قطعا بارها برندهای زیادی را مشاهده کردید که شعارهای تبلیغاتی زیبایی را داشتند و حتی تعدادی از این شعارهای تبلیغاتی تا مدت ها ورد زبان شما بوده است. این موضوع یعنی این که آن برند مورد نظر به خوبی در زمینه برند سازی موفق بوده است. شما به عنوان یک کسب و کار باید بتوانید از راههای مختلفی برند خود را معرفی و به فروش مجموعه خود کمک نمایید. همیشه نیازی به بازاریابی های مختلفی ندارید گاهی اوقات میتوانید تنها با انتخاب یک شعار تبلیغاتی مناسب این برند سازی را به خوبی انجام بدهید. در ادامه همراه برتر آموز باشید تا به خوبی راجب به انتخاب شعار تبلیغاتی صحبت کنیم و حتی نمونههای زیادی از شعارهای برندهای ایرانی را جهت ایده پردازی بررسی نماییم.
شعار تبلیغاتی چیست؟ سوالی مهم که اگر در فضای دیجیتال مارکتینگ کار کنید بارها با آن مواجه میشوید.
چه نکتهای باعث میشود تا یک برند به خوبی در دل مردم جا بگیرد و چه نکته باعث میشود تا برند به خوبی فروش داشته باشد.
این که بتوانید شعار خوبی را انتخاب کنید قطعا موضوع مهمی است که باید با دیجیتال مارکتر خود به خوبی صحبت نمایید.
برای همین باید به خوبی به مفهوم دیجیتال مارکتینگ مسلط باشید و اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید پیشنهاد میشود آموزش دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید.
آنچه که شما در این مقاله خواهید آموخت :
- شعار تبلیغاتی چیست؟
- مراحل طراحی شعار تبلیغاتی چیست؟
- بررسی بهترین شعارهای تبلیغاتی ایرانی
- ویژگیهای شعار تبلیغاتی موفق چیست؟
شعار تبلیغاتی چیست؟
قبل از این که به بررسی هر موضوعی بپردازیم بهتر است تا راجب به معنا و مفهوم شعار تبلیغاتی صحبت کنیم.
در واقع شعار تبلیغاتی به این معنا است که شما اهداف ، ویژگی و نکات مثبت برند و محصول خود را در قالب یک جمله کوتاه که میتواند هم آوایی و آهنگ خاصی را داشته باشد بیان نمایید. شعارهای تبلیغاتی معمولا کوتاه و پر مفهوم هستند.
یعنی خواننده با خواندن شعار تبلیغاتی شما باید کاملا بتواند به ماهیت کسب و کار و محصولات شما پی ببرد و تا حدی اطلاعاتی راجب به شما پیدا کند.
برای همین توصیه میشود که حتما در انتخاب کلمات شعار تبلیغاتی خود بیشترین دقت را داشته باشید.
پس به طور خلاصه شعار تبلیغاتی باید کاملا تواما با موضوع کسب و کارتان باشد.
اگر شعار شما آهنگ خاصی را داشته باشد به راحتی در ذهن مردم جای میگیرد و این یعنی قدم اول و مهم در کسب و کارتان را به خوبی برداشتهاید.
در شعارهای تبلیغاتی نباید خیلی اغراق داشته باشید.
اگر یادتون باشه زمانی که مدرسه میرفتیم و موقع انتخابات شورای دانش آموزی میشد ، کاندیدها با شعارهای جالبی سعی میکردند که رای جمع کنند ، وقتی به این شعارها فکر میکنیم با جملههای خیلی عجیب و بامزه و دور از واقعیت مواجه میشیم.
مثلا اگر به من رای بدهید زنگ تفریح را طولانی میکنم!!
به جای زنگ ریاضی ، زنگ ورزش داشته باش!!
خوراکیهای رایگان در زنگ تفریح فقط با ( فامیلی کاندید محترم! )
دیگر صبح ها زود به مدرسه نیایید ، تنها با رای به ( فامیلی کاندید محترم!)
این موردها نشون میده که از همون اول میدونستیم شعار تبلیغاتی یعنی چی و باید با چند جمله خاص به جذب افراد بپردازیم ولی هنوز درک نکرده بودیم که آقا جان دیگه نباید هم زیاد اغراق کرد!!! آحه مگه میشه زنگ ریاضی کنسل بشه جاش زنگ ورزش بیاد!؟!
شعار تبلیغاتی و لوگو زیبا کنار هم معجزه خواهد کرد!
در همین مرحله اول برخی فکر میکنند که خوب ما از قبل طراحی لوگو که داشتیم حالا باید هزینه طراحی شعار هم داشته باشیم؟
بلههههه!
شعار تبلیغاتی و لوگو در کنار هم بسیار قوی و موثر عمل میکند و باعث پیشرفت شما خواهد شد. لوگو به صورت تصویری در ذهن افراد میماند و شعار باعث میشود تا افراد با وجودیت موضوع کسب و کارتان به خوبی آشنا بشوند.
برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید آموزش ساخت لوگو را مطالعه نمایید.
مراحل طراحی شعار تبلیغاتی چیست؟
خوب حالا نوبت به این میرسد که برای کسب و کار خود یک شعار تبلیغاتی مناسب تهیه و طراحی نمایید. برای طراحی شعار تبلیغاتی باید بتوانید مراحل زیر را به خوبی طی نمایید و دقت لازم را برای تمامی مراحل داشته باشید.
به این نکته توجه داشته باشید که نقطه عطف و موفق شما این است که باید متفاوت با رقبا عمل کنید تا بتوانید نتیجه خوبی را کسب نمایید.
خودتان را با رقبا مقایسه کنید و نقاط مثبت خود را پیدا نمایید!
در هر کسب و کاری شما با تعدادی از رقبا که هم صنف شما هستند و جامعه هدف یکسانی دارید مواجه هستید. خوب این رقابت در برخی از کارها بسیار زیاد و در برخی از کسب و کارها بسیار کم است.
مهم این است که شما باید بتوانید نقطه مثبت خود را از رقبا تشخیص داده و روی آن تمرکز داشته باشید. برای پیدا کردن نقاطه مثبت اصلا نباید به دنبال موضوع خیلی خاصی باشید همین تفاوتهای کوچک هم میتواند برای شما موثر واقع شود.
اگر کیفیت محصول شما از هر نظری حتی بسته بندی بالاتر است همین موضع میتواند یک نقطه عطفی برای کسب و کار شما باشد.
پس در مرحله اول به خوبی به آنالیز رقبای خود بپردازید. برای این کار میتوانید مقاله تحلیل و آنالیز رقبا را مطالعه نمایید.
در این مرحله برخی از کسب و کارها نمیتوانند تفاوتی روی محصول خود با رقبا پیدا کنند بنابراین اگر جزو این دسته هستید باید روی خدماتی که به مشتری ارائه میدهید تمرکز داشته باشید.
با ارائه خدمات متفاوت هم میتوانید متمایز عمل کنید.
برای مثال اگر رقیب شما پشتیبانی از مشتریان 7 ساعته دارد شما با پشتیبانی 24 ساعته خدمات بهتری را ارائه بدهید. یا اگر رقیب شما در زمینه سئوی سایت خود فعالیت کافی ندارد و رتبه خوبی را کسب نکرده شما میتوانید این جایگاه را برای خود کنید فقط کافیست به مفهوم سئو به خوبی مسلط باشید و یا آموزش سئو فوق حرفهای محسن حبیبی راد را مطالعه نمایید.
شعار تبلیغاتی با معنا و کوتاهی را انخاب نمایید!
متاسفانه برخی از افراد فکر میکنند که شعار تبلیغاتی آنها باید در حد جمله و یا یک پاراگراف باشد که این موضوع کاملا اشتباه است. شعار تبلیغاتی شما باید در بین 6 تا 8 کلمه خلاصه شود و از طولانیتر کردن شعارهای تبلیغاتی به شدت دوری نمایید.
هرچی شعار شما کوتاهتر باشد راحت بر ذهن مشتری نقش میبندد و این یعنی یک قدم بزرگ در راستای موفقیت کسب و کار شما!
این 6 تا 8 کلمه باید کاملا کلماتی با مفهوم و نزدیک به حوزهی خدماتی و محصولات شما باشد. این کلمات باید جوری انتخاب شوند که یا محصولات و خدمات شما را توضیح بدهند و یا توضیح دهنده مفهوم هدف کسب و کارتان باشد.
در شعار تبلیغاتی خود اغراق نداشته باشید!
نیازی نیست خیلی ایدهآل گرایانه به شعار تبلیغاتی خود نگاه کرده و درباره آن به طرز زیادی اغراق کنید ، در شعار تبلیغاتی باید به مفهومی پای بند باشید که به آن عمل کنید بنابراین اگر زیادی اغراق کنید خیلی نزدیک مخاطبین شما متوجه آن خواهند شد و اعتبار کسب و کار شما از بین خواهد رفت!
شعار تبلیغاتی شما باید ماندگار باشد.
درست همین چند سال پیش یک شوخی خیلی ترند در فضای مجازی مد شد که با یک ادیت حرفهای از آسمان بادمجون میبارید!! خوب خیلی از کسب و کارها در همان موقع سعی کردند تا از این موضوع ترند استفاده کنند و آن را شعار تبلیغاتی خود قرار بدهند.
برایم مثال اپلیکیشنهای ارسال غذا با شعار حتی اگر بادمجون بباره سفارشت گرم میرسه! با حتی اگر بادمجون بباره تو به مقصد میرسی !!! و نظیر این موارد به خوبی در آن تایم خاص ترند بودند.
حالا یک سوال الان اگر باز هم این موضوعات را انتخاب کنند باز هم میتوانند طبق روال گذشته موفق عمل کنند؟
قطعا نههه!
این شعارها فقط برای یک زمان خاصی ترند بوده و بازخورد خوبی داشته ولی الان دیگر برای افراد موضوع بارش بادمجون جذابیتی ندارد و شعار تبلیغاتی شما عملا بی تاثیر است. بنابراین سعی کنید شعار تبلیغاتی که برای کسب و کارتان انتخاب میکنید شعاری ماندگار باشد و زیاد تحت تاثیر موضوعات ترند در یک زمان خاص قرار نگیرید زیرا این موضوعها به زودی از ذهن مردم پاک میشود و شعار شما بیهوده خواهد شد.
سعی کنید شعار شما ریتم و آهنگ خاصی داشته باشد!
به طور قطعی میتوان گفت که شعارهایی موفق است که ریتم و آهنگ خاصی را داشته باشد و تا با همان ریتم و آهنگ در ذهن مردن بماند. خواندن یک جمله خبری ساده ممکن است تاثیر زیادی نداشته باشد اما اگر یک جمله آهنگ خاصی داشته باشد قطعا کیفیت بهتری را برای تاثیرگزاری در ذهن مشتری خواهد داشت.
برای تغییر شعار تبلیغاتی خود همیشه آمادگی داشته باشید.
یکی از موارد مهم این است که باید همیشه منتظر این باشید که شعار تبلیغاتی خود را عوض کنید. البته این مورد در تمامی کسب و کارها بوجود نمیآید و برخی از ابتدای فعالیت خود با یک شعار کار میکنند. اما موارد زیادی وجود دارد که باعث تغییر در شعارهای تبلیغاتی میشود.
این موارد عبارتاند از :
رقبای شما خدمات بهتری را در طول زمان ارائه میدهند و شعار تبلیغاتی شما بی معنا میشود!
شعار شما یک ویژگی مثبت در گذشته بوده و امروزه داشتن این ویژگی یک وظیفه است و نباید در شعار قرار بگیرد.
رقبا شعارهای بهتری نسبت به شما ارائه دادند و این یعنی این که شما باید کیفیت شعار خود را تغییر بدهید!
البته این به معنی نیست که هر هفته یک شعار تبلیغاتی جدید ارائه بدهید.
کپی کردن از شعارهای دیگران ممنوع است!
شما به هر نحوی از شعارهای دیگر شرکتها استفاده کنید کپی به شمار میآید و برای شما جنبه منفی خواهد داشت. جدا از جنبه منفی این موضوع ، این کسب و کارها میتوانند به صورت قانونی از شما بابت حق کپی رایت شکایت کنند.
بررسی بهترین شعارهای تبلیغاتی ایرانی
اکنون به کل روند مفهوم شعار تبلیغاتی و طراحی این شعارها آشنا شدیم حالا میخواهیم با چند نمونه از شعارهای معروف تبلیغاتی ایرانی آشنا بشویم تا به طور کلی به این موضوع آشنا باشیم.
صنام : فراتر از یک نام
سن ایچ : سن ایچ و دیگر هیچ
بوتان : انتخابی مطمئن
ماکارونی مانا : مانا طعم به یاد ماندنی
خودکار بیک : فقط بیک مثل بیک می نویسد
امرسان : زیبا راحت و مطمئن
تاژ : همیشه کیفیت، همیشه تاژ
شرکت صنایع غذایی دامداران : از بامدادان تا شامگاهان با بامدادان
تولی پرس : تولی پرس نشانه پاکیزه گی
هیمالیا : هیمالیا بر قله زیبایها
صنایع نساجی برق لامع : کیفیت شعار ما نیست، اعتبار ماست
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران : تهران، شهر اخلاق، شهر زندگی
شرکت تهویه: تجهیزات خاص برای سلیقه های خاص
انتشارات روزنه: کسی تنهاست که کتاب نمی خواند
مجتمع صنعتی مامون تهران: واحد نمونه تولید و صادرات در کشور
شرکت چاپ فر نگارنگ: تجریه چند نسل، در اختیار ماست
زر ماکارون: شایسته ذائقه ایرانی
پارس کولا (پپسی): شادمانه نوشیدن رسم پارسیان است.
نمونههای سری دوم
شرکت تولیدی لوازم خانگی برین: برین زینت خونه، نگین آشپزخونه
ایران رادیاتور: به ما دلگرم باشید
چسب رازی: همه راضی از چسب رازی
شوفاژ دیواری گلدیران: از ماست که گرماست!
شعار گروه مهندسین پازل: هرکجا هستم باشم
صا ایران: هر روز بهتر از دیروز
کاشی عقیق، انتخاب دقیق
رادیاتور ایران: در سفر باید شناخت
توس چینی: حرفه ای میزبانی کنید
اینترنت همراه اول نوترینو: نوترینو، اینترنت نسل نو
نوشابه پپسی: در لحظه زندگی کن
پودر کیک رشد: به همین سادگی، به همین خوشمزگی
پنجره وین تک: وین تک، پنجره یک
تن ماهی شباب: شباب، یک انتخاب ناب
صنایع کاشی خزر : کاشی خزر یک در یا زیبایی
ایرانسل: از کی تا حالا؟
تالیا: بگو، بخند، زندگی کن
پنیر کاله: صبحی که نکوست از پنیرش پیداست
سرویس آسان پرداخت: آپ، اتفاقی تازه در تلفن همراه شما
پیف پاف تار و مار: تار و مار، محافظ پر قدرت
پاکسان: به سلامت خانواده می اندیشد
پودر لباسشویی هوم کر: هوم کر، نهایت پاکیزگی – فکر نکن پودرتو عوض کن
شیرآلات راسان: همراه سرد و گرم زندگی
زعفران بهرامن: رمز سلامتی
سس دلوسه: مزه زندگی
آموزشگاه ماهان: کافیست ماهانی شوید
شامپو پرژک: به طبیعت سلامی دوباره باید کرد
روغن اویلا: اویلا، دوستدار قلب شما – روغن فرد اعلا، این روزا یعنی اویلا
سری سوم شعارهای تبلیغاتی
شامپو گلرنگ: همه جا گلرنگ
آبمیوه گلشن: با گلشن، نوبرشو آوردیم!
شامپو سینره: دانش در آیینه طبیعت
بررسی ادامه شعارهای تبلیغاتی
بستنی به تک: حالا دیگه به تک میچسبه
خودرو ام وی ام : مدیران خودرو، ایده آل
لنت پارس: برای تمامی خودروها، حتی خودروی شما
لوازم خانگی کن: کن را روی خط سبز زندگی دنبال کنید
شامپو کلیر: شوره هرگز
مبلمان ایتال فوم : ایتال فوم، به ارث می رسد
روغن موتور لیکومولی : بیشتر برانید
فرش الماس کویر: چشم گیر و بی نظیر، فرش الماس کویر
صابون داو: داو، فرق می کند
شرکت تهویه برج بهشت : هوای شما با ما
روغن فامیلا: کمتر در آشپزخانه، بیشتر با فامیلا
سس مهرام: مهرام، خوشمزه و خوشنام
پستیژ: پستیژ، یه دنیا پسته
مبلمان منصور: کنارتان هستیم
پوشک بارلی: با بارلی، خوشتیپ و عالی
پوشک مرسی: مرسی مامان
قالی سرا: اصیل و ماندگار
چرخ خیاطی کاچیران: ما یک خانواده هستیم
آدامس بایودنت: یه حال خوب
رب گوجه دالار: طعم فراموش نشدنی و ماندگار
ادامه شعارهای تبلیغاتی
کرم رژودرم : تولد دوباره پوست
محصولات شوینده اکتیو : من و اکتیو
نوشیدنی و چای نیوشا : از نوشیدن لذت ببر
لوله یزد پلیمر : زندگی جاریست
شرکت کاشی مسعود : انگیزه ای فراتر از اندیشه
شرکت پکیج ایساتیس: زندگی رسم خوشایندیست
اتک : پاک کننده تک
روغن ورامین: از سفره دیروز تا میز امروز
کانون فرهنگی آموزش قلم چی : موفقیت برنامه می خواهد
شکلات فرمند : فرمند، به شیرینی لبخند
محصولات بیژن : بیژن خونت که بیوفته دیگه خودت نیستی
لبنیات چوپان : همیشه تازه، همیشه سلامت
دهان شویه لیستیرین : حتی بهترین دوستتان هم به شما نخواهد گفت
نسکافه: همه چی با یه نسکافه شروع میشه
پودر لباسشویی پرسیل: شتسشو یعنی پرسیل
شعارهای مربوط به بانکها
سرمایه: بانک خوب سرمایه است
ملی: هر جا سخن از اعتماد است نام بانک ملی ایران می درخشد.
ملت: بانک ملت بانک شما
پاسارگاد: بانک پاسارگاد، بانک هزاره سوم
پارسیان: پارسیان، بانک ایرانیان
آینده: آینده روشن است
سرمایه: بانک سرمایه، سرمایه بان
اقتصاد نوین: بانک من بانکی نوین است
مسکن: بانک پاسخگو
رفاه: بانک رفاه بانک همه
سپه: نخستین بانک ایرانی در خدمت مردم
صادرات: بانک صادرات ایران در خدمت مردم
کشاورزی: بانک همه مردم ایران
تجارت: اقتصاد پویا، افتخار امروز، بالندگی فردا
سامان: با شما هستیم
مهر اقتصاد: دست در دست هم دهیم به مهر
قوامین: به جریانی نو بپیوندید
پست بانک: ارائه کننده خدمات متنوع بانکی
موسسه اعتباری ثامن الائمه: ثمره اعتماد شما
موسسه مالی اعتباری سینا: اعتماد شما سرمایه ماست
سایر شعارهای تبلیغاتی
ایرانسل: تجربه زندگی دیجیتال با ایرانسل
کتاب های پرسمان گاج: برای ۲۰، پرسمان کافیست
اینترنت آسیا تک: آسیا تِک، اینترنت یک
شعار اینترنت شاتل: لبخندتان را به دنیا نمی دهیم
اینترنت های وب: های وب، باندی به پهنای ایران
مزمز: هم مزه ی هر لحظه
چی توز: طعم خوش لحظه ها
سپهر الکتریک: گرما در سرما، سرما در گرما با سپهر الکتریک
بخاری نیک کالا: این نام نیک است که می ماند
لوازم خانگی ارج: نامی که میشناسید و به آن اطمینان دارید
یخچال سیلوان: سیلوان، نهایت اطمینان
شعار صنایع غذایی تبرک: تبرک بخر، جایزه ببر
محصولات غذایی محسن: نعمت های الهی را قدر بدانیم
شعار رایتل: رایتلی زندگی کن
رب چین چین: گلچینی از محصولات دستچین
شعار پکیج اخگر: خورشید کوچک خانه ما
شعار پکیج لورچ: لورچ، نشانه آرامش
گلدیران: روی خوش زندگی
موسسه نیکوکاری مهرآفرین: در جستجوی مهر، به مهرآفرین بپیون
ایران رادیاتور: به ما دلگرم باشید
چسب رازی: همه راضی از چسب رازی
همراه اول: هیچکس تنها نیست
ویژگیهای شعار تبلیغاتی موفق چیست؟
در بخش آخر این مقاله میخواهیم بررسی کنیم که به چه شعار تبلیغاتی موفق میگوییم و برای این که شعار شما موفق باشد باید چه ویژگیهایی را رعایت نمایید.
مختصر باشد.
طبق نمونه شعارهای تبلیغاتی فوق متوجه شدید که تمامی شعارها مختصر هستند و اصلا شعار طولانی در آنها وجود ندارد بنابراین حتما شعار تبلیغاتی شما باید مختصر و مفید باشد.
مرتبط بودن با موضوع کارتان!
شعار تبلیغاتی شما باید با موضوع کاری شما کاملا مرتبط باشد یعنی کاربر با مشاهده شعار تبلیغاتی باید ذهنش به سمت کسب و کارتان سوق پیدا کند.
منسجم بودن شعار تبلیغاتی
شعار تبلیغاتی شما نباید هر هفته و هر روز تغییر پیدا کند بلکه باید این انسجام را رعایت کنید مگر در موارد خاص که نیاز است شعار تبلیغاتی خود را تغییر داده و مطابق نیاز روز آن را انتخاب نمایید.
صریح و شفاف باشد.
شعار تبلیغاتی شما نباید هیچگونه ایهامی داخل خود داشته باشد و باید خیلی صریح به مشتری بیان شود.
سخن آخر:
سع یکردهایم در مقاله شعار تبلیغاتی چیست؟ به خوبی به توضیح این موضوع و بررسی نمونه شعارهای تبلیغاتی زیادی بپردازیم. امیدواریم این مقاله نیاز شما را برطرف کرده باشد و با مطالعه نمونههای تبلیغاتی اطلاعات خوبی راجب به آن داشته باشید. اگر تجربه خوبی در زمینه انتخاب شعارهای تبلیغاتی دارید لطفا در قسمت کامنت تجربیات خود را با سایر دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. با تشکر از توجه شما به برتر آموز. جدیدترین مقالات کسب و کار را میتوانید در اطلاعات به روز کسب و کار مطالعه نمایید.
نویسنده : تارا محمدزاده
تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.