امروزه تقریبا تمامی افراد برای تاسیس یک کسب و کار به سراغ کسب و کارهای اینترنتی و دیجیتالی میروند. خوب با این روند ما تعداد زیادی کسب و کار داریم که در فضای اینترنت مشغول به فعالیت هستند. آیا تمامی این کسب و کارها موفق هستند و به درآمد میرسند؟ آیا تمامی این افراد توانایی اداره یک کسب و کار اینترنتی را دارند و میتوانند موفق عمل کنند؟ طبیعتا خیر ! همه افراد نمیتوانند در فضای اینترنت موفقیت کسب و کاری داشته باشند درست مانند زمانی است که همه افراد نمیتوانند مدیریت یک کسب و کار و یا یک فروشگاه را بر عهده بگیرند. خوب این موضوع به این بر میگردد که شما اول باید تمامی جتبهها را بررسی و سپس در خودتان این ویژگیها را پیدا کنید. پس ما میخواهیم به این موضوع رسیدگی کنیم که در ابتدا بررسی کنیم آیا کسب و کار اینترنتی به درد ما میخورد یا خیر و سپس به تاسیس یک کسب و کار در فضای دیجیتالی بپردازیم!
آیا کسب و کارهای اینترنتی برای من مناسب است؟ پرسشی مهم که قصد داریم به خوبی تمامی جوانب آن را بررسی نماییم.
روزانه و در هر ساعتی افراد زیادی هستند که از ما برای تاسیس یک کسب و کار اینترنتی مشورت میخواهند و رویای همه این است که به یک ابر قدرت اینترنتی تبدیل شوند.
سوالی که از این افراد میپرسیم این است که اصلا توانایی اداره یک کسب و کار اینترنتی را دارند؟
خوب طبیعتا افراد زیادی در همین مرحله به این سوال میخندند و برای آنها کسب و کار اینترنتی یک شغل بدون چالش و پول ساز است.
قطعا از فضای اینترنت درآمد خوبی را کسب خواهید کرد اما این زمانی اتفاق میافتد که توانایی مناسب آن را داشته باشید.
آنچه که شما در این مقاله میآموزید:
- توانایی شغلی چیست؟
- در چه محیطی میتوانیم کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی نماییم؟
- آیا کسب و کارهای اینترنتی برای من مناسب است؟
توانایی شغلی چیست؟
خوب مسلم است که هر کسی را بهره کاری ساختند و همانطور که شما در درس باید به سراغ علاقه و توانایی خود بروید در مورد شغل هم همین موضوع صادق است.
شما علاوه بر علاقه باید توانایی انجام دادن آن کار را در نظر بگیرید.
درست است که علاقه فاکتور بسیار مهمی است ولی تا زمانی که توانایی وجود نداشته باشد شما نمیتوانید به موفقیت برسید.
در یک کسب و کار اگر مدام شکست بخورید حتی ممکن است علاقه خود را نیز از دست بدهید.
برای مثال من خیلی به موضوع سئو و گوگل علاقه مندم و دوست دارم در این زمینه فعالیت خوبی داشته باشم. پس مرحله و فاکتور مهم یعنی علاقه در من وجود داره ، حالا فهمیدم که علاقه خالی کافی نیست چون من میخوام تو این زمینه کار کنم پس قطعا آموزش و دانش هم نیاز دارم. حالا به سراغ آموزش سئو و آموزشهای لازم و کافی موتور جست و جوی گول میروم پس از آموزش حالا باید توانایی خودمو تست کنم. با تمرین و تکرار باید متوجه بشوم که آیا میتوانم در این زمینه خوب فعالیت کنم یا خیر؟ اگر پکیج علاقه ، آموزش و توانایی در من به خوبی شکل گرفته باشد ، قطعا میتوانم در این زمینه به خوبی عمل کنم!
این موضوع را به خوبی میتوانید برای تک به تک علاقههایی که دارید بسط بدهید. در این مقاله میخواهیم راجع به علاقه شما به کسب و کار اینترنتی صحبت نماییم. همراه ما باشید.
در چه محیطی میتوانیم کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی نماییم؟
پس از اینکه فضای اینترنت را برای کسب و کار خود انتخاب کردید باید به دنبال فضایی برای فعالیت آن بگردید.
می توانید در شبکههای اجتماعی و در فضای موتور جست و جوی گوگل فعالیت داشته باشید.
فضای مجازی معمولا اولین قدم کسب و کارهای اینترنتی میباشد زیرا این فضا رایگان و جامعه هدف در آن زیاد است. میتوانید از محیط اینستاگرام شروع کرده و سپس به دنبال یوتیوب و سایر شبکهها بروید. در قسمت آمورش اینستاگرام به خوبی راجع به فعالیت این موضوع صحبت کردهایم.
برخی دیگر هستند که با طراحی سایت فضای گوگل را برای کسب و کار خود انتخاب میکنند که شرکت در این فضا نیازمند هزینههای اولیه مانند هاست و دامنه میباشد به شرطی که طراحی سایت اولیه را خودتان بلد باشید و با یک وب سایت ساده وردپرسی به توسعه کسب و کارتان بپردازید. در آموزش وردپرس به خوبی راه اندازی را به شما توضیح دادهایم.
آیا کسب و کارهای اینترنتی برای من مناسب است؟
قبل از راه اندازی و تاسیس هر کسب و کار اینترنتی باید حتما این سوال را از خودتان پرسیده و عوامل مهم را در خودتان بررسی نمایید. اگر پاسخ شما به تمامی عوامل مثبت بود شما میتوانید به خوبی یک کسب و کار اینترنتی را هدایت نمایید اما اگر توانایی شما در این زمینه کافی نبود قبل از تاسیس کسب و کار اینترنتی باید به بررسی و ایجاد این تواناییها در خودتان بپردازید تا بتوانید در این زمینه موفق عمل کنید.
قبل از هرچیز این نکته را به خاطر بسپارید که شما استعداد و تواناییهای زیادی دارید که با شناسایی آنها میتوانید به خوبی عمل نمایید.
1. هدفتان را از کسب و کار اینترنتی مشخص نمایید!
مهمترین نکته که شما باید در هر کسب و کاری چه اینترنتی و چه به صورت سنتی مشخص نمایید این است که بدانید هدفتان در طول مسیر چیست؟ اگر هدفتان به خوبی مشخص باشد و بدانید که در هر مرحله باید چه قدمی بردارید خوب قاعدتا شما با دید بهتری میتوانید فعالیتهای خود را انجام بدهید.
اغلب افراد در این مرحله اهداف مختلفی دارند که باید تمامی این اهداف را کتبا در یک برگه نوشته و نسبت به فعالیت در راستای آن اقدام نمایند.
اگر اهداف خود را به صورت کتبی بنویسید تاثیر گذاری بیشتری را خواهید داشت.
برای مثال هدف شما این است که در مدت زمانی N سال به تولید انبوه محصولات خود برسید.
مرحله مشخص کردن هدف در تمامی کسب و کارها مرحله مشترکی است.
2. چرا میخواهید به سراغ کسب و کار اینترنتی بیایید؟
خوب رسیدیم به اصل ماجرا!
چرا اصلا کسب و کار اینترنتی ؟ برای چی یک مغازه اجاره نمیکنید؟ یا اصلا کارمند یک شرکت خصوصی نمیشوید؟
خوب در این قسمت باید برای خودتون مشخص کنید برای چی به سراغ کسب و کارهای اینترنتی آمدهاید؟
این قسمن نیازمند دلایل واضح شما خواهد بود.
نمونهای از این دلایل را در این قسمت با هم بررسی میکنیم.
آیا سرمایه کافی برای رهن و اجاره مغازه را ندارید؟ یا مثلا دیگر نمیخواهید برای کسی کار کنید و دوست دارید کارفرما خود باشید؟ آیا ساعات کاری منعطف را برای خود انتخاب میکنید؟
3. ایده کسب و کار اینترنتی خود را پیدا نمایید!
نمیشود قبل از اینکه کسب و کاری را تاسیس نمایید ایدهای برای آن نداشته باشید. علاقه داشتن به راه اندازی کسب و کار اینترنتی مهم است اما باید بتوانید ایده خوبی نیز برای آن داشته باشید.
افراد در این مرحله به دو دسته تقسیم میشوند:
دسته اول هنوز هیچ ایده خاصی برای کسب و کار اینترنتی خود ندارند و حتی نمیدانند که باید در چه حیطهای فعالیت کنند.
دسته دوم افرادی هستند که ایدههای زیادی برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی دارند و در این مرحله تنها نیاز دارند تا ایدههای خود را بررسی و سپس مهمترین و بهترین آن را انتخاب نمایند.
بدون گذشت از این مرحله نمیتوانید قدمهای مهمی برای کسب و کار اینترنتی خود بردارید پس حتما به سراغ انتخاب یک ایده خوب بروید. در این مسیر میتوانید با سرچ در گوگل و یوتیوب دید خوبی را کسب نمایید.
4. از تجربیات و مهارتهای خود لیست تهیه نمایید!
حالا که به این مرحله رسیدیم نیاز داریم تا دربارهی مهارت و تجربیات خود آگاهی داشته باشید. شما با استفاده از تجربیات خود میتوانید گامهای محکمتری در مسیر کاری خود بردارید.
برای مثال قصد دارید تا یک فروشگاه اینترنتی فروش لباس را تاسیس نمایید و همچنین در گذشته در زمینه فروشندگی لباس نیز فعالیت داشتهاید خوب طبیعتا از تجربه خود میتوانید به خوبی استفاده کرده و در فروشگاه اینترنتی خود پیاده سازی نمایید.
میتوانید تجربیات دنیای واقعی خود را وارد دنیای مجازی نمایید تا بتوانید از آنها استفاده نمایید.
با تجربیات و مهارتهای خود رو راست باشید نیاز نیست در این زمینه بزرگنمایی کنید شما کارفرمای خودتان هستید بنابراین باید مواردی که صد در صد روی آن اشراف دارید را انتخاب و استفاده نمایید
5. آیا ذهن شما پذیرای یادیگیری است؟
خوب پر واضح است که در دنیای اینترنت در حال فعالیت هستید و دقیقا فضایی را انتخاب کردید که دائما در حال بروزرسانی است ، خوب این فضا مدام در حال پیشرفت و آپدیت شدن است و شما رقبایی دارید که در این زمینه به خوبی فعالیت میکنند پس باید در لحظه همگام با این آپدیتها پیش بروید و پذیرای یادگیری باشد.
هر روز و هر لحظه ممکن است نکات جدیدی در کسب و کار اینترنتی برای شما تازه به نظر برسد که باید خودتان را با آن وقف داده و از پس آن بر بیایید.
پس اگر دوست ندارید هر لحظه با چالشهای جدید روبرو بشوید این فضا برای شما مناسب نخواهد بود و با کوچکترین تغییری کسب و کار شما نابود خواهد شد.
جدا از این موارد برخی از مواقع نیاز است تا دانشی را یاد بگیرید تا بتوانید جامعه هدف بیشتری را جذب نمایید.
6. آیا با جامعه هدف خود آشنایی دارید؟
این سوال را اگر از کارمند یک شرکت بپرسیم شاید سوالی غیر منطقی به نظر برسد ولی شما به عنوان شخصی که کسب و کار اینترنتی دارد و به طور مستقیم با مشتریان در ارتباط است باید جامعه هدف خود را به خوبی بشناسید.
شناسایی بهتر جامعه هدف مساوی است با فروش بیشتر و بهتر کسب و کار شما !
مهم نیست در چه حوزهای کار میکنید مهم این است که جامعه هدف حوزه خود را به خوبی بشناسید. شناسایی جامعه هدف این امکان را برای شما فراهم میکند تا برحسب توانایی و سلیقه افراد بتوانید تولید محتوا کرده و در نهایت به فروش برسید.
7. چه قدر زمان خالی در طول روز دارید؟
در زندگی کارمندی شما یک زمان مشخص برای کار کردن دارید و خارج از آن زمان میتوانید به زندگی عادی خود برسید ولی در دنیای کسب و کار آنلاین این موضوع صادق نیست و تقریبا شما باید توانید یک بازه زمان زیادی را در طول روز به کار خود اختصاص بدهید. اگر در ابتدای شروع کار هستید خوب طبیعتا کار شما نیازمند تایم بیشتری است. هرچه کسب و کار شما رونق پیدا کند میتوانید با مدیریت زمان آن را بهتر و بیشتر اداره کنید.
ممکن است نیاز باشد تا یک شبانه روز به کار خود اختصاص بدهید و یا حتی از تفریحات مانند باشگاه ، استخر و سینما بزنید تا روی کار خود متمرکز باشید بنابراین حتما خودتان را برای چنین مواقعی آماده کنید.
نمیخوام برای ایجاد کسب و کار اینترنتی بهتون ترس وارد کنم اما لازمه یک کسب و کار اینترنتی این است که تایم منعطف برای خود داشته باشید.
8. آیا ریسک پذیر هستید؟
زمانی که شما کارفرمای خودتان هستید باید بررسی کنید که آیا ریسک پذیر هستید؟ در صورت وجود مشکلات آیا میتوانید آن را کنترل کنید؟ گاهی اوقات نیاز است تا شما مواردی را انتخاب کنید که در نهایت برای شما ریسک به همراه داشته باشد.
گاهی اوقات شما سرمایه زیادی برای یک کسب و کار اینترنتی قرار میدهید اما به علت دانش ناکافی شما و یا بازار نامناسب شما شکست میخورید و سرمایه شما کاهش پیدا میکند ، آیا توانایی تحمل و مدیریت بحران این ریسکها را دارید یا خیر؟
9. آیا تحمل شکست خوردن دارید؟
مهمترین نکته این است که آیا شما تحمل شکست خوردن دارید؟ ممکن است که کسب و کار شما به هر دلیلی منجر به موفقیت نشود و برای شما شکست به همراه داشته باشد شما باید توانایی تحمل این شکست را داشته باشید و بتوانید به خوبی آن را کنترل نمایید.
البته که هر شکست شما در کسب و کارها منجر به یک تجربه و توانایی میشود اما اگر توانایی تحمل آن را نداشته باشید نمیتوانید به خوبی از پس آن بر بیایید ، بنابراین حتما این سوال را از خود بپرسید.
شاید شکست را از خود دور بدانید اما حتما این احتمال را برای کسب و کار خود بدهید و آن را از خود دور ندانید.
سخن آخر:
سعی کردهایم به طور کامل راجع به موضوع آیا کسب و کارهای اینترنتی برای من مناسب است؟ صحبت کرده و نکات کاربردی را به شما معرفی نماییم. سعی کنید تمامی پرسشهای بالا را از خود بپرسید و حتما آنها را بررسی نمایید. اگر به هر جواب هر کدام از پرسشها شک دارید قبل از ایجاد کسب و کار اینترنتی به خوبی آن را بررسی نمایید.
این نکته را در نظر بگیرید که کسب و کارهای زیادی وجود دارند و از فضای اینترنت درآمد خوبی هم کسب میکنند اگر توانایی هندل کردن آن را دارید حتما در این فضا فعالیت نمایید. قدمهای آهسته و پیوسته بردارید و همواره به دنبال یادگیری باشید تا بتوانید به خوبی عمل نمایید.
نویسنده : تارا محمدزاده
تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.