امروزه تمام کسب و کارهای بزرگ به دنیای دیجیتال مارکتینگ ورود داشتهاند. همان طور که میدانید در دیجیتال مارکتینگ اولین و مهم ترین رکن، محتوای شما است؛ چرا که تنها راه ارتباطی شما با مخاطب محتوا است. شما به واسطه محتوا مفاهیم خود را به خواننده منتقل میکنید. از طرفی، این موضوع به دلیل وجود مطالب غیر مفید و به نوعی میتوان گفت هجویات برای رسانههای مختلف از اهمیت بالایی برخوردار شده است. ما در این مقاله قصد داریم به واسطه آموزش صحیح هرم بازاریابی محتوا به شما، مفاهیم اصلی و استراتژیهای اساسی هرم بازاریابی محتوا را به شما آموزش دهیم. شما در این مقاله با فیلتر کردن محتوا و دسترسی به محتوای با ارزش آشنا خواهید شدو همچنین خواهید دانست که تولید محتوا کار آسانی است. اما شما باید به صورت اصولی آن را انجام دهید.
همواره در تمامی بیزینسها تهیه و تدوین محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است. اما متاسفانه نیروی متخصص در این حوزه به اندازه نیاز بازار وجود ندارد. این موضوع به این دلیل حائز اهمیت است که برخی از کسانی که وظیفه تولید محتوا دارند متاسفانه با کپی کردن مفاهیم باعث از بین رفتن خلوص اطلاعات و کیفیت محتوا میشوند. درست است که شخص با کپی کردن به صورت مسقیم به کسب و کار و فروش آنلاین شخص آسیب میزند. اما با این کار علاوه برخود به فضای آزاد اطلاعات نیز آسیب میزند که این موضوع میتواند کار را برای کاربران نیز سخت کند.
شما برای تبلیغات خود نیز به محتوای با کیفیت و ارزشمند نیاز دارید. به عبارت کلی شما برای سازماندهی کردن محتوا و تعیین و تدوین استراتژی تولید محتوا نیاز به هرم بازاریابی محتوا خواهید داشت. همچنین شما برای تبلیغات هدفمند و قوی در محیط وب باید اصول رپورتاژ نویسی را بلد باشید و براساس ساختار صحیح آن به تولید محتوای تخصصی جهت رپورتاژ بپردازید. از این رو ما مجموعه آموزشی برترآموز برای شما به جرات بهترین و کاملترین دوره آموزشی ایران را آموزش رپورتاژ برای شما تهیه و تدوین کردهایم.
با ما در برترآموز همراه باشید تا شما را با هرم بازاریابی محتوا ( Content Marketing Pyramid ) به صورت اصولی و دقیق آشنا کنیم.
تعریف عمومی هرم بازاریابی محتوا
« تهیه و تدوین محتوا بر اساس استراتژیهای متفاوت به منظور افزایش کیفیت محتوا، همچنین ساده سازی و افزایش درک پذیری محتوا و همچین حذف محتوای ضعیف»
به صورت کلی اگر بخواهیم درک بهتری از هرم محتوا داشته باشیم. همانطور که از اسم آن پیداست ما در ابتدا، محتوای زیادی را بررسی میکنیم. در این مرحله ما در کف هرم قرار داریم. هرچه به سمت سقف هرم حرکت میکنیم به واسطه فیلترها و استراتژیهای متفاوت تولید محتوا به لحاظ کمی مقدار آن کاهش پیدا میکند و به لحاظ کیفی مقدار آن افزایش پیدا میکند. شما به واسطه این روش میتوانید محتوای ساختارمند و با کیفیت تولید کنید.
ساختار هرم بازاریابی محتوا
زمانی که صحبت از هرم بازاریابی محتوا میشود. ما یک ساختار هرم گونه داریم که از 5 لایه تشکیل شده است. که هر چه به نوک آن نزدیک میشویم، محتوای ما فشرده تر ( حجم کمتر و کیفیت بالاتر ) میشود.
اولین سطح ما نوک هرم است که به آن محتوای مرکزی میگوییم و سطح دوم، سوم و چهارم میانه هرم میباشند که به آنها محتوای اشتقاقی « جانبی » میگوییم و آخرین سطح کف هرم میباشد که به آن خرده محتواهای ترویجی میگوییم. شاید اسامی آن اندکی برای شما عجیب باشد، اما مفاهیم آن به شدت ساده و کاربردی است.
-
محتوای مرکزی
همانطور که از اسم این بخش نیز مشخص است، محتوای مرکزی یک محتوای دقیق و با کیفیت است که به شما درکی کامل از موضوع اصلی میدهد. به طور کلی جان کلام و اصل محتوای شما به این بخش مربوط میشود. هدف از تولید محتوای اشتقاقی (جانبی) این است که درک محتوای مرکزی را آسان تر کنند، چرا که شخص نمیتواند بدون درک محتوای جانبی به درک درستی از محتوای مرکزی برسد. به نوعی با توجه به نکات بیان شده محتوای مرکزی نوعی محتوای رمزنگاری شده است که برای رمزگشایی و درک آن نیاز به محتوای جانبی است. شاید برای شما سوال پیش بیاید که علت این ساختار چیست؟
شما به واسطه جذاب کردن محتوای مرکزی خود و همچنین تعیین ساختار هدفمند برای آن به بهترین شکل ممکن بازدید کنندگان را تبدیل به مشتریانی وفادار و با ارزش میکنید. بازدید کنندگان به این دلیل به مشتریان وفادار شما تبدیل میشوند که خارج از این هرم از محتوای بی کیفیت و بی ارزش زیادی استفاده کردهاند اما شما به آنها شاه کلید نهایی را میدهید. مطالب بیان شده در این سطح معمولا عمیق و پیچیده میباشند. اگر بخواهیم به برخی از فرمتهای مورد استفاده آن اشاره کنیم میتوانیم به پژوهشهای معتبر، کتابها و ای بوکها، راهنمای گزارشات و مقالات و همچین به ویدیوهای طولانی اشاره کنیم.
محتوای تولیدی در این بخش معمولا کاملا جامع است و برای تولید آن نیاز به سرمایه گذاری، تلاش و برنامه ریزی ویژه میباشد. محتوای شما در این بخش نشان دهنده ایدههای بزرگ شما میباشد و به صورت قابل توجهای بازاریابی و فروش شما را رشد تساعدی میدهد.
-
محتوای اشتقاقی
همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، بخش میانی هرم ما محتوای جانبی است که دارای سه لایه متفاوت میباشد. ما در این سه لایه محتوای خود را از محتوای مرکزی بدست میآوریم. محتوای جانبی ما قرار است بخشهایی از محتوای مرکزی را به صورت جزئی تر و دقیقتر بیان کند. به صورت کلی میتوان گفت این محتوا نسبت به محتوای مرکزی عمومی تر و جذابتر است.
با توجه به نوع محتوا و کیفیت آن، این محتوا معمولا در پستهای وبلاگی طولانی، پاورپوینت، اینفوگرافی و مقالات در سطح 2 و سطح 3 انتشار مییابد و کاربر را به خود مشغول میکند. معمولا محتوا در این بخش پیچیدگی خاصی ندارد و هدف او مشغول کردن مشتری و هدایت او به سطح یک یا همان محتوای مرکزی میباشد. شما در این بخش معمولا از محتوای با ارزش، جذاب، مخاطب پسند و گاها همراه با جذابیتهای بصری استفاده میکنید و به نوعی کاربر را آماده محتوای اصلی میکنید.
ما دو سطح از بخش میانی هرم را بررسی کردیم و بخش اخر آن محتوای پستهای وبلاگی و محتوای برون سپاری شده است که به سطح 4 ما مربوط میشود. ما در این سطح معمولا به صورت روزانه به تولید محتوا میپردازیم و در آن محتوای بازاریابی و استراتژیهای فروش خود را اولیت اصلی قرار میدهیم. همچین ما در این بخش از محتوای برون سپاری شده نیز استفاده میکنیم. ما در این بخش از محتوای دریافتنی و یا مهمان استفاه میکنیم تا دیگران را بهتر به سطح 3 و 2 خود ارجاع دهیم و در نهایت نیز آنها را به نوک هرم و سطح 1 میرسانیم.
برای درک بهتر این بخش به، صحبت یکی از برجسته ترین و معروف ترین استراتژیستهای فروش را اشاره میکنیم. آقای میرمان اسکان در این باره میگوید : « هیچگاه به صورت مستقیم برای محصولات و خدمات خود تولید محتوا نکنید. چرا که این موضوع برای دیگران اهمیت ندارد مگر خود شما. مردم همیشه در الویت اول به خودشان اهمیت میدهند. در نتیجه سعی کنید برای حل مشکلات و چالشهای مردم به تولید محتوا مشغول شوید. همچنین مردم دوست دارند سرگرم شوند و موضوعات جذاب را با دیگران به اشتراک بگذارند. با توجه به این موضوع، اگر دوست دارید مردم تبلیغ کننده شما شوند و در مورد شما با دیگران صحبت کنند، باید به جای تمرکز روی محصولات و خدمات خود روی تفریح مردم و علایق آنها متمرکز شوید و به عنوان خدمات جانبی به معرفی خود بپردازید. زمانی که مردم مبلغان شما باشند، در این صورت مردم به صف میشوند تا بیشتر با شما آشنا شوند. مردم با کمال میل و علاقه از محصولات و خدمات شما استفاده میکنند. »
شما در این بخش معمولا دو هفته یکبار و یا چند هفته یکبار به تولید محتوا مشغول میشوید. از مهمترین فرمتهای این بخش میتوان به وبینارها، ارائه پاورپوینتها، اینفوگرافیها و محتوای مهمان اشاره کرد. در این سطح نسبت به سطح 1 مفاهیم متمرکزتر و محدودتر هستند و اغلب به یک برنامه ریزی زمانی نیاز دارند و معمولا یک محتوای واحد در چندین فرمت تولید میشود.
-
خرده محتوای ترویجی
ما در این بخش به کف هرم خود، ینی سطح 5 رسیدیم. به این سطح خرده محتوای ترویجی و یا محتوای تعاملی میگوییم. شما در این سطح مخاطب را از سطوح مختلف محتوای خود اگاه میکنید. شما در این سطح به واسطه گفتگو با مخاطب خود و استفاده از شبکههای اجتماعی به تولید محتوای ویرایشی و یا محتوای انباشته مشغول میشوید. (محتوای انباشته به محتوایی میگویند که شما تولید کننده آن نیستید و شما صرفا نشردهنده آن هستید. مانند استفاده از منابع رسمی، کامنتها و تجربیان دیگران، استفاده از وبلاگ دیگران و… )
شما در این سطح به صورت روزانه و یا گاها چندین بار در روز مشغول تولید محتوا میشوید مانند استوری گذاشتن در اینستاگرام. شما در این سطح نیاز به تخصص و یا صرف زمان طولانی برای تولید محتوا ندارید. محتوای تولید شما در این بخش معمولا رمزنگاری شده نیست و بسیار ساده و قابل درک میباشد و مانند محتوای مرکزی شما به پیش نیازی نیاز ندارد. این محتوا بیشتر مناسب محتوای شبکههای اجتماعی شما مانند فیسبوک، تلگرام، اینستاگرام و… میباشد.
همچنین شما برای تولید محتوا در این بخش میتوانید از دوره آموزشی آموزش ولاگری استفاده کنید. چرا که این محتوای آموزشی به شما کمک میکند برای شبکههای اجتماعی به صورت جذاب تولید محتوا کنید و همچین به برای شما درآمد جانبی جذابی به همراه دارد.
چرا استفاده از هرم بازاریابی محتوا امری ضروی است؟
شما تا این قسمت از مقاله هرم بازاریابی محتوا به صورت کلی با ساختار و مفاهیم کلی هرم بازاریابی محتوا آشنا شدید، ممکن است برای شما سوال ایجاد شود چرا باید تولید محتوای خود را به صورت پیچیده و استراتژیک انجام دهیم، در صورتی که ما با همین سبک و روش نیز نتیجه گرفتهایم. امروزه تولید محتوای بدون پلن و استراتژی مانند، ریختن ماست در برکهای است به امید ساختن یک دوغ محلی!! به همین میزان اشتباه و نادرست است چرا که زمانی که شما بدون هدف و استراتژی دقیق به تولید محتوا مشغول هستید نمیتوانید از تمام ظرفیت خود استفاده کنید.
به نوعی میتوان گفت شما در حال حاضر، با صرف انرژی ، زمان و هزینه زیاد به تولید محتوای با کیفیت معمولی مشغول هستید که فروش شما و ارتباط شما با مخاطب را به صورت متوسط و ضعیف نگه میدارد در ادامه به توضیح دلایل بیشتر مبنی بر استفاده شما هرم محتوا میپردازیم.
-
تشکیل یک هدف همه جانبه
از مهمترین دلایل استفاده کمپانیهای بزرگ فروش از هرم بازاریابی محتوا در این است که شما به واسطه این روش به چارچوب مشخص و اصولی دست پیدا میکنید، که به صورت هدفمند تمامی محتوای تولیدی شما را به اهداف اصلی سازمان که فروش و توسعه است پیوند میزند. شما اگر ساختاردقیق و پارامترهای مشخص برای تولید محتوا نداشته باشید، قطعا منابع خود و سازمان را به هدر میدهید و نتیجه مناسب نمیگیرید.
-
تکرار پذیری
شما اگر به گذشته خود در دوران مدرسه رجوع کنید. همیشه به ما میگفتن تکرار، مادر یادگیری و اثر بخشی است. شما نیز برای این که بتوانید محتوای خود را به مخاطب خود به صورت موثر انتقال دهید؛ نیاز دارید که محتوای خود را در یک قالب تعریف شده و صحیح به مخاطب خود منتقل کنید و در نهایت به تکرار آن بپردازید. در این صورت است که به هدف نهایی که فروش کالا و یا خدمات است دست پیدا میکنید.
-
از فرمت های گوناگون استفاه می کنید
همانطور که در بحث شناخت اجزاء هر محتوا اشاره کردیم، شما به واسطه هرم بازاریابی محتوا، محتوای خود را در چندین قالب متفاوت استفاده میکنید و با این کار اولا به مخاطبین بیشتری دست پیدا میکنید و دوما به لحاظ زمان نیز به به شدت صرفه جویی میکنید. شما به واسطه این کار به روشهای بازاریابی مختلف نیز دسترسی دارید. که این موضوع میتواند یک مزیت رقابتی جذاب برای شما باشد.
-
حرکت شما دو جهته میشود
زمانی که شما ساختار مند و براساس هرم بازاریابی محتوا شروع به تولید محتوا میکنید، میتوانید هم از محتوای مرکزی خود به محتوای جانبی دست پیدا کنید و هم از محتوای جانبی به محتوای مرکزی دست پیدا کنید. یعنی شما هم حرکت از بالا به پایین دارید و هم حرکت از پایین به بالا. این موضوع زمانی برای شما حائز اهمیت است که میخواهید در مورد یک موضوع تخصصی و با محتوای ناب بسیار کم شروع به تولید محتوا کنید. در این صورت شما بر اساس تجربیات خود و نظرسنجی و صحت سنجی اطالاعات موجود میتوانید به یک محتوای یونیک و تازه دست پیدا کنید.
-
افزایش فروش
شاید برای شما سوال باشد چگونه با هرم بازاریابی محتوا میتوانیم فرم معمولی فروش خود را تغیر دهیم. همانطور که در قسمتهای قبلی به این موضوع اشاره کردیم. محتوای مرکزی شما، محتوای رمزنگاری شده است. شخص برای دسترسی به آن نیاز به پیش نیازهایی دارد که میتوان برای آن پارامترهایی تعریف کرد. به عنوان مثال شما برای دسترسی به نظرات نهایی کارشناسان باید عضویت سایت را تهیه فرماید.
این عضویت برای فرد هزینهای ندارد، اما ارتباط یک طرفه شما به ارتباط دو طرفه تبدیل میشود. به عنوان مثال شما اگر علاقهمند به سرمایه گذاری باشید،مشاهده میکنید که سایتهای سرمایه گذاری از این روش به شدت استقبال میکنند و شما برای دسترستی به نظرات اساتید این حوزه باید عضوی از آن سایت باشید.
-
افزایش کارایی
این هرم به دلیل تعریف ساختار و استراتژی به روشهای مختلفی میتواند منجر به افزایش کارایی شما شود که به اختصار به برخی از آنها اشاره میکنیم.
- دسترسی شما به منابع ارزشمند محتوایی آسانتر می شود.
- هم راستا کردن فعالیتهای شما با فعالیتهای شرکت و سازمان اصلی.
- تعین هدف برای شما امری الزامی میشود.
- یکپارچه سازی اقدامات و طرحهای شرکت به جهت تولید محتوای بهینه.
- کاهش مصرف منابع.
- …
-
افزایش تولید محتوا
این هرم برای شما خواص اهرمی دارد و به جهت تعیین ساختار و استراتژی برای شما جریانهای تولید محتوای موفق میسازد و به این واسطه ارتباط شما با خریداران و مشتریان به صورت سازمان یافته افزایش پیدا میکند. در نتیجه خوراک شما برای تولید محتوا با کیفیت و ارزشمند بیشتر میشود. همچین شما میتوانید فعالیتهای بازاریابی خود را نیز به این قسمت متصل کنید.
-
درک بهتر کاربر از شما
زمانی که شما به صورت گسسته و بدون ساختار شروع به تولید محتوا میکنید با این کار نقطه تماس خود را با مشتری از دست میدهید. هماهنگی محتوا و تبلیغات شما با یک دیگر منجر به افزایش رضایت کاربر و درک بهتر شما میشود و از این رو مخاطب نقطه تماس خود را با شما حفظ میکند. این هرم به مخاطب شما کمک میکند که پیامهایی یکپارچه و متمرکز از شما دریافت کند و اهداف شما را به خوبی درک کند.
برای درک بهتر شما از مخاطب و همچنین ایجاد رشد در ورودی سایت خود و همچنین افزایش نرخ تبدیل به شما توصیه میکنم به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کرده و در آن از مقاله هک رشد چیست استفاده کنید. این مقاله به صورت کابردی به درک شما از کاربران کمک میکند.
نکات نهایی در استفاده از هرم بازاریابی محتوا
وجود یک رهبر الزامیست
شما برای این که بتوانید به روش هرم بازاریابی محتوا به تولید محتوا مشغول شوید، قطعا از افراد زیادی در کار خود کمک میگیرید اما نکته مهم و حائز اهمیت این است که شما باید برای هماهنگی و یکپارچه سازی تمامی مراحل با یک دیگر، یک رهبر برای این منظور تعیین کنید. شما اگر به کمپانیهای موفق در این حوزه نگاهی داشته باشید متوجه میشوید، که همهی آنها از یک رهبر استفاده میکنند در نتیجه شما هم برای توسعه کار خود از این قاعده مستثنی نیستید.
استراتژی تدوین کنید
اگر دقت کرده باشید ما در بخشهای مختلف این مقاله صحبت از وجود یک استراتژی ضروری کردیم. ما در این قسمت یک استراتژی پیشنهادی به شما میدهیم که شما با توجه به نیاز خود باید اون رو شخصی سازی کنید. این استراتژی 4 مرحله اساسی دارد:
-
تعین اهداف
شما در این بخش باید منابع خود را به صورت کامل بدست بیاورید. موضوعات کلیدی و اهداف خود را به صورت دقیق مشخص کنید. نقشه کار خود را تدوین کنید و در نهایت به مراحل جذب خریدار فکر کنید و برای کاربران کال تو اکشنهایی تعریف کنید.
-
تولید
شما در این مرحله باید تقویم محتوای خود را مشخص کنید. تولید و انباشت محتوا را برنامه ریزی کنید و در نهایت گردش کار خود را نیز بهینه کنید.
-
توزیع
در این مرحله شما برای یک هرم بازاریابی قوی نیاز دارید. مراحل انتشار، ترویج، ایجاد فرصت و فروش خود را به صورت دقیق مشخص کنید.
-
تجزیه و تحلیل
مهمترین مرحله هر استراتژی این مرحله است، مرحلهای که شما در آن به بررسی نتایج و تجزیه و تحلیل دادهها میپردازید. شما در این بخش باید به بررسی درگیری کاربر، تاثیرات بازاریابی و فروش ، میزان کیفیت عملیات اجرا شده و… بپردازید. شما در این مرحله است که بهترین شکل ممکن با توجه به شرایط میتوانید شخصی سازی کنید.
سخن پایانی
شما در این مقاله با سازکار هرم بازاریابی محتوا آشنا شدید، اما نکته مهم و اساسی در این است که شما چگونه برای استفاده از این سیستم کاربردی استراتژی تعین میکنید. امروز تولید محتوا یکی از مهمترین و ارزشمندترین ارکان بیزینسها و کسب و کارها میباشد. چرا که در دیجیتال مارکتینگ ابزار اصلی شما برای رشد و فروش همیشه خلق یک ارزش به واسطه محتوای جذاب است. به یاد داشته امروزه نیاز به تولید محتوای ساختارمند و ارزشمند برای هر کسب وکاری نیاز میشود. و نکته مهم در این است که به اندازه کافی متخصص در این حوزه وجود ندارد. شما در صورتی که بتوانید با توجه به شرایط کلان اقتصادی سیاسی ایران یک استراتژی تدوین شده بر مبنای هرم بازاریابی محتوا داشته باشید، قطعا در بین شرکتهای زیادی محبوبیت خواهید داشت و این موضوع میتواند به رشد شما و رشد بازار آزاد اطلاعات نیز کمک کند.
نویسنده : امیر شادان پور
امیر شادان پور فعال بازار مالی، پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ