بازاریابی لینکدین به فرآیند استفاده از لینکدین برای تبلیغ یک فرد یا کسبوکار برای جلبتوجه به پروفایل آنها اشاره دارد. کسبوکارها میتوانند صفحات و زیر صفحههای شرکت خود را (مثلاً برای محصولات خاص) در پلتفرم ایجاد کنند و از آن برای موارد زیر استفاده کنند:
- ایجاد آگاهی از برند
- برای هدایت ترافیک به وبسایت یا وبلاگ تجاری، محتوا را به اشتراک بگذارید
- ارتباطات تجاری جدید ایجاد کنید یا روابط تجاری موجود را پرورش دهید
از این تکنیکها میتوان برای جلبتوجه بیشتر به کسبوکار و در حالت ایده آل برای تولید سرنخ استفاده کرد. اگر میخواهید از این مزایا استفاده کنید، اولین قدم این است که یک پروفایل تجاری لینکدین راهاندازی کنید.
LinkedIn همچنین عملکردهای دیگری را ارائه میدهد که میتوانید از آنها استفاده کنید، مانند تقویت لینکدین، تبلیغات لینکدین، و صفحات نمایشگاهی. بخشهای زیر جزئیات بیشتری در مورد این اجزای بازاریابی لینکدین ارائه میدهد.
چرا باید از لینکدین برای بازاریابی استفاده کنید؟
لینکدین فرصتی عظیم برای رهبران فکری و کسبوکار فراهم میکند تا شبکههای خود را توسعه دهند و نمایههای خود را افزایش دهند. این پلتفرم در حال حاضر بیش از 774 میلیون کاربر دارد و در حال رشد است; روندی که انتظار میرود ادامه یابد.
بااینحال، حجم زیاد کاربران بهتنهایی چیزی نیست که بازاریابی لینکدین را بسیار جذاب میکند. در اینجا برخی از مزایای منحصربهفرد این پلت فرم حرفهای ارائه شده است.
رهبری فکری
لینکدین بر کسبوکار و حرفه متمرکز است. این باعث میشود آن را برای نمایش مدارکی که میتواند شهرت یک فرد یا شرکت را بهعنوان یک رهبر فکری تقویت کند (بهعنوانمثال، مدارک دانشگاهی، گواهینامههای حرفهای، جوایز شرکت) ایده آل مناسب است.
این اساس رهبری فکری مبتنی بر شهرت را میسازد. شما فقط یک شخصیت ناشناس نیستید، بلکه اعتبارنامههایی دارید که همه میتوانند آن را ببینند. شما میتوانید با ارسال مطالب و نظرات ارزشافزوده در پلتفرم از این بهترین استفاده را ببرید.
بهعنوانمثال، بگویید که شما یک شرکت تدارکات را اداره میکنید. میتوانید یک ویدیوی پرسشهای متداول از مدیرعامل خود ارسال کنید و به سؤالات رایج در این زمینه پاسخ دهید. این به استحکام آن شهرت “متخصص” کمک خواهد کرد.
به مخاطب هدف مناسب متصل شوید
بسیاری از کسبوکارها قبلاً از LinkedIn استفاده میکردند و آن را برای اتصالات B2B ایدهآل میکردند – چیزی که دیگر شبکههای اجتماعی نمیتوانند ارائه دهند. همچنین میتوانید از LinkedIn برای ارتباط با متخصصان و شرکتهای مرتبط در حوزه خود استفاده کنید.
بهعنوانمثال، بگویید که در صنعت خدمات مالی فعالیت میکنید. میتوانید با دنبال کردن و ارتباط با سایر شرکتها در این زمینه و پیوستن به گروههایی برای موضوعات خدمات مالی، با جمعیتشناسی مناسب ارتباط برقرار کنید.
این به شما این امکان را میدهد که از “سروصدا” بکاهید و روی ارتباطاتی تمرکز کنید که بیشترین ارزش را برای تجارت شما دارند. لازم نیست نگران اتلاف وقت در شبکههای بیربط باشید.
آگاهی از برند
برند شما چیزی است که به متمایز کردن کسبوکار شما از سایر رقبا در این زمینه کمک میکند. این شامل عناصری مانند بیانیه مأموریت شما، ارزشهای اصلی و اهداف تجاری است. این چیزی است که شما را متمایز میکند.
میتوانید برند خود را در لینکدین برجسته کنید تا آگاهی را افزایش دهید و به دیگران نشان دهید که چگونه از دیگران متمایز هستید. راههای زیادی برای انجام این کار وجود دارد، از به اشتراکگذاری محتوای منحصربهفرد در مورد نام تجاری خود تا اجرای تبلیغات لینکدین.
چگونه یک صفحه لینکدین کسبوکار راهاندازی کنیم؟
آیا آمادهاید تا از قدرت لینکدین برای کسبوکار خود بهره ببرید؟ اولین قدم راهاندازی یک صفحه تجاری لینکدین است. در اینجا یک راهنمای گامبهگام است.
-
به صفحات لینکدین بروید
یک صفحه تجاری در لینکدین با یک صفحه کاربر فردی متفاوت است. اطلاعات مربوط به شرکت را ارائه میدهد. ایجاد صفحه رایگان است. بااینحال، به ایمیل و نام شرکت نیاز دارید.
برای ایجاد صفحه خود، در اینجا چند مرحله وجود دارد. ابتدا به صفحه لینکدین خود بروید. در بالا سمت راست، روی «کار» کلیک کنید. در مرحله بعد، به سمت «ایجاد صفحه شرکت» بروید. اگر حساب لینکدین ندارید، میتوانید آن را بهصورت رایگان راهاندازی کنید. سپس شما مدیر خودکار صفحه خواهید بود (بعداً میتوانید افراد دیگری را در سازمان خود نیز بهعنوان سرپرست تعیین کنید).
-
دسته مربوطه را برای کسبوکار خود انتخاب کنید
سپس از شما خواسته میشود که دسته کسبوکار خود را انتخاب کنید. گزینهها عبارتاند از:
- کسبوکار کوچک با کمتر از 200 کارمند
- کسبوکار متوسط تا بزرگ با بیش از 200 کارمند
- موسسه تحصیلی
- صفحهنمایش (فقط در صورتی از این صفحه استفاده کنید که قبلاً یک صفحه شرکت/کسبوکار موجود دارید و این صفحه بهعنوان یک صفحه فرعی برای آن صفحه خواهد بود)
-
جزئیات صفحه را پر کنید
با انجام این کار، از شما خواسته میشود که جزئیات صفحه خاص را برای صفحه کسبوکار/شرکت خود تکمیل کنید. برای ارائه اطلاعات زیر آماده شوید:
- نام کسبوکار: از نام کسبوکار خود همانطور که در مواد بازاریابی خود نشان داده میشود (چگونه برای مشتریان شناخته شده است) استفاده کنید تا از شناسایی آسان برند اطمینان حاصل کنید.
- URL: تصمیم بگیرید که میخواهید URL نمایش دادهشده عمومی برای صفحه کسبوکار لینکدین شما چه باشد. ازنظر منطقی، احتمالاً منطقی است که نام شرکت شما را منعکس کند و به خاطر سپردن آن آسان باشد.
- وبسایت: پیوندی به وبسایت کسبوکار خود ارائه دهید (مطمئن شوید که درست است). این در صفحه شما ظاهر میشود و میتواند راهی عالی برای هدایت ترافیک به پلتفرم شما و ایجاد سرنخ باشد.
- اندازه شرکت: تعداد کارمندان را مشخص کنید. این به مردم اجازه میدهد تا بهسرعت متوجه شوند که شرکت شما چقدر بزرگ است.
- نوع شرکت: اینجا جایی است که شخص حقوقی را تعیین میکنید (بهعنوانمثال، شرکت سهامی خاص، شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود و غیره). مطمئن شوید که گزینهای را انتخاب کنید که وضعیت حقوقی شما را نشان میدهد.
توجه داشته باشید که از شما خواسته میشود که یک صنعت تجاری را برای صفحه شرکت خود انتخاب کنید. بنابراین شانس خوبی است که برچسبی را پیدا کنید که متناسب با تخصص شما باشد.
-
آرم و شعار شرکت را اضافه کنید
با حلوفصل جزئیات لجستیکی، میتوانید لوگو و شعار شرکت خود را اضافه کنید. مهم است که این عناصر را بگنجانید، زیرا آنها بازتاب قوی برند شما هستند. آنها چیزی هستند که به خاطرهانگیز و قابلتشخیص بودن آن کمک میکنند.
بهعنوانمثال، یک برند قوی مانند مکدونالد را در نظر بگیرید. این شرکت نهتنها به دلیل لوگوی خود بلکه به دلیل شعار “I’m Lovin’ It” مشهور است. شما بلافاصله این عناصر را با نام تجاری مرتبط میکنید.
-
جزئیات کسبوکار بیشتری را ارائه دهید
سپس لینکدین به شما این فرصت را میدهد که چند جزئیات تجاری منحصربهفرد دیگر اضافه کنید که میتواند به بومیسازی صفحه شما کمک کند و به مشتریان بالقوه شفافیت بیشتری در مورد آنچه ارائه میدهید ارائه دهد.
از مزیت استفاده کنید و تا جایی که میتوانید جزئیات را اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که هرکسی که از صفحه شرکت شما بازدید میکند، یک تصویر جامع و صحیح از شما و آنچه ارائه میدهید داشته باشد.
در اینجا چند نکته وجود دارد:
- توضیحات شرکت: این مکان عالی برای ارائه زمین آسانسور شما است. بهطور خلاصه بیان کنید که شرکت شما چه میکند و چه چیزی آن را خاص میکند.
- مکان: شرکتهای دیگر در مکانهای دیگر ممکن است نام شرکت شما را به اشتراک بگذارند یا نامی مشابه داشته باشند. مکانی را برای جلوگیری از سردرگمی و کمک به بومیسازی صفحه خود تعیین کنید.
- هشتگ: افزودن هشتگ به شما امکان میدهد تا عبارات کلیدی مرتبط با شرکت خود را برجسته کنید. اگر هشتگی دارید که قبلاً در سایر پلتفرمهای رسانههای اجتماعی استفاده میکنید، آن را در اینجا اضافه کنید تا از برندسازی منسجم در بین پلتفرمها اطمینان حاصل کنید.
- عکس روی جلد: یک عکس روی جلد اضافه کنید تا صفحه خود را ازنظر بصری جذابتر کنید. این باید نشاندهنده برند شما باشد. صفحات شرکت از همهچیز از تصاویر تیم گرفته تا تصاویر محصولات خود برای عکسهای روی جلد استفاده میکنند.
- دکمهها: همچنین میتوانید دکمههای فراخوان برای اقدام را اضافه کنید تا افراد را از صفحه لینکدین به کسبوکارتان هدایت کنید. گزینههای CTA شامل پیامهایی مانند «بازدید از وبسایت»، «ثبتنام»، «بیشتر بدانید» و «تماس با ما» است. از این فرصت برای ترغیب بازدیدکنندگان صفحه به عمل استفاده کنید.
نکاتی برای یک صفحه تجاری موفق لینکدین و استراتژی بازاریابی
فقط یک صفحه کسبوکار لینکدین راهاندازی نکنید و انتظار داشته باشید که پاداش دریافت کند. صفحه را مدیریت کنید، آن را با محتوا پرکنید و از آن برای تعامل فعال در شبکه اجتماعی استفاده کنید. این نکات به شما میگوید که چگونه این کار را انجام دهید.
پروفایل لینکدین خود را بهینه کنید
تکمیل تمام اطلاعات هنگام راهاندازی صفحه کسبوکار لینکدین (همانطور که در بالا توضیح داده شد) اولین گام در بهینهسازی آن است. اطمینان حاصل کنید که جزئیات کافی و باکیفیت بالا در همه زمینهها ارائه میشود.
این تضمین میکند که مردم تمام اطلاعات مرتبطی را که درباره کسبوکار شما نیاز دارند برای تعیین اینکه آیا به محصولات یا خدمات آن علاقه دارند، دارند. سپس میتوانید بهراحتی به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید و ترافیک مرتبط را به صفحه خود جذب کنید. این امر احتمال تبدیل (مانند بازدید شخصی از وبسایت شما و سپس خرید یک محصول) را افزایش میدهد.
بهینهسازی نمایه شما همچنین میتواند به ایجاد ظاهر حرفهایتر کمک کند. بهعنوانمثال، هنگام پر کردن اطلاعات شرکت، تنها کاری که انجام میدهید را بیان نکنید. در عوض، آنچه شرکت شما را از سایرین در این زمینه منحصربهفرد میکند، برجسته کنید. علاوه بر این، هنگام افزودن تصاویر (مانند لوگو یا عکس روی جلد)، مطمئن شوید که کیفیت بالایی دارند.
علاوه بر این، به بهینهسازی صفحه کسبوکار خود برای بهینهسازی موتورهای جستجو فکر کنید. کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکار خود را شناسایی کنید (بهعنوانمثال، “اجاره خودرو در تهران”). ترکیب آنها در سایر زمینهها، مانند توضیحات شرکت، یکی دیگر از روشهای رایج سئو است.
یک تقویم محتوا ایجاد کنید
فقط یک صفحه لینکدین را قرار ندهید و آن را خاموش رها نکنید. پست کردن منظم محتوا میتواند به تقویت تصویر شما بهعنوان یک رهبر فکری در پلت فرم کمک کند. ایجاد یک تقویم بازاریابی محتوای شبکه های اجتماعی از قبل میتواند کمککننده باشد.
این به اطمینان از ثبات کمک میکند و به شما امکان میدهد از رویدادهای کلیدی برای استفاده از محتوا استفاده کنید. بهعنوانمثال، اگر شما یک کلینیک دندانپزشکی را اداره میکنید، ممکن است در روز جهانی بهداشت دهان پست کنید و نکات کاربردی برای بهبود سلامت دندان را به اشتراک بگذارید.
پست کردن در مورد رویدادها یا تعطیلات گستردهتر نیز ازنظر استفاده از هشتگ ها برای جلبتوجه مفید است. همچنین یک راه عالی برای ارتباط با دیگران است. اطمینان حاصل کنید که در مورد محتوای دیگر نظر دهید، نه اینکه فقط محتوای خود را به اشتراک بگذارید.
محتوای مرتبط را بهطور مداوم منتشر کنید
داشتن یک تقویم محتوا، پست کردن منظم را آسانتر میکند. شما دقیقاً میدانید چه چیزی را پست کنید، چه زمانی آن را پست کنید و از چه هشتگ هایی استفاده کنید. اگر برای ایجاد یک تقویم ندارید، یک متخصص مدیریت رسانههای اجتماعی را استخدام کنید تا برای شما بنویسد.
یک محتوای موفق باید سهنقطه را رعایت کند. اول، باید به صنعت شما مرتبط باشد. دوم، باید با برند شما صحبت کند. در نهایت، باید برای افرادی که آن را میبینند، ارزشافزوده ایجاد کند. بااینحال، سعی کنید در صورت امکان به خارج از چارچوب فکر کنید.
مثال بالا را از یک کلینیک دندانپزشکی در نظر بگیرید. همچنین ممکن است در رویدادهای دیگری مانند روز ملی پوشیدن قرمز، که توجه به بیماری قلبی را جلب میکند، پست بگذارید. چه ربطی به دندان دارد؟ بیماری لثه با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است.
با اتخاذ این رویکرد غیرمنتظره، دانش ارزشمندی را در اختیار خوانندگان خود قرار میدهید و تخصص خود را تثبیت میکنید. علاوه بر این، میتوانید نکات کاربردی در مورد مراقبت از لثه ارائه دهید تا محتوای خود مفید باشد.
از فراخوانهای واضح برای اقدام استفاده کنید
وقتی حضور لینکدین خود را تنظیم کردید، این گزینه را داشتید که دکمههای CTA را تعیین کنید. این افراد به بازدید از نمایه شما هدایت میکنند تا اقدامات خاصی مانند بازدید از وبسایت شما را انجام دهند. همچنین باید CTA را در محتوای خود بگنجانید.
به یاد داشته باشید که CTA های خود را برای مخاطبان مفید نگهدارید. مردم نمیخواهند احساس کنند که به آنها فروخته میشود. بهعنوانمثال، ممکن است یک پست وبلاگ در مورد یک موضوع مرتبط برای مخاطبان خود با CTA به پایان برسانید تا یک مقاله سفید با جزئیات بیشتر دانلود کنید. مقاله ما در مورد کال تو اکشن را مطالعه کنید.
تبلیغات لینکدین را امتحان کنید
اگر میخواهید رویکردی ساده برای تبلیغ شرکت خود در لینکدین داشته باشید، از تبلیغات لینکدین استفاده کنید. تبلیغات مفید هستند زیرا به شما این امکان را میدهند که بهطور فعال دیگران را در شبکه هدف قرار دهید و با آنها ارتباط برقرار کنید، زیرا تبلیغات شما مستقیماً به اشخاص مرتبط نشان داده میشود. لازم نیست منتظر بمانید تا آنها صفحه شرکت شما را کشف کنند. تو برو پیششون
این به شما این امکان را میدهد که به افراد فراتر از شبکه مستقیم خود دسترسی پیدا کنید، و به آنها فرصتی میدهد تا کسبوکار شما را بشناسند و درنتیجه شبکه خود را گسترش دهند. در حالت ایدهآل، این منجر به تولید سرنخ میشود و منجر به تبدیل میشود.
انواع مختلفی از تبلیغات وجود دارد، ازجمله تبلیغات پویا، محتوای حمایتشده، تبلیغات پیامی و تبلیغات متنی. برای استفاده از تبلیغات لینکدین، مدیر کمپین خود را ایجاد کنید. از طریق این پورتال، میتوانید بودجه را انتخاب کنید، اهداف بازاریابی (بهعنوانمثال، نمایش در مقابل کلیک) را انتخاب کنید و یک جدول زمانی برای کمپین خود تعیین کنید.
تقویت لینکدین را امتحان کنید
اگر محتوای عالی دارید که فکر میکنید سزاوار توجه بیشتری است، تقویت لینکدین را در نظر بگیرید. این به شما امکان میدهد محتوا را تقویت کنید و به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید. هنگامیکه یک پست را تقویت میکنید، یک کمپین در مدیر کمپین شما ایجاد میشود.
رهبری فکری صنعت، توجه به مشتری، راهاندازی محصول و رویدادها همه نامزدهای خوبی برای تقویت هستند. میتوانید از یک تقویت برای افزایش بازدید از وبسایت، افزایش بازدید ویدیو یا افزایش تعامل استفاده کنید.
از صفحات ویترینی استفاده کنید
هنگامیکه صفحه شرکت لینکدین خود را راهاندازی کردید، همچنین میتوانید صفحات ویترینی ایجاد کنید. اینها صفحات هدفمندی هستند که زیرمجموعههای صفحه اصلی شما هستند. میتوان از آنها برای برجسته کردن کمپینها، محتوا یا ابتکارات خاص استفاده کرد.
بهعنوانمثال، بگویید که محصول جدیدی دارید که در حال عرضه آن هستید. ممکن است یک صفحهنمایشی ایجاد کنید تا محتوای مربوط به آن را با شبکه LinkedIn خود به اشتراک بگذارید. اینیک راه خوب برای گسترش شبکه شما نیز هست، زیرا صفحات ویترینی حتی اگر مستقیماً به شما متصل نباشند به افراد نمایش داده میشوند.
آگهیهای شغلی جدید برای شرکت خود اضافه کنید
صفحه کسبوکار شما همچنین میتواند برای پستهایی که به دنبال پر کردن آنها در شرکت خود هستید استفاده شود. مطمئن شوید که پست شغلی خود را بهطور خاص در صفحه مشاغل لینکدین قرار دهید. درحالیکه به نظر میرسد این بیشتر به منابع انسانی مربوط میشود تا بازاریابی دیجیتال، درواقع یک راه عالی برای استحکام بخشیدن به برند شما بهصورت آنلاین است. این به این دلیل است که آگهیهای شغلی شما نماینده فرهنگ شرکت شما هستند.
یک پست شغلی فقط نباید شامل اصول اولیه باشد، مانند عنوان شغل و توضیحات. این میتواند ارزشهای شرکت شما را از طریق زبان مورداستفاده (مثلاً لحن معمولیتر) و اطلاعات موجود (مانند بیانیه تنوع) منتقل کند.
همچنین میتوانید مستقیماً به شبکه خود بروید و از آنها دعوت کنید تا با پست شغلی شما درگیر شوند و آن را با شبکه گسترده خود به اشتراک بگذارند. این میتواند راه خوبی برای سادهسازی استعدادیابی و سرعت بخشیدن به فرآیند باشد.
از مقالات و اخبار شرکت برای ایجاد تعامل استفاده کنید
کسبوکار شما احتمالاً دارای محتوایی است که فراتر از لینکدین ایجاد میکند، مانند مقالات رهبر فکری از مدیریت و انتشارات مطبوعاتی. مطمئن شوید که از این نوع محتوا استفاده کنید و آن را در لینکدین نیز به اشتراک بگذارید.
این به شما این امکان را میدهد که از هر محتوایی که ایجاد میکنید حداکثر استفاده را ببرید. همچنین میتواند باعث ایجاد تعامل در سایر پلتفرمهای محتوا شود. بهعنوانمثال، اگر یک سایت خبری مطلبی را در مورد شرکت شما منتشر کند، میتوانید مردم را تشویق کنید که آن را بررسی کنند.
از گروههای لینکدین استفاده کنید
گروههای لینکدین گروههای مجازی هستند که حول موضوعات خاص صنعت متمرکز شدهاند. میتوانید به گروهها بپیوندید تا لیست مخاطبین خود را افزایش دهید، دانش خود را به اشتراک بگذارید و آگاهی از برند را افزایش دهید.
گروهها همچنین راهی عالی برای یادگیری از دیگران در زمینه کاری شما هستند. شما میتوانید بیشتر این کارها را با به اشتراکگذاری محتوای مفید و پر از اطلاعات در گروهها انجام دهید. همچنین میتوانید گروه LinkedIn خود را پیرامون موضوعی که در آن متخصص هستید ایجاد کنید.
تجزیهوتحلیل لینکدین خود را مرور کنید
یکی از مزایای بازاریابی لینکدین این است که قابلاندازهگیری است. بهعنوانمثال، بگویید که یک تبلیغ لینکدین را اجرا میکنید. میتوانید عملکرد را بر اساس معیارهای کلیدی، مانند کلیکها، برداشتها و اقدامات اجتماعی تجزیهوتحلیل کنید. سپس میتوانید ببینید که کدام آگهیها خوب کار میکنند و کدامیک فلاپ میشوند – و از این اطلاعات برای ساختار تبلیغات آینده استفاده کنید.
از قبل تصمیم بگیرید که چه شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) را میخواهید اندازهگیری کنید. یکی از بزرگترین اشتباهات بازاریابی رسانههای اجتماعی عدم ایجاد KPI از قبل است. انجام این کار امکان اندازهگیری دقیق و سازگار را فراهم میکند.
نتیجه
همانطور که میبینید، راههای زیادی برای استفاده از لینکدین برای تقویت برند کسبوکار و گسترش شبکه شما وجود دارد. فرصتهای ارائه شده توسط بازاریابی لینکدین را صرفاً به این دلیل که زمان یا منابع لازم برای اجرای نکات فوق را ندارید، نادیده نگیرید.
نویسنده : بابک حیدریان
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه