برای اینکه بتوانید به اهداف مختلف کسبوکار خود دست پیدا کنید، بخشی از نیازمندیهای شما به تبلیغات درست اختصاص پیدا میکند؛ تبلیغاتی که در آن بتوانید بهخوبی به مخاطبان هدف خود دست یابید و در کنار این، بهازای هر ریالی که خرج میکنید، خروجی لازم را دریافت کنید. گوگل با داشتن ۵ میلیارد تعامل روزانه و سرویسهایی مانند گوگل ادز، بستر بسیار خوبی برای کسبوکارهای مختلف فراهم کرده که در آن، بازاریابان میتوانند تبلیغات خود را به شکلی هدفمند و با توجه به مسیرِ یک کسبوکار، اجرا کنند.
در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که تبلیغات گوگل ادز چیست؟، به پیشنیازهای شروع کمپینهای تبلیغاتی در گوگل ادز اشاره کنیم و به بیان نکاتی بپردازیم که پیش از شروع در راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی بهتر به شما کمک میکنند.
گوگل ادز چیست؟
دو سال از شروع فعالیت Google.com میگذشت و این شرکت، نیاز به منبع درآمدی خوب را احساس میکرد. در همان زمان بود که ایده تبلغیات در گوگل مطرح شد و در نهایت از این ایده، سرویسی با نام گوگل ادز (Google Ads) متولد شد؛ سرویسی که از راه پرداخت به ازای کلیک (Cost per click یا همان CPC) درآمد خود را کسب میکرد.
در کانال بازاریابی CPC، سایتهای مختلف هزینهای را به پلتفرمهایی مثل گوگل ادز پرداخت میکنند و در ازای آن کلیک، بازدید و ایمپرشنی را دریافت میکنند. موتورهای جستوجویی مثل گوگل عموماً شامل یک صفحه نتایج جستوجو (SERP) میشوند که در آن، با توجه که کلمات کلیدی و عباراتی که جستوجو میکنید، یکسری نتایج تبلیغاتی و یک سری نتایج ارگانیک دریافت میکنید؛ سایتهایی که از گوگل ادز استفاده کرده و در صفحه اول نتایجِ جستجوی شما قرار میگیرند، یک برچسب «AD» را در کنار لینک خود یدک میکشند.
نکات مهم در ایجاد گوگل ادز
گوگل ادز در طول سالیان سال، به یکی از محبوبترین پلتفرمها برای راهاندازی کمپینهای تبلیغات کلیکی، بنری و ویدیویی تبدیل شده و بسیاری از سایتها و کسبوکارهای کوچک و بزرگ برای دیدهشدن و جذب مخاطبان و مشتریان جدید از آن استفاده میکنند. جالب است بدانید که کسبوکارهای ایرانی بسیاری نیز وجود دارند که از گوگل ادز استفاده میکنند و شرایط محبوبیت این پلتفرم در ایران نیز، درست مثل خارج است.
همین موضوع باعث میشود تا رقابت برای کسب رتبه بهترِ تبلیغاتی در نتایج جستوجو سخت باشد و از طرفی، کیفیت تبلیغات اهمیت بیشتری پیدا کند. در مجموع، تمامی این دلیلها موجب میشود تا بایدها و نبایدهایی برای اجرای کمپینهای تبلیغاتی و استفاده از گوگل ادز وجود داشته باشد که دانستن آنها، پیش از شروع کار در گوگل ادز بسیار ضروری است. در ادامه قصد داریم به چندی از این بایدها و نبایدها اشاره کنیم تا تبلیغات سایت در گوگل را به درستی انجام دهید:
کسب و کار خود را بشناسید
در اولین و مهم ترین گام پیش از شروع گوگل ادز باید به سراغ شناخت بیزینس خود بروید. بهتر است به خوبی با نیازهای بازار و مخاطبان خود آشنایی داشته باشید. برای شروع گوگل ادز باید بدانید چه مقدار بودجه تبلیغاتی به چه میزانی به بیزینس سود می رساند ایا مخاطبین این بیزینس می توانند ارتباط مناسبی با تبلیغات گوگل پیدا کنند. ایا سود فروش محصول یا خدمات پاسخگوی هزینه ادز می باشد.
بعنوان مثال اگر این شناخت به خوبی اتفاق بیوفتد، پیش بینی های دقیقی از آینده آن کسب و کار خواهید داشت، بازار های هدف را به خوبی حدس خواهید زد، تغییراتی که در آینده به نوعی باید در یک کسب و کار بخصوص اعمال کرد را ماهرانه رصد خواهید کرد و در نتیجه غافلگیر نخواهید شد و ….
مشخص کردن اهداف تبلیغات
اشباع همواره خطرناکترین کلمه در حوزه تبلیغات به شمار میآید؛ زمانی که کسبوکارها روشهای تبلیغاتی اشباعشدهای داشته باشند، نمیتوانند آگاهانه و به درستی تصمیم بگیرند. حال چرا بسیاری از کسبوکارهای ایرانی بدون فکر و صرفاً به سبب محبوبیت برخی روشها وارد حوزه تبلیغات میشوند؟ هدفی ندارند.
عموماً زمانی که نمیدانید هدف شما از انجام تبلیغات چیست، نمیدانید باید از چه روشی استفاده کنید یا کدام استراتژی را برای اجرای تبلیغاتتان پیش بگیرید و همین موضوع باعث میشود تا صرفاً پول خود را دور بریزید.
به عنوان مثال زمانی که میخواهید آگاهی از برند خود را افزایش دهید، از تبلیغات بنری استفاده میکنید یا زمانی که میخواهید فروش و میزان درخواستهای سایت خود را بیشتر کنید، از تبلیغات گوگل ادز استفاده میکنید. داشتن هدف به شما کمک میکند تا بهترین شیوه تبلیغاتی را انتخاب کنید و آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.
تمرکز روی مخاطبان هدف
همانطور که میدانید، موفقیت کمپینهای تبلیغاتی شما رابطه تنگاتنگی با مخاطبان شما دارد. پیش از اینکه یک کمپین تبلیغاتی را راهاندازی کنید، ابتدا باید مخاطبان و مشتریان بالقوه خود را بشناسید، اینکه چه خصوصیات شخصیتی دارند، چه علایقی دارند و چگونه روی تبلیغات شما کلیک میکنند. پاسخ به این سوالات میتواند به شما کمک کند تا تبلیغات خود را مطابق با نیازها و علایق مخاطبانتان بسازید تا بتوانید نتیجه بهتری دریافت کنید.
فراخوان برای اقدامهای جذاب
محتوا و باطن تبلیغاتی که با آن کار میکنید، همواره از اهمیت ویژهای برخوردار است و به نوعی، آنچه مخاطب میبیند باید جذاب باشد. جدا از جذاب بودن نیز تبلیغات همواره باید به اقدامی منجر شود. اقدامی که در آن مخاطب به صفحهای از سایت شما یا جایی که میخواهید هدایت میشود یا اقدامی را با توجه به خواسته و هدف تبلیغاتی شما انجام میدهد.
در دنیای بازاریابی، به متون و محتوایی که مخاطب را به انجام کاری ترغیب میکند فراخوان برای اقدام (Call to Action یا بهاختصار CTA) گفته میشود. برای اینکه بتوانید خروجی خوبی از کمپینهای تبلیغاتی مختلف خود دریافت کنید باید متنهای تبلیغاتی خوبی داشته باشید، ویدیوهای تبلیغاتی خوبی تولید کنید، بنرهای گرافیکی با متنهای اثرگذار را به نمایش بگذارید و در نهایت، روی فراخوان برای اقدامهای خود کار کنید تا از این طریق بتوانید مخاطبان بیشتری را به سمت کسبوکار خود جذب کنید.
لزوم داشتن SSL برای سایت
در دنیای امروزی، حریم خصوصی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و شرکتهای مختلفی مثل گوگل نیز از این موضوع آگاه هستند و همواره سعی دارند تا استانداردهای پلتفرم خود را مطابق با نیازهای دنیای امروزی پایهگذاری کنند. گواهی SSL نیز از آندسته نیازها است که ارتباطی ایمن میان کاربران و وبسرورهای یک سایت را امکانپذیر میکند.
برای اینکه بتوانید کمپینهای تبلیغاتی خود را در گوگل ادز راهاندازی کنید و سایت خود را در این پلتفرم تبلیغ کنید، حتماً باید گواهی SSL داشته باشید؛ در غیر این صورت، کمپین تبلیغاتی شما بهدرستی راهاندازی نمیشود و به نوعی، پول خود را هدر دادهاید. به همین خاطر نیز، پیش از این که کمپینهای تبلیغاتی خودتان را در گوگل ادز آغاز کنید، به فکر خرید SSLبرای سایت خود باشید.
در این مطلب تلاش کردیم تا به شکل مختصر و کوتاه به شرح سرویس گوگل ادز بپردازیم، نحوه کار آن را توضیح دهیم و اقدامات لازم پیش از شروع کمپینهای تبلیغاتی در این پلتفرم را شرح دهیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.
این پست چقدر مفید بود؟
بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!
ارسال امتیاز
میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 2
تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.
We are sorry that this post was not useful for you!
Let us improve this post!
Tell us how we can improve this post?
Submit Feedback