اطلاعات و دادهها آنچنان گسترده شدهاند که تحلیل و بررسی آنها بدون کمک نرمافزارها امکانپذیر نیست. در بحث سئو نیز برای بهبود رتبه سایت در گوگل باید برخی از دادهها را تحلیل کرده و بر طبق آن پیش برویم. به طور مثال برای اینکه بدانیم کاربران چه کلماتی را در گوگل جستجو میکنند، نیاز به ابزار تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) داریم.
در واقع بدون این ابزار، فهمیدن اینکه مردم به دنبال چه چیزی هستند، خیلی سخت و زمانبر است. یکی از ابزارهایی که امکانات خوبی را در اختیار سئوکاران و دیجیتال مارکترها قرار داده است، سایت MOZ است. این سایت مجموعهای از ابزارهای سئو را در خود جای داده و با کمک آن میتوانید بسیاری از کارها را به سادگی انجام دهید.
برای اینکه بدانید MOZ چه امکاناتی دارد و چطور از آنها استفاده کنید، تصمیم داریم در این نوشته به آموزش کامل نحوه استفاده از Moz بپردازیم. بهتر است بدانید ابزارهای زیادی برای بررسی وضعیت سئو سایت و بهبود آن وجود دارد. اما در میان آنها، دو سایت MOZ و Ahrefs محبوبیت بالایی در میان کاربران دارند. از طرفی، امکانات آنها نیز بسیار زیاد و کاربردی است.
MOZ چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر با مباحث سئو آشنا باشید، احتمالا بارها نام MOZ را شنیدهاید و تقریبا میدانید چه کاری انجام میدهد. در واقع میتوان گفت، ماز یک ابزار SEO است که به افراد کمک میکند عملکرد سایت را در نتایج جستجو موتورهای جستجو (SERP) ردیابی کرده و رقبای خود را تحت نظر داشته باشند. همچنین این سایت یک ابزار جامع برای تحقیق کلمات کلیدی دارد که به کمک آن میتوانید کلمات پر جستجو در گوگل را پیدا کرده و با کار کردن بر روی آنها، رتبه سایت را در گوگل بهبود بخشید.
برخی از امکانات MOZ مثل Link Explorer و Keyword Explorer به صورت محدود و رایگان در اختیار کاربران قرار دارند. اما برای استفاده از همه امکانات باید اکانت MOZ Pro را خریداری کنید.
امروزه داشتن اکانت ماز برای همه سئو کارها و کسانی که قصد بهبود رتبه سایت را دارند، لازم و ضروری است. بنابراین در اولین فرصت حتما اکانت آن را تهیه کنید.
امکانات و ویژگیهای Moz Pro
- آنالیز و بررسی رقبا
- تحقیق کلمات کلیدی
- مشاهده کلمات کلیدی که در آنها رتبه دارید
- آنالیز و بررسی مشکلات فنی سایت
- بررسی سئو داخلی
- مشاهده تعداد بک لینکهای سایت
- مشاهده بهترین دامنههایی که به سایت شما بک لینک دادهاند.
- هشدار دادن در مورد خطاهای احتمالی سایت
- مشاهده خطاهای مربوط به Crawl
برای همه سئوکاران مهم است که صفحات مختلف سایت را بر اساس تعداد بازدید، رتبه در گوگل، بک لینکها و محتوا تحلیل و بررسی کنند. چرا که با اینکار میتوانند صفحات مشکلدار را پیدا کرده و با انجام اقدامات لازم، رتبه سایت را در موتورهای جستجو بالا ببرند.
شاید با خودتان بپرسید آیا کسب رتبه اول در گوگل واقعا مهم است؟ چه نیازی به اول شدن در نتایج جستجو داریم؟
تحقیقات انجام شده نشان میدهد بیش از 75 درصد از مردم، فقط از صفحه اول گوگل بازدید میکنند. بنابراین هنگامی که کاربران موضوعی را در گوگل جستجو میکنند، اگر لینک شما در صفحه اول نباشد، به احتمال زیاد هزاران بازدیدکننده و مشتری بالقوه را از دست خواهید داد. حتی تا جای امکان باید سایت خود را به نتایج بالای صفحه اول برسانید.
در نهایت میتوان گفت، اگر به صورت مداوم بر روی سئو سایت کار نکنید، مشتریان زیادی به دست نخواهید آورد. برای پیگیری مداوم نیز به ابزاری مثل Moz نیاز دارید.
آموزش استفاده از Moz
در این بخش از آموزش قصد داریم بخشهای مختلف این ابزار را به طور دقیق بررسی کنیم.
1. قسمت Moz Pro Campaigns
در این بخش از سایت Moz میتوانید دادههای مربوط به رتبهبندی، بهینهسازی صفحه، خزیدن رباتها و سایر موارد را مشاهده کرده و استراتژی سئو خود را اجرا نمایید. همچنین این بخش کمک میکند تا خطاهای مربوط به سایت را پیدا کرده و با بهبود آنها، تجربه کاربری بهتری را ارائه دهید.
حتی در قسمت Campaigns امکان استفاده از آمارهای Google Analytics نیز برای پیدا کردن کلمات کلیدی وجود دارد.
برای راهاندازی کمپین در Moz Pro، وارد بخش Campaigns شده و سپس بر روی گزینه Track a Site کلیک کنید.
در پنجره جدیدی که باز میشود، آدرس سایت خود، مشتریان یا رقبا را بدون نوشتن http یا https وارد نمایید. نام برند نیز به طور خودکار از نام دامنه پر میشود. Next را بزنید تا وارد مرحله بعد شوید.
نکته: اگر میخواهید فقط زیر دامنه سایت را در کمپین وارد کنید، ابتدا آدرس زیر دامنه مثل academy.seorooz.net را وارد کرده و بعد از انتخاب Advanced settings تیک گزینه Exclude subdomains to track only the subdomain entered را فعال نمایید.
در مرحله بعدی باید محدودیت خزیدن رباتها را در سایت مشخص کنید. دقت داشته باشید که تعداد این خزیدنها باید با تعداد صفحات سایتتان یکی باشد. به طور مثال اگر در سایت حدود 5000 صفحه دارید، عدد 5000 را انتخاب کنید. در صورتی که تعداد آن کم باشد، فقط بخشی از صفحات Crawl خواهند شد.
در این بخش اگر مایل بودید، میتوانید گوگل آنالیتیکس را نیز اضافه کنید تا دادههای آن در Moz ایمپورت شود. در غیر اینصورت کافی است بر روی دکمه Skip ضربه بزنید تا این مرحله رد شود.
بعد از انجام کارهای بالا، در این قسمت باید موتور جستجو و کشور مورد نظر را انتخاب نمایید. متأسفانه Moz کشور ایران را در این لیست ندارد و امکان انتخاب آن وجود ندارد.
در این مرحله لازم است کلمات کلیدی مورد نظر را وارد نمایید. برای پیدا کردن کلمات کلیدی میتوانید از ابزار Keyword Explorer ماز استفاده کنید. البته بعدا امکان اضافه کردن کلمات کلیدی وجود دارد. کلمات کلیدی را باید با علامت «,» از یکدیگر جدا کنید.
برای مدیریت بهتر کلمات کلیدی میتوانید برچسبهایی را به آنها اختصاص دهید. در صورتی که این مرحله برای شما کاربردی نداشت، بر روی دکمه Skip ضربه بزنید تا مرحله بعدی نمایش داده شود.
آخرین مرحله از ایجاد کمپین در Moz مربوط به وارد کردن اطلاعات رقبا است. در این بخش میتوانید حداکثر 3 تا از رقبا خود را وارد کرده و ببینید کدام یک از کلمات کلیدی آنها رتبه خوبی در گوگل دارد. دقت داشته باشید که شما نمیتوانید آمار Subfolderهای رقبا را به دست آورید. در نهایت بعد از تکمیل اطلاعات بر روی Finish کلیک کنید تا مراحل ساخت کمپین به پایان برسد.
بعد از آن اگر به بخش Campaign در پنل کاربری Moz مراجعه کنید، همه کمپینهایی که ایجاد کردهاید قابل مشاهده است. حتی میتوانید آنها را بر اساس اعتبار دامنه (Domain Authority)، رتبه کلمات کلیدی (Keyword Ranking)، تعداد مشکلات کراول کردن (Total Crawl Issues) و آخرین آپدیت (Last Update) مرتب کنید.
در ادامه بخشهای مهم Campaigns را بررسی خواهیم کرد.
بررسی بخش Ranking
یکی از ابزارهایی که سایت Moz در بخش Campaigns دارد، Ranking است که با کمک آن میتوانید رتبه کلمات کلیدی خود را در گوگل مشاهده کنید. همچنین این ابزار نشان میدهد هر یک از کلمات کلیدی چقدر در نتایج جستجوی گوگل جابهجا شدهاند.
Ranking بهترین راه برای بررسی عملکردتان در نتایج جستجوی گوگل در طول زمان است. هنگامی که بدانید کلمات کلیدتان در چه نتایجی قرار دارند، میتوانید با تولید محتوای هدفمند و لینکسازی، رتبه آنها را افزایش دهید. هنگامی که وارد این بخش شدید، در قسمت بالا، خلاصهای از رتبه کلمات کلیدی و تغییر جایگاهها را مشاهده خواهید کرد.
دقت داشته باشید گزارشهایی که در این بخش میبینید، مربوط به بازه زمانی است که انتخاب کردهاید. (در date Range میتوانید این بازه را تغییر دهید.)
در ادامه صفحه نیز نمودارهای مختلفی وجود دارد که با بررسی آنها اطلاعات بیشتری به دست خواهید آورد. در بخش Tracked Keywords Overview نیز میتوانید موقعیت هر یک از کلمات کلیدی، میزان جستجوی ماهانه و لینک آنها را مشاهده کنید.
کاربرد Landing Page در Moz
در این بخش میتوانید کلمات کلیدی مربوط به لندینگ پیج را بررسی کنید. این ابزار کمک میکند تا بدانید هر یک از کلمات کلیدی تا چه اندازه ورودی داشتهاند.
کاربرد بخش Page Optimization
مهمترین مساله در سئو داخلی این است که بدانیم آیا صفحات سایت به درستی برای کلمات کلیدی هدف بهینه شدهاند یا خیر؟ سایت Moz در ابزار Page Optimization یک امتیاز از 1 تا 100 به صفحات سایت میدهد تا بدانید صفحاتتان چقدر بهینه است. همچنین توصیههایی را نیز به ترتیب اولویت در اختیارتان قرار میدهد تا امتیاز صفحات را افزایش دهید.
برای استفاده از این ابزار کافی است وارد بخش Page Optimization شده و آدرس صفحه مورد و کلمه کلیدی را وارد نمایید. در نهایت با کلیک کردن بر روی دکمه Analyze، امتیاز صفحه را مشاهده خواهید کرد.
البته راه دیگری نیز برای دسترسی به گزارشات Page Optimization وجود دارد. برای اینکار کافی در بخش Ranking و قسمت Tracked Keywords Overview بر روی آیکون Optimiz کلیک کنید.
با انجام کارهای بالا، صفحه مورد نظر به بخش Track & Monitor اضافه میشود.
همچنین هنگام بروزرسانی گزارش کمپینها، گزارشهای این بخش نیز آپدیت میشود. در این بخش، میتوانید تغییرات رتبه کلمه کلیدی، امتیاز صفحه و سایر موارد را مشاهده کنید.
بررسی بخش Site Crawl در Moz
هنگامی که میخواهید سایت خود را به رتبههای برتر گوگل برسانید، بررسی هر چیزی که میتواند به سایت آسیب بزند، لازم و ضروری است. بعد از راهاندازی کمپین، ربات Moz یعنی Rogerbot هر هفته سایتتان را بررسی کرده و هر مشکلی که وجود داشته باشد را به شما اطلاع میدهد. برخی از مشکلات مهمی که رباتها هنگام خزیدن با آن مواجه میشوند، ارورهای 4xx, 5xx یا Redirect error است. بنابراین در صورتی که چنین خطاهایی را مشاهده کردید، باید هر چه سریعتر نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید.
در مقاله جداگانهای با عنوان «آموزش جامع رفع ارورهای سرچ کنسول (Search Console)» این ارورها را بررسی کردهایم.
برای استفاده از این ابزار کافی است بر روی گزینه Site Crawl کلیک کنید.
با ورود به این بخش، تعداد صفحاتی که کراول شدهاند (Pages Crawled)، خطاهای جدید (New Issues)، خطاها با توجه به دستهبندی (Issues By Category) و تعداد کل خطاها (Total Issues) را مشاهده خواهید کرد. با کلیک کردن بر روی هر یک از گزارشات، اطلاعات بیشتری از آنها نمایش داده میشود.
در صورتی که سایت را به تازگی بروز کردهاید، میتوانید درخواست Crawl را ثبت کنید. البته دفعات درخواست کراول سایت با توجه به نوع اکانتتان محدود است. بنابراین باید عدد آن را زیر نظر داشته باشید.
نکته مهم: هنگامی که درخواست کراول سایت را میدهید، این مساله باعث جلوگیری از Crawl هفتگی نمیشود.
برای درخواست کراول مجدد، بر روی گزینه recrawl my site کلیک کنید. در مقابل آن نیز تعداد دفعات باقی مانده نوشته شده است.
نکته مهم: در صورتی که سایتتان به هر دلیلی کراول نشود، در نتایج جستجوی گوگل (Serp) نمایش داده نمیشود. به همین دلیل این خطاها را جدی گرفته و در اولین فرصت ممکن آنها را برطرف نمایید.
بررسی بخش Site Traffic در Moz
قسمت دیگری که در Campaign وجود دارد، Site Traffic است. این ابزار کمک میکند تا نظارت کاملی بر روی ترافیک ورودی سایت داشته باشد. در صورتی که Google Analytics را به Moz وصل کرده باشید، این دادهها به صورت مستقیم از آنالیتیکس گرفته میشود.
اطلاعات بسیار کاملی در این صفحه وجود دارد و با کمک آنها میتوانید میزان ترافیک ورودی از موتورهای جستجو (Search Engine)، تعداد بازدیدها (Visits)، افزایش یا کاهش بازدید (Change)، درصد کل بازدیدهای ورودی از موتورهای جستجو (% of Total Search Traffic)، بازدیدهای جدید (New Visits)، نرخ پرش (Bounce Rate) و میانگین تعداد صفحات مشاهده شده در هر بازدید (Pages per Visit) را به دست آورید. همچنین امکان مرتبسازی دادهها بر اساس بازه زمانی و نوع موتور جستجو نیز وجود دارد.
2. بخش Link Researchدر MOZ
یکی از ابزارهای مهم، Link Research است که با کمک آن میتوانید بک لینکهای سایت را تحلیل و بررسی کنید. همچنین در این بخش امکان بررسی بک لینکهای سایت رقبا نیز وجود دارد.
برای دسترسی به این ابزار کافی است بعد از وارد شدن به اکانتتان، بر روی گزینه Link Researchکلیک کنید.
در قسمت مشخص شده در تصویر، آدرس وبسایت خود یا رقبا را وارد کرده و سپس بر روی Analyze کلیک کنید.
بعد از تمام شدن آنالیز، گزارش کاملی از بک لینکهای سایت در اختیارتان قرار میگیرد. در ادامه برخی از موارد مهم در این صفحه را بررسی خواهیم کرد.
Domain Authority (اعتبار دامنه)
Domain Authorityیا DA یک امتیاز رتبهبندی در موتورهای جستجو است که توسط Moz ایجاد شده است. هر چقدر این امتیاز بالا باشد، احتمال کسب رتبههای بهتر در گوگل افزایش پیدا میکند. این امتیاز از 1 تا 100 است. بهتر است بدانید این امتیاز مربوط به کل سایت بوده و امتیاز یک صفحه خاص را نشان نمیدهد.
DA به تنهایی چیز زیادی را در اختیارتان قرار نمیدهد. اما اگر به امتیاز سایت رقبا نگاه کنید، با مقایسه امتیاز آنها با امتیاز خودتان، متوجه خواهید شد که چقدر پیشرفت داشتهاید. اگر امتیاز مشابهی با آنها دارید، یعنی باید همین مسیر را ادامه دهید. در واقع میتوان گفت هر چقدر لینکهای معتبر سایت بیشتر باشد، دامین آتوریتی نیز بیشتر خواهد شد.
Linking Domains (دامنههای منحصر به فردی که به سایتتان لینک دادهاند)
این معیار تعداد دامنههای منحصر به فردی را نشان میدهد که به سایت شما لینک دادهاند. در صورتی که یک سایت، چند لینک به سایتتان داده باشد، یکبار حساب میشود. هر چقدر تعداد این دامنهها بیشتر و اعتبارشان بالا باشد، DA بالایی را کسب خواهید کرد. این معیار نیز به خودی خود چیزی را نشان نمیدهد. بنابراین باید آن را با رقبا خود مقایسه کنید.
Top Pages (صفحات برتر)
سومین بخش مهمی که در بخش Link Explorer وجود دارد، Top Pages است که در آن میتوانید صفحات برتر سایت را مشاهده کنید. در واقع این صفحات بیشترین اعتبار صفحه (Page Authority) را دارند. بنابراین اگر میخواهید بدانید رقبایتان در کدام صفحات رتبه خوبی دارند، باید Top Pages را بررسی کنید.
Spam Score (امتیاز اسپم)
بخش دیگری که در Link Research وجود دارد، اسپم اسکور است. این معیار با بررسی بیش از 27 فاکتور به شما میگوید که سایت بررسی شده از نظر گوگل چقدر اسپم شناخته میشود. در واقع، گوگل با بررسی بک لینکها، زیر دامنهها و سایر موارد، امتیازی را به سایتها از 0 تا 100 میدهد که هر چقدر به 100 نزدیک شوند، اسپم یا هرزنامه آنها زیاد میشود.
در بحث سئو امتیاز اسپم اسکور تا 10 درصد مشکل خاصی را ایجاد نمیکند. اما اگر از این عدد بیشتر شود، یک زنگ خطر جدی به شما میرود. این مشکل معمولا زمانی به وجود میآید که از راههای غیر اصولی بخواهید رتبه سایت را در گوگل افزایش دهید. دلایل زیادی برای بالا بودن اسپم اسکور وجود دارد که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- استفاده از نام دامنه طولانی
- تعداد کم صفحات سایت
- استفاده از فونتهای غیر اصولی
- استفاده نکردن از تگ منیجر
- نبود صفحه تماس با ما
- نبود آدرس ایمیل در سایت
- استفاده زیاد و بیش از حد از کلمات کلیدی
- وجود بک لینکهای غیر عادی و ضعیف
برای اینکه بدانید اسپم اسکور سایتتان چقدر است، کافی است در Moz بر روی گزینه spam score کلیک کنید. علاوه بر امتیاز کلی اسپم اسکور، میتوانید Spam Score سایتهایی که به سایتتان لینک دادهاند را نیز مشاهده کنید. همانطور که در تصویر میبینید، حدود 240 عدد از بک لینکها از سایتهایی هستند که اسپم اسکور آنها بین 1 الی 10 درصد است.
نکته مهم: دقت داشته باشید که این امتیاز به تنهایی قابل استناد نیست و باید در کنار آن سایر معیارها را نیز بررسی کنید. البته این ایده را به شما میدهد که بدانید بک لینکهای سایتتان تا چه اندازه مناسب است.
Link Intersect
در این بخش از ابزار Moz سایتهایی را مشاهده خواهید کرد که به رقبایتان لینک دادهاند ولی شما هیچ لینکی از آنها ندارید. هنگامی که میخواهید بک لینک جدیدی برای سایت خود به دست آورید، بررسی این بخش کمک میکند تا سایتهای معتبر و مناسبی را برای اینکار پیدا کنید.
برای استفاده از این ابزار در ستون سمت چپ بر روی گزینه Link Intersect کلیک کنید.
در قسمت بالا آدرس سایت خود و در قسمت پایین، آدرس سایت رقیب را وارد نمایید. بعد از آن، لینکهایی که در سایت رقبا وجود دارد ولی در سایت شما نیست، به طور کامل نشان داده میشود. همچنین میتوانید با انتخاب گزینه Export CSV، گزارش نهایی را در قالب فایل اکسل خروجی بگیرید.
نکته مهم: سایت Ahrefs در این بخش قویتر از Moz عمل میکند. بنابراین اگر اکانت این سایت را دارید، توصیه میکنیم از آن استفاده کنید. البته با این وجود، Moz نیز اطلاعات خوبی را در اختیارتان قرار میدهد.
3. تحقیق کلمات کلیدی با Moz (Explore by Keyword)
یکی از بهترین ویژگیهایی که در Moz وجود دارد، بخش کاوش کلمات کلیدی است. در ظاهر، این ابزار نیز مانند سایر ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی کار میکند. یعنی کلمه کلیدی مورد نظر را وارد کرده و گزارش کاملی از میزان جستجو و سایر موارد دریافت میکنید.
برای دسترسی به این بخش، از ستون سمت چپ بر روی Keyword Research کلیک و Explore by keyword را انتخاب کنید. سپس در صفحهای که باز میشود، کلمه کلیدی مورد نظر را وارد کرده و بعد از انتخاب کشور، دکمه Analyze را بزنید.
اما چه چیزی این ابزار را منحصر به فرد میکند؟
- اعداد نشان داده شده برای حجم جستجوی ماهانه، دقیقتر از سایر ابزارها است. دلیل آن هم این است که Moz این آمار را فقط از keyword planner دریافت نمیکند، بلکه از دادههای واقعی کاربران نیز استفاده میکند.
- معیارهای دیگری مثل سختی کلمه کلیدی و نرخ کلیک را نیز نشان میدهد.
- علاوه بر موارد بالا، Moz یک امتیاز دیگر با عنوان Priority (اولویت) در اختیار ما میگذارد. این امتیاز بین 1 تا 100 بوده و عدد آن از معیارهای حجم جستجو، سختی کلمه کلیدی و نرخ کلیک به دست میآید. هر چقدر عدد آن به 100 نزدیک باشد، یعنی میزان جستجو و نرخ کلیک بالاتری دارد و میزان سختی آن کم است.
- با کمک این معیار میتوانید کلمات کلیدی سایت را اولویتبندی کرده و بر طبق آن پیش بروید. به طور مثال وقتی یک کلمه کلیدی، میزان سختی بالا، نرخ کلیک کم و نمره Priority پایینی دارد، باید در انتهای لیست کلمات کلیدی قرار بگیرد.
Explore By Site (کاوش کلمات کلیدی بر اساس سایت)
ابزار بسیار کاربردی دیگر این سایت، Explore By Site است. این ابزار کمک میکند تا کلمات کلیدی رقبا را بررسی کرده و ببینید در کدام یک از آنها رتبه دارند. همچنین با کمک این ابزار میتوانید رتبه کلمات کلیدی برای دامنه اصلی، زیر دامنه یا یک صفحه خاص را مشاهده کرده و آن را با رقبا مقایسه کنید.
برای استفاده از این ابزار، در ستون سمت چپ بر روی گزینه Keyword Research کلیک کرده و در زیر منوی Explore by Site بر روی Site Overview کلیک کنید. در صورتی که آدرس سایت را در کادر اول وارد کنید، کلمات کلیدی آن سایت را نشان خواهد داد. از منوی کشویی سمت چپ کادر نیز میتوانید دامنه اصلی، زیر دامنه و سایر گزینهها را انتخاب نمایید.
اما اگر میخواهید کلمات کلیدی سایت خود را با سایت رقبا مقایسه کنید، در کادرهای 2 و 3 که در تصویر مشخص کردیم، آدرس سایت خود و رقیب را وارد نمایید. در این بخش نیز میتوانید دامنه اصلی یا زیر دامنه را انتخاب کنید. در نهایت بعد از وارد کردن آدرس سایتها، کافی است بر روی دکمه Compare Sites کلیک نمایید.
با انجام اینکار میتوانید تعداد کلمات کلیدی دارای رتبه (Ranking Keywords)، رتبههای برتر (Top Positions)، اعتبار صفحه (Page Authority) و اعتبار دامنه (Domain Authority) را مشاهده کنید. در ادامه صفحه نیز لیست کاملی از کلمات کلیدی وجود دارد که با توجه به سختی کلمه کلیدی و میزان جستجو ماهانه دستهبندی شدهاند.
همچنین تعداد کلمات دارای رتبه به صورت نموداری نیز در این صفحه آمده است.
4. آشنایی با کاربرد بخش On-Page Grader
On-Page Grader کمک میکند تا بفهمید صفحه مورد نظر چقدر برای کلمه کلیدی بهینه شده است. همچنین با ارائه برخی راهکارها، شما را راهنمایی میکند تا صفحه مورد نظر را بهتر کنید. البته از این بخش میتوانید برای بررسی صفحات رقبا نیز استفاده نمایید.
برای استفاده از این ابزار بر روی گزینه On-Page Grader کلیک کرده و سپس در کادر Page، آدرس صفحه و در کادر Keyword، کلمه کلیدی مورد نظر را وارد نمایید.
این ابزار، سئو داخلی سایت را بررسی کرده و امتیازی از 1 تا 100 میدهد. هر چقدر این امتیاز بیشتر باشد، یعنی کار خود را به خوبی انجام دادهاید. البته بالا بودن امتیاز در این بخش به معنای کسب نتایج عالی در موتورهای جستجو نیست. چرا که کاربران مشخص میکنند محتوای موجود در صفحه چقدر برایشان مفید بوده است.
در گزارشات بخش On-Page Grader اطلاعاتی همچون: عنوان صفحه (Page Title)، توضیحات متا (Meta Description)، تعداد کلمات کلیدی (Keywords Found)، جایگاه کلمه کلیدی (Keyword Locations)، مواردی که به رشد صفحه کمک میکنند یا باعث صدمه زدن به آن میشوند (Page Factors) و امتیاز صفحه (Page Score) وجود دارد. همچنین در صورت نیاز میتوانید گزارش را به صورت PDF استخراج (Export PDF) کنید.
اگر به پایین صفحه بروید، در بخش Factors associated with this page میتوانید مواردی که به رشد صفحه کمک میکند و مواردی که باعث کاهش رتبه سایت میشوند را مشاهده کنید. با بهبود هر یک از این موارد میتوانید امتیاز صفحه را افزایش داده و شانس حضور در رتبههای بالای نتایج جستجوی گوگل را به دست آورید.
5. آشنایی با کاربرد ابزار On-Demand Crawl
یکی دیگر از بخشهای جذاب Moz، ابزار On-Damand Crawl است. فرض کنید یک مشتری میخواهد شما سئو سایت او را بر عهده بگیرید. برای اینکه بدانید وضعیت کراول سایت و خطاهای موجود در آن چطور است، میتوانید از این ابزار استفاده کنید. با وارد کردن آدرس سایت، ربات rogerbot تا 3000 لینک را بررسی و نتایج آن را در اختیارتان میگذارد. از آنجایی که این فرایند امکان دارد کمی طول بکشد، بعد از پایان یک ایمیل به شما ارسال میشود.
نکته مهم: اگر قبلا سایت مورد نظر را در بخش Campaign ثبت کرده باشید، میتوانید از آنجا درخواست کراول مجدد را ثبت کنید.
بعد از پایان مراحل Crawl، گزارش کاملی از مشکلات موجود در سایت دریافت خواهید کرد. با کلیک کردن بر روی هر کدام، اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار میگیرد. این گزارشات عبارتند از:
- Pages Crawled: تعداد صفحات کراول شده
- Issues By Category: دستهبندی خطاها
- Total Issues: تعداد کل مشکلات کراول سایت
همچنین سایت Moz پیشنهادهایی را نیز در اختیارتان قرار میدهد تا خطاها را بهتر کنید.
Moz bar چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟
Moz Bar یک افزونه برای مرورگر کروم است که به شما کمک میکند در سریعترین زمان به دادههای مهم سایت مثل Page Authority و Damain Authority دسترسی داشته باشید. برای استفاده از این ابزار، بر روی این لینک کلیک کرده و اکستنشن آن را نصب کنید.
نسخه رایگان این افزونه امکانات بسیار محدودی دارد. اما اگر اکانت Moz را تهیه کرده باشید، اطلاعات جامعی را در اختیارتان میگذارد. اما این ابزار چه کاربردی دارد؟ با کمک Moz bar میتوانید رقبای خود را در کلمه کلیدی مورد نظر شناسایی کرده و ببینید تا چه اندازه قوی هستند.
برخی از اصطلاحاتی که در Moz bar به کار رفتهاند، عبارتند از:
- Followed Links: لینکهایی که دارای تگ nofollow نیستند. یعنی رباتها میتوانند لینک مورد نظر را کراول و ایندکس کنند. اما اگر یک لینک دارای تگ nofollow باشد، رباتها اجازه کراول و ایندکس آن را ندارند.
- External Link: به لینکهایی که از یک سایت به سایت دیگر داده میشود، لینک خارجی میگویند.
- Total Links: مجموع تعداد لینکهای خارجی یا همان External Link.
چطور از دادههای Moz برای بهینهسازی سایت استفاده کنیم؟
حال که متوجه شدید این ابزار چطور کار میکند، در ادامه نشان خواهیم داد که چطور از دادههای Moz برای بهینهسازی سایت استفاده کنید.
1. انتخاب کلمات کلیدی مناسب
با کمک ابزار Keyword Explorer، سختی کلمات، نرخ کلیک و پتانسیل هر کدام از کلمات مورد نظر را بررسی کنید. سپس این کلمات را با به ترتیب اولویت در یک فایل اکسل قرار داده و بر روی آنها کار کنید. علاوه بر بررسی کلمات کلیدی، میتوانید کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود و کلماتی که رقیبانتان بر روی آنها کار کردهاند را پیدا کرده و در آنها نیز رتبه به دست آورید.
2. کیفیت بکلینکهای سایت را بالا ببرید
لینکها کمک میکنند تا ارتباط مناسبی بین صفحات داخلی و خارجی سایت برقرار کنید. در واقع میتوان گفت یکی از استراتژیهای ضروری برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو، لینکسازی داخلی و خارجی است. بنابراین برای اینکه بتوانید بازدیدهای زیادی را از گوگل به دست آورید، باید به لینکهای خارجی اهمیت زیادی دهید.
هر چقدر سایتهایی که به شما لینک دادهاند، کیفیت بالاتری داشته باشند، گوگل نیز به آن اهمیت داده و رتبه سایتتان را بالا میبرد. هدف اصلی از لینک سازی این است که کاربران را به صفحاتی از سایت هدایت کنید که برای آنها مفید باشد. از طرفی، اینکار باعث میشود تا ترافیک سایتتان نیز به طرز فوقالعادهای بیشتر شود.
اما Moz چه کمکی به شما میکند؟ با کمک این ابزار میتوانید بک لینک های سایت را به دقت رصد کرده و بدانید کدام لینکها کیفیت بالا و کدام یک کیفیت پایینی دارند. همچنین با بررسی سایتهای رقیب نیز میتوانید بک لینکهای با کیفیت زیادی را پیدا کنید.
3. بهبود عنوانها
اولین چیزی که کاربران هنگام جستجو یک کلمه کلیدی با آن مواجه میشوند، عنوان است. بنابراین نوشتن عنوان جذاب کمک زیادی به افزایش ترافیک سایت میکند. هنگامی که با کمک ابزار Moz متوجه شدید برخی از صفحات سایت بازدید مناسبی ندارند، عنوان آن را تغییر داده و ببینید چه نتیجهای حاصل میشود.
جمع بندی
در این نوشته سعی کردیم مهمترین ابزارهای سایت Moz را توضیح دهیم تا بتوانید با کمک آنها، ترافیک ورودی سایت را افزایش داده و فروشتان را زیاد کنید. اما باید بگوییم که تعداد ابزارهای Moz بسیار زیاد است و طبعا نمیتوان همه آنها را در یک نوشته توضیح داد. بنابراین توصیه میکنیم بیشتر در این مورد مطالعه کرده و یاد بگیرید.
نظر شما در مورد ابزار Moz چیست؟ آیا از آن استفاده میکنید؟ با کمک این ابزار چه تغییر مثبتی در سایت ایجاد کردهاید؟
خوشحال میشویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
سوالات متداول
آیا امتیازی که برای اعتبار دامنه در Moz ارائه شده، دقیق است؟
این ابزار به دلیل آشنایی با الگوریتمهای گوگل، با دقت بالایی کیفیت وبسایت شما را بررسی و امتیازی را به آن اختصاص میدهد. بنابراین میتوان گفت Domain Authority ارائه شده توسط MOZ از دقت بسیار بالایی برخوردار است.
آیا بدون پرداخت هزینه میتوان از Moz استفاده کرد؟
Moz برخی از ابزارها را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار میدهد. اما برای دسترسی به امکانات حرفهای و استفاده نامحدود از آنها، باید اکانت پریمیوم را خریداری کنید.