سئو سایت پوشاک برخلاف دیگر سایت های فروشگاهی استراتژی ویژه خود را دارد.
با مطالعه این مقاله از آخرین و مهمترین نکات سئو سایت پوشاک مطلع خواهید شد.
درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار مهم کاربردی در حوزه آموزش سئو. در این مقاله قصد داریم نکاتی را بررسی کنیم که برای یک سایت پوشاک مهم و حیاتی میباشد. از طرفی بررسی و انجام این نکات در شبکههای اجتماعی نیز به افزایش فروش شما کمک خواهد کرد. در بخشهای بعدی این نکات را به صورت ویژه مورد بررسی قرارمی دهیم. قبل از شروع این پست آموزشی لازم است به این نکته اشاره کنیم که محوریت ما سایت فروشگاه با تنوع کالای بالا میباشد. در صورتی که قصد راه اندازی یک سایت مزون دوز دارید و تنوع محصولات شما نیز کم است، شاید استراتژی متفاوتی نیاز باشد که در پست آموزشی بعدی خود آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
سئو چیست؟
زمانی که شما به تعاریف عمومی سئو نگاه میکنید، هدف از سئو شخصی سازی یک سایت برای موتورهای جست و جو میباشد. اما تعریف اصلی سئو در حال حاضر شخصی سازی یک سایت برای موتورهای جست و جو و دنبال کنندگان آن میباشد. در این بخش به سئو تکنیکال و همچنین مباحث مربوط به آن کاری نخواهیم داشت، بلکه هدف اصلی و تمرکز ما روی سئو داخلی یک سایت خواهد بود. هدف ما شخصی سازی یک سایت به نحویست که مخاطب شما احساس راحتی بسیار زیادی با سایت داشته باشد. به همین دلیل است که سئو سایت پوشاک را با سئو یک سایت عکاسی کاملا مجزا تعریف خواهیم کرد.
به این موضوع توجه نمایید که سایت فروشگاهی صرفا خرید بک لینک و تبلیغات نمیباشد، بلکه تحلیل آن نیز مهم است. اگر امروزه ما با یک تکنیک سئو فروش خود را افزایش دادیم، آیا با تکرار آن مجدد این شانس را خواهیم داشت. برخی از سئو کاران با انجام تغییرات کلی روی یک سایت سعی در بهبود شرایط آن دارند، در صورتی که تغییرات سئو باید به آرامی و در طول زمان انجام شود. نکاتی که در این مقاله برای سئو سایت پوشاک مطرح خواهد شد، بهتر است که به صورت بلند مدت و با در نظر گرفتن نتیجه آن انجام شود.
مهمترین قوانین سئو سایت پوشاک چیست؟
زمانی که به دنبال بررسی قوانین سئو سایت پوشاک میباشید، بسیار مهم است که سایت خود را از منظر مخاطب نیز مورد بررسی قرار دهید. در این صورت میتوانید بازدهی خود را دو چندان کنید. شاید به نظر شما یک طراحی خاص مناسب باشد و بر اساس آخرین آموزش وردپرس که تهیه کردهاید، بهترین انتخاب همین است. اما مخاطب شما آن را قبول ندارد و به همین علت نیز میتواند به صورت جدی به سئو سایت پوشاک آسیب بزند. با این شرایط بهتر است که این موضوعات را از منظر یک فرد بی طرف مورد بررسی قرار دهید.
1. طراحی سایت متفاوت
اولین و مهمترین موضوعی که شما به عنوان یک سئوکار خبره باید به آن توجه نمایید، طراحی سایت بر اساس نیاز مخاطب میباشد. شاید برای شروع هزینه کافی ندارید و قصد استفاده از یک قالب وردپرسی آماده دارید که این موضوع هیچ اشکالی ندارد. اما نکته بسیار مهم آن در این است که شخصی سازی خود را دو چندان نمایید. شما میتوانید از کمک یک برنامه نویس استفاده نموده و با آن سایت خود را شخصی سازی کنید. به هر میزان که شما در این بخش سرمایه گذاری انجام دهید، خروجی سایت شما نیز چندان خواهد شد.
زمانی که مخاطب با سایت شما ارتباط مناسبی برقرار نکند، نمیتواند تمامی محصولات مورد نیاز خود را مورد بررسی قرار دهد. به همین دلیل شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید و با یک استراتژی مناسب و بهره مندی از نظرات یک تخصص UI /UX تغییرات لازم را لحاظ کنید. در این صورت مخاطبین شما برای استفاده از سایت هیچ چالشی نخواهند داشت و نظر آن ها نیز در مورد سایت قطعا مثبت خواهد بود. در صورتی که به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد پست آموزشی میباشید، میتوانید از اطلاعات بسیار جذاب و کاربردی مقاله « تاثیر UI UX بر فروش سایت چیست؟ » استفاده نمایید.
2. محتوای مخاطب پسند و جذاب
متاسفانه در سئو سایت پوشاک به محتوای محصولات، دسته بندی و گاها وبلاگ توجه کافی نمیشود. نتیجه آن افزایش نرخ پرش و کاهش نرخ تبدیل سایت میباشد که این موضوع نیز به دلیل عدم سرمایه گذاری کارفرما در زمان مناسب است. دقت کنید که محتوا نویس هر حوزه معمولا یک دید انحصاری دارد و نمیتوان از هر شخصی برای این منظور کمک گرفت. نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید، این است که آشنایی محتوا نویس با سئو نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر یک شخص در حوزه تولید محتوا و کانتنت مارکتینگ مشغول است، قطعا میتواند دانش سئو خود را به نحوی سازماندهی کند که مقاله خوانا و جذاب باشد. برای این هدف نیز نظر کاربران و موتورهای جستجو را به صورت همزمان در نظر خواهد گرفت.
3. استفاده از پرسونای مخاطب
یکی از مهمترین نکاتی که امروزه در سئو سایت پوشاک معمولا جذاب و کاربردی است، بررسی مخاطبین یک سایت میباشد. زمانی که شما قصد فروش کت و شلوار به صورت آنلاین دارید با زمانی که شما قصد فروش لباس لش دخترونه دارید، قطعا محتوا و ادبیات کاملا متفاوتی به کار خواهید گرفت. از طرفی باید بررسی کنید که نیاز او چیست و بر اساس آن نیز محصول تهیه کرده و یا محتوا تولید کنید. به عنوان مثال اگر قرار است که برای هر دو سایت یک مقاله تحت عنوان لباس مناسب تولد معرفی نمایید. برای سایت اول باید ادبیات کاملا رسمی باشد و به اتیکت این گونه مراسم ها توجه شود. اما برای سایت دوم باید به تم تولد و همچنین شور و انرژی یک تولد اشاره شود.
شاید از نظر شما این موضوع از بدیهیات است. اما زمانی که یک نگاه به سایت های فعال در این حوزه داشته باشید، متوجه تفاوت ها خواهید شد. تفاوتهایی که بسیار زیاد است و هر یک میتواند برای شما چالش آفرین باشد. در بخشهای بعدی هر یک از آن ها را به صورت دقیق و جامع مورد بررسی قرار خواهیم داد. حتی پرسونای مخاطبین شما روی نوع تبلیغات و بستر تبلیغات نیز تاثیر فراوانی دارد و نمیتوان از یک فرمول و نظر واحد استفاده کرد.
4. بیان دقیق مشخصات و جزئیات
یکی از مهمترین نکاتی که باید در بررسی و پرزنت محصولات خود مورد توجه قرار دهید، مشخصات دقیق محصول است. اگر قرار است سایت خود را به نحوی شخصی سازی نمایید که جزئیات غیر قابل جستجو باشد، در این حوزه شکست خواهید خورد. در مرحله اول سئو سایت پوشاک معمولا هدف در این است که مخاطبین سایت را به نحوی سازماندهی کنید که به محصول شما توجه کنند. حال که به محصول شما توجه کردند برای متقاعد سازی آن ها نیز به جزئیات بیشتری نیازدارید. این جزئیات شاید از نظر شما ساده باشد، اما نظر افراد بسیار زیادی دلیل خرید کردن و نکردن یک محصول محسوب می شود.
به عنوان مثال زمانی که من نمیدانم این لباس سایز من است و یا خیر، چرا باید آن را خرید کنم. صرفا بیان سایز لباس به ما کمکی نخواهد کرد. چرا که سایز لباس تنها یک بخش ساده است و ما برای تصمیم گیری نیاز به اطلاعات بیشتری داریم. به عنوان مثال نحوه شست و شوی این لباس به چه صورت است. رنگ پارچه آن آیا ثابت است و یا در اثر شست و شوی زیاد و یا آفتاب سوختگی میتواند برای شما چالش برانگیز شود. برای درک بهتر این موضوع میتوانید سایت های خارجی رقیب خود را بررسی نمایید. در این صورت تفاوت نوع تولید محتوا و همچنین ساختار آن را به صورت کامل درک خواهید کرد.
5. ریسپانسیو بودن
اکثر سئوکاران به ریسپانسیو بودن یک سایت فروش پوشاک توجه دارند و صفحه اصلی آن را نیز به دقت بررسی میکنند که مشکلی نداشته باشد. اما زمانی که صفحه محصولات و یا صفحه دسته بندی هر یک از محصولات را مورد بررسی قرار میدهید، متوجه خواهید شد که کیفیت و همچنین قرارگیری پارامتر های آن به درستی انجام نشده است. در سئو سایت پوشاک باید واکنشگرا بودن یک سایت از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد. چرا که این موضوع برای افراد مختلف مهم است و میتواند نتیجه جذابی در پی داشته باشد. از طرفی اگر شما نتایج موجود در سرچ کنسول خود را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که بخش قابل توجهی از ورودی شما از طریق گوشی موبایل میباشد.
برای بررسی واکنشگرا بودن سایت خود میتوانید با یک گوشی موبایل بخشهای مختلف آن را بررسی کنید. از همه مهمتر بررسی خرید یک محصول را تا پایان امتحان کنید و ببیند که پرداخت به درستی ثبت شده است و یا خیر. متاسفانه افراد بسیار زیادی به این موضوع توجه ندارند و همین موضوع نیز موجب از دست رفتن بخشی از سبد فروش ان ها میشود. به عنوان مثال خرید مشتری کامل میشود، اما نمیتواند آدرس خود را به درستی وارد کند. حتی برخی از فروشگاههای بزرگ ایرانی نیز با چنین چالشی مواجه میشوند. دقت کنید که صرفا نظر یک برنامه نویس برای واکنشگرا بودن کافی نیست و لازم است که برخی از نکات توسط خود شما مورد بررسی قرار گیرد.
6. کوتاه کردن مسیر خرید
همانطور که در بخشهای قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم، سئو سایت پوشاک صرفا بهینه سازی موتورهای جستجو نخواهد بود. بلکه باید روی رابط کاربری سایت خود نیز فکر و برنامه ریزی داشته باشید. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در سایت های فروشگاهی پوشاک وجود دارد، کال تو اکشن های مناسب و نامناسب برای جذب مخاطب میباشد. گاها یک مشتری خوب قصد خرید دارد، اما شرایط به نحویست که نمیتواند، خرید خود را در کوتاهترین زمان ممکن به سرانجام برساند. به عنوان مثال این که بخواهید شماره مشتری را برای باشگاه مشتریان ثبت کنید و یا ایمیل او را برای مجله مد و پوشاک خود دریافت کنید، باید بعد از خرید و پرداخت وجه او باشد. در غیر این صورت ممکن است که نتیجه به دست آمده آنچنان جذاب نباشد.
7. عدم استفاده از تصاویر ژورنالی
امروزه کاربران فضای مجازی باهوش میباشند و اگر یک شخص بخواهد عکس محصولات خود را به صورت دقیق ثبت نکند، از این موضوع آگاه میشوند. زمانی که شما از عکسهای ژورنالی برای فروش محصولات خود استفاده میکنید، این موضوع به منزله کیفیت پایین محصولات شما است. در صورتی که واقعیت چیز دیگری میباشد وکیفیت محصولات شما بسیار بالا می باشد. سعی کنید که از یک مدل معمولی برای عکاس های خود استفاده نمایید. در صورتی که بتوانید از محصولات خود یک ویدیوی کوتاه و با کیفیت تهیه کرده و بارگذاری نمایید، جلب توجه نفر مقابل دو چندان خواهد شد. سعی کنید محصولات خود را از پنجره مخاطبین خود بررسی کنید. در این صورت میتوانید بازدهی آن ها را مضاعف نمایید.
8. سرعت مناسب
در سئو سایت پوشاک معمولا به موضوع سرعت بسیار پرداخته میشود. اما نکته ای که شاید مد نظر افراد قرار نگیرد، سرعت مناسب در کنار کیفیت بالا است. گاها سئوکاران کم تجربه برای بهبود سرعت سایت رابط کاربری و همچنین زیبایی بصری سایت را محدود میکنند. این موضوع شاید 10 الی 20 درصد روی سرعت سایت شما تاثیر بگذارد. اما نرخ تبدیل و همچنین بازدهی شما را به صورت ویژه کاهش میدهد.
سخن پایانی
در این بخش به صورت ویژه در مورد سئو سایت پوشاک صحبت کردیم. اما در صورتی که سوال و یا چالشی مرتبط با این پست آموزشی ذهن شما را مشغول کرده است، میتوانید از طریق بخش کامنتها با ما در میان بگذارید. در این صورت همکاران ما در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ آن را برای شما عزیزان ثبت خواهند کرد. نکته بعدی که در سئو سایت پوشاک باید مد نظر قرار دهید، بررسی بازخورد های هر تغییر میباشد.
در صورتی که شما از یک استراتژی درست سئو برای سایت خود استفاده میکنید، اما بازدهی مناسب به دست نمیآورید، روی آن اصرار نکنید. چرا که این کار به ضرر شما تمام خواهد شد. در نهایت به یاد داشته باشید که پادشاه وب محتوا میباشد و اگر از آن غافل شوید، نتیجه مناسبی در انتظار شما نخواهد بود. هر چه محتوای شما کیفیت بالاتری داشته باشد، در بلند مدت نتیجه بهتری به دست میآورید. شاید شناختن شما توسط گوگل اندکی زمان بر باشد، اما ارزشش را خواهد داشت.
نویسنده : امیر شادان پور
امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏