در مقالات قبلی در مورد اهمیت بازاریابی صحبت کردیم. بازاریابی امروزه به شدت از جایگاه بالایی برخوردار است. اما مهمترین نکتهای که باید به آن توجه کرد این است که بازاریابی شما متعلق به چه زمانی است. در گذشته بازاریابی محدود به نظرسنجیهای حضوری و غیرحضوری از مشتریان توسط مامورین آماری میشد. بعدها با پیشترفت صنعت، در زمان انقلاب صنعتی اورپا مفاهیم بازایابی با توجه به تعاریف تولید انبوه تغیر کرد و تمرکز بازاریابی بر فروش بیشتر و همچنین تبدیل مشتری به مصرف کننده تغیر کرد. امروزه بازاریابی امری است که به صورت انحصاری برای افراد مختلف تعریف میشود. به عبارت کلیتر، امروزه برای بازاریابی ما نیاز داریم که برای هر شخص به صورت مجزا پلن بازاریابی با توجه به نیازهای او طراحی کنیم. با توجه به اهمیت این موضوع به اتوماسیون بازاریابی میرسیم. امروزه میتوان گفت اتوماسیون بازاریابی همان راز ارتباط موثراست. به نوعی میتوان گفت اگر شما میخواهید کسب و کار خودتان را متحول کنید، اگر شما میخواهید مشتریان خود را حفظ کنید، اگر شما میخواهید فروش خود را به صورت تساعدی رشد دهید، شما نیاز دارید که اتوماسیون بازاریابی را به صورت یکی از ارکان اصلی بیزنیس و کسب و کار خود قبول کنید.
به صورت کلی ما در اتوماسیون بازاریابی قصد داریم که ارتباط خود را به کمک هوش مصنوعی « AI » و ماشین لرنینگ « ML » با مشتریان به صورت شخصی سازی شده حفظ کنیم. ما بواسطه اتوماسیون بازاریابی با توجه به نیاز مشتری و با توجه به تحلیل دیتای شخصی مشتری با او اتباطی موثر میگیریم. اهمیت این موضوع به دلیل است که شما، برای جذب یک مشتری جدید به طور میانگین باید 5 برابر بیشتر از حفظ مشتری سابق خود، انرژی، زمان و هزینه صرف کنید در نتیجه شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید، تا مشتریان ارزشمند خود را حفظ کنید.
ما در این مقاله شما را با اوصول اتوماسیون بازاریابی و تحول کسب و کار آشنا میکنیم. شاید در ابتدا به دلیل گنگ بودن مفاهیم، فکر کنید که با موضوعی پیچیده و دشوار روبرو هستید. اما پس از پایان این مقاله متوجه میشوید که اشتباه فکر کردید.
آیا میدونستید یکی از مهمترین اصولی که به شما در جذب مخاطب جدید کمک میکند، داشتن یک وبسایت قوی است و شما برای داشتن یک وبسایت قوی نیازمند داشتن سئو قوی میباشید. شما برای داشتن یک اتوماسیون بازاریابی هوشمند نیازمند مشتریان با کیفیت و همچنین راههای ارتباطی نوین هستید. شما میتوانید با استفاده از دوره آموزشی آموزش سئو خودتون تبدیل به یک متخصص سئو بشوید و همچنین به شما به عنوان یک صاحب کسب و کار یک دید بسیار عالی و جوامع برای استخدام متخصص سئو میدهد.
اتوماسیون بازاریابی ( Marketing Automation ) چیست؟
اگر بخواهیم به صورت خلاصه و عمومی تعریفی از اتوماسیون بازایابی به شما ارائه دهیم، یکی از ابزارهای مدریت ارتباط با مشتری ( CRM ) است که با استفاده از تحلیل داده و ابزارهای پیام رسان « ایمیل، وبسایت، پیامرسانهای آنلاین، شبکه های اجتماعی و… » به شما امکان برقراری ارتباط شخصی سازی شده با مشتریان را میدهد. شما با استفاده از اتوماسیون بازاریابی، بواسطه تحلیل بازخوردهای مشتریان خود ازطریق راههای ارتباطی متفاوتی که با شما دارد. برای او پیامهای شخصی سازی شدهای ارسال میکنید. هدف شما از ارسال این پیامها حفظ ارتباط با مشتری است و از طرفی مشتریان خود را ترغیب به خرید مجدد میکنید.
شما بواسطه این روش مزایای بسیاری بدست میآورید که به صورت مفصل در ادامه راجب آن صحبت خواهیم کرد. اما اگر بخواهیم مهمترین مزیت این روش را به شما یادآور شویم. مهمترین مزیت این روش این است که احتمال موفقیت شما را برای حفظ مشتری به صورت قابل توجهای افزایش میدهد. شما در این روش از طریق ربات های خودکار ایجاد ارتباط با مشتری میتوانید کمپینهای تبلیغاتی خود را هوشمند کنید و از طرفی به گسترش آن نیز به صورت قابل توجهای کمک خواهید کرد. شما کمپین تبلیغاتی خود را به صورت هدفمند ترین حالت ممکن رشد خواهید داد.
یکی دیگر از مزایای اتوماسیون بازاریابی در این است که شما تولید محتوا و بارگذاری محتوا در شبکههای اجتماعی را نیز میتوانید به صورت خودکار انجام دهید. همانطور که میدانید این دست از فعالیتها برای متخصصین بازاریابی به عنوان فعالیتهای پست شناخته میشود. این موضوع به دلیل صرف مدت زمان طولانی برای این امور است. در صورتی که متخصصین بازاریابی باید از زمان خود برای طراحی استراتژیهای بازاریابی استفاده کنند. در نتیجه میتوان گفت شما بواسطه اتوماسیون بازاریابی در زمان نیروی متخصص خود نیز صرفه جویی قابل توجهای داشتهاید. امروزه برخی از متخصصین حوزه بازاریابی نوین یا دیجیتال مارکتینگ زمانی که از اتوماسیون بازاریابی نام میبرند، آن را به عنوان بهینه ساز نرخ تبدیل (تبدیل بازدید کننده به خریدار) معرفی میکنند. البته این موضوع به استراتژی شما در استفاده از این ابزار مهم و کاربردی بستگی دارد.
یکی از مهمترین مواردی که شما در استفاده از این ابزار باید توجه داشته باشید خلاقیت استفاده شما است. با توجه به دو رکن اصلی این روش که هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ است بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که شما باید استراتژی استفاده خود را مبنی بر مزیت رقابتی خود بنا کنید. با توجه به این که اتوماسیون بازاریابی یکی از ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری است، به شما توصیه میکنم به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و از مقاله CRM چیست؟ استفاده کنید و اطلاعات خود را در این زمینه به روز نگه دارید.
سه دسته اصلی اتوماسیون بازاریابی
هوش بازاریابی ( marketing intelligence )
در این روش بواسطه هوش مصنوعی ردپای رفتار مشتریان آنلاین مورد بررسی قرار میگیرد. شما به واسطه این روش میتوانید عوامل تاثیر گذار در تصمیم گیری مشتری را درک و شناسایی کنید. شما برای برگذاری کمپینهای تبلیغاتی و یا تعین سیاستهای کلی فروش خود میتوانید با استفاده از این دیتای مهم، رویکرد خود را مشخص کنید و به بازدهی بالا و مناسب دست پیدا کنید.
الگوی رفتار مشتریان در صورتی که به درستی درک شود میتواند باعث افزایش نرخ تبدیل شما و افزایش بازدهی خدمات شما و از طرفی صرفه جویی در منابع شما شود. این عامل کلیدی باید از زوایایی مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.
گسترش کسب و کار ( business development )
در این روش تمرکز ما بر این است که مشتریان را ابتدای هرم فروش به انتهای هرم فروش منتقل کنیم « فرآیند تبدیل بازدید کننده به مشتری وفادار ». برای دستیابی به این موضوع سعی میکنیم با بهینه سازی موتورهای جستجو، بازاریابی محتوا، تغیر رویکرد فعالیت در شبکه های اجتماعی و استفاده از روشهای ارتباط با مشتری مانند ایملیل مارکتینگ و یا ارسال پیام کوتاه به اهداف و علایق مشتریان دست پیدا کنیم. شما باید در این مرحله از استراتژیستهای کسب و کار استفاده کنید و رویکردهای بازاریابی خود را مبتنی بر اتوماسیون بازاریابی بنا کنید و بواسطه این کار گسترش کسب و کار شما با هزینه کمتر،سرعت و دقت بالاتر انجام میشود.
اتوماسیون در جریان ( workflow automation )
شما بواسطه این بخش از اتوماسیون بازاریابی، فرآیندهای داخلی سازمان مانند بودجه بندی، جدول زمانبندی بازاریابی، مدیریت کارهای دیجیتال و تمامی بخش های پیچیده بازاریابی را بواسطه این روش به بهترین نحو ممکن مدیریت میکنید.
شما در این روش بواسطه اتوماسیون بازاریابی، جریانهای فعال بازاریابی در شرکت را شناسایی، بهینه و مدیریت میکنید. برای درک بهتر این بخش در قسمتهای بعدی به نرمافزارهای کاربردی این بخش اشاره میکنیم و شما را به صورت کاربردی با این بخش آشنا میکنیم.
علت نیاز ما اتوماسیون بازاریابی چیست؟
شما برای درک علت نیاز ما به اتوماسیون بازاریابی نیاز دارید تا مزایای استفاد از این ابزار کاربردی را درک کنید و همچنین نیازهای کسب و کار خود را نیز تحلیل و بررسی کنید. شما با درک این دو عامل کلیدی و ترکیب این دو با یک دیگر میتوانید کسب و کار خود را متحول میکنید. از مهمترین علل نیاز ما به اتوماسیون بازاریابی در این است که مردم محتوای شخصی سازی شده را نسبت به محتوای عمومی بیشتر دوست دارند و به آن بهتر واکنش نشان میدهند. یکی از روشهای مرسوم بازاریابی در ایران بازاریابی پیامکی است.
بر اساس بررسیهای صورت گرفته اگر پیامهای ارسالی شما دارای محتوا شخصی سازی شده باشند به طور میانگین بازخورد آن ها تا 6 برابر بیشتر از حالت معمول است. شما به عنوان یک متخصص بازاریابی زمانی که قرار است 10000 پیامک تبلیغاتی ارسال کنید، اصلا نمیتوانید تمامی این 10000 پیامک را شخصی سازی کنید. یک سیستم اتوماسیون بازاریابی قوی این کار را به صورت هوشمند در کوتاهترین زمان ممکن با بالاترین بازخورد انجام میدهد. حال به علت نیاز ما به اتوماسیون بازاریابی بهتر پی بردید. اگر شما به سیستم بازاریابی پیامکی علاقه مند هستید میتوانید به مقاله « راهنمای جامع بازاریابی پیامکی ( SMS Marketing ) » دربخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید.
یکی دیگر از دلایل ما برای استفاده از بازاریابی پیامکی این است که علاوه بر ارسال پیامهای یادآوری و تبلیغایتی امکان امتیاز دهی به مشتریان را نیز دارد. شما بواسطه این ابزار میتوانید بفهمید مشتریان شما در کدام مرحله از مراحل نرخ تبدیل قرار دارد و برای او اقدام به طراحی پلنهای تبلیغاتی و خدماتی کنید.
از مهمترین علل نیاز ما به اتوماسیون بازاریابی ایجاد ارتباط بلند مدت با مشتری است. این موضوع میتوانید به صورت جدی در فروش شما تحول ایجاد کند. در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم که از مهم ترین خواص این ابزار کمک به بهینه سازی نرخ تبدیل است. اتوماسیون بازاریابی با توجه استراتژی استفاده شما میتواند تا 53% نرخ تبدیل شما را رشد دهد و این موضوع میتواند بازده سالانه شما را تا 3.1% رشد دهد و این موضوع میتواند شما را نسبت به رقبا شما ممتاز کند. این موضوع میتواند تغیرات شگرفی در کسب و کار شما به وجود بیاورد.
همچنین شما بواسطه اتوماسیون بازاریابی میتوایند چرخه زمانی نرخ تبدیل خود را تا 72% کوتاهتر کنید. این عدد در کسب کارهایی که نرخ تبدیل کندی (به لحاظ زمانی) دارند میتواند مانند یک کاتالیوزر عمل کند. همانطور که میدانید یکی از مهمترین عوامل پایداری در استفاده از ابزار بازاریابی نوین داشتن امینت شبکه قوی میباشد. این موضوع میتواند به صورت قابل توجهای به پایداری اطلاعات شما کمک کند.
از این رو ما در مجموعه برترآموز دوره آموزشی آموزش امنیت شبکه را تهیه کردهایم. شما چه به عنوان یک فرد جویای کار و چه به عنوان یک صاحب کسب و کار به جهت استخدام نیروی متخصص میتوانید از این دوره استفاده کنید.
برترین و کاربردیترین نرم افزارهای اتوماسیون بازاریابی
همانطور که میدانید نرم افزارهای اتوماسیون بازاریابی زیادی در بازار وجود دارد، ما در این بخش قصد داریم به معرفی کاربردیترین و محبوب ترین نرم افزارهای اتوماسیون بازاریابی بپردازیم. همچنین ما نرم افزارهایی را به شما معرفی میکنیم که رابط کاربری ساده تری داشته باشد. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.
Hub Spot Marketing automation
زمانی که صحبت از اتوماسیون بازاریابی میشود کمتر کسی را پیدا میکنید که با نرم افزار هاب اسپات اشنایی نداشته باشد. این نرم افزار از کاربردیترین و محبوبترین نرمافزارهای اتوماسیون بازاریابی میباشد. این نرم افزار دارای ویژگیهای منحصر به فردی میباشد که او را از دیگران متمایز میسازد. نرم افزار هات اسپات علاوه بر این که یک نرم افزار اتوماسیون بازاریابی است به شما خدمات مدیریت ارتباط با مشتریان یا همان CRM را نیز ارائه میدهد.
با توجه به جامع بودن خدمات این نرم افزار، گردآوری اطلاعات شما به صورت یکپارچه انجام میشود که این موضوع برای شرکتها و کمپانیهای بزرگ خرده فروشی از اهمیت بالایی برخوردار است. رابط کاربری مناسب و فضای ساده نرم افزار نیز از دیگر ویژگیهای قابل اشاره این نرم افزار است. با این وجود شما میتوانید از خدمات HobSpot academey نیز برای کارکردن بهتر با این نرم افزار و درک بهتر خدمات نرم افزار استفاه کنید. این نرم افزار برای شرکتهای متوسط و بزرگ به سبب ویژگیهای خاصی که دارد مناسب تر است. اما شما برای هر کسب و کاری میتوانید از آن استفاده کنید.
Onetraport
این نرم افزار برای شرکت های کوچک و متوسط میتواند مانند یک دستیار فعال و باهوش عمل کند. معمولا در شرکتهای کوچک متوسط به جهت گسترش کسب و کار از کمپینهای تبلیغاتی زیاد استفاده میشود.
این شرکت با قابلیت گزارش دهی قوی و تحلیل پذیر به بررسی نتایج شما کمک شایانی کند. این نرم افزار دارای خدمات و امکانات قابل توجهای می باشد اما از مهمترین آنها میتوان به ایمیل مارکتینگ، صفحات فرود، گزارش دهی قوی و تجارت الکترونیک اشاره کرد. در صورتی که شما در ابتدای راه اندازی خدمات مدیریت فروش خود هستید و باشگاه مشتریان شما از بلوغ بالایی برخودار نیست، این نرم افزار برای تعین ساختار توسعه به شما کمک کند.
SendinBlue : SendinBlue
این نرم افزار از آن دست نرم افزارهایی است که مراحل بلوغ و نوآوری خود را به صورت پله پله و عملی طی کرد. چرا که این نرم افزار در ابتدا بر اساس فعالیت در یک آژانس تبلیغاتی خصوصی با خدماتی ساده طراحی و ارائه شده بود. بعدها به موج نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ پیوست و توانست به نتایج قابل توجه ای دست پیدا کند. سپس بعد از آن تکمیل تر شد و با بهینه سازی بیشتر توانست به یکی از محبوبترین نرم افزارهای اتوماسیون بازاریابی با خدمت ویژه تبدیل شود .
از مهمترین مزایای این نرم افزار میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- سیستم گزارش دهی متنوع
- رتبه دهی به مشتریان
- داشتن برخی از فعالیتهای پایه اتوماسون بازاریابی
- پشتیبانی تلفنی
- امکان برگزاری کمپینهای پیامکی
- ارسال ایمیلهای شخصی سازی شده تا 300 عدد در روز
چطور با اتوماسیون بازاریابی کسب و کار خود را متحول کنیم
نقشه سفر مشتریان را رسم کنید
شما برای اینکه بتوانید به بهترین نحو ممکن از اتوماسیون بازاریابی استفاده کنید نیاز دارید تا نقشه سفر مشتریان را به صورت کامل ترسیم کنید. شما باید مسیر مشتریان در بیزینس خود را به صورت واضح و شفاف با تمامی نقاط قوت و ضعف بدانید. شما برای این کار باید از اولین لحظهای که مشتری با شما ارتباط برقرار میکند، از شما خرید میکند، محصول را دریافت میکند، محصول را استفاده میکند ، پس از استفاده محصول و زمانی مشتری تمایل پیدا میکند که خرید مجدد داشته باشد مسیر را بدانید.
شما باید تمام حالات مختلف را مورد بررسی قرار دهید و در قسمتهایی که لازم به ورود اتوماسیون بازاریابی بود، شما آن را تعریف کرده باشید. شما باید بدانید چه زمانی قرار است اتوماسیون بازاریابی شما به جمع آوری اطلاعات مشغول باشد. چه زمانی باید به اکشن داشته باشد. شما با رسم صحیح تمامی مراحل میتوانید به درستی برای تعریف استراتژی خود انرژی و زمان صرف کنید. در هیچ یک از مراحلی که مشتری با شما ارتباط دارد نباید احساس سردگمی و یا ناراحتی داشته باشد. به عبارت دیگر در هیچ مرحلهای مشتری نباید رها شود.
قیف فروش را مشخص کنید
یکی از مباحث پایه ای و بنیادی در فروش قیف فروش و که همان هرم فروش میباشد. قیف فروش به فرآیندی میگویند که در آن یک بازدید کنند به مشتری تبدیل میشود و از شما خرید انجام میدهد. اتوماسیون بازاریابی به شما کمک میکند که افرادی که به قیف فروش میرسند به مرحله آخر برسند و خرید خود را انجام دهند. هر مشتری برای اینکه به آخر قیف فروش برسد باید این 4 مرحله را طی کند. البته برای شناخت و آشنایی بهتر با قیف فروش بهتر است به مقاله قیف فروش چیست مراجعه نمایید.
آگاهی : این مرحله به منزله ورودی قیف است. کسانی که در این مرحله هستند از وجود شما آگاه شده اند ولی تصیمی برای استفاده از کالا و خدمات شما ندارند.
علاقهمندی: در این بخش معمولا افراد علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد شما و محصول شما میشوند. مهم ترین مرحله در قیف فروش همین مرحله است شما در این مرحله میتوانید کار شخص را برای مرحله بعد آسان تر کنید.
تصمیم گیری: در این مرحله شخص به در مورد خرید محصول شما در حال تصمیم گیری و جمع آوری اطلاعات بیشتر است.
خرید ( اقدام ) : این آخرین مرحله قیف فروش است و در آن کاربر خرید خود را از شما انجام میدهد. در این مرحله است که به لحاظ بازاریابی کاربر شما از بازدید کننده به مشتری تبدیل میشود.
مشتریان را دسته بندی کنید
مشتریانی که به مرحله آخر قیف فروش رسیدند در این مرحله باید دسته بندی شوند، شما این کار را بر اساس تمامی اطالاعاتی که در طول فرآیند خرید ازمشتری بدست آوردید انجام میدهید. سپس برنامه اتوماسیون بازاریابی خود را با کمک آنها طراحی کنید.
طبقه بندی کنید
شما در این مرحله باید اقداماتی که قرار است برای مشتریان دسته بندی شده خود بواسطه اتوماسیون بازاریابی انجام دهید طبقه بندی و طراحی کنید. در این مرحله شما باید زمان بندی و پلن زمانی بلند مدت خود را نیز تعریف کنید.
اقدامات اصلی را به اتوماسیون بسپارید
شما در این مرحله باید جریان اتوماسیون (workflow automation ) را طراحی کنید. منظور از این بخش این است که شما بر اساس نقشه قسمت اول تمام فعالیتها و اکشنهایی که قرار است اتوماسیون برای شما انجام دهد را مشخص میکنید. اقدامات این مرحله باید اقدامات کلیدی و مهم شما باشد.
اتوماسیون خود را بررسی کنید
شما در این مرحله باید به بهینه سازی و تجزیه و تحلیل اتوماسیون خود بپردازید. شما باید سعی کنید به طبیعی ترین و سریعترین شکل ممکن حرکات و اقدامات اتوماسیون خود را طراحی برنامه ریزی کنید. این مرحله بهتر است همراه با مشاوره متخصصین این حوزه باشد تا شما به بهترین نتیجه دست پیدا کنید.
سخن پایانی
ما در این مقاله شما را با یکی از مهمترین و کاربردیترین ابزارهای بازاریابی نوین آشنا کردیم. شما برای رسیدن به بهترین بازخورد باید تمامی این موارد را با تکرار و آزمودن به بهینه ترین حالت ممکن برسانید. به یاد داشته باشید امروزه فروش امری پیچیده و هوشمند است. شما باید با تکنولوژی رشد کنید و سیستم فروش خود را به روز نگه دارید تا به بیشترین و مناسب ترین بازدهی دست پیدا کنید.
نویسنده : جواد فرازمند