به کسب و کار آنلاین علاقمندید؟ در این مقاله به آموزش فروش در فیسبوک می پردازیم. همه فیس بوک را به عنوان مکانی برای تماس با دوستان و خانواده، اشتراک گذاری عکس ها و پیوستن به گروه های علاقه مند می شناسند. اما آیا میدانستید که میتوانید چیزهایی را نیز بفروشید، و حتی یک تجارت الکترونیک در فیسبوک ایجاد کنید؟ تنها چیزی که نیاز دارید یک حساب فیس بوک فعال است. در این راهنما، به شما نشان خواهیم داد که چگونه در بازار فیس بوک، با بهره گرفتن از تکنیک های آزمایش شده و واقعی که به فروشندگان کسب و کارهای اینترنتی توصیه می شود، بفروشید.
فیسبوک مارکت چیست؟
فیسبوک مارکت در سال 2016 توسط فیس بوک معرفی شد و به سرعت به یک پلت فرم محبوب برای فروش اقلام به خریداران محلی تبدیل شد. در مقایسه با Craigslist، فیسبوک مارکت یک پلت فرم امن تر و کاربرپسندتر برای استفاده در هنگام فروش محلی است. فیسبوک با اجازه دادن به فروشندگان واجد شرایط برای ارائه کالاهای در دستههای خاص به فروشندگان واجد شرایط، خود را از Craigslist متمایز میکند و به آنها پایگاه مشتری بسیار بیشتری نسبت به فروشندگان محلی ارائه میدهد.
چقدر بزرگ؟ خوب، فیس بوک خود دارای 2.9 میلیارد کاربر فعال ماهانه است که تخمین زده می شود هر ماه 800 میلیون کاربر Marketplace دارد. به دلیل خاستگاه آن به عنوان یک پلت فرم خرید/فروش محلی، مردم تمایل دارند بازار را به عنوان یک مرکز تسویه حساب برای وسایل خانه استفاده شده یا ناخواسته مردم در نظر بگیرند. اما قابلیتهای حمل و نقل آن به این معنی است که برای آربیتراژ خردهفروشی نیز عالی است. خرید محصولات با تقاضا از یک فروشگاه خردهفروشی و فروش مجدد آنها به صورت آنلاین با قیمت بالاتر.
اگر با بازار آشنا نیستید، کمی وقت بگذارید و به اطراف نگاه کنید و انواع محصولات موجود را ببینید. مانند eBay یا Craigslist، میتوانید تقریباً هر چیزی را که فکرش را میکنید بخرید و بفروشید – از ماشین گرفته تا کاناپه، بازیهای ویدیویی، مبلمان و غیره.
چه چیزی را باید در فیس بوک بفروشید؟
میتوانید عملاً هر چیزی را در بازار فیسبوک بفروشید. اولین قدم شما برای فروش در فیس بوک این است که به اطراف خانه، گاراژ یا اتاق زیر شیروانی خود نگاهی بیندازید تا ببینید آیا چیزهایی در خانه شما به هم ریخته است که برای فروش مجدد به اندازه کافی ارزشمند هستند.
این می تواند شامل مبلمان قدیمی، وسایل الکترونیکی قدیمی، بازی های ویدئویی، لوازم آشپزخانه، کتاب ها باشد. تقریبا هر چیزی! به اطراف بازار نگاهی بیندازید و ببینید دیگران در منطقه شما چه می فروشند.
در حالی که در حال انجام آن هستید، به توضیحات و عکس های محصول دیگر فروشندگان توجه داشته باشید. بهعنوان یک مشتری بالقوه چه مواردی را مفید میدانید، و چه زمینههایی را برای بهبود میبینید؟ به عنوان مثال، آیا فروشنده ابعاد محصول و عکس های با نور مناسب را که از زوایای مختلف گرفته شده است را درج کرده است؟ مشاهدات خود را در هنگام ایجاد لیست های خود در نظر داشته باشید.
دسته بندی ها در بازار فیس بوک:
شما می توانید در بسیاری از دسته های مختلف در بازار بفروشید، از جمله پوشاک، آلات موسیقی، و لوازم حیوانات خانگی.
در اینجا لیست دسته بندی به طور کامل آمده است:
- وسایل نقلیه
- اجاره املاک
- پوشاک
- طبقه بندی ها
- الکترونیک
- سرگرمی
- خانواده
- لوازم مجانی
- باغ و فضای باز
- سرگرمی ها
- کالاهای خانگی
- لوازم بهبود خانه
- فروش خانه
- آلات موسیقی
- لوازم اداری
- لوازم حیوان خانگی
- محصولات ورزشی
- اسباب بازی و بازی
- گروه های خرید و فروش
همانطور که می بینید، مهم نیست که چه چیزی را می فروشید.
تحقیق محصول
قبل از شروع فروش در بازار فیس بوک، باید کمی تحقیق در مورد محصول انجام دهید تا مطمئن شوید چیزی که می فروشید سودآور خواهد بود. با استفاده از تحقیق کلمات کلیدی نیز می توانید این کار را انجام دهید. این یک گام بسیار مهم است، به ویژه برای فروشندگانی که به دنبال ایجاد یا ارتقای یک تجارت الکترونیک از طریق فیس بوک هستند.
تحقیقات محصول موثر به داده ها بستگی دارد. در نظر میگیرد که چند واحد از یک محصول معین در طول زمان و با چه قیمتی به فروش میرسد، و همچنین چند فروشنده دیگر برای مشتریان مشابه در یک جایگاه خاص رقابت میکنند.
Facebook Marketplace بیشتر در فروش محلی اقلام یکباره سروکار دارد، بنابراین ما اطلاعات مفیدی در مورد اینکه چه چیزی میفروشد و چه چیزی نمیفروشد، نداریم. اما این بدان معنا نیست که ما باید حدس بزنیم که چه چیزی به فروش می رسد – ما فقط می توانیم نگاه کنیم تا ببینیم چه چیزی در بازارهای دیگر مانند eBay و آمازون کار می کند.
میانبرهایی برای تخمین سودآوری و همچنین انواع ابزارهای تجارت الکترونیک در دسترس هستند که تمام کارهای سنگین را انجام می دهند. یکی از این ابزارها پیشاهنگ جنگل است. ویژگیهای قدرتمند آن مانند Database محصول و Keyword Scout دادههای فروش آمازون را تجزیه و تحلیل میکند تا فرصتهای سودآور را تنها با چند کلیک نشان دهد. و در حالی که ابزارهای تحقیق محصول برای آمازون ساخته شده اند، بینش هایی که آنها ارائه می دهند قابل انتقال به بازار فیس بوک هستند.
برای انجام تحقیقات محصول نیازی به استفاده از نرمافزار ندارید، اما همیشه باید به دادهها نسبت به احساسات واقعی هنگام فروش آنلاین اعتماد کنید. در مقاله تحقیقات بازار به موضوع تحقیق محصول نیز پرداخته شده است.
مرحله 1: راه اندازی حساب ها و بررسی انطباق
قبل از شروع راه اندازی فروشگاه فیس بوک، مطمئن شوید که:
- کسب و کار شما کالاهای فیزیکی را می فروشد که با توافق نامه تجاری و سیاست های تجاری فیس بوک مطابقت دارد.
- شما یک مدیر کسب و کار هستید.
- شما در نظر دارید یک حساب تجاری در اینستاگرام ایجاد کنید که به صفحه فیس بوک شما متصل است. برنامه ها برای فروش به مشتریان به خوبی با هم کار می کنند، بنابراین ممکن است برای کمک به فروش اقلام به این نیاز داشته باشید. آموزش راه اندازی یک حساب کاربری تجاری در اینستاگرام .
- صفحه فیس بوک و حساب کسب و کار اینستاگرام شما (اگر یکی را راه اندازی کرده باشید) به یک حساب Business Manager متصل هستند.
- شما مجوزهای مدیریت صفحه فیس بوک خود را دارید.
مرحله 2: یک صفحه تجاری فیس بوک ایجاد کنید
برای راه اندازی فروشگاه فیس بوک، باید یک صفحه فیس بوک رایگان برای کسب و کار خود ایجاد کنید. شما نمی توانید یک فروشگاه فیس بوک از یک حساب شخصی فیس بوک ایجاد کنید زیرا فقط در صفحات موجود است.
ایجاد یک صفحه فیس بوک آسان است. روی نماد منوی نقطهدار در بالای اکانت فیسبوک خود کلیک کرده و Page را انتخاب کنید.
مرحله 3: بیزنس منیجمنت خود را تنظیم کنید
خواه یک فروشگاه آنلاین موجود در پلتفرم دیگری داشته باشید یا قصد دارید به طور انحصاری از فروشگاه فیس بوک استفاده کنید، باید مدیر بازرگانی خود را راه اندازی کنید. اینجا جایی است که در ابتدا فروشگاه فیس بوک خود را راه اندازی می کنید یا پلت فرم تجارت الکترونیک خود را متصل می کنید.
می توانید انتخاب کنید که فروشگاه فیس بوک خود را منحصراً در ویژگی فروشگاه ایجاد کنید یا فروشگاه آنلاین موجود خود را متصل کنید. (منبع: فیسبوک)
مراحل زیر را دنبال کنید:
- مرحله 1: وارد Commerce Manager شوید.
- مرحله 2: برای فروش کالاهای فیزیکی، “ایجاد فروشگاه” را انتخاب کنید. “ایجاد کاتالوگ” را برای فروش یا تبلیغ سایر موارد (مانند سفر، اجاره و رسانه) انتخاب کنید.
سپس روی Get Started کلیک کنید.
- مرحله 3: روش تسویه حساب را انتخاب کنید که می خواهید مشتریان شما خرید خود را تکمیل کنند. گزینه های شما عبارتند از: وب سایت شما، دایرکت یا پرداخت در فیس بوک یا اینستاگرام، و پیام رسانی.
- هنگامی که گزینه پرداخت در وب سایت دیگری را انتخاب می کنید، مشتریان می توانند فروشگاه شما را در فیس بوک مرور کنند. وقتی آنها را بررسی کردند، از صفحه جزئیات یک مورد به وب سایت شما هدایت می شوند. اگر قبلاً یک فروشگاه آنلاین دارید، این گزینه را انتخاب کنید. شما باید فروشگاه خود را در فیس بوک ادغام کنید (این مورد در بخش بعدی مورد بحث قرار خواهد گرفت).
- وقتی تسویهحساب را با پیامرسانی انتخاب میکنید، میتوانید خریداران را راهنمایی کنید که برای تکمیل پرداخت به کسبوکارتان در مسنجر یا WhatsApp پیام دهند. با استفاده از این گزینه، باید راه خود را برای پردازش پرداخت ها و انجام سفارشات تنظیم کنید. اگر میخواهید سفارشها را در واتساپ انجام دهید، باید یک حساب تجاری واتساپ در همان حساب مدیریت کسبوکار فروشگاه خود داشته باشید و آن را به عنوان روش تماس اولیه برای فروشگاه خود تنظیم کنید
وقتی مشتریان روی دکمه صفحه جزئیات یک مورد کلیک می کنند، پیامی مستقیم با کسب و کار شما ارسال می شود، جایی که شما و مشتری می توانید پرداخت را ترتیب دهید.
- وقتی پرداخت را با فیس بوک یا اینستاگرام انتخاب می کنید ، مشتریان به وب سایت دیگری هدایت نمی شوند و می توانند مستقیماً آن را بررسی کنند. این ویژگی در حال حاضر محدود به فروشندگان در ایالات متحده است و شما را ملزم به داشتن یک حساب تجاری می کند. اگر این گزینه را انتخاب کنید، کارمزدهای فروش تا 31 دسامبر 2022 لغو میشوند و پرداختها طی 8 تا 10 روز کاری صادر میشوند.
-
- برای تنظیم پرداخت در فیس بوک یا اینستاگرام باید اطلاعات زیر را ارائه دهید:
- دسته و نوع کسب و کار
- آدرس کسب و کار در ایالات متحده
- جزئیات حساب بانکی ایالات متحده برای جمع آوری پرداخت ها
- شماره ثبت مالیات ایالتی برای هر ایالتی که کسب و کار در آن فعالیت می کند، برای اهداف مالیاتی
- شماره شناسایی مالیاتی فدرال که با نام نماینده تجاری برای گزارشگری مالی مطابقت دارد
- اطلاعات هویت شخصی یا تجاری نماینده کسب و کار برای تأیید صحت کسب و کار
- گزینه های حمل و نقل، سیاست بازگشت، و ایمیل خدمات مشتری برای راه اندازی خدمات مشتری
- برای تنظیم پرداخت در فیس بوک یا اینستاگرام باید اطلاعات زیر را ارائه دهید:
-
- مرحله 4: صفحه تجاری را که می خواهید فروشگاه خود را به آن اضافه کنید انتخاب کنید.
- مرحله 5: اتصال یا ایجاد یک حساب تجاری.
- مرحله 6: حداقل یک گزینه برای ارسال و بازگرداندن فروشگاه خود اضافه کنید (می توانید این تنظیمات را بعداً به روز کنید). هزینه، حداقل سبد خرید و روزهای تحویل تخمینی را برای هر گزینه پر کنید. سپس پنجره بازگشت فروشگاه خود و آدرس ایمیل خدمات مشتری را ارائه دهید.
- مرحله 7: تنظیمات فروشگاه خود را پیشنمایش کنید و توافقنامه فروشنده فیسبوک را بررسی کنید و سپس Finish setup را بزنید.
- مرحله 8: با وارد کردن اطلاعات تجاری، مالیاتی و بانکی، دستورالعملهای تنظیم پرداختها را دنبال کنید.
مرحله 4: گزینه های خود را برای فروش در فیس بوک ارزیابی کنید
اکنون که فروشگاه خود را ایجاد کرده اید، باید گزینه های خود را برای فروش در فیس بوک ارزیابی کنید. شما می توانید بین دو روش یکی را انتخاب کنید: فروش از طریق فروشگاه کاملاً یکپارچه فیس بوک، یا با اتصال فروشگاه آنلاین موجود خود به فیس بوک و همگام سازی محصولات خود.
هنگامی که حساب مدیریت بازرگانی خود را راه اندازی کردید و صفحه فیس بوک خود را متصل کردید، می توانید شروع به افزودن محصولات به کاتالوگ خود کنید.
- کاتالوگ فیس بوک جایی است که تمام اطلاعات محصول شما (مانند عناوین محصول، تصاویر، قیمت ها، توضیحات و غیره) و موجودی کالا در آن یافت می شود.
- می توانید کاتالوگ خود را با استفاده از ابزارهای مدیریت کاتالوگ که در زیر برگه کاتالوگ در منوی نوار کناری Commerce Manager یافت می شود، مدیریت کنید.
- میتوانید یک کاتالوگ برای کالاهای فیزیکی و همچنین سفر، املاک، خودرو، و سرگرمی/رسانه تنظیم کنید.
راه های مختلفی برای افزودن محصولات به کاتالوگ شما وجود دارد. روشی که انتخاب میکنید به عوامل مختلفی بستگی دارد – اندازه موجودی، نوع موجودی شما و تعداد دفعات تغییر آن.
مرحله 6: محصولات خود را برای موفقیت در فروشگاه فیس بوک بازاریابی کنید
اکنون محصولات فروشگاه فیس بوک شما آماده و آماده برای تبلیغ به دنبال کنندگان فیس بوک و مشتریان بالقوه بی شماری هستند. با محصولات شما که قبلاً در فیس بوک قرار دارند، می توانید به راحتی و به سرعت محصولات یا گروه هایی از محصولات را برای تبلیغ از طریق پست ها و تبلیغات فیس بوک انتخاب کنید. سپس، می توانید محصولات خود را به صورت ارگانیک و از طریق تبلیغات پولی بازاریابی کنید.
لیست محصولات عالی ایجاد کنید
راه اندازی یک فروشگاه آنلاین ممکن است کمی طول بکشد، اما انجام آن نسبتا آسان است. شما نه تنها باید فروشگاه خود را برندسازی کنید، بلکه باید آن را نیز بازاریابی کنید. بیشتر موتورهای جستجو وقتی کاربر یک محصول خاص را جستجو می کند، توضیحات محصول شما را وارد می کنند. این بدان معنی است که شما همچنین باید توضیحات دقیق و دقیقی ایجاد کنید.
برای ایجاد لیست محصولات خود، باید چهار جزء کلیدی را جمع آوری کنید:
- تصاویر خوب محصول: برای داشتن عکس های عالی از محصول، یک دوربین فانتزی یا عکاسی حرفه ای لازم نیست. ممکن است فقط به تلفن همراه خود نیاز داشته باشید.
- توضیحات محصول: هنگام توصیف محصولات خود خجالتی نباشید. توضیحات خوب باید مملو از جزئیاتی باشد که محصول شما را می فروشد، به علاوه هر اندازه، اندازه گیری، وزن یا سایر جزئیات ضروری.
- اطلاعات اندازه و وزن محصول: این اعداد را می توان با اطلاعات محصول شما در اکثر سیستم های تجارت الکترونیک وارد کرد، بنابراین می توانید برچسب های حمل و نقل دقیق را چاپ کنید. اختیاری است اما می تواند مفید باشد.
- شمارههای محصول یا شمارههای SKU موجودی: ممکن است تعجب کنید که چرا Facebook Marketplace شمارههای SKU (به معنی واحد نگهداری سهام) را میخواهد. این کدهای محصول هستند که به ردیابی محصولات در فروشگاه آنلاین شما کمک میکنند.
تبلیغات و کمپین ها را اجرا کنید
راه های زیادی وجود دارد – هم رایگان و هم پولی – که می توانید محصولات فروشگاه فیس بوک خود را برای دنبال کنندگان و مخاطبان بزرگتر بازاریابی کنید، از جمله:
- ارائه محصولات و محصولات ویژه از طریق پست های تقویت شده – که پست های معمولی هستند که با هزینه ای اندک می توانند به مخاطبان هدفمند و بزرگ دسترسی پیدا کنند.
- اجرای کمپین های تبلیغاتی فیس بوک با محصولات ویژه.
- توزیع پیشنهادات و میزبانی مسابقات برای جذب مخاطبان و جذب بینندگان جدید به صفحه و محصولات فروشگاه فیس بوک.
فرصت های تبلیغاتی پولی فیس بوک را در نظر بگیرید تا کسب و کار خود را برای سرمایه گذاری نسبتاً کوچک، حداکثر در معرض دید قرار دهید.
نحوه فروش در بازار فیسبوک
بعد از اینکه فروشگاه فیس بوک داشتید، با افزودن Marketplace به عنوان کانال فروش، دید فروشگاه خود را افزایش دهید. بر اساس دادههای فیسبوک، بیش از یک نفر از هر سه کاربر فیسبوک در جهان هر ماه در بازار خرید و فروش میکنند. فیسبوک مارکتپلیس قبلاً یک بازار خرید همتا به همتا بود، اما گسترش یافته و شامل فروش تجاری نیز میشود.
جذابیت اصلی بازار این است که می توانید دسترسی فروشگاه خود را در جامعه محلی خود افزایش دهید. همچنین میتوانید خریداران را در فیسبوک در جایی که محصولات را مرور میکنند، جذب کنید و از پیامرسانی بلادرنگ فیسبوک برای پاسخ دادن به سوالات و ارائه اطلاعات مفید مانند قیمت و توضیحات محصول استفاده کنید. در نهایت، میتوانید افراد بیشتری را با فهرستهای سازگار با موبایل هدف قرار دهید.
با دنبال کردن مراحل ذکر شده در زیر، به راحتی Marketplace را به عنوان کانال فروش اضافه کنید. توجه داشته باشید که برخی از مراحل ممکن است بسته به پلت فرم تجارت الکترونیکی که استفاده می کنید متفاوت باشد. توصیه می کنیم پلت فرم یا رابط شریک خود را نیز برای دستورالعمل ها بررسی کنید.
مرحله 1: Checkout را در فیس بوک برای فروشگاه خود فعال کنید
قبل از شروع، یک تسویه حساب در فیس بوک برای فروشگاه خود تنظیم کنید. اگر فروشگاه Shopify دارید، ابتدا یک تسویه حساب در فیس بوک در Shopify تنظیم کنید تا مشتریان بتوانند مستقیماً از Marketplace خرید را تکمیل کنند.
توجه: مدیریت موجودی فروشگاه و سفارش همچنان از طریق Shopify مدیریت می شود، اما پرداخت ها پردازش و از فیس بوک ارسال می شود.
مرحله 2: Marketplace را به عنوان یک کانال فروش برای فروشگاه فیس بوک خود اضافه کنید
- مرحله 1: به بخش Business Management خود بروید.
- مرحله 2: فروشگاه خود را انتخاب کنید.
- مرحله 3: در منوی سمت چپ، روی تنظیمات کلیک کنید.
- مرحله 4: روی Business Assets کلیک کنید.
- مرحله 5: فعال کردن مارکت را انتخاب کنید.
پس از این مراحل ساده، همه چیز آماده است! لیست ها تأیید می شوند و معمولاً ظرف 24 ساعت در Marketplace نشان داده می شوند. مانند محصولات فروشگاه فیس بوک، همه فهرست ها باید با خط مشی های تجاری فیس بوک و استانداردهای انجمن مطابقت داشته باشند.
نتیجه گیری
فروش مستقیم محصولات به مخاطبان فیس بوک با استفاده از ویژگی فروشگاه موجود در هر صفحه تجاری رایگان فیس بوک آسان است. پلتفرمهای فروشگاه آنلاین که بهطور یکپارچه با فیسبوک ادغام میشوند، سادهترین راهحل فروشگاه فیسبوک را ارائه میدهند، به خصوص اگر در تجارت الکترونیک تازه کار هستید. از آنجا، فیس بوک بسیاری از فرصت های بازاریابی رایگان و پولی را برای تبلیغ فروشگاه شما فراهم می کند. با یک پلت فرم تجارت الکترونیک قوی و یک برنامه بازاریابی خوب، شروع به رشد مخاطبان فیس بوک خود خواهید کرد و مهمتر از آن شروع به فروش خواهید کرد.
نویسنده : بابک حیدریان
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه