امروزه هر کسی به فکر راه اندازی یک سایت شخصی برای فروش کالا و خدمات خود میباشد. همه فکر میکنند که در فروشگاه اینترنتی کلی مشتری و پول منتظر حضور آنها است. ممکن است درست فکر کنند و ممکن است که اشتباه فکر کنند. چرا که این کار اصولی دارد و اگر به اصول آن بیتفاوت باشید، نتیجه درستی به دست نخواهید آورد. اولین قانون شما برای راه اندازی کسب و کار آنلاین موفق، انتخاب اسم فروشگاه اینترنتی است. شاید به نظر شما این موضوع امری ساده باشد و نیاز به چند ثانیه فکر کردن داشته باشد، اما شما کاملا اشتباه فکر میکنید و اگر به آن توجه نکنید قطعا متضرر خواهید شد.
انتخاب اسم فروشگاه اینترنتی مانند انتخاب اسم برای آیدی شبکههای اجتماعی شما نیست. بلکه انتخاب اسم فروشگاه اینترنتی اصول و قواعدی دارد که باید به آن توجه ویژه کرد. اگر شما نسبت به اصول کار خود بی تفاوت باشید و صرفا بر اساس احساسات و یا قشنگی یک نام آن را انتخاب کنید، ممکن است برای رشد آن هزینه زیادی انجام دهید البته اگر قبل از شما کسی آن اسم را به نام خود ثبت نکرده باشد. به یاد داشته باشید که بازار فروش آنلاین همیشه جزئیات مهمی دارد و اگر شما به این جزئیات بیتفاوت باشید. قطعا ضربه خواهید خورد.
اگر شما به دنبال راه اندازی یک سایت با کیفیت و درجه یک میباشید، بهتر است که در ابتدا از وردپرس استفاده کنید. چرا که کار شما سادهتر است و هزینه کمتری نیز در ابتدا لازم دارد. از طرفی شما میتوانید برای آشنایی بیشتر از آموزش وردپرس بواسطه سایت برترآموز شروع کنید و اطلاعات خود را کامل کنید، به یاد داشته باشید برترآموز تا کسب درآمد شما در کنار شما خواهد بود. ما در این مقاله به شما اصولی برای انتخاب جامع اسم فروشگاه اینترنتی آموزش میدهیم که رقابت پذیری شما را به صورت قابل توجهای افزایش دهد، همچنین به شما ابزاری را معرفی میکنیم که میتوانید به صورت رایگان از آنها استفاده کنید. اگر شما به جزئیات به صورت اصولی توجه کنید و به آنها پایبند باشید، قطعا میتوانید به نتایج فوق العادهای دست پیدا کنید. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
نکات اولیه انتخاب اسم فروشگاه اینترنتی
1. نام مرتبط با کار خود انتخاب کنید
شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا از نامی استفاده کنید که کسب و کار شما را به درستی نشان دهد، منظور ما این است که نامی که برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب میکنید، باید به گونهای باشد که هرکس بدون شناخت نوع کسب و کار شما صرفا با استفاده از اسم فروشگاه شما بتواند نام مغازه شما را حدس بزند. به عنوان مثال ممکن است شما برای یک تهیه غذا اسم آنتالانتیس را انتخاب کنید در نگاه اول مناسب است، اما ما به شما توصیه میکنیم جای آن از باشگاه شکموها استفاده کنید! شاید به نظر شما اسم اولی یک اسم باکلاس و قدیمی و جذاب باشد، اما کسی نمیتواند با استفاده از آن به ماهیت کسب و کار شما پی ببرد، درحالی که اسم دوم یک اسم طناز و جالب است که بواسطه شنیدن آن برای شما غذا و خوردنیهای خوشمزه تداعی میشود.
یکی دیگر از اشتباهاتی که برخی از افراد در انتخاب اسم فروشگاه اینترنتی خود به آن دچار میشوند، استفاده از برخی از اسامی خاص قومیتی است. این اسامی ممکن است در زبان شما و فرهنگ شما معانی جذابی داشته باشد، اما شما با انتخاب یک اسم خاص کلی مشتری که ممکن است در آینده از شما خرید کنند را از دست میدهید. شما باید یک اسمی انتخاب کنید که برای همه فارسی زبانان دارای معنی و جذاب باشد. شما میتوانید در بخش توضیحات سایت خود و یا در بخش اطلاعات سایت خود به فرهنگ خود و قومیت خود اشاره کنید. اما برای اسم این کار صحیح نیست و میتواند به شما را از گردانه رقابت دور کند.
2. از اسامی خلاصه و ساده استفاده کنید
به هر میزان اسمی که شما انتخاب میکنید خلاصه و سادهتر باشد، ماندگاری آن در حافظه سادهتر و بیشتر است و افراد به راحتی آن را به یاد میآورند. اگر شما از اسامی طولانی استفاده کنید، در مرحله اول باید برای سئو آن هزینه بیشتری انجام دهید و در مرحله دوم باید تبلیغات بیشتر انجام دهید تا مخاطب شما این نام را به خاطر بسپارد و برای او نامی آشنا شود. اسمی که شما برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب میکنید باید به نحوی باشد که تلفظ آن ساده باشد و همچنین نگارش آن نیز به زبان فارسی و انگلیسی چالش برانگیز نباشد.
( اگر شما علاقمند میباشید که اسم فروشگاه اینترنتی شما در نتایج برتر نمایش داده شود از طرفی فروش شما و همچنین بازدید شما افزایش داشته باشد، نیازمند خدمات سئو خواهید بود. سایت برترآموز برای شما یک دوره جامع و کامل تحت عنوان « آموزش سئو » طراحی کرده است که برای شما چه به عنوان یک کارفرما و چه به عنوان یک کارجو میتواند مفید و کاربردی باشد. )
اگر شما دقت کرده باشید تمامی برندهای معروف برای فروشگاه اینترنتی خود از اسامی کوتاه و مختصر استفاده میکنند، این موضوع به دلیل راحتی کاربر برای پیدا کردن سریع آنها و همچنین به دلیل رقابت بهتر با رقبا خود انتخاب شده است و اگر شما نیز بخواهید از کسب و کارهای موفق الگو برداری کنید، بهتر است که تمام تلاش خود را به کار گیرید تا از اسامی کوتاه و مختصر استفاده کنید و بواسطه آن رشد خود را سرعت دهید. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که با توجه به این که شما در ابتدای کسب و کار خود برند شناخته شدهای نمیباشید باید حتما از اسمی مختصری استفاه کنید که دارای معنی مشخص و واضح باشد و صرفا نباید با یک نام خلاصه نامفهوم و خاص فروشگاه اینترنتی خود را در ابتدا به چالش بکشید.
3. سرشار از حس خوب باشد
شما باید برای اسم فروشگاه اینترنتی خود از اسامی استفاده کنید که به مخاطب خود حس مثبت بدهد و او را به سمت خود جذب کند به عنوان مثال شما زمانی که در گوگل به دنبال یک فروشگاه اینترنتی پوشاک میباشید کدام یک از این دو اسامی شما را بهتر به خود جلب میکند (مه پوش) ویا ( پوشاک امیر)؟ قطعا گزینه اول توجه شما را بیشتر به خود جلب میکند و حس کنجکاوی شما را برمیانگیزد وشما سعی میکنید برای یک بار هم که شده از این فروشگاه دیدن فرمایید. قطعا برند مه پوش برای شما بسیار دلنشینتر و جذابتر خواهد بود و برای انتخاب لباس به این سایت و کسب و کار مراجعه خواهید کرد.
به هر میزان که میان کسب و کار شما و اسم انتخابی شما ارتباط وجود دارد به همان میزان نیز باید کسب و کار شما را خاص و متمایز از دیگران نشان دهد. مخاطب شما در نگاه اول به دنبال برندینگ شما نیست بلکه به دنبال اهداف و نیاز خود میباشد. شما در این مسیر در تلاش میباشید که توجه او را به خود جلب کنید. اگر شما یک کلمه مکمل زیبا برای کسب و کار خود پیدا کردید و این نام قبلا استفاده شده بود به سراغ مترادفهای اسم خود بگردید و سعی کنید خود را از دیگران بواسطه یک اسم جذاب و مثبت متمایز کنید.
4. کپی کاری ممنوع
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد تازه کار در انتخاب اسم فروشگاه اینترنتی خود میکنند، این است که سعی میکنند با استفاده از نام سایتهای موفق و بزرگ مشتریان آنها را به سمت خود جذب کنند. در صورتی که چنین چیزی برای شما امکان پذیر نیست و اگر شما بخواهید چنین کاری انجام دهید نیازمند صرف هزینه بسیار بالا و مدت زمان طولانی میباشید و در این مدت زمان شما مشتریان خود را نیز از دست میدهید و در نتیجه بازدهی سایت شما به شدت افت میکند. یکی از مولفههایی که گوگل به آن اهمیت میدهد مدت زمان فعال بودن سایت شما و میزان ترافیک ورودی سایت شما است، به نظر شما یک سایت خام چگونه میتواند با این دو عامل رقابت داشته باشد.
یک استراتژی موفق اسم فروشگاه اینترنتی این است که اگر اسم فروشگاه اینترنتی شما با اسم یک فروشگاه اینترنتی بزرگ مشابه است و یا گاها به لحاظ نوشتاری شبیه به هم است تمام تلاش خود را به کار گیرید تا نامی متفاوت انتخاب کنید در این صورت هزینه تبلیغات شما نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میکند.
یکی دیگر از موضوعاتی که برای شما ممکن است مشکل ساز شود مشتریانی هستند که از شما خرید میکنند، در صورتی که کوچکترین مشکلی در تحویل کالا و یا خود کالا مشاهده کنند. معمولا شما را به سادگی فراموش نمیکنند و گاها ممکن است که از شما شکایت نیز داشته باشند. به عنوان مثال تشک رویا و تشک رویال دو برند کالای خواب مشابه میباشند و مشتریان وفادار این دو برند معمولا با هم دیگر چالشهای فراوانی دارند و در صورتی که برند خود را به یک نفر توصیه کنند و شخص به اشتباه از برند دیگر خریداری کند، تمام تلاش خود را به کار میگیرند تا کالای خریداری شده را مرجوع کنند. با توجه به تمامی صحبتهای ذکر شده به هیچ عنوان در انتخاب اسم فروشگاه اینترنتی خود کپی برداری نکنید. شما میتوانید با استفاده از آن استراتژی اسم انتخاب کنید اما نمیتوانید به صورت مستقیم خود را به برند اصلی متصل کنید. التبه این موضوع را یادآوری میشویم اگر شما بخواهید مغاز فیزیکی در اسکیل کوچک راهاندازی کنید و برای آن نام انتخاب کنید ممکن است استفاده از این استراتژی برای شما مناسب باشد.
5. از جلسات طوفان فکری استفاده کنید
اگر شما به اتاق فکر کمپانیهای بزرگ مراجعه کنید، معمولا یکی از روشهایی که به ایدههای خلاقانه و جذاب دسترسی پیدا میکنند، استفاده از جلسات طوفان فکری است. معمولا افراد در این جلسات هر ایدهای که به ذهن آنها میرسد را فارق از این که این ایده درست است و یا غلط بدون هیچ مکثی بیان میکنند. سپس چند ایده را به عنوان ایدههای اصلی انتخاب میکنند و شروع به شاخ و برگ دادن به آن میکنند و ایدههای خود را کامل تر میکنند. البته لازم به ذکر است که جلسات طوفان فکری مدلهای مختلفی دارد و ممکن است شما با تحقیق راجب آن به مدلهای دیگری نیز دست پیدا کنید. اما مهمترین نکته این است که شما تمام تلاش خود را به کار گیرید تا به ایدههای ناب به صورت تصادفی در مدت زمان کوتاه برای انتخاب اسم فروشگاه اینترنتی خود دست پیدا کنید.
به یاد داشته باشید که هر ایده شاید به نظر شما ساده و غیرمعمولی میتواند در نهایت به یک ایده جذاب و عالی و تبدیل شود. سعی کنید از مدل جلسات طوفان فکری در جمع کارمندان خود، دوستان خود، فامیل و اطرافیان خود استفاده کنید. لازم نیست شما برای نتیجه گرفتن از این حالت مدل فکری حتما پیش نیاز خاصی را فراهم کنید. بلکه شما میتوانید با استفاده از یک گفت و گوی ساده و یا چند پیامک ساده به اصرفیان خود به کلی ایده جذاب و ناب دست پیدا کنید. اگر شما در مورد جلسات طوفان فکری ابهام دارید و یا علاقه مند به افزایش دانش خود در این زمینه میباشید به شما توصیه میکنم که به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کرده و با استفاده از مقاله « طوفان فکری چیست؟ » به اطلاعات جامع و کاربردی دست پیدا کنید و از آن به بهترین شکل ممکن برای انتخاب اسم فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید.
6. از شبکههای اجتماعی کمک بگیرید
یکی از بهرین ایدههایی که شما میتوانید به واسطه آن به اسم فروشگاه اینترنتی خود دست پیدا کنید این است که از شبکههای اجتماعی استفاده کنید و نظرات دیگران را در این مورد بپرسید، به عنوان مثال شما میتوانید با استفاده از برخی بلاگرهای مرتبط با کار خود همکاری کنید و با برگزاری مسابقاتی برای انتخاب اسم فروشگاه اینترنتی به ایدههای جذاب زیادی دست پیدا کنید. سپس در مرحله بعد با توجه به ابزاری که در قسمتهای بعد به آن اشاره خواهیم کرد به بررسی این ایدهها بپردازید.
اگر شما دقت کرده باشید برخی از شرکتهای بزرگ تولیدی نیز برای انتخاب نام جدید محصولات خود گاها از این تکنیک استفاده میکنند. از طرفی زمانی که شما بهترین اسم را انتخاب کردید یک پیش زمینهای برای مخاطب خود به وجود میآورید و برند خود را به صورت غیرمستقیم برای او آشنا میسازید. البته شما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که برای افزایش کیفیت کار خود میتوانید شرایطی را برای انتخاب اسامی تعریف کنید تا اسامی که به شما میدهند دارای یک ساختار و چارچوب مشخص باشد و به صورت یونیک برای کسب و کار شما ایجاد شده باشند. همچنین شما بواسطه انتخاب اسم از طریق شبکههای اجتماعی میتوانید نظر مردم را نیز بهتر درک کنید و ببینید مردم بیتشر به چه نوع اسامی واکنش نشان میدهند و با استفاده از چه اسامی سعی در بیان نظرات خود دارند. شما با انتخاب اسم فروشگاه اینترنتی خود بواسطه شبکههای مجازی میتوانید برای نام گذاری برخی از کالا و خدمات خود نیز ایدههای دست اول و ناب داشته باشید.
7. از اسم اشخاص معروف و نمادهای خاص استفاده کنید
یکی از مواری که شما برای انتخاب اسم فروشگاه اینترنتی خود میتوانید استفاده کنید این است که بزرگان حرفه و کار خود را پیدا کنید و از اسامی آنها برای کسب و کار خود استفاده کنید. به عنوان مثال شما اگر شما قصد دارید که عطاری آنلاین داشته باشید میتوانید از اسم ابوعلی سینا استفاده کنید. شاید به نظر شما اندکی این اسم طولانی باشد و برخلاف قواعد و قوانینی باشد که در بخش اول به آن اشاره کردیم اما ماندگاری و برندینگ این اسامی بسیار سادهتر است و شما میتوانید با هزینه بسیار کم تبلیغات و برندینگ اساسی داشته باشید.
معرفی یک استراتژی کلیدی برای انتخاب اسم فروشگاه اینترنتی
ما در بخش قبل به بیان نکاتی پرداختیم که شما میتوانید به واسطه آن به اسامی فروشگاههای اینترنتی دست پیدا کنید، اما شما نمیتوانید پس از این که یک اسم به ظاهر جذاب پیدا کردید به صورت مستقیم از آن استفاده کنید. بلکه شما باید اسم خود را بواسطه ابزار مختلف و همچنین استراتژیهای مکمل تست کنید که تمامی شرایط و ویژگیهای مورد نظر شما را داشته باشد. با ما تا پایان این بخش همراه باشید تا به صورت بهتر و عمیق تر منظور ما را درک کنید.
استراتژی انتخاب اسم بر اساس کلمات کلیدی
یکی از بهترین راههایی که شما میتوانید به واسطه آن بهترین اسم فروشگاه اینترنتی را برای خود پیدا کنید، این است که از کلمات کلیدی در حوزه کاری خود استفاده کنید. شما برای استفاده از این استراتژی نیاز به دانش سئو دارید. استفاده از این روش برای شما مزایای قابل توجهای خواهد داشت، اولین و مهمترین مزیتی که میتوانیم به آن اشاره کنیم این است که شما بواسطه این استراتژی میتوانید به بهترین صورت با موتورهای جستجو ارتباط برقرار کنید و از طرفی میتوانید در هزینههای سئو خود به صورت قابل توجهای صرفه جویی کنید.
زمانی که شما از کلمات کلیدی در اسم فروشگاه اینترنتی خود استفاده میکنید، این سیگنال را به گوگل و موتورهای جستجو گوگل ارسال میکنید که شما به صورت نیچ مارکتینگ قرار است در یک حوزه به خصوص فعالیت داشته باشید. این موضوع میتواند ورودی سایت شما را به صورت قابل توجهای افزایش دهد.
( اگر شما در مورد نیچ مارکتینگ اطلاعاتی ندارید به شما توصیه میکنم که در بخش مقالات سایت برترآموز از مقاله « نیچ مارکتینگ چیست؟ » استفاده کنید و دانش خود را در این زمینه افزایش دهید. )
ما در مورد مزایای این روش با شما صحبت کردیم اما لازم است در مورد معایت آن نیز با شما صحبت کنیم. کلمات کلید گاها به صورت خشک و تک سیلابی تعریف میشوند، این موضوع برای درک گوگل ساده است اما برای درک مخاطب شما ممکن است اندکی عجیب باشد و گاها شما برای برندینگ خود ممکن است چالشهایی داشته باشید. در نتیجه زمانی که شما به فکر استفاده از کلمات کلیدی در حوزه کاری خود میباشید، سعی کنید که از کلمات کلیدی استفاد کنید که مخاطب به سادگی با آن ارتباط برقرار کند.
ابزار آنلاین کمکی شما برای انتخاب اسم فروشگاه اینترنتی
شما برای انتخاب اسم فروشگاه اینترنتی خود ممکن است به ابزار زیادی برخورد کنید اما ما میخواهیم ابزاری به شما معرفی کنیم که به صورت همهجانبه و کاربردی نیاز شما را برطرف سازد.
Namemesh
قطعا ترکیب اسامی و دسته بندی آنها بر اساس دسته بندیهای مختلف کار دشوار و پیچیدهای میباشد و ممکن است زمان زیادی را از شما بگیرد. اما شما در سایت Namemesh میتواند اسم سایت خود را در دسته بندیهای مختلف و بر اساس پارامترهای مشخص انتخاب کنید. البته نکته حائز اهمیت این است که این سایت یک سایت فروش دامنه است و شما بهتر است که برای خرید دامنه خود از سایتهای ایرانی معتبر استفاده کنید، البته این نکته جذاب را نیز مدنظر داشته باشید که این سایت به شما دامنههای خالی را پیشنهاد میدهد که در زمان شما به شدت صرفه جویی میکند.
از دیگر ویژگیهای مثبت این سایت در این است که شما میتوانید بواسطه استفاده از اسامی انگلیسی مناسب به ایدههای دست اول و جذاب زیادی دسترسی داشته باشید. از طرفی شما میتوانید به مهمترین دسته بندی این سایت که دسته بندی بر اساس اصول سئو میباشد، دسترسی داشته باشید و یک نام جذاب و عالی انتخاب کنید.
سخن پایانی
انتخاب نام یک فروشگاه اینترنتی همیشه یکی از چالشیترین بخشهای راه اندازی کسب و کار آنلاین میباشد. اما شما با مطالعه این مقاله توانستید تا اندازه زیادی کار خود را آسان کنید و در مدت زمان کوتاه به صورت اصولی به انتخاب اسم مورد نظر خود بپردازید. از طرفی به شما پیشنهاد میکنیم برای انتخاب اسم فروشگاه اینترنتی خود سعی کنید که از المانهای تصویری استفاده کنید، به عنوان مثال شرکت پوما از نام یک حیوان برای اسم فروشگاه اینترنتی خود و همچنین برندینگ خود استفاده کرده است، شرکت اپل از نام یک میوه برای اسم فروشگاه اینترنتی خود استفاده کرده است. این موضوع منجر به درک بهتر و ماندگار بهتر در حافظه مخاطب شما میشود.
سعی کنید در اسم فروشگاه اینترنتی خود از اعداد و نشانهها استفاده نکنید، این موضوع باعث کاهش ارزش اسم فروشگاه اینترنتی شما خواهد شد و از طرفی جستجوی آن نیز برای مخاطب همیشه چالش برانگیز خواهد بود و در نهایت به این موضوع توجه داشته باشید که بهتر است اسمی که برای فروشگاه اینترنتی خود استفاده میکنید در شبکههای اجتماعی نیز آزاد باشید و شما بتوانید به صورت منسجم و یک پارچه تبلیغات و برندینگ خود را انجام دهید. حال شما می توانید اسم مد نظرتان رو زیر همین مقاله بنویسید تا ما و دیگران درباره آن نظر دهیم و با هم فکری هم یک اسم عالی و مناسب را برای کسب و کارخود پیدا کنید.
نویسنده : امیر شادان پور
امیر شادان پور فعال بازار مالی، پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ