صفحات است. زمانی که موتورهای جستجو به این صفحات دسترسی نداشته باشند، حداقل اعتبار سایت شما به لحاظ سئو کاهش پیدا نمیکند. اما دقت کنید، این کار را باید برای صفحاتی انجام دهید که حذف آنها غیر قابل انجام است. به عنوان مثال صفحه سبد خرید مخاطب و یا صفحاتی که مخاطب برای کامل کردن آن نیاز به ورود مجدد از طریق موتورهای جستجو ندارد.
شروع به پاک کردن صفحات زامبی کنید
اگر شما قصد پاک کردن صفحات زامبی را نیز دارید، بهترین کار این است که مدت زمان کوتاهی را اقدام به نه ایندکس کردن صفحات کنید و سپس آنها را حذف کنید. البته مجدد تاکید میکنیم که تمامی صفحات زامبی خود را در یک روز نه ایندکس نکنید. سعی کنید که برای این موضوع یک برنامه ریزی مناسب داشته باشید. به عنوان مثال اگر شما 50 صفحه زامبی و بی استفاده دارید بهتر است که در مدت یک ماه این کار انجام دهید.
از طرفی سعی کنید که از طریق ریدایرکت 301 نیز برای مخاطبین خود یک مسیر جدید را ایجاد کنید. در این صورت از جلوگیری صفحات زامبی جدید تحت عنوان صفحات 404 نیز جلوگیری کردهاید. دقت داشته باشید که قصد ما این است که مسیر مخاطب یک مسیر جذاب باشد و از طرفی سایت شما نیز اعتبار سئو خود را حفظ کند.
درمان کنید
ما در مورد این موضوع در بخشهای قبلی به صورت مفصل صحبت کردهایم و بهتر است که بیش از این صحبت نکنیم. دقت داشته باشید که درمان باید برای صفحاتی باشد که وجود آنها برای شما اعتبار بسیار مناسبی ایجاد میکند.
سخن پایانی
ما در این مقاله به صورت جامع و کامل در مورد صفحات زامبی با شما صحبت کردیم. در صورتی که در بخش برای شما چالش و یا نکته نامفهومی وجود داشت میتوانید در بخش کامنتها با ما در میان بگذارید. همکاران ما نیز در سریعترین زمان ممکن پاسخ فنی آن را به شما منتقل خواهند کرد. تا هم شما و هم دیگران از آن به خوبی استفاده کنید.
نویسنده : امیر شادان پور
امیر شادان پور متخصص تولید محتوا و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز سابقه همکاری با الو کانتنت سابقه همکاری با طراحان برتر سابقه همکاری با نت بازده سابقه همکاری با آموزشگاه فنان همکاری با کاورنت وی پی ان