تجربه کارمند یا employee experience چیست؟ همه چیز درباره EX
قبل از اینکه چگونگی بهبود تجربه کارمند را بررسی کنیم، مهم است که بدانیم چیست. در برخی از بخشهای دنیای منابع انسانی، این اصطلاح صرفاً با سیستمها و ابزارهای منابع انسانی مرتبط شده است، و آنها را برای کارمندان با ورود به سیستم و دادههای به اشتراک گذاشته یکپارچهتر میکند.
همانطور که هر کارمندی به شما خواهد گفت، این مفید است، اما اصلاً اینطور نیست که آنها به تجربه خود فکر می کنند. تجربه کارمند آن چیزی است که کارمند تجربه می کند ، زندگی می کند و احساس می کند.
استخدام | این شامل تمام مراحلی است که منجر به استخدام یک کارمند جدید می شود. ملاحظات مربوط به مدت زمان استخدام، هزینه استخدام، میزان پذیرش پیشنهاد و کیفیت استخدام است. آیا آگهی های شغلی شما به اندازه کافی جذاب و واضح بود که توجه و برنامه های کاربردی بهترین نامزدها را به خود جلب کند؟ آیا فرآیند مصاحبه شما باعث درگیر شدن و اطمینان دادن به کاندیداهای عالی شد تا آنها به سرعت پیشنهاد شغلی شما را پذیرفتند؟ کل تجربه نامزد چگونه بود؟ |
شبانه روزی | یک استخدام جدید با سیستم ها، ابزارها و فرآیندها سرعت می گیرد و با انتظارات نقش خود کنار می آید. اکثر کارمندان جدید به “زمان شیب دار” نیاز دارند تا به سرعت بالا بروند و در کار خود سازنده شوند. بدیهی است که هرچه سریعتر بتوانند این کار را انجام دهند، سود بیشتری برای سازمان شما خواهد داشت. یک فرآیند ورود موثر، اشتیاق اولیه یک فرد برای شغل جدید خود را به یک ارتباط معنی دارتر و طولانی مدت با نام تجاری و تعهد به انجام کارهای بزرگ در زمانی که آنجا هستند، تبدیل می کند. |
توسعه | توسعه کارکنان یک مرحله مداوم در سفر کارکنان است که افراد با سرعت های متفاوتی در مهارت های مختلف توسعه می یابند. همانطور که کارمندان در درون نقش خود رشد می کنند، باید بهره وری، توانایی تیمی بودن و آرزوهای ارتقاء آنها را اندازه بگیرید. همچنین میخواهید به آنها این فرصت را بدهید که مجموعه مهارتهای خود را گسترش دهند، که یک تمایز فزاینده مهم برای بسیاری از کارمندانی است که به دنبال داشتن یک “حرفه پورتفولیو” متشکل از تجربیات مختلف هستند. |
حفظ | کارمندان اکنون به طور کامل در سازمان ادغام شده اند. با یک استراتژی حفظ افراد قوی، میتوانید آنها را به عملکرد، توسعه، و کمک به موفقیت شرکت ادامه دهید، و همچنین مطمئن شوید که از چشمانداز اصلی شرکت الهام گرفتهاند و به آن متصل هستند. منطقی است که یک شرکت تمام تلاش خود را برای حفظ کارکنان موجود انجام دهد. جایگزینی آنها می تواند تا 50 تا 60 درصد از حقوق سالانه یک کارمند هزینه داشته باشد. |
خروج | کارمندان به دلایل زیادی می توانند ترک کنند: ممکن است بازنشسته شوند، به کارفرمای دیگری بروند یا زندگی خود را تغییر دهند. هر کارمندی در مقطعی شرکت شما را ترک می کند و یافتن دلیل آن فرصتی برای بهبود و توسعه تجربه کارمند برای کارمندان فعلی و آینده است. ممکن است افرادی که ترک میکنند در مصاحبههای خروج صریحتر در مورد دلیل رفتنشان صحبت کنند، زیرا ممکن است احساس کنند با صادق بودن بیرحمانه چیزی برای از دست دادن ندارند. |
تجربه کارمند چیست؟
تجربه کارمند مجموعه ای از تعاملات یک کارمند با افراد، سیستم ها، خط مشی ها و فضای کاری فیزیکی و مجازی است. هم جزئیات کوچک کار روزانه و هم رویدادهای دوره ای و انتقال اهمیت دارند. تجربه کارمند ذهنی است: این تأثیر کل نگر شغل و سازمان بر فرد است – احساس یک کارمند، اینکه پتانسیل و توانایی های خود را چگونه درک می کند و تأثیر آن بر رفاه خود.
در پی همهگیری، همه چیزهایی که در مورد تجربه کارمندان میدانستیم اساساً تغییر کرد. دستور العمل برای تجربه کارمندان قبل از سال 2020 نیاز به بازنگری اساسی داشت.
با تغییر اولویت های کارکنان، انتظارات آنها نیز تغییر کرد. برای اولین بار در مقیاس، کارمندان شروع به حضور در محل کار خود کردند (البته از روی میز آشپزخانه) ابتدا به عنوان انسان – و بعد کارگران.
بنابراین چه چیزی تجربه کارمندان را در این دوره همهگیر نیروی کار تشکیل میدهد؟
کارمندان چند چیز می خواهند:
- هر روز تمام وجودشان را به سر کار بیاورند
- محیطی که به آنها کمک می کند یاد بگیرند، رشد کنند و به پتانسیل کامل خود دست یابند
- نیروی کار متنوع با رهبران فراگیر
- ارتقاء مهارت و یادگیری چیزهای جدید (از جمله نحوه پیشرفت به عنوان حرفه ای)
- هدف و معنی را در شغل و اهداف شغلی کلی خود بیابید
- احساس عمیق تعلق، ارتباط و هدف داشته باشید
- احساس ارزشمندی و مراقبت کنید
چرا تجربه کارمند مهم است؟
حفظ کارکنان
اگر کارمندان شما راضیتر باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که بمانند. ما دریافتهایم که کارمندان موفق بیشتر تمایل دارند در سازمان خود بمانند . اما کارگران بیش از هر زمان دیگری به دنبال فرصت های جدید هستند. برای سازمان ها و رهبران کسب و کار، حفظ کارکنان بسیار مهم است.
گردش مالی گران است. تخمین زده می شود که ایالات متحده هر سال یک تریلیون دلار را صرف هزینه های گردش مالی می کند.
داده ها نشان می دهد که حفظ کارکنان منجر به بهره وری بیشتر ، بهبود فرهنگ شرکت و روحیه کلی بهتر کارکنان می شود. و به طور کلی، هر چه کارکنان شادتر باشند، مدت زمان بیشتری در این کار باقی خواهند ماند.
تعهد شغلی
یک تجربه استثنایی کارمند به این معنی است که کارمندان بیشتر درگیر هستند. افزایش مشارکت کارکنان منجر به افزایش بهره وری می شود. گالوپ اشاره میکند که شرکتهایی که نیروی کار درگیر دارند بهتر از شرکتهایی با نیروی کار غیرفعال عمل میکنند.
جاش برسین، یک متخصص پیشرو در صنعت و متخصص ارشد منابع انسانی، متخصص تجربه کارمندان است. او میگوید «تجربه کارمند خوب انجام شده» یک محرک کلیدی برای مشارکت کارکنان است . مزایای مشارکت کارکنان در عملکرد کلی سازمان شما نمایان می شود.
مدیریت عملکرد و عملکرد
همانطور که گفته شد، راهنمای تجربه کارکنان ما در سال 2022 بینش جدیدی در مورد عملکرد سازمانی پیدا کرد . به عنوان مثال، کارمندان دارای تیم های فراگیر 27 درصد از همتایان خود که کمتر فراگیر هستند عملکرد بهتری دارند. و هنگامی که مدیران فراگیر هستند، کارکنان تعهد بالاتر و رضایت شغلی بالاتری را گزارش می دهند . هر دو عامل به مشارکت کارکنان کمک می کنند که منجر به عملکرد بهتر شرکت می شود. و هر دو به استراتژی مدیریت عملکرد سازمان شما کمک می کنند .
این اغلب به یک تجربه مثبت برای مشتریان شما تبدیل می شود. احتمالاً شاهد افزایش رضایت مشتری خواهید بود . وقتی کارمندان خوشحال هستند ، به احتمال زیاد مشتریان نیز تجربه مثبتی از مشتری دارند.
تجربه مثبت کارمند چیست؟
اکنون می دانیم که تجربه کارمند چیست و چرا اهمیت دارد. اما یک EX خوب چیست؟
پاسخ ما به آنچه باعث ایجاد یک تجربه خوب کارمند می شود ، متفاوت از دو سال پیش است. بینشهای تجربی ما در سال 2022 سه مؤلفه کلیدی از آنچه که یک تجربه خوب کارمند را ایجاد میکند، پیدا کرد.
رهبری فراگیر
مدیران به تنهایی تأثیر باورنکردنی بر تجربه کارکنان دارند. گالوپ دریافت که مدیر کارمند تاثیرگذارترین عامل در تجربه کارمند است. بر اساس دادههای جدید منتشر شده ما، یک مدیر فراگیر همه تفاوت را ایجاد میکند.
آموزش هوش مالی
افراد دارای مدیران فراگیر نتایج کسب و کار بهتری را گزارش می دهند. در واقع، آنها تعهد بالاتر، مشارکت بالاتر و درک بالاتری از حمایت را گزارش می کنند.
تندرستی
همه گیری جهانی EX را دوباره تعریف کرد. در میان بحران بهداشت جهانی، طبیعی به نظر می رسد که رفاه به عنوان یک جزء اصلی برای تجربه کارمندان ظاهر شود. ما متوجه شدیم که 55 درصد از کارمندان در حال زوال هستند . این حالت بی حالی به عنوان فقدان سلامت روان تعریف می شود.
با رفتن به سال 2022، رفاه اولویت اصلی برای ایجاد یک تجربه خوب برای کارمندان است. نظرسنجی ویلیس تاورز که در بالا ذکر شد، رفاه را به عنوان یک اولویت گزارش می دهد. در واقع، 63 درصد از سازمان ها می گویند که باید برنامه های سلامت کارکنان خود را ارتقا دهند .
حمایت از کارگران هیبریدی
یک مطالعه اخیر نشان داد که از هر 3 کارگر، 1 نفر در صورت بازگشت به دفتر کار خود را ترک می کند. همین مطالعه نشان داد که 51 درصد از کارگران محیط کار ترکیبی را ترجیح می دهند . کار از خانه دیگر یک مزیت نیست – یک ضرورت است.
برای ایجاد یک تجربه خوب برای کارمندان، سازمان ها باید به آنچه ما مالیات متعلق می نامیم رسیدگی کنند. مالیات متعلق این تقسیم بین کارگران دورگه و دورکار است. این شکاف باعث ایجاد استرس و فرسودگی شغلی می شود – در کنار افزایش احساس طرد شدن.
سازمان ها باید مالیات متعلق را برای ایجاد یک تجربه خوب برای کارمندان بررسی کنند. حمایت از کارگران هیبریدی و از راه دور به معنای افزایش برنامه های ارتباطی و رفاهی است.
جنبه های بیشتر یک تجربه خوب کارمند را تشکیل می دهد. اجزای دیگر عبارتند از:
- فرهنگ شرکت
- مجموع جوایز ( غرامت، مزایا، امتیازات )
- اعتماد کنید
- همکاری
- ارتباط باز
- یک محل کار امن از نظر روانی
- فرصت های یادگیری، رشد و توسعه
- احساس تعلق عمیق
- احساس عمیق ارتباط، هدف و معنا
6 مرحله از تجربه کارمند
تجربه کارمند یک سفر است. وقتی از ابتدا تا انتها به این سفر نگاه می کنیم، می توانیم تجربه کارمند را به هفت مرحله مختلف تقسیم کنیم. تجربه کارمند در هر نقطه تماس اتفاق می افتد. این حتی قبل از اینکه کارمند برای سازمان کار کند، رخ می دهد. بیایید نگاهی جامع به چرخه عمر کارمندان بیندازیم.
جذب
این مرحله جالبی از تجربه کارمند است. مرحله جذب کارمند حتی قبل از اینکه یک موقعیت باز وجود داشته باشد رخ می دهد. جاذبه به نحوه تعامل و/یا آگاهی کارکنان آینده از سازمان شما اشاره دارد.
آگاهی از برند می تواند نقش بزرگی در این مرحله از EX داشته باشد. تصویر، حضور، شهرت و فرهنگ سازمان شما بخشی از آگاهی از برند است. سعی کنید به راه هایی فکر کنید که بتوانید آگاهی از برند سازمان خود را افزایش دهید. تاکتیکهای بازاریابی مانند رسانههای اجتماعی، وبلاگها یا حتی رویدادهای زنده و کنفرانسها میتوانند کمک کنند.
استخدام
این دومین مرحله از تجربه کارمند است. اما این مرحله زمانی شروع نمی شود که نامزد پیشنهاد نامه را امضا کند. بسیار شبیه مرحله جذب، مرحله استخدام قبل از اینکه فرد کارمند شود شروع می شود.
مرحله استخدام از تجربه کارمند به مواردی مانند زیر نگاه می کند:
- تجربه داوطلب در فرآیند استخدام
- مدیریت استعداد کلی
- هرگونه تعامل در طول فرآیند استخدام (استخدام کنندگان، مدیران استخدام و موارد دیگر)
- ارتباط باز که حس اعتماد را تقویت می کند
هنگامی که یک کارمند کار جدیدی را شروع می کند، دریافت بازخورد در زمان واقعی مهم است. مرحله حضور به این موضوع می پردازد که تجربه کارمند برای سرعت بخشیدن به سازمان جدیدشان چگونه است. این از روز اول استخدام شروع می شود.
سازمانهایی که تجربیات مثبتی از ورود به سیستم دارند ، چند تاکتیک مختلف را پوشش میدهند:
- محیطی مثبت و دلپذیر
- احساس عمیق تعلق و شمول از روز اول
- بحث در مورد ارزش های اصلی ، ماموریت و استراتژی شرکت
- تجربه در محل کار (مخصوصاً در این دنیای سوارکاری هیبریدی)
- ارتباطات واضح و انتظارات روشن (این شامل شرح شغل کتبی است)
- جلسات و بررسیهای منظم برای ارزیابی چگونگی تجربه ورود به هواپیما
- فرصتی برای ارائه (و دریافت) بازخورد
مشغول کردن
این مرحله را می توان به عنوان مرحله “حفظ” EX نیز نامید. و دلیل خوبی دارد. ما از داده ها می دانیم که مشارکت کارکنان منجر به حفظ کارمندان می شود.
در این مرحله، سازمان ها تلاش می کنند تا کارکنان خود را راضی، رضایت بخش و درگیر در شغل خود نگه دارند. این برای هر کارمند متفاوت به نظر می رسد زیرا همه ما متفاوت هستیم. به عنوان رهبران کسب و کار، ارائه راه های مختلف برای تعامل کارکنان با سازمان بسیار مهم است.
همچنین مهم است که به طور مداوم بازخورد بخواهید . برخی از سازمان ها از مواردی مانند نظرسنجی پالس استفاده می کنند. برخی دیگر مدیران را تشویق میکنند تا در جلسات منظم یک به یک بحثهای آزاد را مطرح کنند. برخی دیگر نظرسنجی های سراسری شرکت را انجام می دهند و داده ها و بازخوردها را در مقیاس بزرگ جمع آوری می کنند. صرف نظر از روش، خطوط ارتباطی را باز نگه دارید.
آموزش زبان آلمانی
مشارکت کارکنان در هر سازمانی متفاوت به نظر می رسد. در هسته آن، اطمینان از این است که کارمندان احساس ارزشمندی، دیده شدن و احساس تعلق دارند. هنگامی که کارمندان احساس می کنند به آنها تعلق دارند، احتمال بیشتری وجود دارد که درگیر شوند.
توسعه
فرصت های یادگیری و توسعه برای EX بسیار مهم هستند. تحقیقات نشان می دهد که توسعه حرفه ای مزایای باورنکردنی دارد . فکر کنید: ارتقاء مهارت، افزایش مشارکت کارکنان، افزایش بهره وری، عملکرد کلی بهتر و موارد دیگر.
کارمندان همچنین به اشتراک گذاشته اند که فرصت های رشد باعث می شود آنها در شرکت فعلی خود بمانند. این شامل تشویق به تحرک داخلی یا حرکت های جانبی برای کمک به ادامه رشد کارکنان است.
با عملکرد منابع انسانی خود یا رهبران منابع انسانی صحبت کنید تا راه های جدیدی برای ارائه فرصت های یادگیری به کارمندان کشف کنید. تجربه کاری کارکنان با تجربه یادگیری آنها همراه است.
خروج کارکنان
این مرحله نهایی تجربه کارمند است. برای اکثر کارمندان، زمانی فرا می رسد که از شرکت جدا می شوند. بسیاری از کارشناسان صنعت استدلال می کنند که این مرحله از تجربه کارمند به اندازه مراحل ابتدایی مهم است.
این مرحله جنبه های مختلفی دارد. سازمان ها باید موارد زیر را در نظر داشته باشند:
- بازخورد بخواهید. اغلب اوقات، این به شکل یک مصاحبه خروجی است. برای کارفرمایان مهم است که به دنبال درک تصمیم کارمند برای ترک کار باشند. همچنین برای کارمند مهم است که احساس کند شنیده می شود – و احساس می کند که بازخورد آنها ارزشمند است.
- با تیم بررسی کنید. کارمندی که ترک میکند میتواند اثری موجدار به جا بگذارد. بر اعضای تیم فوری آنها تأثیر می گذارد. اما غیبت میتواند بر تیمهای متقابل، پروژههای در حال انجام و موارد دیگر نیز تأثیر بگذارد.
- مثبت بودن. از دست دادن یک کارمند هرگز جالب نیست. مهم است که مثبت، محترمانه و حرفه ای باقی بمانید. برای مدیران مهم است که رفتارهایی را مدل کنند که به ایجاد یک محیط کاری ایمن از نظر روانی ادامه دهد.
4 راه برای بهبود تجربه کارکنان
1. فرصت های یادگیری و توسعه را فراهم کنید
از تحقیقات قبلی ما، دسترسی به فرصت های یادگیری و توسعه بسیار مهم است. این 31 درصد به مدل EX کمک می کند. کارمندان به دنبال فرصت های رشد و یادگیری هستند.
همهگیری به کارمندان این امکان را داده است که مشاغل خود را به روشی که قبلاً انجام نداده بودند بررسی کنند. کارکنان با ذهنیت رشد نیاز به دسترسی به فرصت ها دارند. بدون فرصت های توسعه، آنها به دنبال فرصت های جدید در جای دیگری خواهند بود.
2. بر کیفیت مدیر تمرکز کنید
ما می دانیم که مدیران تأثیر باورنکردنی بر EX دارند. و جدیدترین تحقیقات ما از راهنمای تجربه کارمندان 2022 نشان می دهد که رهبران فراگیر همه تفاوت را ایجاد می کنند. روی مدیران خود سرمایه گذاری کنید
فرصت های آموزشی را برای مدیران فراهم کنید تا مهارت های مورد نیاز برای ایجاد تغییر پایدار را پرورش دهند. اگر مدیران شما درگیر نباشند ، احتمالاً کارمندان شما هم درگیر نخواهند بود.
3. مربیگری یک به یک ارائه دهید
دسترسی به فرصت های مربیگری با پیشرفت حرفه ای همراه است. زمانی که به کارمندان فرصت یادگیری و رشد داده می شود، کسب و کار سود می برد.
دسترسی کارکنان خود را به مربیگری در نظر بگیرید. با مربیگری شخصی، کارمندان شما خودآگاه تر، انعطاف پذیرتر و از نظر ذهنی مناسب تر خواهند شد.
این بیماری همه گیر تمرکز جدیدی را بر سلامت و تندرستی کارکنان به ارمغان آورده است. ما واقعاً تازه شروع به دیدن تأثیرات سلامت روان COVID-19 کرده ایم. ما می دانیم که نرخ فرسودگی شغلی در حال افزایش است. ما می دانیم که کارکنان سطوح بالاتری از استرس و اضطراب را گزارش می کنند. و ما می دانیم که هنوز در یک بیماری همه گیر مداوم زندگی می کنیم.
برای رفع این مشکل، سازمان ها باید برنامه های سلامتی را در راس لیست های اولویت خود قرار دهند. به روش هایی فکر کنید که می توانید از آمادگی ذهنی کارکنان خود حمایت کنید. مواردی مانند:
- برنامه کمک به کارکنان (EAP)
- دسترسی به مربیگری یک به یک را فراهم کنید
- برنامه های سلامت مالی
- مزایای مراقبت از کودک
- برنامه های ذهن آگاهی و مدیتیشن
- برنامه های باروری و تنظیم خانواده
- برنامه های آمادگی جسمانی