هر روزه گوگل خدمات جدیدی به دنبال کنندگان و مشترکین خود ارائه میدهد.
با مطالعه این مقاله میتوانید یکی از جدیدترین خدمات گوگل به نام Google shopping مورد بررسی قرار دهید و بر اساس آن فروش سایت خود را افزایش دهید.
درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و جامع در حوزه آموزش سئو. در این پست آموزشی قصد داریم به صورت جامع و کامل Google shopping را مورد بررسی قرار دهیم. در صورتی که بتوانید ساختار سایت خود را به درستی شخصی سازی کنید، قطعا میتوانید یک بازدهی بسیار عالی به دست آورید و فروش سایت خود را افزایش دهد. مهم نیست که قصد فروش کالا فیزیکی دارید و یا تارگت فروش شما خدمات است. به عنوان مثال با شخصی سازی مناسب یک سایت فروش « آموزش وردپرس » نیز میتوانید از بخش Google shopping ورودی دریافت کنید. تماما هدف گوگل جستجوی بهتر کالا و خدمات توسط مخاطبین خود است.
Google shopping چیست؟
زمانی که صفحه گوگل را باز میکنید در نوار بالای صفحه شما یک بخش دسته بندی وجود دارد. بخش تصاویر، اخبار، فروشگاه، محصولات و … . در صورتی که قصد خرید یک کالا و خدمات را دارید، میتوانید از این سربرگ استفاده نمایید. نکته بسیار مهم که در مورد گوگل شاپینگ بهتر است مد نظر قرار دهید، حساسیت بسیار کم به کیبورد استاف میباشد. در گذشته شما میتوانستید با کیبورد استفاده و افزایش تعداد کلمات و برچسب ها مخاطبین بسیار زیادی را به سایت خود جذب کنید. اما گوگل با این موضوع به شدت مخالف است و به همین دلیل برای بخش Google shopping از استراتژی متفاوتی استفاده خواهد کرد.
گوگل شاپینگ با درک محصولات و همچنین بررسی عمیق محصولات آن را به دیگران پیشنهاد میدهد. به عنوان مثال اگر به دنبال یک پیراهن آبی رنگ نیمه آستین میباشید، با جستجوی همین عبارت محصولات بسیار زیادی در نزدیکی شما معرفی خواهد شد. در این بخش سئو محلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. در صورتی که همین عبارت را در بخش جستجوی همگانی انجام دهید، نتایج متفاوتی خواهد داشت. دقت کنید که گوگل شاپینگ به صورت ویژه به ساختار محتوای محصولات و نحوه ثبت آن حساس است. بر اساس آخرین تحقیقات ما در این حوزه، Structure Data Google در این بخش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
فارغ از اینکه نوع سایت شما چیست، هر محصول باید بر اساس Structure Data Google بارگذاری شود. در این صورت گوگل میتوانید به صورت دقیق این محصولات را بررسی کند. نکته بعدی که باید بر اساس آن برنامه ریزی انجام دهید، توصیف دقیق محصولات و همچنین عدم استفاده از عکسهای بیکیفیت و تکراری است. در صورتی که از عکس نامناسب برای محصولات خود استفاده کنید، از گوگل امتیاز منفی دریافت میکنید و در نتایج این بخش نمایش داده نخواهید شد.
ساختار داده چیست و چه تاثیری در Google shopping خواهد داشت. «Structure Data »
زمانی که به بررسی مباحث سئو داخلی و یا سئو تکنیکال میپردازید، گاها در مورد ساختار داده یا معماری اطلاعات مقالات جذابی را مشاهده خواهید کرد. هدف از معماری داده یا همان Structure Data درک بهتر گوگل از اطلاعات سایت شما است. به همین دلیل است که استفاده از این استراتژی روی سئو سایت شما به صورت ویژه تاثیر گذار خواهد بود. در بخش قبلی به این موضوع اشاره کردیم که گوگل شاپینگ نسبت به کلمات کلیدی حساسیت بسیار کمی دارد. چرا که معیار اصلی او برای نمایش محصولات به کاربران Structure Data است. نمیتوان از مزایای گوگل شاپینگ استفاده کرد، بدون این که به سایت خود Structure Data را اضافه نمایید.
برای این منظور شما باید یک سری کد HTML به صفحات خود اضافه نمایید. در این صورت خزندههای گوگل درک بسیار بهتری از محتوای سایت شما خواهند داشت. حتی این موضوع را نرخ خزش سایت شما نیز تاثیر گذار خواهد بود. اگر دقت کنید کرده باشید با جستجوی برخی از صفحات زیر آن ها تعداد ستاره قابل مشاهده است. یکی از دلایل نمایش این ستاره استفاده از Structure Data در کدهای یک صفحه میباشد. حتی شما برای ورودی گرفتن از محتوای تصویری و ویدیویی خود نیز به این مفاهیم نیاز خواهید داشت.
آیا شخصی سازی سایت بر اساس Google shopping روی سئو سایت تاثیر گذار است؟
زمانی که به دنبال معماری داده میباشید، ساختار سایت و همچنین صفحات شما اندکی تغییر خواهد کرد. این موضوع از دو منظر برای شما حائز اهمیت خواهد بود. در حالت اول سایت شما میتواند ورودی قابل توجهی از Google shopping دریافت کند. این ورودی روی سئو سایت تاثیر گذار است. فرض کنید که قصد فروش دوره آموزش فتوشاپ دارید. در این صورت میزان ورودی سایت روی نتایج و همچنین برندینگ سایت شما تاثیر گذار است. به جای جذب ترافیک ارگانیک میتوانید از این روش استفاده کنید و رشد سایت خود را بهبود بخشید. اما مزیت دوم استفاده شخصی سازی سایت بر اساس Google shopping بهبود UI / UX سایت و همچنین افزایش رضایت کاربران خواهد بود.
به هر میزان که رضایت کاربران شما افزایش پیدا کند، به همان میزان نیز فروش سایت افزایش پیدا میکند. زمانی که از فرمت معماری داده برای سایت خود استفاده میکنید، مخاطب به سادگی میتواند نوع محتوا و همچنین فرمت آن را درک کند. به همین دلیل نیز یک انتخاب بسیار مناسب برای خرید خود انجام میدهد. با در نظر گرفتن تمامی این نکات میتوانید به یک استراتژی بسیار جذاب برای تعریف و طراحی مراحل سئو خود بپردازید. ما در بخش بعدی تمامی این نکات را به صورت دقیق مورد تحلیل و بررسی قرار خواهیم داد.
فواید استفاده از Google shopping برای کسب و کارها چیست؟
زمانی که در مورد سرویس Google shopping صحبت میکنیم، کسب و کارهای کوچک متوسط به آن توجه کافی ندارند. چرا که فکر میکنند، این سرویس برای کسب و کارهای بزرگ شخصی سازی شده است. در صورتی که اشتباه فکر میکنند. مهم نیست که سایت شما چه دامین آتوریتی دارد. تا چه اندازه از کیبورد استاف و بک لینک برای کسب رتبه استفاده میکند. نکات بسیار مهم شخصی مناسب سایت بر اساس معماری داده میباشد. فارق از اسکیل کسب و کار شما Google shopping روی فروش شما تاثیر ویژه دارد. در ادامه برخی از فواید استفاده از Google shopping بررسی خواهیم نمود.
1. نمایش اطلاعات مورد نیاز کاربر به صورت لحظهای
یکی از بزرگترین مزایای استفاده از گوگل شاپینگ شخصی سازی اطلاعات بر اساس نیاز مخاطب است. فرض کنید که شما قصد خرید یک خودکار مشکلی از برند ایکس دارید. در این صورت بعد از جستجو گوگل به شما این خودکار به همراه مشخصات و برند را نمایش میدهد. حال اگر قصد خرید یک قلم روان نویس با یک رنگ ویژه و برند خاص دارید، گوگل همان محصول را مطابق با نیاز شما نمایش خواهد داد. از طرفی قیمت محصولات نیز وجود دارد و شما میتوانید بر اساس نیاز خود محصول مورد نظر را انتخاب نمایید. دقت کنید که نکات مطرح شده در این بخش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
از طرفی اگر محصول مشخصات بسیار زیادی داشته باشد و محصولات بر اساس همان مشخصات ثبت شده به کاربر نمایش داده میشود. اما اگر بخواهید همین اطلاعات در بخش نتایج کلی ثبت کنید، دسترسی شما محدود خواهد بود و نمیتوانید به یک دسترسی جذاب دست پیدا کنید. چرا که سایت های زیادی را به شما نمایش میدهد که صرفا نقد و بررسی محصول را قرار میدهند و نر خود محصول. از طرفی اگر یک لینک رفرال برای خرید محصول قرار دهند، قیمت آن غیر قابل مقایسه است و زمان انرژی هدر خواهد رفت.
2. امکان مقایسه قیمت و مشخصات محصول
حتما برای شما هم پیش آمده است که قصد خرید یک گوشی موبایل و یا لپ تاپ دارید و نمیدانید که از کجا باید شروع کنید. در برخی مواقع مقایسه کردن هر محصول بسیار سخت است و نمیتوانید تصمیم گیری جامعی انجام دهید. اما Google shopping به فروشنده و همچنین خریداری کمک قابل توجهی خواهد کرد. او فروشنده کمک میکند تا به خریدار بدون واسطه دسترسی پیدا کند. البته نکته بسیار مهم آن نیز در این است که محتوای خود را به نحوی سازماندهی کند که خریدار بتواند تصمیم درست بگیرد. از طرفی مقایسه محصولات نیز به صورت چند لایه انجام خواهد شد. به هر میزان که شما جزئیات بیشتر ثبت کنید، اطلاعات خروجی بیشتری دریافت خواهید کرد.
البته در این بخش یک چالش بسیار کوچک وجود دارد و آن هم قیمت محصولات است. فرض کنید که شما به دنبال یک دوره آموزش زبان آلمانی میباشید، اما اطلاعات جامع و کاملی در مورد سرفصل آموزشی ندارید. از طرفی قیمت محصولات نیز متنوع است و نمیتوانید هر یک را تمایز دهید. در این صورت دسته بندی محصولات بسیار مهم خواهد بود. شما باید ویژگی هر محصول را به صورت انحصاری مورد نقد و بررسی قرار دهید و سپس به دنبال انتخاب یک خدمت باشید. در زمان نگارش این مقاله گوگل هنوز برای فروش خدمات از طریق Google shopping استراتژی ویژهای به کار نگرفته است.
3. کاهش نرخ پرش سایت و دسترسی به مشتری واقعی
فرض کنید که شما یک سایت در حوزه پوشاک دارید. در این صورت روزانه تعداد قابل توجهی ورودی خواهید داشت که نرخ تبدیل بسیار پایینی دارند. از طرفی گشت و گذار کوتاه آن ها و عدم ارتباط برقرار کردن با ظاهر سایت موجب خروج آن ها در مدت زمانی کوتاه خواهد شد. همین موضوع نیز روش نرخ پرش سایت شما تاثیر خواهد داشت. از نظر گوگل محتوای سایت و همچنین محصولات آن چنان جذاب نیست. اما به کمک Google shopping از این چالش در امان خواهد بود. زمانی که مشتری به دنبال خرید یک لباس است، آن را به صورت دقیق جستجو میکند.
به عنوان مثال خریدار یک پیراهن هاوایی سایز 36 با طرح جنگلی و جنس پارچه خنک جستجو میکند. پیدا کردن چنین محصولاتی از طریق سایتهای عمومی کار سختی خواهد بود و همچنین موضوع نیز موجب بروز چالشهای بسیار زیادی میشود. هم برای خریداری و هم برای سایت فروشنده. به همین دلیل است که تمامی سایتهای فروشگاهی وردپرسی و غیر وردپرسی بهتر است که از خدمات Google shopping استفاده کنند و سایت خود را بر اساس این خدمات شخصی سازی کنند. در این صورت میتوانند به یک نتیجه بسیار عالی و جذاب دست پیدا کنند. در آپدیتهای بعدی این مقاله نحوه شخصی سازی بهتر محصولات را آموزش خواهیم داد.
4. بهبود ورودی ارگانیک سایت
در صورتی که قصد افزایش ورودی ارگانیک سایت خود را دارید و از طرفی یک سایت فروشگاه نیز سازماندهی میکنید، با استفاده از سرویس گوگل شاپینگ میتوانید ورودی سایت خود را افزایش دهید. البته بهتر است که تعداد محصولات خود را افزایش دهید و آن ها را در لیست خرید با تحویل طولانی مدت قرار دهید. فرض کنید که در شما یک سایت فروش مبلمان دارید و از طرفی نمیتوانید تمامی مبل های موجود در بازار را به سایت خود تهیه کنید و به فروش برسانید. پس از ثبت اطلاعات دقیق محصولات خود به سراغ محصولات مشابه و مناسب بروید. حال ویژگی و مشخصات ان ها را ثبت کنید، اما مدت زمان تحویل آن را 2 الی 3 هفتهای قرار دهید.
در این صورت میتوانید ورودی بسیار زیادی دریافت کنید و به مخاطبین خود امکان خرید در طولانی مدت دهید. از طرفی اگر مشتری سفارش ثبت کرد، شما زمان کافی برای تهیه محصولات خواهید داشت.
سخن پایانی
در این پست آموزشی به صورت ویژه در مورد Google shopping و عوامل موثر بر آن صحبت کردیم. در صورتی که سوال و چالشی در این رابطه دارید، میتوانید از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن به شما عزیزان پاسخ خواهند داد. در پایان لازم است که یک جمع بندی از نکات مطرح شده در این پست آموزش ارائه دهیم.
گوگل شاپینگ یکی از سرویسهای نوین گوگل است که مشتریان و فروشندگان را به هم متصل میکند. اما تفاوت این بخش با سایر بخشهای فیلتر دقیق بر اساس نیاز مشتری است. شاید این سرویس در حال حاضر برای زبان فارسی شخصی سازی بالایی ندارد. اما در آینده نزدیک این چالش حل میشود. چرا که در سال 2024 آپدیتهای بسیار جذابی ارائه خواهد شد. گوگل نیز بیان کرده است که شخصی سازی این بخش بر اساس نیاز مخاطبین نیست و فروشندگان نیز میتوانند محصولات خود را به صورت دقیق طبقه بندی و شخصی سازی کنند. البته برای کشورهایی با تورم بالا آپدیت قیمتی پیوسته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
نویسنده : امیر شادان پور
امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏