قطعا شما هم به فروش بهینه و با کیفیت فکر میکنید، این موضوع از زمانها دور فکر فروشندگان را به خود مشغول کرده است. معمولا در گذشته فروشندگان دو رویکرد کلی داشتند، در رویکرد اول از صداقت در اساس کسب و کار خود و صداقت در تبلیغ محصولات خود استفاده میکردند. اما در رویکرد دوم شیطنتهایی و یا گاها استفاده از دروغهایی صورت میگرفت که شاید در ظاهر تاثیری نداشته باشند، اما در باطن به کسب و کار و اعتبار شخص آسیب میزد. امروزه نیز این قاعده برپا است منتهی شکل و رویکرد تبلیغات ما به صورت کلی عوض شده است و حتی سیستم فروش ما نیز به طور کلی تغیر کرده است. ما در گذشته به صورت رو در رو با مشتری خود در ارتباط بودیم با هرکسی متناسب با شخصیت و مشخصات روانشناختی فرد ارتباط برقرار میکردیم و انتخاب میکردیم که صداقت داشته باشیم و یا که به او دروغ بگوییم و یا به قول برخی از فروشندگان همه چیز را نگوییم. اما امروزه دیگر شما ارتباط مستقیم را با مشتری خود ندارید و از طرفی مشتری نیز درسترسی به بینهایت اطلاعات و بینهایت انتخاب محصول مشابه دارد. درنتیجه بهترین استراتژی شما قطعا صداقت در فروش است، چرا که شما با این کار میتوانید به قلب مشتری نفوذ داشته باشید و در صورتی که قیمت شما اندکی بالا و پایین باشد و یا گاها کیفیت محصول شما اندکی متفاوت باشد. قطعا او نادیده خواهد گرفت و فروش شما متحول خواهد شد. برای آنکه تاثییر صداقت در تبلیغ و تاثیر آن بر کسب و کار خود را متوجه شوید، به شما توصیه میکنم در این مقاله سایت برترآموز با ما همراه شوید و تا انتهای این مقاله را بخوانید.
امروزه اگر شما با در تبلیغ کسب و کار خود قبل از اینکه به مشتری لطف کرده باشید، به خودتان لطف کردهاید، چرا که امروزه بواسطه رشد تبلیغات و از طرفی بواسطه بمباران اطلاعاتی که به صورت لحظه به لحظه از شبکههای مجازی صورت میگیرد دیگر هر دروغی در مدت زمان کوتاه بر ملا خواهد شد و اعتبار کسب و کار شما به صورت غیر قابلی از بین خواهد رفت و در صورتی که اعتماد نباشد قطعا فروشی نیز نخواهد بود. در نتیجه پیشنهاد من به شما این است که تاثیر صداقد در تبلیغ را جدی بگیرید.
اگر شما علاقه دارید که فروش خود را افزایش دهید، نیاز به یک تیزر تبلیغاتی خاص برای فروش خواهید داشت، در صورتی که شما نمیخواهید هزینه زیادی برای تدوین تیزر تبلیغاتی خود کنید به شما پیشنهاد میدهم به بخش محصولات سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن بخش از دوره جامع و کاربردی « آموزش پریمیر » استفاده کنید، شما با این کار میتوانید کسب و کار خود را به بهترین شکل ممکن تبلیغ کنید، چرا که این دوره به صورت خلاصه آسان و کاربردی برای شما تکنیکهای فوق العادهای خواهد داشت و همچین هزینه تدوین تیزر تبلیغاتی نیز نخواهید داشت.
آیا صداقت در تبلیغ کسب و کار امری ضروری است؟
زمانی که میخواهیم در مورد تکنیکهای افزایش فروش در کسب و کار صحبت کنیم، معمولا اولین تکینکی که به آن اشاره میکنیم، توانایی درک موثر مشتری است. بله درست متوجه شدید. توانایی درک موثر مشتری، منظور ما این است که شما بتوانید مانند یک مشتری به محصولات خود نگاه کنید! چه چیزی میتواند شما را تحت تاثیر قرار دهد؟ چه چیزی میتواند شما را تحریک به خرید نهایی کند.
زمانی که شما خود را جای مشتری قرار میدهید، همیشه اولین سوالی که از خود میپرسید این است که آیا فروشنده در گفت و گوی با من صداقت دارد؟ آیا این وبسایت تمامی اطلاعات و مشخصات محصولات خود را بر پایه صداقت، معرفی کرده است؟ زمانی که اولین گام شما برای خرید یک محصول صداقت طرف مقابل است، در نتیجه داشتن صداقت در تبلیغ محصولات امری ضروری و حیاتی است و نمیتوان در مورد آن هیچگونه تردیدی داشت. حال ما در این بخش به صورت موردی به بررسی علل نیاز به صداقت در تبلغ کسب و کار میپردازیم. تا پایان این بخش با ما همراه باشید.
مشتری دید متفاوتی به شما خواهد داشت
زمانی که شما برای خرید یک محصول به یک فروشگاه و یا که به یک مغاز مراجعه میکنید، فروشنده معمولا به گونهای با شما برخورد میکند گویا از این محصول بهتر وجود ندارد و بهترین قیمت فقط متعلق به او است ولاغیر. او شروع میکند به پرستش محصول خود و… . حال اگر شما یک دیدگاه و یک برخودر کاملا متفاوت داشته باشید، چطور؟ به عنوان مثال شما مزایای خرید مشتری از شما را به او میگویید، در کنار آن معایب و یا ویژگیهای ناخوشایند محصول خود را نیز به او میگویید. قطعا مشتری آماده چنین برخوردی از سمت شما نیست. زمانی که مشتری از شما صداقت در تبلیغ محصول شما را مشاهده میکند، قطعا به شما راحتتر اطمینان میکند و در این صورت از شما راحتتر خرید خواهد کرد و مهمتر از همه مشتری نسبت به شما احساس بهتری نیز خواهد داشت. از این رو شما یک مشتری وفادار نیز بدست آوردهاید.
صداقت، صداقت می آورد
زمانی که شما با صداقت به تبلیغ محصول خود مشغول میشوید کاملا طبیعی است که مشتری نیز به سبب جبران کار شما با شما کاملا صادقانه برخورد کند و این موضوع میتواند منجر به فروش با کیفیتتر شما شود. از طرفی شما دیگر نیاز ندارید که انواع روشهای مختلف را به کار گیرید تا ذهن مشتری را بخوانید و نیاز او مشخص کنید. زمانی که مشتری با شما صادق است شما میتوانید راجب شرایط معامله خود راحتتر و با کیفیتتر مذاکره کنید و این موضوع برای طرفین معامله جذاب خواهد بود.
اگر شما راجب اصول مذاکره اطلاعاتی ندارید به شما توصیه میکنم به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن بخش از مقاله « چگونه به یک مذاکره کننده تبدیل شویم » استفاده کنید. مذاکره یک مهارت نرم ضروری است که میتواند در تمامی مراحل زندگی برای شما مناسب و کاربردی باشد. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که شما به واسطه مهارت مذاکره در فروش میتوانید، از صداقت در کسب و کار خود را به نحوی استفاده کنید که به کسب و کار شما آسیبی وارد نکند و در مقابل برای دیگران نیز این موضوع جذاب باشد و به کسب و کار شما تمایل بیشتری نیز نشان دهند.
قطب نمای مشتری با کیفیت است
اگر شما اندک تجربه فروش داشته باشید، قطعات متوجه خواهید شد که برخی از مشتریان برای شما جز دردسر چیزی ندارند. ممکن است که در ابتدا با شما خیلی خوش برخورد باشند و یک ارتباط صمیمی برقرار کنند. اما اندکی که جلوتر میروید متوجه خواهید شد که آنها برای شما زیان خالص هستند ولاغیر.
زمانی که شما در معرفی و تبلیغ محصولات خود از صداقت استفاده میکنید، مشکلات و یا ضعف محصولات خود را به مشتری خود میگویید و در صورتی که مشتری شما از وسواس فکر برخوردار باشد، به سراغ یک برند دیگر خواهد رفت و این نقطه پیروزی شما است. اگر بخواهیم به صورت صادقانه و بی طرف به این موضوع نگاه کنیم، هیچ محصولی به صورت صد در صد نیست و گاها دارای ضعف و ایراداتی میباشد، اگر شما محصول خود را به صورت صادقانه پرزنت کنید و بعدها محصول شما دچار چالش شود، شما دچار دردسر جدی نخواهید شد و گاها با یگ گارانتی و تعویض مشکل شخص حل خواهد شد.
صداقت در کسب و کار به منزله اعتبار شما است
اگر بخواهیم به صورت واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که مشتری امروز نسبت به مشتری دیروز بسیار باهوشتر است و از طرفی دسترسی او به محصول مشابه و اطلاعات راجب محصول ما نیز به شدت بیشتر است. این موضوع زمانی اهمیت پیدا میکند که شما با صداقت در تبلیغ محصول خود سعی میکنید چهره خود را نزد مشتری مثبت و معتبر نشان دهید.
شما با صداقت خود اعتبار در نزد مشتری پیدا میکنید و این موضوع به این منزله است که شما یک مشتری وفادار به جمع مشتریان خود اضافه کردهاید. مشتری وفادار برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که به تبلیغ کسب و کار شما میپردازد، به صورت ناخوداگاه برای شما عملیات برندینگ انجام میدهد و در نهایت شما با این کار به اعتبار برند و کسب و کار خود کمک قابل توجه و شایانی کردهاید.
چگونه صداقت در کسب و کار خود داشته باشیم؟
ما در این بخش به عواملی میپردازیم که در صورتی شما به آن پای بند باشید، صداقت در کسب و کار خود را به صورت بی طرفانه و با تاثیر مثبت به دست آوردهاید. چرا که اگر شما ندانید که به چه صورت از صداقت در کسب و کار خود استفاه کنید ممکن است به کسب و کار خود آسیب بزنید، به عنوان مثال اگر قرار است شما مشکلات و چالشهای محصول خود را بیان کنید. اگر زمانی که مشتری را مشاهده میکنید، شروع به بیان چالشها و نقص محصولات خود کنید.
خوب طبیعی است که مشتری از شما خرید نکند و به سراغ دیگر رقبای شما برود. شما باید ابتدا به بیان ویژگی مثبت محصولات خود بپردازید و سپس به بیان ویژگیهای تعهدات خود در قبال محصول خود بپردازید و در آخر به عنوان نکته پایانی چالشهای استفاده از محصول خود را بیان کنید. در این صورت شما به یک فروش سالم دست پیدا خواهید کرد.
-
شفافیت
اگر بخواهیم صداقت در کسب و کار را با یک قانون تعریف کنیم، قطعا آن شفافیت در کسب و کار است و لاغیر. شفافیت با هر روش و هر اصولی میتواند به کسب و کار شما کمک کند. اگر شما به مقالههای اصول بازاریابی نگاهی داشته باشید، یکی از نکاتی که به شما به طور موثر آموزش میدهند، صداقت در کسب و کار است. حال این که این صداقت از طریق چه کانالی به مخاطب شما منتقل شود امری متفاوت است که من به شما پیشنهاد میدهم که اولین گام صداقت در کسب و کار خود را شفاف سازی تمام مراحل کسب و کار قرار دهید. شما برای شفافیت در کسب و کار خود لازم است که ارتباط خود با مشتری را ساده کنید و برای او مسیرهای مستقیم و غیر مستقیم کسب اطلاعات طراحی کنید. در این صورت مشتری به جای این که برای تحقیق راجب شما به سراغ منابع ناامن برود و اطلاعات اشتباه کسب کند به سراغ شما میآید و اطلاعات صحیح و شفاف از جانب شما کسب میکند.
اگر شما به مقالات صداقت در بازاریابی و همچنین استراتژیهای مرتبط با آن نگاهی داشته باشید، متوجه خواهید شد که برای این کار به شما پیشنهاد میدهند که یک مسیر ارتباطی با مشتری مانند یک وبسایت تعریف کنید و تمام اطلاعات کسب و کار خود را به صورت مثبت و منفی در اختیار او قرار دهید، مشتری زمانی که به این اطلاعات مراجعه میکند، هرچه که بخواهد در مورد شما بداند آنجا است و برای دانستن راجب شما فقط به خود شما نیاز دارد ولاغیر. ( اگر شما علاقه مند به بهبود رتبه سایت خود در نتایج جستجو گوگل هستید، قطعا نیاز به سئو خواهید داشت، سئو موضوعی است که با دانستن برخی اصول ساده راجب آن میتوانید هم خودتان این کار را انجام دهید و هم میتوانید به صورت اصولی آن را برون سپاری کنید. از این رو به شما توصیه میکنم که از « آموزش سئو » سایت برترآموز که به صورت جامع و کامل طراحی شده است، استفاده کنید. )
این که شما بتوانید ارتباط خود با مشتری را به صورت اصولی و صحیح پایه گذاری کنید، به نوعی میتوان گفت نیمی از مسیر فروش محصول و برندینگ خود را گذراندهاید. این گونه است که شما تمام تلاش خود را به کار میگیرید تا کسب و کار خود را متحول کنید. هدف هر شخصی از بازاریابی فروش بیشتر محصولات است و شما با این کار میتوانید به اهداف کلان خود و فروش بیشتر خود باهم دست پیدا کنید.
-
طراحی یک محیط بحث و گفت و گوی آزاد
شما برای این که صداقت در کسب و کار خود داشته باشید، نیاز است که برخی از اطلاعات را شما به دیگران بدهید و از طرفی نیاز است که برخی از اطلاعات را دیگران راجب شما بدهند. به عنوان مثال شما میتوانید در سایت خود یک روم گفت و گوی آزاد در مورد برند و محصولات خود طراحی کنید و مشتریانی که از شما خرید کردهاند توانایی نظر دادن داشته باشند و از طرفی تمامی کاربرانی که برای تحقیق به سایت شما مراجعه کردهاند توانایی مشاهده کردن این نظرات را داشته باشند.
شما با این کار یک محیط آزاد و صمیمی برای مخاطبان خود طراحی کردهاید که میتوانند با شما به سادگی ارتباط داشته باشند و از طرفی میتوانند نظرات خود را آزادانه بیان کنند. حال شاید سوال شما این باشد که مزایای این کار برای شما چیست؟ اولا شما با این کار ارتباط خود را با مشتریان خود حفظ کردهاید که این از مهمترین اصول بازاریابی نوین است. دوما شما با این کار به یک مسیر ناب دسترسی دارید برای بررسی بازخوردهای مشتریان خود. شما میتوانید در صورت بروز هرگونه نقص در کسب و کار خود که باعث ناراحتی و عدم اطمینان خاطر مخاطب شده است را در اسرع وقت شناسایی کنید و آن را برطرف کنید.
ثالثا شما میتوانید با دلجویی از مشتریان ناراضی خود این شانس را داشته باشید که مجدد آنها به شما اعتماد کنند و از شما خرید انجام دهند. رابعا شما با این کار یک محیط عالی برای جذب اعتماد مشتریان جدید، ایجاده کردهاید که هر مشتری و هرشخصی میتواند به صورت ویژه از آن استفاده کند. شما با این کارمیتوانید یک محیط عالی و بکر را برای مشتریان جدید به جهت شناخت بی طرفانه خود معرفی کنید و از طرفی میتوانید در تبلیغات خود نیز از این مزیت رقابتی ویژه استفاده کنید.
دقت کردید صداقت در تبلیغ کسب و کار شما یا به طور کلی صداقت در کسب و کار شما میتواند یکی از قوی ترین استراتژیهای کلان کسب و کار شما باشد و شما را به یک برند بزرگ و قابل اطمینان در سطح کلان تبدیل کند.
صداقت در تبلیغ کسب و کار به منزله افزایش تاثیر پذیری
اگر شما به دنبال افزایش بازخود مثبت تبلیغات خود هستید و از طرفی به دنبال افزایش تاثیر پذیری در تبلیغات خود هستید فقط و فقط یک راه دارید و آن هم صداقت در تبلیغ محصولات است. اگر شما با وعدههای جذاب و یا نتایج دورغین مشتری را به کسب و کار خود جذب کنید قطعا در بلند مدت پایداری نخواهید داشت و ممکن است یک نتیجه کوتاه مدت مقطعی کسب کنید، اما آن هم برای شما گران تمام خواهد و نتایج قابل توجهای نخواهد داشت و به شما آسیب خواهد زد.
زمانی که مشتری با وعدههای نادرست به کسب و کار شما جذب شود از شما و محصول شما یک انتظار نابه جا و غیرواقعی دارد و در صورتی که شما نتوانید این انتظار را پاسخ دهید به این منزله است که برای خود یک مشتری ناراضی ایجاد کردهاید که اول برای شما ممکن است در هر مرحلهای مشکل ساز شود و ثانیا شما به اعتبار برند خود را در جامعه عمومی به صورت اساسی آسیب زدهاید که این موضوع در آینده کسب و کار شما موثر است.
صداقت فقط مختص تبلیغ کسب و کار نیست!
ما تا این قسمت تمام موضوعاتی را که بررسی کردیم، فقط ویژه جو خارج از سازمان و یا جو خارج از کسب و کار ما بود اما شما برای این که یک تجارت موفق داشته باشید و بتوانید رشد خود را به صورت پایدار حفظ کنید، نیاز است که کسب و کار خود را از درون نیز مورد توجه قرار دهید، برای این کار شما باید با کارکنارن خود صداقت داشت باشید.
اگر شما به فکر فروش در سطح کلان هستید و اگر شما به فکر برندینگ خود در طولانی مدت هستید، شما به تنهایی نمیتوانید به تمامی این امور دست پیدا کنید، شما برای دسترسی به این اهداف نیاز است که از کارکنان ماهر و دلسوز استفاده کنید و این امر در صورتی امکان پذیر است که کارکنان کار را متعلق به خود بدانند.
شما برای دسترسی به این موضوع نیاز است که صداقت را امری بدیهی و ضروری در کسب و کار خود قرار دهید و از طرفی همه راجب اهداف کلان سازمان شما، آرمانهای سازمان شما و یا گاها چالشهای سازمان شما اطلاع داشته باشند. در این صورت افراد کار متعلق به خودشان میدانند و برای پیشرفت بهتر آن هرکاری انجام میدهند و تمام تلاش خود را میکنند تا با موفقیت خود احساس بهتری نسبت به کار خودشان داشته باشند.
در اینجا لازم است به تحقیقی که در این مورد انجام شده است اشاره داشته باشیم. این تحقیق براساس نظرسنجی از 40 هزار نفر در سازمانهای بین المللی صورت گرفته است. در این تحقیق به این نتیجه رسیدند به هر میزان که صداقت در کسب و کار بیشتر باشد و یا به عبارت بهتر به هر میزان که صداقت با کارکنان درون شرکت بیشتر باشد، میزان رضایت کارکنان نیز بیشتر است. به طبع زمانی که رضایت کارکنان افزایش یابد میزان بازدهی آنها نیز افزایش مییابد و زمانی که بازدهی افزایش یابد احتمال موفقیت شرکت در عرصههای مختلف افزایش پیدا میکند.
سخن پایانی
ما در این مقاله راجب تاثیر صداقت در تبلیغ و به صورت کلی تاثیر صداقت در کسب و کار صحبت کردیم و به شما اطلاعاتی دادیم، اگر شما به فکر بیزینس در اسکیل بزرگ و ماندگاری برند به صورت پایدار هستید، باید به صداقت در کسب و کار خود اهمیت دهید، اما در صورتی که شما به دنبال بازدهی کوتاه مدت و چالشهای اخلاقی و غیر اخلاقی هستید، میتوانید به این موضوع اهمیت ندهید و آن را نادیده بگیرید. این موضوع را به یاد داشته باشید که شما با صداقت در تبلیغ کسب و کار خود به مخاطبان خود احترام میگذارید و این امر منجر به جذب مشتریان با کیفیت و وفادار میشود که میتواند هزینههای بازاریابی و تبلیغات شما را به حداقل برساند و این موضوع میتواند منجر به سود سازی بهتر شما و ماندگاری شما در عرصه تجارت شود. این مقاله را برای دوستانی که فکر میکنند با تبلیغات دروغ و یا عدم صداقت میتوانند مسیر خود را هموار کنند ارسال کنید تا با ضرر و زیانهایی که میتواند برای کسب و کارشان داشته باشد، آشنا شوند.
نویسنده : امیر شادان پور
امیر شادان پور فعال بازار مالی، پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ