Pogo-Sticking یه اصلاح سئو محسوب میشه که به شرایطی اشاره میکنه و در اون شرایط جست و جوگر خیلی سریع در نتایج جست و جو به موقعیت های دیگه حرکت میکنه و جابجا میشه. این مورد یه وضعیتیه که بعضیا در سئو نسبت به اون وحشت دارن و نگرانن. اونا اینجوری فکر میکنن که گوگل رفتار کاربران رو در این مواقع ذخیره میکنه و این موضوع میتونه برای وبسایت ها یسری مشکلات و جریمه هایی رو داشته باشه. اما آیا وقعا گوگل به این موضوع توجه میکنه و در این مورد جریمه هایی رو در نظر گرفته؟ و انکه آیا شما واقعا باید نگران این موضوع باشین یا نه؟ ما در این مطلب براتون یسری از این دسته سوالات و پاسخ های اونا و همچنین مطالب مفیدی در این زمینه رو آماده کردیم تا شما بتونین با اونا آشنا بشین و ازشون در کسب و کار خودتون به بهترین شکل استفاده کنین. در این مطلب از سئو روز موارد زیر رو میتونین ببینین:
- تفاوت بین pogo-sticking و نرخ پرش دقیقا چیه؟
- علت های pogo-sticking چه مواردی هستن؟
- آیا pogo-sticking یه عامل رتبه بندی محسوب میشه؟
- آیا شما باید نگران این موضوع باشین؟
- چجوری میتونین محتوای خودتون رو جذاب تر کنین؟
Pogo-sticking در برابر نرخ پرش
بهتره قبل از اینکه بخواین با این موارد به طور کامل آشنا بشین، یکم این موارد رو واضح تر براتون توضیح بدم. این موارد ممکنه باعث بشن که شما یکم سر در گم بشین ولی با این توضیحات بهتر این موضوع رو متوجه میشین:
همونجوری که در مقدمه هم بهتون گفتیم، pogo-sticking زمانیه که یه کاربر از یه SERP (یا همون صفحه نتایج موتور جست و جو) وارد یه وبسایت میشه و سریعاً هم اون وبسایت رو ترک میکنه تا به SERP مورد نظرش برگرده. اما نرخ پرش اون وقتیه که یه کاربر از هر منبعی وارد یه وبسایت میشه و کار خاصی دراون وبسایت انجام نمیده (مثلا کلیک کردن روی لینک ها، پر کردن یسری از فرم ها یا مثلا قرار دادن یه مورد در سبد خرید خودش). بنابراین مثلا اگه یه نفر این مطلب رو باز کنه ولی بدون انجام دادن یه کار دیگه از صفحه خارج بشه، این مورد یه پرش محسوب میشه.
چه مواردی باعث pogo-sticking میشن و علت های اون چیه؟
علت های زیادی برای این موضوع وجود دارن و این مورد میتونه توسط موارد زیادی بوجود بیاد و همیشه به معنای محتوای ضعیف تر و یا UX نامناسب (یا همون تجربه کاربر) شما درست نمیشن.
محتوای Clickbait
در این موارد معمولا یه جست و جوگر وارد یه وبسایتی میشه که اون وبسایت وعده های زیادی رو داده ولی در عمل خیلی با اون وعده ها فاصله داشته. به یه عبارت دیگه جست و جوگر با یه محتوای clickbait مواجه میشه. همه ما تا الان یه همچنین محتوا هایی رو در اینترنت دیدیم. و همه هم بعد از کلیک کردن روی این محتوا ها از وبسایت خارج میشن. بنابراین وقتی این چنین مواردی رو میبینین احساس میکنین که فریب خوردین و سریعاً از اون وبسایت مورد نظرتون خارج میشین و به SERP برمیگردین. شما میتونین با جست و جوی موارد زیادی در وب این موارد رو ببینین.
اطلاعاتی که دفن شدن و یا قفل هستن
به یه عبارت دیگه، در این موارد جست و جوگر نمیتونه اون چیزایی که دنبالشه رو پیدا کنه، حتی اگه اون اطلاعات واقعاً اونجا باشن. اینجا مشکل اینه که اون اطلاعات در زیر هزاران اطلاعات دیگه دفن شدن و یا ممکنه با یه زبان گیج کننده مخفی شده باشن. و در نتیجه این موارد دیگه برای خیلی از کاربران در دسترس نیستن. اگه شما یه جست و جو در این زمینه رو انجام بدین، معمولا میتونین ببینین که اون مواردی که میخواین در صفحه وجود دارن، ولی در صفحه خیلی پایین تر قرار گرفتن. و از اونجایی که هیچ مورد سریعی برای پاسخگویی به سوالات مورد نظر کاربر وجود نداره، کاربر به سرعت به SERP برمیگرده تا یه صفحه دیگه رو امتحان کنه. و یه مورد دیگه هم در این موضوع ممکنه اتفاق بیفته و اونم اینه که محتوا فقط برای کاربران ثبت نام شده در دسترس باشه و یا در پشت یه اصطلاح به نام دیوار ایمیل قرار گرفته باشه. البته محتوای اون وبسایت ممکنه یه مورد مناسب باشه و اطلاعات مورد نیاز مخاطبان رو بهشون ارائه بده. اما از اون جایی که به طور مستقیم در دسترس نیست، جست و جوگر به SERP برمیگرده.
داشتن UX نامناسب در صفحه مورد نظر
در این مورد جست و جوگر بلافاصله بعد از اینکه وارد یه وبسایت میشه از ظاهر اون وبسایت ناراضیه و همچنین عملکرد و امنیت اون وبسایت رو نامناسب میبینه. بنابراین به SERP برمیگرده. بهتره بدونین که UX میتونه به دلایل مختلفی درست بشه. مثلا یسری از دلایل که میتونن باعث این موضوع بشن رو در ادامه میتونین ببینین:
- -ممکنه سرعت وبسایتتون کمتر باشه.
- -وبسایتتون یسری تبلیغات نامناسب و آزار دهنده داشته باشه.
- -یسری فرم های ثبت نام فشرده که محتوا رو پوشش میدن وجود دارن.
- -چیدمان وبسایتتون ممکنه گیج کننده بوده باشه.
- -همچنین ممکنه وبسایتتون برای تلفن های همراه به اندازه کافی بهینه سازی نشده باشه.
- ممکنه یه جست و جوگر فقط در حال مرور وبسایت ها باشه
همچنین بهتره بدونین که pogo-sticking ممکنه وقتایی اتفاق بیفته که یه جست و جوگر فقط داره به سادگی صفحات رو مرور میکنه. اونا ممکنه نخوان که برای یه مدت طولانی در اون صفحه مورد نظرتون بمونن. یا مثلا ممکنه بخوان فقط یسری از قیمت ها رو ببینن و یا ممکنه یه وبسایتی که در گذشته دیدن رو دوباره ببینن و دارن در بین وبسایت ها دنبال اون میگردن. بنابراین جریمه کردن وبسایت ها فقط به این دلیل یه موضوع غیر منطقی محسوب میشه. بنابراین نمیشه فقط به دلیل این موضوع درباره جریمه کردن یه وبسایت صمیم گرفته بشه.
یسری دلایل دیگه
برای اینکه بهتر بتونین پیچیدگی این موارد دیگه رو درک کینین بهتره براتون یه مثال هم بیاریم. بذارین مثلا این موضوع رو در نظر بگیریم که یه نفر بهتون گفته که شما میتونین WD40 رو روی درزگیر های خودروی خودتون قرار بدین تا از یخ زدن اونا جلوگیری بشه. در اینجا شما به طور منطقی میخواین صحیح بودن این اطلاعات رو تایید کنین. بنابراین این مورد رو در گوگل جست و جو میکنین. بنابراین حالا دقیقاً کدوم وبسایت داره بهترین مشاوره رو بهتون ارائه میده؟ اگه شما در این نتایج فقط توضیحت زیر لینک های آبی رو بخونین، میتونین متوجه بشین که یه جست و جوگر پاسخ های متفاوتی رو در زمینه های مختلف دریافت میکنه. بنابراین این موضوع ممکنه باعث pogo-sticking بشه، ولی این مورد ممکنه بدلیل کار های خود گوگل هم بوجود بیاد. بنابراین در این نتایج هر وبسایت ممکنه یه نتیجه دیگه داشته باشه و جست و جوگر برای اینکه به وبسایت دیگه بره به سرعت از نتایج اون وبسایت خارج میشه و سعی میکنه که بهترین نتایج رو در بین نتایج جست و جو پیدا کنه.
آیا pogo-sticking یه عامل رتبه بندیه؟
حالا در اینجا ما یه سوال بزرگ داریم. اینکه آیا این مورد واقعا یه عامل رتبه بندیه؟ اینجوری بنظر میرسه که این مورد یه عامل رتبه بندی نیست. چند سال پیش، جان مولر هم در پاتوق مرکزی Google Webmaster این موضوع رو تایید کرده و گفته:
ما سعی میکنیم که از یسری از سیگنال ها مثل این در نتایج جست و جو استفاده نکنیم. در این مورد دلایل زیادی وجود داره که ممکنه باعث بشه کاربران از یه صفحه به یه صفحه دیگه برن. یا مثلا اونا شاید بخوان به نتایج مختلفی در جست و جو توجه کنن و بعد به صفحه قبلی برگردن. بنابراین من اینجوری فکر میکنم که اینکه بخوایم این مورد رو به عنوان یه عامل رتبه بندی در نظر بگیریم یه موضوع خیلی سخت محسوب میشه.
بنابراین من نگران چنین موضوعاتی نیستم. و بهتره بدونین که ما وقتی به الگوریتم های خودمون به طور کلی نگاه میکنیم و تغییراتی رو در این زمینه بوجود میاریم، به نحوه واکنش کاربران به این موضوع هم توجه میکنیم. اما این مورد یه موضوعی نیست که بخوایم بهش در میلیون ها پرس و جو و صفحه توجه کنیم. و همچنین برای صفحات جداگانه هم ارزش زیادی برای در نظر گرفتن این موضوع نمیذاریم.
آیا شما باید نگران pogo-sticking باشین؟
اگه بخوایم دیدگاه سئو رو در این زمینه در نظر بگیریم، بهتره اینجوری بگیم که واقعا اینطوری نیست و دلایل زیادی وجود داره که ممکنه جست و جوگران از یه وبسایت به یه وبسایت دیگه برن و قطعاً گوگل هم با این مورد به عنوان یه عامل رتبه بندی رفتار نمیکنه. بنابراین شما نباید نگران این موضوع باشین. اما اگه بخوایم از نظر تجاری به این موضوع نگاه کنیم نتیجه این میشه که این مورد ممکنه یه موضوعی باشه که بهتره بهش توجه کنین. و احتمالا شما میخواین خواننده های وبسایتتون بیشتر در وبسایتتون باشن و با اون مواردی که شما بهشون ارائه میدین درگیر بشن.
چجوری باید محتوای خودتون رو جذاب تر کنین؟
در این بخش براتون یسری از نکاتی رو که میتونه بهتون در این زمینه کمک های زیادی رو برسونه براتون آوردیم تا شما بتونین بهتر با این موضوع آشنا بشین و راهکار های موثر تری رو داشته باشین.
رفع UX وبسایتتون، حتی در تلفن های همراهحتما لازم نیست که هر وبسایتی در مسابقات طراحی وبسایت شرکت کنه. اگه شما میخواین وبسایتتون رو به اندازه کافی جذاب نگه دارین، فقط به این موضوع توجه کنین که وبسایتتون کمترین مشکلات رو داشته باشه و یه طراحی ساده و موثر رو داشته باشه و بتونه موارد مناسبی رو به کاربراتون ارائه بده. همه اون مواردی که مخاطباتون میخوان باید تجربه خواندن مناسبی رو به کاربراتون ارائه بدن. و بهتره به این موضوع توجه کنین که از خواسته های مخاطباتون دور نشین.یه راه مستقیم برای بهبود UX وبسایت اصلاح کردن UI یا همون رابط کاربری مورد نظرتونه. در این بخش هم یسری ایده وجود داره که میتونن براتون مفید باشن:-از پنجره های باز شونده زیاد استفاده نکنین. این موارد میتونن شامل یسری گزینه ها مثل فرم های ثبت نام، فرم های خروجی و خیلی موارد دیگه بشن. همین کارا رو بهتره برای بنر هایی که طرح بندی هاتون رو تغییر میدن هم انجام بدین.مطمئن بشین که طرح بندی وبسایتتون کاملا واضح، سازگار و قابل استفاده باشه. اینکه شما یه وبسایت با طراحی مناسب داشته باشین خیلی مهمه، ولی باید به این موضوع هم کاملا توجه کنین که انواع خواسته های مخاطباتون رو هم مورد هدف خودتون داشته باشین و بهشون توجه کنین.-وبسایتتون رو برای تلفن های همراه بهینه سازی کنین. بهتره بدونین که ترافیک وبسایت ها توسط تلفن های همراه یه مقدار بیشتر از 50 درصده. علاوه بر اون، بهتره بدونین که گوگل محتوا ها رو بر اساس نسخه های موبایلی وبسایت ها ایندکس و رتبه بندی میکنه. همیشه وبسایت خودتون رو سریع نگه داریناین یه موضوع خیلی مشخصه که کسی نمیخواد برای بارگذاری یه وبسایت مدت زیادی رو منتظر باشه. اما بهتره بدونین که اگه وبسایتتون یه مدت طولانی رو از مخاطباتون بگیره اونوقت اونا ممکنه به سرعت از اون خارج بشن. و اگه رقبای شما همون صفحات رو در زمان کمتری به مخاطباتون ارائه بدن، اونوقت مخاطباتون به سمت اونا حرکت میکنن. بهتره بدونین که در این مسابقه هر ثانیه میتونه براتون اهمیت زیادی رو داشته باشه. بنابراین اگه میخواین یه رتبه بهتر رو در SERP ها داشته باشین، باید محتوای مورد نظر مخاطباتون رو در سریع ترین زمان ممکن بهشون ارائه بدین. و سرعت یه وبسایت یه عامل رتبه بندی گوگل محسوب میشه. همچنین شما میتونین بوسیله یسری از ابزار های دیگه مثل PageSpeedInsights زمان بارگذاری هر صفحه از وبسایت خودتون رو بررسی کنین و اطلاعات مناسبی رو در این زمینه برای خودتون بدست بیارین. شما میتونین از روش هرم معکوس استفاده کنیناین مورد هم یکی از روش هاییه که میتونه بهتون کمک کنه و در این روش معمولا اولویت با نیاز دانستن و خواسته های مخاطباتونه. مثلا اگه شما بخواین یه کلمه کلیدی رو مورد هدف خودتون قرار بدین که در اون جست و جوگر ها در درجه اول یه تعریف رو میخوان، پس شما میخواین در اون زمینه پیشرو باشین تا خواسته های مخاطباتون رو به بهترین شکل برآورده کنین. از یه قالب بندی واضح و عناصر بصری مناسب برای وبسایتتون استفاده کنین
هیچ کس در دنیای مجازی نمیخواد فقط مطالب اضافه تر رو دریافت کنه و بیشتر مردم سعی میکنن محتوا ها رو مرور کنن. بنابراین در این زمینه شما میتونین از روش های زیادی برای افزایش درک محتوا های خودتون استفاده کنین. در ادامه براتون یسری از اون روش ها رو آوردیم تا شما بتونین بهتر با اونا آشنا بشین و ازشون استفاده کنین:
- بهتره در هر خط محتوای خودتون 85 کاراکتر رو نگه دارین.
- پاراگراف ها رو به سه تا چهار جمله برسونین.
- از لیست ها و نقاط مختلف برای جدا کردن متن های مورد نظرتون استفاده کنین.
- بهتره از یه فونت مناسب استفاده کنین.
- همچنین بهتره از یه فونت با رنگ منتفاوت از پس زمینه خودتون برای نوشتن متن هاتون استفاده کنین.
به این موضوع هم توجه کنین که شما بهتره از یسری از عناصر بصری برای محتوای خودتون استفاده کنین. چرا که مخاطبانی که یه محتوای همراه با تصویر رو دنبال میکنن ارتباط خیلی بیشتری با اون محتوا برقرار میکنن. مثلا در وبسایت زیر بیشتر افراد ترجیح میدن که محتوای به همراه تصویر رو مطالعه کنن.
از لینک های داخلی مرتبط برای خودتون استفاده کنینیسری از عبارت های جست و جو هستن که فقط برای حل سریع یه مشکل استفاده میشن. ولی یسری دیگه هم هستن که میتونن آغاز کننده یه سفر یادگیری درباره یه موضوع پیچیده باشن. و معمولا فقط یه قطعه از محتوا نمیتونه یه موضوعی مثل این رو پوشش بده. شما برای پوشش کامل این نوع از محتوا ها میتونین یه سری کامل از محتوا ها رو درست کنین و اونا رو به همدیگه پیوند بدین تا کابراتون بتونن به راحتی موضوع مورد نظرشون رو دنبال کنن و به نتایج بهتری در این زمینه برسن. همچنین بهتره بدونین که شما میتونین با استفاده از ابزار های وب مستر Ahrefs فرآیند فرصت های لینک های داخلی رو تا حدود زیادی خودکار کنین. این ابزار ها میتونن بهتون فرصت هایی که در این زمینه وجود داره رو به راحتی نشون بدن و باعث بشن که شما بتونین به راحتی به موارد مورد نظر خودتون برسین. E-A-T رو به طور کامل به مخاطباتون نشون بدینE-A-T مخفف تخصص، معتبر بودن و قابل اعتماد بودنه. این مورد از دستورالعمل های رتبه بندی کیفیت جست و جوی گوگل محسوب میشه. همچنین یه موضوعیه که برای ارزیابی کیفیت نتایج جست و جوی گوگل هم ازش استفاده میشه. این مورد یه مفهومی از دنیای سئو هم هست که همیشه درباره محتوا ها یه ایده مناسب محسوب میشه. همچنین میتونه به مخاطباتون نشون بده که محتوای شما ارزش خوانده شدن و تماشا کردن رو داره و اگه کسب و کارتون در زمینه ارتباط درآمد و زندگی باشه اهمیت بیشتری رو هم داره. اما نشون دادن E-A-T واقعا چه معنایی میتونه داشته باشه؟ تخصص همونجوری که خودتون میدونین یعنی داشتن مهارت بالا در یه زمینه خاص. این مورد میتونه به ایجاد شدن محتوا های شما توسط یه متخصص اشاره کنه. بنابراین اگه شما میخواین این موضوع رو به مخاطباتون شنون بدین، بهتره از کارشناسان در زمینه موضوع مورد نظرتون بخواین تا اون محتوا ها رو براتون درست کنن. شما میتونین اونا رو استخدام کنین و یا پست های میهمان رو در وبسایت خودتون قبول کنین. اقتدار هم بیشتر در ارتباط با شهرتتونه. این شهرت مخصوصا در ارتباط با کارشناسان دیگه و افراد تاثیرگذار در صنعت محسوب میشه. بنابراین اگه شما بخواین این کار رو انجام بدین، باید حتما اعتبار خودتون رو هم نشون بدین. در این زمینه شما باید به خیلی از موارد دیگه مثل تجربه حرفه ای و مدارک تحصیلی خودتون و همچنین سخنرانی هاتون در انواع کنفرانس ها توجه کنین. قابل اعتماد بودن هم به خیلی موارد دیگه مثل شفافیت و درست بودن محتوا های وبسایتتون اشاره میکنه. به یه عبارت دیگه شما باید حقایق وبسایتتون رو به مخاطباتون ارائه بدین و محتوا های خودتون رو بروز کنین.
اگه بخواین از نظر سئو به این موضوع توجه کنین، بهتره بدونین که در زمینه سئو نباید نگران pogo-sticking باشین. به گفته جان مولر این مورد یه عامل رتبه بندی محسوب نمیشه. صحبت های اون به دلیل مواردیه که یه کاربر ممکنه از یه صفحه به صفحه دیگه بره. بنابراین اگه شما واقعا میخواین که مخاطباتون مدت زمان بیشتری رو در صفحه شما باشن، بهتره از راهکار های گفته شده در این مطلب استفاده کنین تا بتونین به نتایج بهتری در کسب و کار خودتون برسین. با این کار میتونین محتوای خودتون رو هم برای کاربراتون جذاب تر کنین. همچنین با استفاده از نکاتی که در این مطلب براتون آوردیم شما میتونین رتبه بندی خودتون رو در SERP هم بهبود بدین و در نتیجه به نتایج بهتری هم در زمینه کسب و کار خودتون دست پیدا میکنین.
این پست چقدر مفید بود؟
بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!
ارسال امتیاز
میانگین امتیاز 4.9 / 5. شمارش آرا: 19
تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.
We are sorry that this post was not useful for you!
Let us improve this post!
Tell us how we can improve this post?
Submit Feedback