امروز در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از جذابترین و متفاوتترین رازهای بازاریابی آشنا کنیم. ما در این مقاله میخواهیم راجب انتخاب کمتر و رضایت بیشتر صحبت کنیم. موضوعی که به نتاقض انتخاب در بازاریابی معروف است. بهتر است این مثال را با ذکر موضوعاتی به صورت کلی بهتر باز کنیم و آن را توضیح دهیم . زمانی که تعداد انتخابهای شما افزایش پیدا میکند، تصمیم گیری برای شما دشوارتر است و از طرفی زمانی که تصمیم گیری برای شما دشوارتر میشود، شما برای انجام آن نیاز به تحلیل بیشتر دارید. شما به واسطه انجام فرایند بالا، به میزان قابل توجهای انرژی مصرف میکنید و از طرفی این موضوع باعث میشود که شما بعد از انجام تصمیم گیری خود به سبب اطلاعاتی که بدست آوردهاید، نتوانید از نتیجه تصمیم گیری خود رضایت داشته باشید چرا که هریک از انتخابهای شما مزایای به خصوص و خواست خود را داشته است.
شما در علم بازاریابی نوین باید بتوانید برای خدمات دیجیتال مارکتینگ خود از این قانون به صورت کاربردی استفاده کنید. با ذکر یک مثال منظور خود را بهتر توضیح میدهم. چند روز پیش من برای خرید یک ایرپاد به بررسی در اینترنت مشغول بودم. من مقدار مشخصی میخواستم برای خرید خود هزینه کنم. به یک سایت معتبر مراجعه کردم و انتخاب خود را نیز انجام داده بودم. در مراحل پایانی کار من قبل از انجام خرید یک گزینه به من نشان داده شد، مبنی بر این که « شاید شما به موارد نیز علاقه داشته باشید. »
من نیز روی این گزینه کلیک کردم، ناگهان بیش از 15 مدل به من نشان داد با ویژگیهای مختلف در بازه قیمتی مدنظر من؛ به طبع من از خرید در اون مرحله پشیمان شدم و شروع به تحقیق در مورد گزینههای مختلف کردم. زمانی که تصمیم نهایی خود را گرفتم. بیش از 5 ساعت در سایتهای مختلف مشغول جمعآوری اطلاعات بودم. به نظر من کار من درست نبود. چرا که اندکی تغیر در ویژگیهای یک محصول ارزش 5 ساعت تحقیق ندارد ولی اگر این کار را انجام نمیدادم قطعا پس از خرید همیشه به این موضوع فکر میکردم که ممکن بود انتخاب بهتری داشته باشم!!! نکته مهم بعدی در این است که من به سبب نیاز و علاقه خود، 5 ساعت زمان صرف کردم در صورتی که اگر من به علت تفریح میخواستم خرید کنم. از خرید خود منصرف میشدم و در زمان دیگری این کار را انجام میدادم و صد البته از سایت دیگری نیز این کار استفاده میکردم، چرا که در تجربه قبلی من خاطره خوبی پیدا نکرده بودم.
نقطه آغاز
تا این قسمت شما به استفاده از این قانون کاربردی قانع شدهاید، اما ممکن است برای شما این سوال ایجاد شود که آیا این موضوع مبنای علمی و روانشناختی نیز دارد؟ و یا اینکه موضوعی تجربی است.
برای اولین بار در سال 2004 میلادی کتاب تحت عنوان تناقض انتخاب « The Paradox of Choice » منتشر شد. این کتاب توسط بری شوارتزنوشته شده است. او در این کتاب مفهومی عجیب را بیان میکرد تحت عنوان « کمتر یعنی بیشتر ». سپس بعد از او استراتژیستهای بازاریابی این مفهوم را تحت عنوان قانون انتخاب محدود و یا تناقض انتخاب مطرح کردند. از طرفی با انجام آزمایشی این موضوع در برخی از کسب و کارهای کوچک و متوسط به نتایج فوق العادهای دست پیدا کردند. اگر شما به این بخش و تاریخچه این موضوع علاقه دارید به شما پیشنهاد میدهم که در یوتیوب عبارت « تد تاک بری شوارتز » را جستجو کنید و به صورت خلاصه با اساس و بنیاد این نظریه توسط بری شوارتز بیشتر آشنا شوید.
ارتباط تناقض انتخاب ( پارادوکس انتخاب ) با دیجیتال مارکتینگ
اگر شما این نظریه را در کسب و کار سنتی و آفلاین خود اجرا کنید با توجه به نوع کسب و کار شما بازدهی فروش شما بین 15 تا 40 درصد افزایش پیدا میکند. اما اگر شما این نظریه را به صورت کاربردی در کسب و کار آنلاین خود اجرا کنید حداقل 20 درصد بازدهی فروش شما رشد پیدا میکند. علت این موضوع این است که شما زمانی که برای خرید به صورت سنتی اقدام می کنید برای رسیدن به گزینههای بیشتر و تحقیق بیشتر باید انرژی و زمان بیشتر صرف کنید تا از این مغازه به مغازه بعدی بروید.
اما شما در خرید دیجیتال خود صرفا با چند کلیک ساده میتوانید به سادگی از این سایت در کسری از ثانیه به سایت دیگر بروید و انتخابهای شما به نوعی نامحدود است. در نتیجه شما باید به نوعی کسب و کار خود را سازماندهی کنید که شخص زمانی که به سایت شما مراجعه میکند در کوتاهترین زمان ممکن و به صورت ساده خرید کند و دیگر نیازی به سایتهای دیگر نداشته باشد.
( اگر شما نیز بخشی از بازاریابی خود را در فضای دیجیتال و آنلاین انجام میدهید، قطعا برای دیده شدن بهتر و موثرتر نیاز به بهبود سئو سایت خود دارید. ما در مجموعه برترآموز برای شما دوره « آموزش سئو » متفاوت و کاربردی طراحی و تدوین کردهایم که شما در هرمرحله چه به عنوان کارآموز و چه به عنوان صاحب کسب و کار میتوانید از آن استفاده کنید. )
نکات استفاده کاربردی از نظریه تناقض انتخاب در بازاریابی
-
کاهش گزینه های پیشنهادی
اگر بخواهیم مهمترین و کاربردیترین قسمت در نتاقض انتخاب در بازاریابی را برای شما بازگو کنیم، قطعا محدود سازی مشتری و مخاطب توسط شما است. زمانی که مشتری از شما چیزی میخواهد، شما باید به واسطه شنیدن فعال هدف او را از بیان این خواسته بدست بیاورید. از طرفی باید تمام سعی خود را به کار گیرید، خود را جای مشتری بگذارید و با توجه به اطلاعات خودتان و مشتری، تصمیم او را محدود کنید. نکته مهم این است که شما با توجه به اطلاعات جامع خود قطعا بهترین انتخاب را انجام میدهید.
شاید برای شما سوال شود که مورد بالا برای بازاریابی حضوری و فروش حضوری موثر است در بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ چگونه باید برخورد کنیم؟؟ شما در بازاریابی آنلاین باید تا اندازه ممکن مشتری را به صورت هدفمند به سمت نیاز نهایی هدایت کنید. برای این منظور در مراحل تصمیم گیری و ورود مشتری به سایت نباید با تبلیغات فراوان او را گیج کنید. باید او را متمرکز نگه دارید.
همچنین در طراحی وب خود باید سعی کنید، حداقل مقدور از شلوغ کردن وب خوداری کنید. چرا که شما با این کار به صورت مستقیم قدرت تصمیم گیری کاربر را محدود کردهاید. اگر بخواهیم با ذکر مثالی شما را بیشتر آگاه کنیم، حتما برای شما هم پیش آمده است که برای چک کردن یک خبر به سایتهای خبری مراجعه کرده باشید.
معمولا سایتهای خبری که تبلیغات زیاد و رابط کاربری پیچیده دارند در نتایج گوگل پایین تر نسبت به سایتهای ساده و با تبلیغات کمتر نشان داده میشوند، همچنین سرعت لود شدن و بالا آمدن سایت نیز بالاتر میرود که این نکته یک امتیاز منفی برای سایت شما است. این قدرت طراحی سایت است که به شما کمک میکند مخاطب را در سایت خود متمرکز نگه دارید و کمک به تمرکز بیشتر و حضور طولانی مخاطب در سایت خود کنید.
با توجه به اهمیت این موضوع مجموعه آموزشی برترآموز اقدام به طراحی یک دوره تخصصی تحت عنوان « آموزش طراحی سایت » نموده است که به شما در طراحی سایت ، همچنین تولید محتوا سایت و همچنین استفاده از ابزار سایت کمک ویژهای خواهد کرد. شما به عنوان یک کارآموز در این حوزه و یا به عنوان یک صاحب کسب و کار میتوانید از این دوره استفاده شایان و قابل توجهای داشته باشید.
شما برای محدود سازی انتخاب مشتری میتوانید به جای این که از چند محصول در یک رنج استفاده کنید، میتوانید یک محصول را به صورت تخصصی استفاده کنید و آن محصول را لینک برندینگ خود قرار دهید. به عنوان مثال زمانی که شما به کنتاکی مراجعه میکنید، همه او را به مرغهای سوخاری خارقالعاده میشناسند. او برندینگ خود را با یک محصول به صورت فوق العاده حرفهای انجام داد و توانست به بازار جهانی نیز راه پیدا کند. سپس او در مراحل بعدی تنوع محصولات غدایی خود را بالا برد. در حال حاظر اگر شما به یکی از رستورانهای زنجیرهای کنتاکی مراجعه کنید، ممکن است بیش از 15 مدل غذا فقط در دسته بندی سوخاری او پیدا کنید، ولی او از قبل تصمیم سازی شما را محدود کرده است. شما به کنتاکی میروید برای سفارش دادن بهترین مرغ سوخاری نه این که همبرگر ویژه بخورید!!
شما باید برای محدودسازی انتخابهای مشتری سناریو نویسی داشته باشید و مسیر مشتری از لحظه ورود به سایت تا خرید را به صورت شفاف و واضح بدانید و به این منظور میتوانید از بخش مقالات سایت برترآموز به مقاله « نکات مهم طراحی سایت » مراجعه کنید و اطلاعات خود را در این حوزه بالا ببرید. به یاد داشته باشید در دنیای امروز که همه سعی در پیچیده کردن امور دارن قدرت در سادگی و زیبایی است.
-
زمان انتخاب مشتری را محدود کنید
یکی از مهمترین مسائلی که شما برای حل نظریه تناقض انتخاب در بازاریابی میتوانید از آن بهره ببرید، محدود کردن زمان انتخاب مشتری است. اگر شما بخواهید زمان زیادی را اختیار مخاطب قرار دهید، او ممکن است در زمان طولانی از مسیر اصلی خود منحرف شود و خرید درستی را انجام ندهد. به عنوان مثال زمانی که مشتری به شما مراجعه کرده است و شما مشاهده میکنید که مشتری زمان زیادی را مشغول تصمیم گیری است در این زمان وظیفه شما است که مشتری را راهنمایی کنید و شما به جای او تصمیم نهایی را بگیرید.
اما این فرآیند در مسیر فروش آنلاین به چه صورت است ؟؟؟ شما در فرآیند فروش آنلاین برای این منظور میتوانید از کال تو اکشنهایی استفاده کنید که در زمان انتخاب فرد به صورت خودکار او را به سمت اپراتورهای فروش شما سوق دهند. به عنوان مثال شما فروشنده قطعات کامپیوتر هستید، میتوانید برای ورود هر کاربر یک تایم لاین قرار دهید ، زمانی که مخاطب شما در صفحه محصولات شما بیش از 15 دقیقه زمان صرف کرد یک پیام مانند پیام زیر به مخاطب نشان داده شود.
« سلام دوست عزیز از اینکه وبسایت ما را برای خرید انتخاب کردهاید بسیار سپاس گذاریم، شما میتوانید برای دریافت مشاوره تخصصی از مشاورین سایت ما استفاده کنید. »
شما به واسطه قرار دادن کال تو اکشن مناسب میتوانید مخاطب را در مسیر درست انتخاب قرار دهید و او را به مرحله فروش و خرید نهایی برسانید. اگر شما اطالاعات کاملی در مورد کال تو اکشن ندارید میتوانید به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و از مقاله « فراخوان عمل یا Call To Action چیست » استفاده کنید. به یاد داشته باشید، شما به عنوان آگاه از محصولات همیشه میتوانید به عنوان یک محرک قوی مشتری را از منجلاب فکر کردن بیش از اندازه نجات دهید به شرطی که در زمان درست و با تکنیک درست به این موضوع رجوع کنید.
-
تفاوتها را واضح و دقیق بیان کنید
اگر شما میخواهید به مشتری خود کمک کنید که در سریعترین زمان ممکن و به صحیح ترین صورت تصمیم خود را بگیرد و در دام تناقض انتخاب نیفتد باید تمام سعی خود را به کار گیرید تا تمام تفاوتهای هر محصول با محصول دیگر را به صورت کاملا واظح و آشکار بیان کنید. شما باید مخاطب را از نتیجه انتخابش قبل از انتخاب آگاه کنید. به عنوان مثال اگر شما بخواهید از محصولات شرکت اپل خرید کنید، هنگامی که به وب سایت او مراجعه میکنید تفاوت محصولات خود را به سادهترین شکل ممکن و در کوتاه ترین فرم به شما توضیح داده است. همین توجه به نکات ریز است که اپل را تبدیل به بزرگترین غول تولید محصولات دیجیتال کرده است. شما باید برای فروش عالی به تمام زوایای کار خود آگاه باشید.
حال اگر شما فروشنده سنتی محصولات باشید، این کار برای شما بسیار سادهتر است زمانی که مشتری به شما برای خرید محصول مراجعه میکند در ابتدا نیاز سنجی او را انجام دهید سپس بررسی کنید که به چه میزان در مورد محصولات اطلاعات دارد و سپس در مرحله بعدی میتوانید به او انتخابهایی محدود ارائه کنید و تفاوتهای آنها را نیز به صورت مشخص، واضح، کوتاه و کاربردی ارائه دهید.
یکی از نکاتی که در این بخش میتوانید به آن توجه کنید این است که سعی کنید زمانی که میخواهید پیشنهادی به مشتری ارائه دهید، گزینههای شما از هم فاصله قابل توجه داشته باشند. به عنوان مثال سعی کنید یک محصول عالی را با یک محصول متوسط مقایسه کنید. شما با این کار هم ارزش محصول عالی خود را بیشتر نشان میدهید و هم از طرفی مشتری برای تصمیم گیری خود انرژی و زمان کمتری صرف میکند. به یاد داشته باشید که فروش امری خلاقانه است برای طراحی این موارد از خلاقیت خود استفاده کنید و فروش خود را بهینه کنید.
-
یک محصول را تارگت کنید
زمانی که مشغول پزنت محصولات خود هستید سعی کنید به رفتار و اکتهای مشتری دقت کنید، به عبارت دیگر دقت کنید مشتری به کدام محصول واکنش بهتر و دقیق تری میدهد. زمانی که شما این واکنش را پیدا کردید با مشتری هم نظر شوید و فقط او را به مشتری خود پیشنهاد دهید. زمانی که او مشغول انتخاب بین گزینههای دیگر است شما باید در این مرحله انتخاب او را بولد کنید و تمام تلاش خود را به کار گیرید که او را متقاعد کنید که بهترین انتخاب برای او همان چیزی است که شما میگویید. علت این امر این است که زمانی که مشتری نمیداند چه چیزی میخواهد باعث میشود که بین گزنیههای دیگر شک کند و نتواند انتخاب درستی داشته باشد.
در این بخش مجددا به این سوال میرسیم که برای بیزینسهای آنلاین چگونه میتوانیم به از این تکنیک استفاده کنیم؟ شما برای استفاده از این تکنیک باید کاربر را از ورودیهای تعیین شده توسط شما به مسیر درست برسانید، منظور ما است که شما باید به واسطه مسیرهایی که طراحی میکنید برای مشتری به طور ناخوداگاه یک هدف تعین کنید. این تکنیک شاید برای شما اندکی گنگ و پیچیده باشد، در این حالت شما باید به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن مقاله «هرم بازاریابی محتوا » چندین بار مطالعه کنید. چرا که اگر بخواهیم مجددا این موضوع را برای شما در این بخش توضیح دهیم، زمان زیادی از شما خواهد گرفت و این موضوع در حوصله این بحث نیز در حال حاضر نمیگنجد.
-
دوست مشتری شوید
یکی از مهمترین رازهای افزایش فروش دوست شدن با مشتری است، در صورتی که شما دوست مشتری شوید مشتری به شما راحتتر اطمینان میکند. شاید برای شما این سوال مطرح شود که دوست شدن با مشتری چه ارتباطی با نتاقض انتخاب دارد؟ ما در این مقاله دو موضوع کلیدی داشتیم اول این که مشتری را محدود کنید و دوم این که تا آنجا که میتوانید شما به جای مشتری تصمیم گیری کنید. ممکن است شما بخواهید جای مشتری تصمیم گیری کنید و مشتری اجازه این کار را ندهد. کاملا طبیعی است مشتری به شما اطمینان ندارد، مشتری فکر میکند به جای منافع او به فکر منافع خود هستید و این تضاد در منافع ممکن است مشکل ساز شود. بنابراین شما باید همیشه به گونهای رفتار کنید که مشتری متوجه شود، شما اول به دنبال صلاح او هستید و سپس به دنبال منافع خود.
سخن پایانی
ما در این مقاله شما را با مفهوم تناقض انتخاب آشنا کردیم. هدف ما در این مقاله آموزش روشی کاربردی بود که فروش شما را به صورت تساعدی افزایش دهد و این موضوع به این دلیل است که شما مشتری خود را بهتر شناختهاید. شما به هر میزان که مشتری خود را بهتر بشناسید، علایق و نیازهای او را بهتر درک میکنید و این موضوع به شما کمک میکند که مسیری را برای مشتری خود طراحی کنید که بیشترین فروش با کیفیت را داشته باشید.
به یاد داشته باشید که انسان همیشه با احساسات خود خرید میکند، در نتیجه ما باید احساسات یک انسان و عوامل تاثیر گذار روی آن را بشناسیم، ما با این کار میتوانیم تمامی عواملی که مانع از تصمیم درست او در هنگام خرید میشود را حذف کنیم. نکته مهم دیگر با توجه به نظریه تناقض انتخاب، این است که شما تصمیمات خود را صرفا براساس منطق نمیگیرید و آخرین عاملی که شما در لحظه آخر تجربه میکنید به این معنی است که شما ممکن است در لحظه آخر تصمیم خود را غیر منطقی ثبت کنید. در نتیجه شما باید تا انجا که ممکن است عوامل تاثیر گذار روی تصمیم گیری مشتری را حذف کنید، خصوصا متغیرهای لحظه آخری.
شما از موارد ذکر شده در بالا می توانید، برای وب سایت خود استفاده کنید و مسیرهایی برای کاربران خود طراحی کنید که بیشترین بازدهی را داشته باشد. همچنین شما به عنوان یک صاحب کسب و کار سنتی نیز با توجه به موارد بالا میتوانید به صورت کاربردی رشد فروش خود مشاهده کنید.
نویسنده : امیر شادان پور
امیر شادان پور فعال بازار مالی، پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ