ازاریابی ایمیلی سالیان سال است که توسط کسب و کارها مورد استفاده قرار میگیرد. در صورتی که Email Marketing به صورت اصولی انجام شود، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بیشتری خواهد داشت. شاید با خودتان بگویید دوران ایمیل مارکتینگ به سر آمده و دیگر کارایی ندارد. اما در واقع اینطور نیست. در گذشته شاید با ارسال ایمیل انبوه، افراد میتوانستند مشتریان زیادی را به دست آورند.
اما در حال حاضر، شیوههای ایمیل مارکتینگ دستخوش تغییرات زیادی شده که اگر آنها را رعایت کنید، قطعا موفق خواهید شد. اما ایمیل مارکتینگ چیست؟ چه اصولی را باید رعایت کنیم؟ چرا باید بر روی اینکار سرمایه گذاری کنیم؟ ایمیل مارکتینگ چه کمکی به رشد کسب و کار میکند؟
اگر با پاسخ این سوالات آشنایی ندارید، در ادامه به طور کامل به آنها پاسخ خواهم داد. هدف من از نگارش این مقاله، آموزش کامل و قدم به قدم ایمیل مارکتینگ است.
بازاریابی ایمیلی چیست؟
بازاریابی ایمیلی یکی از زیرشاخههای دیجیتال مارکتینگ است که با هدف جذب مشتریان جدید و هدفمند از طریق ایمیل انجام میشود. دقت داشته باشید که منظور از Email Marketing ارسال ایمیلهای انبوه به افراد نیست؛ بلکه ایمیلها با رعایت یک سری اصول و قوانین نوشته شده و سپس به مخاطبان هدف ارسال میشود.
در واقع هدف اصلی در ایمیل مارکتینگ، ایجاد رابطه خوب با مشتری، تبلیغ کالا و خدمات، برندسازی و در نهایت افزایش فروش است. از مهمترین فواید این روش میتوان به مقرون به صرفه بودن، ارائه آمار دقیق، امکان تجزیه و تحلیل آمارها و برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان اشاره کرد. اگر بازاریابی ایمیلی به صورت درست انجام شود، نسبت به سایر روشهای بازاریابی، بازدهی بهتری دارد.
تقریبا میتوان گفت از زمان به وجود آمدن اینترنت و ظهور کسب و کارهای آنلاین، از ایمیل برای اطلاعرسانی و فروش کالا و خدمات استفاده میکردند. جالب است بدانید اولین ایمیل مارکتینگ در سال 1978 فروش 13 میلیون دلاری را به دنبال داشت.
شاید در حال حاضر با رشد شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام یا لینکدین، ایمیل مارکتینگ به اندازه گذشته کاربرد نداشته باشد. اما بازهم یک روش موثر و کارآمد برای جذب مخاطبان به شمار میرود. در ادامه این موضوع را به طور دقیق بررسی خواهیم کرد.
آیا ایمیل مارکتینگ بازهم کاربرد دارد؟
نظرات مختلفی در مورد تاثیر ایمیل مارکتینگ وجود دارد؛ برخی آن را کارآمد و برخی دیگر ترجیح میدهند انرژی و زمان خود صرف روشهای دیگر مثل بازاریابی پیامکی یا شبکههای اجتماعی کنند. بهتر است بدانید که هر یک از روشهای بازاریابی در دنیای دیجیتال، جایگاه مخصوص به خود را دارند و نباید آنها را کنار بگذاریم.
متاسفانه برخی از افراد به دلیل عدم آشنایی با قوانین ارسال ایمیل، نتوانستهاند از اینکار نتیجه بگیرند. بله، اگر ایمیل را به صورت انبوه و بدون در نظر گرفتن اصول، ارسال کنید، مطمئنا به نتیجه دلخواه نخواهید رسید.
در حال حاضر تقریبا همه افراد جامعه یک اکانت ایمیل دارند و بسیاری از آنها روزانه ایمیل خود را چک میکنند. اما توجه داشته باشید که در ایمیل مارکتینگ، نباید به دنبال تعداد افراد زیاد باشید. بلکه باید تمرکز اصلی خود را روی مخاطبان هدفمند و کسانی که به حوزه فعالیت شما علاقه دارند، بگذارید.
تحقیقات انجام شده در مورد بازاریابی ایمیلی نشان میدهد که میزان بازگشت سرمایه آن 1 به 36 است. یعنی اگر 1 دلار برای Email Marketing هزینه کنید، 36 دلار به دست خواهید آورد.
بنابراین توصیه میکنیم آموزشهای ارائه شده در این نوشته را به خوبی مطالعه کنید. هر کدام از این روشها به شما کمک میکند تا مشتریان زیادی به دست آورید.
چه زمانی از Email Marketing استفاده کنیم؟
کسب و کارها با توجه به اهداف بازاریابی خود میتوانند از ایمیل مارکتینگ استفاده کنند که در ادامه با برخی از آنها آشنا خواهیم شد.
- ایجاد روابط قوی و افزایش صمیمیت با مشتریان
- افزایش آگاهی از برند و برندسازی
- اشتراک گذاری محتوای ارزشمند با کاربران
- ارائه آموزشهای رایگان به کاربران
- معرفی محصولات و خدمات
- اطلاعرسانی در مورد تخفیفها و جشنوارهها
- ارسال پیش فاکتور یا فاکتور خرید مشتریان
- نظرسنجی
- تبریک تولد کاربران
آشنایی با مزایای بازاریابی ایمیلی
به جرئت میتوان گفت، بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین روشهای بازاریابی مستقیم است که طبق پیشبینی Statisca، درآمد جهانی از این روش در سال 2027 به 17.9 میلیارد دلار خواهد رسید. بنابراین باید این مساله را در برنامه بازاریابی خود در نظر بگیرید.
استفاده از ایمیل برای بازاریابی فواید زیادی دارد که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
1. امکان شخصیسازی محتوای ایمیل
در بازاریابی ایمیلی میتوانید محتوای کاملا هدفمند ایجاد کرده و برای کاربران ارسال کنید. برخی از این شخصیسازیها عبارتند از:
- قرار دادن نام مخاطب در عنوان یا متن ایمیل
- امکان ارسال ایمیلهای جداگانه برای مشتریان
- امکان ارسال ایمیل بر اساس موقعیت مکانی کاربران
- امکان قرار دادن متن، ویدیو، عکس، نمودار و…. در ایمیل
دقت داشته باشید که اصلیترین مرحله در ایمیل مارکتینگ، ارسال ایمیل در زمان مناسب و برای افراد مناسب است. فرض کنید یک محصول گرانقیمت دارید و میخواهید از طریق ایمیل آن را به کاربران معرفی کنید. احتمال اینکه یک کاربر تازه و فردی که هنوز از شما خرید نکرده، آن را بخرد، خیلی کم است. اما افرادی که قبلا از شما خرید کردهاند، به احتمال زیاد محصول جدید را نیز میخرند. پس در این شرایط، بهترین گزینه ارسال ایمیل به مشتریان قبلی است.
2. نرخ بازگشت سرمایه بالا
همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، نرخ بازگشت سرمایه در ایمیل مارکتینگ زیاد است. البته این در صورتی است که با اصول و قواعد این نوع بازاریابی آشنا باشید. همچنین با اجرای تست A و B نیز میتوانید نرخ بازگشت سرمایه را به طور قابل توجهی افزایش دهید.
3. پیدا کردن مخاطبان هدفمند
فرض کنید یک محصول آموزشی تهیه کردهاید و قصد فروش آن از طریق ایمیل را دارید. در این شرایط میتوانید بخشی از آموزش را در ازای دریافت ایمیل در اختیار کاربران قرار دهید. با اینکار، لیستی از ایمیلهایی را به دست خواهید آورد که به آموزشها و حوزه کاری شما علاقه دارند. بعد از آن میتوانید با ارسال ایمیلهای هدفمند، این افراد را به مشتری تبدیل کنید. به طور مثال یک ایمیل به آنها ارسال کرده و بگویید اگر همین امروز آموزش را تهیه کنند، از 50 درصد تخفیف بهرهمند خواهند شد.
4. هزینه کمتر
در مقایسه با سایر روشهای دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی ایمیلی به هزینه کمتری نیاز دارد. بنابراین اگر کسب و کار خود را به تازگی شروع کردهاید، یک گزینه عالی به شمار میرود.
5. یادگیری آسان و شروع در سریعترین زمان
بر خلاف اکثر روشهای بازاریابی که به آموزش زیادی نیاز دارند، میتوانید ایمیل مارکتینگ را در مدت زمان کوتاهی یاد گرفته و اجرا کنید. همچنین برای اجرایی کردن آن به یک تیم قوی و حرفهای نیاز ندارید؛ چرا که به راحتی میتوانید با استفاده از پلتفرمهای Email Marketing، ایمیلهای حرفهای و جذاب درست کنید.
6. افزایش فروش
در صورتی که پیشنهادات ویژه خود را در زمان مناسب به کاربران ارسال کنید، احتمال اینکه همان لحظه تصمیم به خرید بگیرند، خیلی زیاد است. سعی کنید به جای ارسال یک پیشنهاد برای همه کاربران، پیشنهادات شخصی و هدفمند برای آنها ارسال کنید.
به طور مثال میتوانید ایمیل را اینطور ارسال کنید. «سلام علی، متوجه شدیم که شما به آموزش سئو علاقه زیادی دارید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا 5 قسمت اول دوره سئو را به رایگان در اختیار شما بگذاریم. اگر بعد از تماشای ویدیوهای رایگان، تصمیم به خرید دوره گرفتید، میتوانید از 30 درصد تخفیف استفاده کنید.»
ارسال چنین ایمیلهایی، نه تنها باعث جلب اعتماد کاربران میشود، بلکه فروشتان را نیز چندین برابر خواهد کرد.
علاوه بر فوایدی که در بالا توضیح دادیم، ایمیل مارکتینگ فواید دیگری نیز دارد که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- جمعآوری دادههای ارزشمند
- افزایش ترافیک سایت
- ایجاد ارزش برای مخاطبان
- داشتن یک رسانه قوی برای تبلیغ کسب و کار و برندسازی
- امکان سنجش کمپینها
- آگاهی از سلیقه مخاطبان
چطور ایمیل مارکتینگ را شروع کنیم؟
قبل از پرداختن به بحث اصلی و ایجاد کمپین ایمیل مارکتینگ، ابتدا چند نکته مهم را بررسی خواهیم کرد.
1. ایجاد استراتژی بازاریابی ایمیلی
برای رسیدن به اهداف خود از ایمیل مارکتینگ، باید یک استراتژی قوی و برنامه مناسب داشته باشید. داشتن برنامه کمک میکند تا بدانید مخاطبان شما به چه چیزی نیاز دارند. در ادامه با 6 مرحله ایجاد استراتژی بازاریابی ایمیلی آشنا خواهید شد.
مرحله 1: شناخت مخاطبان
مخاطبان کسب و کار شما چه دغدغههایی دارند؟ چه چیزهایی را دوست دارند؟ در وقع اصلیترین مرحله برای ارسال ایمیل موفق، شناخت مخاطبان است. در صورتی که با سلیقه مخاطب خود آشنا باشید، تاثیر ایمیلهای ارسالی به مراتب بیشتر خواهد بود.
مرحله 2: تعیین اهداف
هدف شما از اجرای کمپین و ارسال ایمیل به مخاطبان چیست؟ قصد دارید یک محصول خاص را به آنها پیشنهاد دهید یا هدفتان فقط برندسازی است؟
مرحله 3: انتخاب لیست ایمیل
برای ارسال ایمیل به کاربران، باید لیست ایمیل ایجاد کنید. (در ادامه آموزش روش ساخت آن را توضیح خواهیم داد.) دقت داشته باشید که این لیست باید توسط خودتان ایجاد شود. چرا که استفاده از لیست ایمیلهای آماده، نتیجه خوبی را به دنبال نخواهد داشت. بهترین کار این است که کاربران خودشان ایمیل را در اختیارتان قرار دهند. به طور مثال میتوانید در ازای یک محصول رایگان یا ارائه تخفیف، ایمیل آنها را دریافت کنید.
برای اینکه بعدا امکان تفکیک ایمیلها وجود داشته باشد، باید آنها را در لیستهای مختلفی طبقهبندی کنید. اگر تعداد افرادی که در لیست دارید کم هستند، نگران نباشید. چرا که در آینده و به مرور تعداد آنها بیشتر خواهد شد.
مرحله 4: تعیین نوع کمپین
قدم بعدی در تعیین استراتژی ایمیل مارکتینگ، مشخص کردن نوع کمپین است. آیا قصد دارید به کاربران خبرنامه ارسال کنید یا میخواهید آموزشهای رایگان را در اختیار آنها قرار دهید؟ یا هدفتان فقط معرفی یک محصول یا خدمت جدید است؟
مرحله 5: برنامهریزی
هر چند وقت یکبار قصد دارید برای مخاطبان ایمیل ارسال کنید؟ اینکار باعث میشود تا مخاطبانتان در زمان تعیین شده منتظر ایمیل باشند. به طور مثال میتوانید هر سه شنبه شب، ایمیلهای آموزشی را به کاربران ارسال کنید. دقت داشته باشید که رعایت نکردن این زمانبندی میتواند اعتماد کاربران را از بین برده و بازدهی ایمیل مارکتینگ را کاهش دهد.
مرحله 6: بررسی نتایج و آمارها
یکی از وظایف اصلی دیجیتال مارکترها، بررسی و تحلیل آمارها است. با بررسی این موارد متوجه خواهید شد که تا چه اندازه موفق بودهاید. گاهی مواقع ممکن است با یک تغییر کوچک در محتوای ایمیل، نتایج بزرگی را به دست آورید. معمولا بازاریابان برای دستیابی به نتایج دقیق، از تست A/B استفاده میکنند. به این صورت که دو مدل ایمیل طراحی کرده و به تعداد خاصی از مشتریان ارسال میکنند. سپس نتیجه هر کدام که بهتر بود، آن را به سایر کاربران نیز میفرستند.
2. انتخاب پلتفرم مناسب برای بازاریابی ایمیلی
بعد از ایجاد استراتژی مناسب برای ایمیل مارکتینگ، نوبت به انتخاب یک پلتفرم مناسب میرسد. در صورتی که بخواهید ایمیلها را خودتان طراحی کرده و به صورت دستی ارسال کنید، کار سختی را پیش رو خواهید داشت. از طرفی اگر ایمیلها را به موقع ارسال نکنید، بسیاری از زحماتتان هدر خواهد رفت.
اما خوشبختانه سرویسها و پلتفرمهایی برای اینکار وجود دارد که کار شما را بسیار راحت کردهاند. با این پلتفرمها به راحتی میتوانید با استفاده از قالبهای آماده و کشیدن و رها کردن، ایمیلهای حرفهای درست کرده و برای کاربران ارسال کنید. همچنین امکان ارسال ایمیل به صورت اتوماتیک نیز وجود دارد. یعنی به جای اینکه به صورت دستی ایمیلها را ارسال کنید، در زمانهایی که تایید میکنید، ایمیلها به صورت خودکار به کاربران ارسال میشوند. حتی امکان اتوماسیون کردن آنها نیز وجود دارد.
برای مثال، سیستم ایمیل مارکتینگ خود را به گونهای تنظیم میکنید که کاربران با وارد کردن آدرس ایمیل، یک سری ایمیل آموزشی را دریافت کنند. از قابلیتهای دیگر پلتفرمهای ایمیل مارکتینگ، میتوان به ایجاد لیستهای مختلف اشاره کرد. البته علاوه بر امکاناتی که در بالا به آنها اشاره کردیم، این پلتفرمها قابلیتهای زیادی دارند که برخی از آنها عبارتند از:
- ارسال ایمیل به اینباکس کاربران
- امکان ایجاد صفحات لندینگ و فرمهای حرفهای
- ارائه آمار دقیقی از ایمیلها
معرفی بهترین سرویسهای ایمیل مارکتینگ در ایران و جهان
پلتفرمهای مختلفی در جهان در زمینه بازاریابی ایمیلی فعالیت دارند. در واقع میتوان گفت بدون این سرویسها، اجرایی کردن ایمیل مارکتینگ امکانپذیر نیست. در ادامه قصد داریم برخی از بهترین سرویسها را معرفی کنیم.
- نجوا: یک پلتفرم ایرانی است که امکانات بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار میدهد. هزینه استفاده از این سرویس تا 2000 ایمیل به صورت رایگان است. بعد از آن اگر راضی بودید، باید یکی از پلنها را خریداری کنید.
- پاکت: این پلتفرم هم جزو بهترینها به شمار میرود. پاکت نسخه رایگان ندارد و باید با پرداخت هزینه از امکانات آن استفاده کنید.
- میل تاز: یکی دیگر از سرویسهای ایمیل مارکتینگ ایرانی، mailtaz است که میتوانید تا 1000 مشترک به صورت رایگان استفاده کنید. بقیه پلنها نیز نسبت به سایر سرویسها، هزینه کمتری دارند.
- Aweber: این سرویس خارجی بوده و استفاده از آن تا 500 مشترک رایگان است. اما اگر تعداد مشترک بیشتر شود، باید هزینه آن را پرداخت کنید. در حال حاضر کمترین پلن آن از 12.5 دلار شروع میشود.
- Constant Contact: این پلتفرم نسخه رایگان ندارد و باید حداقل 12 دلار در ماه برای استفاده از خدمات آن پرداخت کنید.
- Brevo: با این پلتفرم میتوانید به صورت روزانه تا 300 ایمیل رایگان ارسال کنید.
- Mailchimp: میل چیمپ یکی از بهترین سرویسهای ایمیل مارکتینگ است که اکثر افراد با آن آشنایی دارند. استفاده از این سرویس تا 1000 مخاطب کاملا رایگان است.
3. جمع آوری ایمیل کاربران و ساخت لیست ایمیل
یکی از جذابترین بخشهای بازاریابی ایمیلی، ساخت لیست ایمیل است. برای اینکار باید فرمهای مختلفی را در صفحات سایت قرار داده و کاربران را ترغیب کنید تا ایمیل خود را در آن وارد کنند. سپس باید ایمیلهای هر یک از صفحات را در یک لیست جداگانه ذخیره کنید. (ذخیره ایمیلها در لیستهای جداگانه با کمک ابزارهای ایمیل مارکتینگ که در بالا معرفی کردیم انجام میشود و کار بسیار راحتی است)
در ادامه توضیح خواهیم داد که چطور و با چه روشهایی، ایمیل کاربران را جمع آوری کنید.
1. استفاده از صفحه درباره ما
یکی از صفحاتی که بازدید بالایی دارد، صفحه درباره ما است. معمولا افرادی از این صفحه بازدید میکنند که به کسب و کار ما علاقمند هستند. این مساله نشان میدهد که آنها دوست دارند در مورد شما و کارهایی که انجام میدهید، بیشتر بدانند. بنابراین توصیه میکنیم در صفحه درباره ما، یک فرم ثبت نام قرار داده و با ارائه پیشنهادهای جذاب، کاری کنید تا ایمیلشان را در اختیارتان قرار دهند. به طور مثال میتوانید یک آموزش 30 روزه یا یک مشاوره رایگان را به کاربران پیشنهاد دهید.
2. ساخت صفحه فشار (Squeeze Page) برای دریافت ایمیل
صفحه فشار (که به آن صفحه فرود یا لندینگ پیچ نیز میگویند) با هدف جمعآوری ایمیل کاربران ساخته میشود. علت استفاده از کلمه فشار نیز به این خاطر است که با ارائه پیشنهادهای محدود کاری میکنند تا آدرس ایمیل افراد را به دست آورند. در این صفحه میتوانید از چندین فرم استفاده کنید تا کاربران بالاخره در یکی از آنها ایمیل خود را وارد کنند.
در صفحه فشار باید تمرکز خود را بر روی ارائه پیشنهاد به کاربران قرار دهید تا بهترین نتیجه به دست بیاید. برخی از پیشنهادهایی که میتوانید به کاربران ارائه دهید، میتوان به دانلود رایگان فایل، دانلود دوره آموزشی رایگان، دانلود قسمتهایی از آموزش پولی به صورت رایگان، ارائه مشاوره رایگان یا بررسی سایت اشاره کرد.
3. پیشنهادهای جذاب به کاربران ارائه دهید (Lead Magnet)
اینکه بخواهید کاربران را وادار کنید تا برای دریافت خبرنامه یا دوره 21 روزه، ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهند، واقعا کار سختی است. به همین دلیل باید پیشنهادهای جذابتری را به آنها ارائه دهید. برخی از این پیشنهاد عبارتند از:
- ارائه چک لیست (چک لیست سئو، چک لیست تولید محتوا، چک لیست طراحی دکوراسیون داخلی و…)
- کتاب الکترونیکی رایگان
- فایلهای الگو آماده (فایل تقویم محتوا، الگو بازاریابی ایمیلی، فایل پرسشنامه، نظر سنجی، الگوی تبلیغات و فروش، جدول برنامه ریزی و…)
- نتایج تحقیقات
- تمپلیتهای رایگان (لوگو آماده، تصاویر پس زمینه، فونت رایگان و…)
- ویدیو
در واقع میتوان گفت، هر چقدر پیشنهاد جذابی را ارائه کنید، درصد تبدیل بالا خواهد رفت. به طور مثال در تصویر زیر، سایت 100 Days of Real Food، بخشی از برنامه غذایی را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده است.
4. از بخش وبلاگ برای دریافت ایمیلهای کاربران استفاده کنید
یکی دیگر از روشهایی که میتوانید ایمیل کاربران را دریافت کنید، ارائه پیشنهادها در بخش وبلاگ سایت است. چرا که بسیاری از کاربران با جستجوی سوالات خود در گوگل، به یکی از محتواهای آموزشی شما هدایت میشوند. بنابراین بهترین فرصت است که ایمیل آنها را به دست آورید.
5. استفاده از پاپ آپ موقع خروج کاربران از سایت
اینکه وسط مطالعه یک نوشته یا بررسی صفحه اصلی سایت، ناگهان پنجره پاپ آپ ظاهر شود، جلوه خوبی ندارد. چرا که باعث آزار و اذیت کاربران میشود. اما اگر به صورت اصولی از آن استفاده کنید، فواید زیادی را به دنبال خواهد داشت. یکی از بهترین استفادههای Popups، موقع خروج کاربران از سایت است. بنابراین اگر بتوانید در این مواقع پیشنهاد جذابی را به کاربران ارائه دهید، به احتمال زیاد نه تنها ایمیل خود را در اختیارتان قرار میدهند، بلکه امکان دارد به یکی از مشتریان وفادار شما تبدیل شوند.
6. ارائه محتوا در قالب PDF
محتواهای تخصصی که در سایت منتشر میکنید، معمولا تعداد کلمات بیشتری دارند. بنابراین بسیاری از بازدیدکنندگان نمیتوانند آن را به طور کامل مطالعه کنند. به همین دلیل میتوانید نسخه PDF محتوا را در ازای دریافت ایمیل، در اختیار کاربران قرار دهید.
نکته مهم: در ارائه پیشنهاد به کاربران نباید زیادهروی کنید. چرا که اینکار باعث آزار و اذیت آنها شده و امکان دارد نتیجه عکس دهد. پس حد اعتدال را پیش بگیرید.
4. ایجاد فرم جذاب برای دریافت ایمیل کاربران (opt-in form)
یکی دیگر از مراحل بسیار مهم در ایمیل مارکتینگ، ساخت فرمهای جذاب برای دریافت ایمیل مخاطبان است. در واقع، از این فرم برای دریافت ایمیل کاربران و تبدیل آنها به مشتری استفاده میکنید. در ادامه قصد داریم چند نکته مهم در رابطه با ایجاد فرم در بازاریابی ایمیلی را با شما به اشتراک بگذاریم.
- از رنگها و طرحهای جذاب استفاده کنید: فرمی که برای دریافت ایمیل طراحی میکنید، باید سبک جداگانهای از سایت داشته باشد تا توجه کاربران را به خود جلب کند.
- از اطلاعات واقعی استفاده کنید: مطالبی که در این فرم مینویسید، باید واقعی باشد. هرگز برای جذب افراد بیشتر، دروغ نگویید.
- فرم را ساده طراحی کنید: پس زمینه و المانهایی که در فرم استفاده میکنید، باید ساده باشند. اینکار موجب میشود تا توجه کاربر فقط بر روی پیشنهادتان باشد.
- فقط موارد ضروری و مهم را از کاربران دریافت کنید: اینکه بخواهید در یک فرم اطلاعات مختلفی از کاربران مثل شماره تلفن، ایمیل، نام و.. را بگیرید، نتیجه خوبی نخواهد داشت. در این فرم حداکثر از دو فیلد برای دریافت نام و ایمیل استفاده کنید.
- فرم را بررسی کنید: قبل از قرار دادن فرم در سایت، عملکرد آن را به طور کامل بررسی کنید تا کاربران به محض وارد کردن ایمیل، پیشنهادتان را دریافت نمایید.
نکات مهم قبل از ارسال ایمیل به مخاطبان
بعد از اینکه با استفاده از روشهای بالا، ایمیل کاربران را دریافت کردید، نوبت به نوشتن ایمیلهای جذاب و ارسال آنها میرسد. اما در صورتی که برخی اصول و قوانین را رعایت نکنید، هیچ نتیجهای از بازاریابی ایمیلی به دست نخواهید آورد.
1. تقسیم ایمیل به لیستهای مختلف
هنگامی که ایمیل کاربران را دریافت میکنید، باید آنها را به بخشهای مختلفی تقسیم کرده و ذخیره کنید. این مساله باعث میشود تا مدیریت آنها راحت و امکان ارسال ایمیل به مخاطبان هدفمند وجود داشته باشد.
افرادی که ایمیل خود را در فرمها وارد میکنند، قابلیت تبدیل شدن به مشتری را دارند. بنابراین باید برای هر دسته، ایمیلهای متفاوتی ارسال کنید.
قدم اول برای تقسیم ایمیل به لیستهای مختلف، ایجاد فرمهای متفاوت برای هر گروه از کاربران است. برخی از مواردی که میتوانید بر اساس آنها ایمیل کاربران را دستهبندی کنید، عبارتند از:
- مکان جغرافیایی
- شغل
- صنعت
- زبان
- علاقمندیها
- مشتریان جدید و قدیمی
- سن
در حالت کلی این شما هستید که باید با توجه به اهداف بازاریابی و نوع کسب و کارتان، لیستهای مختلفی را ایجاد کنید. دقت داشته باشید که با استفاده از پلتفرمهای ایمیل مارکتینگ، خیلی راحت میتوانید لیستهای مختلفی را ایجاد کنید.
2. انجام تست A/B
تا زمانی که متغیرهای مختلفی را تست و بررسی نکنید، متوجه نخواهید شد که کدام روش در بازاریابی ایمیلی تاثیر گذار است. با اینکه کاربران با اختیار کامل ایمیل خود را در اختیار شما قرار میدهند، ولی امکان دارد موقع ارسال ایمیل، رفتار متفاوتی را نشان دهند. بنابراین قبل از ارسال ایمیل به مخاطبان زیاد، باید آن را در جامعه آماری کوچکتری تست کنید.
در این روش باید با توجه به متغیرهایی که در نظر دارید، دو نوع ایمیل طراحی کرده و آنها را به برخی از کاربرانی که به صورت تصادفی انتخاب شدهاند، بفرستید. به طور مثال میتوانید فقط عنوان این ایمیلها را تغییر داده و ببینید کدام یک تاثیرگذار است. سپس باید این دو نوع ایمیل را با یکدیگر مقایسه کرده و ببینید کدام یک بازدهی بیشتری دارد. برخی از نکاتی که در تست A/B باید رعایت کنید، عبارتند از:
- در هر بار تست، باید یک متغیر را انتخاب کنید. این متغیر میتواند، عنوان، عکس، توضیحات، CTA یا هر چیز دیگری باشد.
- نباید متغیرهای دو ایمیل نزدیک به هم باشند. یعنی اگر متغیر ایمیل اول را با یک تغییر کوچک در ایمیل دوم استفاده کنید، نتیجه دقیقی به دست نخواهید آورد.
- ایمیلها را به طور همزمان ارسال کنید.
- ایمیل که بازدهی خوبی داشته را برای همه کاربران لیست مورد نظر ارسال کنید.
- تست A/B را میتوانید بر روی همه متغیرها انجام داده و ببینید کدام یک نتیجه بهتری دارند. بنابراین هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
اکثر سرویسهای ایمیل مارکتینگ امکان تست A/B را در اختیار شما قرار میدهند تا به راحتی نتایج آنها را مقایسه کنید.
3. بررسی اثربخشی ایمیل مارکتینگ
برای اینکه بدانید ایمیلهای ارسال به کاربران تا چه اندازه اثربخش هستند، باید چهار معیار کلیدی مطرح شده را بررسی کنید.
1. Deliverability: این معیار نشان میدهد که چه تعداد از ایمیلها به اینباکس مشترکین ارسال شدهاند. برای بازدهی بهتر:
- قوانین مربوط به ایمیل را رعایت کنید تا به پوشه اسپم انتقال پیدا نکند.
- افرادی که ایمیلتان به پوشه اسپم آنها میرود را از لیست حذف کنید.
2. Open rate: درصد افرادی که ایمیل شما را بعد از دریافت، باز کردهاند.
- با ارائه پیشنهادهای مختلف، کاربران را ترغیب کنید تا ایمیل را باز کنند.
- زمان مناسب برای ارسال ایمیل را پیدا کنید. با بررسی ایمیلهایی که تاکنون ارسال کردهاید، میتوانید این موضوع را متوجه شوید. همچنین با انجام تست A/B نیز میتوان بهترین زمان ارسال ایمیل را پیدا کرد.
3. Clickthrough rate (CTR): درصد افرادی که بر روی CTR (دکمه دعوت به اقدام) کلیک کردهاند.
- پیشنهادی که به کاربران ارائه میدهید را بررسی کنید تا مطمئن شوید که پیشنهادتان ارزشمند است.
- متنی که نوشتهاید را چند بار بررسی کنید تا از انتقال صحیح مفهوم به مخاطبان اطمینان حاصل کنید.
- دکمه CTR را با یک رنگ متفاوت طراحی کرده و کاری کنید توجه کاربر را به خود جلب کند.
4. Unsubscribes: تعداد افرادی که اشتراک خود را لغو کردهاند. یعنی مایل به دریافت ایمیلهای شما نیستند.
- اگر افرادی اشتراک را لغو کردهاند، یعنی علاقهای به موضوع ارسالی ندارند.
- برای افرادی که اشتراک خود را غیرفعال کردهاند، ایمیل فرستاده و دلیل آنها را بپرسید.
- ایمیل ارسالی را بررسی کنید و ببینید آیا ایرادی داشته یا خیر.
- ایمیلهایی که ارسال میکنید باید ارزشی را برای کاربران ایجاد کنند.
با بررسی دقیق این موارد، میفهمید که ایمیلهایتان تا چه اندازه اثربخش بودهاند.
4. تحلیل و بررسی دقیق اطلاعات و آمارها
بعد از اینکه چندین کمپین ایمیل مارکتینگ اجرا کردید، باید اطلاعات آنها را تحلیل کنید. اینکار باعث میشود در کمپینهای آینده عملکرد بهتری داشته باشید. این گزارش را میتوانید در یک فایل اکسل دستهبندی کنید.
برخی از مواردی که در این گزارش باید بنویسید، عبارتند از:
- تعداد کل ایمیلهای ارسالی
- تعداد ایمیلهای تحویل داده شده
- تعداد ایمیلهایی که به اینباکس رفتهاند.
- نرخ پرش
- نرخ باز شدن ایمیلها
- نرخ کلیک بر روی دکمه CTR
- تعداد افرادی که اشتراک را لغو کردهاند.
برای دستیابی به نتایج اثربخش، سوالات زیر را از خودتان بپرسید.
- آیا نرخ کلیک بر روی دکمه CTR نسبت به دورههای قبل افزایش یافته است؟
- آیا افراد بیشتری ایمیل را باز کردهاند؟
- تعداد لغو اشتراکها نسبت به دوره قبل بیشتر شده یا کمتر؟
- آیا تعداد کلمات عنوان یا متن میتواند تفاوتی ایجاد کند؟
- چطور میتوانستم پیشنهاد خود را بهتر مطرح کنم؟
قوانین ارسال ایمیل
برای اینکه ایمیلهای ارسالی به پوشه اسپم کاربران نروند، توصیه میکنیم موارد گفته شده را رعایت کنید.
- نام، آدرس و لوگو شرکت را در هر یک از ایمیلها بیاورید.
- لینکی را برای لغو اشتراک قرار دهید.
- از ایمیل معتبر استفاده کنید تا کاربران بتوانند برای شما ایمیل بفرستند.
- عنوان ایمیل باید مطابق با موضوع آن باشد. هیچ وقت از عناوین اشتباه یا دروغ استفاده نکنید.
- از ایمیل کاربران فقط برای ارسال ایمیل در سایت خود استفاده کنید و هرگز آن را در اختیار دیگران قرار ندهید.
- اگر کاربری اشتراک خود را لغو کرد، دوباره برای او ایمیل ارسال نکنید.
آموزش طراحی ایمیل و ارسال آن به کاربران
در این بخش با برخی از قالبها و الگوهای نوشتن ایمیل آشنا خواهیم شد که با استفاده از آنها میتوانید نرخ بازگشت سرمایه را به حداکثر برسانید.
1. نمونه ایمیل مارکتینگ برای خبرنامه
یکی از انواع ایمیلهایی که برای کاربران ارسال میکنید، خبرنامه است. در خبرنامه، محتواهایی را باید ارسال کنید که ارزش زیادی را برای کاربران ایجاد میکنند. چرا که ارسال محتواهای عادی، ارزش چندانی ایجاد نمیکند. دقت داشته باشید که برای ایجاد ارزش، لازم نیست هزاران کلمه بنویسید، بلکه با چند نکته نیز امکانپذیر است.
برای نمونه، الان مدتی است که گوگل اعلام کرده قصد متوقف کردن گوگل آنالیتیکس 3 را دارد و کاربران باید تا مدت تعیین شده به نسخه 4 مهاجرت کنند. بسیاری از افراد در همین مدت، با ارسال ایمیل به کاربران خود اطلاع میدادند که باید به نسخه 4 مهاجرت کنند و مثلا 10 روز تا پایان مهلت باقی مانده است.
در ادامه یک الگو را برای نوشتن ایمیل برای خبرنامه بررسی خواهیم کرد تا به طور دقیق با این مساله آشنا شوید.
- Intriguing Subject Line: در این بخش که همان عنوان ایمیل است، باید از عنوانهایی استفاده کنید که کاربران را کنجکاو کند. به طور مثال، «3 روز تا پایان مهلت مهاجرت به گوگل آنالیتیکس 4»، «چطور در 7 روز ترافیک سایت را دو برابر کنیم»، «چطور در عرض 1 ماه توانستم 10 کیلو وزن کم کنم؟».
- Bold Opening: خبرنامه را با موضوعی شروع کنید که برای کاربران جذاب باشد. اینکار مانند یک قلاب عمل کرده و باعث میشود کاربر ادامه ایمیل را مطالعه کند. نوشتن یک داستان کوتاه یا ارائه خلاصهای از مطالب یا طرح سوال، احتمالا برای کاربران جذب خواهد بود. «من هم مثل شما وزن زیادی داشتم و موقع خرید لباس یا مهمانی رفتن با مشکل مواجه میشدم، اما توانستم با انجام یک سری کارهای ساده، وزن خود را به حالت ایدهآل برسانم».
- Valuable Content: در این بخش باید محتوای ارزشمندی را برای کاربران قرار دهید. این محتوا نباید خیلی طولانی و اذیت کننده باشد. نوشتن 3 الی 5 نکته کافی است. البته نوع نگارش این محتوا بستگی به کسب و کار شما دارد. در حالت کلی باید مطالبی را در این بخش قرار دهید که برای مخاطبان مفید باشد؛ نه بحثهای کلیشهای و پیش پا افتاده.
- CTA: در نهایت برای اینکه به هدف خود از ایمیل مارکتینگ دست پیدا کنید، باید از کاربران بخواهید کاری را انجام دهند. به طور مثال میتوانید از آنها درخواست کنید تا نظر خود را در رابطه با موضوع ایمیل با شما در میان بگذارند یا ایمیل را به یک نفر دیگر بفرستند. همچنین میتوانید آنها را به یکی از صفحات سایت هدایت کنید. این مساله کاملا بستگی به موضوع ایمیل دارد. نکتهای که باید رعایت این است که باید در همه ایمیلها از CTA (Call To Action) استفاده کنید.
2. نمونه ایمیل مارکتینگ برای ارائه پیشنهاد به کاربران
یکی دیگر از انواع ایمیلهایی که به کاربران ارسال میکنید، ارائه پیشنهاد خرید است. معمولا این پیشنهادات به صورت محدود هستند. «امروز آخرین مهلت شرکت در دوره سئو با تخفیف 50 درصدی است!». در تصویر زیر میتوانید الگوی این نوع ایمیل را مشاهده کنید.
- Straightforward Subject Line: به صورت واضع و سر راست، پیشنهاد خود را به کاربران اطلاع دهید. بنابراین لازم نیست از عنوانهای کنجکاو کننده استفاده کنید.
- The Offer: ایمیل را با یک یا دو سطر که پیشنهاد شما را توضیح میدهد، شروع کنید. باید مشخص کنید که پیشنهاد شما چیست و چرا باید از آن استفاده کنند.
- The Details: در این بخش باید جزئیات بیشتری از پیشنهاد را بنویسید. تاریخ شروع و پایان کمپین، مزایای مهم کالا یا محصول و علت تخفیف از جمله مواردی هستند که میتوانید در این بخش بنویسید. همچنین میتوانید در این بخش کد تخفیف را نیز قرار دهید. هدف اصلی این است که کاربران از پیشنهاد شما مطلع شوند. بنابراین نوشتن توضیحات زیاد لازم نیست. چرا که اگر قصد خرید داشته باشند، به صفحه محصول در سایت خواهند رفت.
- The CTA: برای اقدام کافی است یک دکمه قرار داده و کاربران را به صفحه محصول یا خدمات هدایت کنید.
- The PS: یکی از تکنیکهای بسیار ساده که میتواند بسیار مفید باشد، PS است. برای اینکار کافی است پیشنهاد خود را خلاصه کرده و با اضافه کردن یک اقدام، به آخر ایمیل اضافه کنید. به طور مثال فرض کنید یک ایمیل به کاربران فرستادهاید و از آنها خواستهاید تا محصول شما را به 30 درصد تخفیف بخرند. در آخر ایمیل میتوانید به آنها پیشنهاد دهید تا در دوره رایگان نیز شرکت کنند.
تکنیکهای ایمیل مارکتینگ
بازاریابی ایمیلی تکنیکهای مخصوص به خود را دارد و شبیه ارسال ایمیل به یکی از دوستانتان نیست. هدف اصلی از ارسال هر ایمیل، جذب افرادی است که به کسب و کار شما علاقه دارند. بنابراین ساخت یک ایمیل فرایندی پیچیده دارد و باید دقت بیشتری به خرج دهید. برخی از مواردی که ایمیل مارکتینگ باید رعایت کنید، عبارتند از:
- محتوایی که در ایمیل به کار میبرید، باید به یک موضوع اشاره کند.
- تصاویری را انتخاب کنید که برای همه دستگاهها (موبایل، کامپیوتر و…) بهینه باشد.
- ایمیل را طوری طراحی کنید که در موبایل به درستی نمایش داده شود. طبق تحقیقات انجام شده، بیش از 55 درصد ایمیلها در موبایل باز میشوند.
- سعی کنید نام مخاطب را در متن ایمیل بیاورید. اینکار باعث میشود تا صمیمیت بین شما بیشتر شود.
- ایمیل را برای کاربران شخصیسازی کنید. وقتی قصد دارید برای گروه خاصی از افراد ایمیل بفرستید، سعی کنید از لحن آنها در متن استفاده نمایید.
- عنوان ایمیل را ساده، واضح و در عین حال جذاب بنویسید.
اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ
یکی از راههای بازاریابی با ایمیل و افزایش فروش، ایجاد ایمیل اتوماسیون است. دقت داشته باشید که این روش به تنهایی فروش شما را بیشتر نمیکند، بلکه در صورتی جوابگو است که به صورت اصولی از آن استفاده کنید.
در اتوماسیون ایمیل، شما یک یا چند ایمیل را طراحی میکنید تا هنگامی که کاربران کاری را در سایت انجام دادند، ایمیل به صورت خودکار به آنها ارسال شود. به طور مثال اتوماسیون را طوری تنظیم میکنید که هنگام ثبت نام کاربران جدید در سایت، یک ایمیل خوش آمد گویی به آنها ارسال شود. یا بعد از اینکه کاربر یکی از محصولات را خریداری کرد، یک ایمیل به طور خودکار ارسال شده و یک کد تخفیف برای خریدهای بعدی در اختیار او قرار دهد.
در روشهای قبلی، ایمیلها را به یکباره و در زمانهای خاصی ارسال میکردیم. اما در اتوماسیون، میگوییم هر کس فرم مورد نظر ما را پر کرد، یک ایمیل به او ارسال شود. اینکار موجب میشود تا کارهای روتین و تکراری را انجام ندهیم.
اما سوال اینجاست، چه زمانهایی از اتوماسیون ایمیل استفاده کنیم؟
- ارسال ایمیل به کاربران جدید سایت
- ارسال ایمیل به افرادی که کالا را به سبد خرید اضافه کردهاند ولی خرید انجام نشده است.
- هنگامی که یک محصول را آپدیت میکنید.
دقت داشته باشید که در ایمیل اتوماسیون، امکان ارسال چندین ایمیل به صورت پیوسته نیز وجود دارد. به طور مثال فرض کنید یک دوره آموزشی رایگان 10 جلسهای درست کردهاید و میخواهید هر روز یک جلسه از آن را به کاربران ارسال کنید.
نکته: در حال حاضر همه سرویسهای ایمیل مارکتینگ، ایمیل اتوماسیون را دارند.
جمعبندی
ایمیل مارکتینگ یکی از مهمترین روشها در دیجیتال مارکتینگ به شمار میرود. در صورتی که به صورت اصولی از آن استفاده کنید، بازدهی مناسبی خواهد داشت. بنابراین همواره در این زمینه مطالعه کرده و با تست و بررسی، روشهای استفاده از آن را یاد بگیرید.
قوانین زیادی در بازاریابی ایمیلی وجود دارد ولی مهمترین آنها، ایجاد ارزش برای مخاطبان است. وجود پلتفرمهای ایمیل مارکتینگ نیز به شما کمک میکند تا بسیاری از کارها را به سادگی انجام دهید.
نکته مهم: برای اینکه بدانید بازاریابی ایمیلی تا چه اندازه در کسب و کار شما تاثیرگذار است، حتما آن را تست و بررسی کنید. مطمئن باشید که اجرای صحیح آن میتواند نتایج بزرگی را در پی داشته باشد.
در این نوشته سعی کردیم نکات مهم و ضروری در مورد Email Marketing را با شما عزیزان در میان بگذاریم. چنانچه در این رابطه سوال یا نقطه نظری داشتید، خوشحال میشویم آن را با ما مطرح کنید.